Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 10562
Hei!

Jeg har nylig flyttet til oslo for å starte nytt liv.
Tidligere har jeg ruset meg hardt og ofte på det aller meste, og trengte å komme meg vekk fra nærmiljøet mitt. Er nå 7mnd nykter og ufattelig fornøyd med det.

Jeg flyttet til oslo så raskt jeg fikk mulighet. Jeg har fått meg en lukrativ jobb og arbeider daglig. Lønningen i Juli går til depositum og leie, mens lønningen i August blir feit og god, samtidig som stipend kommer den måneden og livet blir godt fra den tid av.

Jeg sitter med 0 kr på konto nå, og har ca 400kr å leve på fra midt i juli til midt i august. Frem til midt i juli er det altså ikke en eneste krone å leve på. Jeg lurte på om det fantes noe slags tilbud i oslo hvor man kan få gratis mat? Eventuelt om det finnes noe sted jeg kan låne en tusing eller to med betalingsanmerkning? Kan bli tøft å møte opp på jobb 6 dager i uken uten mat i magen.

Jeg er ikke redd for å møte opp på f.eks frelsesarmeen da jeg tidligere har vært rusmisbruker.
Jada. Slumsøstrene, blåkors, frelsesarmeen, fattighuset, bymisjonen er de jeg kommer på i farten.
Vet du åpningstider? Jobber hver dag i tillegg
Nei gjør ikke det. Du kan jo ringe dem? Om du forklarer situasjonen på telefon at du er i jobb og grunnen til at du ikke har penger så ser jeg ikke bort fra at noen evt. fikser det slik at du kan hente matposer etter arbeidstid. Eller kanskje du kan stikke bort i lunchen.
Møtestedet/Møteplassen(ikke sikker på navnet men en av delene er det helt sikkert).. Tilhører Kirkens bymisjon,og ligger i Skippergata,ca. 2-300 meter fra Karl Johans gate..Ikke sikker på åpningstider men tror det stenger noen dager kl.17.00 ,men dem har åpent til 20.00 tre dager i uken .......Der koster en fullverdig middag bare 10 Kr(restaurantmiddag faktisk som ville kostet 150 andre plasser)...Pluss at man kan krite for 100 kr. tror jeg ...Og om man ikke har noe penger,så pleier det ikke å være noe problem at man får en middag gratis,og tror ikke dem hadde gått konkurs p.ga 10 kr. uansett...Bare å være helt ærlig med dem,og forklare situasjonen din,og er helt 100% sikker på at dem hjelper deg...(Det er jo derfor dem er der,nettopp for å hjelpe folk i slike situasjoner).....Kjenner til,og er aktiv bruker av stedet selv,og har blitt kjent med de fleste som jobber der...hyggelige mennesker som jobber der....Dem kan helt 100% sikkert hjelpe/forklare deg hvor du får annen gratis mat også...LYKKE TIL...
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Hei!

Jeg har nylig flyttet til oslo for å starte nytt liv.
Tidligere har jeg ruset meg hardt og ofte på det aller meste, og trengte å komme meg vekk fra nærmiljøet mitt. Er nå 7mnd nykter og ufattelig fornøyd med det.

Jeg flyttet til oslo så raskt jeg fikk mulighet. Jeg har fått meg en lukrativ jobb og arbeider daglig. Lønningen i Juli går til depositum og leie, mens lønningen i August blir feit og god, samtidig som stipend kommer den måneden og livet blir godt fra den tid av.

Jeg sitter med 0 kr på konto nå, og har ca 400kr å leve på fra midt i juli til midt i august. Frem til midt i juli er det altså ikke en eneste krone å leve på. Jeg lurte på om det fantes noe slags tilbud i oslo hvor man kan få gratis mat? Eventuelt om det finnes noe sted jeg kan låne en tusing eller to med betalingsanmerkning? Kan bli tøft å møte opp på jobb 6 dager i uken uten mat i magen.

Jeg er ikke redd for å møte opp på f.eks frelsesarmeen da jeg tidligere har vært rusmisbruker.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vert det ville jeg gått en tur på nav i oslo for så å forklare de situasjonen din, der du viser hvor mye penger du har og hva pengene du får inn går på.
Jeg fikk selv utbetalt 4tusen fra nav forrige mdn som skal vare fram til 10.07. Grunnen til at jeg fikk dette var at lønningen min gikk til husleie, og jeg hadde da ikke noe penger til overs. (var ganske lav lønning da jeg jobbet 60% som lærling).
Spurte nav hvor mye jeg kunne få utbetalt i en mnd om jeg ikke hadde noe penger, og da fikk jeg vite at minstesummen for en person er 5tusen
Så ta med deg kontoutskrift, arbeidsavtale, husleiekontrakt og forklar de hva du trenger hjelp til og forklar til nav som du forklarer til oss, at lønningen går til depositum

Det er også mulig at nav kan dekke depositum

P.s det er 3-4uker behandlingstid på søknadene, men om du ringer og maser litt så vil de muligens framskynde saken
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Hei!

Jeg har nylig flyttet til oslo for å starte nytt liv.
Tidligere har jeg ruset meg hardt og ofte på det aller meste, og trengte å komme meg vekk fra nærmiljøet mitt. Er nå 7mnd nykter og ufattelig fornøyd med det.

Jeg flyttet til oslo så raskt jeg fikk mulighet. Jeg har fått meg en lukrativ jobb og arbeider daglig. Lønningen i Juli går til depositum og leie, mens lønningen i August blir feit og god, samtidig som stipend kommer den måneden og livet blir godt fra den tid av.

Jeg sitter med 0 kr på konto nå, og har ca 400kr å leve på fra midt i juli til midt i august. Frem til midt i juli er det altså ikke en eneste krone å leve på. Jeg lurte på om det fantes noe slags tilbud i oslo hvor man kan få gratis mat? Eventuelt om det finnes noe sted jeg kan låne en tusing eller to med betalingsanmerkning? Kan bli tøft å møte opp på jobb 6 dager i uken uten mat i magen.

Jeg er ikke redd for å møte opp på f.eks frelsesarmeen da jeg tidligere har vært rusmisbruker.
Vis hele sitatet...
Sosialkontoret. Du kan levere søknad om økonomisk nødhjelp. Om du skriver litt om hvilke situasjon du har reist ifra, og hvilken situasjon du er i ferd med å sette deg inn i, kan de innvilge deg ca 75 kroner dagen. Det krever en del dokumentasjon kontoutskrifter, leiekontrakt o.l., som regel ber de om bostedsbevis men det holder da som regel med å vise at du har meldt flytting om den ikke har gått igjennom hos Skatteetaten.

Det er alltid oppholdskommune som er ansvarlig for tjenester etter loven, dersom ikke du er i kommunen som følge av en tjeneste i hjemkommune (institusjonsopphold).

Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Hadde jeg vert det ville jeg gått en tur på nav i oslo for så å forklare de situasjonen din, der du viser hvor mye penger du har og hva pengene du får inn går på.
Jeg fikk selv utbetalt 4tusen fra nav forrige mdn som skal vare fram til 10.07. Grunnen til at jeg fikk dette var at lønningen min gikk til husleie, og jeg hadde da ikke noe penger til overs. (var ganske lav lønning da jeg jobbet 60% som lærling).
Spurte nav hvor mye jeg kunne få utbetalt i en mnd om jeg ikke hadde noe penger, og da fikk jeg vite at minstesummen for en person er 5tusen
Så ta med deg kontoutskrift, arbeidsavtale, husleiekontrakt og forklar de hva du trenger hjelp til og forklar til nav som du forklarer til oss, at lønningen går til depositum

Det er også mulig at nav kan dekke depositum



P.s det er 3-4uker behandlingstid på søknadene, men om du ringer og maser litt så vil de muligens framskynde saken
Vis hele sitatet...
Dette er helt feil. Statens veilende sats for livsopphold er 5850, når det gjelder korttidssaker er det nødhjelpssatser som gjelder. Disse varierer veldig fra kommune til kommune. I Oslo er både norm og nødsats noe større enn andre steder.

"Hvor mye du får utbetalt" varierer fra person til person. Det følger en del forpliktelser med det å motta sosialhjelp.

Sosialtjenesten i Oslo dekker ikke kontant depositum dersom leietaker har ting på gang ellers. Det skal særdeles mye til for å i det hele tatt få innvilget kontantdepositum, og en tidligere rusmisbruker som kommer trekkende med leiegaranti er ikke å anbefale.

Det er ikke 3-4 ukers behandlingsfrist på nødhjelp. Generelt er det slik at om disse er levert før 12.00, blir de behandlet samme dag, og utbetalt senest påfølgende dag. Det gis sjelden nødhjelp for lengre perioder enn 2 uker.
Sist endret av Svartedauden; 4. juli 2016 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er helt feil. Statens veilende sats for livsopphold er 5850, når det gjelder korttidssaker er det nødhjelpssatser som gjelder. Disse varierer veldig fra kommune til kommune. I Oslo er både norm og nødsats noe større enn andre steder.

"Hvor mye du får utbetalt" varierer fra person til person. Det følger en del forpliktelser med det å motta sosialhjelp.

Sosialtjenesten i Oslo dekker ikke kontant depositum dersom leietaker har ting på gang ellers. Det skal særdeles mye til for å i det hele tatt få innvilget kontantdepositum, og en tidligere rusmisbruker som kommer trekkende med leiegaranti er ikke å anbefale.

Det er ikke 3-4 ukers behandlingsfrist på nødhjelp. Generelt er det slik at om disse er levert før 12.00, blir de behandlet samme dag, og utbetalt senest påfølgende dag. Det gis sjelden nødhjelp for lengre perioder enn 2 uker.
Vis hele sitatet...

Med mindre det har kommet helt nye regler eller blitt gjort endringer i sosialloven så stemmer ikke alt du sier her. Statens veiledende sats er kun det - veiledende. Det er opp til hver enkelt av landets 430+ kommuner å sette satsene. Det er derfor sprik i satsene fra nederst på stigen rundt 3.900 per mnd til 7.000,- per måned. Dette er livsopphold og er det som en skal leve av etter husleie og strøm. Beløpet skal ikke variere fra person til person, men være likt i hver kommune.

Utenom livsopphold kan det riktignok søkes supplerende livsopphold om tungtveiende grunner tilsier det. Feks store utgifter til kostbare medisiner, behandling etc. Dokumentasjonskravet er stort og det kan for mange gjøre at de detter av lasset og ikke klarer å komme inn i systemet og ender opp som uteliggere. Feks rusbrukere eller psykisk syke har kanskje ikke ressursene til å samle alt av dokumentasjon, eller dokumentasjonen er mangelfull. Eller saksbehandler hos nav "trenerer" eller tar feile avgjørelser i saken.

Ts kan du klare å løse dette utenom nav så forsøk det som første løsning. Om det ikke skulle gå kan du dra på nav. Det å forholde seg til nav kan virkelig knekke folk.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
På 400 kroner lever du ikke godt, men overlever gjør du ja. Kjøp deg en svær sekk ris (ikke boil in bag piss, svindyrt) krydder og evt litt bønner. Faktisk ganske smakelig måltid, og typ 2 kroner hver porsjon.

Angående spørsmålet ditt har jeg ingen svar da jeg ikke bor i Oslo, så det jeg sier er kanskje ganske irrelevant.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Med mindre det har kommet helt nye regler eller blitt gjort endringer i sosialloven så stemmer ikke alt du sier her. Statens veiledende sats er kun det - veiledende. Det er opp til hver enkelt av landets 430+ kommuner å sette satsene. Det er derfor sprik i satsene fra nederst på stigen rundt 3.900 per mnd til 7.000,- per måned. Dette er livsopphold og er det som en skal leve av etter husleie og strøm. Beløpet skal ikke variere fra person til person, men være likt i hver kommune.

Utenom livsopphold kan det riktignok søkes supplerende livsopphold om tungtveiende grunner tilsier det. Feks store utgifter til kostbare medisiner, behandling etc. Dokumentasjonskravet er stort og det kan for mange gjøre at de detter av lasset og ikke klarer å komme inn i systemet og ender opp som uteliggere. Feks rusbrukere eller psykisk syke har kanskje ikke ressursene til å samle alt av dokumentasjon, eller dokumentasjonen er mangelfull. Eller saksbehandler hos nav "trenerer" eller tar feile avgjørelser i saken.

Ts kan du klare å løse dette utenom nav så forsøk det som første løsning. Om det ikke skulle gå kan du dra på nav. Det å forholde seg til nav kan virkelig knekke folk.
Vis hele sitatet...
Statens veiledende for 2016:
https://www.regjeringen.no/no/dokume...016/id2469018/

Rundskriv 35 utdyper loven med den fortolkning som Statens administrasjon (departementet) forventer. Her er det gitt store muligheter for skjønn ved fastsettelse av livsoppholdet. Det er ingen grunnleggende regel at det skal være "likt for alle", fordi alle tjenester i Norge skal tilpasses den enkelte tjenestemottaker. Enten dette er helsetjenester, sosiale tjenester eller byggesaker. Normalt sett ligger de fleste kommuner på minste veiledende sats. De gangene det likevel brukes lavere satser er det skjønnsmessige grunner til dette.

Hovedprinsippet for behandling av søknad om økonomisk stønad er at det skal foretas konkrete og individuelle vurderinger av hjelpebehov, stønadsbeløp og stønadsform. NAV-kontoret har både rett og plikt til å foreta skjønnsmessige vurderinger i hver enkelt sak. I alle vurderinger skal det legges vekt på å fremme lovens formål best mulig. Vurderingene skal gjøres innenfor rammen av gjeldende lov- og forskriftsbestemmelser, og så langt som mulig foretas i samarbeid med tjenestemottakeren.

Kravet om individuelle vurderinger gjelder for hele søknadsprosessen; fra identifisering av søknader, innhenting av nødvendige opplysninger og saksbehandlingstid, til avgjørelser om hjelpebehov, stønadsnivå, vilkårsetting, stønadsform og utbetaling.


og

4.18.1.6 Hjelp i en nødssituasjon
Hvis tjenestemottaker befinner seg i en nødssituasjon, kan stønaden begrenses til utgifter til det helt nødvendigste. Dette innebærer at det gis stønad til mat, nødvendige artikler til personlig bruk, nødvendige reiseutgifter og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende.

Med nødssituasjon menes tilfeller der tjenestemottaker ikke har det helt nødvendigste og står kortvarig uten mulighet til å skaffe seg det. Hvorfor situasjonen har oppstått, er uten betydning.

Hjelp i en nødssituasjon skal dekke de nødvendigste utgifter i en kort periode, for eksempel i påvente av forestående utbetaling etter denne bestemmelsen eller andre lover eller ordninger. Stønad kun til det helt nødvendigste vil ikke være forsvarlig i lengre tid enn noen få dager.

En person i en nødssituasjon kan ikke avvises, og en søknad kan ikke avslås med den begrunnelse at vedkommende kan henvende seg til familie, venner, veldedighetstilbud eller lignende.



Når det gjelder Nødhjelpssøknader så er dokumentasjonskravet noe mindre. Så lenge søknaden tydeliggjør at søker er i en nødsituasjon (400 kroner i over 3 uker er det), så utmåles det etter gjeldende nødsatser. For førstegangssøkere er det større dokumentasjonskrav en for etablerte. Etter at det er blitt innført arbeidslivsregister og elektronisk skatteføring, er dette eksempelvis ikke lenger nødvendig å dokumentere selv, dette finner de på EDB-terminalene sine. Det holder stort sett med kontoutskrift, bostedsbekreftelse samt en egenerklæring som forklarer situasjonen.

Det er §19 som er gjeldende ved utbetalinger i nødstilfeller. Utifra hva trådstarter beskriver vil det forundre meg stort om ikke en velbegrunnet søknad innvilges.

Dette er rettigheter alle som er lovlig i Norge har. Det er desverre mye ukultur på NAV-kontorene rundt omkring, og stor frykt for svindel. I en del tilfeller, med rette, velger derfor å minne på at det er straffbart med svindel (tilegne seg ytelser man ikke har krav på). Om man gjør dette med uriktig dokumentasjon kommer det fort dokumentforfalskning også.

For de som lurer finner man Hovednummer 35 her:
https://www.nav.no/rettskildene/Rund...jenester-i-nav

Dette beskriver i detalj hvordan den kommunale sosialtjenesten (som regel organisert sammen med NAV) skal arbeide. Ved avvik på dette kommer Fylkesmannen til unnsetning.
Hvorfor ty til slike løsninger som blir skissert ?

Du er i fast jobb og har allerede opparbeidet deg noen timer siden siste lønning.
Alle arbeidsgivere vil på en ganske så selvfølgelig måte kunne gi deg forskudd på lønn.

Snakk med sjefen din eller økonomiavdelingen, så fikses det ganske så lett
Kan jo være at TS ikke ønsker å "leve på forskudd"? Forskudd kan være vanskelig å rette opp igjen.
Har selv i ung alder falt for fristelsen til forskudd og det førte til at jeg "ble på forskudd" et halvårs tid.

Gratis mat høres ut som et greit forslag i ts situasjon.
Var i akkurat samme situasjon som deg for et års tid siden TS. Flytta veldig spontant til Oslo av diverse grunner, så alt av penger gikk til husleie og depositum. Jeg dro ned på frelsesarmen, og de sa at man kunne komme å hente mat hver andre uke eller noe sånt, jeg husker ikke helt, men man måtte fylle ut noen skjemaer o.l. Forklarte dem da at jeg får lønning allerede neste uke, så alt jeg trengte var mat frem til da. Da ga dama meg bak disken en stor bærepose med masse BRA mat, så sa hun at så lenge jeg trengte kun for en uke så kunne vi blåse i de skjemaene. Veldig hyggelige mennesker som er der for å hjelpe. Anbefales!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kan jo være at TS ikke ønsker å "leve på forskudd"?
Vis hele sitatet...
Når TS skriver det slik "mens lønningen i August blir feit og god"
Så regner jeg med at lønningen i august er såpass grei at å ta 2-3 000 av den, ikke vil skade noe som helst.

Når man også klarer å betale depositum på en enkelt lønning, i tillegg til alle andre faste utgifter, så sier det seg litt at lønningen er ganske god. (Depositum er gjerne på 15000-40000 i Oslo).
@svartedauden, det virker som du har skikkelig kjennskap til reglene og hvordan søknader skal behandles.
Jeg har selv måtte forholde meg til nav sosiale tjenester ved 2 forskjellige kommuner. Satsene var forskjellige for livsopphold. Det eneste som var likt var nødhjelp 50 kr døgnet. Livsoppholdssatsen varierte med ca en femhundrelapp fra de 2 kommunene. Ikke allverden men å få fra 4000 til 4500 per måned var helt sykt. Aldri før har 500 kroner hatt så stor verdi.

Jeg skal ikke krangle på det du sier, men av egen erfaring vet jeg at veiledende sats er langt unna den hjelpen man faktisk får om en banker på hos Nav i akutt krise.
Er disse rundskrivene for 2016 endret mye fra tidligere? Om de er det og det nå faktisk er flere kommuner som følger veiledende satser så er jo det kjempefint.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@svartedauden, det virker som du har skikkelig kjennskap til reglene og hvordan søknader skal behandles.
Jeg har selv måtte forholde meg til nav sosiale tjenester ved 2 forskjellige kommuner. Satsene var forskjellige for livsopphold. Det eneste som var likt var nødhjelp 50 kr døgnet. Livsoppholdssatsen varierte med ca en femhundrelapp fra de 2 kommunene. Ikke allverden men å få fra 4000 til 4500 per måned var helt sykt. Aldri før har 500 kroner hatt så stor verdi.

Jeg skal ikke krangle på det du sier, men av egen erfaring vet jeg at veiledende sats er langt unna den hjelpen man faktisk får om en banker på hos Nav i akutt krise.
Er disse rundskrivene for 2016 endret mye fra tidligere? Om de er det og det nå faktisk er flere kommuner som følger veiledende satser så er jo det kjempefint.
Vis hele sitatet...
Jeg har både personlig erfaring, og profesjonell erfaring fra NAV i Oslo (som rådgiver for vanskeligstilte igjennom en interesseorganisasjon).

Nødhjelpssatsen kan variere voldsomt innenfor regelverket. Eksempelvis kan det være at nødhjelpssatsen settes høyere på bakgrunn av nødvendige innkjøp (eksempelvis medisiner mot diabetes, psykiske problemer eller andre livsnødvendige medisiner). Når det gjelder livsoppholdsnormen så er den standardisert fra staten som veiledende. Dette innebærer altså at en voksen enslig person i utgangspunktet skal ha minimum 5850 kroner etter at nødvendige boutgifter (husleie, oppvarming, belysning) er dekket. Livsoppholdsnormen fastsettes likevel av den enkelte kommunes folkevalgte organ. Det er fritt å sette normen høyere enn statens veiledning, men om den går særlig lavere vil fylkesmannen gripe inn umiddelbart. Likevel kan Sosialtjenesten tilpasse det eksakte beløp i hver enkelt sak. Likebehandling i sosialtjenesteloven innebærer altså ikke at A skal ha det samme som B uansett årsak, men at A og B skal ha tilnærmet likt utfall avhengig av hvilken livssituasjon de er i.

En ung, enslig mann på 25 år vil følgelig få en helt annen livsoppholdsfastsettelse enn en alenemor på 34. Ikke bare fordi barnetilleggene kommer inn.

Hovedutfordringen innenfor NAV-systemet er likevel ikke de ansatte med brukerkontakt, men de ulike føringene som settes fra lokal politisk ledelse, og de utallige lederleddene det er fra kommunens/bydelens sosialsjef og ned til saksbehandler (populært kalt rådgiver).

I Kristiansand, hvor jeg bor, har eksempelvis politikerne bestemt at antallet sosialhjelpsmottakere skal ned med 20%.

Dette idiotiske vedtaket har igjen ført til et press på NAV-lederne, som igjen tar dette ut på sine saksbehandlere. Den korte oppsummeringen av dette er at ulike politiske ambisjoner nødvendigvis vil måtte bli betalt av de absolutt svakeste i samfunnet, som i en evig rundans av rus, sult og medfølgende boligproblemer, ikke orker å kjempe imot systemet.

Det store hovedproblemet innenfor gjennomføringen av sosialtjenesteloven, er det ufordelaktige presset politikerne kommer med. Istedet for å hensynta nødvendigheten av å ha et funksjonelt liv, for å kunne opprettholde nettverk (eventuelt skape seg et nytt) er essensielt for å videre få seg arbeid.

Dersom lesere i denne tråden har problemer med NAV, kan jeg godt kikke på saken via PM, og gi tilbakemelding. Den eneste betalingen jeg tar i disse sakene er de sakskostnader som blir tilkjent.
Takk for detaljene svartedauden.

Husker det var fast sats på livsopphold. Den var satt av politisk ledelse som du sier. Og den varierte fra kommune til kommune.
Foruten livsopphold kunne det søkes om det som ble kalt supplerende livsopphold - og for supplerende livsopphold så var det rom for individuelle vurderinger. Som feks medisiner, nødvendig behandling, eller andre spesielle behov søker måtte ha.

Det enorme spriket som har vært i selve livsoppholdssatsen der beløpet har variert fra 3900 kr til over 7000 kr for en enslig voksen person er jo i seg selv skremmende. Som du sier så skal jo livsopphold dekke mat, og nødvendig utstyr etter strøm, bolig og varme. Kostnadene for livsopphold kan jo aldri ha variert så mye at det utgjør 50% forskjell. Nå er det heldigvis noen år siden jeg søkte om livsopphold og det er virkelig flott at det er gjort endringer. Kjempefint at fylkesmannen når tar saken om enkelte kommuner ønsker å spare penger på bekostning av de aller svakeste i samfunnet.

Det blir veldig feil å råke de svakeste i samfunnet når sparekniven taes i bruk.