Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 13801
Heihei Usikker på hvor jeg skulle plassere tråden, så håper admins flytter den om den er feilplassert.

Har lenge tenkt på og finne en aktivitet å drive med. Foreksempel kampsport.
Har derimot ikke klart å finne en kampsport som foretar seg situasjoner som faktisk kan skje. Misforstå meg rett; Man lærer seg jo selvforsvar, men gjerne ikke konkrete situasjoner om jeg har forstått der rett.

Lurer derfor på om det er noen som vet om noe lignende Dette? En Facebook video jeg kom over litt tidligere.

Takker for svar!
Krav Maga er nok det du ser etter.
Video som forklarer og rundt 3:40 kommer det litt demostrasjon, er vist 6 delers video.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Krav Maga er nok det du ser etter.
Video som forklarer og rundt 3:40 kommer det litt demostrasjon, er vist 6 delers video.
Vis hele sitatet...
Stilig! Baserer sporten seg i stor grad på dette, eller er det en liten del av det?
Så veldig bra ut det som viste i videoen.
Ut i fra det jeg vet om Krav Maga er vel dette noe som ble "utviklet" av det israelske militæret, og som i senere tid har blitt delt opp i tre grener; Sivil, politi og militær. Alle grenene tar for seg hvordan å komme ut av fysiske konflikter på topp med varierende virkemidler. Bl.a. mener jeg å ha lest at slag og spark mot skritt er godkjent, samt strupeslag, angrep mot øyne etc. Rett og slett hva man enn må gjøre for å vinne. Vet ikke om den sivile grenen gir opplæring i så "drastiske" metoder som jeg nevnte ovenfor, men kan godt se for meg at militæret ikke skygger banen for å bruke slike knep.

Uansett er dette noe som høres ut som det du er ute etter.
Ja, supert.
Høres ut som dette treffer meg midt i blinken!
krav maga ja bra nok det sikkert
men brutal tricks alen er ikke nok,,i en gatekamp hvor noen hopper "inn" i kroppen på deg, må du ha kondisjon og styrke, samt kunnskap om gripetak¨
nei mma må være den ultimate veien å gå for virkelig å kunne forsvare deg
thaiboxing er også meget bra, men funker på avstand...
jeg vil si at dersom du r seriøs n d gjelder dette , må mma, judo og ikke minst bryting nevnes + krav maga da
Krav Maga er jo en kampsport som er utviklet av det Israelske militæret for at du skal klare å forsvare deg i reelle situasjoner, det er lite i MMA som lærer deg hvordan du kommer ut av situasjoner med kniv, balltre eller pistol. Du lærer også grep og slikt i Krav Maga da det er en av de beste, hvis ikke den beste, selvforsvars-kampsporten som er og slikt er viktig for å kunne forsvare seg.
Muay Thai, brutale slag og spark samt clinch. Null bakkekamp, men mestrer du denne sporten så er det vel ikke mange slosskamper som ender med deg på ryggen uansett.
Fascinerende hvordan dere får slåsskamper i reelle situasjoner til å høres organisert ut. Min erfaring er at det er totalt kaos, og selv om du er god på føttene, så ender de fleste med kaving på marka der slag og bryting skjer på måfå. Og sjeldent er det 1 mot 1, den tiden er over.
Helt enig med tades. Sjekka ut krav maga en gang og synes det var kjempelame. Ville heller prøvd på en skikkelig kampsport. Jeg ser ikke faren for å bli knivstukket som overhengende akkurat.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Muay Thai, brutale slag og spark samt clinch. Null bakkekamp, men mestrer du denne sporten så er det vel ikke mange slosskamper som ender med deg på ryggen uansett.
Vis hele sitatet...
Ett feiltimet spark og du kan finne deg liggende på bakken. Jeg ville anbefalt MMA som en helhetlig tilnærming til kampsport, forsvar som angrep.

Av stående stiler så inkorporeres gjerne nevnte muay thai, kickboxing, karate og taekwondo.
For å få ugagnskråka ned på bakken kan du enten anvende bryting, sambo eller judo.
Så kan du eksempelvis kvele han til ubevissthet hvis du har erfaring innen jiu-jitsu (brasiliansk) eller ju-jitsu (japansk).
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:18.
Jeg synes bryting er den mest givende kampsporten, og som bryter er absolutt alle lette i ræva. Slag og spark er i mine øyne feigt, og er du uheldig å havner i en reell slåsskamp vil ikke motstanderen din ha fysiske merker onkel blå kan dømme deg utifra.
Av stående stiler så inkorporeres gjerne nevnte muay thai, kickboxing, karate og taekwondo.
For å få ugagnskråka ned på bakken kan du enten anvende bryting, sambo eller judo.
Så kan du eksempelvis kvele han til ubevissthet hvis du har erfaring innen jiu-jitsu (brasiliansk) eller ju-jitsu (japansk).
Vis hele sitatet...
Stående:
Muay Thai, Boxing, KicksBoxing, Teakwondo, finnes noen få som også bruker Karate eller har integrert aspekter fra karate i stancen.

Clinch:
G/R wrestling, Judo, JJ, BJJ, Sambo

Groundgame:
G/R wrestling, JJ, BJJ og Sambo.

Jeg synes bryting er den mest givende kampsporten, og som bryter er absolutt alle lette i ræva. Slag og spark er i mine øyne feigt, og er du uheldig å havner i en reell slåsskamp vil ikke motstanderen din ha fysiske merker onkel blå kan dømme deg utifra.
Vis hele sitatet...
Havner du i en reell sloss kamp med en boxer, kickboxer, muay thai e.l så vil aldri bryteren din komme nær før han har nok merker til at ikke onkel blå skjenner han igjen.


TS:

Har derimot ikke klart å finne en kampsport som foretar seg situasjoner som faktisk kan skje. Misforstå meg rett; Man lærer seg jo selvforsvar, men gjerne ikke konkrete situasjoner om jeg har forstått der rett.
Vis hele sitatet...
Hva er virkelige situasjoner for deg? Hvilke voldelige episoder har du møtt på i det daglige liv som du føler at du hadde kommet deg bedre igjennom om du hadde vært trent til det?

Krav Maga er basert på "Cheap shots" som hjelper deg å komme seg unna episoder som gate ran osv, tommel i øye, tupp i balla, wrist og arm locks mot kniver og skyte våpen samt ulike slag og spark.
Krav Maga ble veldig hyped av Nederlandske Bas Rutten etter han ga opp proff karrièren.

Vil du trene for å komme deg gjennom alt av heavy situasjoner så vil jeg anbefale:
Om du er kompakt bygget (sterk core muskulatur)
Boxing og Bryting (Greek Roman) sammen med styrke trening og lange joggeturer.

Er du smalere bygget, lange ben og armer.
Kickboxing eller Muay Thai sammen med Brasiliansk jiu-jitsu sammen med styrke og cardio trening.
Finnes vel ikke noe fasitsvar her, person A som trener kampsport A vil anbefale denne, mens person B som trener kamspsport B vil anbefale den. Jeg har aldri havnet i en situasjon der jeg har måttet forsvare meg selv, og synes jo det er flott. Allikevel vil jeg tro at siden jeg har trent kickboksing og BJJ i noen år, ville kunne forsvare meg ganske greit om en situasjon skulle oppstå. Har ingen erfaring med KM, men ser jo at mange lovpriser det.
etter min mening er boksing og kickboksing det beste i en realistisk situasjon, du kan kunne så mange triks du vil, men hvis du ikke har lært deg å tåle en heftig lusing og sjokket det gir,så vil det være nyttesløst.
for å dekke hele pakken med bakkekamp og slikt vil jeg tro mma er det desidert beste.
kyokushin karate er også svært bra, der trener de med harde slag mot kroppen, men ikke ansiktet.
Sist endret av Cosmos; 27. oktober 2014 kl. 16:25.
Krav Maga blir også praktisert i millitæret i Norge også.

For å forstå hva som funker best, så må man se på ordet KAMP SPORT

Krav Maga er ikke en sport. Det er basert på selvforsvar/angrip
Har selv trent Krav Maga i forsvaret, men ikke sivilt.
Så om det er stor forskjell Sivilt er jeg ikke sikker på.

Det vi blei trent til var utrulig stygg slossing, som fungerer raskt og brutalt

Her snakker vi balleslag-øye-liver og svake ledd.
Krav Maga fungerer utmerket for alle typer mennesker svake/sterke.
nesten alle kast og fall teknikker bruker du "fiendens" kropp til å få folk ned.

Spør gjerne mer om det er noe for deg
Jeg vil anbefale Jiu-jitsu. Du forsvarer deg selv og går vekk fra situasjonen uten å skade angriperen i det hele tatt, eller i det minste ikke mer enn nødvendig.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Jeg har i hovedsak trent Muay Thai (thaiboksing) og litt Jui-Jitsu. Har aldri vært i situasjoner hvor jeg var redd for å få mer bank enn jeg ga. Har dog aldri vært i skikkelig bråk før, tror folk trekker seg når de ser hvor selvsikker jeg er når de ypper til bråk, selv om mange sikkert har tatt meg om vi er kommet til det stadiet.
Fuzzy, målet med jiu-jitsu er vel nettopp å få motstanderen til å gi seg, enten ved kvelning eller leddlåser? Hvis vedkommende kjemper i mot kan tapet av bevisstheten føre til mén, særlig hvis han/hun er påvirket av rusmidler under angrepet, og ledd kan knekke tvers av hvis han/hun ikke vet hvordan man motarbeider teknikken.

Best case scenario er vel at angriper blir fortumlet eller forbauset over ferdighetene dine og gir opp et nytt forsøk på å ta for seg deg. Ellers kan være at det blir nødvendig med en dinglende, brukket arm for å slippe unna situasjonen. Alvorlighetsgrad av skadeomfang er jo ganske relativt i tillegg, så kan jo gå ganske "fredelig" for seg
Sitat av Tawon Vis innlegg
Fuzzy, målet med jiu-jitsu er vel nettopp å få motstanderen til å gi seg, enten ved kvelning eller leddlåser? Hvis vedkommende kjemper i mot kan tapet av bevisstheten føre til mén, særlig hvis han/hun er påvirket av rusmidler under angrepet, og ledd kan knekke tvers av hvis han/hun ikke vet hvordan man motarbeider teknikken.

Best case scenario er vel at angriper blir fortumlet eller forbauset over ferdighetene dine og gir opp et nytt forsøk på å ta for seg deg. Ellers kan være at det blir nødvendig med en dinglende, brukket arm for å slippe unna situasjonen. Alvorlighetsgrad av skadeomfang er jo ganske relativt i tillegg, så kan jo gå ganske "fredelig" for seg
Vis hele sitatet...
Slike harde metoder som kveling o.l. skal kun brukes som siste utvei. Ellers gjelder blokkering av slag og spark. Eventuelt gjøre det såpass vondt for motstanderen at han gir seg uten å skade ham. Jeg har trent jiu-jitsu i flere år, og da har fokuset vært å ikke gjøre mer skade enn nødvendig, og kan man løpe fra stedet, så gjør man heller det fremfor å slåss.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Muay Thai, brutale slag og spark samt clinch. Null bakkekamp, men mestrer du denne sporten så er det vel ikke mange slosskamper som ender med deg på ryggen uansett.
Vis hele sitatet...
skremmende at du faktisk kan tro det.

90% av slosskamper ender opp på bakken, og du er mye bedre skodd om du lærer deg bakkekamp i form av f. eks. brasiliansk jiu jitsu.

møter du en som kan grappling og du selv bare kan kickboksing så er du, og armene dine, ille ute.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Slike harde metoder som kveling o.l. skal kun brukes som siste utvei.
Vis hele sitatet...
du finner knapt noen mildere måte å nøytralisere noen på enn blodkvelninger.
det tar 6-8 sekunder før de sovner, deretter mellom 5-30sekunder som regel før de våkner opp uten å vite hva som har skjedd.

det skjer utallige ganger verden rundt i BJJ-turneringer og så godt som ingen tar permanent skade av det.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Generelt vil alt av kampsport gjøre deg bedre rustet i en slåsskamp enn om du ikke trener kampsport. En av fordelene med Krav Maga er at den har et enkelt utgangspunkt: Vinne slåsskamper.
De fleste andre kampsporter har et videre spektrum, og fordrer at du har holdt på i en del år før det blir effektivt på gata.
Krav Maga har også trening som legges opp med tanke på kaotiske situasjoner, hvor du møter en motstander som ikke holder seg til "reglene". Jeg har selv trent karate i en del år i min ungdom, uten at jeg følte at det gav meg en spesiell fordel - mye fordi du i treningssituasjoner møter motstandere som må forholde seg til regler.
Sitat av somnium Vis innlegg
du finner knapt noen mildere måte å nøytralisere noen på enn blodkvelninger.
det tar 6-8 sekunder før de sovner, deretter mellom 5-30sekunder som regel før de våkner opp uten å vite hva som har skjedd.

det skjer utallige ganger verden rundt i BJJ-turneringer og så godt som ingen tar permanent skade av det.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at du i en reell kamp der du faktisk er redd for skade eller liv, vil du ikke nødvendigvis ha nok kontroll til å blodkvele noen som samtidig spreller som en ål. Politiet og deres kontrollmyndigheter vet at blodkveling er effektivt. De har også muligheten til å trene opp ferdigheter hos sine folk til et svært høyt nivå ved mye trening og ikke minst mye praksis i realistiske sammenhenger (les: på jobb).

Hvorfor tror du da at blodkveling likevel er forbudt i politiet? Jo, det er fordi de vet av erfaring at man ikke alltid klarer å bruke den teknikken uten feil, og noen ganger dødsfall. Å tro at blodkveling er uproblematisk i fyllebråk er på grensen til ekstremt naivt.
Forskjellen er at du i en reell kamp der du faktisk er redd for skade eller liv, vil du ikke nødvendigvis ha nok kontroll til å blodkvele noen som samtidig spreller som en ål.
Vis hele sitatet...
Jo mer de spreller jo mer kontroll har du. Når sprellingen stopper så sover vedkommende og du kan slippe taket og legge personen i stabilt sideleie.
Med mindre du i adrenalin (og kanskje også annen) rus ikke gjør det korrekt og kveler mannen. Jeg skal ikke si at du ikke behersker teknikken, ikke engang at du aldri har gjort det i en reell situasjon. Det kan godt hende. Jeg kjenner flere som har.

Men det er ekstremt naivt å tenke på blodkveling som en grei løsning.

Merk også at blodkveling vil bli påtalt som legemsbeskadigelse, og ikke legemsfornærmelse. Med de følgende det får for straffeutmåling. Om du besvarer et angrep som ligger i skala rundt legemsfornærmelse kan du også slite med å argumentere for at forsvaret ditt er forholdsmessig om saken ender i retten.
Jeg ville vel sagt krav maga/bryting om jeg skulle anbefalt noe, men tror jeg heller litt mer over på bryting.

Husker det var et par gutter i klassen min, de begynte på krav maga "for å slippe ut av vanskelige situasjoner om folk dro ut kniv eller pistol mot de".

De forstod åpenbart ikke at det er bedre å gi fra seg lommeboka om noen står med en kniv innat strupen din enn å leke helt. Endte vel med at han ene duden fikk grisejuling en gang, da han hadde dulta borti en fyr og ikke gått nok han hadde mulighet. Han kunne jo krav maga, så han skulle jo ikke bøye seg for noen. Håper ikke noen som vurderer å trene selvforsvar får for seg at de er uovervinnelige, men dette går jeg utifra at seriøse kampsport/selvforsvars-lærere diskuterer.

En annen ting er jo at krav maga inneholder mye fatale angrep, så jeg personlig ville faktisk vært litt forsiktig med å anbefale det i hytt og gevær. Såklart, det ser ganske fett og effektivt ut, men det er kjedelig om en fyr dytter litt på deg og du ender med å ta livet av han pga et godt slag mot halsen eller et nakkegrep som ikke gikk helt etter planen. Krav maga er jo som sagt først og fremst skapt for soldater, hvor det er vinn eller forsvinn.

Noen borti her fikk også smake leksa ved å lekesloss, han ene hadde jo litt erfaring med krav maga, noe som endte at han ikke hadde kontrollen på grepene sine og knakk armen til motparten, hehe.

Men igjen, kunnskap innen selvforsvar er ikke dumt i det hele tatt, det er viktig å ha selvtillitt og en viss trygghet på seg selv, selvom den aldri skal overvurderes.
Har selv vurderte å begynne med kampsport, men det er da mer for treningens skyld. Har fått høre at det er greiest å starte med Kickboxing/Boxing/Muay Thai, og å lære å stå rett og lære grunnteknikkene der for så og eventuelt bevege seg over til G/R/BJJ/JJ for grapling og bakke arbeid. Noen som har noe anelse om dette stemmer?
Vet ikke helt hva du mener med at det er greiest Skullcrack, du burde forklare deg litt bedre.

Sånn jeg ser det blir det litt som å si at du burde lære deg å bruke puck og kølle før du lærer deg å stå på skøyter for å bli god i hockey.

Du trenger ikke puck kontroll om du skal isdanse og du trenger ikke skøyte ferdigheter om du skal spille landhockey, den ene ferdigheter hjelper deg heller ikke med å lære den andre. Men er du dreven på begge deler vil du gjøre det mye bedre i en match en om du kun kan en av tingene.
Sitat av Skullcrack Vis innlegg
Har selv vurderte å begynne med kampsport, men det er da mer for treningens skyld. Har fått høre at det er greiest å starte med Kickboxing/Boxing/Muay Thai, og å lære å stå rett og lære grunnteknikkene der for så og eventuelt bevege seg over til G/R/BJJ/JJ for grapling og bakke arbeid. Noen som har noe anelse om dette stemmer?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at du trenger å trene ståenede fighting før du begynner med grappling. Kjør på med begge deler om du har lyst.
For det første må man slutte å kalle krav maga for kampsport. Det er strengt tatt ingen sport, men en selvforsvarsteknikk.

Ser at denne tråden raskt utviklet seg til en diskusjon om clinchfighting, grapling, bjj, mma osv. Det er spennende det, men etter hvordan jeg tolket trådstarter så er det rent selvforsvar han/hun var ute etter.

For det første. Er du over middels trent i en hvilken som helst kampsport har du et bra utgangspunkt i en reel slosskamp. Det er langt i fra alle som er over middels trent i noe kampsport. Som flere har påpekt så havner de aller fleste slosskamper på bakken utrolig fort. Et problem med å havne på bakken er at du vet aldri hvem som blander seg inn. Det er utrolig fort gjort å bli sparka i hodet av en 2 og 3 part når du sloss med noen og dere har gått i bakken.
Havner du på bakken burde du ha eksplosivitet til å komme deg på beina igjen så fort som f..n.

Mitt tips er å slenge deg med på trening med din lokale bryteklubb. Om det er en turnklubb i nærheten av der du bor er det også en kjempetrening for å gi deg et fysisk grunnlag som hjelper deg i en slosskamp. Du bygger fort styrke, eksplosivitet og flexebilitet om du kan kombinere bryting og turntrening.

En "gateslosskamp" er ofte over iløpet av sekunder. Mitt aller beste tips: Slå først! Om du skjønner at her blir det bråk, eksploder! Veldig ofte er det personen som slår/skaller først som kommer best ut av en reel slosskamp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
En "gateslosskamp" er ofte over iløpet av sekunder. Mitt aller beste tips: Slå først! Om du skjønner at her blir det bråk, eksploder! Veldig ofte er det personen som slår/skaller først som kommer best ut av en reel slosskamp.
Vis hele sitatet...
Minnet meg om et sitat av Teddy Roosevelt: Don't hit at all if it is honorably possible to avoid hitting; but never hit soft!
Har trent flere kampsporter, men krav maga er nok den som er mest brukelig. Mest realistisk å få bruk for det, syntes jeg
Har trent både krav maga, Tae kwon do, Mma og thai boxing - Når det gjelder slosskamper så har jeg vært i utallige, både i ringen og på gata.

Har sloss med oppimot 10 stykker samtidig, og er ofte på undergrunnsarenaer hvor det ikke finnes så mange regler - (Hvor du lett kan tjene 10k på en slosskamp).

Har trent ca 1 år på hver sport, og mener mma og krav maga er mest effektiv.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Krav Maga er nok det du ser etter.
Video som forklarer og rundt 3:40 kommer det litt demostrasjon, er vist 6 delers video.
Vis hele sitatet...
Herregud for en fyr, han det starter med. Ser ut som han heller ville vært i militæret enn i politiet.

Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
En "gateslosskamp" er ofte over iløpet av sekunder. Mitt aller beste tips: Slå først! Om du skjønner at her blir det bråk, eksploder! Veldig ofte er det personen som slår/skaller først som kommer best ut av en reel slosskamp.
Vis hele sitatet...
Eventuelt, løp som f**n. Hvis du klarer å se at det kommer til å bli bråk så stikk fra stedet.

Hvis du slår først risikerer du bare å bli dengt av andre, samt at politiet vil slå hardest ned på deg hvis de får tak i deg.
Sist endret av hemmeligegreier; 8. desember 2014 kl. 15:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Har trent både krav maga, Tae kwon do, Mma og thai boxing - Når det gjelder slosskamper så har jeg vært i utallige, både i ringen og på gata.

Har sloss med oppimot 10 stykker samtidig, og er ofte på undergrunnsarenaer hvor det ikke finnes så mange regler - (Hvor du lett kan tjene 10k på en slosskamp).

Har trent ca 1 år på hver sport, og mener mma og krav maga er mest effektiv.
Vis hele sitatet...
1 helt år på hver? Wow.... Kan ikke være rare nivået om du tjener 10 000,- på en kamp, men det er mulig du FÅR 10 000,- for å bli banket av folk som har litt mer enn 1 år fra diverse kampkunster..?

But ok, scary-nerd, we believe yah! lol

Har erfaring fra Judo - 2 år , kickboxing -2 år, kyokushinkay (fullkontakt) karate -7 år

Krav Maga er definitivt det eneste som kan egne seg i kaoset som gateslossing (det fortjener ikke hedersbetegenelsen "kamp") er. Slossing på gata involverer elementer som:
- Dårlige sko
- Glatt føre
- Fyll og rus
- Flere mot en

Det smarteste du kan gjøre når du er "på by'n" er å ligge litt lavt, passe kjeften din og unngå på provosere, så går det ofte veldig greit.

Å tro du kan gå 3 mnd introkurs og så gå ut på gata, er bare å glemme, klassisk fjortiss-tankegang.
Du må holde på noen år med det og trene seriøst, samt drite i å skippe ting som styrketreningene.

Finnes MANGE folk som har gått ett år her, ett år der og så tror de er noe (som vist over), folk som dette, er stort sett noen slappe slasker som hverken har interesse eller motivasjon og som mangler impuls og selvkontroll.
De begynner "for å lære å sloss" og står ofte selv for det meste av uprovoserte voldsepisoder. intill de selv blir skambanket til retard-dom av en annen idiot av tilsvarende "kvalitet".

Skal du bli flink, må du finne deg en seriøs klubb (ikke drevet av alibaba og de 40 bøgene) og selv legge inn den innsatsen som trengs, om du har talent. Når du har lagt inn innsats og resultatene kommer, vil du ofte oppleve at du har blitt litt mer voksen og at ting som "gatekamper" er fullstendig idiotisk og forbeholdt retarderte aper.

Andre elementer med vold på gata er: (fordi freak ikke lar meg editere meldinger eldre enn 5 minutter)
- Situasjoner som oppstår uten at du venter det
- Situasjoner der du ikke har rom til å kjøre fine, fancy hollywood-roundhouse-kicks.
- Skalling, knuste flasker, kniver eller andre slagvåpen.
etc

De fleste kampsporter i Norge tillater ikke fullkontakt, dermed lærer man ikke noe av det viktigste man kan lære: Hvordan det føles å bli truffet og hvordan mestre "sjokket" av å få seg en kjillevink. De aller fleste som får set et klapp på tygga, blir umiddelbart rystet/satt ut, det er kun når du har opplevd det tidligere, at du kan reagere "rett" på slikt, i alle andre tilfeller, ender det med at den rystede blir åpen og sårbar og som regel ender på ryggen og blir grisebanket.

Krav-maga egner seg fordi det er dirty-fighting og nærkamp ment for kaotiske situasjoner, det er akkurat det helge og gatevolden er.
Sist endret av Jonta; 9. desember 2014 kl. 00:31. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Synes også Krav Maga er den ultimate kampsporten som mange andre her, men det tar tid å bli god.

Ellers så er denne plassen å anbefale hvis du er i Oslohttp://www.oslofightcenter.no/omerådet. Så kan du prøve ut både Krav Maga, MMA og Muay Thai.
Angående diskusjonen om stående versus bakkekamp. Jeg satt å så på noen eksperter i MMA diskutere om sporten var iferd med å stagnere. Problemet var at bakkekamp var alt for dominerende. Veldig få kamper som ble avgjort på knockout sammenlignet med tappout/besviming. Problemstillingen var at sporten kunne miste publikum til sporter som boksing, kickboksing osv. I tillegg blir det ensforming for en som ikke er kjent med bakkekamp å se to stk. ligge på bakken å vri seg i flere runder. Særlig siden sporten kalles Mixed Martial Arts.

Så utifra den diskusjonen virket det som - på toppnivå i det minste - så var BJJ o.l mye mer effektivt for å vinne. Når det er sagt så tror jeg heller jeg ville kjøpt noe skikkelig pepperspray evt. ei svær bikkje om det var selvforsvar som var målet. Men klart, trener du aktivt i hva som helst egentlig vil du alltids være bedre rustet. Hva som er best er vel en smakssak.
▼ ... over et år senere ... ▼
Kombo trening tror jeg kansje Jeet kune do.
Vis du havner i bakken bruk brasilijansk jujitsu, er det lang avstand bruk spark fra taekwondo.Hvis det er nerme stående bruk boxing/bryting.

Poenget er at kampsport utdøves til forsjellige sitvasjoner så du må velge litt

( Sort belte i taekwondo 11år )
Å kunne kampsport er alltid en fordel sammenlignet med noen som ikke kan sloss.

Men husk, når det først smeller, og du blir edru på et sekund, så går det meste på instinkter. I alle fall er det slik for meg. Men jeg vil nok tro at en bokser likevel har slagteknikken såppas innarbeidet at dette er til fordel. Ellers er jo gateslossing som regel ganske kaos hvor alt kan skje.
Hei

Har skummet igjennom og ikke funnet noen som nevner Kali Sikaran enda. Dette er rent selvforsvar som baserer seg på reelle situasjoner som barfights og det å forsvare seg mot folk med slag/stikk-våpen. Svært brutalt men også veldig effektivt. Dette egner seg ikke for kampsport, som sagt rent selvforsvar.
Sitat av Ferigo Vis innlegg
Hei

Har skummet igjennom og ikke funnet noen som nevner Kali Sikaran enda. Dette er rent selvforsvar som baserer seg på reelle situasjoner som barfights og det å forsvare seg mot folk med slag/stikk-våpen. Svært brutalt men også veldig effektivt. Dette egner seg ikke for kampsport, som sagt rent selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Kali Sikaran egner seg da vitterlig som kampsport og utøves også som kampsport, både i trening og konkurranse. Modulsystemet er riktignok noe ulikt andre "tradisjonelle" kampsporter, og muligens bedre mtp selvforsvar over et bredt spekter av scenario.

Ofte er fellesnevneren at det tar en vis mengde tid å lære seg gode teknikker, og et vist antall mengdetrening før teknikker sitter.

En del selvforsvarsystem har en fordel at de har fokus på kun forsvar, uansett. Skitne triks og midler er helt legitime, og det oppfordres å bruke alle verktøy som kan benyttes.

Det beste er å unngå å sette seg i situasjoner hvor en må forsvare seg selv/andre, det er i stor grad mulig om du vil.
Når det kommer til selvforsvar så er det viktig å holde det så enkelt som mulig, for når du plutselig står i en skremmende situasjon så er det hovedsaklig to måter å reagere: fight or flight

Når du står i en slik situasjon pumper adrenalinet, kroppen skjelver og det er vanskelig å tenke - avanserte teknikker kan derfor være meget vanskelig å gjennomføre. Instinkt slår inn, og det er bare en ting som virkelig fungerer i selvforsvar; primitiv brutalitet. Hvis du kan overgå den parten du sloss mot i ren brutalitet så vil du vinne, det kan jeg garantere.
Se for deg hendene dine som hammere, og slå løs. Så fort, hardt og brutalt du kan mot svake punkt: ansikt (øyne, nese), kragebein, nakke, bryst.. Spark mot skritt.. -Alt- er lov

Fordelen med slike slag er at du ikke risikerer å knuse dine egne bein når du treffer hodet eller div. gjenstander vedkommende kanskje har på seg. Det tar ikke mange sekundene med slag før vedkommende ligger alvorlig skadet eller er døende. Poenget er at du skal miste deg selv, og la instinktet slå inn for målet i selvforsvar er å påføre motparten så mye skade at vedkommende ikke på noen måte er en trussel. Du vil ved å bevege deg såpass nært overrumple fienden, og de kontinuerlige slagene vil gjøre det meget vanskelig å reagere de få øyeblikkene man er ved bevissthet.

Jeg ser det nevnes endel mer avanserte teknikker av andre i tråden, det du må huske på er at slikt bare er effektivt hvis motparten tillater deg eller gir deg rom for å bruke de. Det er nettopp derfor man i militær nærkamp/selvforsvar bruker slike enkle teknikker basert på ren aggresjon, fordi at man i løpet av få sekunder skal avgjøre hvem som går vekk i fra situasjonen.


PS: Under ingen omstendighet angrip noen på en slik måte hvis det ikke står om ditt eget liv, du -vil- påføre motparten permanente skader. Slå opp i en ordbok og les litt så unngår man slike situasjoner uansett
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av EtKreativtValg Vis innlegg
Når det kommer til selvforsvar så er det viktig å holde det så enkelt som mulig, for når du plutselig står i en skremmende situasjon så er det hovedsaklig to måter å reagere: fight or flight

Når du står i en slik situasjon pumper adrenalinet, kroppen skjelver og det er vanskelig å tenke - avanserte teknikker kan derfor være meget vanskelig å gjennomføre. Instinkt slår inn, og det er bare en ting som virkelig fungerer i selvforsvar; primitiv brutalitet. Hvis du kan overgå den parten du sloss mot i ren brutalitet så vil du vinne, det kan jeg garantere.
Se for deg hendene dine som hammere, og slå løs. Så fort, hardt og brutalt du kan mot svake punkt: ansikt (øyne, nese), kragebein, nakke, bryst.. Spark mot skritt.. -Alt- er lov

Fordelen med slike slag er at du ikke risikerer å knuse dine egne bein når du treffer hodet eller div. gjenstander vedkommende kanskje har på seg. Det tar ikke mange sekundene med slag før vedkommende ligger alvorlig skadet eller er døende. Poenget er at du skal miste deg selv, og la instinktet slå inn for målet i selvforsvar er å påføre motparten så mye skade at vedkommende ikke på noen måte er en trussel. Du vil ved å bevege deg såpass nært overrumple fienden, og de kontinuerlige slagene vil gjøre det meget vanskelig å reagere de få øyeblikkene man er ved bevissthet.

Jeg ser det nevnes endel mer avanserte teknikker av andre i tråden, det du må huske på er at slikt bare er effektivt hvis motparten tillater deg eller gir deg rom for å bruke de. Det er nettopp derfor man i militær nærkamp/selvforsvar bruker slike enkle teknikker basert på ren aggresjon, fordi at man i løpet av få sekunder skal avgjøre hvem som går vekk i fra situasjonen.


PS: Under ingen omstendighet angrip noen på en slik måte hvis det ikke står om ditt eget liv, du -vil- påføre motparten permanente skader. Slå opp i en ordbok og les litt så unngår man slike situasjoner uansett
Vis hele sitatet...
mot noen som ikke aner hva de holder på med, så er det godt mulig det du sier fungerer.

for en som har trent kampsport f. eks. så er noen som oppfører seg som en vill apekatt et tegn på en lett kamp.