Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 17034
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Ikke rart du har problemer med å skaffe jobb om du er så kresen. Det ser bedre ut på CV'en med "asvo" enn "gjorde ikke en dritt".

Vil man ha jobb, men sitter med null utdanning eller erfaring, så tar man det man får tilbudt. Du har rett og slett ikke råd til å være kresen, og forvente at en superduper jobb skal lande i fanget ditt.

Støtter dog forslaget om kursing via nav. En kompis fikk dekket lappen til tyngre kjøretøy f.eks.
Vis hele sitatet...
Kjære vene, jeg er da ikke kresen..dette er det eneste jeg har takka nei til i hele livet. Jeg er åpent for alt annet, men du må vel skjønne at jeg har lite lyst til å henge med folk som ikke er helt på midt nivå mens bekjente rundt om i byen ser meg i en slik jobb? Tror jeg ikke du ville heller.

Det med lappen, jeg har meldt meg på truckførerkurs, noe jeg får dekket av dem! Jeg bare lurer, kan de dekke utgifter på vanlig billapp? Hvis man f.eks vil bli drosjesjåfør?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Kjære vene, jeg er da ikke kresen..dette er det eneste jeg har takka nei til i hele livet. Jeg er åpent for alt annet, men du må vel skjønne at jeg har lite lyst til å henge med folk som ikke er helt på midt nivå mens bekjente rundt om i byen ser meg i en slik jobb? Tror jeg ikke du ville heller.

Det med lappen, jeg har meldt meg på truckførerkurs, noe jeg får dekket av dem! Jeg bare lurer, kan de dekke utgifter på vanlig billapp? Hvis man f.eks vil bli drosjesjåfør?
Vis hele sitatet...
Nei, beklager, det skjønner jeg ikke. Jeg har jobbet med tilbakestående, og har absolutt null problem å bli "sett med dem". Såpass voksen er jeg da. Mine bekjente vil ikke se ned på meg om dem ser meg med tilbakestående personer, og om dine ville gjort det så foreslår jeg utskifting av omgangskrets.

Men, har hørt at det er svæært lite sannsynlig at nav dekker normalt førerkort.
Nerdefruen, gidd.

Kusetjuv, finnes mye jobber som lagermedarbeidere. De fleste krever trucksertifikat, men er noen hvor man ikke trenger det. Om det kunne vært interessant kan du prøve bedrifter som driver med salg av treverk, interiør o.l. Neumann, Byggmakker eller lignende virksomheter.
Sist endret av Oterhals; 3. september 2011 kl. 16:26.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oterhals Vis innlegg
Nerdefruen, gidd.

Kusetjuv, finnes mye jobber som lagermedarbeidere. De fleste krever trucksertifikat, men er noen hvor man ikke trenger det. Om det kunne vært interessant kan du prøve bedrifter som driver med salg av treverk, interiør o.l. Neumann, Byggmakker eller lignende virksomheter.
Vis hele sitatet...
Skal prøve!
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Skal prøve!
Vis hele sitatet...
Lagermedarbeider er finfine jobber som regel. Mye frihet og gode vilkår og lønn som regel.

If all else fails; Bli hyperkriminell, det lønner seg tydeligvis ikke være ærlig og lovlydig lenger.
Sist endret av Omaha; 3. september 2011 kl. 17:15.
Ta noe truckfører eller vekterkurs, er fullt av jobber for dem. Ikke noe å gjøre karriere i, men du kan jo få noen års arbeidserfaring ettersom du ikke har noen utdanning.

Det beste ville vært å ta en utdanning.
Skulle egentlig vært lovpålagt å gi vgs-elever som går yrkesfag en lærlingeplass etter endt skolegang:


Så mye mennesker som går yrkesfag bare for å ha noe å drive med ville det vært nærmest håpløst..
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Er det ikke LITT useriøst å sende inn en søknad med så mange skrivefeil? Jeg ha kun markert noen. Forøvrig er det også mange setninger som bør/må skrives om.
Vis hele sitatet...
Meh, det er ikke norsklærer dette eksempelet er søknad for.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Meh, det er ikke norsklærer dette eksempelet er søknad for.
Vis hele sitatet...
Man framstår mer seriøs når man ikke har med hundre skrivefeil i en jobbsøknad.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
http://i54.tinypic.com/3449xqq.jpg
Vis hele sitatet...
1. Du skriver ikke hvor du har erfaring fra. Det er viktig informasjon.

2. Tidligere kolleger har beskrevet deg som målrettet og effektiv? Jeg har aldri noensinne verken selv eller på noen som helst måte hørt om noen som vil beskrive en kollega som målrettet og effektiv. Dette er så åpenbart bullshit at man ender opp å ikke tro på noe av setninga. Det kan godt hende du er åpen og positiv, men når det står i samme setning som åpenbart jug stoler jeg ikke på det heller.

3. Du legger det fram som om du er den perfekte medarbeideren her, men har verken referanser eller erfaring til å backe opp at dette er sant. Da ender jeg opp med å igjen å tenke bullshit og ikke stole på deg. Når du skal legge fram ting må du legge fram noe som er hakket bedre enn sannheten, ikke milevis unna. Når du skriver en perfekt søknad og så nevner NAV til slutt så blir det jo helt krise.

4. Kunden i fokus? Hva fanden betyr dette egentlig? Stirrer du på dem veldig? Trives i inspirerende miljø? Dette er noe man skriver til kreative jobber hvor inspirasjon og fokus er viktige. Utifra resten av postene dine virker det ikke akkurat som det du vil.

5. I resten av postene har du skrevet at du "liker å ta i et tak". Dette er informasjon arbeidsgiver vil være interessert. Hvorfor fanden nevner du ikke dette, som faktisk kan telle positivt, istedenfor all bullshitten i denne søknaden?

6. Du har ikke delt opp søknaden din skikkelig. En veldig vanlig variant er:

Avsnitt med oppsummering av din erfaring (sånn at du blir satt i riktig bås)

Avsnitt hvor du skriver om hva slags person du er (hvordan du vil bli oppfattet)

Avsnitt om hvorfor du synes denne jobben er interessant

Avsnitt om når du kan begynne og annen relevant informasjon hvis de fortsatt
synes du er interessant.



7. Hvis CV'en din er virkelig tynn, så er det veldig lurt å avvæpne frykten arbeidsgiver har for deg med en gang. Prøv noe som dette:

Sitat av meg
Søknad på stilling

Jeg ønsker herved å søke på stilling som inneselger dere på WITRE AS, og henviser til annonse på nav.no lagt ut 29.08.11.

Jeg er en 22 år gammel mann, interessert i data og elektronikk. Jeg har tidligere jobbet som IKT-servicemedarbeider hos VET_IKKE, samt servicearbeider hos VET_IKKE's it-avdeling. Jeg er utdannet IKT Servicemedarbeider og servitør.

Tidligere kolleger har beskrevet meg som trivelig og omgjengelig, og jeg tror at kunder vil oppfatte meg som høflig, skikkelig og imøtekommende. Videre er jeg en person som virkelig liker å ta i et tak, så jeg håper å få bidratt til å få gjort hva enn som trengs å gjøres. WITRE AS føler jeg er spesielt attraktivt
som arbeidsplass fordi det virker som dere har et meget godt arbeidsmiljø med god kommunikasjon og fokus på arbeidsoppgavene. Dette ønsker jeg selvfølgelig å bidra til selv også.

Jeg er desverre klar over at jeg ikke har så mye skolegang og arbeidserfaring som jeg burde, men jeg slet tidligere med ADHD og rastløshet. Nå er jeg en annen og modnere person, og håper å få en sjanse til å bevise dette. Det vil være meget viktig for meg at dere er fornøyd med arbeidet jeg gjør, og om dere ikke skulle trenge meg i framtiden vil det være meget viktig for meg å få en god referanse fra dere.

Jeg håper dere kan gi meg muligheten til å komme til et intervju.

vennlig hilsen
Meg.
Vis hele sitatet...
Skal si arbeidsmarkedet har forandret seg siden jeg var ung. Eller kanskje det bare er nedgangstidene? Jeg har aldri fått avlsag på en jobb jeg har søkt, og jeg har jobbet all over the place opp igjennom åra. Virker som om arbeidsmarkedet har blitt tøffere.

Lykke til OP.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Kansje du burde gått igjennom hvordan du skriver søknadene dine?

Vet om en del som er meget gode arbeidskarer, men som ikkje får seg jobb da de er totalt hjelpesløse når det kommer til å skrive en søknad og CV.

Så er det jo og mange jobber du kan få bare ved å møte opp og levere søknaden personlig.
Og enkelte plasser trenger du aldri levere en søknad om du møter personlig og ber om jobb.
Vis hele sitatet...
Det ligger veldig mye i det du sier her.
Selv fikk jeg akuratt ny jobb som sosialmedarbeider uten noe som helst av relevant utdanning eller jobberfaring.
Tror mye av det kommer av søknaden og CV'n min, samt intervjuet jeg var på.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
1. Du skriver ikke hvor du har erfaring fra. Det er viktig informasjon.

2. Tidligere kolleger har beskrevet deg som målrettet og effektiv? Jeg har aldri noensinne verken selv eller på noen som helst måte hørt om noen som vil beskrive en kollega som målrettet og effektiv. Dette er så åpenbart bullshit at man ender opp å ikke tro på noe av setninga. Det kan godt hende du er åpen og positiv, men når det står i samme setning som åpenbart jug stoler jeg ikke på det heller.

3. Du legger det fram som om du er den perfekte medarbeideren her, men har verken referanser eller erfaring til å backe opp at dette er sant. Da ender jeg opp med å igjen å tenke bullshit og ikke stole på deg. Når du skal legge fram ting må du legge fram noe som er hakket bedre enn sannheten, ikke milevis unna. Når du skriver en perfekt søknad og så nevner NAV til slutt så blir det jo helt krise.

4. Kunden i fokus? Hva fanden betyr dette egentlig? Stirrer du på dem veldig? Trives i inspirerende miljø? Dette er noe man skriver til kreative jobber hvor inspirasjon og fokus er viktige. Utifra resten av postene dine virker det ikke akkurat som det du vil.

5. I resten av postene har du skrevet at du "liker å ta i et tak". Dette er informasjon arbeidsgiver vil være interessert. Hvorfor fanden nevner du ikke dette, som faktisk kan telle positivt, istedenfor all bullshitten i denne søknaden?

6. Du har ikke delt opp søknaden din skikkelig. En veldig vanlig variant er:

Avsnitt med oppsummering av din erfaring (sånn at du blir satt i riktig bås)

Avsnitt hvor du skriver om hva slags person du er (hvordan du vil bli oppfattet)

Avsnitt om hvorfor du synes denne jobben er interessant

Avsnitt om når du kan begynne og annen relevant informasjon hvis de fortsatt
synes du er interessant.



7. Hvis CV'en din er virkelig tynn, så er det veldig lurt å avvæpne frykten arbeidsgiver har for deg med en gang. Prøv noe som dette:
Vis hele sitatet...


Forstår alt du skrev, men jeg har tross alt gått på jobbsøkerkurs for å skrive bedre søknader..før skrev jeg dem selv og da kom jeg aldri i interjuv. Etter jeg gikk på kurs har jeg kommet i omtrent alle interjuvene.

Broren min som er produktsjef i Europris Norge og har vært markedsføringsjef i Bauhaus og med med bachelorgrad i salg og markedsføring sier det er bedre med en søknad som ser profesjonell ut, enn en søknad som aldri vil sende meg i interjuver. Han mener man må skryte og ser ikke at søknader som ser slik ut er et veldig stort problem.

Min erfaring ligger på CV'en og jeg har referanser plassert på søknaden som backer opp alt jeg har skrevet. Greit nok, det med at kunden i fokus er et vanskelig begrep som ikke alle forstår ved første øyekast.

Jeg vil alikevel ta med tipsene dine videre, takk!
Sleit mye med det samme jeg også når jeg søkte på jobb ifjor og årene før. Jeg hadde ikke noe vanlig jobb, bortsett fra praksisplasser fra vgs dvs: barnehage og apotek. Jeg klarte å få meg jobb i en mnd utenom praksisen (med lønn altså) på apoteket. etter det ga de meg sparken for jeg hadde ikke erfaring og de trengte ikke meg lenger rett og slett. men da fikk jeg med en arbeidsattest derifra. samt 2 mnd ca fra barnehagen.igjen med arbeidsattest. Det slo meg aldri at jeg kunne være smart å ta disse 2 småjobbene med på cv-en før ikke jeg ble tipset.
Senere gjorde jeg det selvfølgelig, det var litt slitsomt på starten. men etter ca å ha vært hos hele kjøpeseneteret og levert søknad og cv til alle (nesten ijhvertfall) da klarte jeg å få meg jobb.

Så jeg anbefaler at du skriver de stedene du har vært utplassert i osv.. Det skader ikke selv om u ikke har vært der lenge, men verdt et forsøk. Fungerte på meg ihvertfall.. så