Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5987
Hei jeg lurte på om det er vanlig å få like mye i trygd som sosialstønad å AAP? Jeg har riktignok aldri hatt jobb, er 19 så er ung ufør, men i denne måneden her så fikk jeg 3000, er det vanlig?
Dette må du forklare bedre.
Jeg er 19, jeg er ung ufør, jeg får 3-4tusen kroner i måneden, AKA like mye som jeg fikk da jeg fikk sosialstønad (ca 1000kr i uka)
Er det normalt spør jeg. Folk rundt meg sier konstant at jeg får for lite penger, han ene får 15tusen i måneden, å han har aldri jobba før heller, han sier at han får mer fordi han bor i Oslo, at det er det som har noe å si liksom. hvilken by/kommune man bor i. Jeg vil gjerne ha mer penger enn det jeg har nå, å synes det er kjipt å jobbe mye for å få fuckings trygd for å få like mye penger som jeg fikk da jeg gikk på sosialen.
3000? Hva skal det egentlig dekke?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
3000? Hva skal det egentlig dekke?
Vis hele sitatet...
Jeg skal spørre NAV om akkuratt det når jeg skal ringe de imorra hehe
Alt dette er feil.
Sosial stønad er kr 6 450 + husleie
Ufør er mer, men vanskelig å beregne for meg uten å vite noe om hva du har drevet med.
Minstesatsen er uansett mer en kr 6 450.

Som ung ufør får man et tillegg til uføretrygden, og får altså en høyere sats enn andre som er uføre.
Minstesatsen for enslige unge uføre er 2,91 G.

https://www.payr.no/i/ressurser/1g-g...p-folketrygden
Sist endret av vindaloo; 2. november 2021 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan ihvertfall bekrefte at det ikke er normalt å få bare 3000 utbetalt vist man har ung ufør. Det kan jo selvfølgelig være gjeldstrekk elr erstatningsansvar som trekkes før du får utbetalt pengene men da synes jeg det er rart du ikke vet om det selv.
Å uansett skulle du da ha fått minst utbetalt livsopphold (se gjeldende satser for din kommune på nav.no) som regel er den langt høyere enn 3000 kr i mnd.

Vet du at ung ufør er startet opp at du ikke fremdeles får sosialstønad?
Sist endret av gudfaren; 2. november 2021 kl. 23:48.
Sitat av carttown Vis innlegg
Jeg skal spørre NAV om akkuratt det når jeg skal ringe de imorra hehe
Vis hele sitatet...
Du skal få melding innpå digipost der det står hva du har fått utbetalt (ikke hvor mye men hva). Men regner med du har sjekka det.
Jeg har en verge da så jeg vet jo ingenting sjøl ang mine egne penger, men jeg glemte også å nevne at jeg ikke TOTALT får 3000kr, nå var det trekki ganske mye siden jeg har kjøpt mye data på 4g, men ellers så hadde jeg vel fått 4-4500kr, men husleie trekkes jo automatisk å den er på 6.500.
Vist du har verge så er der nok blitt satt av penger til sparing, regninger å faste utgifter. Så det du får utbetalt er jo det du eventuelt har til overs når alt av sparing, regninger å faste utgifter er betalt.

Ta kontakt med verge så får du svar på alt dette.
Sist endret av gudfaren; 3. november 2021 kl. 11:27.
Ja, det er vanlig å få ca like mye på uføretrygd som i sosialstønad for veldig mange, når en regner inn livsopphold, husleie, støm og diverse.

Mange som har husleie på 8-10.000kr. Når en da plusser på livsoppholdet på 6000+kr så er uføretrygden fort spist opp. Så kan det være enkelte som ikke har noe særlig boutgifter i det hele tatt igjen, og de sitter selvfølgelig igjen med mer enn hva de ville hatt på sosialstønad.

Så med andre ord så blir det veldig vanskelig å sammenligne noe slikt da det er så individuelt. Nesten en umulig oppgave da det er så mange faktorer som spiller inn.

Du er 19, ung ufør utbetales fra fylte 20 år. Hva som skjer med økonomien din må du nesten høre med verge og NAV om. Som nevnt tidligere så får en jo vedtak på slik. Hvis du ikke klarer å lese/forstå slik selv så få enten en du kjenner, hvis det er ok for deg, til å forklare det for deg eller henvend deg på NAV og spør om hjelp.

Sitat av carttown Vis innlegg
Jeg skal spørre NAV om akkuratt det når jeg skal ringe de imorra hehe
Vis hele sitatet...
Men du vet jo selv om du må kjøpe mat for dette beløpet f.eks? Er det snakk om 3000kr i rene lommepenger så har du det jo egentlig ganske så godt
Sist endret av Jens1; 3. november 2021 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må snakke med vergen din. Ikke her... eller NAV. De betaler jo til vergen din.

Du skal sitte igjen med ca 19k i mnd utbetalt som ung ufør etter skatt. Jeg vet ikke alle utgiftene dine.. så du får regne ut.

Det kan være du har interimkonto(vet ikke, har bare hørt om det). Da er det saksbehandleren din som styrer inntekten fra NAV for deg og utbetaler deg f eks ukelønn, eller i dette tilfelle 3000 i mnd. Som jeg ikke skjønner hvorfor.

Verge eller saksbehandler sparer for deg, eller så er det trekk pga gjeld. Men du skal uansett ha minst 6000 å leve for i mnd iflg NAV sine egne retningslinjer. Namsmannen stopper trekket om det går over grensen osv. Har vært med på trekk i lønn så vet det sjøl.
Sist endret av Naturgrønn; 3. november 2021 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du må snakke med vergen din. Ikke her... eller NAV. De betaler jo til vergen din.

Du skal sitte igjen med ca 19k i mnd utbetalt som ung ufør etter skatt. Jeg vet ikke alle utgiftene dine.. så du får regne ut.

Det kan være du har interimkonto(vet ikke, har bare hørt om det). Da er det saksbehandleren din som styrer inntekten fra NAV for deg og utbetaler deg f eks ukelønn, eller i dette tilfelle 3000 i mnd. Som jeg ikke skjønner hvorfor.

Verge eller saksbehandler sparer for deg, eller så er det trekk pga gjeld. Men du skal uansett ha minst 6000 å leve for i mnd iflg NAV sine egne retningslinjer. Namsmannen stopper trekket om det går over grensen osv. Har vært med på trekk i lønn så vet det sjøl.
Vis hele sitatet...
6000 å leve for totalt, eller etter husleie å sånt er betalt?
Når du har sosial stønad, så får du alt fra 6000-6500 som er dine lommepenger. Det vil si at etter husleie og strøm er betalt. Ting som mobilregning, tv og internett for å nevne noe, må dekkes av de lommepengene som er igjen.
Sist endret av suwoop; 3. november 2021 kl. 13:11. Grunn: Feil
Sitat av suwoop Vis innlegg
Når du har sosial stønad, så får du alt fra 6000-6500 som er dine lommepenger. Det vil si at etter husleie og strøm er betalt. Ting som mobilregning, tv og internett for å nevne noe, må dekkes av de lommepengene som er igjen.
Vis hele sitatet...
Så nav betaler for strømmen også? Mener jeg betaler for strømmen sjøl...
Sitat av carttown Vis innlegg
Så nav betaler for strømmen også? Mener jeg betaler for strømmen sjøl...
Vis hele sitatet...
Men er ikke du ung ufør da?
Sitat av carttown Vis innlegg
Så nav betaler for strømmen også? Mener jeg betaler for strømmen sjøl...
Vis hele sitatet...
Men hvordan klarer du å betale 6.500kr i husleie, samt for strøm, når du kun får 3000kr på en måned?

Det er derfor flere her sier at du må spørre den som styrer økonomien din om dette, hvis du vil ha både svar og kontroll over hva som skjer.

Du åpner tråden med at du bare får 3000kr. Så har du også fått 6500kr plutselig, strømmen viser det seg også at du betaler selv. De 3000kr er det rene lommepenger? Eller skal de holde til mat også?

Vi her inne sitter ikke på informasjon av din økonomiske situasjon, heldigvis for det si Så hvis du vil ha svar så må du nesten henvende deg til den som sitter med svaret. Alt annet blir ren gjetning.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Men hvordan klarer du å betale 6.500kr i husleie, samt for strøm, når du kun får 3000kr på en måned?

Det er derfor flere her sier at du må spørre den som styrer økonomien din om dette, hvis du vil ha både svar og kontroll over hva som skjer.

Du åpner tråden med at du bare får 3000kr. Så har du også fått 6500kr plutselig, strømmen viser det seg også at du betaler selv. De 3000kr er det rene lommepenger? Eller skal de holde til mat også?

Vi her inne sitter ikke på informasjon av din økonomiske situasjon, heldigvis for det si Så hvis du vil ha svar så må du nesten henvende deg til den som sitter med svaret. Alt annet blir ren gjetning.
Vis hele sitatet...
HUSLEIE er på 6500, jeg skrev også lengre opp at jeg glemte å si at jeg SITTER igjen med 3000kr
Sitat av carttown Vis innlegg
HUSLEIE er på 6500, jeg skrev også lengre opp at jeg glemte å si at jeg SITTER igjen med 3000kr
Vis hele sitatet...
For å si det så enkelt som det går, du er ung uføre og har ikke opparbeidet deg en egen sats så du får minstesatsen, det er ca 18-19,000,- pr måned etter skatt, i tillegg er det skattefritt i Juli(23-24,000,-) og halv skatt i Desember(21-22,000,-).

Hvordan de pengene forvaltes må du altså forhøre deg med vergen din om.
Sist endret av Kloakk; 3. november 2021 kl. 18:17.
Sitat av suwoop Vis innlegg
Men er ikke du ung ufør da?
Vis hele sitatet...
Å jo, stemmer det :P

Sitat av Kloakk Vis innlegg
For å si det så enkelt som det går, du er ung uføre og har ikke opparbeidet deg en egen sats så du får minstesatsen, det er ca 18-19,000,- pr måned etter skatt, i tillegg er det skattefritt i Juli(23-24,000,-) og halv skatt i Desember(21-22,000,-).

Hvordan de pengene forvaltes må du altså forhøre deg med vergen din om.
Vis hele sitatet...
Åja takk skal du ha
Sist endret av Speedfrik; 3. november 2021 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av carttown Vis innlegg
HUSLEIE er på 6500, jeg skrev også lengre opp at jeg glemte å si at jeg SITTER igjen med 3000kr
Vis hele sitatet...
Derfor jeg skrev det på den måten også, for at en må regne ut alt under ett. Husleie, strøm, mat, mobil, reiseutgifter++

Ellers, den som leser vet jo ikke hva sitter igjen med 3000kr betyr. Ikke ille å sitte igjen med 3000kr som kan settes rett inn på sparekontoen. Når en ikke får svar når en spør så blir det jo vanskelig å vurdere om du får lite penger eller ei Vi er ikke akkurat en gjeng med tankelesere heller.

Ingen grunn til å heve skriften her, du skulle vel kanskje forklart litt bedre hva du mente, men vet av erfaring at det ikke er like enkelt bestandig. Men regner med hvis du leser gjennom tråden en gang til så forstår du de som stiller spørsmål her i tråden også

Håper i alle fall at det ordner seg for deg og at du får svar på det du er ute etter. Lykke til
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Derfor jeg skrev det på den måten også, for at en må regne ut alt under ett. Husleie, strøm, mat, mobil, reiseutgifter++

Ellers, den som leser vet jo ikke hva sitter igjen med 3000kr betyr. Ikke ille å sitte igjen med 3000kr som kan settes rett inn på sparekontoen. Når en ikke får svar når en spør så blir det jo vanskelig å vurdere om du får lite penger eller ei Vi er ikke akkurat en gjeng med tankelesere heller.

Ingen grunn til å heve skriften her, du skulle vel kanskje forklart litt bedre hva du mente, men vet av erfaring at det ikke er like enkelt bestandig. Men regner med hvis du leser gjennom tråden en gang til så forstår du de som stiller spørsmål her i tråden også

Håper i alle fall at det ordner seg for deg og at du får svar på det du er ute etter. Lykke til
Vis hele sitatet...
Beklager det, litt sinna idag, det er bare ho ene fitta her på avrusninga som er så jævlig nazi, verre enn meg, vi hadde gruppemøte idag om hvorfor det ikke er greit å tulle med nazisme, så sitter jeg å smiler da, ho spør meg hvorfor jeg smiler, jeg sier at jeg klarer ikke la være sier jeg, så spør ho meg hvorfor det er morsomt, så sier jeg at det blir ment humør gjennom tjukke lag. Du har jo riktignok ikke sett eller hørt ho heller, men ho er faen meg helt ufordragelig.
Sist endret av Speedfrik; 3. november 2021 kl. 18:51.
Vel hvis du sitter å ler og smiler av at noen sier det ikke er greit å tulle med nazisme, altså at du ler og latterliggjør noen som sier at nazisme ikke er akseptabelt å bagatellisere så er det vel strengt talt du som er mer nazi enn henne men ok.

For å svare på spørsmålet: Siden du har verge går nok pengene inn på en konto vergen disponerer og ikke du, de 3000 du får virker å være hva vergen syns du skal klare deg med i lommepenger og levepenger for å dekke mat og nødvendige innkjøp. Det er en sum man fint kan dekke disse utgiftene for, men ikke sløse bort en krone på ting man ikke skal.

Du får mer klarhet i hvor mye du har i total stønad om du snakker med vergen din.
Sist endret av celtseus; 3. november 2021 kl. 23:37.
Sitat av carttown Vis innlegg
6000 å leve for totalt, eller etter husleie å sånt er betalt?
Vis hele sitatet...
Se da, det er en minstesats hver person i Norge er pliktig å ha til livsopphold i mnd.. Altså noe å leve av.

Det pleier å ligge på akkurat det de div sosialkontor betaler i mnd for livsopphold. 6-7000k i mnd.
Byrådet og namsmannensk kontor som holder på med det.

Det er etter alt av nødvendige utgifter TV, internett, osv går på livsopphold.
Så det kan være tlf, internett, TV abo. Netflix +++++ som trekker ned utbetalingen til 3k.

Etter nød. utgifter så betaler man av livsopphold til TV, tlf osv.

skulle det stå
Sist endret av Naturgrønn; 4. november 2021 kl. 03:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som heter livsopphold står her at har sats på 9000 for enslige. Er det riktig? Mener å ha hørt 8-9000 før. Er det noe med at uføre får mer livsopphold enn en på sosialstønad? Denne linken dukka opp når jeg søkte på livsopphold satser ufør https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...innkreving_kap
Sist endret av Mk1; 4. november 2021 kl. 04:14.
Er det ikke sånn at du får en mindre sats, viss du er i behandling?

https://www.nav.no/no/person/pensjon...ller-i-fengsel
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Er det ikke sånn at du får en mindre sats, viss du er i behandling?

https://www.nav.no/no/person/pensjon...ller-i-fengsel
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dem vet at jeg bor her engang jeg

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Se da, det er en minstesats hver person i Norge er pliktig å ha til livsopphold i mnd.. Altså noe å leve av.

Det pleier å ligge på akkurat det de div sosialkontor betaler i mnd for livsopphold. 6-7000k i mnd.
Byrådet og namsmannensk kontor som holder på med det.

Det er etter alt av nødvendige utgifter TV, internett, osv går på livsopphold.
Så det kan være tlf, internett, TV abo. Netflix +++++ som trekker ned utbetalingen til 3k.

Etter nød. utgifter så betaler man av livsopphold til TV, tlf osv.

skulle det stå
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha
Sist endret av Speedfrik; 4. november 2021 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husk at alle statlige normer er veiledende.
3-4.000 etter husleige og strøm er betalt er sannsynligvis for lite.
Har du søkt bostøtte?
Evt kan du levere en søknad på Nav om supplerende sosialhjelp.
Sitat av reklame Vis innlegg
Husk at alle statlige normer er veiledende.
3-4.000 etter husleige og strøm er betalt er sannsynligvis for lite.
Har du søkt bostøtte?
Evt kan du levere en søknad på Nav om supplerende sosialhjelp.
Vis hele sitatet...
Men jeg har jo ung uføre da, men kan jeg fortsatt be om bostøtte?
Sitat av carttown Vis innlegg
Men jeg har jo ung uføre da, men kan jeg fortsatt be om bostøtte?
Vis hele sitatet...
Ja. Alle kan søke om bostøtte og med så lave utbetalinger som du har vil du sannsynligvis kvalifisere til det. Bostøtte søker du hos Husbanken og har ingenting med NAV å gjøre. Du må bare dokumentere utlegg på husleie og inntekter.
Dersom du søker supplerende sosialhjelp (kommunal) fordi du har lav aap (statlig), vil de sannsynligvis kreve at du søker bostøtte uansett før de evt innvilger deg sosialhjelp.
Husk også at alle faste utgifter knyttet til bolig (leie, forsikring, strøm) skal ikke påvirke ditt behov for livsopphold.
Sist endret av reklame; 4. november 2021 kl. 13:28.
Tusen takk skal dere ha for svar, jeg ringte NAV ista, å jeg kunne ikke spurt de spørsmålene jeg tenkte å spørre uten deres hjelp takk skal dere ha

Oppsumering: De sa at når jeg fyller 20 så kommer jeg til å få 25000/26000kr, å nå sist fikk jeg 16tusen, så skal jeg kontakte Husbanken å få se om jeg får ordna så de betaler for husleia isteden

Igjen takk skal dere ha
Ps. Husbanken vil ikke betale hele leia di. De vil gi deg støtte. Hvor stor denne støtten er avhenger av din inntekt og boutgifter. Typisk for leiepris 6000 er ca 1500-2000.
Man får ikke bostøtte hvis man har ung ufør. Man tjener for mye da og husbanken vil bare be deg flytte billigere eller søke sosialstønad
Det du får utbetalt er 25000-26000 kr FØR skatt.
Med en slik inntekt så vil du ikke kvalifisere til bostøtte.