Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6799
Hvordan går man fram for beste måten å lagre hemmelig data? Bare av nysgjerrighetens skyld fins det en minnepinne som ikke ser ut som en minnepinne så ingen fant den? Som hidden cam fra spyshop men minnepinne? Kan en minnepinne crackes og SSD er tryggere? Isåfall åssen krypterer en innhold på den? Fins det et trygt vault program eller hvordan gjør man det?
Sist endret av Mk1; 6. oktober 2021 kl. 19:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk t.d. Bitlocker To Go. Type lagringsmedie har ikkje betydning.

Eg hadde aldri stolt på hardware. Det har vore for mange avsløringer av at det ikkje funker.
Du kan teste Veracrypt.
https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Var selv interessert i dette når jeg var yngre og jeg synes det var det beste alternativet.
Veracrypt ftw!
Sist endret av random119817; 7. oktober 2021 kl. 12:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Veracrypt ftw!
Vis hele sitatet...
Basert på...?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Basert på...?
Vis hele sitatet...
simpelheten, og effektiviteten (alle mulige slags krypterings-algoritmer, enkel kryptering av eksterne enheter (minnepenn o.l), hele systemer+ at du kan gjøre stasjoner/partisjonjer skjulte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
simpelheten, og effektiviteten (alle mulige slags krypterings-algoritmer, enkel kryptering av eksterne enheter (minnepenn o.l), hele systemer+ at du kan gjøre stasjoner/partisjonjer skjulte.
Vis hele sitatet...
Det er mine innvendinger og. At folk får velje kryptoalgoritme er stortsett aldri eit gode; veldig få (meg inkludert) har forutsetninger for å vurdere dei.

Resten av det du nevner gjeld forøvrig for bitlocker og, utenom det å skjule partisjoner. Det er uansett ikkje ekstremt matnyttig; det vil ofte vere rimeleg enkelt å påvise at dei finst.

Veracrypt er noko eg vil anbefale der kryssplatformfunksjonalitet er viktig. I andre tilfeller vil bitlocker realistisk sett vere betre alternativ.
Jeg har ikke så mye kunnskap om kryptering, og iallefall ikke hardware-kryptering, som altså baserer seg på at nøkkelen lagres i en maskinvare og dermed automatisk gir deg tilgang til systemet / filene ved å slå på PC-en og logge på med din egen bruker. Det er slik BitLocker fungerer, så vidt jeg har forstått.

Det eneste jeg vet om det, er at det brukes for å hindre eller gjøre det vanskelig for andre å få tilgang til filene dine uten passordet. Når jeg skal forklare noen andre om hvordan kryptering fungerer, pleier jeg å forsøke å forklare det med transposisjon (cæsar kode) som eksempel.


Jeg vet ikke hva vidarlo mener med "ikke fungerer", som i at det ikke er særlig trygt, eller som i at det ikke er en optimal løsning uavhengig av trygghetsgraden til det, men jeg har sett ham på dette forumet i mange, mange år at jeg føler at jeg kjenner så godt til ham og hans kritiske øyne at jeg stoler på det han skriver. Sier han at det ikke er trygt, så er det ikke trygt.

Uansett, jeg har aldri benyttet meg av automatisk montering på noe vis i forbindelse med kryptering. Jeg har alltid tatt i utgangspunkt å måtte skrive inn krypteringsnøkkelen manuelt hver gang jeg skal ha tilgang, og derfor har jeg alltid benyttet meg av VeraCrypt. Det het TrueCrypt før.

Jeg tar forbehold om at jeg kanskje husker enkelte ting feil, da jeg ikke lenger har behov for å installere VeraCrypt og lære meg hvordan det fungerer, ettersom det likevel ligger på plass her, og alt jeg trenger å huske er krypteringsnøkkelen, men fordeler jeg ser med VeraCrypt er:
- Man kan velge algoritmen selv (AES, Serpent, Twofish, Camellia og Kuznyechik)
- Man kan bruke det på flere plattformer (Linux, Windows, MAC (?))
- Det er åpen kildekode, dvs. det er mulig å for det første verifisere at det ikke er smutthull i kildekoden, og for det andre muligens utvikle det videre, eller samhandle med det når man lager sitt eget program for eksempel.

Dessuten har jeg ikke sett noen rapporter om at det har vært mulig å knekke krypteringen, men jeg har i bakhodet at det selvfølgelig er mulig å kjøre et brute-force angrep, som vil si at man tester mulige passordkombinasjoner helt til man finner det riktige passordet. Jeg vet ikke om det er en mulighet for VeraCrypt å automatisk slette data etter X antall forsøk, men det tviler jeg på med tanke på at krypteringen fungerer "passivt", om jeg kan si det sånn, og altså ikke nødvendigvis registrerer antall forsøk som er gjort. VeraCrypt kan dekrypteres fra en hvilken som helst enhet, og er ikke selv tilstede og følger med på hva som skjer, på en måte. Programmet er eksternt i forhold til det krypterte volumet.

BitLocker derimot har mulighet til å slette all data etter XX forsøk, ettersom krypteringen fungerer "aktivt" på en måte, ettersom man går gjennom BitLocker sin egen software når man vil dekryptere, og da er BitLocker tilstede og er klar over hva som skjer. Programmet er internt i forhold til det krypterte volumet. Prøver man med feil brukernavn / passord for mange ganger, mister man til slutt muligheten til å gjenopprette data som er kryptert. Det er altså mulig å sette det opp, men er ikke satt sånn per standard, så vidt jeg vet.

Et unntak i forbindelse med mitt ønske om å måtte skrive inn krypteringsnøkkelen hver gang, er Apple sine produkter. Der er det hardware-kryptering, og betingelsen for å dekryptere er å ha tilgang til brukeren sin på enheten. Det er ikke åpen kildekode, men jeg har likevel svært høy tillit til deres produkter og krypteringen de benytter.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I andre tilfeller vil bitlocker realistisk sett vere betre alternativ.
Vis hele sitatet...
Hei, leste dette her rett etter at jeg postet mitt innlegg. Først skriver du at hardwarekryptering ikke fungerer, og så anbefaler du bitlocker. Mener du da den delen av bitlocker hvor hardware ikke er involvert (man skriver passord)?
Sist endret av Tysteren; 7. oktober 2021 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg har ikke så mye kunnskap om kryptering, og iallefall ikke hardware-kryptering, som altså baserer seg på at nøkkelen lagres i en maskinvare og dermed automatisk gir deg tilgang til systemet / filene ved å slå på PC-en og logge på med din egen bruker. Det er slik BitLocker fungerer, så vidt jeg har forstått.
Vis hele sitatet...
Bitlocker støtter mange ulike moduser, m.a. det du omtaler, som er kun bruk av TPM. TPM+PIN er eit anna alternativ, og eit tredje alternativ, og det som er i bruk med Bitlocker to go er passord/passfrase.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg vet ikke hva vidarlo mener med "ikke fungerer", som i at det ikke er særlig trygt, eller som i at det ikke er en optimal løsning uavhengig av trygghetsgraden til det, men jeg har sett ham på dette forumet i mange, mange år at jeg føler at jeg kjenner så godt til ham og hans kritiske øyne at jeg stoler på det han skriver. Sier han at det ikke er trygt, så er det ikke trygt.
Vis hele sitatet...
Takk for tilliten! Det er forska på, og forskarane greide å knekke samtlege disker dei undersøkte. Merk at her er det ikkje snakk om TPM, men HW-krypto i disk. Bitlocker + TPM er fortsatt softwarecrypto - der nøkkelen er lagra i TPM.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Uansett, jeg har aldri benyttet meg av automatisk montering på noe vis i forbindelse med kryptering. Jeg har alltid tatt i utgangspunkt å måtte skrive inn krypteringsnøkkelen manuelt hver gang jeg skal ha tilgang, og derfor har jeg alltid benyttet meg av VeraCrypt. Det het TrueCrypt før.
Vis hele sitatet...
I ein del scenario vil TPM+PIN vere tryggare, fordi TPM foretar det som kallast measured boot, dvs. at den sjekker at bootkjeda er trygg før den gir tilgang til nøkkelmateriale. Samtidig vil den nekte å unseale med mindre du gir korrekt PIN. Dvs. at om du låser bootrekkefølge i firmware, passordbeskytter firmware, og skrur på tpm+pin så skal det ein del til for å få tilgang til nøkkelmateriale.

Uansett er det irrelevant her; med Bitlocker to go vil du ikkje kunne bruke TPM, ettersom TPM er lokal.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
BitLocker derimot har mulighet til å slette all data etter XX forsøk, ettersom krypteringen fungerer "aktivt" på en måte, ettersom man går gjennom BitLocker sin egen software når man vil dekryptere, og da er BitLocker tilstede og er klar over hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Nei.

Begge fungerer eksakt likt, og du vil alltid kunne kopiere krypterte data frå disken, så eventuelt sletting etter x antall forsøk er meiningslaust; angriper kan stilt og rolig lage ein kopi før dei prøver.

Men om du bruker TPM - og har nøkkelmateriale lagra i TPM - så kan det slettast etter n forsøk. Grunnen er at TPM er spesiallaga for å ikkje gi fra seg nøkkelmateriale før den er happy med tilstanden på systemet.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei, leste dette her rett etter at jeg postet mitt innlegg. Først skriver du at hardwarekryptering ikke fungerer, og så anbefaler du bitlocker. Mener du da den delen av bitlocker hvor hardware ikke er involvert (man skriver passord)?
Vis hele sitatet...
Nei, som vist til i forskningsartikkelen lenka til over så sikter eg spesifikt til såkalla Self Encrypting Drives, ala denne.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er mine innvendinger og. At folk får velje kryptoalgoritme er stortsett aldri eit gode; veldig få (meg inkludert) har forutsetninger for å vurdere dei.

Resten av det du nevner gjeld forøvrig for bitlocker og, utenom det å skjule partisjoner. Det er uansett ikkje ekstremt matnyttig; det vil ofte vere rimeleg enkelt å påvise at dei finst.

Veracrypt er noko eg vil anbefale der kryssplatformfunksjonalitet er viktig. I andre tilfeller vil bitlocker realistisk sett vere betre alternativ.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle, så har jeg en kodachi boks og en windows boks, så BitLocker er ikkno alternativ for de krypterte minnepinnene mine. Men ja bitlocker er et bra valg, hvis man bare bruker en windows boks

edit: Bråtesta tails nå, og må si at det var veldig bra veracrypt integrering..
Sist endret av random119817; 8. oktober 2021 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.