Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1707
For ca 1 år siden, kjøpte jeg meg en ny bærbar pc. Jeg sa til de som jobbet der at den skulle brukes til spilling, og skulle kunne spille nye spilll som måtte komme ut de neste årene. Greia er nå at den ikke engang kjører wow over 25 fps, med alt på low. Hva kan jeg gjøre? Har jeg rett til å klage?
"For ca 1 år siden"...

WoW har fått forbedrelser i grafikken.
Hva sitter inni beistet ditt?
Hvorfor snakket du ikke med oss først?

Hvilken maskin kjøpte du?

Sitat av Enay Vis innlegg
For ca 1 år siden, kjøpte jeg meg en ny bærbar pc. Jeg sa til de som jobbet der at den skulle brukes til spilling, og skulle kunne spille nye spilll som måtte komme ut de neste årene. Greia er nå at den ikke engang kjører wow over 25 fps, med alt på low. Hva kan jeg gjøre? Har jeg rett til å klage?
Vis hele sitatet...
Det er knapt mulig, ihvertfall ikke med en bærbar maskin. Selgerene der er forøvrig heller ikke synske, ihvertfall ikke mer enn andre yrkesgrupper.
Sist endret av httpwhat; 8. desember 2010 kl. 17:45. Grunn: Tilleggs
Processor
Processor family
Intel Pentium Dual-Core
Processor
T4200
Processor clock speed
2000 MHz
Processor front side bus
800 MHz
Chipset
Intel GM45 Express
L2 cache
1 MB

Disk drive
Hard disk interface
SATA
Hard disk rotational speed
5400 rpm
Total storage capacity
250 GB

Display
Display
WXGA TFT LCD
Display diagonal
15.6 "
Glossy display

Display response rise/fall
8 ms
Display resolution
1366 x 768 pixels
Number of colours
16.7 M
Aspect ratio
16:9

Memory
Internal memory
3072 MB
Memory slots
2 SODIMM
Internal memory type
DDR3 SDRAM
Memory layout
2048+1024 MB
Maximum internal memory
8 GB
Memory clock speed
1066 MHz

Storage media
Compatible memory cards
SD, MMC, MS, MS PRO, xD
Card reader integrated


Video
Graphic adapter
NVidia GeForce G 105M
Maximum graphic adapter memory
2303 MB
Dedicated video memory
512 MB

Optical drive
Optical drive type
DVD-Super Multi DL


Det er en Acer 5738ZG. Og httpwhat, hvorfor lover de noe hvis de ikke er sikkre?
Jeg tviler veldig sterkt på at en slik klage vil vinne frem, med mindre du har dokumentasjon på disse utsagnene hans. Hvorfor de sier noe når de ikke er sikre? For det første er det umulig å spå hvor harde systemkrav som vil finnes på spill om ett helt år, og for det andre var han enten totalt inkompetent eller så lurte han deg trill rundt. Den maskinen du har kjøpt suger hardt til gaming av tyngre spill, og det gjorde den allerede lenge før du kjøpte den.
Hva betalte du for den, og hvor?

Sitat av Enay Vis innlegg
Det er en Acer 5738ZG. Og httpwhat, hvorfor lover de noe hvis de ikke er sikkre?
Vis hele sitatet...

Sannsynligvis fordi det er umulig å være sikker på hva som kreves for å kjøre spill ett år fram i tid. Så om de sa det, skulle de sagt: "Det vet ingen.". Gjorde de ikke det, så forsøkte de å få et salg.

Maskinen er helt streit den, men har selvsagt ikke helt up-to-date komponenter, bl.a. GeForce G 105M som er hovedsynderen mtp. gamingytelse.

Det fantes langt hvassere maskiner for 1 år siden mtp. gamingytelse, men jeg tviler på at du kommer noen vei med en klage.

En bærbar maskin har stort sett en forventet levetid, imho, på 2-3 år, litt avhengig av merke, modellserie og behandling. At maskinen din yter dårligere nå enn da den ble solgt, er derfor ikke helt utenkelig.

Blir nok en stor bit av et umodent eple det her.
Sist endret av httpwhat; 8. desember 2010 kl. 18:04.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hva betalte du for den, og hvor?




Sannsynligvis fordi det er umulig å være sikker på hva som kreves for å kjøre spill ett år fram i tid. Så om de sa det, skulle de sagt: "Det vet ingen.". Gjorde de ikke det, så forsøkte de å få et salg.

Maskinen er helt streit den, men har selvsagt ikke helt up-to-date komponenter, bl.a. GeForce G 105M som er hovedsynderen mtp. gamingytelse.

Det fantes langt hvassere maskiner for 1 år siden mtp. gamingytelse, men jeg tviler på at du kommer noen vei med en klage.

En bærbar maskin har stort sett en forventet levetid, imho, på 2-3 år, litt avhengig av merke, modellserie og behandling. At maskinen din yter dårligere nå enn da den ble solgt, er derfor ikke helt utenkelig.

Blir nok en stor bit av et umodent eple det her.
Vis hele sitatet...

Betalte 9,6k hos lefdal
Skjermkortet der er ikke noe å satse på til gaming.
Og hva en selger sier kan du ikke ta han på, så lenge du ikke har håndfaste bevis på at han sa det. Selvfølgelig blir der annerledes om flere mennesker klager på samme person.
Lykke til
Sitat av Enay Vis innlegg
Betalte 9,6k hos lefdal
Vis hele sitatet...
Fuck me, du skulle virkelig tatt en prat med oss og fått en link til multicom.no - de gav stort sett mest gamingytelse hva gjaldt rimelige laptoper.

Men jeg skal ikke gni salt i såret, det er egentlig OT så det holder.

Mitt råd er likevel å kjøpe en stasjonær maskin til gaming neste gang, de er så vanvittig mye lettere å oppgradere - så slipper du å kjøpe ny maskin hver gang det kommer ut en ny spilltittel.

Men igjen - det er nok et håpløst prosjekt å få noe igjen hos Lefdal.
Sist endret av httpwhat; 8. desember 2010 kl. 18:11. Grunn: Tilleggs
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har omtrendt samme spesifikasjoner på min laptop, med unntak av at jeg har makset RAM-en til 4GB. Jeg kjører WoW, CSS og BF2 uten problemer. Er litt varierende ut i fra hva som vises i spillene (røyk og slike partikkelsystemer, samt plasser i WoW hvor det er VELDIG mange karakterer i bildet samtidig, altså Dalaran, går litt hakkete). Er du sikker på at du ikke har gjort noe rart med innstillingene på spillene? Sikker på at grafikkortet får nok luft til kjølingen?
Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg har omtrendt samme spesifikasjoner på min laptop, med unntak av at jeg har makset RAM-en til 4GB. Jeg kjører WoW, CSS og BF2 uten problemer. Er litt varierende ut i fra hva som vises i spillene (røyk og slike partikkelsystemer, samt plasser i WoW hvor det er VELDIG mange karakterer i bildet samtidig, altså Dalaran, går litt hakkete). Er du sikker på at du ikke har gjort noe rart med innstillingene på spillene? Sikker på at grafikkortet får nok luft til kjølingen?
Vis hele sitatet...
Har 4 gb ram jeg også. Men jeg har merker mer lagg i det siste faktisk.
Sitat av Enay Vis innlegg
Har 4 gb ram jeg også. Men jeg har merker mer lagg i det siste faktisk.
Vis hele sitatet...
Forsøk å skru opp plastpanelet på undersiden av latopen din og rens CPU-kjøleren (vifta) og alt annet på hovedkortet for støv. Kjøp en boks med trykkluft og bruk det.

Kjør også en clean install av operativsystemet ditt og sørg for at du har alle nyeste drivere.

Pass også på at du har settings på low og oppløsningen lavt, slik at du klarer å spille så nye spill som mulig.
Det å selge en maskin med integrert grafikk som spillmaskin er vel mildt sagt villedende. Men uansett er det nok for sent å klage nå.

Det du bør gjøre regelmessig (1-2 ganger i året) er å rense vifta og kjøleribba for støv. Det kan du enkelt gjøre godt nok med en q-tip, du trenger ikke å kjøpe trykkluft.
En mangel må gjøres gjeldende innen rimelig tid. Det er ditt første problem. Du kan kanskje hevde at du oppdaget mangelen nå dersom den har kjørt alle spill helt glatt frem til nå.

Videre må de faktisk foreligg en mangel. Det er å regne som en mangel dersom selger har fremkommet med uriktig informasjon ved kjøp, men det vil uansett bli et problem for deg å bevise dette. Etter så lang tid er det opp til deg som kunde å bevise at det foreligger en mangel. Ved mindre du har samtalen på bånd kan det bli svært vanskelig å vinne frem med et slikt krav.

Jeg kan vanskelig forestille meg at butikken vil godta kravet, og jeg tror heller ikke du vil få noe medhold i forbrukertvistutvalget ved mindre det foreligger konkrete bevis på mangelen (altså at selger har lovet ting produktet ikke kan holde)
Sitat av Enay Vis innlegg


Det er en Acer 5738ZG.
Vis hele sitatet...

Say no more.
Kan jeg isåfall bytte ut noen deler?
Sitat av Enay Vis innlegg
Kan jeg isåfall bytte ut noen deler?
Vis hele sitatet...
Du kan bytte deler, men lite vil påvirke gamingytelsen i særlig grad og er stort sett en dårlig ide.

Kort sagt: Bærbare datamaskiner er ikke laget for å kunne oppgraderes. Du må dessverre kjøpe ny.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
I henhold til avtaleloven er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Forbrukerkjøpsloven sier at det, dersom varen ikke svarer til løfter gitt av selger, foreligger en mangel. Dette dersom opplysningen kan sies å ha påvirket din kjøpevilje, noe den i dette tilfelle utvilsomt har gjort.

Jeg ville tatt med datamaskinen til forhandleren, lagt fram saken, vist til lovverk og krysset fingrene. Og stått på mitt, selv om jeg ble avvist i første setning. Be også om å få snakke med daglig leder, han/hun skal ha innsikt i lovverket og antakelig være noe mer serviceinnstilt enn en random selger som ikke vil la seg fornedre til å gi deg noe gratis. Nøyaktig hva slags utfall dette får er usikkert, mye mtp. den store kostnaden ved å gi deg en ny og bedre datamaskin.
Sist endret av Nygaard; 9. desember 2010 kl. 11:19.