Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  636 153741
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Ikke på 20L+ etter min erfaring. Hvis du vet om en nettside, så er jeg evig takknemlig
Vis hele sitatet...
20L + er ikke så vanlig nei, kokeplaten er bedre alternativ da ja. 10L er å få tak i, men syke priser... Hvor fikk du tak i 20L+ (ikke induksjon)? Pris ca?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Aliexpress har veldig fine priser på slikt
Sist endret av Dr. fungitumb; 16. februar 2015 kl. 08:09.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.

Jeg har brukt vermikulitt -og rismel-metoden i sylteglass som er ferdig kolonisert.
Jeg har lagt merke til i nett-videoer at det er OK i la myceliumet være i sylteglasset videre under frukting.
Jeg har nå latt myceliumet stå i ca en uke, men det er ingen tegn til frukt-kropper. Myceliumet er fortsatt fuktig.

Er det noe jeg kan legge til eller forandre for å promotere hurtigere frukting?
Har sett på nett at noen legge vermikulitt eller jord på topp av mycelium når det er fullt kolonisert og klar for frukting. Men er dette anbefalt?

PS: Jeg vifter ut CO2 2-3 ganger daglig og temperaturen ligger mellom 22-25 grader.

Bruker Shotgun Terrarim.

Takk for alle tips
Sist endret av kongkrabbeklo; 28. februar 2015 kl. 08:59.
Sitat av kongkrabbeklo Vis innlegg
Hei.

Jeg har lagt merke til i nett-videoer at det er OK i la myceliumet være i sylteglasset videre under frukting.
Vis hele sitatet...
Hm... Jeg ville tatt ut mycelium kakene fra syltetøyglasset. Mer luft rundt hele kaken. Da jeg grodde så vokste de aller fleste soppene ut fra siden av myceliumkaken.. Godt mulig det funker - men vil tro du får større crop om du tar dem ut av glasset.

Du kan også legge dem i kjøleskap over natten.. Husker ikke på stående fot hva denne prosessen heter - men kickstarter ofte soppfruktprosessen
Sist endret av Bearass; 28. februar 2015 kl. 10:11.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du kan også legge dem i kjøleskap over natten.. Husker ikke på stående fot hva denne prosessen heter - men kickstarter ofte soppfruktprosessen
Vis hele sitatet...
Interessant!

Har du ingen henvisninger til dette?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Det er faktisk en del diskusjon rundt dette. Noen kloke hoder mener at den lave temperaturen i kjøleskapet faktisk forsinker pinning/vekst. I videoen (som jeg personlig bruker som bibel ) så sier han 24 timer i en "cool location".

Denne posten på shoomery forteller om dunk and roll. Og her skriver han følgende "The cool temperatures of the fridge prevent bacterial bloom while you are dunking (it has nothing to do with cold shocking the mycelium, as this procedure is not required for Psilocybe Cubensis)"

Så de siste gangene har jeg satt gryta i gangen. Der ligger temp på 10-12 grader ettersom det er på skyggesiden av huset.
Sitat av kongkrabbeklo Vis innlegg
Hei.

Jeg har brukt vermikulitt -og rismel-metoden i sylteglass som er ferdig kolonisert.
Jeg har nå latt myceliumet stå i ca en uke, men det er ingen tegn til frukt-kropper. Myceliumet er fortsatt fuktig.

Er det noe jeg kan legge til eller forandre for å promotere hurtigere frukting?
Har sett på nett at noen legge vermikulitt eller jord på topp av mycelium når det er fullt kolonisert og klar for frukting. Men er dette anbefalt?

PS: Jeg vifter ut CO2 2-3 ganger daglig og temperaturen ligger mellom 22-25 grader.

Bruker Shotgun Terrarim.

Takk for alle tips
Vis hele sitatet...
For å trigge pinningen bør du ta kakene ut av glassene. Du kan gå for invitro pinning, for å så ta dem for å dunke og rulle, ingenting er bedre.
Hoved triggeren for å få pins eller hyfal knuter er å introdusere kakene for FAE,vann fordampning direkte fra kakene (derfor er det viktig å rulle kakene i verm etter dunken) 95-100%RH og lys.
Når glassene er 100% kolonisert, venter du minst en uke før de tas ut, det fordi du må være sikker på at kakene er kolonisert på innsiden. Tar du kakene ut rett etter 100% visuelt, vil de bruke lang tid i kammeret, og det blir også stor kjangs for at det vokser "blobs" eller "vorter" på kakene om de tas ut for frukting for tidlig. Disse er ikke farlige for fruktene eller kakene, men opptar plass for fremtidige pins. Disse vortene kan faktisk spises.
Glassene bør stå tørrt og ikke i terrariumet. Har du tørr vermiculite på toppen i glassene, bør ingenting som lokk eller folie dekke til. Glassene MÅ puste! Det har ingen hensikt å vifte terrariumet, når kakene er i glass.
Bruk PF tek. Idiotsikker nybegynner tek, som virker perfekt om det gjøres helt etter fasit. Ikke kombiner info som du har gjort, følg en simpel guide.

Hm... Jeg ville tatt ut mycelium kakene fra syltetøyglasset. Mer luft rundt hele kaken. Da jeg grodde så vokste de aller fleste soppene ut fra siden av myceliumkaken.. Godt mulig det funker - men vil tro du får større crop om du tar dem ut av glasset.

Vis hele sitatet...
At kakene har en fordel av å kuldesjokkes under dunken er gammel utgått info. Det eneste kulden hjelper på er å minimere kontaminering under dunken. Er det en tropisk art du dyrker, vil myceliumet ta noen dager ekstra å komme seg på hvis det kuldesjokkes. Så kulde er absolutt ikke nødvendig på tropiske arter.
Sist endret av makkapakka; 2. mars 2015 kl. 08:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har erfaringer med slike "monotub" design?

Vanlig monotub med 6 stk. 50mm hull på fire vegger er grei, men jeg har problemer med å få FAE sirkulert optimalt i kammeret med slikt design, noe som gjør at fruktene vokser hovedsakelig rundt hullene og ikke jevnt over hele overflaten. Har prøvd å tune inn balansen mellom FAE og RH ved å stramme til eller løsne polyesterfyll jeg har i hullene, men uten suksess. Har også prøvd helt åpne hull.

Så klassisk monotub design funker ikke i mitt tilfelle må jeg omsider innse. Derfor står jeg nå mellom et mini dubtub eller et SG hybrid design eller en kombinert versjon.
Noen med erfaringer?

Har to identiske små plastikk bokser (6 liter hver). Den ene boksen er fyllt opp 13 cm (helt opp til kanten), med en blanding av myc spawn (brf), kokosfiber, vermiculite, kaffegrut og gips. Lokk på og koloniseres som vanlig.

Når 100% tenker jeg å drille hull i den andre boksen, som et vanlig SGFC (1/4" hull, hver 5 cm på alle sider unntatt lokket som ikke blir brukt), ta lokket av det ferdig koloniserte tuben og sette den andre boksen over, oppned. Jeg tenker jo mer små hull jevnt over, jo mer FAE jevnt over substratet.
Om noen kunne stoppet meg hvis tankegangen min er feil...?!
Har enda noe dager til, før tuben skal fruktes.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Crew
Kanskje smule unødvendig å dra opp denne tråden igjen, men nå har Hydrohagen i Trondheim fått inn både vermikulitt og perlitt:
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Isj. Hver gang jeg ser denne tråden får jeg lyst til å skrive om hele greia etter en langt høyere standard. Men det er jo nok av teks rundt om på nett, så jeg har ikke giddet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Isj. Hver gang jeg ser denne tråden får jeg lyst til å skrive om hele greia etter en langt høyere standard.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært helt konge!
Ja, please do mentalmelt!
Sist endret av Loffenius; 30. september 2015 kl. 18:20.
Sporer er ikke frø, og er derfor heller ikke forbudt i Norge.
Vis hele sitatet...
Er dette fortsatt tilfelle? At f.eks. cubensis-sporer ikke er forbudt i Norge, altså? Så jeg kan bestille slike fra utlandet, og slippe å risikere at sporene blir stoppet i tollen og at politiet avlegger meg en visitt?
Zabbath: Sporer er ulovlig og har vært det en stund nå. Lovendringen skjedde etter at tråden ble opprettet og jeg er rimelig sikker på at det er nevnt en gang eller tre i denne tråden.
OK. Takk for info.
Sist endret av Zabbath; 2. oktober 2015 kl. 12:25.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Crew
Kilde: Narkotikalisten

Panaeolus cyanescens (Herunder bl.a. soppsporer og dyrkede, tørkede eller på annen måte bearbeidede sopper.)
Psilocybe cubensis (Herunder bl.a. soppsporer og dyrkede, tørkede eller på annen måte bearbeidede sopper.)
Psilocybe semilanceata (Herunder bl.a. soppsporer og dyrkede, tørkede eller på annen måte bearbeidede sopper.)
Vis hele sitatet...
Jeg har søkt litt på forumet her på risiko forbundet med å bestille sporer fra fsre.nl (Free spore ring earth), men alle svarene er fra 2011 eller eldre og jeg mener det har kommet noen nye lover og regler siden den tid.
Hvor stor risiko tar jeg ved å bestille derfra? Er det noe dere ville frarådet?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Hvordan vil du ha risikoanalysen? I brøk? I et hendig diagram?

Neida, bare tuller. Det finnes nok ingen statistikk på hvor ofte forsendelser fra FSRE stoppes. Ofte kommer de gjennom, men jeg vet også at de av og til blir stoppet. Uansett, så er det liten risiko forbundet med dette. Blir det stoppet, så nekter du kjennskap til det. Med mindre du er tidligere dømt for liknende forhold, så slipper du lett unna.
Sist endret av mentalmelt; 2. oktober 2015 kl. 18:54. Grunn: leif
Ofte kommer de gjennom, men jeg vet også at de av og til blir stoppet. Uansett, så er det liten risiko forbundet med dette.
Vis hele sitatet...
Kan du gi et eksempel på at de faktisk er blitt stoppet og ikke bare har
kommet vekk i posten? Altså der man vet at myndighetene har tatt det?

FSRE sender kun ett print om gangen, i en fullstendig anonym brevkonvolutt.
Ingen avsender, og ens egen adresse har en selv skrevet på konvolutten.

Jeg mener - det er teknisk sett umulig at man kan se på forsendelsen
at den har "mistenkelig" innhold. Posten eller Tollvesenet måtte ansette
ganske mange med det ene formål å se etter slike konvolutter, hvis det
skulle ha noen funksjon. Og man kan jo tenke seg akkurat hvor "ofte"
det kommer en konvolutt fra FSRE til en norsk adresse.

Da er det større sjans for at bestillingen blir stoppet, ettersom man skal
legge ved 1 € i konvolutten, teipet fast til en pappbit.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Kan du gi et eksempel på at de faktisk er blitt stoppet og ikke bare har
kommet vekk i posten? Altså der man vet at myndighetene har tatt det?
Vis hele sitatet...
Jeg vet om eksempler, men jeg kan ikke gi deg detaljinformasjon om dette, åpenbart. Men altså, vi vet det fordi det har blitt opprettet sak på det. Beslag, politianmeldelse osv.

En kan jo tenke seg at det har med avsenderland å gjøre. Eventuelt også at printene kommer i aluminiumsfolie. Ser kanskje ikke helt bra ut på scanneren.
Sist endret av mentalmelt; 2. oktober 2015 kl. 20:09.
Kan det faktum at brevene har Nederlandske frimerker være nok til å vekke mistanke da?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Sitat av Klavi Vis innlegg
Kan det faktum at brevene har Nederlandske frimerker være nok til å vekke mistanke da?
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Det går på ren automatikk. Visse land vekker mer mistanke enn andre, og post fra disse landene kontrolleres hyppig. Nederland ligger høyt på denne listen.
Hvilken vermiculite bruker dere? Fant bare en veldig finkornet type sist jeg sjekket hos dyrebutikken. Noen som har kokt glassene i en stor gryte istedet for trykkoker? Beklager om det er besvart tidligere.
Sitat av Hater Vis innlegg
Hvilken vermiculite bruker dere? Fant bare en veldig finkornet type sist jeg sjekket hos dyrebutikken. Noen som har kokt glassene i en stor gryte istedet for trykkoker? Beklager om det er besvart tidligere.
Vis hele sitatet...
Bruker verm fra dyrebutikk beregnet for edderkopp egg eller hva enn

Har brukt vanlig gryte mange ganger. bare husk å kom 1,5 time fremfor 1.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Bruker verm fra dyrebutikk beregnet for edderkopp egg eller hva enn

Har brukt vanlig gryte mange ganger. bare husk å kom 1,5 time fremfor 1.
Vis hele sitatet...
Får se om jeg ikke kjører i gang ett lite prosjekt da takk for tilbakemelding
Som sagt, pass på at vermikulitten ikke er alt for finkornet. Gjorde denne tabben selv, og ingen av glassene i det prosjektet ble ferdig kolonisert.

Om du har god tid kan du sjekke ut f.eks eBay eller andre nettbutikker. Får både vermikulitt og perlitt til nice price
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!

Bestilte Magic Farm's Oyster Muhsroom Growing Kit fra ebay og sprøyter med sporer. Venter kun på sporer i posten nå.

Når jeg får sporene slik jeg har forstått det skal jeg sprøyte de slik i boksen. Det jeg lurer på er hva neste steg blir? Hvordan skal jeg tilføre vann o.l. på riktig måte? Anbefales det å kjøpe en varme-matte som jeg kan ha under for å være sikker på at det blir riktig temperatur?

Har hatt et prosjekt med en Magic Mushroom grow kit som jeg kjøpte for en stund tilbake. Fikk 1 batch med sikkert 30-40g våte sopp før det var stopp. (tok utrolig dårlig vare på den pga. ferie)

Takk
Sist endret av roundpotato; 28. oktober 2015 kl. 08:53.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Du skal ikke trenge å tilføre noe fuktighet så vidt jeg kan se. En varmematte kan fort bli for varm og gjøre mer skade enn nytte. Sett den på et rom med god jevn temperatur. Rommet der pc'en står kan være noe å tenke på
Hvorfor ikke lage substratet selv? Ikke noe stress i det hele tatt å lage selv. For 219,- kr som kittet ditt koster (og det uten sporer), lager du mange slike bokser, og kan selv velge design og fin justere kammeret etter hva slags art du dyrker. Etter erfaring så er slike grow kits svindel mtp. prisen og at designet er langt ifra optimalt. Just a Heads UP

Men som Dr.fungithumb sier, så trengs det ikke varmekilder, det vil bare ødelegge mer enn det hjelper. Romtemperatur gjør susen om det er en tropisk art du dyrker.
Okei takk Men så hvis jeg har forstått det riktig, så skal jeg bare sprøyte og ikke tilføre noe vann? Romtemperatur er cool, har den på 26-29 grader når jeg har Grow kit.
Tenkte jeg skulle prøve å lage substrat også en gang, men for foreløpig blir det vanskelig for meg å skaffe det jeg trenger og tid osv
Om det ikke står noe annet i veiledningen som følger med, så skal du ikke tilføre vann. Pass også på å ikke bruk alt av spore sprøyten på denne ene boksen, da det kan føre til for mye væske i substratet. 1 ml sporevæske pr. 250 ml substrat holder massevis.
Med mindre du er tidligere dømt for liknende forhold, så slipper du lett unna.
Vis hele sitatet...
Tror du at lignende mistenkelige forsendelser som før har blitt stoppet av tollen, men ikke har ført til dom øker risikoen for at politiet skal komme på døra?
Sitat av hørbørt Vis innlegg
Tror du at lignende mistenkelige forsendelser som før har blitt stoppet av tollen, men ikke har ført til dom øker risikoen for at politiet skal komme på døra?
Vis hele sitatet...
Tror det er -Veldig- avhengig av hvor du er i landet. Utpå landsbygda, hvor jeg bor, kommer de med èn gang. En kompis av meg som flytta fra byen, med reint rulleblad, ble tatt, fordi jeg bestilte en pakke (med hans samtykke selvfølgelig) til han. Hverken han eller jeg trodde aldri de ville bry seg, men narkoansvarlig i distriktet her heter til etternavn Kroken (det er hans virkelige navn), så.....

Anyway, har prøvd flere ganger å dyrke sopp, men har ikke fått soppen til å slå "rot". Det har enten blitt mugg (1/3 ganger), eller rett og slett ingenting (2/3 ganger). Har tenkt på om jeg brukte for mye klor til å rense lufta, så det ble for mye i lufta da jeg åpnet lokket på de steriliserte glassene.
Hadde time of my life da jeg var yngre, og vi fikk 2xgrowkitbokser ved et uhell i posten (vi hadde bestilt noe helt annet). Vi hadde substrat tom. i roseglass, så èn stor sopp sneglet seg oppover i et fint glass midt på stuebordet. Vi hadde det topp.

Nå, dessverre, er det et H...* å få ting gjennom posten. Tør ikke bestille sporer en gang, da det føles som de stopper hver ganger. Synd, for det var alle tiders hobby!
Noen som har erfaring med å bruke noe annet enn trykkoker?
De aller fleste guidene jeg har lest bruker det, men vet ikke helt om jeg vil gå til innkjøp av en kun for dette.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg vet ikke om jeg fremstår som en dust som viser til denne videoen nok en gang. Men der svarer de på det samt de fleste andre spørsmål du måtte ha

For svare deg: Du kan fint bruke en vanlig gryte, men du bør koke i minimum 1,5 time (mot 1 time i trykkoker) for å være sikker på at alt substratet er på 90 grader. Husk også at boksene ikke skal stå i vannet. Det er dampen som skal gi varme. Før jeg skaffet meg trykkoker brukte jeg i tillegg et par vekter fra manualene mine på toppen av lokket, for å skape litt trykk.

Lykke til
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
NB! Denne guiden inneholder unyttige ledd og utdatert informasjon, og bør ikke følges punktvis. Det har skjedd ting siden den ble skrevet. For det første hadde jeg egentlig ikke så veldig peiling da jeg skrev den. Mer enn de fleste, men allikevel ikke mye. I tillegg har miljøet i fellesskap trukket noen konklusjoner som forenkler prosessen. Jeg gidder nok ikke å skrive ny tek. Finn heller teks på Shroomery. Nye teks, ikke de som er ti år gamle.