Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5608
Hei jeg er på en alder av 21 år og har nesten lagt alkoholen på hylla. Jeg startet å drikke i 15års alderen da jeg flyttet på hybel for meg selv, det var konstant drikking fredag og lørdag vær helg i 2år til jeg fikk meg kjæreste. Men når jeg kom i 18årsalderen støttet jeg på et problem jeg har hatt siden den gang.
Kroppen min reagerer forskjellig på alkohol for vær gang jeg drikker om jeg kan si det på den måten, la oss si at en dag kan jeg drikke en liter 40% og ha tidenes fest, men neste gang jeg skal drikke så drikker jeg en 6 er øl blir stupfull og får blackout. Og nå merker jeg at jeg tåler mindre og mindre. jeg blir ganske beruset av 2 halvlitere øl og kan få blackout fyll av noen øl og litt sprit. Før så kunne jeg drikke enormt mer enn jeg klarer nå. Noen ganger så tåler jeg mer, men det er sjeldent. Er det noen her inne som har opplevd det sammen? Det har ikke veldig stor betydning nå at jeg ikke tåler så veldig mye alkohol da jeg sjeldent drikker, men det hadde vært greit neste gang jeg skal drikke og ikke bare drikke en 6er øl for så å være stupings...
Jeg spiser alltid godt med mat før jeg skal drikke..
Ja dette kjenner jeg godt igjen, nøyaktig hva det skyldes er jeg usikker på men går vel på generell dagsform. Går du på noen medisiner?

Enkelte ganger kan jeg også bli småbrisen etter 2-3 øl, andre ganger kan jeg drikke 13-14 å bare føle meg litt slapp. Men synes du det er ille å bli full fort? Er jo bedre for både helsa og lommeboken å drikke i mindre mengder
Trådstarter
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Ja dette kjenner jeg godt igjen, nøyaktig hva det skyldes er jeg usikker på men går vel på generell dagsform. Går du på noen medisiner?

Enkelte ganger kan jeg også bli småbrisen etter 2-3 øl, andre ganger kan jeg drikke 13-14 å bare føle meg litt slapp. Men synes du det er ille å bli full fort? Er jo bedre for både helsa og lommeboken å drikke i mindre mengder
Vis hele sitatet...
Går ikke på noen medisiner nei, og nei det er ikke ille og bli fort full, bra for pengeboken d ja
Men når jeg får fra og være godfull til blackoutfyll på bare få minutter så er det litt ubehagelig, for det er nesten umulig og styre da jeg ikke vet hvor mye jeg kan drikke før jeg får blackout. :S
Uvaksinert 👍
Kjenner meg godt igjen i dette. Før kunne jeg drikke en god del før jeg ikke husket noen ting, men nå er det balckout etter 5-7 øl hver jævla gang. Er egentlig ganske slitsomt å ikke huske noen ting i lengden. Selv om jeg ikke er full i oppførselen så husker jeg absolutt ingen ting. Slik har det vært i 20-25 år nå, så dette må du nok bare leve med og det har nok ingen god forklaring.
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Kjenner meg godt igjen i dette. Før kunne jeg drikke en god del før jeg ikke husket noen ting, men nå er det balckout etter 5-7 øl hver jævla gang. Er egentlig ganske slitsomt å ikke huske noen ting i lengden. Selv om jeg ikke er full i oppførselen så husker jeg absolutt ingen ting. Slik har det vært i 20-25 år nå, så dette må du nok bare leve med og det har nok ingen god forklaring.
Vis hele sitatet...
Ja det er slitsom, jeg er veldig glad i festligheter, men jeg ser ikke poenget i å drikke noe mer da jeg mest trolig bare kommer til å få blackout.
Skal på grilling med alle søskene mine dag, bli helt sikkert drikking. og da er det kjedelig å være den eneste som ikke drikker. Så tenker det blir noen drinker, men får se hvor mye jeg klarer før jeg merker jeg går over til å bli full. da slutter jeg å drikke :P
Hvordan har matinntaket vært før du har drukket? Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at du spiser for lite før du drikker. Alkohol blir tatt opp vesentlig fortere på tom mage.
Sist endret av Mirage; 29. juli 2016 kl. 11:16.
Trådstarter
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Hvordan har matinntaket vært før du har drukket? Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at du spiser for lite før du drikker. Alkohol blir tatt opp vesentlig fortere på tom mage.
Vis hele sitatet...
Spiser godt med mat før jeg drikker ja, passer alltid på at jeg ikke drikker på tom mage
I tillegg til faktorene som allerede er nevnt, spiller inntaksfrekvensen også inn - både når det gjelder hastigheten på inntaket en gitt kveld, og hvor ofte man tar seg en kule. Da jeg var 17-18 - og drakk 1-3 ganger i uka - kunne jeg drikke en kasse øl på fest, og bare bli god og drita (uten blackout). I dag drikker jeg langt sjeldnere, og blir som regel fin i fletta på halve mengden. Og drikker jeg fort nok, kan det ende med både spying og blackout. Det hender imidlertid et par ganger i skuddåret at jeg havner på fylla flere dager i uka, f.eks. i en feriestiuasjon, og da merker jeg at toleransen stiger relativt raskt.
Drikk sakte så merker du når du nærmer deg grensa og kan stoppe på topp. Treningssak det der. Naturlig at toleransen er lavere når du drikker sjeldnere. Bakrus blir også mye verre når man blir eldre, etter min erfaring.
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Drikk sakte så merker du når du nærmer deg grensa og kan stoppe på topp. Treningssak det der. Naturlig at toleransen er lavere når du drikker sjeldnere. Bakrus blir også mye verre når man blir eldre, etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Skal teste ut dette i kveld, jeg har merket på meg selv at jeg drikker etter stemningen på festen så jeg får prøve å ta meg et glass vann per enhet alkohol jeg drikker
Til tross for at det er usunt, så er det et par stykker jeg kjenner som pleier å drikke seg brisne dagen FØR en fest for å unngå å bli skikkelig dritings. De sier at det fungerer
Uvaksinert 👍
Sitat av monax94 Vis innlegg
Ja det er slitsom, jeg er veldig glad i festligheter, men jeg ser ikke poenget i å drikke noe mer da jeg mest trolig bare kommer til å få blackout.
Skal på grilling med alle søskene mine dag, bli helt sikkert drikking. og da er det kjedelig å være den eneste som ikke drikker. Så tenker det blir noen drinker, men får se hvor mye jeg klarer før jeg merker jeg går over til å bli full. da slutter jeg å drikke :P
Vis hele sitatet...
he he, joa, klarer man å stoppe er jo det greit, men problemet er at man føler seg jo ikke full eller noen ting mens man drikker såpass lite, det er jo ikke mye promille man får av noen få øl og i lystig lag så kan det fort bli litt mer enn da de 4 man burde holdt seg til. Jeg har i hvertfall kuttet helt ut sprit i lystig lag, det er kun kosedrikking hjemme med ett lite glass cognac i ny og ne. Drikker noe/mye (iflg fruen) øl hjemme, går jo gjerne 2-4 øl 4-5 dager i uka, gjerne noen flere over lenger tid i helgene og ferier og gjerne sterkøl fra Sverige. Skulle gjerne hatt en forklaring på hvorfor man får blackout av så lite og hvorfor den virker å ha tilbakevirkende kraft siden man heller ikke husker noe mens man bare hadde 3-4 øl innabords. Det blir gjerne at det bare blir skikkelig drikking 1 gang eller færre i året, men har byttet ut drikkingen med noen turer med andre ting i året og er kjempefornøyd med det da de gode opplevelsene sitter i lenge.
Hender det seg at du blir fysisk dårlig når du drikker? Altså buk-smerter og spying (utover det vanlige)?
I ytterst tilfelle kan det være at du er i ferd med å utvikle magesår.

Da jeg var i slutten av tenårene hadde jeg en kompis som var veldig glad i å drikke. Han, som deg, begynnte i 15-årsalderen og drakk så og si hver fredag og lørdag. Etterhvert merket han, som deg, at han ble mye fortere full enn tidligere og etterhvert utviklet det seg til smerter og voldsom spying. Det viste seg da å være et magesår.

Som sagt, dette er ytterste tilfelle, men verdt å merke seg om det utvikler seg til smerter.
Kanskje om du forsøker å innta noe litt fet mat før du drikker? Har hørt folk snakke om at det gjør at alkoholinntaket skjer i langsommere tempo.
Også har det helt sikkert noe å si hvor fort du inntar alkoholen. Om du hyler nedpå sprit i rask rekkefølge så er det naturlig å blacke helt plutselig.
Forsøk å hold rede på hvilket tempo du har på drikkingen og kanskje også matinntak før du starter.

Så kan du jo bruke noen helger fremover på teste ut grensene. Det må jo være en grei "hjemmelekse"?

Personlig så synes jeg skjæringspunktet mellom "skrekkelig gøy og alt er topp" form og blacking og stakkarslig oppførsel kan være vanskelig. Er mye lettere å nå max gøy stadiet uten å bikke over om en har tilgang på litt nose candy sammen med alkoholen.
Har mye av samme problem som deg, blackout skjer relativt ofte. Trikset som funker for meg er å holde meg til øl og drikke med måte, slik at du kan se an hvordan det påvirker deg og vurdere deretter. Ellers synes jeg blackout kan være meget interessant.
Nå har ikke jeg rørt alkohol på lang tid. Har aldri drukket mye/ofte. (Foruten om russetiden ��) men er nå blitt 40 år og blir så fyllesyk at det rett og slett ikke er verd det. Jeg spyr som en gris. Skjønner ingenting av dette. Er det fordi jeg drikker så sjeldent at kroppen blir forgiftet? Ja jeg blander en del. Starter med sider eller smirnoff ice som er det eneste jeg liker. Så når jeg er litt i farta liker jeg plutselig alt som kommer i glass eller flasker. Men det har jeg gjort i alle år. Men de siste gangene har dagen derpå startet i drosjen hjem og vart til godt ut på søndagen. Er ikke moro i det hele tatt.
Sitat av Deftinwolf Vis innlegg
Hender det seg at du blir fysisk dårlig når du drikker? Altså buk-smerter og spying (utover det vanlige)?
I ytterst tilfelle kan det være at du er i ferd med å utvikle magesår.

Da jeg var i slutten av tenårene hadde jeg en kompis som var veldig glad i å drikke. Han, som deg, begynnte i 15-årsalderen og drakk så og si hver fredag og lørdag. Etterhvert merket han, som deg, at han ble mye fortere full enn tidligere og etterhvert utviklet det seg til smerter og voldsom spying. Det viste seg da å være et magesår.

Som sagt, dette er ytterste tilfelle, men verdt å merke seg om det utvikler seg til smerter.
Vis hele sitatet...
Jeg blir ikke dårlig uansett hvor mye jeg drikker, jeg har aldri spydd av for mye alkohol. Så tror ikke dette kan være magesår nei

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kanskje om du forsøker å innta noe litt fet mat før du drikker? Har hørt folk snakke om at det gjør at alkoholinntaket skjer i langsommere tempo.
Også har det helt sikkert noe å si hvor fort du inntar alkoholen. Om du hyler nedpå sprit i rask rekkefølge så er det naturlig å blacke helt plutselig.
Forsøk å hold rede på hvilket tempo du har på drikkingen og kanskje også matinntak før du starter.

Så kan du jo bruke noen helger fremover på teste ut grensene. Det må jo være en grei "hjemmelekse"?

Personlig så synes jeg skjæringspunktet mellom "skrekkelig gøy og alt er topp" form og blacking og stakkarslig oppførsel kan være vanskelig. Er mye lettere å nå max gøy stadiet uten å bikke over om en har tilgang på litt nose candy sammen med alkoholen.
Vis hele sitatet...
ja jeg får handle inn litt alkohol til helgene framover så får jeg teste ut som en hjemmelekse, ja du har helt rett i at andre stoffer er bedre for å nå topp stemning, men jeg blir ganske paranoid når jeg ruser meg på forskjellige ting om jeg er ute blant folk. Liker helst å sitte hjemme med noen kompiser om jeg skal kose meg med noe annet enn alkohol
Sist endret av monax94; 2. august 2016 kl. 11:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.