Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1548
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Ser i mange forskjellige grupper jeg er med i, at det fra tid til annen postes "Gif bilder".

De er "stillestående" ikke lik de man normalt ser som beveger seg hele tiden til du trykker på dem. De er laget slik at folk skal trykke på dem for å se animasjonen.

Har skjønt såpass at dette er noe som gir virus eller noe..
Men hva skjer om man trykker på en sånn GIF? Blir man sendt videre til en annen side? Eller lastes det ned trojaner,virus osv uten at man merker noe, eller blir sendt videre?

Tenker at det finnes mange uerfarne databrukere, som sikkert også klikker på disse.

Hva er worst case scenario?
Sist endret av ranman22; 24. juni 2016 kl. 12:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ei lenke til ei anna side. Det er ingenting magisk med det. Det fell pent i kategorien social engineering - og deretter litt meir social engineering ('Download codec to view'...)
Hmm, det har jeg ikke sett. Kan du sende screenshot om hvordan det ser ut?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Har ingen jeg kan screenshotte atm, da disse blir slettet ganske kjapt av gruppe-admins.

Men som sagt så ser de ut som et helt vanlig GIF animert bilde, bare at animasjonen ikke er startet.. Så du blir liksom fristet til å klikke på den, slik at du får sett noe.

Mye brukt er bilder av lettkledde damer som står å holder i kjolen nederst, slik at det ser ut til at om du klikker på bildet så løfter hun opp kjolen.
Gif's generelt på facebook står stille og har en rundt sirkel med "dashed"-linjer (bindestrek-linjer) i en sirkelform, og når du klikker på gif'en vil den starte.


Hvis du er på PC kan du holde over selve "gif'en", så ser du at det kommer opp en adresse nederst i venstre hjørne av nettleseren din. Det er internett-adressen i linken. Om det ikke kommer opp noe der er det en legit gif.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Vel når jeg trykker fks på "home" på Facebook, å scroller nedover, så ruller Gifs av seg selv..Uten at jeg har klikket på de.. Men ikke disse jeg snakker om, som også blir slettet like ettterpå. Vet ikke om dette bare er her hos meg at Gifs starter uten klikk da men.