Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4073
Hei og Hopp!

Jeg er en flittig følger av TV Serien "COPS" som går på TV.
Jeg har sett mye COPS, både lastet ned og på TV'en.

Men ÉN ting jeg undrer veldig mye på.

- Hvorfor er det ingen som reagerer på kameraet?
Jeg mener... Jeg kan ikke huske å ha sett en episode hvor folka skriker "get that f#@*ing camera out'a mah face!!" eller noe slik.

Det er ikke skuespill, å jeg veit at dersom Politiet hadde arrestert meg og JEG hadde fått et jævlig kamera trødd i nesa, hadde jeg flippa ut totalt.

Noen idé om hvorfor det er slik?
Bare en pussig tanke som slo meg da jeg og dama satt å så på COPS nettopp
Kanskje de informere om kameraet, og hvordan de dokumenter.
Evt. spørr om de vil få ansiktet sladdet, så blir klippet de klikker på klippet vekk.
Bare en tanke
Må ikke personen som blir arrestert godta at de blir sendt på tv?
pjott's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av Tido Vis innlegg
Kanskje de informere om kameraet, og hvordan de dokumenter.
Evt. spørr om de vil få ansiktet sladdet, så blir klippet de klikker på klippet vekk.
Bare en tanke
Vis hele sitatet...
Er jo ofte man får se Politimannen snakke i bilen om noen han ser rett over gata som holder på med noe ulovelig, for så å spurte ut med kameraet og arrestere folka. Lite sannsynlig at han har vært der rett før de skrur på kameraet og sier:

".. Alright? So; I'ma be sittin' in mah cop-car, 'n U just keep doin' whaevah U doin', aait?"

- Deet tviler jeg på :P
Ikke sånt jeg mente

Mente at de informerer om dette i etterkant, og evt. klipper der etter
Alle kan bli filmet eller fotografert når de er i offentligheten. Høyesterett i USA har avgjort at en ikke kan ha noen forventning til personvern når en forlater huset. Dette inkluderer også folk som fotograferer deg eller filmer deg når de er på offentlig eiendom eller lovlig på privat eiendom. Personene som blir vist på COPS har undertegnet et skjema som sier at fjeset deres kan vises på TV.

Så dvs at de lett kan filme hva de vil, men de må ha en underskrift for å få lov til å vise det. Hvis noen skulle begynne å skrike til kamera, så vil jeg anta at dette rett og slett klippes bort (som det ble nevnt tidligere i tråden). Skal man tolke "My Name is Earl" (og det skal man jo) så er det veldig populært blant rednecks/narkomane å komme med på COPS, så kan hende dette er en av årsakene til at så mange velger å skrive under og godkjenne at de kan vises på tv.
Det kan også være andre grunner, som at de mottar et lite beløp fra produksjonselskapet, men det er bare spekulasjoner fra min side.
pjott's Avatar
Trådstarter
20 1
Det kan være.. Men det er fortsatt utrolig mange med hele "introen", fra Politiet sitter i bilen til de introduserer seg for de som skal arresteres. Det er nettopp -her- jeg synes det er litt "mærkelig"

Som i dag f.eks. Da så hu ene dama som var blitt arrestert nesten hele tiden rett i kamera, som om hun ikke så at det var noe kamera der.

Mærkelige greier
kanskje det er skjult kamera?

kanskje litt off-topic?

Men, det jeg reagerer på er den unødvendige makta politiet bruker.
Har et eksempel på en episode jeg så her om dagen.
En 50 år gammel mann gikk rundt med et luftgevær og en vinkel sliper. Politiet trodde dette var en hagle og fulgte etter han.
Da denne mannen så at politiet kom, la han fra seg alt på bakken gikk 2-3 meter vekk fra dette, under et vei lys.
Han får beskjed om og legge seg ned, men dette gjør han da ikke.
Uansett, tar en av politibetjentene renna fart og kaster seg over mannen bakfra, så han ikke får tatt seg i mot.
Hva er vitsen?
Tido: angrep er det beste forsvar. de vil ikke bli skadet selv.
Jeg selv synes det står respekt av de betjentene som gjør alt i sin makt for å ikke bruke mer makt enn absolutt nødvendig.
Jojo, selvfølgelig, men JEG mener at og smelle en 50 år gammel mann, som viser at han ikke utgjør noen fare, ned i bakken blir for dumt.
Fordi kamera er det siste den mistenkte gidder å tenke på etter å ha blitt stoppet for promillekjøring eller våpenbesittelse?
Kanskje de syntes det er litt "kult" og være på TV under en pågripelse?
Også en mulighet for at den mistenkte får strafferabatt for å tillate publisering av klippet..
Joa, en mulighet, men tror ikke de får store rabatten?
Sitat av Tido Vis innlegg
Jojo, selvfølgelig, men JEG mener at og smelle en 50 år gammel mann, som viser at han ikke utgjør noen fare, ned i bakken blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Dersom du skal pågripe en mann som tusler rundt med noe du tror er hagle tar du ingen sjanser. Hvordan skal politiet vite at han ikke har et håndvåpen på seg? Når vedkommende nekter å etterkomme instruks om å legge seg ned er det åpenbart at politiet foretar en takedown. Slutt å vær så naiv
pjott's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av Marken Vis innlegg
Dersom du skal pågripe en mann som tusler rundt med noe du tror er hagle tar du ingen sjanser. Hvordan skal politiet vite at han ikke har et håndvåpen på seg? Når vedkommende nekter å etterkomme instruks om å legge seg ned er det åpenbart at politiet foretar en takedown. Slutt å vær så naiv
Vis hele sitatet...
Enig her.

På en annen side; Kanskje han så kameraet og trodde de holdt på å spille inn en film og dreit i instruksene fordi han trodde det var "all a part of the show"?
Tror dere de får betalt for å bli vist på tv? Eller gjør de det kun for kjendisstatusen? Eneste man har sett er jo at folk reagerer på kameraet av og til, og stirrer sjokkert rett inn i kamera.
Det jeg reagerer på er hvor mange som faktisk gidder å snakke med politiet, isteden for å holde kjeft, og spille kortene riktig.
Har egentlig bare gått utifra at de blir lovet noen slags fordeler ved å godta at det blir sendt på TV. Dette er noe jeg ikke kan backe med fakta i det HELETATT, så ikke spørr engang
Sitat av Marken Vis innlegg
Dersom du skal pågripe en mann som tusler rundt med noe du tror er hagle tar du ingen sjanser. Hvordan skal politiet vite at han ikke har et håndvåpen på seg? Når vedkommende nekter å etterkomme instruks om å legge seg ned er det åpenbart at politiet foretar en takedown. Slutt å vær så naiv
Vis hele sitatet...
Etter en endt biljakt så blir den mistenkte dradd utav vinduet for så å bli direkte slått og sparket av.. tja.. var det ikke 20 politimenn?

Ja det var veldig nødvendig. Og ikke minst veldig naivt og tro det finnes en bedre løsning.
Sitat av Marken Vis innlegg
Dersom du skal pågripe en mann som tusler rundt med noe du tror er hagle tar du ingen sjanser. Hvordan skal politiet vite at han ikke har et håndvåpen på seg? Når vedkommende nekter å etterkomme instruks om å legge seg ned er det åpenbart at politiet foretar en takedown. Slutt å vær så naiv
Vis hele sitatet...
Ja, det er greit det at han ikke legger seg ned, men når han står med henda opp, og det er 3 politi folk som nærmer seg, 1-2 meter unna, og prater med han. Da ville jeg sagt det er unødvendig.

Kanskje jeg er naiv, men jeg føler det blir feil.
Latterligste jeg har sett på Cops var da politiet brukte en hore for å lure folk i fengsel.
Også jeg synes at de kan være brutale til tider. Forleden så jeg en episode der en mann ble bedt om å stoppe opp. Mannen stoppet og vendte ryggen til purken med henda bak, klar til å bli påsatt håndjern. I stedet for å sette håndjern på fyren slengte purken han i bakken for så å sette de på..

Makes no fucking sence om du spør meg, skulle heller vært purken som ble arrestert for vold.
Sist endret av leasea; 26. oktober 2009 kl. 04:25.
pjott's Avatar
Trådstarter
20 1
True.

Nå var egentlig ikke dette en diskusjons-tråd om hvordan folka på "COPS" arbeider og deres fremgangsmåte, men må si jeg har sett et par intressante innspill her til nå.

Uansett kan vi konkludere det som har blitt sagt til nå, at vi ihvertfall vet hvordan "COPS" reagerer på kameraet.

-Macho Showdown
▼ ... over en uke senere ... ▼
har lest på forskjellige forumer om COPS, og kan vel kort oppsummere det jeg har lært:
- Ingen får betalt for å være med, og trenger heller ikke å skrive under på noe. Siden de gjør noe ulovlig, og kameramennene/kvinnene som er med regnes som journalister som bare er med på en ridealong, så er det de dokumenterer lovlig å offentliggjøre, da de forbryteren på en måte frasier seg retten til privatliv i det han utfører den kriminelle handlingen. Altså, kravet om offentlighet er sterkere enn kravet om privatliv.

- Og grunnen til at de ikke ser sjokkert ut, er fordi COPS filmer på samme plassen ganske lenge, og folk er da klar over, og har allerede sett at politiet har kameramann på slep.
Husker en gang at de ferska et par karer som røyka weed i en bil med lukkeede vinduer. Lo meg halvt ihjel når politimannen åpnet bildøren, og røyken velta ut!

Ser også på "most shocking", som er mere brutalt og like underholdende som cops. Kan være enig i at politiet er litt for hardhendte noen ganger i cops, men dem tøffer seg nok litt ekstra når dem har kameramann på slep!
Sist endret av Jack Dalton; 4. november 2009 kl. 09:05.
Å arrestere noen i Amerika vil jeg si er vesentlig mer farefult enn å anholde noen i Norge. Du kunne jo prøvd å kommet med noe "jeg har rettigheter" etter politiet har sett deg med en våpenlignende gjenstand i hendene. Det er som marken sier meget naivt. Man vet aldri hva den man pågriper har av våpen på seg.

Jeg tror også måten de blir arrestert på i Amerika gjør at man ikke akkurat løper rundt som en fniseunge og ler fordi det er et kamerateam med.

At noen måtte dra inn et eksempel på politivold overrasket meg ikke for fem flate øre på dette forumet. Det finnes rævhål i alle jobber.
Ting politiet gjør i den serien er totalt uforståelig. Du er ikke fem stykker for å pågripe en tenåring som har truet noen unger med juling. Men dette ser ut som dårlig trening fra politiskolens sin side. Grepene de tar på mistenkte er tunge, usikker og det tar lenger tid før du har kontroll. Slik jeg ser det så har politiet i norge bedre trening en usa.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Ting politiet gjør i den serien er totalt uforståelig. Du er ikke fem stykker for å pågripe en tenåring som har truet noen unger med juling. Men dette ser ut som dårlig trening fra politiskolens sin side. Grepene de tar på mistenkte er tunge, usikker og det tar lenger tid før du har kontroll. Slik jeg ser det så har politiet i norge bedre trening en usa.
Vis hele sitatet...
Det utsagnet ditt står til navnet ditt.

Det er helt andre forhold i USA. Hvor mye har du sett? Har du lest om å være politi? Har du sett intervjuet med han nordmannen som jobber som politi i USA? Tror den stod i Dagbladet for noen år tilbake.

Det er ingen spøk. Og hvor ofte ser du de stopper folk som har truet noen med juling? Tror det har vært en gang de siste 2 årene...
Dersom du er en flittig seer, bør du vel ha fått med deg følgende statement i begynnelsen av hver sending:

All suspects are innocent, until proven guilty in a court of law.
Vis hele sitatet...
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det utsagnet ditt står til navnet ditt.

Det er helt andre forhold i USA. Hvor mye har du sett? Har du lest om å være politi? Har du sett intervjuet med han nordmannen som jobber som politi i USA? Tror den stod i Dagbladet for noen år tilbake.

Det er ingen spøk. Og hvor ofte ser du de stopper folk som har truet noen med juling? Tror det har vært en gang de siste 2 årene...
Vis hele sitatet...
Alt jeg sier er at de bruker unødvendig mye kraft. Hadde de hatt bedre opplæring så hadde de sluppet slik brutalitet. Er fullt klar over at det er andre tilstander i statene. Men syns ikke de opptrår profesjonelt når de bruker samme type makt når det er tenåring med trusler eller narkotikamisbruker med pistol. Du ser "feilene" når du vet hvordan grepene og fremgangsmåten alternativt kan gjøres. Utgangspunktet mellom norge og usa er forskjellig, men enkelt episodene er i seg selv ikke så fremmed.

btw: Ser for meg at de bruker videoene i retten.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Alt jeg sier er at de bruker unødvendig mye kraft. Hadde de hatt bedre opplæring så hadde de sluppet slik brutalitet. Er fullt klar over at det er andre tilstander i statene. Men syns ikke de opptrår profesjonelt når de bruker samme type makt når det er tenåring med trusler eller narkotikamisbruker med pistol. Du ser "feilene" når du vet hvordan grepene og fremgangsmåten alternativt kan gjøres. Utgangspunktet mellom norge og usa er forskjellig, men enkelt episodene er i seg selv ikke så fremmed.

btw: Ser for meg at de bruker videoene i retten.
Vis hele sitatet...
Politiskole i USA er mellom 3-6 måneder, varierende fra stat til stat. Det sier seg selv at det ikke er mulig å tilegne seg så mye kunnskap med så liten utdannelse.
Det er jo også helt tydelig på måten de håndterer folk på rent fysisk. De mangler elementærkunnskap om arrestasjonsteknikk og kontrollteknikker og kompenserer med å benytte ren fysisk kraft. De er også raske med benytte CS/pepperspray, tazer og trukket pistol, i stedet for å gå inn fysisk.

Når de skal sette på håndjern, kaster opptil 5 betjenter seg på samtidig, og det blir bare kluss med en masse armer og bein. I tillegg virker betjentene ofte stressede og nervøse i fysiske situasjoner.
Sist endret av Kaunda; 4. november 2009 kl. 22:42.
Snuten der nede er jo helt syke.
Så en episode hvor en eller annen hadde kjøpt noe dop, politiet stoppa han, han sykla på en sykkel.

Han la seg på bakken med henda ut, så løper det 4 politi folk mot og hopper opp på han og tar de psyko triksa, han skriker jo av smerte.

Blir så sur når jeg ser på de programene om politiet der nede.
Er også en annen serie hvor en sånn stygg gammel fyr er så overlegen og mener polititet er best av alt og greier.

Husker ikke navnet, tror serien heter ''Politiets værste hjemme videoer '' er noe sånt
Sist endret av Rallo Tubbs; 4. november 2009 kl. 22:48.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
.

Hadde det verdt norske regler i USA hadde dem jo ikke hatt flere polti folk!
Vis hele sitatet...
Hva er det?
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Hva er det?
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke den selv, så jeg endra innlegget
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Er også en annen serie hvor en sånn stygg gammel fyr er så overlegen og mener polititet er best av alt og greier.

Husker ikke navnet, tror serien heter ''Politiets værste hjemme videoer '' er noe sånt
Vis hele sitatet...
Denne karen, kanskje? Elsker begynnelsen . Serien heter Worlds Wildest Police Videos.

Er det forresten noen som har sett Louis Theroux - Law and Disorder in Philadelphia? Der er det en del folk som blir ganske forbannet over å bli filmet.
Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Denne karen, kanskje? Elsker begynnelsen . Serien heter Worlds Wildest Police Videos.

Er det forresten noen som har sett Louis Theroux - Law and Disorder in Philadelphia? Der er det en del folk som blir ganske forbannet over å bli filmet.
Vis hele sitatet...
JA! Han, blir så forbanna når han åpner kjeften!
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Alt jeg sier er at de bruker unødvendig mye kraft. Hadde de hatt bedre opplæring så hadde de sluppet slik brutalitet. Er fullt klar over at det er andre tilstander i statene. Men syns ikke de opptrår profesjonelt når de bruker samme type makt når det er tenåring med trusler eller narkotikamisbruker med pistol. Du ser "feilene" når du vet hvordan grepene og fremgangsmåten alternativt kan gjøres. Utgangspunktet mellom norge og usa er forskjellig, men enkelt episodene er i seg selv ikke så fremmed.

btw: Ser for meg at de bruker videoene i retten.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, og er enig. Men du må dele dette i to:

1. Amerikansk politi har dårlig opplæring
Som nevnt av andre - utdanningen er ikke særlig lang. Samtidig må det huskes på at den norske politiutdannelsen sannynligvis er den lengste i verden. Norsk nivå vil det nok aldri bli, men over tid vil nok utdannelsen bli bedre også i USA.

Mange amerikanske politifolk ville nok aldri kommet inn på politihøyskolen i Norge. Men så hadde kanskje ikke strenge norske krav gitt nok politifolk i forhold til behovet "over there" heller.

2. Amerikansk politi er brutale
Dårlig opplæring har jo litt med dette å gjøre, ved at man kompanserer med brutalitet. Men det er langt i fra den eneste årsaken.

Risikoen er av en helt annen verden. Se om du kan finne litt statistikk over drepte politifolk (kan også skyldes pkt. 1), men også drap ellers og skyteepisoder, også mot politiet, for byer av sammenlignbar størrelse i USA og Norge. Kanskje det ikke er nøvendig med statistikk engang?

Når en person anholdes i USA er sannsynligheten for at vedkommende trekker et våpen og skyter mot politiet større enn det skalaen for slikt går i Norge. Heller litt harde landinger for pågrepne enn drepte politifolk. Jeg har i hvert fall sett èn Cops-episode som begynner med at føreren på en bil som stoppes kommer ut skytende, og tømmer et magasin på politimannen og bilen i beste GTA-stil.


Faren er gjerne ikke den samme når det dreier seg om tenåringer som har kastet stein, noe som burde tilsi mildere behandlig. Men det er nok ikke helt lett å skulle omstille seg så mye. Husk også på den lavere utdannelsen. Til slutt kan vi legge til at USA på mange måter er et hardere og mer aggressivt samfunn, enn Norge. I likhet med de aller fleste andre land.
Sitat av drQ Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt, og er enig. Men du må dele dette i to:

1. Amerikansk politi har dårlig opplæring
Som nevnt av andre - utdanningen er ikke særlig lang. Samtidig må det huskes på at den norske politiutdannelsen sannynligvis er den lengste i verden. Norsk nivå vil det nok aldri bli, men over tid vil nok utdannelsen bli bedre også i USA.

Mange amerikanske politifolk ville nok aldri kommet inn på politihøyskolen i Norge. Men så hadde kanskje ikke strenge norske krav gitt nok politifolk i forhold til behovet "over there" heller.

2. Amerikansk politi er brutale
Dårlig opplæring har jo litt med dette å gjøre, ved at man kompanserer med brutalitet. Men det er langt i fra den eneste årsaken.

Risikoen er av en helt annen verden. Se om du kan finne litt statistikk over drepte politifolk (kan også skyldes pkt. 1), men også drap ellers og skyteepisoder, også mot politiet, for byer av sammenlignbar størrelse i USA og Norge. Kanskje det ikke er nøvendig med statistikk engang?

Når en person anholdes i USA er sannsynligheten for at vedkommende trekker et våpen og skyter mot politiet større enn det skalaen for slikt går i Norge. Heller litt harde landinger for pågrepne enn drepte politifolk. Jeg har i hvert fall sett èn Cops-episode som begynner med at føreren på en bil som stoppes kommer ut skytende, og tømmer et magasin på politimannen og bilen i beste GTA-stil.


Faren er gjerne ikke den samme når det dreier seg om tenåringer som har kastet stein, noe som burde tilsi mildere behandlig. Men det er nok ikke helt lett å skulle omstille seg så mye. Husk også på den lavere utdannelsen. Til slutt kan vi legge til at USA på mange måter er et hardere og mer aggressivt samfunn, enn Norge. I likhet med de aller fleste andre land.
Vis hele sitatet...
Enig i det du sier, men vil kaste ut en påstand her og se hva dere mener:
Grunnen til at politiet i norge ikke bærer våpen er jo som kjent at kriminelle og bevepner seg da. Hvis politiet i usa hadde lagt våpnene på kontoret så ville det ha blitt mildere tilstander.

-Selv tror jeg at politiet hadde blitt voldtatt i alle hull om de hadde prøvd seg på noe sånt uten årekke med forberedelser...
Sist endret av clarionify; 6. november 2009 kl. 01:55.
Det er mye snakk om politibrutalitet, og vi ser endel av dette i COPS-klippene. På den annen side ser man også at folk som regel får ørten advarsler før politiet bruker makt, eller at de rett og slett er farlige på en måte. Alle som har litt tankeaktivitet forstår at det letteste er å gjøre alt politiet ber om, for heller å klage etterpå. Jeg blir like oppgitt hver gang noen skal være vrange å nekte å samarbeide med politiet på COPS. Mange nekter å ta på håndjern, sette seg ned, gå ut av bilen osv., og etter nok advarsler forstår jeg godt at politet river dem i bakken eller tazer dem.
Jeg syns som oftest det er greit å gi kjeltringene litt juling. Hvis jeg hadde vært politi og måtte kjøre etter en eller annen idiot som nektet å stoppe og satt mitt og mange andre sitt liv i fare så hadde jeg villet gitt han en omgang jeg og. Er du med på leken...
Men noen ganger syns jeg de er litt vel hardhendt. Jeg så en gang de skulle arrestere en litt eldre dame pga litt dop elns. Så klasket de hun ned i bakken og hev seg oppå hun og han ene kjørte kneet ned i hodet hennes så det ble trykt ned i bakken. Jeg tror tilogmed hun ble sluppet fri etterpå. Men jeg tror det er rett og slett fordi de er dumme. Amerikanere er jo som kjent generelt dumme:P så jeg tror egentlig ikke de skjønner at det kan gjøres annerledes.
Men det jeg reagerer mest er hvor utrente de er. Hvis de må løpe etter noen så begynner de å puste og pese etter 10 meter. Kanskje de ikke trenger så god kondis siden de er mesteparten av tiden i bilen.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Enig i det du sier, men vil kaste ut en påstand her og se hva dere mener:
Grunnen til at politiet i norge ikke bærer våpen er jo som kjent at kriminelle og bevepner seg da. Hvis politiet i usa hadde lagt våpnene på kontoret så ville det ha blitt mildere tilstander.

-Selv tror jeg at politiet hadde blitt voldtatt i alle hull om de hadde prøvd seg på noe sånt uten årekke med forberedelser...
Vis hele sitatet...
Tror det hadde vært anarki i løpet av en uke i USA.

I mine øyne er dette irreversibelt. Tar man først frem våpen, og bevæpner politiet, er det ingen vei tilbake. Det er nok en medvirkende årsak til at politiet i Norge og England forstatt er ubevæpnet, selv om det etterhvert ganske ofte er behov for våpen. Noe som gjerne løses best på andre måter enn å utstyre alle politifolk med håndvåpen som benyttes i tide og utide.

For USA sin del kommer jo historien inn i bildet og. Siden den hvite mann satt sin fot på kontinentet har de jo løpt rundt med våpen. Alle har sett westernfilmer... Tre hundre års historie endres ikke i en håndvending.

Kanskje hvis alle våpen ble forbudt, og dette ble strengt håndhevet i noen tiår, så kunne politiet blitt avvæpnet etter en stund. Men jeg har egentlig ikke troen på at det ville fungere heller.
politiet i norge er godtroende. de er forsiktige med folk og er redde for å oppføre seg feil. når du ser på cops så kan du forestille deg at du er skurken så kan du tenke: hva kan jeg nå gjøre for å skade betjenten? fint lite- i de aller fleste tilfellene har snuten der borte så stålkontroll at du ikke klarer å komme nærme en gang. i norge så kommer de bort og lener seg inn vinduet, der borte, i noen situasjoner, står de alltid bak de som er i en bil, og får dem til å komme ut og legge seg ned- man har ikke en føkkings sjanse på å drepe en betjent elns. de er også mye tidligere ute på å sette jern på folk, de gjør det før folk er arrestert, som også er lurt i mange situasjoner. i værste fall må de bare tas av igjen. mens i norge tåler man ikke at securitas ser rart på deg en gang, HE HE
I USA gjør de dette for å ikke kunne bli anklaget for politivold etterpå. Har hørt det er vanlig.

I Frankrike er det omvendt, der er det ikke lov å bruke fotografier av noen i offentligheten uten samtykke og du eier eget bilde. Tar noen bilde av en gate med mennesker eller en sandstrand, og en av disse skulle finne på å gå til rettssak, er det sannsynlighet for at vedkommende vinner.

Norge er vel sånn midt i mellom de to ekstremitetene.

Sitat av morten Vis innlegg
Alle kan bli filmet eller fotografert når de er i offentligheten. Høyesterett i USA har avgjort at en ikke kan ha noen forventning til personvern når en forlater huset.
Vis hele sitatet...
Det er både og, de ransaker jo folk på gaten hvis de vil uten at de trenger å ha en god grunn, selv om de er lovpålagt å ha det. Det kan være nok at vedkommende kler seg som en blitzer f.eks.

Dessuten har ikke norsk politi noen plikt til å informere deg om rettighetene dine (selv om noen gjør det) og de bruker ofte ufine avhørsmetoder og gjør alt de kan av kjipe ting for at du ikke skal be om advokat eller gjøre det komplisert. "vi kan gjøre det enkelt for deg eller vanskelig" I tillegg kommer de ofte med masse moraliserende vås, har inntrykk av at det i Oslo jobber masse bønder i Politiet som tror de har kommet til hovedstaden for å gjøre noe positivt.

Varetekt brukes jo som torturmetode for å få ut en tilståelse. FN har kritisert Norge for dette.

Og de kan trenge seg inn i leiligheten din hvis du åpner døra på gløtt, de trenger ikke noe ransakningsordre som i USA. Ikke sjelden lyver de og sier at du må åpne fordi de "ikke hører hva du sier gjennom døra". God regel: hører du dem, hører de deg. Ikke åpne.

Politiet lyver rett og slett masse for å dømme folk for det de tror de har gjort så raskt som mulig.

Sitat av bigvito Vis innlegg
politiet i norge er godtroende. de er forsiktige med folk og er redde for å oppføre seg feil.
Vis hele sitatet...