Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 10836
R.i.p 23.04.2021
Her kan du poste alle dine fine bilder av norsk natur! Post gjerne hvor du har tatt bildet & hvilket utstyr du har brukt til og ta bildet med & ca når det er knipset . Post bilder av norsk natur,sopp og trær! Alt du finner i norsk natur er veldig interisant! Ta et bilde og post dine funn her!

Kamera: s10 samsung mobiltelefon

Nesodden -29-03-21

Nesodden - slorra - september - 2020



Lillehammer - nordsater -august 2020





Sist endret av Tarm; 1. april 2021 kl. 02:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bildene er tatt i området rundt Farsund under tung påvirkning av cannabis i ymse former.
Cannon 6D, tripod og Samyang 14mm.:

Framvaren:


Ullerøy:


Risholmen:



Edit: Ser at fargene blir ræva av en eller annen grunn.
Sist endret av Knask; 1. april 2021 kl. 02:37.
28. nov 2020

En engel over Mjøsa



Bildet ble plutselig veldig utydelig, men engelen syns allikevel.

Sitat av Knask Vis innlegg
Bildene er tatt i området rundt Farsund under tung påvirkning av cannabis i ymse former.
Cannon 6D, tripod og Samyang 14mm.:

Framvaren:


Ullerøy:


Risholmen:



Edit: Ser at fargene blir ræva av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Risholmen ser jo helt magisk ut, nesten uvirkelig. Veldig fint bilde!
Sist endret av Taxidriver; 1. april 2021 kl. 02:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Bildene er tatt i området rundt Farsund under tung påvirkning av cannabis i ymse former.
Cannon 6D, tripod og Samyang 14mm.:

Framvaren:


Ullerøy:


Risholmen:



Edit: Ser at fargene blir ræva av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Helt fantastisk! Er som tatt ut av mine drømmer

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
28. nov 2020

En engel over Mjøsa



Bildet ble plutselig veldig utydelig, men engelen syns allikevel.



Risholmen ser jo helt magisk ut, nesten uvirkelig. Veldig fint bilde!
Vis hele sitatet...
Ser også helt fantastisk ut fortsett med disse bra bildene
Sist endret av Tarm; 1. april 2021 kl. 02:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg

Risholmen ser jo helt magisk ut, nesten uvirkelig. Veldig fint bilde!
Vis hele sitatet...
Ja, anbefaler på det sterkeste å ta en nærmere titt på øyer, sund, skjær og holmer herfra og videre mot Oslofjorden hvis dere noen gang får den muligheten.
Det er dessverre en hemmelighet som mange går glipp av.
Jeg er lommekjent i området langs sørlandskysten, men likevel blir jeg fremdeles helt satt ut under visse omstendigheter og lysforhold.
Kysten her er helt fantastisk!
24. juli 2020

Mjøsgløtt



Bilde er tatt med iPhone X
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
24. juli 2020

Mjøsgløtt



Bilde er tatt med iPhone X
Vis hele sitatet...
Nydelig!

Nesodden - hellviktangen 29-03-21






Sist endret av Tarm; 1. april 2021 kl. 03:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pilker på Gjersjøen, Kolbotn

Fujifilm X-E1
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Pilker på Gjersjøen, Kolbotn

Fujifilm X-E1
Vis hele sitatet...
Nydelig!
Inn for landing, Myrvoll

Myrvoll
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Den med hummlen ville jeg ha på veggen ,så nydelig
Sist endret av Tarm; 1. april 2021 kl. 03:57.
Bare å printe ut

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
24. juli 2020
Mjøsgløtt
Vis hele sitatet...
Vakkert sted.
Er dette utsikten din?
Sist endret av vindaloo; 1. april 2021 kl. 06:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Karasjohka - Boulzajavre august 2020 ��


Last opp nytt bilde
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bare å printe ut


Vakkert sted.
Er dette utsikten din?
Vis hele sitatet...
Nei, dessverre, men det er ikke så langt unna der jeg bor. Fint tur område på sommeren. Vi har drevet og sovet i telt og hengekøyer oppi der. Sommern azz😍

Du tar så sjukt fine bilder Vindaloo. Blir så fotokåt av å se på dem!
Kommer ett eple hvert år.

Dråper

Myrvoll


Her ble det litt bedre, beklager for det første.
Sesongen er over..

Ingierkollen
Gjøfjord på Seiland i vest Finnmark, familien min er derfra, vi har hytter der nå. Paradis ��

Sist endret av NoillStress; 1. april 2021 kl. 17:49.


Canis lupus familiaris på Myrland
Sitat av ztaale Vis innlegg
Gjøfjord på Seiland i vest Finnmark, familien min er derfra, vi har hytter der nå. Paradis ��

Vis hele sitatet...
Mirrormere, nydelig
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
28. nov 2020

En engel over Mjøsa



Bildet ble plutselig veldig utydelig, men engelen syns allikevel.



Risholmen ser jo helt magisk ut, nesten uvirkelig. Veldig fint bilde!
Vis hele sitatet...
Sikkert min onkel som viser seg som en engel over Mjøsa, ettersom han drukna der under militærøvelse..
Jeg har jo en del naturting, som jeg har hengt meg mer enn gjennomsnittet opp i. En del av dette er kanskje ikke så visuelt stimulerende, men de har noe spesielt ved seg allikevel, som allikevel gjør den vakker. En annen ting er at mine bilder er ikke tatt for å være kunstnerisk, men heller at jeg tenker litt mere på kjennetegn enn "kunsten".
En del av dette er det nok få av dere, som noen gang har sett. Altså noe av dette er ganske så uvanlig, ja et par er riktig så sjeldne! Jeg forklarer en del underveis.

Her er det sommerfugllarven av sommerfuglen svalestjert, som beiter på planta melkerot. Det som er spesielt her, som mange ser, så har den det vi kan kalle varselfarger. Denne arten spiser en del arter innen skjermplantefamilien, som inneholder furankumariner. Dette er stoffer som kan gi utslett, blemmer og åpne sår kombinert med sollys. Det er bl.a. furankumariner, som git tromsøpalmen og kjempebjørnekjeksen dems virkning.



Her er det en art med navn åkerbær, som er i samme slekt som bringebær, molte o.s.v.. Denne er veldig vanlig i Nordnorge, og er her og der i nordre deler av innlandet (Trysil og Engerdal). Men lenger sør er den så og si supersjelden. Dette er kanskje den eneste flekken den vokser i en radius av 100 km. Det var noen flekker til på 1800 tallet, men de er borte alle sammen av diverse grunner, som vi (mennesket) står bak. Disse står her som en rest fra like etter istiden, da det var kaldere og bedre klima for denne.









Noe kanskje ikke alle er klar over, er at døden også kan være vakker. Altså ikke døden direkte, men farlige planter. Så farlige at en liten smak er tilsvarende lik døden. Noen kan gi dødelige forgiftninger av nok berøring også.

Selsnepe som har et skjør fremtoning, med litt tynne og grasiøse stilker. Nesten litt feminin. Men giften forstyrrer gammaaminosmørsyre (GABA) systemet i hjernen. Alvorlige forgiftninger gir epilepsilignende kramper, og døden kommer under eller rett etter en slik krampe, på grunn av pustestans. 30–70 % av alle forgiftninger er dødelige, og motgift er ikke kjent.



Her er tyrihjelm som også er ekstremt giftig. Giften blokkerer nervesignaler, her er det heller ikke noe motgift. Ett annet navn er lushatt, for en hadde bladet oppå hodet, noe lusa ikke tålte så bra. Dens lange blomster kan kun pollineres på rett måte av ett insekt, dette er lushatthumla, som jeg lurer på om jeg har fått med her. Jeg synes de er veldig vakre, men jeg har også veldig respekt.



Her er det en annen plante, som er veldig sjelden og ekstremt giftig. Denne heter bulmeurt, og har status EN (sterkt truet) i den nasjonale Rødlista utarbeidet av Artsdatabanken. Den var vanligere før.



Her er det en til med status EN (sterkt truet), men antageligvis ikke giftig i det hele tatt. Dette er nattsmelle, som to til pluss jeg fant høsten 2019. Den har ikke vært av de heldigste med sitt utseende, men jeg synes den iallfall er endelig vakker nok!










Her er det en mye vanligere, men i samme slekt. Når det er sagt, så er den egentlig ikke så vanlig allikevel. Dette er nikkesmelle, som også pleier å blomstre penest sent på kveld eller om natta.





Her er det en annen sjeldenhet, som heter dragehode. Denne har status VU (sårbar) på Rødlista fra Artsdatabanken, sammen med den er også fredet. Denne vokser stort sett bare på kalkrike steder, gjerne på steder med et veldig grunnt jordsmonn oppå kalkfjellet. Denne planta elsker jeg så og si, den liker seg på samme lokalitetstyper som bl.a. bergmynte og fagerknoppurt trives på, men er mer kravstor enn de to andre.



Her er det kanskje en, som mange tenker "denne har jeg da sett mange ganger!". Men nei, det har du så og si garantert ikke. Den er i samme slekt som engsoleie og de andre mange ofte kaller "smørblomst". Dette er kjempesoleie (her med kjempepiggknopp i bakgrunnen), er den største av våre arter og den vokser i veldig næringsrike vann. Den har status EN (sterkt truet) på Rødlista, og denne er fra det som nå er mest sannsynlig den nordligste lokaliteten i Norge. Planta stikker gjerne 25–120 cm opp av vannet, og blomsten er noen ganger 2,5–4,5 cm i diameter. Den største lokaliteten er nå direkte truet av en versting av en fremmedart, som har rømt fra en 2–3 hager. Tenk på det, før dere drar hjem noe fra hagesentrene.



Igjen en som er sjelden. Dette er en art, som er sterkt knyttet til gamle utpinte beiter. Iallfall lokalt kaller vi dem hamninger. Denne har status NT (nær truet) på Rødlista fra Artsdatabanken. Her i mitt nærområde så har arten falt som en stein i antall. Dette er nå den eneste av de to plantene jeg vet om i kommunen jeg bor i. Denne heter bukkebeinurt, og navnet har den bl.a. på grunn av en rar lukt som noen synes minner om bukk. Jeg synes lukten minner litt om tresking av modne erter pluss "noe til". Jeg synes iallfall det var stort å finne denne! En kjenner nesten nevrotransmitterene koker inne i skallen.
Sist endret av aluminiumfluorid; 2. april 2021 kl. 01:51. Grunn: Linjeskift
En annen vakker en, som er skjelden er solblom. Denne har status VU (sårbar) på Rødlista av Artsdatabanken. Denne var som et plagsomt ugress i enger og åkerkanter i mang en åker i denne kommunen. Nå er det kun 5–6 plasser igjen, der en er i ekspasjon, mens andre har kun få individer igjen. Ene er den kanskje borte, og et par er det snakk om ett individ o.s.v. Denne har også blitt brukt medisinsk, og som brennevinskrydder. Men planta er giftig, og blir en ikke normalt fyllesyk, så hadde en iallfall gode muligheter med aolblomsnaps! Den er kanskje like kjent under tinktur kombinert med det vitenskapelige navnet, som er Arnica montana og arnikatinktur, som ikke bør inntas på noen måte. Den bør kun brukes på hud, men det er bedre ting å bruke istedet her også. Denne arten har gjerne en ganske unik gulfarge, som skjærer mot oransje.


Her er det en annen som også er sjelden og fredet. Denne har status NT (nær truet) på Rødlista til Artsdatabanken. Denne vokser på kalkrike myere og litt fuktige enger rundt om, og er egentlig mest truet av idioter som skal grave den opp, utbygging, maskinkjøring og moderne skogsdrift. Denne er spesiell, kanskje en av de med mest spesiell blomst, av de norske plantene. Denne heter da marisko.




Her er en av de vanligste artene, men har her en liten genfeil. Dette er geitrams, som normalt har rosa–purpurrøde blomster og begerblad. Denne her har genfeil i fargen til kronbladene, altså albino. Iallfall jeg synes den var vakker, så dere skal få nyte den med sin gjest også.


Her er det en orkide til, som er den vanligste orkideen i Norge. Dette er flekkmarihånd med en flue på besøk. Men er denne flua trygg?

Her er det også en orkide. Noen steder er den vanlig, men det totale antallet av den stuper litt nedover. Her i kommunen vokser den nå på kun én myr, ingen flere steder. Iallfall jeg har tilbrakt noen timer på denne myra, og tatt bilder av disse, sammen med jeg har fått mange fine myggstikk. Men det er verdt det!




Dette er en hybrid jeg har kun sett to ganger. Foreldreartene til denne er veldig vanlig, og de er kratthumleblom og enghumleblom. Den har dessverre ikke noe offisielt norsk navn, men den heter Geum ×intermedium. Her fikk jeg også tatt bilde av den i vakker bakgrunnsbelysning. Jeg har sett denne kun to steder, og jeg synes den er veldig pen!


Her har du den nest vanligste rosearten i Norge, som heter bustnype. Jeg synes blomstene er vakre, men de lukter lite/ikke noe. Men bladene og nypene har kjertelhår, som har en harpiks med god lukt. Aromaen har toner av gran, men det er mye annet lekkert i den aromaen også. Her har den også et lite besøk av et gulløye.


Her er det en annen roseart, som er i steinnypegruppa (som er en veldig vanskelig gruppe å artsbestemme). Men jeg tror dette er kjøttnype. Denne fant jeg på en annen hamning, og jeg synes den er veldig pen.


Her er det en vannplante med navn myrkongle. Planta er giftig, men slektninger eller andre i samme familie er bl.a. brukt som potteplanter i de tusen hjem. Da gjerne solgt som noe innen Calla/kalla. Den her heter da Calla palustris vitenskapelig.




Her er det litt vegetabilsk vårstemning igjennom gullstjerne. Dette er en i liljefamilien, og kommer tidlig på næringsrike (les litt kalkrike) steder. Jeg liker den iallfall veldig godt, som øyepryd.

Her er det in innvandrer, som kom med bygging av jernbanelinja. Dette er kranssalvie, og dette er vel det eneste stedet denne vokser rundt her jeg bor. Det var en tidligere arbeidskollega, som fant denne på 50-tallet. Denne sprer seg knapt, og er ikke til fare for norske arter. Iallfall innen overskuelig fremtid. Iallfall jeg synes den er morsom.
Sist endret av Veggen; 4. april 2021 kl. 01:41.
Her er den en sopp, som egentlig er helt vanlig. Dette er kjempekragesopp, og er vel den største forvekslingsarten til de i sjampinjongslekta. Den ble regnet som litt giftig eller uspiselig lenge, men er nå regnet som matsopp etter riktig behandling. Jeg synes jeg var heldig med bildet her, som jeg tok for mange år siden.


Her er det en vanlig plante, som kommer på forsommeren. Iallfall jeg liker denne veldig godt, og den er litt indikator på steder som er eller har potensialet til artsrike enger. Denne heter jonsokkoll.



Så her har jeg bilde av en rådyrbukk, som jeg fikk hilse på i fjor. Da jeg gikk intill noen gamle enger på næringsrik grunn. Jeg synes iallfall møtet var morsomt, men jeg er i tvil om han hadde sagt det samme om møtet med meg.

Med dette vil jeg takke for oppmerksomheten. Dette her har iallfall gitt meg mang en glede igjennom en del år nå. Håper noen pikselerte opplevelser gleder dere litt også.
«Å hoppe etter Wirkola» sa man før.
Eller @aluminiumfluorid..


Sist endret av vindaloo; 2. april 2021 kl. 01:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slange eller rot?
R.i.p 23.04.2021
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Slange eller rot?
Vis hele sitatet...
Ser ut som roten har et øye i midten
Sitat av Tarm Vis innlegg
Ser ut som roten har et øye i midten
Vis hele sitatet...
Mener du slangen?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tok noen bilder i dag i nærområdet, midt-Norge en plass Alle bilder tatt med mobilkamera. En blanding av Iphone se, Iphone 8 plus og Iphone 13 pro max.






Så er det ett par jeg har tatt tidligere i nærområdet:





Fikk ikke dette bildet helt til så måtte ty til imgur, det la seg bare feil vei ved bruk av immagr.
https://imgur.com/sV3sHJ5




Her igjen, problemer med immagr. Samme problemet hadde jeg med forrige bildet som jeg ikke kunne legge ut. Står en på hodet her så får en riktig "vinkel". Men det er da mange sprekinger her inne og ser for meg nå at alle som vil se har en veldig kinkig vinkel på nakken Bildet er selvsagt oppned. Lagt ut rett men utfallet ender slik. For den som ikke har lyst på nakkeskade så er det en annen link til bildet her.


Så er det mye pent som kan sees fra toget. Synes godt på ene bildet at jeg sitter på toget, i form av taklys reflektert i vinduet. Men like vel, det var pent for øynene Dette var Fåvang:

Er den bjørnen i Namsskogan familiepark?