Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4408
Vi sitter og ser på OL, og kommer bare ikke fram til noe fornuftig: Kommentatorene gjentar stadig vekk at det er en fordel å være tung når man kjører utfor, for da får man større fart. Men vi klarer bare ikke å forstå hvorfor! Kan noen hjelpe til?
Eg er lett og blir ofte forbikjørt av dei som er tyngre Men korfor? det veit eg ikkje!
Pga. tyngdekraften? Ting med større vekt, trekkes mot jorda med større kraft? Dytt meg om jeg tar feil.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
En betongkloss faller raskere enn ei fjær...
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
klart, en som er tung vil merke tyngdekraften lettere, derav presset ned mot bakken, og skyter mer fart. De "feite" blir også mer stabile når de kjører enn sånne spinkle drittunger i oversized klær på fjellet.

Tenk deg en lett bil vs tung bil. Den tunge blien ligger bedre på veien enn den lette(i de fleste tilfeller).
Litt off.t, men til det Sengetøv sier.

Har alltid lurt på det med tung vs. lett bil på veien.
Tunge biler har mer tyngde på veien og vil sitte, men de vil vel også ha mye mer kraft som drar dem ut fra veien (g-krefter) kontra en lett bil?

Vet det er flere faktorer som spiller inn på hvor godt en bil sitter på veien som fjæringer, lufmotstand, dekk, forhold etc etc, men ikke tenk på det.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Litt off.t, men til det Sengetøv sier.

Har alltid lurt på det med tung vs. lett bil på veien.
Tunge biler har mer tyngde på veien og vil sitte, men de vil vel også ha mye mer kraft som drar dem ut fra veien (g-krefter) kontra en lett bil?

Vet det er flere faktorer som spiller inn på hvor godt en bil sitter på veien som fjæringer, lufmotstand, dekk, forhold etc etc, men ikke tenk på det.
Vis hele sitatet...
Er stor forskjell på en bil på 800 Kg ( Liten ) og en bil på 2 Ton ( Stor )
Å en liten mann på 80 kg og en stor mann på 150 KG!

Blir ikke så veldig mye forskjell, men litt blir det vel
Trådstarter
3 1
Til ticks: det er pga luftmotstand. Gjenstander med lik glatthet vil falle like raskt mot bakken uansett masse. Og angående tyngdekraften: setter du opp en ligning ser du at hvis du ikke tenker på friksjon eller luftmotstand vil du få fritt fall, med akselerasjon lik tyngdeakselerasjonen ... Vi har prøvd ut dette ser dere

kan det ha noe med treghet å gjøre?
Uten at jeg har dyptgående kunnskap om basic fysikk;

Se for deg du har to stk fjær. Den ene er laget av bly og den andre av whatever materiale fjærer er laget av. Du slipper disse samtidig og vil se at den lettere fjæra faller saktere enn den tyngre.

Det kan vel derfor tenkes at luftmotstanden man vanligvis ser bort ifra i slike fysikkscenario er det som faktisk spiller en stor rolle rolle. Luftmotstanden som er lik for begge fjærene er lik, da de har like stor overflate, men den potensielle energien (bevegelsesmengde?) i den fjæra med mer masse, vil ikke bli like påvirket som den med mindre masse når de er i fart.

(Nå håper jeg provo ikke skyter meg i filler )
Sist endret av m0b; 23. februar 2010 kl. 20:20.
Trådstarter
3 1
Feil. Har du prøvd dette? Da vil du faktisk se at de faller nøyaktig like fort! Pg nøyaktig like mye påvirket av luftmotstanden.
Så med andre ord er det du sier korrekt, så hvis jeg har to fjærer av forskjellig masse. Den ene på 0.1 gram og den andre på 10 kilo og jeg holder en hårføner under disse for å simulere de i fart, hva vil da skje?

Faller begge, eller stiger begge? Eller vil de dra i hver sin retning? Du mener massen har ingenting å si når det kommer til luftmotstand? Klart, de har begge samme luftmotstand men de samlede kreftene vil nok være veldig forskjellige vil jeg se for meg.

Jeg klarer nok sikkert ikke formulere meg med korrekt fysikkspråk men mener at kraften nedover vil være m*g og kraften oppover, og for luftmotstand ved høyere hastigheter lik hastighet*hastighet. Legger du sammen kreftene vil du se at den ene vil ha mer kraft nedover enn den andre.
Sist endret av m0b; 23. februar 2010 kl. 20:39.
Sitat av Tempo Vis innlegg
Feil. Har du prøvd dette? Da vil du faktisk se at de faller nøyaktig like fort! Pg nøyaktig like mye påvirket av luftmotstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde dette bare gjalt ved vakum?
prøvd å sluppet en full 1,5 l flaske og en tom fra samme høyde hvilken treffer bakken først?
de vill treffe ca likt
Mulig jeg tar feil, men luftmotstanden vil vel virke like mye oppover, men tyngdekraften vil virke mer nedover på blyfjæren pga massen ( EF= ma)
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Så med andre ord er det du sier korrekt, så hvis jeg har to fjærer av forskjellig masse. Den ene på 0.1 gram og den andre på 10 kilo og jeg holder en hårføner under disse for å simulere de i fart, hva vil da skje?

Faller begge, eller stiger begge? Eller vil de dra i hver sin retning? Du mener massen har ingenting å si når det kommer til luftmotstand? Klart, de har begge samme luftmotstand men de samlede kreftene vil nok være veldig forskjellige vil jeg se for meg.

Jeg klarer nok sikkert ikke formulere meg med korrekt fysikkspråk men mener at kraften nedover vil være m*g og kraften oppover, og for luftmotstand ved høyere hastigheter lik hastighet*hastighet. Legger du sammen kreftene vil du se at den ene vil ha mer kraft nedover enn den andre.
Vis hele sitatet...
Det du sier her har ingenting med saken å gjøre. Hvis du slipper en stein på 1 gram mot bakken og en stein på 10 tonn så vil de falle AKKURAT like raskt.
si du har ei fjær av hva enn fjør er laget av, og du har ei fjær av bly. begge to har AKKURAT samme masse og overflate (dem er helt identiske).

hvis du prøver å blåse dem oppover, vil det være lettere å blåse fjæra, enn det er å blåse blyfjæra. det med at ting faller like fort gjelder kun i vakum, om det er luftmotstand til stede vil dem påvirkes forskjellig utifra forskjell i masse/utforming
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
prøvd å sluppet en full 1,5 l flaske og en tom fra samme høyde hvilken treffer bakken først?
de vill treffe ca likt
Vis hele sitatet...
prøvd å sluppet en vannballong og en vanlig ballong fra samme høyde hvilken treffer bakken først?
de vill treffe ca likt
---
Ser du poenget mitt?

Og VivaLatrina: Du tar nok feil / skrev feil. Om de har samme masse, overflate og areal, vil det være like lett å blåse dem oppover.
Sist endret av Ozma; 23. februar 2010 kl. 20:55.
Sitat av Tempo Vis innlegg
Feil. Har du prøvd dette? Da vil du faktisk se at de faller nøyaktig like fort! Pg nøyaktig like mye påvirket av luftmotstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok kanskje ikke du har prøvd.. Luftmotstanden vil ha mindre påvirkning på legemet med større masse, gitt samme volum og form. Det er grunnen til at man antok at Aristoteles konklusjon om at tunge ting faller raskere enn lette ting var riktig, før Galilei viste at alt faller like fort uten luftmotstand rundt år 1600. |dl3m0b har altså helt rett, og det er ingen fare for ifillerskyting .

Grunnen til at utforkjøreren har en fordel med å være tung, er fordi tyngdekraften (G=m*g=m*9,81) øker, mens friksjonskraften øker mye mindre. Det vil si at resultantkraften av tyngdekraft minus friksjonskraft blir større, og luftmotstanden (som er omtrent lik for alle) får mindre påvirkning, slik at maksimalfarten blir høyere. Dette går på bekostning av akselerasjonen, som blir noe tregere.

Sitat av Casanova
Det du sier her har ingenting med saken å gjøre. Hvis du slipper en stein på 1 gram mot bakken og en stein på 10 tonn så vil de falle AKKURAT like raskt.
Vis hele sitatet...
Da har stenene forskjellig volum også, noe som påvirker luftmotstanden. Hvis du har en sten på 10 tonn og en isoporklump med nøyaktig samme volum og form, så vil du se at isoporen faller betraktelig saktere enn stenen hvis luftmotstand er gjeldende.
Sist endret av Provo; 23. februar 2010 kl. 21:04.
Sitat av Provo Vis innlegg
Da har stenene forskjellig volum også, noe som påvirker luftmotstanden. Hvis du har en sten på 10 tonn og en isoporklump med nøyaktig samme volum og form, så vil du se at isoporen faller betraktelig saktere enn stenen hvis luftmotstand er gjeldende.
Vis hele sitatet...
Det gjør den da absolutt ikke? Den må ikke veie såpass lite at den flyter rundt i lufta eller blir blåst vekk av vind såklart, da vil jo såklart den tunge treffe først.
Jo, det vil den gjøre. Fysikkboka forenkler ved å se bort fra luftmotstand, og derfor vil man få forskjellig resultat i det virkelige kontra det man ville gått ut ifra med et tankeeksperiment. Nettopp på grunn av faktorer som luftmotstand.
Sist endret av m0b; 23. februar 2010 kl. 22:07.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Det gjør den da absolutt ikke? Den må ikke veie såpass lite at den flyter rundt i lufta eller blir blåst vekk av vind såklart, da vil jo såklart den tunge treffe først.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør den absolutt.

Luftmotstand er gitt av R=1/2*Cd*rho*v^2*A. Cd er da luftmotstandskoeffisienten og er gitt av legemets form, rho er lufttettheten, v er farten og A er referansearealet som Cd er basert på. Luftmotstanden er da som du ser kun basert på omgivelsene (rho), og legemets form og volum, og alle disse parametrene er prikk like for isoporklumpen og stenen på 10 tonn. Massen til legemet spiller ingen rolle for luftmotstanden i seg selv, men den spiller en rolle for tyngdekraften (G=m*g).

Når tyngdekraften til stenen er større enn tyngdekraften til isoporkulen, mens de opplever samme luftmotstand som funksjon av fart, sier det seg selv at akselerasjonen til stenen vil være høyere, og det samme gjelder terminalhastigheten. Stenen faller altså raskere enn isoporkulen når luftmotstand er med i bildet.

Jeg foreslår at du gjør som Ozma foreslo, og fyller én ballong med vann og én med luft slik at de har like stort volum, for så å slippe de fra verandaen og se hvem som treffer bakken først. Eller gjør det inne fra taket og ned i dusjgulvet hvis du mener sidevind ødelegger resultatet.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Det gjør den da absolutt ikke? Den må ikke veie såpass lite at den flyter rundt i lufta eller blir blåst vekk av vind såklart, da vil jo såklart den tunge treffe først.
Vis hele sitatet...
Jo den tunge steinen vil falle raskere. Dersom vi antar at luftmotstanden er den samme, samt at massen til steinen er 10000 ganger større, enn for isoporbiten, så får vi følgende regnestykke (litt forenklet).
F=M*A
F=10000*9,8 -> 98000 som er kraften til den tunge steinen.
F=1*9,8 -> 9,8 for isoporbiten.

Dersom kraften fra luftmotstanden er 5 (er selvfølgelig avhengig av hastigheten), så ser du at det er lite kraft igjen til å akselerere den. For steinen, så har en motvirkende kraft på 5, nesten ingen påvirkning, og den vil således oppnå større hastighet.
Sitat av Ozma Vis innlegg
prøvd å sluppet en vannballong og en vanlig ballong fra samme høyde hvilken treffer bakken først?
de vill treffe ca likt
---
Ser du poenget mitt?

Og VivaLatrina: Du tar nok feil / skrev feil. Om de har samme masse, overflate og areal, vil det være like lett å blåse dem oppover.
Vis hele sitatet...
oisann ja, fryktelig typo fra min side der ja. massen er selvsagt ikke lik, men objektene ser helt like ut
I hopp skal man være så brei og stor som mulig, samtidig som man bør veie lite.

Stor og brei for å utnytte luftmotstanden best og veie lite for å kune fly lengre.


Mener jeg å ha lest en plass..
prøvd å sluppet en full 1,5 l flaske og en tom fra samme høyde hvilken treffer bakken først?
de vill treffe ca likt
Vis hele sitatet...
*Facepalm*
Jeg synes at de som ikke vet hva de snakker om, ikke skriver. Hadde ikke jeg visst bedre hadde jeg trodd på det her, og det kunne fått pinlige konsekvenser!
Sitat av amfibiguruen Vis innlegg
*Facepalm*
Jeg synes at de som ikke vet hva de snakker om, ikke skriver. Hadde ikke jeg visst bedre hadde jeg trodd på det her, og det kunne fått pinlige konsekvenser!
Vis hele sitatet...
du burde også holde litt kjeft, har du prøvd det kanskje?

slipp ei tom colaflaske samtidig som du slipper ei full ei (eller fylt med vann)

hva observerer du? vennligst post dine observasjoner her.

jeg kan legge til at jeg observerte begge flaskene akselerere på samme tidspunkt, og begynne å retardere mot madrassen (gulvet bråker) på samme tidspunkt.

flasker er såpass "aerodynamiske" at en vektforskjell på 1,5 kg ikke spiller så stor rolle. hadde derimot ei tom flaske veid mye mindre enn den gjør, hadde forskjellen vært mye mer betydelig. da er vi igjen tilbake til eksempelet med ei fjær (fugl) og hammer

http://www.youtube.com/watch?v=WyBYVQzvGdI

haha nei nå tror jeg jeg skal gi meg i denne tråden, jeg har visst skrevet mye rart her ja
Sist endret av VivaLatrina; 24. februar 2010 kl. 21:09.
Sitat av amfibiguruen Vis innlegg
*Facepalm*
Jeg synes at de som ikke vet hva de snakker om, ikke skriver. Hadde ikke jeg visst bedre hadde jeg trodd på det her, og det kunne fått pinlige konsekvenser!
Vis hele sitatet...
tror kanskje du burde gjøre forsøket. Slapp fra 5 etasje på vgs, skal jo da sies at det sikkert er noen milli eller µ sek forskjeller, men kan desverre ikke se dette med det blotte øyet. Ellers så har vell ikke dette innlegget hjulpet noen så det beklager jeg. Ser at dette ikke gjelder for ting med større forskjell i vekt ville ha gjort en større forskjell i tid.
Sist endret av Hightemplar; 24. februar 2010 kl. 21:53.
Sitat av Provo Vis innlegg
et vil si at resultantkraften av tyngdekraft minus friksjonskraft blir større, og luftmotstanden (som er omtrent lik for alle) får mindre påvirkning, slik at maksimalfarten blir høyere. Dette går på bekostning av akselerasjonen, som blir noe tregere.
Vis hele sitatet...
Det jeg sa som jeg har uthevet med fet skrift er selvfølgelig ikke riktig. Vet ikke hvordan jeg kom frem til det, men at jeg tenkte feil skal være sikkert. Akselerasjonen blir resultantkraften delt på massen:

a=(F-Fr)/m, hvor Fr er friksjonskraften. Gitt at vi har en vinkel v mellom horisontalplanet og kjøreretningen blir akselerasjonen følgende:

a=(m*g*sin(v)-fr*m*g*cos(v))/m, hvor g=9,81 m/s^2 og fr er friksjonskoeffisienten. Dermed ser man at massen kanseleres fra uttrykket til:

a=g*(sin(v)-fr*cos(v))

Akselerasjonen er altså uavhengig av massen, og gitt at forskjellen i volum og referanseareal i luftmotstanden er neglisjerbart, så vil akselerasjonen være lik for alle. Luftmotstanden vil derimot bli omvendt proporsjonalt viktig med økt masse (den vil også deles på m i akselerasjonsuttrykket), og vil få mindre å si for en tyngre løper.

Da ble det riktig
Sist endret av Provo; 25. februar 2010 kl. 08:51.
Herregud så mye dilldall og fysikkrunking. Gjør det så enkelt som mulig så skjønner kanskje folk det:

1: I vakuum vil to gjenstander, uansett masse(vekt) og form/størrelse, falle like fort.

2: I luft (og tilsvarende for andre gasser og væsker) derimot, vil luftmotstand gjøre seg gjeldende. Hvis du har en lett gjenstand og en tung, med samme form/størrelse, vil luftmotstanden være like stor for disse (bortsett fra at den øker når hastigheten øker, men det vil jo da si at hastigheten allerede må være større for at det skal utgjøre noen forskjell).

3: Akslerasjon, altså hvor fort hastigheten øker for en gjenstand, avhenger av mengden kraft pr masseenhet (a=m/f, se enkel forklaring her. F.ex. vil en fjær klare å akslerere 1kg 10 ganger så kraftig som den vil klare 10kg.

Dermed, hvis den lette gjenstanden f.ex. veier 0.1kg, vil denne trekkes mot jorda med 0,98N, og den tunge, som vi sier at veier 1kg, vil trekkes mot jorda med 9,8N. I utgangspunktet vil altså begge akslerere nøyaktig like fort, siden det er like mye kraft pr masse på begge to.

Men - når luftmotstanden er like stor, så vil den ha veldig mye mer å si for den lette, enn for den tunge gjenstanden. La oss si at det f.ex. blir luftmotstand tilsvarende 0,1N for begge gjenstandene. Da har vi plutselig bare 0,88N som akslererer den lette, mens den store fremdeles har 9,7N - det er over 10% mindre akslerasjon for den lette, mens det bare er ca 1% mindre for den tunge.

Og nei, hvis du prøver å slippe to flasker, en tom og en full, fra halvannen meters høyde, så vil du helt sikkert ikke klare å se noe forskjell. Prøver du derimot å slippe dem fra 100 meter, så vil du se ganske stor forskjell.

Glemte å ta med en ting, som burde med under "3" over her:

Det som kalles "tyngdens akslerasjon", i dagligtale tyngdekraften, er 9,8m/s^2
Sist endret av atomet; 25. februar 2010 kl. 13:05.
Sitat av atomet Vis innlegg
Herregud så mye dilldall og fysikkrunking. Gjør det så enkelt som mulig så skjønner kanskje folk det:
Vis hele sitatet...
Det ble vel strengt talt forklart så enkelt som mulig tidlig i tråden, men når enkelte nekter å godta at kraften som følge luftmotstand er uavhengig av masse, men avhengig av form og størrelse, så skader det vel ikke å vise til faktisk likning?

Sitat av atomet
3: Akslerasjon, altså hvor fort hastigheten øker for en gjenstand, avhenger av mengden kraft pr masseenhet (a=m/f, se enkel forklaring her.
Vis hele sitatet...
a=F/m
Sist endret av Provo; 25. februar 2010 kl. 16:14.