Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1795
Hei, treng litt hjelp her.
Har tenkt å laga ein krets der eg har 3 lys diodar ([COLOR=Red]L1[/COLOR], [COLOR=Lime]L2[/COLOR] og [COLOR=Blue]L3[/COLOR]) og ein trykkje brytar (S1).
Den skal fungere slik at når eg trykkje første gongen [COLOR=Red](1)[/COLOR] slår den [COLOR=RED]raude[/COLOR] LED'en seg på, andre [COLOR=Lime](2)[/COLOR] gongen slår den [COLOR=LIME]grøne[/COLOR] LED'en seg på, tredje [COLOR=Blue](3)[/COLOR] gongen den [COLOR=Blue]blå[/COLOR] LED'en og fjerde (4) gongen slår kretsen seg av. (Og etter det gjentas rekkjefølgja om og om igjen.)

http://bildr.no/thumb/189889.jpeg

No er spørsmålet, lar det seg gjera? Og om, korleis kan eg få det til på enklast mogleg måtte?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Du må ha bryteren etter strømkilden.
2. Du må ha en treveisbryter som endrer state hver gang du trykker på den (eller en treveis flipp bryter).
3. Du må ikke koble lysdiodene sammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eventuelt kan du ha ein teljar, og ein impulsbryter, og kople lysdiodane til utgongen på teljaren i rett mønster.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Sitat av AtXbYeA
1. Du må ha bryteren etter strømkilden.
2. Du må ha en treveisbryter som endrer state hver gang du trykker på den (eller en treveis flipp bryter).
3. Du må ikke koble lysdiodene sammen.
Vis hele sitatet...
2. Kvar kan eg få ein treveis/firevies trykkje knapp? Og eg vil ikkje ha noko flipp brytar, det må vera sånn man trykkje inn, så kjem han opp igjen når man slepp den.

Sitat av slashdot
Eventuelt kan du ha ein teljar, og ein impulsbryter, og kople lysdiodane til utgongen på teljaren i rett mønster.
Vis hele sitatet...
Har du kanskje ein link eller ein tutorial eller noko sånt ang. teljar'en du snakka om?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://en.wikipedia.org/wiki/Flip-fl...electronics%29

Står en god del der. Eg ville brukt enten datavipper eller en ferdig teljar.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Eg er litt amatør, så du kunne ikkje vert så grei og visst meg kvar eg kan finna ein slik krets, og ikkje minst korleis eg koplar han opp?
Du går jo tydelegvis på grunnkurs elektro. Kvifor ikkje berre spørre læraren din? Han kan nok teikne og forklare dette til deg, på ein slik måte at du forstår det.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Kom på ideen på fredag då me hadde fri, og tenkte eg skulle bestille tinga i helga, men var ein god ide å spør han, så skal det på måndag .
Kan eg få spørre kva du skal bruke dette til?
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Sitat av Grinder
Kan eg få spørre kva du skal bruke dette til?
Vis hele sitatet...
Jaudå, sjølvsagt, eg tenkte eg skulle laga ein liten terning i plexi, også erstatte dei 3 LED'a med ein slik ein RGB LED .
Også putte kretsen i plexi terninga, festa ein trykkjeknapp under botnen, også har man ein liten morosam terning som ved nokre trykk kan forandre mellom fargane raud, grøn og blå.

Fekk ideen herfrå , men då vil eg ikkje ha metall platene på sida, og eg vil ha det slik at eg kan endra fargane .
Sist endret av PHdZ; 26. april 2008 kl. 19:44. Grunn: Feil smilie!
husker jeg ikke helt feil er dette en del av pensumet på el.gk. Vi tulla i allefall masse med logiske kretser.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Sitat av MicroWar
husker jeg ikke helt feil er dette en del av pensumet på el.gk. Vi tulla i allefall masse med logiske kretser.
Vis hele sitatet...
No til dags blir alt gjort i eit simulator program, eller i ein PLS, men har iallfall kun sett "den svarte brikka", aldri rørt, aldri kopla .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PHdZ
No til dags blir alt gjort i eit simulator program, eller i ein PLS, men har iallfall kun sett "den svarte brikka", aldri rørt, aldri kopla .
Vis hele sitatet...
Då er det jaggu på høg tid at du får henda på en del diskrete logiske kretser, og finn datablad og set i gang! Dei er jo byggesteinane i digitalelektronikken, og alt er bygd opp av dei samme logiske portane! Dei kostar ikkje mange kronene per chip heller, så det er ein billig hobby.

Du må antakeleg debounce trykk-knappen din via eit lågpassfilter e.l. for å forhindre at den skiftar vilkårleg. Det kan du gjere med t.d denne enkle krinsen, eller google etter 'debouncing switch' for å gi deg et par ulike måter å gjere det på.

I tillegg treng du teljar, som du kan lage på fleire vis, alt frå enkle logiske porter, til ferdige teljer-chips.
vis du skal bruke rgb leds vil jeg anbefale denne dette,
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Er jo ikkje akkurat det eg leitar etter, eg leitar etter ein krets som sørgjer for at ein trykkjebrytar kan skifta mellom dei forskjellege anodene på ein RGB LED.

Men takk for tipset uansett .
Her har du en relativt enkel krets!
Gjorde sånt hele tiden på GK/vk1. Lagde klokker og sånt.. Lærte å lage bombeteller av læreren xD

Edit: Ikke diss mspaint skillsene mine!! (er og en stund siden eg har jobbet med sånt og husket ikke helt de tegnene som skal være inni de forsjellige portene.. men tror ikke der er så altfor langt ifra)

Edit: Teller = 4024, Og port = 4081, ikke port = 4049.

Imo letteste måten å gjøre det på.. men finnes sikkert en annen lurt geni som finner på noe bedre!
Sist endret av xzyz39; 28. april 2008 kl. 01:47.
Bitsbox:co.uk har ikke 4024. Ser det er en "7 stage ripple-counter."
Da går det sikkert an å bruke 4040 i stedet for ? ( 12 stage ripple counter.) Til dette eksempelet ?

(Dirver å lærer meg selv digital elektronikk.)
Sist endret av Arex_x; 28. april 2008 kl. 04:27.
Joda selfølgelig går det ann. Men det blir som å plukke hønene av hønsene før du selger de. Du ender opp med mange til overs som du ikke har brukt for.
(Er litt trøtt/overtrøtt)
Men hvertfall ja en 4024 er en 7 stage binary counter, ka i alledager
"7 stage ripple-counter."
Vis hele sitatet...
er? er det noe forskjell? o.O
Var noe i http://www.standardics.nxp.com/produ...t/hef4024b.pdf duren eg tenkte.
Koster 6-7kr på www.elfa.se (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2013028.htm)

Er vel forsovidt det samme om du bruker 40** serien eller 74** Men no var det no det eg fant mens eg kjedet meg.

<3www.elfa.se<3 <-- der har de ALT du trenger til å bygge elektronikk!
Ett ord: 4017. Den er praktisk talt lagd for slike ting.
Det er en binærteller som skifter mellom, i utgangspunktet 10 utpinner, for hver innpuls. Men ettersom du bare skal ha 4, kobler du den 5. på reset-pinnen. Du trenger da kun bryter med debouncer, en 4017, og en resistor per LED. Mye lettere og slickere enn 4024 + eksterne logiske porter.
Sist endret av Provo; 28. april 2008 kl. 07:12. Grunn: Skrivefeil..
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
http://bildr.no/thumb/191033.jpeg

Tusen takk for hjelpa alle saman, fant ut at denne kretsen fungerte i simuleringsprogrammet me brukar på skulen, men treng eg ein sån "debouncing switch"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du har en fysisk bryter så må du garantert debounce den. Om du ser på utputt fra en bryter i et scope ser du ei helsikes mengde støy, som vil føre til at du ender opp med vilkårlig utputt, uansett korleis du trykker.
Er en CMOS så følsom? Trodde det var kun på TTL du må ha det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KjeksMann
Er en CMOS så følsom? Trodde det var kun på TTL du må ha det
Vis hele sitatet...
Du må debounce ettersom signalet fra en bryter stortsett vil sjå slik ut når du trykker inn:
http://www.bioinspired.com/users/ajg112/electronics/files/debounce/bounce.png

Det vil bli tolka som 3-4 pulser av telleren, og du vil telle til tre eller fire i det tilfelleg. I tillegg vil det typisk vere meir eller mindre tilfeldig kor mange pulser du får, altså får du vilkårlig ut på telleren.

Debouncing er ikkje for å beskytte ICen mot overspenninger ,men for å sikre at du får et reint signal.
Går vel an å bruke en liten billig mikrokontroller også. For de som kan programmering.
De fleste av de har vel de-bouncer funksjon innebygd , har jeg lest.
Sist endret av Arex_x; 29. april 2008 kl. 15:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x
Går vel an å bruke en liten billig mikrokontroller også. For de som kan programmering.
De fleste av de har vel de-bouncer funksjon innebygd , har jeg lest.
Vis hele sitatet...
Er iaffal trivielt å lage. Sjekk, sov i n microsekund, sjekk igjen
Sitat av Arex_x
Går vel an å bruke en liten billig mikrokontroller også. For de som kan programmering.
De fleste av de har vel de-bouncer funksjon innebygd , har jeg lest.
Vis hele sitatet...
Men for en vanvittig overkill! Man bruker ikke en mikrokontroller til å gjøre en 4017's jobb..

PHdZ: Jeg vil anbefale deg å koble på en pulldown-motstand ved utgang 4, for å forsikre at spenningen går til 0V når utgang 4 er inaktiv. Mulig det funker uten, mulig det varierer fra produsent til produsent, avhengig av om utgang 4 kobles til jord ved inaktivitet internt.
Bare i tilfelle du ikke vet hva en pulldown-motstand er, så er det en motstand til jord som "drar ned" potensialet til 0V når det ikke er noe signal der. Altså i ditt tilfelle, en motstand mellom utgang 4/MR og jord. Verdien er ikke kritisk, men et sted mellom 1k og 10k er fint.

Slashdot: Er vel bedre å bruke en interruptbasert sjekk på inngangen, enn polling. Gir mer mening og mindre kode.
Sist endret av Provo; 30. april 2008 kl. 07:46.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Altså slik?:

http://bildr.no/thumb/191851.jpeg

Er det mogleg å legge inn ein 56 ohm's resistor? Har nemlig eit par slike liggjande.
Riktig. 56 ohm går fint. Men jeg la plutselig merke til drivspenningen din på 3V. Da bør du passe på å se i databladet til akkurat den 4017 du har tenkt til å bruke, om den kan drives på så lav spenning. Vet at TI sin kan det. I tillegg må du sjekke at diodene dine har lavere spenningsfall enn 3V. Hvis du har mulighet burde du nok smekke på et batteri til i serie så du får 4.5V, ettersom spenningen synker til under 3V når batteriet har fått tappet seg litt.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Har kjøpt 73-471-80 på elfa.se, altså TI eller Texas Instruments sin 4017. (Den hadde ikkje noko datablad.)
Så det går nok fint sidan du seier at den klarar seg med lavare spening, og sjølvsagt er diodane under 3 V .