Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1963
Er det egentlig granateplejuice eller grapefruktjuice som forsterker rusen på piller? Har hørt folk nevne begge, så jeg lurer på hvilken som faktisk funker.
Sist endret av mytho; 21. juni 2016 kl. 01:20.
Grapefruktjuice kan vistnok forsterke effekten av enkelte medisiner. Det står i pakningsvedlegget til Oxycontin og oxynorm at man ikke skal ta de sammen med grapefrukt/grapefruktjuice.
mytho's Avatar
Trådstarter
9 0
Ok. Takk for svar!
Ja, det skal i hvert fall være tilfelle for Imovane og benzoer, mente jeg hadde sett det stå i pakningsvedlegg men fant det ikke på felleskatalogen nå... Uansett så ja, grapefruktjuice kan potensiere både diverse medisiner og noen rusmidler, Det er noe med et enzym som hemmer nedbrytingen av stoffet - noe i den gata. Kan googles. Har aldri hørt granateple bli nevnt i noen sammenheng, så ja, grapefrukt er svaret
Søk opp preparatet på felleskatalogens Interaksjonsanalyse, grapefruktjuice har en kraftig hemmende effekt på CYP3A4, et enzym som bryter ned maaaange forskjellige legemidler.

Sitat av Felleskatalogen
Diazepam N05B A01 (søkeinput -)

Klinisk konsekvens
Økt konsentrasjon av diazepam (inntil 3-4 ganger).
Vis hele sitatet...
Sitat av Felleskatalogen
Klinisk konsekvens
Økt konsentrasjon av oksykodon.

Ytterligere informasjon(minimer)

Interaksjonsmekanisme
Grapefruktjuice hemmer metabolismen av oksykodon via CYP3A4.

Monitorering
Pasienten bør informeres om at ved samtidig inntak av grapefruktjuice kan risikoen for bivirkninger av oksydodon øke.
Vis hele sitatet...
mytho's Avatar
Trådstarter
9 0
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Søk opp preparatet på felleskatalogens Interaksjonsanalyse, grapefruktjuice har en kraftig hemmende effekt på CYP3A4, et enzym som bryter ned maaaange forskjellige legemidler.
Vis hele sitatet...
Men hva vil det si at det har en hemmende effekt på dette enzymet? Hvis du kan forklare

Det står jo "økt konsentrasjon av oksykodon" "økt konsentrasjon av diazepam", og jeg tolker dette som bra?
Sitat av mytho Vis innlegg
Men hva vil det si at det har en hemmende effekt på dette enzymet? Hvis du kan forklare

Det står jo "økt konsentrasjon av oksykodon" "økt konsentrasjon av diazepam", og jeg tolker dette som bra?
Vis hele sitatet...
Hva er det å forklare? Enzymet som bryter ned feks. Oxy blir redusert ved inntak av grapefukt, om dette er "bra" kommer vel helt ann på, om du har tatt en overdose av Oxy er det jo selvsagt ikke bra
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mytho Vis innlegg
Men hva vil det si at det har en hemmende effekt på dette enzymet? Hvis du kan forklare

Det står jo "økt konsentrasjon av oksykodon" "økt konsentrasjon av diazepam", og jeg tolker dette som bra?
Vis hele sitatet...
Sitter på telefon nå så jeg orker ikke skrive en detaljert tekst om fenomenet men søk opp MAOI inhibitor, evt MAO-hemmer.
Granateplejuice har forøvrig ca akkurat samme effekt som grapefruktjuice på samme enzym.
Link
Sist endret av Bearass; 21. juni 2016 kl. 22:33.