Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1064
Hei,
Har slitt med et spesielt problem de siste årene og tenkte å drøfte det her om noen kjenner seg igjen.
Er diagnosert med migrene og har fått medisiner for det osv. Får såklart ofte anfall av mye stress og slike faktorer men det er en ting som irreterer meg sinnsykt mye. Det er at hvis jeg sover en time eller to mer enn jeg pleier er jeg nærmest garantert å få anfall. Som feks idag. Våknet med svak hodepine som bare har blitt værre og værre. Sover normalt maks. 5-6 timer i arbeidsdager. (Sliter med søvn, jeg og. Har forstått det er ganske vanlig så derfor prøver jeg å sove litt lengre i helgene for å ta igjen litt manglende søvn da jeg normalt sett er rimelig utslitt etter en uke(jobber mye)

Sov ca 8 timer i natt og da var jo den dagen også ødelagt. Er det andre som har det slik? Ja, i en perfekt verden burde jeg sikkert fått mer søvn i ukedagene slik at det hadde jevnet seg bedre ut men legger jeg meg kl 22 kan jeg fint ligge til 01-02-03 før jeg faktisk får sove. Og det er ikke tlf eller slike distraksjoner som gjør at jeg ikke sovner. Sover aldri på dagtid, etter middag o.l.
Sist endret av Ovnpeis; 1. april 2023 kl. 18:11.
Har ikke migrene, men rundt 8-10t søvn kan gi meg sånn passe hodepine samt at jeg er svimmel/føles ut som jeg er i bakrus hele dagen.
Ikke uvanlig. Har akkurat det på samme måte. Ikke hver gang, men ofte. Hadde ikke dette problemet da jeg var yngre.
Trådstarter
10 0
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Har ikke migrene, men rundt 8-10t søvn kan gi meg sånn passe hodepine samt at jeg er svimmel/føles ut som jeg er i bakrus hele dagen.
Vis hele sitatet...
Jævlig irreterende, når man etter en lang uke bare vil ligge litt lengre enn vanlig
Klart det å sove 10T er nok ikke bra eller sunt. Blir selv jævlig sløv om jeg sover så mye men blir ikke sløv av 8T etter en lang uke, men blir seff sløv og uggen av migrenemedisinen jeg må ta når anfallet kommer….

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Ikke uvanlig. Har akkurat det på samme måte. Ikke hver gang, men ofte. Hadde ikke dette problemet da jeg var yngre.
Vis hele sitatet...
Korrekt, slet aldri med dette før, men de siste årene har det bare blitt værre og værre.. vet ikke hva som kan hjelpe. Synes det er jævlig digg å sove til 10 på en lørdag men ikke fullt så digg å vri seg i hodepine hele dagen etter som straff for å sove litt lengre enn normalt. Blir sprø. Før kunne jeg sove 15T og være helt fin etterpå. Også da hadde jeg migrene men fikk det aldri av endret søvnmønster.

Smertene sitter somregel i bakdelen av skallen og ned mot nakken slik at den stivner til (enda mer). Noen ganger gir det seg utover dagen, andre ganger varer det helt til neste dag. Jævlig merkelige greier. Blir sinnsykt lyssky av det og eneste som hjelper er å ligge dønn i ro i kaldt og helt mørkt rom. Migrenemedisin hjelper men blir jækla sløv og uggen av den så tar den kun hvis det er krise.
Jeg blir påvirket av søvn med migreneanfall. Legger meg 22-23.00. Må stå opp og starte på jobb 04.30 - 05.00 hver dag. Så fort det er helg eller rolig / ingen stress som på jobb. Som nå i påsken f.eks. så kommer migrene anfall, samme om jeg sovner av en time eller to.

Kan vare fra 12timer til 6-7 dager med intense smerter og oppkast og full pakke.

Må jobbe fra 04.40 - 05.00ish til 15 - 17.00 hver dag for og unngå migrene helvete.
Har endelig fått forståelse av lege til smertelindring utenom migrene medisin som ikke hjelper om først våkner med anfall.

Sommerferier og andre ferier kan være liggende fra dag 1. Til jobb starter igjen. Tapet utrolig mye tid med familien og er sykt lei hele driten.

Har nå fått begynt på medisin som må søkes om pga kostnader til staten og kun opplevd forverring til nå.

Minimalt med søvn og 1-2 måltid om dagen, mye stress og mange baller i lufta er oppskriften som funker for meg.
Trådstarter
10 0
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Jeg blir påvirket av søvn med migreneanfall. Legger meg 22-23.00. Må stå opp og starte på jobb 04.30 - 05.00 hver dag. Så fort det er helg eller rolig / ingen stress som på jobb. Som nå i påsken f.eks. så kommer migrene anfall, samme om jeg sovner av en time eller to.

Kan vare fra 12timer til 6-7 dager med intense smerter og oppkast og full pakke.

Må jobbe fra 04.40 - 05.00ish til 15 - 17.00 hver dag for og unngå migrene helvete.
Har endelig fått forståelse av lege til smertelindring utenom migrene medisin som ikke hjelper om først våkner med anfall.

Sommerferier og andre ferier kan være liggende fra dag 1. Til jobb starter igjen. Tapet utrolig mye tid med familien og er sykt lei hele driten.

Har nå fått begynt på medisin som må søkes om pga kostnader til staten og kun opplevd forverring til nå.

Minimalt med søvn og 1-2 måltid om dagen, mye stress og mange baller i lufta er oppskriften som funker for meg.
Vis hele sitatet...
Høres ut som vi sitter i samme båt dessverre. Kjenner meg igjen i at man må holde seg busy med noe hele tiden for å slippe anfall. Klart, det er jo effektivt men satans slitsomt i lengden. Skulle bare ønske jeg fikk sove ut en gang i blant uten å få juling for det. Slitsomme greier..
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Leste den nå.
Det må være litt individuelt med søvn greiene de har kommet frem til, da vi er vel flere som våkner med heftig anfall om det blir så mye som 7-9 timer med søvn f.eks
Leger sier må passe på og få nok søvn og hvile for forebyggende når det i realiteten er det motsatte som forebygger til en viss grad.

Mat har heller ingen betydning for meg f.eks, kan gå 1-2 dager uten mat uten innvirkning på hodet eller spise 4 måltid om dagen med samme resultat.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Leste den nå.
Det må være litt individuelt med søvn greiene de har kommet frem til, da vi er vel flere som våkner med heftig anfall om det blir så mye som 7-9 timer med søvn f.eks
Leger sier må passe på og få nok søvn og hvile for forebyggende når det i realiteten er det motsatte som forebygger til en viss grad.

Mat har heller ingen betydning for meg f.eks, kan gå 1-2 dager uten mat uten innvirkning på hodet eller spise 4 måltid om dagen med samme resultat.
Vis hele sitatet...

Ja folk reagerer forskjellig. Men virker som rett mengde søvn kan spille en stor rolle for enkelte. Har ikke migrene selv. Og synes synd på dere som har. Kom bare på den artikkelen når jeg leste tråden her inne. Og tenkte den muligens kunne være nyttig for noen.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Ja folk reagerer forskjellig. Men virker som rett mengde søvn kan spille en stor rolle for enkelte. Har ikke migrene selv. Og synes synd på dere som har. Kom bare på den artikkelen når jeg leste tråden her inne. Og tenkte den muligens kunne være nyttig for noen.
Vis hele sitatet...
Det er sant det du sier med riktig mengde søvn kan spille en stor rolle gjelder vel for hver enkelt og finne sitt magiske tall for antall timer søvn og hvile
Kan være utrolig tungt og slitsomt og mange som ikke skjønner hvorfor en ikke gidder og være med høyt og lavt på alt mulig når man konstant går med få timer søvn og må ha stress og gå i høygir på jobb f.eks for og holde det i sjakk.

Spesielt interessant det de har forsket litt på angående det og få anfall ila søvnen / natten vs utover på dagtid.