Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 17769
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg

Med denne standarden må man være Gud for å være objektiv. Synes du det er en fornuftig standard for objektivitet?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man sette standarden for objektivitet da? Ville jo være ironisk om man må sette en subjektiv standard på begrepet objektivitet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Slik billig hersketeknikk kan du med fordel heve deg over.
Vis hele sitatet...
Det som er synd er at det er ikkje hersketeknikk. Det er gjentatte ganger vist til kilder, og utan unntak har dei tilsynelatande blitt oversett. Då er det lett å anta at du enten snakker ut frå religion eller ikkje har basiskunnskap om temaet.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Er det din objektive mening at objektivitet ikke finnes?
Vis hele sitatet...
Leser du i det hele tatt hva jeg skriver?

Hvordan kan du si, at dine valg, dine handlinger IKKE på noen måte er påvirket av følelser du har? Feks når dere debatterte om Friborgerforbundet var det ganske tydlig at dine følelser i forbindelse med disse "overgrepene" du blir utsatt for kom tydlig fram. Mtp personangrep sammmenligninger med homofile og religiøse minoriteter. La oss ikke ta opp den debatten igjen. Men bare gi meg en full beskrivelse av en som er 100% objektiv. Så får jeg gjøre meg opp min egen subjektive mening om det, så får du gjøre deg opp din subjektive mening
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Nr 1. Det var ikke et argument, det var ett spørsmål
Vis hele sitatet...
Du skriver at objektivitet er en umulighet fordi alle er påvirket av følelser. Dette er et argument. Riktignok et svært dårlig et, som biter seg selv i halen.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men ingen kan påberope seg at de handler helt rasjonelt uten å være påvirket av følelser.
Vis hele sitatet...
Som sagt: Hvis ingen er rasjonelle, hvorfor skal jeg anta at dette argumentet er rasjonelt? Og hvis jeg vurderer argumentet som rasjonelt, hvordan skal jeg vite at vurderingsevnen min er rasjonell? Jeg er jo subjektiv og følelsesstyrt ifølge deg.

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hvordan skal man sette standarden for objektivitet da? Ville jo være ironisk om man må sette en subjektiv standard på begrepet objektivitet
Vis hele sitatet...
Objektiv = virkelighetsorientert. Det vil si at man baserer meningene sine på observasjon og logikk. Når folk er virkelighetsorienterte vil de tendere til å komme fram til de samme svarene.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 11. desember 2010 kl. 21:40.
Objektiv = virkelighetsorientert. Det vil si at man baserer meningene sine på observasjon og logikk. Når folk er virkelighetsorienterte vil de tendere til å komme fram til de samme svarene.
Vis hele sitatet...
Å snakke om "egoistiske genener" og "genenes egeninteresse" er uvitenskapelig.
Vis hele sitatet...
Siden naturlig seleksjon virker på individet, er det feil å si at evolusjon er gensentrert.
Vis hele sitatet...
Her er du rett og slett hyklersk. Du sier at du er objektiv, samtidig som du kritiserer andre for å være uvitenskapelige.

Du sier at evolusjon ikke er gensentrert, men sentrert rundt individet. Som Provo har påpekt er dette mot biologiens konsensus, og siden du da kommer med denne påstanden må DU også komme med kilder eller beviser for dette. Du sier at om man er objektiv vil man komme frem til de samme svarene, men DU har jo kommet frem til et annet svar enn tilnærmet alle andre biologer (ikke at du er det). Da kan man jo spørre seg om det egentlig er de andre biologene som har det mest virkelighetsnære synet på evolusjon, eller om det er du som er "mest objektiv".

Det virker rett og slett som du er litt subjektiv her, og ikke objektiv som du påstår du er.
Sitat av bronze Vis innlegg
Du sier at om man er objektiv vil man komme frem til de samme svarene, men DU har jo kommet frem til et annet svar enn tilnærmet alle andre biologer (ikke at du er det).
Vis hele sitatet...
Nei, individualistisk og kollektivistisk evolusjonsteori har kommet fram til akkurat det samme. Det er perspektivet som er annerledes. Kollektivistene tror at individet eksisterer som et middel for for genene, mens individualistene vet at det er omvendt. Kollektivistene tror at mauren har et altruistisk gen som gjør at den ofrer livet sitt i krig, mens individualistene vet at dette genet statistisk sett er til fordel for individet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Kollektivistene tror at mauren har et altruistisk gen som gjør at den ofrer livet sitt i krig, mens individualistene vet at dette genet statistisk sett er til fordel for individet.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare på kva måte det er ein fordel for individet si evne til å forplante seg å ofre livet i krig? Det hadde vore rimelig interessant å vite korleis det kan vere statistisk sett fordelaktig for individet.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Nei, individualistisk og kollektivistisk evolusjonsteori har kommet fram til akkurat det samme. Det er perspektivet som er annerledes. Kollektivistene tror at individet eksisterer som et middel for for genene, mens individualistene vet at det er omvendt. Kollektivistene tror at mauren har et altruistisk gen som gjør at den ofrer livet sitt i krig, mens individualistene vet at dette genet statistisk sett er til fordel for individet.
Vis hele sitatet...
Bare for å understreke din subjektivitet:
"Kollektivistene TROR..."
"Individualistene VET..."

Her er du veldig bombastisk - er det vitenskapelig?

Og det du uttrykker her er nok litt mer enn bare perspektiv:

Med utgangspunkt i:
- En maur kan ofre seg i krig for å beskytte tuen

Her skulle jeg spørre det samme som slashdot, men han kom meg i forkjøpet.

Forutsetter du at mauren beregner at det er en sjanse for at han overlever, og at de andre maurene da vil være takknemlige og hjelpe han en annen gang? Han ofrer jo seg selv, hvordan tjener han på det?

Det er jo heller genet som tjener på at han ofrer seg, fordi han beskyttet resten av genbærerene.
Sist endret av bronze; 11. desember 2010 kl. 22:29.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Kollektivistene tror at mauren har et altruistisk gen som gjør at den ofrer livet sitt i krig, mens individualistene vet at dette genet statistisk sett er til fordel for individet.
Vis hele sitatet...
Det som er litt morsomt da, er at "individualistene" henger ca 60 år etter "kollektivistene" hva evolusjonsvitenskap og genetikk angår. Eller, vent litt. Til og med Darwin kommenterte og dokumenterte altruistisk atferd i sine verker, og stilte store spørsmål rundt hvordan de observerte altruistiske trekkene kunne forklares ut fra naturlig utvalg. Så.. Dere henger drøyt 150 år etter.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit rimeleg dårleg eksempel vil eg påstå. Om det skulle vore eit godt altruistisk eksempel burde ei antilope bli ståande rolig igjen og vente på løva... At alle springer, og eit individ tilfeldigvis er tregare enn dei andre (variasjon er en betingelse for evolusjon), vil ikkje sei at det individet er altruistisk i sin oppførsel.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg valgte helt bevisst dette "dårlige" eksempelet, nettopp fordi det tilfredsstiller kravet til altruistiske gener. Den feilen du gjør her (og jeg forventer at mange vil gjøre den) er å antropomorfisere, dvs. du projiserer dine egne Hollywood-forventninger av hvordan altruisme skal være på dyr. Med andre ord, du har et bilde av hvordan altruistisk atferd skal være og så leter du etter denne i naturen, når du finner den kaller du den altruistisk, og alt annet kaller du egoistisk. Men det er ikke slik genetikk funker. Fra et genetisk perspektiv er den fysiske atferden til et individ REVNENDE LIKEGYLDIG. Evolusjonær biologi bygger på genfrekvenser, og det er altså kun statistikk og sannsynligheter som teller. Det er en matematisk teori og det er KUN verdien på sannsynlighetene som teller i teorien. Selve atferden er bare måten sannsynlighetene implementeres på. Om antilopen hopper, spretter, danser, tar salto, springer vekk fra eller mot løven er totalt irrelevant. Det eneste som teller fra et moderne gen-fokusert evolusjonært perspektiv er dens effekt.

Det er dette som er poenget mitt: det er svært vanlig for amatører å bruke sine følelser og indre hollywood-forestillinger til å gjøre evolusjonære identifiseringer. Jeg valgte helt bevisst et eksempel som kræsjer totalt med hollywood-bilde av altruisme men som likevel MATEMATISK er "altruistisk."

Så er det ikkje ein gang eit godt eksempel. Men det at eit individ vel å varsle flokken om faren, istadenfor å springe er godt eksempel på altruistisk adferd.
Vis hele sitatet...
Nei, det er et intuitivt bilde som passer hollywood-forestillingen din av altruisme, men rent statistisk sett (husk at evolusjonær biologi er en matematisk teori) gagner dette genet individet. Det er bare det at av og til skjer bad stuff. Shit happens. Jeg kan gi massevis av andre eksempler som rent matematisk er identisk, men som ikke "føles" altruistisk i det hele tatt.

Å vere den første til å springe er sannsynligvis betre enn å kaste bort tid på å varsle resten av flokken. Like fullt varsler veldig mange dyr andre om fare.
Vis hele sitatet...
og i majoriteten av tilfellene vil bæreren av dette genet tjene på det. Ergo egoistisk FOR INDIVIDET.

Nei, det aukar ikkje individet si evne til å overleve å døy.
Vis hele sitatet...
Nei, men statistisk sett skjer dette ytterst sjeldent. I de fleste tilfeller medfører det å bære dette genet at individet øker sine overlevelsessjanser.

Når ei bie stikk, eller ein maur ofrar livet så ofrar den seg fordi evolusjonen har ført til at dei gena overlever.
Vis hele sitatet...
Den ofrer seg ikke, den er kun programmert med en atferd som i 99% av tilfellene fører til at dens egen overlevelsessjanse øker.

Om du ikkje greier å skilje mellom sjans for at gener overlever og at individ overlever er det ein fånyttes debatt.
Vis hele sitatet...
La meg gjøre det klinkende klart for deg: jeg er MEGET velbevandret i evolusjonær biologi. Jeg forstår teorien bedre enn de aller fleste. For at dette skal være en fruktbar debatt må du slutte å oppføre deg som om jeg faktisk ikke kan helt elementære ting om evolusjon. Jeg kan disse tingene, men jeg er faktisk dypt uenig med den moderne tolkningen av evolusjonær teori. Så lenge du insisterer på å behandle meg som om jeg faktisk ikke har den minste peiling på evolusjon vil resultatet være at du ikke bruker den mentale energien som er nødvendig for å forstå det nokså avanserte argumentet jeg presenterer. Dette er vanskelige, kompliserte saker som involverer meget god forståelse av matematikk og sannsynlighet, og du har ikke nubbesjans til å forstå hva jeg snakker om dersom du ikke tar det jeg sier seriøst og vier det din fulle oppmerksomhet.


Poenget er det rimeleg grunnleggande: evolusjon handler ikkje om resultatet, men om å viareføre gener.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Reproduksjon er ikke "poenget" med evolusjon. Reproduksjon er kun en overlevelses/eksistensstrategi. Denne er så suksessfull og så essensiell for livet på jorden at livet ville vært utenkelig uten det, men det er like fullt kun en strategi for å sikre INDIVIDETS eksistens, og ved en hver anledning organismer har muligheten til det øker de sin levealder og reduserer reproduksjonsraten.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det som er litt morsomt da, er at "individualistene" henger ca 60 år etter "kollektivistene" hva evolusjonsvitenskap og genetikk angår. Eller, vent litt. Til og med Darwin kommenterte og dokumenterte altruistisk atferd i sine verker, og stilte store spørsmål rundt hvordan de observerte altruistiske trekkene kunne forklares ut fra naturlig utvalg. Så.. Dere henger drøyt 150 år etter.
Vis hele sitatet...

Vel, dagens evolusjonære biologi er essensielt en biologisk versjon av Platons idéteori og i så måte er det dere platonister som henger 2500 år etter oss individualister. Platon trodde feilaktig at ideer (perfekte former) var det som PRIMÆRT eksisterte og at den sanselige fysiske verden kun var skitne avbildninger av disse ideelle formene. På nøyaktig tilsvarende vis tror dagens evolusjonære platonister at genene er det som PRIMÆRT eksisterer og at individene kun er "avbildninger" av genene. Dette er en pervers og fullstendig feilaktig forståelse av gener. Ideer eksisterer ikke uavhengig av tenkeren. Det er tenkeren som er det primære, ikke ideene. Genene eksisterer ikke uavhengig av individet. Det er individet som er det primære, ikke genene.

Den korrekte måten å forstå gener på er som et statistisk redskap for å beregne sannsynligheter. Når man blir født som individ med gen X vet man ikke på forhånd eksakt hva som kommer til å skje med dette individet, men basert på evolusjonær statistikk kan vi fremlegge visse sannsynligheter. Jeg kan feks. spå at i 99% av tilfellene skjer A, mens i 1% av tilfellene skjer B. A medfører feks. at individet lever 2 år lenger enn det ellers ville ha gjort, mens B reduserer levealderen til individet statistisk sett med feks. 40 år. Da kan jeg kalkulere om hvorvidt dette genet er gunstig for individet eller ikke på følgende måte:

99%*2 + 1%*(-40) = +1,98 -0,4 = +1,58 år.

Statistisk sett forlenger altså dette genet individets levealder med 1,58 år i dette tilfellet. Dermed er det gunstig (egoistisk) for individet å være utstyrt med dette genet. Den eneste måten man kan få dette til å bli et altruistisk gen er ved å ignorere de 99% av tilfellene der hvor det å ha dette genet er gunstig.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Hvis det er umulig å være objektiv, kan vi vel anta at du også bare er subjektiv, så hvorfor skal jeg bry meg om argumentet ditt?



Slik billig hersketeknikk kan du med fordel heve deg over.



Med denne standarden må man være Gud for å være objektiv. Synes du det er en fornuftig standard for objektivitet?
Vis hele sitatet...
Man må ikke være Gud, det finnes mange ting man kan tilstrekkelig bevise, e.g tyngdekraften e.l fordi vi kan ta og føle på dem. Etisk filosofi derimot kan ikke bevise noe som helst om hvordan mennesker oppfører seg eller hvordan de burde oppføre seg. Unødvendig av deg å dra argumentet mitt til det absurde, og gå rundt det uten å gi et svar. Hvorfor har ting en verdi? Du kan ikke svare på noen fornuftig måte.
Sitat av onarki Vis innlegg
Nei, jeg valgte helt bevisst dette "dårlige" eksempelet, nettopp fordi det tilfredsstiller kravet til altruistiske gener.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nettopp det det ikke gjør. Les hva jeg skriver. Å ikke mestre en egoistisk handling er ikke altruisme. Å definere seg vekk fra et problem er kanskje akseptert i objektivist-kretser, men vi andre ser på denslags som rimelig flåsete.

Sitat av onarki
La meg gjøre det klinkende klart for deg: jeg er MEGET velbevandret i evolusjonær biologi.
Vis hele sitatet...
Tullprat, det kan hvem som helst se at ikke er tilfelle. Du klarer jo ikke en gang å finne kilder for dine påstander og feiler spektakulært på de mest grunnleggende ting.

Sitat av onarki
Så lenge du insisterer på å behandle meg som om jeg faktisk ikke har den minste peiling på evolusjon vil resultatet være at du ikke bruker den mentale energien som er nødvendig for å forstå det nokså avanserte argumentet jeg presenterer. Dette er vanskelige, kompliserte saker som involverer meget god forståelse av matematikk og sannsynlighet, og du har ikke nubbesjans til å forstå hva jeg snakker om dersom du ikke tar det jeg sier seriøst og vier det din fulle oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Hehe, vi har vel ikke et litt oppblåst selvbilde, har vi vel? Argumentet ditt er forsåvidt svært langt unna å være avansert. Det er ekstremt lettfattelig, og akkurat like feil. Det er misforståtte versjoner av et halvt århundre gamle teorier. Og å kunne gange sammen sannsynligheter involverer ikke akkurat "meget god forståelse av matematikk og sannsynlighet", for å si det på en veldig snill måte.

Sitat av onarki
Reproduksjon er kun en overlevelses/eksistensstrategi. Denne er så suksessfull og så essensiell for livet på jorden at livet ville vært utenkelig uten det, men det er like fullt kun en strategi for å sikre INDIVIDETS eksistens, og ved en hver anledning organismer har muligheten til det øker de sin levealder og reduserer reproduksjonsraten.
Vis hele sitatet...
Akkurat på hvilken måte mener du organismen selv lever lenger ved å reprodusere seg? Jeg vil se kilder både på dette og på at de reduserer reproduksjonsraten hvis de har muligheten til det – ledende empiribasert konsensus sier deg nemlig tvert i mot; og med anvendelse av logisk resonnering ser man raskt at de som formerer seg mest gir flest avkom som også vil formere seg mest mulig, og genet for atferden blir det ledende i populasjonen. Se Introduction to evolution for mer grunnleggende informasjon.

Sitat av onarki
Vel, dagens evolusjonære biologi er essensielt en biologisk versjon av Platons idéteori og i så måte er det dere platonister som henger 2500 år etter oss individualister.
Vis hele sitatet...
Haha, hva?! Vi i vitenskapen, vi liker å forholde oss til fakta, vi. I stedet for å først sette oss ned og bli enige om hva vi synes skal være sant, og deretter gå på jakt etter resonnementer som kan støtte vår fiks ferdige konklusjon, så bygger vi konklusjonene på de faktiske forhold. Evolusjonsbiologi er en vitenskap, ikke en livssynsfilosofi.

Sitat av onarki
Genene eksisterer ikke uavhengig av individet. Det er individet som er det primære, ikke genene.
Vis hele sitatet...
Det er genene som definerer individet. Det er genene som definerer hvilke trekk som skal spre seg i populasjonen, og det er resultatet av denne definisjonen som favoriseres eller lukes ut slik at genene kan spre seg, gjerne eksponentielt, videre. Dette er så hårreisende elementært.

Sitat av onarki
Den korrekte måten å forstå gener på er som et statistisk redskap for å beregne sannsynligheter.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fortsatt feil. Du ser den teksten i innleggene mine som er blå og har understrek? Hvis du trykker på de med datamusa di så kommer du til en ny internettside som inneholder informasjon om det jeg har påstått. Å bare fortsette å si tvert i mot uten å sjekke ut kildene for påstandene mine er som en treåring som står med fingrene i ørene og trasser.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men hva definerer dere som en objektiv virklighetsoppfatning?
Vis hele sitatet...
Objektiv betyr "virkelighetsorientert." Enkelt og greit. Alle kan være virkelighetsorienterte. Du kan til og med være virkelighetsorientert selv om du er følelsesladd, men som regel er det en fordel å ikke være under sterk påvirkelse av følelser fordi sterke følelser senker den effektive IQen radikalt.


Når jeg hører ordet "objektiv" så tenker da at en "objektiv" person ikke lar noen følelser spille inn, og betrakter fakta kun basert på kunnskap.

Da kommer mitt spørsmål, hvordan kan noen være objektive? Objektivitet kan jo umulig eksistere da alle vil på en eller annen måte være påvirket av følelser.
Vis hele sitatet...
Hvis ingen kan være objektive har du definert et overnaturlig begrep, altså et begrep som krever overnaturlige evner. Et slikt begrep er ikke bare ubrukelig i den virkelige verden, det er også ekstrem farlig og skadelig å bruke en overnaturlig standard som krav for naturlig menneskelig atferd.
Sitat av onarki Vis innlegg
Objektiv betyr "virkelighetsorientert." Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Dokpro:

objektiv
I objekti'v n3 linse(kombinasjon) som vender mot den gjenstanden som avbildes el. betraktes
II objektiv a1 allmenngyldig; saklig, upartisk, mots *subjektiv en o- framstilling

Sitat av onarki
Du kan til og med være virkelighetsorientert selv om du er følelsesladd, men som regel er det en fordel å ikke være under sterk påvirkelse av følelser fordi sterke følelser senker den effektive IQen radikalt.
Vis hele sitatet...
Har du pålitelige kilder på at følelser svekker "den effektive IQ-en", og gjerne en kilde på definisjon av begrepet "effektiv IQ"? Hvis ikke er påstanden å anse som uinteressant.

Sitat av onarki
Hvis ingen kan være objektive har du definert et overnaturlig begrep, altså et begrep som krever overnaturlige evner. Et slikt begrep er ikke bare ubrukelig i den virkelige verden, det er også ekstrem farlig og skadelig å bruke en overnaturlig standard som krav for naturlig menneskelig atferd.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du trekke en slik konklusjon? Hvis premisset er at fullstendig objektivitet ikke er mulig, så betyr det at mennesker ikke kan være fullstendig objektive. Det er ingen overnaturlighet i å ikke være i stand til noe som ikke er mulig. Akkurat som man ikke innfører overnaturlighet ved å konstatere at mennesker ikke kan fly uten teknologisk hjelp.

Merk at jeg her kritiserer resonnementet og ikke forholder meg til om fullstendig objektivitet er mulig.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er nettopp det det ikke gjør. Les hva jeg skriver. Å ikke mestre en egoistisk handling er ikke altruisme. Å definere seg vekk fra et problem er kanskje akseptert i objektivist-kretser, men vi andre ser på denslags som rimelig flåsete.
Vis hele sitatet...
Jeg skal nå bevise med et enkelt eksempel at selv det aller mest "altruistiske" gen er egoistisk, dvs. et gen som feks. gjør at bier stikker og "begår selvmord." Mer altruistisk enn dette skal du lete lenge etter. Nå skal vi gjøre et tankeeksperiment der hvor DU selv skal få avgjøre utfallet. Sett nå at du er i ferd med å bli en bie, og du har valget mellom å ha det ovennevnte altruist-genet eller ikke. Fra et rent egoistisk individuelt perspektiv, hva ville du valgt? Selvmords-genet eller ikke?

Ut fra din påstand om at genet koder for altruistisk atferd må svaret være temmelig åpenbart. Genet er altruistisk, ergo bør det lønne seg for bien å velge å IKKE være utstyrt med dette genet, hvis det hadde valget.

Jeg derimot ville som superegoist soleklart ha valgt å være utstyrt med dette genet, nettopp fordi det IKKE er et altruistisk gen men et gen som gagner bien som individ. Grunnen er nemlig som følger: det å være utstyrt med et slikt gen betyr å bli født inn i en biekoloni hvor alle individene er utstyrt med dette genet. I 99% av tilfellene kommer ikke du som individuell bie opp i en situasjon hvor du er nødt til å begå selvmord ved å stikke noen. I alle disse 99% av tilfellene bidrar genet du har altså til at din koloni (og dermed deg) er tryggere (fordi genet koder for en atferd som beskytter kolonien), mens kun i 1% av tilfellene er du så uheldig å komme opp i en situasjon hvor genet får deg til å stikke.

Siden jeg ikke på forhånd kan vite om jeg vil tilhøre den ene prosenten som "ofrer" seg må jeg gjøre mitt valg basert på SANNSYNLIGHET. Hva er mest sannsynlig, at jeg vil tjene eller tape på å ha genet? Svaret er soleklart at det er mye mer sannsynlig at jeg vil tjene på genet. Ergo ville jeg som egoist ha valgt å ha dette genet.


Tullprat, det kan hvem som helst se at ikke er tilfelle. Du klarer jo ikke en gang å finne kilder for dine påstander og feiler spektakulært på de mest grunnleggende ting.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du ikke får noen kildereferanser er fordi JEG ER KILDEN. Dette er enkelt og greit fordi det er en svært ny teori. Den første jeg vet om som noenlunde fremla et argument for en individualistisk fortolkning av evolusjon var Dr Harry Binswanger i hans meget gode bok "The Biological Basis of Teleological Concepts." Etter han er det primært jeg som har vært pådriveren for denne utviklingen, og jeg har formulert evolusjonær teori på en konsis måte med basis i individet og ikke genet. Hovedtrekkene i denne teorien fremsettes i min kommende bok "The Religious Atheists."

Forøvrig er dine referanser irrelevant. Det er selvfølgelig flott at du fremlegger referanser, men det er fryktelig elementære saker som ikke bidrar noenting til denne diskusjonen. Jeg brukte noe slikt som 5 år av mitt liv til å diskutere evolusjonær biologi på Usenet i Internetts yngre dager. Da var det kreasjonister jeg diskuterte mot, og det var noen hardnakkete beist. Uansett hva man fremla av bevismateriale godtok de det ikke. Det var frustrerende men det var samtidig veldig lærerikt. Jeg måtte pløye meg gjennom mange lærebøker i evolusjonær biologi og jeg ble overøst av referanser til argumenter og empirisk dokumentasjon for evolusjonsteorien for å kunne argumentere med en viss autoritet. Derfor synes jeg det nå er meget forunderlig at selv om jeg forteller deg helt klart og tydelig at jeg kjenner til all grunnleggende evolusjonær biologi og at jeg har studert dette i mange år så insisterer du likevel på å komme med helt elementære referanser som om du snakker med en 4-åring. Åpenbart har vi et problem her. Du tar tydeligvis ikke mitt ord på at jeg har lest alt dette materiale. Hvis det er på dette nivået du har tenkt å legge den videre debatten kan jeg allerede nå på forhånd si at den vil bli meget lite fruktbar. En rasjonell debatt krever et minimum av respekt. Det å anta at den ene parten lyver om at han har lest mye evolusjonær biologi, uten å ha noen meget gode beviser for denne påstanden, hører ikke hjemme i rasjonell debatt.


Hehe, vi har vel ikke et litt oppblåst selvbilde, har vi vel?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. Jeg er meget kunnskapsrik og jeg ser ingen grunn til å være flau over det.

Argumentet ditt er forsåvidt svært langt unna å være avansert.
Vis hele sitatet...
vel, det er avansert nok til at du ikke forstår det.

Og å kunne gange sammen sannsynligheter involverer ikke akkurat "meget god forståelse av matematikk og sannsynlighet", for å si det på en veldig snill måte.
Vis hele sitatet...
Men likevel ser det altså ikke ut til at du vet at evolusjonær teori i dag primært er en matematisk teori.


Akkurat på hvilken måte mener du organismen selv lever lenger ved å reprodusere seg?
Vis hele sitatet...
Den lever ikke et sekund lenger ved å reprodusere seg, MEN den lever vesentlig lenger ved å være utstyrt med genet for reproduksjon. Uten dette genet ville ikke organismen ha eksistert i det hele tatt, fordi hvis man er utstyrt med dette genet betyr det at ens foreldre også var det og at DE skapte DEG gjennom reproduksjon. UTEN reproduksjonsgenet hadde din livslengde vært 0. Du hadde ikke eksistert. MED reproduksjonsgenet lever du kanskje 70+ år. Du har altså valget mellom å leve 0 og 70 år. Hva tror du er mest i din egeninteresse?


Jeg vil se kilder både på dette og på at de reduserer reproduksjonsraten hvis de har muligheten til det – ledende empiribasert konsensus sier deg nemlig tvert i mot;
Vis hele sitatet...
Kjenner du til såkalt K-tilpassete organismer? Fellestrekkene for de K-tilpassete organismene er typisk at de lever lenger, har større kropper, større hjerner og at de får færre avkom. Dette står i kontrast til de r-tilpassete organismene som ofte har korte liv, små hjerner, små kropper og får mange avkom. I min kommende bok "The Religious Atheists" viser jeg hvordan K (som står for "parental care") er en feilbenevnelse på K-tilpassete organismer. Det er ikke omsorg for avkommene som er det essensielle kjennetegnet ved de K-tilpassete organismene men at de er mer individualistiske. Det vil i praksis si at mer energi og ressurser strømmer gjennom en K-tilpasset organisme enn som kanaliseres inn i reproduksjon, og at K-tilpassete organismer er mer overlevelsesdyktige. Reproduksjon er direkte omvendt proporsjonal med overlevelsesrate. Det betyr at hvis en organisme blir mer overlevelsesdyktig som individ kan den ta seg råd til å reprodusere mindre og heller kanalisere ressursene over på seg selv. Jeg omdøper K til I for individualisme og viser at evolusjonen har en retning: den utvikler seg statistisk sett stadig mer i retning individualisme, dvs. stadig mer I-tilpassete organismer.

og med anvendelse av logisk resonnering ser man raskt at de som formerer seg mest gir flest avkom som også vil formere seg mest mulig, og genet for atferden blir det ledende i populasjonen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor får vi mennesker ikke like mange unger som kaniner da?

Evolusjonsbiologi er en vitenskap, ikke en livssynsfilosofi.
Vis hele sitatet...
Jada, MEN all vitenskap bygger på filosofi. Det er mer til bare filosofi enn etikk. Filosofi er også metafysikk (læren om det som eksisterer) og epistemologi (kunnskapsteori). Din metafysikk og epistemologi vil i vesentlig grad påvirke deg som vitenskapsmann også. Du er tilhenger av en platonsk metafysikk og begår dermed en 2500 år gammel feil.


Det er genene som definerer individet. Det er genene som definerer hvilke trekk som skal spre seg i populasjonen, og det er resultatet av denne definisjonen som favoriseres eller lukes ut slik at genene kan spre seg, gjerne eksponentielt, videre. Dette er så hårreisende elementært.
Vis hele sitatet...
Enig i alt dette. Dette er Evolution 101, men hvorfor er dette relevant for denne diskusjonen? Det er som å si at jorden er rund. Ja, dette er sant, men det er også så elementært at det ikke finnes noen grunn til å diskutere det. Jeg prøver å løfte denne diskusjonen på et litt høyere nivå enn å forsøke å overbevise deg at jeg kan mer enn en helt elementær evolusjonær biologi.
Veldig interessant lesing dette her, men det er en ting jeg ikke henger med på... Hva har alt dette med moral og etikk å gjøre?

Forstår jeg det riktig om jeg tror du mener at siden vi er egosentriske vesener, så bør vi handle moralsk deretter (onarki)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onarki Vis innlegg
Ut fra din påstand om at genet koder for altruistisk atferd må svaret være temmelig åpenbart. Genet er altruistisk, ergo bør det lønne seg for bien å velge å IKKE være utstyrt med dette genet, hvis det hadde valget.
Vis hele sitatet...
For individet lønner det seg heilt klart ikkje, men genet kan like vel overleve fordi det sannsynligvis vil beskytte andre gen av samme type. Her illustrerer du at du ikkje har forstått banale prinsipp som kin selection.
Sitat av onarki Vis innlegg
Jeg derimot ville som superegoist soleklart ha valgt å være utstyrt med dette genet, nettopp fordi det IKKE er et altruistisk gen men et gen som gagner bien som individ. Grunnen er nemlig som følger: det å være utstyrt med et slikt gen betyr å bli født inn i en biekoloni hvor alle individene er utstyrt med dette genet. I 99% av tilfellene kommer ikke du som individuell bie opp i en situasjon hvor du er nødt til å begå selvmord ved å stikke noen.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje egoisme frå individet i si side; det vil garantert vere uheldig å ha det. Det optimale vil vere at dei fleste rundt deg har det. Men så kjem kin selection inn, og sørger for at det får ein viss utbredelse, sjølv om det senkar levealderen på individet. Så det er altruistisk for individet, og egoistisk sett frå genene sin ståstad.
Sitat av onarki Vis innlegg
Siden jeg ikke på forhånd kan vite om jeg vil tilhøre den ene prosenten som "ofrer" seg må jeg gjøre mitt valg basert på SANNSYNLIGHET. Hva er mest sannsynlig, at jeg vil tjene eller tape på å ha genet? Svaret er soleklart at det er mye mer sannsynlig at jeg vil tjene på genet. Ergo ville jeg som egoist ha valgt å ha dette genet.
Vis hele sitatet...
Som egoist hadde eg valt å ikkje ha det. For det er meir sannsynleg at du taper på å ha det, men vinn på at alle rundt deg har det.
Sitat av onarki Vis innlegg
Grunnen til at du ikke får noen kildereferanser er fordi JEG ER KILDEN. Dette er enkelt og greit fordi det er en svært ny teori.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje nye teorier. Det er som provo er inne på eit tema som har versert fram og tilbake dei siste 150 åra sidan Darwin skreiv On the origin of the species.

Men eg gidd heilt ærleg ikkje bruke meir tid på eit såpass oppblåst ego.
Sitat av onarki Vis innlegg
Grunnen er nemlig som følger: det å være utstyrt med et slikt gen betyr å bli født inn i en biekoloni hvor alle individene er utstyrt med dette genet. I 99% av tilfellene kommer ikke du som individuell bie opp i en situasjon hvor du er nødt til å begå selvmord ved å stikke noen. I alle disse 99% av tilfellene bidrar genet du har altså til at din koloni (og dermed deg) er tryggere (fordi genet koder for en atferd som beskytter kolonien), mens kun i 1% av tilfellene er du så uheldig å komme opp i en situasjon hvor genet får deg til å stikke.
Vis hele sitatet...
Du står og stanger i den samme elementære misforståelsen. Det du fremstiller er ingen evolusjonær stabil strategi. Dessuten forutsetter du at det er det samme genet som styrer villigheten til å stikke, altså altruismen, og viljen til å forbli i kuben. En bie med gener som gjorde at den fortsatte å bo i bien og utnytte andres altruisme og beskyttelse, men ikke selv var villig til å stikke, ville hatt et stort evolusjonsmessig fortrinn hvis ikke altruismen i seg selv var en fordel – altså at individets handlinger som innebærer en netto kost for seg selv medfører at genet sprer seg i større grad.

Sitat av onarki
Grunnen til at du ikke får noen kildereferanser er fordi JEG ER KILDEN. Dette er enkelt og greit fordi det er en svært ny teori. Den første jeg vet om som noenlunde fremla et argument for en individualistisk fortolkning av evolusjon var Dr Harry Binswanger i hans meget gode bok "The Biological Basis of Teleological Concepts."
Vis hele sitatet...
Hehe, ny teori? Ajajaj, det er jo både fullstendig foreldet og misforstått fra ende til annen. Du vet jo ikke en gang hva som er definisjonen av altruistisk atferd, ei heller hvordan gener fungerer.

Sitat av onarki
Etter han er det primært jeg som har vært pådriveren for denne utviklingen, og jeg har formulert evolusjonær teori på en konsis måte med basis i individet og ikke genet. Hovedtrekkene i denne teorien fremsettes i min kommende bok "The Religious Atheists."
Vis hele sitatet...
Hehe! "Det er sant, det står i boka jeg har skrevet selv!"

Sitat av onarki
Forøvrig er dine referanser irrelevant. Det er selvfølgelig flott at du fremlegger referanser, men det er fryktelig elementære saker som ikke bidrar noenting til denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Elementært for oss andre, men tydeligvis altfor avansert for deg, ettersom alt av argumentasjon du har kommet med blir blåst i fillebiter av denne elementære kunnskapen.

Sitat av onarki
Da var det kreasjonister jeg diskuterte mot, og det var noen hardnakkete beist. Uansett hva man fremla av bevismateriale godtok de det ikke.
Vis hele sitatet...
Hmmm... Akkurat det der virker veldig kjent!

Sitat av onarki
Du tar tydeligvis ikke mitt ord på at jeg har lest alt dette materiale.
Vis hele sitatet...
Godt mulig du har lest det, men det har i så fall gått fullstendig over hodet på deg.

Sitat av onarki
Det å anta at den ene parten lyver om at han har lest mye evolusjonær biologi, uten å ha noen meget gode beviser for denne påstanden, hører ikke hjemme i rasjonell debatt.
Vis hele sitatet...
Bevisene for dette ligger i min argumentasjon og kildereferanser. Enhver med fullført videregående skole og evne til å følge et resonnement på mer enn to setninger ser at du er helt på viddene, og får det solid bekreftet gjennom artiklene jeg har linket til.

Sitat av onarki
Den lever ikke et sekund lenger ved å reprodusere seg, MEN den lever vesentlig lenger ved å være utstyrt med genet for reproduksjon. Uten dette genet ville ikke organismen ha eksistert i det hele tatt, fordi hvis man er utstyrt med dette genet betyr det at ens foreldre også var det og at DE skapte DEG gjennom reproduksjon. UTEN reproduksjonsgenet hadde din livslengde vært 0. Du hadde ikke eksistert. MED reproduksjonsgenet lever du kanskje 70+ år. Du har altså valget mellom å leve 0 og 70 år. Hva tror du er mest i din egeninteresse?
Vis hele sitatet...
Ja, her er du endelig inne på noe. Genet for reproduksjon overlever fra generasjon til generasjon. Organismen dør. For den spesifikke organismen spiller det ingen trille om den får avkom eller ikke, men for genet er det fullstendig avgjørende. Et gen som medfører sterilitet eller en uvilje mot å reprodusere seg vil være en evolusjonsmessig blindvei, og vil ikke spre seg videre. Reproduksjon er imidlertid ikke det eneste genetisk baserte trekket som går i arv, men de samme prinsippene gjelder like fullt. Ser ut til at du møtte deg selv i døra.

Sitat av onarki
I min kommende bok "The Religious Atheists" viser jeg hvordan K (som står for "parental care") er en feilbenevnelse på K-tilpassete organismer. Det er ikke omsorg for avkommene som er det essensielle kjennetegnet ved de K-tilpassete organismene men at de er mer individualistiske.
Vis hele sitatet...
Vel, da kan jeg glede deg på forhånd med at K-en ikke står for "parental care", men "carrying capacity" (bærekraft). Dette følger av den forholdsvis generelle Verhulst-likningen (med den logistiske funksjonen som løsning) som r/K-seleksjon er basert på. Her brukes K og r ("rate") for å representere henholdsvis vekstrate og antall individer omgivelsene kan opprettholde. Det er ingen implikasjoner om "parental care", altruisme eller andre forferdeligheter i hverken Verhulst-likningen for populasjonsvekst, den logistiske funksjonen eller r/K-seleksjon. Det høres med andre ord ut som at du kan forkaste det kapittelet.

Sitat av onarki
Det vil i praksis si at mer energi og ressurser strømmer gjennom en K-tilpasset organisme enn som kanaliseres inn i reproduksjon, og at K-tilpassete organismer er mer overlevelsesdyktige.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med r/K-seleksjon er at hvem som er mest overlevelsesdyktige avhenger av miljøet. Ustabilt miljø medfører r-seleksjon og stabilt miljø medfører K-seleksjon, kort sagt. Derav differensiallikningen til Verhulst. Med utgangspunkt i at K-seleksjon var mer hensiktsmessig i alle tilfeller vil du få problemer med å forklare hvordan bakteriene, som er skoleeksempel på r-seleksjon, er de mest tallrike av alle typer organismer på jorden med et antall på cirka 5·1030, og utgjør en betydelig del av all biomasse på jorden.

Sitat av onarki
Hvorfor får vi mennesker ikke like mange unger som kaniner da?
Vis hele sitatet...
Fordi vi lever i et stabilt miljø med begrensede ressurser, og fordi vi er energimessig kostbare organismer. Det gir altså større spredning av organismens gener å legge mer tid og krefter på å sikre vellykketheten til noen få avkom enn å produsere mange som må klare seg mer eller mindre på egenhånd.

Sitat av onarki
Jada, MEN all vitenskap bygger på filosofi.
Vis hele sitatet...
Vitenskap har sitt utspring i filosofi, ja, i den form av at filosofien brakte oss den vitenskapelige metode. Det betyr imidlertid ikke at vitenskapen er identisk med Platons filosofi, eller at du kan påtrykke enhver filosofi på vitenskapen for fri fortolkning.

Sitat av onarki
Enig i alt dette. Dette er Evolution 101, men hvorfor er dette relevant for denne diskusjonen?
Vis hele sitatet...
Fordi du konsekvent sier stikk i mot alt som er av etablert evolusjonsbiologi og til stadighet viser at du ikke innehar forståelse av selv de enkleste konsepter, samtidig som du ikke er i stand til å hoste opp kilder utover hva du selv synes og mener om saken.
Sist endret av Provo; 12. desember 2010 kl. 12:43.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Onarki, hadde vært utmerket om du kunne gitt lyd fra deg når/hvis du får et forlag til å gi ut boken din. Hadde vært en interessant lesning, for å si det mildt.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Veldig interessant lesing dette her, men det er en ting jeg ikke henger med på... Hva har alt dette med moral og etikk å gjøre?
Vis hele sitatet...
For å finne ut hvilken moral som er riktig, så må man gå i biologien hvis man vil være objektiv (virkelighetsorientert). Først da finner vi korrekte, objektive, universielle rettigheter.
What, why?

Hvordan har du kommet frem til at moral skal baseres på biologi?
Er alt en løve gjør, moralsk riktig?
Sitat av Roolfe Vis innlegg
What, why?

Hvordan har du kommet frem til at moral skal baseres på biologi?
Er alt en løve gjør, moralsk riktig?
Vis hele sitatet...
Kort sagt så er det moralsk riktig å leve i henhold til sin natur. Og for å finne ut av det må man studere sin natur.
Løver har ikke konseptuell moral. Moral forutsetter fri vilje (altså at man kan *velge* hva som er rett og galt).
Sist endret av JohnGalt; 12. desember 2010 kl. 15:59.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
What, why?

Hvordan har du kommet frem til at moral skal baseres på biologi?
Er alt en løve gjør, moralsk riktig?
Vis hele sitatet...
Nå er det kort sagt 4 sider med diskusjon her om hvordan og hvorfor ting skal baseres på hva.
Jeg foreslår at du begynner å lese istedenfor å dovne deg med å stille spørsmål hvis svar ligger rett foran nesen din.
Men da er du jo kun en moralsk objektivist om din definisjon av moral er et slags aksiom, og så vidt jeg vet deler ikke alle din definisjon.

Jeg vil heller si tvert i mot, om man handler moralsk riktig, så innebærer det ofte at man handler mot sin natur - nettopp for å vise medmenneskelighet.

Om det lå i min natur å stjele, manipulere andre mennesker osv., hadde det vært moralsk riktig av meg å handle i tråd med min natur?
edit:

Rettet til JohnGalt.

edit2:

Nitro: Jeg ser en lang diskusjon om altruisme vs egoisme, ikke om hvorfor man skal basere seg på biologi.
Sist endret av Roolfe; 12. desember 2010 kl. 16:04.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Men da er du jo kun en moralsk objektivist om din definisjon av moral er et slags aksiom, og så vidt jeg vet deler ikke alle din definisjon.
Vis hele sitatet...
At virkeligheten eksisterer uavhengig av våres bevissthet er et aksiom. Så går alt oppå dette.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg vil heller si tvert i mot, om man handler moralsk riktig, så innebærer det ofte at man handler mot sin natur - nettopp for å vise medmenneskelighet.
Vis hele sitatet...
Det er i vår natur å være medmenneskelige i normale forhold. Samfunnet er ikke i en livbåt med sultende folk.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Om det lå i min natur å stjele, manipulere andre mennesker osv., hadde det vært moralsk riktig av meg å handle i tråd med min natur?
Vis hele sitatet...
Mener du bare deg selv personlig, eller hele menneskeheten som art?
Sitat av Roolfe Vis innlegg

Nitro: Jeg ser en lang diskusjon om altruisme vs egoisme, ikke om hvorfor man skal basere seg på biologi.
Vis hele sitatet...
Og du forstår ikke hva denne diskusjonen har med biologi å gjøre?
Vel, da ønsker jeg deg lykke til med å forstå det dersom noen tar seg tid til å forklare det for deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Kort sagt så er det moralsk riktig å leve i henhold til sin natur. Og for å finne ut av det må man studere sin natur.
Løver har ikke konseptuell moral. Moral forutsetter fri vilje (altså at man kan *velge* hva som er rett og galt).
Vis hele sitatet...
Slår du ikkje litt ihjel eigen argumentasjon når du først seier at moral skal vere basert på natur, og deretter at moral forutset fri vilje? Om ein skal basere moral på dei instinkta vi er utstyrte med frå evolusjonen si side så set du jo fri vilje til side. Og om du seier at moral skal vere basert på fri vilje set du vel instinkt (som mennesker i stor grad er i stand til å overstyre) til side?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Slår du ikkje litt ihjel eigen argumentasjon når du først seier at moral skal vere basert på natur, og deretter at moral forutset fri vilje? Om ein skal basere moral på dei instinkta vi er utstyrte med frå evolusjonen si side så set du jo fri vilje til side. Og om du seier at moral skal vere basert på fri vilje set du vel instinkt (som mennesker i stor grad er i stand til å overstyre) til side?
Vis hele sitatet...
Njet. Moral er ikke noe som er preprogrammert. Moral er en funksjon i vår bevissthet som er avlet fram av naturlig seleksjon, som programmeres i etterkant. Moral baseres på kunnskap, og når denne er feil, blir også moralen feil. Man har altså fri vilje til å ha feil moral.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Njet. Moral er ikke noe som er preprogrammert. Moral er en funksjon i vår bevissthet som er avlet fram av naturlig seleksjon, som programmeres i etterkant. Moral baseres på kunnskap, og når denne er feil, blir også moralen feil. Man har altså fri vilje til å ha feil moral.
Vis hele sitatet...
Men om det ikkje er preprogrammert, kvifor skal vi då sjå til naturen, istadenfor å velje det vi meiner er rett? Om det ikkje er preprogrammert blir jo heile argumentet om kva som er naturleg uviktig, ettersom vi står fritt til å velje.
Mulig jeg har formulert meg litt klønete, det jeg skulle frem til var da det slashdot kom med nå.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men om det ikkje er preprogrammert, kvifor skal vi då sjå til naturen, istadenfor å velje det vi meiner er rett? Om det ikkje er preprogrammert blir jo heile argumentet om kva som er naturleg uviktig, ettersom vi står fritt til å velje.
Vis hele sitatet...
Nuvel......

Moralen er en funksjon som motiverer oss til å handle i vår egeninteresse. Altså et verktøy for å gi oss en sterk følelse hvis noe er galt eller riktig. Dette er helt klart nyttig når det gjelder å hjelpe å ta avgjørelser. Siden hjernen er vår primære overlevelsesredskap så sier det seg selv at vi må være rasjonelle for å overleve. Og moral basert på rasjonelle ideer er det mest riktige siden det er i henhold til vår natur.... Men man kan jo velge å fornekte virkeligheten. Det er det som kommer med fri vilje, det. Men man kommer ikke bort ifra at man må være rasjonelle mesteparten av tiden: Ser du deg for før du går over en trafikkert gate? Hvorfor?

Å velge å drite seg ut er en av tingene som kommer med en høyt utviklet hjerne og fri vilje.
Sist endret av JohnGalt; 12. desember 2010 kl. 16:42.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Moralen er en funksjon som motiverer oss til å handle i vår egeninteresse. Altså et verktøy for å gi oss en sterk følelse hvis noe er galt eller riktig.
Vis hele sitatet...
Galt og riktig i forhold til hva?
Sitat av Provo Vis innlegg
Galt og riktig i forhold til hva?
Vis hele sitatet...
I forhold til hva moralen er...
Sist endret av JohnGalt; 12. desember 2010 kl. 17:07.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
I forhold til hva moralen er.
Vis hele sitatet...
Moralen er en funksjon som er skapt for å definere hva som er galt og riktig i forhold til moral? Tautologi much?
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du pålitelige kilder på at følelser svekker "den effektive IQ-en", og gjerne en kilde på definisjon av begrepet "effektiv IQ"? Hvis ikke er påstanden å anse som uinteressant.
Vis hele sitatet...
Faktaene som ligger bak denne påstanden er allment tilgjengelige og ukontroversielle. Det er ikke uten grunn at man snakker om at det er vanskelig å være objektiv når man er følelsesladd. Kilden på effektiv IQ er meg og er et trivielt begrep. Det kan defineres som den målte IQen på et bestemt tidspunkt. IQen vår er altså variabel som følge av dagsform og andre faktorer. Eksempel: prøv å ta en IQ-test når du har 2 i promille eller en kraftig influensa. Du vil se at du scorer lavere enn du pleier. Forsøk også å ta en IQ-test samtidig som det er en person som står og snakker til deg og forstyrrer deg. Også dette medfører at den målte IQen din akkurat der og da blir vesentlig redusert.

At følelser reduserer den effektive IQen er åpenbart. Alle har opplevd en person som det overhode ikke nytter å snakke fornuft til fordi vedkommende er veldig følelsesladd. Det er SOM OM IQen til personen er mye lavere. Den effektive IQen er blitt redusert.

Rent evolusjonært er det også temmelig logisk hvorfor det må være sånn og hvorfor det er bra. La oss starte med hva intelligens er. Funksjonelt kan vi definere det som evnen til å se mange forskjellige løsninger/muligheter. Komplekse problemer med mange potensielle muligheter krever en høyere intellligens. Så hva er da følelsenes biologiske funksjon? Hvorfor har de utviklet seg? Jo, de er motivasjonsorganet. Følelsenes funksjon er å REDUSERE antall valgmuligheter og forsøke å få deg til å velge EN bestemt handling der og da. Eksempel: når en antilope ser en løve komme springende blir den redd, og denne redselen motiverer antilopen til å løpe. Så sterk er denne motivatoren at handlingsresponsen til disse følelsene er så forutsigbare at vi kaller dem instinkter. Åpenbart er det gunstig for antilopen å bare handle raskt og ikke forsøke å vurdere mange muligheter. Følelser innsnevrer altså antallet valgmuligheter og er dermed det motsatte av intelligens. (Men altså svært nyttig i visse sammenhenger)


Hvordan kan du trekke en slik konklusjon? Hvis premisset er at fullstendig objektivitet ikke er mulig, så betyr det at mennesker ikke kan være fullstendig objektive.
Vis hele sitatet...
Engler er umulige også. Spørsmålet er hvorfor i alle dager mennesket skal bruke et umulig/overnaturlig vesen som standard for noenting som helst.

Det er ingen overnaturlighet i å ikke være i stand til noe som ikke er mulig. Akkurat som man ikke innfører overnaturlighet ved å konstatere at mennesker ikke kan fly uten teknologisk hjelp.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg konstaterer at engler kan fly og supermann kan fly. Felles for slike vesener er at de jevnt over betraktes å ha OVERNATURLIGE evner. En person som klarer det umulige (å forsvinne i løse luften, å fly, å springe fortere enn lyden etc.) har overnaturlige evner. Dette er dog en meget lite produktiv diskusjon. Hvis du ikke liker begrepet overnaturlig kan vi bare bytte det ut med et begrep som gjør deg litt mindre følelsesladd (og dermed effektivt sett litt mer intelligent), feks. umulig. Kan du forklare hensikten med en umulig, uoppnåelig standard? Burde ikke objektivitet være basert på VIRKELIGHETEN (dvs. det mulige)? Bruker du umulige standarder har du i realiteten diktet opp et fantasiobjekt, akkurat som engler, enhjørninger og supermann. Kan du vise til noe som helst område innen vitenskapen hvor denne form for fantasering er produktivt?
Sitat av onarki Vis innlegg
Faktaene som ligger bak denne påstanden er allment tilgjengelige og ukontroversielle.
Vis hele sitatet...
Skulle ikke være et stort problem å vise til denne forskningen, da.

Sitat av onarki
Kilden på effektiv IQ er meg og er et trivielt begrep.
Vis hele sitatet...
Beklager, onarki, men din verdi som kilde er ikkeeksisterende. Kan du ikke vise til seriøs forskning kan du like greit la være å komme med slike kvasivitenskapelige begrep og påstander.

Sitat av onarki
Engler er umulige også. Spørsmålet er hvorfor i alle dager mennesket skal bruke et umulig/overnaturlig vesen som standard for noenting som helst.
Vis hele sitatet...
Og å konstatere at engler ikke er mulig er å innføre overnaturlighet i følge implikasjonene av din tidligere uttalte logikk angående påstanden til Sneipen92 om at ekte objektivitet ikke kan eksistere, og at ingen følgelig innehar egenskapen. Du har herved da innført overnaturlighet, noe som du selv ser sterkt ned på.

Du har en imponerende evne til å snakke deg selv midt i mot.
Sitat av Provo Vis innlegg
Moralen er en funksjon som er skapt for å definere hva som er galt og riktig i forhold til moral? Tautologi much?
Vis hele sitatet...
Nei, det er viktig å se moral i en evolusjonær sammenheng. Da blir alt så meget enklere. Du må spørre deg følgende spørsmål: hvorfor er alle mennesker utstyrt med et moralorgan (dvs. en kognitiv mekanisme som motiverer oss til det vi opplever som rett og demotiverer oss fra det vi opplever som galt)? Åpenbart er denne evnen til moral så universell blant mennesker at den MÅ være genetisk betinget. Moralevnen har altså utviklet seg via naturlig seleksjon. Hvorfor det? Fordi moralevnen gagner individet. Moral er i individets egeninteresse, ellers ville ikke moral ha blitt selektert. Ergo er egoisme den objektive moral. (Forøvrig grenser dette til diskusjonen om hva som er seleksjonsenheten. Dersom det er genene er moral utviklet seg for å fremme genenes egeninteresse, men dersom det er individet er moral utviklet seg for å fremme individets egeninteresse. I begge tilfeller er det dog egoisme som er den objektive moral, altså moralens biologiske funksjon.)
Er det moralsk riktig av meg å tvinge deg til å handle mot din egeninteresse, om det gagner meg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onarki Vis innlegg
Nei, det er viktig å se moral i en evolusjonær sammenheng. Da blir alt så meget enklere. Du må spørre deg følgende spørsmål: hvorfor er alle mennesker utstyrt med et moralorgan (dvs. en kognitiv mekanisme som motiverer oss til det vi opplever som rett og demotiverer oss fra det vi opplever som galt)? Åpenbart er denne evnen til moral så universell blant mennesker at den MÅ være genetisk betinget. Moralevnen har altså utviklet seg via naturlig seleksjon. Hvorfor det? Fordi moralevnen gagner individet. Moral er i individets egeninteresse, ellers ville ikke moral ha blitt selektert.
Vis hele sitatet...
Du overser mogelegheita for at den ikkje spelar sterkt inn på overlevelsesevna, og at den kan ha komt som konsekvens av andre eigenskaper som spelar inn på overlevelsesevna. Altså eit parasittisk gen om du vil.

Om det var resultat av direkte evolusjonistisk press er det vel meir naturleg at moralen ville blitt hardkoda i form av instinkt, og ikkje som ein læringsprosess? Då ville moral vore universal, men det er den ikkje, som du påpeiker - fordi den er ein del av sosial læringsprosess.

Då er vel ein nærliggande konklusjon at moralen til individet er meir produkt av memer enn av gener?

Det verkar i heile tatt som ein rimelig desperat konklusjon å hevde at moral er basert på evolusjon, og at vi bør sjå på evolusjon for å bestemme kva moral vi skal ha.
Sitat av onarki
Nei, det er viktig å se moral i en evolusjonær sammenheng. Da blir alt så meget enklere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke jeg som definerer moral i ring, her. Det er det JohnGalt som står for.

Sitat av onarki
Åpenbart er denne evnen til moral så universell blant mennesker at den MÅ være genetisk betinget. Moralevnen har altså utviklet seg via naturlig seleksjon. Hvorfor det? Fordi moralevnen gagner individet. Moral er i individets egeninteresse, ellers ville ikke moral ha blitt selektert. Ergo er egoisme den objektive moral. (Forøvrig grenser dette til diskusjonen om hva som er seleksjonsenheten. Dersom det er genene er moral utviklet seg for å fremme genenes egeninteresse, men dersom det er individet er moral utviklet seg for å fremme individets egeninteresse. I begge tilfeller er det dog egoisme som er den objektive moral, altså moralens biologiske funksjon.)
Vis hele sitatet...
Ok, du har litt problemer med å forstå dette, altså.. Du kan jo ikke påstå at "moral som angår organismen er egoistisk uansett, fordi enten er organismen egoistisk eller så opptrer genene egoistisk". På organisme-/individnivå eksisterer både egoisme og altruisme, som tidligere solid påvist, og begge deler har altså sin plass i moral.

Men det er klart, mye av ideologien din kollapser jo med tanken på at objektiv og egoistisk moral ikke eksisterer, så at du er motvillig til å forstå på tross av soleklare bevis er vel kanskje bare å forvente? Kanskje ikke så ulikt kreasjonistene du påstår å ha kranglet med i fem år.

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Trollologi much? Nå får du skjerpe deg. Du vet utmerket godt hva jeg mener. Moral er programmerbart.
Vis hele sitatet...
Begynner å bli hissig? Nei, jeg vet ikke hva du mener. Du vet det tydeligvis ikke selv en gang.
Sist endret av Provo; 12. desember 2010 kl. 17:40.
Sitat av onarki Vis innlegg
I begge tilfeller er det dog egoisme som er den objektive moral, altså moralens biologiske funksjon.)
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg skjønte ikke helt hva du ville frem til. Men når jeg er i Oslo feks, så føler jeg meg uvel når jeg går forbi tiggere uten å gi noe. Altså jeg føler at jeg gjør noe umoralskt. Samme føler jeg hvis jeg feks sniker på toget. Eller lyver. Selvom det som jeg nevner over er ting som gagner meg som individ. Altså jeg sparer penger, jeg unnlater å fortelle sannheten for å unngå konsekvenser. Allikavel så føler jeg "moralen" (det er nå hvertfall det jeg tror jeg føler) og at jeg ikke burde gjort det.

Er dette fordi jeg ikke har en objektiv moral, er det du prøver å si? Altså at de med ekte moral, vil kun føle "moralen" når de gjør ting som er uønskelig for seg selv. For eksempel ved å gi penger til Røde Kors, eller til en narkoman som sitter med en kaffekopp? Dette er ting som du som individ overhodet ikke tjener på, men det kan jo umulig finnes mennesker som føler et ubehag hvis de gjør dette? Eller?
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Blir litt småirritert på trolling ja, særlig når moderatorer aktivt hindrer meg å påpeke dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke trolling å påpeke at definisjonene dine er verdiløse tautologier.
Sitat av Provo Vis innlegg
Skulle ikke være et stort problem å vise til denne forskningen, da.
Vis hele sitatet...
Trenger du en referanse til Nature for hver en minste lille trivielle fakta for å kunne diskutere? Det er nærliggende å spørre om du i det hele tatt klarer å komme deg ut av huset om dagene. Gjennom denne enkle handlingen bygger du på en hel haug med kunnskap (og andres kunnskap) som ikke står i en noen forskningsartikler (det er for trivielt). Av ren nysgjerrighet, når du tar bussen (eller sitter på med en bil) spør du da sjåføren om han har en vitenskaplig referanse for kunnskapen hans om bussens svingradius og bremselengde? Og i såfall, hvis han ikke har det, betrakter du han som inkompetent, marsjerer ut av bussen og nekter å kjøre med en så useriøs person?

Beklager, onarki, men din verdi som kilde er ikkeeksisterende. Kan du ikke vise til seriøs forskning kan du like greit la være å komme med slike kvasivitenskapelige begrep og påstander.
Vis hele sitatet...
Denne holdningen minner svært mye om de reaksjonene Isaac Newton fikk da han publiserte sin teori om lys og farger. Han refererte ikke en eneste gang til eksisterende publiserte teorier og forsøkte ikke på noe som helst måte å forklare sin fargeteori med utgangspunkt i etablerte teorier. Datidens rasjonalister latterliggjorde Newton som totalt useriøs. "Hvor ble det av alle referansene?" spurte de Newton. Newton svarte "jeg har ingen referanser, jeg har bare utført eksperimenter hjemme i stuen min. Min referanse er virkeligheten. Alt er utledet fra den."

Dersom du hadde levd den gangen er jeg temmelig overbevist om at du hadde vært en av datidens rasjonalister som nektet å så mye som åpne Newtons bok om farger av den grunn at den helt åpenbart var totalt useriøs. Du ville avfeid den uten så mye som 5 sekunders vurdering. Hadde mange nok slike som deg eksistert den gangen ville kanskje presset mot Newton vært så stort at teorien aldri hadde vunnet frem. Det er meget mulig at vi da fremdeles hadde vært i middelalderen.

Og å konstatere at engler ikke er mulig er å innføre overnaturlighet i følge implikasjonene av din tidligere uttalte logikk angående påstanden til Sneipen92 om at ekte objektivitet ikke kan eksistere, og at ingen følgelig innehar egenskapen. Du har herved da innført overnaturlighet, noe som du selv ser sterkt ned på.
Vis hele sitatet...
Dette er åpenbart et tema som bringer frem mange følelser hos deg, og at det kan være tøft å håndtere er noe jeg stor forståelse for. Du har mine sympatier. Så la oss forsøke å styre deg vekk fra ting som kan opprøre deg. For eksempel, kanskje du kan fortelle oss hvordan DU definerer det overnaturlige?
Sitat av onarki Vis innlegg
Trenger du en referanse til Nature for hver en minste lille trivielle fakta for å kunne diskutere?
Vis hele sitatet...
Nei, men når noen kommer med banebrytende utsagn om følelser og intelligens så forventer jeg at personen har mer å backe det opp med en egen ufaglært synsing om saken.

Sitat av onarki
Denne holdningen minner svært mye om de reaksjonene Isaac Newton fikk da han publiserte sin teori om lys og farger. Han refererte ikke en eneste gang til eksisterende publiserte teorier og forsøkte ikke på noe som helst måte å forklare sin fargeteori med utgangspunkt i etablerte teorier. Datidens rasjonalister latterliggjorde Newton som totalt useriøs. "Hvor ble det av alle referansene?" spurte de Newton. Newton svarte "jeg har ingen referanser, jeg har bare utført eksperimenter hjemme i stuen min. Min referanse er virkeligheten. Alt er utledet fra den."
Vis hele sitatet...
Du sammenlikner deg selv med Newton...? Newton hadde konkrete etterprøvbare forsøk å vise til. Han trengte ingen kilder, fordi han hadde helt spesifikke eksperimenter som for eksempel viste at hvitt lys består av et spektrum av farger gjennom å sende lyset gjennom et prisme. Du, derimot, har tilsynelatende ingenting mer enn en voldsom mengde løs synsing.

Sitat av onarki
Dette er åpenbart et tema som bringer frem mange følelser hos deg, og at det kan være tøft å håndtere er noe jeg stor forståelse for. Du har mine sympatier. Så la oss forsøke å styre deg vekk fra ting som kan opprøre deg. For eksempel, kanskje du kan fortelle oss hvordan DU definerer det overnaturlige?
Vis hele sitatet...
Flåseri, og i grenseland mot personangrep – tyder vel på at argumentasjonen din ikke står for seg selv. Du påsto at å påpeke at noe ikke kan eksistere er å innføre noe overnaturlig. Det er så innlysende tullete at jeg mangler ord..

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Forøvrig flott at du er enig i resten i posten min siden du ikke kommenterte det!
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til?
Sist endret av Provo; 12. desember 2010 kl. 17:54.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
At virkeligheten eksisterer uavhengig av våres bevissthet er et aksiom. Så går alt oppå dette.
Vis hele sitatet...
Feil, aksiomet deres er at moral er å handle i henhold til sin natur (hva nå enn det betyr).
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er helt riktig. Vi har utviklet moral for at vi som individer skal kunne ta valg som fremmer vår langsiktige egeninteresse. Dermed følger det logisk at en moralsk handling er en egoistisk handling. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke grunnen til at vi har "utviklet" moral man.. Heldigvis. Og det er heller selvbeseirende og retorisk sleipt å redusere alt til ekstrem egoisme. Til og med i den grad at det motsatte; altruisme; kan beskrives som egoisme.

Ordspill...

..men det tøft da, å si at alt er naturlig utvelgelse og egennytte...! eller?

koz
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hmm, jeg skjønte ikke helt hva du ville frem til. Men når jeg er i Oslo feks, så føler jeg meg uvel når jeg går forbi tiggere uten å gi noe. Altså jeg føler at jeg gjør noe umoralskt. Samme føler jeg hvis jeg feks sniker på toget. Eller lyver. Selvom det som jeg nevner over er ting som gagner meg som individ. Altså jeg sparer penger, jeg unnlater å fortelle sannheten for å unngå konsekvenser. Allikavel så føler jeg "moralen" (det er nå hvertfall det jeg tror jeg føler) og at jeg ikke burde gjort det.

Er dette fordi jeg ikke har en objektiv moral, er det du prøver å si? Altså at de med ekte moral, vil kun føle "moralen" når de gjør ting som er uønskelig for seg selv. For eksempel ved å gi penger til Røde Kors, eller til en narkoman som sitter med en kaffekopp? Dette er ting som du som individ overhodet ikke tjener på, men det kan jo umulig finnes mennesker som føler et ubehag hvis de gjør dette? Eller?
Vis hele sitatet...
La meg først berømme deg for gode og intelligente spørsmål. Jeg skal svare etter beste evne.

Først er det viktig å forstå at vi IKKE er født med en bestemt moral, men med en moralEVNE, et moralorgan. Dette er relatert til og ikke ulikt Noam Chomskys såkalte språkorgan. Dersom barn i alderen 0-4 år blir eksponert for språk kan de stort sett ikke unngå å utvikle språk, men INNHOLDET i språket kan variere fra land til land, kultur til kultur. Hjernen vår er altså svært programmerbar, og dette er dens store styrke. Vi kan ikke unngå å fylle den med innhold, men innholdet er i vesentlig valgfritt.

Slik er det også med moralorganet. Vi kan ikke unngå å utvikle en moral, men hvilken moral vi danner oss er avhengig av våre valg og våre erfaringer. Den BIOLOGISKE FUNKSJONEN til moral er utvilsomt å motivere handlinger som er i vår egeninteresse, men det er selvsagt fullt mulig å feil-programmere moralen slik at den arbeider mot oss og ikke for oss.

I de eksemplene du ga viste du til moralske kvaler. La meg først slå fast at du HAR en moral, og at den gjenspeiler seg nettopp i at den motiverer en bestemt handling (du kan velge å ikke følge motivasjonen din, slik du gjorde i de bestemte tilfellene). Generelt er det TO årsaker til at moralske dilemmaer oppstår. Den ene grunnen er at det er en legitim konflikt mellom to av dine verdier. (Feks. du verdsetter pengene dine som du har arbeidet hardt for, men du verdsetter også å slippe å se noen lide. Når du går forbi en tigger kan det dermed oppstå et legitimt moralsk dilemma.)

Den andre grunnen er at det er en SELVMOTSIGELSE i din moral. Da bygger du din moral på grunnleggende feil i ditt livssyn og disse gir seg utslag i et hav av moralske kvaler, dobbeltmoral og/eller ulykke. La meg gi et godt eksempel på dette, nemlig Mor Teresa. Mor Teresa var en meget hardnakket tilhenger av altruisme, men siden altruisme er skadelig for mennesket opplevde hun å være ulykkelig store deler av livet sitt. Hun uttrykte ofte at hun var veldig fjern fra Gud, men at hun likevel fortsatte å ofre seg selv ut av en pliktfølelse. De som stod Mor Teresa nær beskrev henne som et bittert, nedstemt og lite sympatisk menneske. Hun var opptatt av penger og makt og samlet inn store mengder penger til å bygge sitt kirkeimperium og brukte heller lite på å helbrede syke, som hun har blitt så kjent for. Hun tok avstand fra moderne medisin og hennes "klinikker" hadde ofte forferdelige sanitære forhold og de syke ble ikke tilbudt skikkelig behandling. Sannsynligvis gjorde hun netto mer skade enn godt for fattige og syke.

Dette er et prakteksempel på en gigantisk selvmotsigelse i ens moralsystem. Altruismen er den dominerende moralen i samfunnet i dag og skaper tilsvarende negative effekter over hele verden.

Hvis man derimot har en objektiv moral (dvs. egoistisk moral) opplever man at det blir samsvar mellom ens sinnstilstand og ens moralske motivasjon. Egoisme gjør en lykkelig, produktiv og til et menneske som sprudler av overskudd. Denne form for indre harmoni er sluttresultatet av at man har en moral uten selvmotsigelser, altså en moral som er i samsvar med ens biologiske natur.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Er det moralsk riktig av meg å tvinge deg til å handle mot din egeninteresse, om det gagner meg?
Vis hele sitatet...
Svaret er et betinget ja. La meg dog skynde meg å legge til at for oss mennesker er dette et unntak. Det normale for oss mennesker er at det er i vår egeninteresse å opprettholde fredelige relasjoner mellom folk. Som rasjonelle vesener er fred en helt ekstremt viktig verdi for oss, og ved å bryte denne freden på jevnlig basis normaliseres voldelige relasjoner. Dette sprer seg til hele samfunnet og resultatet er til slutt at DU lever i et samfunn der hvor DU blir utsatt for kronisk vold, eller konsekvensene av dette. Dette er definitivt ikke i din egeninteresse. Det er ikke i samsvar med din natur.

Unntaket er som sagt nødrett. Fred er ekstremt viktig, men vårt eget liv er selvfølgelig vår høyeste verdi. Det betyr at dersom livet vårt (eller store verdier) står på spill er det moralsk legitimt å bruke vold/tvang mot andre. Det klassiske eksempelet er å bryte seg inn i en hytte på vidda for å redde livet fra en snøstorm. Metafysisk er du uten valg (valget å dø for å spare en hytte er meningsløst fra et egoistisk perspektiv). Du MÅ bryte deg inn for å overleve og derfor kan du heller ikke dømmes for en kriminell handling i dette tilfellet.

MEN det er selvfølgelig grenser for nødrett også. Dersom volden blir for stor og ugjenopprettelig har selvfølgelig de som utsettes for denne volden rett til å forsvare seg. En rettsstat vil altså først og fremst kun sanksjonere MILD og REVERSIBEL vold/tvang i nødrett.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
What, why?

Hvordan har du kommet frem til at moral skal baseres på biologi?
Er alt en løve gjør, moralsk riktig?
Vis hele sitatet...
En løve har ikke moral. Den har kun instinkter. Moral forutsetter konseptuell fri vilje, altså en bevissthet som er i stand til å motstå driftene sine.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du forklare på kva måte det er ein fordel for individet si evne til å forplante seg å ofre livet i krig? Det hadde vore rimelig interessant å vite korleis det kan vere statistisk sett fordelaktig for individet.
Vis hele sitatet...
Som onarki har forklart ofrer IKKE individet livet sitt i krig, statistisk sett. Statistisk sett tjener det på å være medlem av en gruppe som alle er utstyrt med det samme genet. Av og til kommer det derimot i en situasjon hvor det selv må "ofre" seg, men det er fryktelig irrasjonelt å velge å se på bare dette ene tilfellet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forutsetter du at mauren beregner at det er en sjanse for at han overlever, og at de andre maurene da vil være takknemlige og hjelpe han en annen gang?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forutsetter at mauren ikke har fri vilje, men handler etter instinkter og ytre impulser.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er jo heller genet som tjener på at han ofrer seg, fordi han beskyttet resten av genbærerene.
Vis hele sitatet...
Du kan like godt si at det er følehornene som tjener på at han "ofrer" seg. Følehornene "ofrer" et individ for å sikre at de går videre til neste generasjon.

Sitat av anamnesis Vis innlegg
Man må ikke være Gud, det finnes mange ting man kan tilstrekkelig bevise, e.g tyngdekraften e.l fordi vi kan ta og føle på dem.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bevise tyngdekraften i henhold til din guddommelige standard for bevis. Hva om hjernen din blir lurt hver gang den føler tyngdekraften?

Sitat av anamnesis Vis innlegg
Etisk filosofi derimot kan ikke bevise noe som helst om hvordan mennesker oppfører seg eller hvordan de burde oppføre seg.
Vis hele sitatet...
Mennesket er en overlevelsesmaskin med en bestemt natur. Det bør derfor oppføre seg slik at det fremmer sitt eget liv i tråd med denne naturen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Har du pålitelige kilder på at følelser svekker "den effektive IQ-en", og gjerne en kilde på definisjon av begrepet "effektiv IQ"? Hvis ikke er påstanden å anse som uinteressant.
Vis hele sitatet...
Du er veldig opptatt av dette med kildehenvisning og appell til autoriteter. Kan du ikke i stedet for å sluke rått det professorene sier, bruke hjernen din til å forsøke å forstå argumentene? Det burde ikke være så veldig vanskelig å forstå at sjansen for å begå logiske feilslutninger øker dersom du er under sterk innflytelse av følelser. Jeg er sikker på at du til og med kan finne gode eksempler på dette fra ditt eget liv. For eksempel svarene dine i denne tråden. Du FØLER så sterkt at individualistisk evolusjonslære må være feil fordi Richard Dawkins er uenig, og derfor nekter du å forsøke å forstå argumentene.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Er det moralsk riktig av meg å tvinge deg til å handle mot din egeninteresse, om det gagner meg?
Vis hele sitatet...
Ja, i de ytterst sjeldne situasjonene hvor dette er tilfelle.

Sitat av Taratasarar Vis innlegg
Dette er ikke grunnen til at vi har "utviklet" moral man.. Heldigvis. Og det er heller selvbeseirende og retorisk sleipt å redusere alt til ekstrem egoisme. Til og med i den grad at det motsatte; altruisme; kan beskrives som egoisme.
Vis hele sitatet...
Det er ikke retorikk, men en beskrivelse av virkeligheten. Kan du vise til ETT eksempel på "altruisme" i naturen, som ikke statistisk sett er en fordel for individet?

Sitat av Provo Vis innlegg
når noen kommer med banebrytende utsagn om følelser og intelligens så forventer jeg at personen har mer å backe det opp med en egen ufaglært synsing om saken.
Vis hele sitatet...
Men dersom Richard Dawkins hadde lagt fram nøyaktig den samme argumentasjonsrekken, så hadde du vært enig?
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Veldig interessant lesing dette her, men det er en ting jeg ikke henger med på... Hva har alt dette med moral og etikk å gjøre?

Forstår jeg det riktig om jeg tror du mener at siden vi er egosentriske vesener, så bør vi handle moralsk deretter (onarki)?
Vis hele sitatet...
Igjen, gode spørsmål. Hvis dette hadde vært en diskusjon om pusting og ikke moral ville ditt spørsmål vært hva lungene har med pusting å gjøre. Svaret på dette spørsmålet er at pusting er en biologisk funksjon som lungene utfører som en del av livsprosessen. Det kan ikke eksistere noen pusting uten lunger, og uten at det er en levende organisme som tjener på pustingen.

På tilsvarende vis er moral en biologisk funksjon som moralorganet vårt utfører som en del av livsprosessen. Moral kan ikke eksistere uten moralorganet, og uten at det er en levende organisme som tjener på moralen. Moral dreier seg altså 100% om biologi. Derfor er biologi-diskusjonen helt essensiell i denne sammenhengen.

Som en hvilken som helst evolusjonær biolog kan si deg finnes det kun en form for verdisystem i naturen: egoisme. Egoisme = liv. Altruisme = anti-liv. Med andre ord, dersom du ønsker å LEVE bør du være egoistisk. Legg merke til at "å leve" her ikke bare at hjertet slår og kroppsfunksjonene opprettholdes. Mennesket har en bestemt natur (vi er rasjonelle, sosiale vesener) og dette er vår måte å eksistere på. Hvis vi ikke lever som rasjonelle, sosiale vesener lever vi ikke som mennesker.

Det denne biologiske diskusjonen dreier seg om er HVEM som eksisterer. Er det DU som individ som er den biologiske eksistenten, eller er det genene dine? Dette spørsmålet koker ned til: hvem er seleksjonsenheten i evolusjon? Helt siden Darwin fremsatte sin teori om naturlig seleksjon (han gjorde dette i en tid da individualismen fremdeles stod sterkt) har kollektivister forsøkt å argumentere for at individet egentlig ikke er seleksjonsenheten men gruppen. Richard Dawkins forklarer hvordan han selv ble meget overrasket over at det ikke er rasen/arten/gruppen som er seleksjonsenheten, men individet, og de fleste biologistudenter sliter med å akseptere dette. Stephen Jay Gould, en kjent amerikansk evolusjonsbiolog og religiøs ateist, viet store deler av sin karriere til å forsøke å bevise gruppeseleksjon, noe han mislyktes med. Til dags dato har ingen klart å bevise noen form for gruppeseleksjon. Gruppen har ingen biologisk eksistens. Det er det individet som har.

MEN kollektivistene har klart å finne et kompromiss på dette problemet. Alle evolusjonsbiologer aksepterer i dag at gruppen ikke er seleksjonsenheten, men har erstattet dette med noe som er veldig nært, nemlig GENET. Evolusjonsbiologer sier stort sett i dag at individet egentlig bare et bruk-og-kast-objekt som gjør drittarbeidet med å reprodusere genene. Genene regnes altså som den primære eksistensen. Individet (dvs. selve organismen) anses å ikke være seleksjonsenheten.

Hvorfor er denne diskusjonen viktig? Jo, fordi selv om evolusjonsbiologi sier at egoisme er den objektive moral er det fremdeles et stridsspørsmål om HVEM som er egoistisk. Er det genene? Eller er det individet? Hvis det er genet som er egoistisk er dette i realiteten full seier for kollektivistene. Dette legitimerer fascisme som samfunnssystem. Siden individet egentlig ikke eksisterer kan kollektivistene tillate seg å gjøre hva de vil med dem uten moralske kvaler.

DETTE er den egentlige diskusjonen. Som individualist aksepterer jeg ikke automatisk at vitenskapen legitimerer fascisme, og derfor har jeg og mange andre individualister gått evolusjonsteorien etter i sømmene med den hensikt å se om det gensentriske verdensbildet er det eneste rette, eller om det egosentriske verdensbildet er i samsvar med observasjonene.

Det jeg og flere med meg har oppdaget er at ikke bare er evolusjonær biologi i samsvar med individet som seleksjonsenhet, men det gir faktisk en bedre forklaringsevne og produserer forutsigelser som kan testes. I all hovedsak er gensentrismen og egosentrismen identiske. Med andre ord, en hver gensentrert tolkning kan omformuleres til en konsistent og korrekt egosentrisk tolkning.
Sitat av onarki Vis innlegg

1
Den BIOLOGISKE FUNKSJONEN til moral er utvilsomt å motivere handlinger som er i vår egeninteresse, men det er selvsagt fullt mulig å feil-programmere moralen slik at den arbeider mot oss og ikke for oss.

2
...en objektiv moral (dvs. egoistisk moral) .... altså en moral som er i samsvar med ens biologiske natur. ... En løve har ikke moral. Den har kun instinkter. Moral forutsetter konseptuell fri vilje, altså en bevissthet som er i stand til å motstå driftene sine.

3
Fred er ekstremt viktig, men vårt eget liv er selvfølgelig vår høyeste verdi.

4
Det betyr at dersom livet vårt (eller store verdier) står på spill er det moralsk legitimt å bruke vold/tvang mot andre. Det klassiske eksempelet er å bryte seg inn i en hytte på vidda for å redde livet fra en snøstorm. Metafysisk er du uten valg (valget å dø for å spare en hytte er meningsløst fra et egoistisk perspektiv).
Vis hele sitatet...
1
- Man kan heldigvis ikke dele opp moralen i forskjellige funksjoner uten å miste grunnleggende aspekt av det gjeldende.
- Og man kan ikke avdekke en "BIOLOGISK FUNKSJON" som et lukket system uten å redusere vekk det man prøver å beskrive.
- Egeninteresse kan selvfølgelig trekkes ut som et ordsymbol av mange for å forsøke å beskrive menneskets moral. Det blir isåfall bare det. Ett av mange.

2
Om det moralske er det å handle i samsvar med sin "biologiske natur", og om en løve er et dyr som handler instinktivt i samsvar med sin biologiske natur, hvorfor er da ikke løven moralsk?
- Man trenger følgende ikke å ha fri vilje for å være moralsk, men til å være umoralsk.

3
Dette er alt for generaliserende.... Forklar selvmord.. Forklar bomberne i 9/11... Forklar hvorfor så mange har ofret sitt eget liv for å redde noen andre.. (ja selv noen man ikke er genetisk bundet til)...

4
Så du mener det var moralsk riktig av 9/11 bomberne å fly inn i wtc? Om noen av de store verdiene deres sto på spill? Er det moralskt riktig å begå et folkemord fordi man tror/vet at det er enten er oss eller dem?
Slik som skjedde i Rwanda i 94.. 800 000 tutsier hakket i stykker av macheter.

Kan du i hele tatt, ved hjelp av moralen din, forklare hvorfor nazistene var umoralske? Gjorde de ikke bare det som var "biologisk egennyttig", det som var i samsvar med deres natur? Om nazistene hadde vunnet, hvorfor hadde det vært umoralsk? Det kan da ikke bare være umoralskt fordi de tapte, noe som gjorde det ugunstig "rent biologisk"...

koz