Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2171
Hei, har kopla opp dette skjemaet her:

http://freakforum.nu/forum/attachment.php?attachmentid=4767&stc=1

Dioda på rekke 1: Raud blinkande diode - 5 V og 30 mA
Diodane på rekke 2: 2 x kvite vanlege diodar - 3.2 V og 20 mA
Diodane på rekke 3: 2 x raude vanleg diodar - 2.3 V og 30 mA.

No har det seg slik, at når eg slår på kretsen, blinkar også dei andre diodane.*Litt, ikkje mykje, men nok til at eg vil gjera noko med dette.

Så er det mogleg å setta inn ein kondensator slik at dei andre diodane sluttar å blinka, og isåfall, korleis reknar eg ut kor stor kondensatoren skal vera og kvar den skal bli plassert?
Jeg er ikke helt sikker på om du vil klare å bli kvitt blinkingen uten å få ett annet problem. Det at det blinker i de andre diodene kan være tegn på at strømforsyningen som driver dette er for liten, og den siste blinkende dioden rett og slett tapper for mye strøm vekk fra de andre. setter du inn kondensator vil det føre til økt strøm, men nogenlunde konstant over hele kretsen og derfor mindre spenning/lysstyrke i alle dioder. er det jeg som er helt på jordet, eller kan det stemme at du har liten strømforsyning? for å kunne beregne størrelsen på kondensatoren helt nøyaktig må man ha tiden det brukes mer/mindre strøm fra kretsen!

formelen for beregning av størrelsen på kondensatorene er T=R*C

T står for tid i sekunder med levert energi
R står for resistans
C står for kapasitans i farad.

Husk å velge en kondensator med riktig spenning

du må i dette tilfellet sette kondensatoren over - og + på hele kretsen.. altså mellom strømforsyningen, men helst så nerme belastningen som mulig..

du kan også oppleve spenningsfall som resultat av for lange ledninger til lasten også, om dette er aktuelt!?
Sist endret av mr t=); 19. mars 2008 kl. 19:01.
T=R·C gir tidskonstanten, og kan ikke forenkles ned til "tid i sekunder med levert energi". Ut-/oppladningen til en kondensator i serie med en motstand vil være eksponentiell/logaritmisk og nå 63% etter T sekunder. Egentlig ikke så vesentlig i denne forbindelsen, ettersom mengden rippel ikke trenger å regnes ut nøyaktig.

Rippel er forøvrig den variasjonen i drivspenningen som skyldes f.eks. dårlig glatting fra vekselstrøm, eller som i tillfellet ditt, at spenningskilden ikke klarer å levere så mye strøm som kreves i maks-strøm-tilstand uten å få et dropp i spenningen. En spenningskilde vil alltid i praksis ha en indre motstand, og denne indre motstanden fører til et spenningsfall proporsjonalt med strømmengden.

En kondensator koblet mellom polene på spenningskilden vil sørge for å lagre ladning mens den blinkende dioden er av, og levere ekstra strøm når dioden går på. Akkurat hvor stor den skal være er ikke så veldig farlig, bare den ikke er for liten. Ta for eksempel en på ~500µF så bør det være nok. Ser du fortsatt antydning til blinking, tar du en større.

Det skal også sies at batteriet absolutt bør klare å levere så mye strøm uten noe særlig til kondensatorhjelp. Kanskje ta et annet batteri?
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Stemmer mr t=), eg har liten straumforsyning, kretsen er plassert i ein av leiketraktorane til broren min, og den har begrensa plass, derfor har eg serie kopla 3 x CR2032 batteri.

Man takk for svar, skal bestille eit par kondensatorar og prøve meg fram som du anbefalte Provo.

Men ein ting til, om eg skal bestille eit par kondensatorar på elfa.se, kva type skal eg kjøpe då? Det er jo så mange å velgja mellom .
CR2032 er dessverre ikke et brukbart batterivalg.. De er beregnet for en standard strøm på 2 mA, maksimal strøm på 3 mA, eller 15 mA i korte pulser. Når du tapper så mye strøm fra batteriet, vil batteriets levetid senkes betraktelig, pluss at batteriet kan gå veldig varmt, og i værste fall sprekke. Så du må nok gå for en annen batteritype..

Du kan også bruke 2 CR123-batterier (3 V) i serie, eller evt. et 3LR50 (12 V) hvis plassmangel er den største begrensning, selv om et 9 V batteri eller 4 AA(A) batterier i serie vil være mest naturlig. Da vil du slippe kondensator også, så det vil nok ikke ta så mye mer plass med 4 AAA batterier, som etter min mening er den beste løsningen i ditt tilfelle.
Sist endret av Provo; 19. mars 2008 kl. 20:52.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Prøvde nettopp med standard 9 V og lysa blinka ikkje lenger , får prøve å pressa inn eit vanleg 9 V batteri på eit eller anna viss då. Trur iallfall det er best, for det har eg liggjande og då slepp eg å kopla saman fleire batteri osv .

BTW, ser du har fått alle "batteri eksempla" dine til å bli 6 V, men eg treng 9 V fordi eg ikkje har riktige resistorar liggjande .

[COLOR=Red]EDIT:[/COLOR] Sørren, hadde standard 9 V batteri vert 5 mm kortare, hadde dei passa inn i traktoren .
Sist endret av PHdZ; 19. mars 2008 kl. 21:09.
Sitat av PHdZ
BTW, ser du har fått alle "batteri eksempla" dine til å bli 6 V, men eg treng 9 V fordi eg ikkje har riktige resistorar liggjande
Vis hele sitatet...
Beklager, min feil. 6 V ville ikke fungert heller, ettersom de hvite lysdiodene dine har et spenningsfall på 3.2 V hver, som blir over 6 V. Så ikke det før nå. Sorry.

Da vil kanskje 3 stk CR123 eller et 3LR50 passet? Litt dyre batterier, men dealextreme.com og ledshoppe.com er billige. Tror de har de typene.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Er 3LR50 på same strørelsen som eit AA batteri eller mindre??
Sist endret av PHdZ; 19. mars 2008 kl. 22:37.
Batteritypen heter vel egentlig A23, men går stort sett under navnet 3LR50. Sammenligningsbilde her:
http://en.wikipedia.org/wiki/A23_battery
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Ok, takk .

Men om eg hadde parallellkopla tre og tre CR2032, ville ikkje det levert nok straum?
Altså slik at eg får 9 V levert av 6 CR2032?
Nei. Så lenge maksimal anbefalt strøm er 3 mA, vil en parallellkobling bare øke dette til 6 mA. Du trenger mellom 50 og 80 mA.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Okey, får kjøpe 3LR50 då .
Jeg så også nå at CR2450 er en liten størrelse større enn CR2032 og har samme spenning, men tåler strømmer på 30 mA i følge wikipedia. Hvis det passer bedre, kan du løse problemet på følgende måter:

1. Sjekk om det funker med bare 3 stk i serie, med eller uten kondensator. Funker det uten blinking, og batteriene ikke blir varme, så er det greit.

2. Parallellkoble to "stacks" med batterier, med eller uten kondis. Ellers samme som 1.

3. Beregne en lavere strøm i diodene. De vil lyse litt svakere, men uten optimal batteri-kondis-løsning vil de det uansett.

Jeg vil tro at disse batteriene er billigere enn 3LR50, pluss at du får 9V i steden for 12V, som gir mindre bortkastet energi i form av varme over motstandene. Som sagt; sjekk dealextreme.com og ledshoppe.com for billige batterier, men vær klar over at disse ikke nødvendigvis er av de som kan levere mest strøm.
Du kan prøve og "skrelle" et 9-volts batteri, det var det jeg gjorde når batteriet var litt for stort for en IR-jammer jeg bygde.
PHdZ's Avatar
Trådstarter
28 0
Det høyrest ut som ein god ide, men korleis ser batteriet ut inn, er det 2 AAA batteri eller noko slikt?
Og er det ein spesiell måte eg skal "skrelle" den på, eller er det berre å bruka rå makt?
Hvordan kan 2 stk 1.5V AAA batterier gi 9V?
Nei, det består ofte av 6 stk AAAA batterier. Disse er 42.5 mm lange, mot 9V-batteriets 48 mm, så det er noen millimeter å spare. De kan også bestå av 6 stk ovale flate batterier. Har aldri åpnet et selv, men rå makt høres fornuftig ut.
Det er lett og åpne dem ved bruk av en kniv eller et flatskrutrekker.
Batteriet skal ha en liten "sprekk" på den ene siden.

Det er riktig det Provo sier om hvordan de ser ut inni, men har selv opplevd at flesteparten av batteriene består av 6 ovale batterier som er limt veldig godt sammen.
Sist endret av Skummetmelk; 23. mars 2008 kl. 19:36.