Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7604
Hei, lurte på hva slags overvåkningssystemer og slikt vgs skoler bruker for å finne stjelte skole-pcer og muligheter til å ikke bli tatt på løken av både politi og skole folk
Hvis de har et snev av vett har de skrudd på sikkerhet i bios som du ikke kommer utenom med mindre du har passordet for å deaktivere det.
Hjelper ikke med formatering, de kan pinpointe ned til 5-20m hvor laptoppen befinner seg så lenge den er påskrudd. Både HP og Microsoft surface har iallefall slik funksjonalitet. Antar at de fleste nyere laptopper har det i dag.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sporing er en ting, men du får sannsynligvis ikke brukt den til noe hvis de har aktivert secure boot. Da får du ikke reinstallert OS uten å deaktivere secure boot i BIOS som gjerne er passordbeskyttet.
Det du kan gjøre er å bruke den til deler eller bytte hovedkort. Du kan kjøpe en lik maskin med for eksempel knust skjerm og flytte skjermen, eller prøve å få tak i løst hovedkort og bytte det.
Må bytte hovedkort
Blir kanskje funnet via MAC adresse, hvis du går online?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Blir kanskje funnet via MAC adresse, hvis du går online?
Vis hele sitatet...
MAC adresse går ikke så langt i nettverk. Spiller egentlig ingen rolle siden han ønsker å stjele en nedlåst maskin, og den eneste måten å låse den opp på er kode fra de som eier den eller bytte av hovedkort.
Er det i det heletatt verdt å stjele? De vi fikk på skolen funka nesten ikke til Word engang.
Da keg gikk media hadde vi hp pcer som kostet 21k
For å komme forbi BIOS-passord (der du må innom for å formatere disken og installere fresh Windows) kan det noen ganger nytte å skru opp PCen og ta ut det lille knappebatteriet i noen minutter, så restarte. Det funket iallfall på en dinosaur anno 2014 ca hos Osloskolen som ble brukt som papirvekt i boden inntil jeg tok grep.

Må imidlertid nevne, som Neipådeg, at selv med fresh Vindauger 10 så lagger den på selveste log-in skjermen. Ville kjørt Linux på den.

Lykke til!
Umulig for oss å si, forskjellige distrikt bruker forskjellige systemer. Få deg en deltidsjobb i stedet
Hvis man er kyndig, så kan man lodde ut bios chippen, lodde den inn på en programmator (koster vel ca 5$ på AliExpress) og så installere den originale biosen på chippen. Da slipper man passord og annet tull
kan du ikke heller rappe for eksempel datamaskiner eller nettbrett fra Elkjøp / power, eller noe?

hvis du likevel skal rappe noe, liksom...
Mulig jeg å ute å kjøre her men...

Er det ikke slik at BIOS ikke kan endres og bare holder statiske verdier. Når man gjør endringer på BIOS lagres disse i CMOS, som er den dynamiske delen. Mao. kan man fjerne CMOS batteri om man finner det og BIOS passord vil forsvinne?

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Sitat av kv81 Vis innlegg
Mulig jeg å ute å kjøre her men...

Er det ikke slik at BIOS ikke kan endres og bare holder statiske verdier. Når man gjør endringer på BIOS lagres disse i CMOS, som er den dynamiske delen. Mao. kan man fjerne CMOS batteri om man finner det og BIOS passord vil forsvinne?

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har skrudd opp laptoper, og tatt ut batteriet, så har ikke det hatt noe innvirkning på cmos'en
Sitat av Fishface Vis innlegg
kan du ikke heller rappe for eksempel datamaskiner eller nettbrett fra Elkjøp / power, eller noe?

hvis du likevel skal rappe noe, liksom...
Vis hele sitatet...
Dobbelt så stor risk det...


Når jeg gikk på skole, stjal meg og en vennine med jakker og byttet mot stoff eller penger.


Mobiler går vell an å ta også? Så selger du de til noen som får de åpnet? (Har selv funnet iphone på bybanen jeg fikk solgt til en kompis for 2000kr)


Mange muligheter.