Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 954
Hei, fant denne koplinga her og synst den såg kul ut.

Men korleis kan eg kopla til LED'ar, også gjera slik at når eg trykkje på metallplata, så slår LED'ane seg på, og når eg trykkje på den ein gong til, så slår LED'ane seg av?

Og er det også mogleg å festa metallplata bak plexiglass? Slik at når man trykkje på plexien slår LED'ane seg på?
Sist endret av PHdZ; 13. april 2008 kl. 15:42.
Det er jo allerede tilkoblet én LED der. Hvis du ikke overstiger 200mA på utgangen, kan du koble LED's og tilhørende serieresistor slik som det allerede er gjort med den ene. Altså mellom utgang (pinne 3) og jord. Parene kobles selvfølgelig i parallell.

Jeg tviler vel på at det dreier seg om en metallplate, og faktisk på at kretsen vil fungere i det hele tatt. 555-timerens utgang går høy i en begrenset periode når trigger-inngangen (pinne 2) går under 1/3 Vcc, og det er ingenting i den kretsen som flytter potensialet på trigger-inngangen selv om du trykker på metallplaten. Hvis du derimot kobler toppen på R1 til +9V, og kobler en form for bryter mellom noden som forbinder R1 og C1, og jord, vil det fungere. Bryteren kan f.eks. være to tettsittende metallbiter eller plater med en spalte mellom, som kortsluttes med et fingertrykk.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Om den fungere er berre å venta å sjå, men ang. LED'a, så er den eine dioden berre på i 4 sekund, derfor prøvde og å kopla ein holdekrets med ein ELLER- og ein OG-port til "output".
Men ELLER-porten sprenkte .

(Har ikkje testa det i praksis, berre i "Electronics Workbench".)

Men, om denne kretsen ikkje fungerer, så er ikkje det noko big deal, men det eg vil prøve på, er å slik at når man røre på ein viss plass på ei plexi-plate, så slår ein lys diode seg på, og når man trykkje på same plassen slår den seg av.
Nokon som har ein krets eller noko slikt til det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eit godt utgangspunkt for det du prøver å oppnå er jo å lese teksten på sida du linker til i første posten, deretter sjekke etter bistabile koplinger for NE555, så *har* du holdekretsen din.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Takk, fant denne bistabile kretsen, men no er spørsmålet korleis eg kan få trykkjeknappane til å bli touch basert, finst det kanskje ein ferdig sensor eg kan kopla rett inn i staden for ein mekanisk brytar?

Og korleis kan eg få reset- og start-brytarane til å bli ein brytar?
Sist endret av PHdZ; 13. april 2008 kl. 20:18. Grunn: Gløymde link!
Hvis du bare vil ha en krets med en utgang som toggler hver gang du trykker på en bryter, kan du likegreit bruke en JK-vippe i steden for en 555-timer. Du tar da bryteren til klokkepulsinngangen, med en motstand på eksempelvis 10k, og J- og K-inngangene til Vcc. Da slipper du unna med én bryter i steden for to, slik som i den bistabile kretsen du linket til.

For å få et touch-interface, kan du jo søke på kapasitive brytere. Har aldri brukt noe sånt selv, men vet det skal finnes. Så en IC en gang som kunne gjøre det meste til en touch-bryter, men jeg husker ikke hva den het eller hvem som produserte den..

Nevner også først som sist at hvis du skal bruke en mekanisk bryter, bør du legge inn en såkalt "debouncer" f.eks. i form av et bratt lavpassfilter. Dette for å unngå at bryteren gir en serie med impulser av mekanisk støy. En kapasitiv bryter vil neppe ha dette problemet i så stor grad.
▼ ... over en måned senere ... ▼
enig i at å bruke jk-vippa vil være det enkleste for å få til toggle-effekten du er ute etter. men den touch greia tror jeg kan bli vanskelig..

hva med å bruke en std. "trykk" bryter som du legger mellom plexiglasset og det du har montert plexiglasset i? du vil jo da måtte trykke ganske hardt på glasset, men det avhenger jo litt på bryteren også da