Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 11402
Jeg er ihvertfall bestemt på å prøve meg som lærling i Filmbransjen. Går for øyeblikket VG2 MK, men ser ikke noe poeng i å ta et år til siden 95% av klassen min gir faen og at det gjør til at jeg får dårlige læreforhold samt mister lysten til å gå skole.

Har skaffet meg lærlingeplass hos et firma som driver med:
* Profesjonelle reklamefilmer
* oppdragsfilm
* informasjonsfilm
* flerkamera-produksjoner
* animasjonsfilmer

Så håper jeg på at jeg kan få skaffet meg en lærlingeplass hos de om jeg finner ut at det er spennende under utplasseringen.

Tenkte jeg bare skulle høre her mens jeg først var inne på temaet. Er det noen som driver med motioneffects innenfor film? Dette blir jo bare mer og mer aktuelt, og det er noe jeg har stor interesse for å sette meg inn i før en eventuell lærlingtid.

Ikke meningen å stjele posten din her nå dobbeltve, men her har du ihvertfall mine planer videre. Jeg vil tro at det ikke finnes noen fasit på om lærling er en dårligere vei enn videre utdanning, det må vel egentlig bare gjøres et valg. Ønsker deg lykke til med gravingen videre, vi får utveksle videre statusrapporter for å se hvordan det går
Lærlingplass i filmbransjen trenger du uansett! Mitt råd til deg er å studere grunnleggende redigering, når du snakker om motioneffects. All opplæring gis deg forhåpentligvis på lærling-plassen, og er det profesjonelle reklamefilmer så skal du bruke minimalt av motioneffects, vil du se.

Kort fortalt så er det en teamwork som går ut på sånn:

Produsent/regissør behandler tema med fotograf, redigerer og kunde. Dette blir gjort i et kort møte der dere sitter og får presentert kundens målgruppe, ide (brainstorming til storyboard, alt ettersom hvor stor kunde og prosjektet er), deretter diskuteres det forskjell på teori og praksis (etter møtet vil du høre produsenten og fotografen komme med et sukk og en mild latter og en oppgitt: "kunden har alltid rett - dette går til h....").

Neste steg er det fotografen sin tur, det må kontaktes en lydmann og temaet presenteres for ham. Deretter en profesjonell stemme, så tekst forfattes fortløpende av produsent og framføres på komisk vis for deg som lærling, redigerer og fotograf (eventuellt før skuespillere blir kontaktet). Alle sammen ler rått, og produsenten tar seg et par valium og blir plutselig religiøs og ber til alle eksisterende og ikke-eksisterende guder om at de klarer det før deadline - for skal ting gå optimalt som planlagt, er det mye som skal klaffes. Det går aldri optimalt som planlagt, men dæsken - nesten uten filmtriks får vi det til å klaffe for det.

Opptaksdag:
Juhu - endelig skal du i action. Du skal nemlig få se hvordan et opptak utføres. Og kanskje kommer en eller annen kjent personlighet til settet, eller lokalisasjon for opptaket - enda mer spennende. Kanskje Vendela Kirsebom? Her får du en kjapp innføring i hvordan motivet skal fremheves på reklamen, fotografen trenger lyssetting og du skal hjelpe til med det (gled deg - nå vil du lære mye), kanskje skal plassering av reflektorer i forhold til lys prøves ut, fotografen prøver et par forskjellige linser, du setter opp skinner for fotografen og lærer stativ-forhold ved panning (skinnene benyttes mest ved panning og zooming) i slike "Because I'm worth it" reklamer, zoom-knapp og bevegelse av kamera er fy-fy!

Og nå kommer jeg endelig til poenget:
Produsent + fotograf + Tema = mest sannsynligvis eneste "motioneffekten" du noensinne kommer til å bruke (ihvertfall på store reklamefilmer). A-B, B-A og eventuelt noe fade-in /-out og sånne standard overganger er det som benyttes mest. Slik får du best resultat, og slik ser du fort kunnskapsnivået til redigerer og fotograf.

Når produsenten viser filmen for kunden (og banner høyt inni seg for alt som ikke gikk som planlagt) får han de beste skryt og beundring, mens du er så trøtt og sliten av arbeidet at du knapt orker å stå oppreist (alt ettersom hvor stort selskap eller oppdrag du har hatt) og mens selskapet ditt håver inn alt fra 20.000 og opp til en million eller noen millioner (igjen avhengig av oppdrag) kan du gå med god samvittighet til sengs og vente på lærling-lønna di som kommer. Og vit at det er noe som heter deadline!

Men tross mye hardt arbeid (og noen ganger dødtid med lite arbeid, oppdrag vokser ikke på trær) så vil du gå ut med massevis av erfaring som gjør deg fullblods videre. Anbefales, bare husk å ikke gjør noe kriminellt etter lærlingetida, for den lille pausen du eventuellt måtte få fra onkel politi er mer enn nok til at alt du har erfart er rusten og trengs oppfriskning, selvom det ikke er helt utdatert

Skulle gjerne fortalt mer, men det blir ihvertfall tråd-hijacking. Lykke til

EDIT:
Det fantastiske er resultatet. Redigering av midlertidig råmateriale (mange timer skal ned til sekunder), fotografering, lyd (musikk), lyd (stemme), animasjon - alt gjøres hver for seg nesten likt! (avhengig av oppdrag) - og settes sammen basert kun på førplanlegging eller ved større oppdrag: storyboard!

You will learn - Og jeg anbefaler på det sterkeste lærlingplassen!
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 22:02.
Hehe, takk for både skremmende og motiverende erfaringer

Satser på at lærlingeplassen går i boks!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet ikke om det egentlig er noe vits i å dra opp denne tråden igjen, men kan jo være noen vil høre min side av saken.

Jeg er nå på siste halvåret på NKF, grafisk her i kristiansand. En opplevelse jeg ikke er utelukkende begeistret for. Vi har overraskende mange oppgaver sammen med ekte kunder det siste skoleåret, men mest "småjobber". Skolen har også mange flinke lærere som tar seg fri fra sine daglige jobber i diverse reklamebyråer for å undervise her på skolen. Skolemiljøet består av alle mulige mennesker, mange flittige elever, men også et par slappe idioter (som gjerne ikke har planer om å jobbe som designere uansett). På NKF blir du ikke bedre enn du gjør deg selv. Du må også passe på å omgås de "flinke" elevene dersom du er ute etter et godt arbeidsmiljø.

Selve det kreative miljøet synes jeg absolutt er tilstede blant elevene. Problemet i min mening er bare at NKF sitt skolesystem ikke oppfordrer nok til kreative og spennende løsninger, her er det gode og trygge løsninger som gjelder. Vi lærer nok mye av det samme som de på westerdals, men jeg tipper at de er mer åpne for kreative løsninger enn det NKF er. Det er også en mindre utadrettet konkurranse-kultur her på skolen, vi blir stadig oppfordret til å delta på konkurranser, men gjerne altfor nærme innleveringsfristen (vi har en treig administrasjon).

På SablaBra08 (riktignok mest for oss her på sørlandet) vant NKF 3 diplomer og 1 gull i studentkategorien. Det var like mange bidrag som vi fra NKF sendte inn i år

Men med det sagt, så føler jeg meg absolutt trygg på at jeg har en god kunnskap i bunnen etter disse to årene på skolen. Jeg er ikke bekymret for å gå arbeidsledig, og vi har god kontakt med store deler av den lokale reklamebransjen. Aller helst ville jeg nok gått Westerdals (om jeg ikke hadde levert tidenes dårligste opptaksprøve), men NKF var et fint andrevalg.
sablabra 08? ikke for å være frekk, men jeg har faktisk ikke hørt om den konkurransen...? ...ok, står jo på sablabra.no at det er for sørlandet, og det forklarer jo at jeg ikke har hørt om den. Hvilke andre skoler var det som sendte inn noe i de kategoriene dere deltok i da?

Nå begynner det vel å nærme seg gullkalven igjen, så sleng inn litt ting der da, den er for hele landet

hehe, se der ja, der fant jeg forresten noe:

http://www.sablabra.no/images/sablab...kpack_stor.jpg

de to der gikk på westerdals i fjor, var vel noe de lagde mens de var her antar jeg, tror de jobber på recommended nå (ihvertfall annika), er vel derfor de har hørt om sablabra
Sist endret av atomet; 28. februar 2008 kl. 14:34.
Noen som er på innsiden som har peil på hvor stress det er å få jobb innen film/tv? Sitter å vakler mellom mediaproduksjon og geomatikk på søknaden min...
film er ihvertfall en ganske liten bransje i norge, men det ser jo ut til at den vokser for tida
Sitat av atomet
sablabra 08? ikke for å være frekk, men jeg har faktisk ikke hørt om den konkurransen...?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke så rart siden den hovedsaklig er for oss her nede på sørlandet :P Så det er lite bidrag fra plasser som westerdals, men kan være greit for å sammenligne NKF med andre privatskoler her nede. Tror noroff, na, fotoakademiet, osv. deltar en del, uten at jeg skal være bombesikker på det.

Sitat av atomet
Nå begynner det vel å nærme seg gullkalven igjen, så sleng inn litt ting der da, den er for hele landet
Vis hele sitatet...
Spennende, skal nevne det for resten av gjengen her nede. Vet du noe mer om innleveringsfrister og kategorier enn det som står på hjemmesiden? For øyeblikket ligger det ingen informasjon på nettsiden utover at den vil legges ut 10. mars.
Nei, sorry, vet ingenting, er litt spent selv på hva det blir i år
Bare koslig det, NoRemorse, at du bringer opp tråde igjen

I dag er et 29, og jeg har et par timer igjen som jeg fortsatt kan søke. Slik jeg har satt opp søket mitt (og slik det antakligvis vil bli stående til over 00.00 i natt), er som følgende:

1) Mediedesign
2) Medier og Kommunikasjon
3) Mediegrafikerfaget (lærling)

Mediedesign er en helt ny linje som blir oppretta på skolen vår. Tilbudet har vært utprøvd i Tronhjem (tror jeg det var), med stor suksess. Mesteparten av elevene som går der tar Mediedesign som tredje året.

Det er dog ikke helt sikkert at linja blir opprettet (kommer ann på om de får inn nokk søkere). Linja vil i stor grad rette seg mot idearbeid, markedsstrategi, og prosjektledelse. Naturligvis i tilleg til den vanlige biten med grafisk design. Vi vil også få noe undervisning i skissing og tegning, noe som passer meg veldig bra, i og med at tegneferdigheter er noe jeg ikke har i det heletatt.

Jeg har bestemt meg for å ta dette året først, så får jeg se hva jeg gjør etterpå. Om jeg prøver å skaffe meg lærlingplass, jobb, ta studiekompetanse, eller gå rett over på en høyskole som ikke krever dette.

Takk for alle som har hjulpet meg med dette valget!

Atomet:
Kan du fortelle litt om gullkalven? Er det bare for høyskoler? Jeg fant ikke stort med informasjon når jeg søkte. Har du en side hvor man kan se på oppgaven for tidligere år og hva folk sendte inn?
Hehe, dobbeltve. Skolen min skal satse på Mediedesign linja også. Men jeg satte opp søket mitt slik:

1) Mediegrafikerfaget (lærling)
2) Medier og Kommunikasjon Vg3
3) Mediedesign

Har også vært å sett på bedrifta jeg skal utplasseres på til uka, sykt digg! Satser på å gjøre det bra denne uka, så får jeg meg lærlingeplass
Så fint at det går bra for deg gollium

Har du fått den lærlingplassen, eller bare regner du med at det går i boks? Jeg har en kamerat som er i omtrent akkurat samme situasjon som deg.

Men slik du har satt opp søket ditt nå: Har du mulighet til å komme inn på Medier og Kommunikajson Vg3 om du ikke får lærlingplassen? Mener å huske noe om at hvis man har lærling på førstevalget, er man nøtt til å gå for det?
Det kan godt hende det bare er jeg som er feilinformert eller inbiller meg noe nå altså...
Ønsker dere alle lykke til med studiene.
Legg ned sjela i arbeidene deres og drit i reglene.
Sist endret av NoRemorse; 2. mars 2008 kl. 15:28.
Sitat av dobbeltve
Så fint at det går bra for deg gollium

Har du fått den lærlingplassen, eller bare regner du med at det går i boks? Jeg har en kamerat som er i omtrent akkurat samme situasjon som deg.

Men slik du har satt opp søket ditt nå: Har du mulighet til å komme inn på Medier og Kommunikajson Vg3 om du ikke får lærlingplassen? Mener å huske noe om at hvis man har lærling på førstevalget, er man nøtt til å gå for det?
Det kan godt hende det bare er jeg som er feilinformert eller inbiller meg noe nå altså...
Vis hele sitatet...
Er på utplassering i bedriften as we speak. Men han ville ikke si noe om lærlingeplass før denne uka er over. Så jeg får bare jobbe hardt å se om jeg får noe godwill. Har gjort mange drittjobber som å redigere et forfærdelig tamt teaterstykke, spole tape til dvd, dvd til tape og i går fikk jeg et litt mer morsomt prosjekt med å lage en video som skal selge et TV program til sponsorene.

Såvidt jeg vet så kan jeg gå skole om jeg ikke får meg noen lærlingeplass. Rådgiveren ved skolen sa ihvertfall ingenting om dette da han hjalp meg med søknadsprosessen.