Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Narkotika Legaliseres?
JA 259 29,33%
NEI 152 17,21%
NEI, men hasj burde legaliseres ettersom jeg ikke ser på det som noe sterkt narkotisk middel 472 53,45%
Stemmegivere: 883. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  169 17522
Sitat av babbabou Vis innlegg
Vi må bare basere dem på fakta, ikke på hva en millitær overordnet bestemte på 30 tallet etter at forsøkpersonen som røyket hasj fortalte ham under påvirkning at han ikke likte han.
Vis hele sitatet...
Sett Pineapple Express nå? Introen er akkurat slik skjønner du.
Synes det virker som en del her og i det norske samfunnet generelt tror at legalisering=frislipp. Slik vi har det i dag, kan ikke de narkotiske stoffene bli noe mer "frie" enn de allerede er. Du får kjøpt hasj på etthvert gatehjørne i Oslo, uten noen som helst restriksjoner nårsomhelst på døgnet. Få det inn under kontrolerte former på polet!! Da vil også staten få de penga over de 5? kr grammet det koster for bonden nede i marokko å produsere det. Tyngre stoffer bør skrives ut på resept sammen med en behandlingsplan. Og de som ikke vil eller har noe håp om å slutte med feks heroin, bør kunne få det for produksjonskostnader. Lurer på hvor mange % forsikringspremiene ville gått ned over natta da.

Til sist vil jeg også si at jeg tror at det norske folk makter og tenke selv. Folk vil ikke løpe mann av huse for og kjøpe seg en grammer hasj, eller heroin om det skulle bli lovlig.
Det er helt lovlig å gå å kjøpe seg en boks med lightergass på butikken, pleier du ofte kjøpe det med tanken på å sniffe det? Eller holder du deg unna det pga du vet hvor farlig det er?

Vi må også fortsette og gi ungdom faktainformasjon om de skadene de forskjellige rusmiddlene kan gi, og ikke propaganda som idag! Alle rusmidler er trossalt farlige, men det er livet også!
Sitat av Suicide Noob Vis innlegg
Sett Pineapple Express nå? Introen er akkurat slik skjønner du.
Vis hele sitatet...
mhm har det

men det er nesten akkurat slik det var
jeg synes alkohol burde bli forbudt og byttet ut med syre eller knips ^^,

hehe :P
Jeg er enig med legalize it jeg da. Jeg synes det hadde vært bra om flere ting hadde vært lovlig, cannabis og mange andre ting. men jeg bryr meg ikke så mye om akkurat det, det som jeg blir irritert av er at fleinsopp er ulovlig.
Hadde alkohol blitt finni opp i dag, så hadde det vært forbudt.
Rus= fy og skam = forbudt

Er jo ingen rusmidler utenom de klassiske: koffein, nicotin og alkohol, som er lovlig, vi har til og med fått oss til å gjøre fleinsopp ulovlig.


Hadde det blitt laget et stoff som var ufarlig for mennesker på alle slags måter, et stoff som var så og si designet for at mennesker skal kunne bruke det til å "ruse" seg på og ha det fantastisk, så hadde det nok blitt ulovlig.
Sitat av jedda Vis innlegg
Du kan jo bli avhegning av hasj da..
det er bare og røyke vær dag en stund det ,så får du jo faen ikke sove. sur blir du og mister mat lysten.



må bare legge til
jeg stemmte ja
Vis hele sitatet...
bullshit... røykte omtrent hver dag i over et halvt år også tenkte jeg faen dette er jo ikke like kult som d var før.. jeg får aldri latterkick, ikke like go munchies osv. så jeg sluttet lett som faen me en gang og begynte bare å røyke i helgene. D va null stress, lett som faen spiste like mye som vanlig, fikk såve osv.
pars: Fullt mulig det gikk som smurt for deg, men nå er ikke du alle. Det er et faktum at mange sliter når de skal brått slutte etter år med jevnlig røyking. Og du sluttet jo aldri helt heller?
nei det er sant det... jeg sluttet ikke helt heller nei fordi jeg fant ingen god nok grunn til å slutte. Skader meg jo ikke på noen mulig måte liksom
Avhengighet er forskjellig fra person til person. Noen blir avhengig av dusj om morgenen, og andre blir avhengig av pc, trening, sjokolade, eller rus. Hvis man bruker rus for og flykte fra noe, så blir man mye fortere avhengig, uansett om det er psykisk eller fysisk. Det er fult mulig og bli avhengig av hasj, og enkelte kan ha store problemer med og slutte.

Jeg opplever det ikke slikt selv da. Klarer lett og slutte etter daglig røyking, uansett om det er flere mnd/år jeg har gjort det.
Sitat av pars Vis innlegg
nei det er sant det... jeg sluttet ikke helt heller nei fordi jeg fant ingen god nok grunn til å slutte. Skader meg jo ikke på noen mulig måte liksom
Vis hele sitatet...
Må le litt når jeg leser det du skriver..
Du fant ingen god nok grunn til å slutte? Så du begynte igjen? For en tilfeldighet....
Det er sånn de fleste hasjrøykere holder på, det er akkurat det som er problemet med hasj. Det fucker deg psykisk, i en ganske stor grad.

Det er som andre her sier, alle reagerer forskjellig. Jeg vet godt hva for problemer hasj kan medføre, og jeg er litt skeptisk til legalisering. Greit, alkohol er mye farligere, men det er lekende lett å sette seg fast i daglig hasj-røyking. Og når man først er der, så er det mye vanskeligere å slutte enn det mange tror, tror jeg.

Pars, sånn du ser det så sluttet du med hasj i den perioden du nevner. Sånn jeg ser det så sprakk du, og du er nødt til å slite mye hardere enn du har gjort nå for å greie å legge det ifra deg - si hva du vil.
Narkotika bør legaliseres til det segment i befolkningen som er diagnostisert.

Hvorfor? Slik at loven slipper å være passiv marketmaker for organisert kriminalitet.

Sitat av pars Vis innlegg
nei det er sant det... jeg sluttet ikke helt heller nei fordi jeg fant ingen god nok grunn til å slutte. Skader meg jo ikke på noen mulig måte liksom
Vis hele sitatet...
Fant du noen grunn til å begynne igjen da? Jeg mener bortsett fra kreft, HIV, AIDS, ALS og Chrone’s så er det ikke så mange tilstander som får hjelp i canabis. Sikkert noen flere kroniske tilstander som kan bedres med det også.

Sitat av the captain Vis innlegg
Er jo ingen rusmidler utenom de klassiske: koffein, nicotin og alkohol, som er lovlig, vi har til og med fått oss til å gjøre fleinsopp ulovlig.
Vis hele sitatet...
Sentralstimulerende middel som koffein og amfetamin har aldri hjulpet noen meg bekjent, det gjør bare verden sur og ekkel.
Sigaretter er noe av det mest motbydelige jeg kan tenke meg,
spesialdesignede kistespiker optimalisert for avhengighet;
det oser ikke akkurat neste kjærlighet av den slags.

Sigg er forøvrig vanskeligere å slutte med enn heroin,
i følge dem som har prøvd å slutte med begge deler.

Og alkohol er jo bare rein gift; og ikke et rusmiddel, selv om det er alment akseptert.
Sitat av the captain Vis innlegg
Hadde det blitt laget et stoff som var ufarlig for mennesker på alle slags måter, et stoff som var så og si designet for at mennesker skal kunne bruke det til å "ruse" seg på og ha det fantastisk, så hadde det nok blitt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, det heter religion( som i fotball, kristendom og kringkasting ) og brukes som midler av en stat for å undertrykke folket.
Sist endret av fxxked; 6. januar 2009 kl. 10:59.
det burde bli avkriminalisert pga det er tull at politiet skal bruke ressurser på folk som har røyka en joint og har et par grammere til eget forbruk samt at folket blir kriminalisert. Så hvis man kunne hatt opptill 5 gram på seg, ingen røyking i offentligheten men være høy burde ikke være straffbart, men dette burde bare gjelde for myndige personer. Blir noe lignende alkohol - ikke drikke offentlig, '18 års grense' osv.

Det er ikke nok nøytral fakta på bordet enda om helsemessige forhold, men ja jeg tror hasjen går mest på psyken din noe som gjør den til veldig uberegnelig for største delene av befolkningen og nordmenn har et for dårlig forhold/kunnskap til rusmidler... alt skal overdrives her i norge føler jeg(spesielt alkohol)

kommer også ann på hvilken sammenheng hasjen blir brukt, hvis det blir bevist at det er til hjelp for syke hvorfor ikke la de. Hvis du tar et par jointer sammen med gutta sosial sammenheng går jo fint, og eller om du sitter på rommet ditt ballefjern for å slippe unna hverdagen din er ikke det bra


men ellers narkotika burde ikke legaliseres, det hadde blitt helt galskap
Sist endret av hva; 6. januar 2009 kl. 13:50.
Kan noen som har Nordlands avisa finne fram den narkotika artikkelen som stod der? Leste den på jobb idag og den var godt skrevet. Prøver å finne den på hjemmesiden til nordlands avisa, men uten hell
▼ ... over en måned senere ... ▼
Politisjefen i Ciudad Juáres måtte gå av. Mexico taper narko-krigen.
http://www.dagbladet.no/2009/03/01/m...litet/4951487/

Denne er nyttig lesing for dere som fremdeles tror på forbud mot narkotika.

I et teoretisk tilfelle der all narkotika ble legalisert, og dermed ikke trengte illegale produksjons- og distribusjonsledd, ville vi ikke opplevd den narkotikavolden vi gjør i dag. Selv lille Norge blir hardt rammet av gjengkriminalitet, som i stor grad finansieres av narkotika. I forhold til mange land er vi heldige. I Afghanistan, Mexico og Colombia må sivilbefolkningen daglig lide for narkokarteller. Det finnes flere eksempler på land som sliter kraftig på grunn av illegal narkotikavirksomhet.

Forbudsfolket argumenterer med at det vil bli mange misbrukere hvis narkotika legaliseres, men må det virkelig det? Hvis ressursene som nå kastes i havet på å forfølge og straffe folk som driver med narkotika heller går til å sørge for at innbyggerne har det bra, vil vi antakeligvis ikke se en så dramatisk økning i misbruk (eller noen økning i det heletatt). Folk flest har tross alt sperrer for hvor mye rus de vil innta, legalt eller illegalt, på grunn av skolegang, jobb, venner, familie mm. Jo fler vi hjelper til å ha disse tingene å leve for, jo færre vil ende med å rømme inn i rusen.

Selv i en pessimistisk prognose der vi antar at vi får en enorm økning av misbrukere, vil vi komme mye bedre ut enn situasjonen i dag. For det første vil misbrukerne få helt andre kår når det kommer til hygiene, renhet og pengebruk. Bare på dette området reduserer vi helsekostnader og fengselskostnader. Misbrukere er også et lettere folk å hanskes med enn voldelige kriminelle, når det kommer til behandling. Med mer frie ressurser som heller kan brukes på bedre oppfølging av barn og unge voksne, vil vi garantert se en dramatisk reduksjon i antall misbrukere på under fem år fra en eventuell legalisering.

Jeg vil påstå at jeg lett kunne ha hatt dette synet selv om jeg selv ikke drev med noen former for narkotika. Dette handler ikke om min egen rett til å ruse meg i noen grad, men det faktum at forbudet medfører problemer av mye større dimensjoner enn det en legalisering noen sinne kommer til å gjøre. Om du fremdeles støtter et forbud, vit at du indirekte støtter vold og jævelskap på global skala, selv om dette ikke er din intensjon.
Hasj er et av grunnstoffene som ikke gjør folk avhengige, mye av det andre er så.
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk dytta i seg så lenge ingen kommer til punktet der dem retter et våpen mot noen i et forsøk på å begå ran, for å tjene penger til sitt neste skudd.

Derimot, diskusjonen om at regelmessig bruk av hasj får deg til å prøve sterkere saker, er en tanke jeg misliker.
Cannabis burde bli legalisert. (Se "marijuana legaliserings" tråden for gode grunner)

Andre stoffer bør bli avkriminalisert når det gjelder bruk og oppbevaring av små mengder. Produksjon, salg og smugling bør fremdeles være ulovlig. Jeg er imot sterke og svært skadelige stoffer, til og med alkohol, men det hjelper ikke å gå etter brukerne.
Bradypus variegatus
Sloth's Avatar
"Regelmessig bruk av hasj får deg til å prøve sterkere saker"

Har merket at folk jeg kjenner som ikke har vært borti cannabis eller lignende har en tendens til å støtte seg på det utsagnet der. Med en gang de hører om en som røyker hasj kommer de å sier at han er ute å kjører, snart ruser han seg på heroin osv.

Må si jeg hadde de samme tankene selv inntil jeg prøvde cannabis og begynte å interessere meg for det, gikk på mange måter opp et lys for meg. (heey, kanske ikke alle narkotiske stoffer er så jævlige som noen folk skal ha det til?)

Sier ikke jeg er totalt for legalisering av narkotika, men som mange andre her ser jeg ikke mye galt i å slippe gjennom de "milde" stoffene som cannabis.
Sist endret av Sloth; 4. mars 2009 kl. 23:05. Grunn: skriveleif
Sitat av Sloth Vis innlegg
"Regelmessig bruk av hasj får deg til å prøve sterkere saker"

Har merket at folk jeg kjenner som ikke har vært borti cannabis eller lignende har en tendens til å støtte seg på det utsagnet der. Med en gang de hører om en som røyker hasj kommer de å sier at han er ute å kjører, snart ruser han seg på heroin osv.

Må si jeg hadde de samme tankene selv inntil jeg prøvde cannabis og begynte å interessere meg for det, gikk på mange måter opp et lys for meg. (heey, kanske ikke alle narkotiske stoffer er så jævlige som noen folk skal ha det til?)

Sier ikke jeg er totalt for legalisering av narkotika, men som mange andre her ser jeg ikke mye galt i å slippe gjennom de "milde" stoffene som cannabis.
Vis hele sitatet...
Røyker du hasj ofte så blir effekten delvis dempa, eller har i det minste en større sjanse for å få en dempet effekt - dette kan være farlig. Dette er fordi kroppen din venner seg til følelsene, som i og for seg kan sammenlignes med onanering. Onanerer du ofte blir følelsene dempet, om du onanerer en gang i måneden bevarer du den hellige følelsen og kan virkelig ha en vidunderlig eksplosjon i dèt dine soldater angriper dataskjermen. På samme måte er de fleste rusmidler i sin egen form, oftere inntak fører til mindre hype.

Jeg husker når jeg starta å røyke sigaretter (slutta nå), starta med å stjele mammas prince mild, ettersom jeg røyka bygde det seg opp til lucky strike/marlboro, og avsluttet det hele med en rød prince/rød 3. Heldigvis er jeg en snuser nå, men det har gått samme vei; startet med mild porsjon, og er nå en beundrer av løs snus (sterkere).

Starter man med hasj, er det en mulighet for at visse individuelle får lyst til å prøve sterkere stoffer. Om man blir avhengig av det så kan man faktisk si at "han er ute og kjører", og har man ikke inntekten til å dekke det behovet så kan kriminelle handlinger virke meget tiltrekkende. Jeg sier ikke at hasj er roten til alt det onde, men den kan være med på å forårsake større skader.

Men dog, jeg er ikke totalt i mot legalisering av hasj, denne diskusjonen virker jo til dels på spill og, da "dreper du noen i et spill får du lyst til å drepe folk irl" er hovedargumentet for vold i spill. Dette finner jeg bare direkte tåpelig, og synes samme prinsipp skal gjelde for hasj. I love contradicting myself.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Starter man med hasj, er det en mulighet for at visse individuelle får lyst til å prøve sterkere stoffer. Om man blir avhengig av det så kan man faktisk si at "han er ute og kjører", og har man ikke inntekten til å dekke det behovet så kan kriminelle handlinger virke meget tiltrekkende. Jeg sier ikke at hasj er roten til alt det onde, men den kan være med på å forårsake større skader.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at hvis man røyker hasj (daglig?) så il effekten bli sterkt redusert med tiden. Men jeg tror grunnen til at muligheten for å prøve andre, sterkere, stoffer er det at hasjen er nå i et kriminelt miljø. Ved å legalisere hasj og selge det statlig (som tobakk og alkohol) med avgifter og kvalitetsikring vil gjøre markedet billigere og mer sikkert.

Staten vil tjene penger på avgiftene og kostanden vil gå ned. "De kriminelle" som selger hasj vil bli utkonkurert av det offentlige markedet og vil slutte å selge hasj.

Ved legalisering av hasj vil fortsatt import, selvdyrking og uoffentlig salg være ulovlig og straffbart. Det skal bare selges i butikker (coffeeshops) som er godkjente av staten.
Da jeg en gang røykte hasj for første gang så var det spennende, eksotisk, litt småhemmelig miljø og det pirret absolutt nysgjerrigheten. Så etter en stund med smårøyking gled det over i mer hverdagslig røyking, gjerne fordi han som pushet beiser da stortsett satt på gutterommet sitt og røykte. Så det ble til at man satt seg ned og tok en blås, og hvem gidder gå hjem med knallrøde øyne når man bor hos mor og far ? Så da ble man sittende.

En dag måtte han plutselig ut mens vi satt der, men fikk beskjed om å bare sitte å slappe av. Foreldra hans var kule nok, men jeg tror de visste mer enn de lot som.. Etter litt vel lang tid kom han tilbake, med tallerkenøyne og et stort glis rundt munnen. Fant fram et speil og lurte på om ikke jeg og ville ha ? Det ville jeg ikke, ikke da. Faktisk sjokkerte det meg litt at hasjkompisen/dealeren min plutselig satt med hard narkotika på bordet.

Men det var da, etterhvert kom folk innom og hentet speed og. Ikke bare hasj, og jeg fikk da smakt på begge deler. Denne historien er delvis moderert og forenklet, men tror poenget kommer fram uansett. Ble henta av samme karen i byen engang seinere, da var han bevæpnet, litt uvisst hvorfor, men uansett.

Synes dette er godt nok argument for legalisering av hasj jeg. Skille mellom "farlig" og FARLIG, og sørge for at ungdom ikke plutselig havner i blodkriminelle miljøer bare fordi de vil ha seg en bønne. Gikk ca. ok for meg, men statistikken viser at politikken som føres nå skaper mange tapere. Uten å bygge opp et håpløst stort støtteapperat til å ta vare på de.

Mener det er røykekulturen det ofte er noe galt med, ikke selve cannabisen, samt at stigmatiseringen med at man er kriminell med engang man har tatt seg en joint lett kan få mange unge til å gjøre andre ting. Politiet blir fienden og alt blir bare rot.

Mener cannabis må legaliseres, de andre er jeg litt usikker på. Men jeg er sikker på at rekrutteringen til tyngre miljøer ville blitt betydelig svekket hvis man hadde laget et tydeligere skille.-
i dag ble 29 personer pågrepet i stavangerområdet i en større politiaskjon.
13 av disse var under 18år.

mindreårige langt inne i narkotikamiljøet skal ikke skje, og hadde ikke skjedd dersom stoffene hadde vært under statlig kontroll. nok et eksempel på hvorfor narkotika burde legaliseres og reguleres.

(http://www.dagbladet.no/2009/03/05/n...otika/5153810/)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av speq Vis innlegg
Ja.. det er sant at man kan bli avhengig av å røyke hasj.. men så er det jo MEGET mye lettere å venne seg av enn med amfetamin,ecstasy og opiater (heroin, morfin, morfin preparater)

-sp3q
Vis hele sitatet...
det er jo like vanedannende å røyke hasj, ta speed og Ecstacy. Men Benzo og opiater stiller i en anne liga. da blir du fysisk hekta. alt er vondt å kule med, men noe værre en andre. Blir ikke så mentalt ødelagt av benz eller opiater som av hasj amf, ex. smertefult opplevd.
Jeg tror du må se deg litt rundt.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av tolpin Vis innlegg
det er jo like vanedannende å røyke hasj, ta speed og Ecstacy. Men Benzo og opiater stiller i en anne liga. da blir du fysisk hekta. alt er vondt å kule med, men noe værre en andre. Blir ikke så mentalt ødelagt av benz eller opiater som av hasj amf, ex. smertefult opplevd.
Vis hele sitatet...
Joa, riktig det, men husk på at denne posten er gammel. Den ble skrevet[COLOR="Red"] 25. January 2002, 16:10 [/COLOR].

Sitat av Anders89 Vis innlegg
Jeg tror du må se deg litt rundt.
Vis hele sitatet...
Hvem er det du qouter? Hvem bør se seg litt rundt?
Husk å bruke quote funksjonen på en 8 siders tråd, eller generelt når du skal quote andre poster.
Sist endret av spQ; 9. mai 2009 kl. 15:18.
Kan hende jeg var av en annen oppfatning før, men visse stoffer regner jeg som sunt at det er forbudt per dags dato! Dette gjelder spesielt heroin, syntetisk heroin og pcp. Kan hende har jeg blitt påvirket av all propagandaen som bombarderer oss, men innerst inne føler jeg det som riktig å sette slike stoffer på forbudslisten - om ikke for noe annet, så ihvertfall for den allmenne forståelsen om at disse stoffene ikke er sunt å bruke - hverken i jevnlig bruk (heroin), engangsbruk (syntetisk heroin) eller sporadisk bruk (pcp). Alle tre nevnte er også uberegnelige vedrørende tema som avhengighet (heroin), dødelighet (syntetisk heroin) og psyke (pcp).

Videre er jeg av den oppfatning at dagens mest vanlige stoffer bør nok avkriminaliseres (så som kokain, amfetamin, lsd, meskalin, benzo, ghb, osv, lista er lang), og at stoffer uten for store skadelig potensial bør legaliseres (cannabis, psilocybin, ?salvia? og andre stoffer som jeg ikke kjenner til eller kommer på i farta). Selvom sistnevnte skulle vise seg å ha større skadelig potensial enn antatt, gjelder sunn fornuft i denne oppfatningen etter det faktum at de er naturlig og kan plantes eller dyrkes av nært sagt alle. Dette bør være et argument nok til å forstå at disse preperatene vil omfatte mange uskyldige brukere.

Med unntak av cannabis, representerer ikke sistnevnte (sopp, salvia, annet) noen betydelig markedspotensiale i form av organisert kriminalitet og lyssky profitt. Dette er et annet argument for både avkriminalisering av stoffer som omhandler denne gruppen og legalisering av stoffer som omhandler disse. Hvorfor kriminalisere noe som ikke tjener til høy illegal profitt på det svarte markedet? Ser jeg i grunn lite vits i!

Som sagt er forbudsoppfatningen gjeldende de tre nevnte stoffer fordi a)de har potensiale til høy profitt på det illegale markedet, b)de har høy dødspotensiale, c)de har irreversibel psykisk skadelig effekt, som kan oppstå rimelig rask etter enten tilvenning (heroin), sporadisk bruk (syntetisk heroin) eller engangsbruk (pcp). Disse tre negative elementene skal også ha stor betydning samfunnsmessig, fysisk og individuelt psykisk - samt inngå i annen kriminell aktivitet, som slavehandel, terrorvirksomhet eller spontan vold, drap og tortur eller annen truende atferd som rent juridisk ikke kan straffes optimalt, p.g.a. paragrafen om "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" (jmf. psykotisk pcp anfall).

Dette med økonomisk vinning og individuell psykisk effekt kan også gjelde stoffer i avkriminaliseringsbiten, men som sagt så ligger det i en egendefinert følelse om at disse tre stoffene er fornuftig å forby, som avgjørende vekt på vektskålen. Vippende i sonen avkriminalisert og forbudt er bl.a. crack kokain, visse rc's (research chemicals) samt opiater og barbiturater. I tillegg ligger himkok også å vipper på denne sonen, selvom grunnen er at jeg pga min negative innstilling nå i dag til himkok, plasserer den under forbudslisten
Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men et par ting har jeg fått med meg. Det sies at jo mer man bruker hasj, jo mer må man ha for å oppnå ønsket effekt. Det samme gjelder jo for alkohol. Jeg mener at dersom man skal tillate alkohol i samfunnet så kan man også tillate andre rusmidler. Alternativet er å forby alt som har med rusmidler å gjøre. Jeg er tilhenger av enten eller.
Det stemmer ikke helt på hasj-fronten. Du blir innrøyka jo hyppigere du inntar hasj, så det tilslutt ikke vil ha noe betydning for hvor stor dose du inntar - du blir rett og slett ikke stein som i moderate forhold. Dette er sikkert fordi kroppen ikke rekker å kvitte seg med THC fort nok, før ny inntak med THC kommer. Du er med andre ord egentlig stein når ny dose treffer, og hvis du hadde klart å røyke hasj flere døgn i strekk uten søvn, for eksempel, så ville du fort oppdaget at du innen kun par-tre døgn hadde vært godt innrøyka allerede. Om du hadde økt dosen ville du ikke blitt steinere for det, som er en forskjell fra alkohol. I alkohol tilvenner du deg rask rusen, og kan kun ved økning av konsumet bli full igjen, og dette avhenger av alkoholkonsentrasjonen i blodet ditt.

En fyllik som er tolerant overfor alkohol, blir full bare han får i seg nok, men må stadig øke konsumet for å opprettholde behovet, som stort sett er rusen som er synlig. I grunn vet vi av tillært kunnskap at det er alkoholen som er behovet, så repareringer vil faktisk holde behovet hos alkoholikeren i sjakk. Dette bunner i den mye omdiskuterte "kontrollert drikking" modellen, som ser ut til å være slaktet her i Norge ettersom jeg har lest mer av heftet som omhandler dette emnet. Det virker som om AA-modellen, som er totalavhold er den foretrukne modellen her i Norge, ihvertfall frem til slutten av 90-tallet, selvom undersøkelsen ble gjort fra 90-93 i et prosjekt mellom rusmiddeldirektoratet og rusprosjektet.

Det er derimot basert på kliniske studier mesteparten av heftet, og opplyser om at det ikke alltid følger faglig konsensus på områdene de omtaler, noe jeg ikke la merke til før i dag. Dette gjelder blant annet på området kontrollert drikking, alkohol og andre rusmidler m.m. Uansett så fins det en inntaksgrense på hasj i motsetning til alkohol, og du blir derfor ikke steinere av å overskride denne grensa hvis toleranse er oppnådd, ergo du trenger pause for å oppnå ønsket effekt..
Hva mener folk om dette? Kåre Stølen bruker uttrykk som krig mot narkotikasalget i Oslo. Denne krigen bevilger staten 60 millioner kroner til. Legg også merke til dette med å miste omsorgen for barn om man blir tatt for kjøp.

Jeg for min del synes dette er feil ende å begynne i. Kampen mot narkotika har gått galt fra den dagen det ble forbudt. Hvor mange liv skal vi ødelegge før vi prøver å håndtere problemet annerledes?
Eh, jeg leste det faktisk som om det var bevilget 60 mill til rusakutte rusavhengige som trenger umiddelbar hjelp, og ikke til krigen. Det kan jeg ikke akkurat si jeg ble lei meg for, av den enkle grunn at dette er midler som går til brukergruppen, og ikke til politiet. Jeg tipper på at det her er snakk om å ta seg av de som kommer dit frivillig og de som kommer i følge med politiet, siden de skulle ha politiets hjelp. Og å definere en hasjbruker som en som trenger umiddelbar hjelp mot sin vilje kan jeg da ikke tro politiet vil gjøre? De sikter vel til den gruppa med tunge rusmisbrukere som må overlates til rusmiddelomsorgen.

Dette er et sånt prosjekt snuten gidder å holde på med til den verste stormen av legaliseringsdebatt på internet har gitt seg, basert på fåtallet av de som skriver her, er det forferdelig mangel på motstandsgruppen. Da tar politiet på seg den rollen i samfunnet, for å opprettholde statusen som peker på å kriminalisere en gruppe mennesker. Positivt var det at han presiserte at disse asylsøkerne ødelegger for en stor gruppe mennesker. Selv synes jeg ikke noe om at det foregår åpenlys stoffsalg i boligområder, et minimumskrav til undergrunnsvirksomhet bør det være, så jeg tviler sterkt på om det blir så mange nordmenn som representerer den statistikken der.

Det virker risky både for selger å kjøper å oppholde seg åpenlyst i områder der det fins unger å ta hensyn til, og vil nok vekke større oppsikt enn i bybildet. Det sier seg selv at en bekymret far som ser en haug asylsøkere stå et par kvartaler unna der poden vandrer med sin jevngamle kamerat, la oss kalle ham for 15 årige Titten tei, så vil han nok tilkalle politiet dit ganske kjapt for å forhindre at poden får seg nye venner å leke med. Sånn sett kan de aksjonere i boligfeltet. Hvis man skal ha med hasj å gjøre, og ikke verken tenker på der hasjen kommer fra eller området du åpner coffeeshop, så har du faen meg bedt om å lage ris til egen ræv også.

Selvom politiet ikke gjør noe spes 89% av de som blir tatt for kjøp eller salg annet enn forenklet forelegg eller forelegg, står de igjen med 11% de faktisk har lov til å gjøre sånn igjen. Og jo oftere kjenning du er i miljøet, jo lettere har snuten for å få tillatelser til det ene og det andre. For å si det på en annen måte, rent hypotetisk: Hvis hasjen hadde kommet fra meg hadde ikke jeg blitt særlig blid på det heller. Noen ganger er det lov å være paranoid, om ikke for deg selv så for noen andre skyld...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Den måten vi i Norge prøver og senke etterspørselen er med og minske tilgjengeligheten. Dette prøver vi altså og gjennomføre ved og ulovlig gjøre, skremme, og straffe både brukere og selgere. Dette har vi gjort i lang tid bak i historien, å vi ser jo at tilgjengeligheten bare øker og øker uansett hva vi gjør.

Men i Nederland prioriterer de heller "Harm Reduction", altså der har de innsett at narkotika er kommet for og bli, narkotika er ikke noe vi kan få bort. Det beste vi da kan gjøre er og gjøre skadene minst mulig. Skader på samfunnet som salg av narkotika fra kyniske bakmenn, bakmenn som ut blander varene sine med giftige ting for større profitt, narkomaner som gjør kriminelle handlinger for og dekke sitt forbruk, salg av sin egen kropp for og dekke sitt forbruk. Alle disse tingene, pluss mer, er uheldige bivirkninger av en nulltoleranse i narkotikapolitikken. Den eneste måten og få vekk disse tingene, er hvis staten tar over salget av alternative rusmidler, for da kan de også sette restriksjoner som folket vil følge, for folket vil jo ha rene varer, for en billigere penge. Da slipper også folket og oppsøke ett kriminelt miljø for og få seg "party-druget" sitt, eller "avslappnings-middelet" - noe de aller fleste rusbrukere bruker en gang i blant, ikke daglig.

Men det er jo alltid de som faller utfor og begynner og misbruke rusmidler ofte, og får problemer med det. Det er ofte de som har psykiske problemer, og vil løse det med bruk av rus. Det er veldig uheldig, og disse folkene vil mest sannsynligvis få problemer uansett om det er cannabis, alkohol, heroin eller kokain de misbruker. Den verste gruppen av disse misbrukerne er vell de som misbruker heroin daglig. I Amsterdam har de heroin-utdeling til de verste misbrukerne som de ser ikke nytter og sette på en institusjon eller rehabilitering. Da vil disse misbrukerne slippe og slite dag inn og dag ut for og få tak i sine daglige doser. De hjelper også misbrukerne og komme seg i arbeid, få leilighet, å komme seg ut i det sosiale liv. Her i Norge ser "vi" ned på heroinistene, vi holder de på utsiden istedenfor og etablere de og hjelpe de.

Nå har det seg også slik at de som misbruker ett rusmiddel for og døve ned ett eller flere problemer vil mest sannsynligvis få ett rusproblem, og problemet som lå i bunn vil bli større, uansett om det gjelder alkohol, cannabis, heroin, kokain eller andre rusmidler.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Narkotika burde legaliseres fordi deter lettere for en 15-åring å få tak i hasj, en sprit fordi hasj er ulovlig så dealere vil bre bli kvitt det, pluss at vi vill fått slutt på mye kriminalitet. En annen ting er at selv om det er ulovlig, får folk lett tak i det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.dagbladet.no/2009/11/24/n...otika/9178867/
Ikke verst!

Savner derimot at at Forsberg svarte med noe konkret på spørsmålet om ikke økt bruk vil forekomme pga dette.
Det er jo flere ting han kunne nevnt, for eks: Portugal, Nederland, eller undersøkelsen som WHO gjorde i 2008 som viste at sammenhengen mellom narkotikabruk og landets politikk var så og si fraværende.

Men spør du meg er dette et skritt i riktig retning. Dette er en start.
Sist endret av bita; 24. november 2009 kl. 07:34.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hva mener folk om dette? Kåre Stølen bruker uttrykk som krig mot narkotikasalget i Oslo. Denne krigen bevilger staten 60 millioner kroner til. Legg også merke til dette med å miste omsorgen for barn om man blir tatt for kjøp.

Jeg for min del synes dette er feil ende å begynne i. Kampen mot narkotika har gått galt fra den dagen det ble forbudt. Hvor mange liv skal vi ødelegge før vi prøver å håndtere problemet annerledes?
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, og jeg synes det er galt å ødelegge for unge folk som ikke gjør annet enn å røyke litt hjemme og dele med venner. Her er det snakk om at politiet prioriterer feil.

Men når det gjelder folk som har barn syns jeg det er helt riktig at politiet bryr seg. Det er jo heller ikke snakk om å miste omsorgen med en gang, men at de sender en bekymringsmelding: "Ja, ett av våre virkemidler er å sende bekymringsmelding til barnevernet når vi kommer over foreldre som kjøper narkotika. Så får de vurdere om folk som har så lemfeldig omgang med rusmidler, er skikket til å ha omsorg for barn..." Hasj er faktisk ikke lov i Norge, og hvis du velger å bryte den loven, må du også ta konsekvensene av det. Det skal mye til for å miste omsorgen for et barn, men å bruke rusmidler mens man har foreldreansvar er såpass alvorlig at jeg synes det er riktig at barnevernet blander seg. Et enkelt salg av hasj kan jo avdekke en alvorlig omsorgsvikt (selvsagt ikke alltid).

Jeg røyker selv hasj, men det er ikke tvil om hva jeg ville valgt om jeg fikk barn. Det er ikke verdt å risikere barnet sitt for å kunne slappe av litt ekstra på fredagskvelden.
Sitat av blankis Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det var debatt om dette idag på NRK2. Spol 14 minutter ut i klippet.
I kveld 24.11.09 - med ettersnakk
Aktuell kveldsprat med Christian Strand


Litt offtopic, men sjekk de sikkerhets-freakerne som snakker om president og sikkerhet etter avkriminaliserings-debatten med Thor Erik Forsberg (Ap). Hehe, helt utrolig, han er bra ivrig.
Sist endret av Quetzalcoatl; 25. november 2009 kl. 00:19.
Takk puffman, har akkurat sett debatten nå.
La merke til at Kjell Ingolf fra Krf sa at andre land som hadde avkriminalisert narkotika hadde erfart økt bruk.
Har sendt mail til han der jeg spør hvilke land dette gjelder, da dette er nytt for meg.
Noen andre som har peiling på hvilke land dette kan være?
Hvis ikke får vi se hva han svarer
Sist endret av bita; 25. november 2009 kl. 00:33.
Sitat av blankis Vis innlegg
Takk puffman, har akkurat sett debatten nå.
La merke til at Kjell Ingolf fra Krf sa at andre land som hadde avkriminalisert narkotika hadde erfart økt bruk.
Har sendt mail til han der jeg spør hvilke land dette gjelder, da dette er nytt for meg.
Noen andre som har peiling på hvilke land dette kan være?
Hvis ikke får vi se hva han svarer
Vis hele sitatet...
Dette var nytt for meg også, og når han sa det ønsket jeg at Arild Knutsen var der for diskusjon, for den mann kan sin historie. Han ville nok satt han på plass. Jeg synes Thor Erik Forsberg (Ap) kom med veldig mange flotte argumenter, mens Kjell Ingolf (Krf) prøvde og tråkke han ned med sleipe kommentarer og oppbrukte gamle argumenter fra nei-siden. Veldig flott at politikere som han legger sin sjel i dette, og ikke bare bruker gammelt snakk om hvordan signaler vi skal gi ut, og spådom om at flere unge lettere vil kunne starte med narkotika.

Vi får håpe du får svar på mail, så får du oppdatere oss her.
Sist endret av Quetzalcoatl; 25. november 2009 kl. 00:44.
Jeg fikk svar på mailen:
”… Takk for hyggelig mail, og for at du spør. Jeg tenkte på Portugal – som jo har ”dekriminalisert” bruken av hasj. I følge Actis: ” Sammenligner en bruken av cannabis blant unge i Norge og Portugal så er det fortsatt dobbelt så mange unge som prøver cannabis i Portugal som i Norge, hhv 13 og 6 prosent, nå 8 år etter at Portugal innførte sin lov om "dekriminalisering" (ESPAD). Dette betyr selvsagt ikke at Portugal har feilet og vi har lykkes - men det kan tyde på at vi gjør noe som er riktig, og at det ikke er noen grunn til å kaste seg på en alternativ politikk uten videre. ”
Men kan være jeg var litt unyansert da jeg uttalte meg i farten!...”

Artikkelen han referer til finnes her: http://www.actis.no/no/nytt_fra_rusf...l.9UFRvQ5Y.ips
Anbefaler å lese denne artikkelen for å få et innsyn i hvordan ”nei-siden” (mtp. en form for legalisering) tenker og argumenterer.

Det skal nevnes at jeg har vært i kontakt med han som har skrevet artikkelen, der jeg blant annet har vist han CATO.org undersøkelsen om Portugal.
I tillegg til dette spurte jeg blant annet om denne artikkelen: http://www.actis.no/no/nytt_fra_rusf...g.9UFRvQZx.ips
Der skriver generalsekretæren i Actis at:
” - Det er for naivt å tro at en avkriminalisering ikke vil føre til at flere vil bruke illegale stoffer. Det vil ikke hjelpe de som trenger det, men føre til økt rekruttering…”
Jeg spurte om begrunnelse for denne uttalelsen.

I utgangspunktet kontaktet jeg dem angående operasjon hvit snø, da de sendte et notat til justiskomiteen der de etterlyste operasjon hvit snø i statsbudsjettet for 2010. Politiet har jo uttalt at de regnet denne operasjonen som en suksess, og et stort beslag av kokain ble i forbindelse med denne uttalelsen nevnt.
Men i følge SSB var mengde kokain beslaglagt nesten tredoblet 2 år før operasjon hvit snø, så grunnlaget for å kalle operasjonen for en suksess med tanke på beslaglagt mengde blir da kanskje litt tynt. Jeg spurte derfor om de hadde noen indikasjoner på at antall brukere av kokain hadde gått ned, og for øvrig om hva annet de baserte anbefalingen av fortsettelsen av operasjon hvit snø på.
Svaret ble kort sagt en referanse til artikkelen der det blir argumentert mot Portugal.


Edit: Ville ta med denne i samme slengen:
http://www.huffingtonpost.com/2009/0..._n_220013.html
FN støtter avkriminaliseringen i Portugal.
Sist endret av bita; 26. november 2009 kl. 10:23.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja, men mer vanedannende stoffer, og stoffer som sliter på helsen (enten fysisk eller psykisk) under veldig strenge forhold. Hvordan? Nå er ikke jeg noen expert på hva og hvordan som er best for befolkningen, men jeg tenker en form for sertfikat eller lignende som blir utskrevet hos leger som har spesialisert seg på dette feltet. Alkohol syns jeg kan være på noen lunde samme grense som det er nå, syns også cannabis kan være på noen lunde på samme nivå som alkoholen. Håper bare det blir mer og mer tabu å kjøpe drikke til de i det yngste laget. (0-16 mener nå jeg)
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg synst at narko burde legaliserest, ivertfall de "milde stoffene.
de kommer til å bli mange + for både samfunnet og enkeltpersoner vist det ble legalisert!

vist du som leser dette hadde tatt deg tid til å se denne filmen så hadde du fått vite mye om ca hvordan det hadde blitt ved legalisering, å antagelig sett på de med nye øyne

gjør dere selv en tjeneste å se hele filmen

http://narkoman.net/index.php?option...d=52&Itemid=59
Er vel mye narkotika som er legalisert, legemiddelsindustrien har jo pusha piller i tiår. Kan vel mildt sies å ikke ha kommet noe godt utav det utenom en haug med mennesker som er ødelagt. Idag er jo du så heldig å kunne velge om du vil være avhengig av de ulovlige stoffa eller om du vil være avhengig av statens tilbud..
Sitat av hideout Vis innlegg
Kan vel mildt sies å ikke ha kommet noe godt utav det utenom en haug med mennesker som er ødelagt.
Vis hele sitatet...
Uheldig formulering. Ødelagte mennesker er vel ikke noe godt?

Fra spøk til revolver; det er ikke så svart/hvitt. Mange mennesker har blitt hjulpet av legemidler. Dessuten er legemidler, eller "piller", et alt for vidt begrep til å kunne si noe så generelt om.
Man kan ikke gå rundt å legalisere all bruk av narkotika.. Det er jeg ikke for i det heletatt selv om mitt største ønske i verden er at hasj skal bli lovlig.
Men jeg kan ikke se for meg at hvem som helst av sjalue X-kjærester og mentalt skadede jenter skal få lov å kjøpe seg sentralstimulerende dop på apotker.. Dette må nå vell hvem som helst skjønne? Gå inn på vg.no, se hvor mange drap og voldssaker som er etter hver helg.. Tenk dere hvor mye værre det ville vært hvis alle helgas vold og voldtekts menn hadde kjørt i seg en grammer med amfetamin og masse benzo og drit... Tror ikke dette er å annbefale ass :S

Men hasj er jeg for å legalisere.. Aldri et sentralstimulerende narkotikum, men hasj..
Dessuten er jo hasj like mye narkotika som hjemmebrent er det.. Er jo bare 2 år siden hjemmebrent ikke ble sett på som narkotikum når man kjørte over grensen med det. Så hele dette med "narkotika" og hasj er jo menneske skapt. Det er mennesket som har definert hasj som et narkotikum, i Nederland gjør samme mennesker som oss ikke det... Hvem har feil..
Sist endret av zub_Zer0; 5. januar 2010 kl. 12:31. Grunn: glemte noe
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Man kan ikke gå rundt å legalisere all bruk av narkotika..
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener at man kan og bør det. Hvis du leser tråden vil du skjønne hvorfor.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
mitt største ønske i verden er at hasj skal bli lovlig.
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke viktigere ting? Hva med fred på jord? Du fikk meg til å tenke på denne
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Men jeg kan ikke se for meg at hvem som helst av sjalue X-kjærester og mentalt skadede jenter skal få lov å kjøpe seg sentralstimulerende dop på apotker..
Vis hele sitatet...
Per i dag kan de jo bare stikke ut på gata å kjøpe det, eller bestilel det på nett. Forskjellen er at om man legaliserer, vil man kunne ha en viss kontroll over kjøp og salg, slik at man kan regulere hvem som får kjøpe.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Gå inn på vg.no, se hvor mange drap og voldssaker som er etter hver helg.. Tenk dere hvor mye værre det ville vært hvis alle helgas vold og voldtekts menn hadde kjørt i seg en grammer med amfetamin og masse benzo og drit... Tror ikke dette er å annbefale ass :S
Vis hele sitatet...
Folk trøkker i seg amfetamin og benzoer. Forskjellen er bare at de gjør det illegalt.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Men hasj er jeg for å legalisere.. Aldri et sentralstimulerende narkotikum, men hasj..
Dessuten er jo hasj like mye narkotika som hjemmebrent er det.. Er jo bare 2 år siden hjemmebrent ikke ble sett på som narkotikum når man kjørte over grensen med det. Så hele dette med "narkotika" og hasj er jo menneske skapt.
Vis hele sitatet...
Cannabis og alkohol kan faktisk ha en narkotisk effekt, mens sentralstimulerende stoffer, som du bruker som eksempel, ikke har det. Hajs er mye mer narkotika enn amfetamin er det, i alle fall om man snakker om ordets egentlige betydning.

Dessuten har, så vidt jeg vet, aldri sprit blit ansett som narkotika, det har bare vært forbudt (brenning og sprit med alkoholprosent på mer enn 60).
DER fikk jeg så hatten passet tenker jeg. Nei jeg tenker bare på samfunnet og hvilket av dopene som mest sannsynlig kan få deg til å gjøre noe alvårlig galt, som du ikke ville gjort uten påvirkningen. Men du har helt rett i at det er så lett å kjøpe disse stoffene likevell, at alle voldssaker per idag likegodt kan være gjort i amfetaminrus.

Men jeg tror ikke at kontrollene over hvem som burde kjøpe og ikke kjøpe kommer til å fungere selv om det er legalisert. Det er allt for lett at noen kjøper, eller selger, for en annen som ikke skal ha tilgang. Dessuten er det vel ikke lov å nekte noen å kjøpe noe selv om de er avhengige(?). Dette sier jeg på grunnlag av at jeg aldri har sett en alkoholiker (som ikke er dritings) som ikke har fått kjøpe mere øl, selv om alle i "bygda" vet han er alkis.. Så du kan jo tenke deg hvor lett det blir for en som er avhengig av kokain, å slutte med dette...

Og så må man tenke på ALLE de som har narkodommer alt fra besittelse til ja.. Det som måtte følge med.. De menneskene har mistet jobbmuligheter, blitt kastet ut av skoler og sonet tid for dommer som du nå ønsker å gjøre lovlig. Hvordan rettferdiggjør man det ?
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Men jeg tror ikke at kontrollene over hvem som burde kjøpe og ikke kjøpe kommer til å fungere selv om det er legalisert. Det er allt for lett at noen kjøper, eller selger, for en annen som ikke skal ha tilgang. Dessuten er det vel ikke lov å nekte noen å kjøpe noe selv om de er avhengige(?). Dette sier jeg på grunnlag av at jeg aldri har sett en alkoholiker (som ikke er dritings) som ikke har fått kjøpe mere øl, selv om alle i "bygda" vet han er alkis.. Så du kan jo tenke deg hvor lett det blir for en som er avhengig av kokain, å slutte med dette...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke prate for felix_poker, men jeg tenker han har nogen lunde like tanker rundt dette som det jeg sier nå.

Det er snakk om og ikke nekte tilgang, samt straffe en misbruker for sine problemer. En misbruker vil som oftest ikke leve ett liv slik de gjør, men heller rette opp i disse problemene. Derfor kan vi ikke fortsette og fengsle, bøtelegge, og skyve disse personene unna samfunnet. De må intrigeres i samfunnet istedenfor og føre de mot ett kriminelt liv på gata. Vi må ta imot alle med en varm hånd, og støtte de opp med bedre hjelpetilbud.

Per dags dato er det store mørketall over hvem som misbruker andre rusmidler enn de lovlige, på grunn av at de er redde for og fortelle om sine problemer på grunn av den negative stigmatiseringen og utestengingen man blir møtt med. Ved en legalisering vil disse tallene komme til overflaten, og man vil ikke lengre skyve problemet under matta. Så må vi lage bedre støtte tilbud for de menneskene som sliter med rusproblemer. Det er som sagt mange med rusproblemer som idag ikke tørr og snakke om dette, og mesteparten av de med rusproblemer er ikke de hjemløse, for og ha det sagt.

Man skal ikke legalisere fritt salg av dette over alle gatehjørner, for og så la folk slite med rus avhengighet på egenhånd. Vi trenger og møte de med rusproblemer på midtveien, ikke bare forvente at de skal håndtere dette alene. Det kan ikke være slik at man mister jobb, respekt hos samfunnet (familie og naboer) på grunn av at man er modig nok til og innrømme noe for og så ville jobbe med det.

De som vil ruse seg ukritisk vil gjøre dette uansett. Er det ikke da bedre at vi tilbyr rene varer og kommer med saklig informasjon om disse stoffene, og deres bruksområder, istedenfor og bare si "nei nei nei" og slenge på med ensidig informasjon om hvordan det verst mulig kan ende. Vi må minske skadeomfanget av dette. Vi må minske kriminaliteten som blir gjort pga dette. Samtidig må vi også være tålmodige og tilby bedre hjelpetilbud enn vi har idag, som nevnt tidligere.

Ved en slik aksept for de andre rusmidlene vil vi også dra de fram fra den skumle kroken av det mørke skapet, og kan da igjen starte saklig forskning på de forskjellige rusmidlenes fornuftige bruksområder. Nå tenker jeg spesielt på psykedeliske rusmidler. Jeg har en drøm om at psykedelika som DMT, MDMA, LSD, eller Psilocybin vil bli brukt i psykoterapeutiske sammenhenger eller til og med mot rusmiddelavhengighet, som f.eks Ibogain mot heroin-avvenning. Selvfølgelig i samkjør med en psykiater. De substansene jeg nevner er bare noen få, av mange, med nytteverdi som vi overser.

Jeg vil legge til noe jeg skrev tidligere her i tråden angående legalisering av de nåværende ulovlige rusmidlene:

Den måten vi i Norge prøver og senke etterspørselen er med og minske tilgjengeligheten. Dette prøver vi altså og gjennomføre ved og ulovlig gjøre, skremme, og straffe både brukere og selgere. Dette har vi gjort i lang tid bak i historien, å vi ser jo at tilgjengeligheten bare øker og øker uansett hva vi gjør.

Men i Nederland prioriterer de heller "Harm Reduction", altså der har de innsett at narkotika er kommet for og bli, narkotika er ikke noe vi kan få bort. Det beste vi da kan gjøre er og gjøre skadene minst mulig. Skader på samfunnet som salg av narkotika fra kyniske bakmenn, bakmenn som ut blander varene sine med giftige ting for større profitt, narkomaner som gjør kriminelle handlinger for og dekke sitt forbruk, salg av sin egen kropp for og dekke sitt forbruk. Alle disse tingene, pluss mer, er uheldige bivirkninger av en nulltoleranse i narkotikapolitikken. Den eneste måten og få vekk disse tingene, er hvis staten tar over salget av alternative rusmidler, for da kan de også sette restriksjoner som folket vil følge, for folket vil jo ha rene varer, for en billigere penge. Da slipper også folket og oppsøke ett kriminelt miljø for og få seg "party-druget" sitt, eller "avslappnings-middelet" - noe de aller fleste rusbrukere bruker en gang i blant, ikke daglig.

Men det er jo alltid de som faller utfor og begynner og misbruke rusmidler ofte, og får problemer med det. Det er ofte de som har psykiske problemer, og vil løse det med bruk av rus. Det er veldig uheldig, og disse folkene vil mest sannsynligvis få problemer uansett om det er cannabis, alkohol, heroin eller kokain de misbruker. Den verste gruppen av disse misbrukerne er vell de som misbruker heroin daglig. I Amsterdam har de heroin-utdeling til de verste misbrukerne som de ser ikke nytter og sette på en institusjon eller rehabilitering. Da vil disse misbrukerne slippe og slite dag inn og dag ut for og få tak i sine daglige doser. De hjelper også misbrukerne og komme seg i arbeid, få leilighet, å komme seg ut i det sosiale liv. Her i Norge ser "vi" ned på heroinistene, vi holder de på utsiden istedenfor og etablere de og hjelpe de.

Nå har det seg også slik at de som misbruker ett rusmiddel for og døve ned ett eller flere problemer vil mest sannsynligvis få ett rusproblem, og problemet som lå i bunn vil bli større, uansett om det gjelder alkohol, cannabis, heroin, kokain eller andre rusmidler.
Sist endret av Quetzalcoatl; 10. januar 2010 kl. 00:56.
Min oppfatning er at lovverket ikke fungerer som "beskyttelse" mot "farlige" ting (bl.a. narkotika), slik det presenteres fra politisk hold. Jeg vil påstå loven ikke blir håndhevet av omtanke for mennesker, men heller etter hva som er tjenlig i forhold til å kontrollere samfunnet. Som Bill Hicks sier det: "It's not a war on drugs, it's a war on our personal freedom". Det kan synes som om menneskets svakheter blir utnyttet grovt for å opprettholde "makten" til de som bestemmer. Norge kan etter min mening sees på som et "velmenende diktatur", men som det heter; "Veien til Helvete er brolagt med gode hensikter."
Jeg mener at ikke alt bør legaliseres.
Dette mener jeg fordi jeg tror vi ville fått mye større rusproblemer i samfunnet. Jeg er dòg enig i at dette er mer eller mindre "frihetsberøvelse", men det veier allikevel ikke opp for de negative aspektene jeg ser ved en totallegalisering.
At folk som vil ture døgnet rundt gjør dette, med loven på sin side eller ikke, er ikke til å komme unna, men jeg tror nok at antallet avhengige (ikke den typiske rusmisbrukeren som putter i seg hele felleskatalogen pluss litt til, men de som har blitt fanget i avhengigheten til et gitt stoff) vil øke, da flere folk vil komme i kontakt med meget mye mer vanedannende stoffer enn de gjør idag.
Ta alkohol som et eksempel; det rusmiddelet her til lands som er absolutt mest brukt (nei, jeg regner ikke kaffe m.m som rusmiddel her), fordi det faktisk er legalt. Grunnen til at dette går så bra er fordi dette ikke har et _så_ stort avhengighetspotensiale.
Hadde eksempelvis heroin blitt lovlig, ser jeg for meg at den oppvoksende generasjon hadde hatt mye lettere for å eksperimentere med dette, og grunnet dets enorme avhengighetspotensiale, hadde mange fler havnet på skråplanet. Ja, alle kan få tak på nå også, men da skal det også tråkkes over en rimelig stor personlig terskel, grunnet dets tabubelagte rykte. Dette tabubelagte rykte hadde etterhvert opphørt ved en legalisering, og med det også den personlige terskelen som skal til for faktisk å bruke et hardt narkotisk stoff.
Jeg har enormt respekt for enkeltindividet, men dessverre ikke like stor tro på det.
Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg mener at ikke alt bør legaliseres. Dette mener jeg fordi jeg tror vi ville fått mye større rusproblemer i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Herregud, du er kanskje den tiende som sier dette i denne tråden, og den tiende som presterer å ikke komme med noen god begrunnelse på HVORFOR vi vil få et større rusproblem enn det vi har per i dag!