Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 5915
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Men... Vi må ikke glemme at barn i den alderen kan bli påvirket av ting de opplever i barndommen. Høres kanskje teit ut, siden de nettop _er_ i det stadiet nå, altså barndommen. Men de har sikkert gått i barnehage, noen blir ofte mobbet.
Og når man er så ung, så etterlater mobbing arr, og de kan bli aggressiv. Been there, done that.
Vis hele sitatet...
Men det å slå ned en fyr med balltre og dunke huet hans i golvet blir for drøyt, og det er du vel enig i?

Det MÅ være NOE galt hvis man gjør det, selv om man har blitt mobbet.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Men det å slå ned en fyr med balltre og dunke huet hans i golvet blir for drøyt, og det er du vel enig i?

Det MÅ være NOE galt hvis man gjør det, selv om man har blitt mobbet.
Vis hele sitatet...
Alt blir spekulering. De kan ha hatt voldelige foreldre? Det gir seriøse psykiske problemer. Alle de verste seriemorderne hadde alkoholiserte og voldelige foreldre. Å bli misbrukt av foreldre, de eneste du føler du kan stole på når du er liten, fucker deg opp på måter du ikke kan forestille deg engang.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Ofte så er det bare barnet som er fuck'd up i hodet fra starten.
Vis hele sitatet...
Hvis det er barn som har f.eks diagnosen ADHD så er jo dette mest sannsynlig genetisk overført, og er da "fuck'd up i hodet fra starten" som du sier så flott.
Men det aller meste av oppførsel og tankegang vil bli preget av samfunnet og hvordan barnets sosiale krets er. Tror ytterst få blir født kyniske.
Sist endret av maling; 6. desember 2010 kl. 20:28.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg tror grunnen til at disse to åtteåringene angriper andre i klassen er rett og slett at de har opplevd vold før.
Det er nok ikke nok å bare ha sett vold på tv, men de kan ha opplevd det mot seg selv, eller sett på vold.

Det har nok også noe å gjøre med at disse har fått en dårlig oppdragelse, det er tross alt hvordan foreldre og søsken er som er viktigst.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg tror grunnen til at disse to åtteåringene angriper andre i klassen er rett og slett at de har opplevd vold før.
Det er nok ikke nok å bare ha sett vold på tv, men de kan ha opplevd det mot seg selv, eller sett på vold.

Det har nok også noe å gjøre med at disse har fått en dårlig oppdragelse, det er tross alt hvordan foreldre og søsken er som er viktigst.
Vis hele sitatet...
De har nok opplevd noe tidligere ja, om det er vold, mobbing, eller noe annet er jo vanskelig å si, men å legge skylden på foreldrene, og si at de har gitt barna en dårlig oppdragelse blir for dumt å si i en situasjon som dette... Det kommer ikke frem i noen av artikklene som peker på dette... Foreldrene kan være så gode som bare det, men når det kommer til mobbing, er det ikke godt å si hva utfallet av det vil være...

Det kommer frem i artikkelen at guttene har mobbet denne gutten i hva offeret beskriver som lang tid. Men det som ikke kommer fram er hvordan disse to guttene har endt opp i en posisjon hvor de går til et slikt drastisk fysisk angrep på en som er eldre enn seg selv. Noen på denne alderen vill med all sansynlighet ikke begynne å plukke på noen eldre, men på noen yngre. Slik kan man se at det må ha vært en utløsende faktor, ikke bare noe guttene kom på at de ville gjøre for moroskyld...

Den utløsende faktoren her kan ha vært at denne gutten har mobbet de tidligere, noe som har ført til at de har sett det som nødvendig å gå til slike skritt, selv om de kun er 8 år.

Jonnis
Noen barn er bare retards.. Sett de i egne dåser som det står taper på, så skal de nok få kost seg.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Noen barn er bare retards.. Sett de i egne dåser som det står taper på, så skal de nok få kost seg.
Vis hele sitatet...
Er det noen som trenger en bås her så må det være slike tankeløse idioter som deg! Skjerp deg da. Hva skal du liksom komme frem til ved å stenge barn inne og stemple de som tapere?
Oisann, du ble forbanna..

Du skjønte ikke at det var en spøk? Hvem oppegående person kan tro at jeg mener å sette barn i dåser (ordet "dåser" gjør hele greia mye teitere, og jeg håpet på at folk kunne skjønne at det lå en snev av Oslolosen bak hele greia) er den rette måten å gjøre det på. I tillegg å ha ordet tapere på utsiden. Slutt å ta ting så jævla bokstavelig.

Jeg nekter å tru på at regjeringen knuller deg hver dag... du skjønner hva jeg mener, håper jeg......
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Oisann, du ble forbanna..

Du skjønte ikke at det var en spøk? Hvem oppegående person kan tro at jeg mener å sette barn i dåser (ordet "dåser" gjør hele greia mye teitere, og jeg håpet på at folk kunne skjønne at det lå en snev av Oslolosen bak hele greia) er den rette måten å gjøre det på. I tillegg å ha ordet tapere på utsiden. Slutt å ta ting så jævla bokstavelig.

Jeg nekter å tru på at regjeringen knuller deg hver dag... du skjønner hva jeg mener, håper jeg......
Vis hele sitatet...
Synes ironi og spøker blir så utvannet over nett, og når det i tillegg er en del idioter rundt om kring så vet jeg snart ikke hva jeg skal tro eller ikke. Men for all del, greit å vite at du tydeligvis ikke er en av de.
Sitat av nikons Vis innlegg
Jo, du sier at gener har mer å si enn oppdragelse for hvordan et barn blir, noe som motsier alt psykologisk forskning peker mot.
Vis hele sitatet...
Gener betyr jo masse på hvordan et barn vil bli, det tilsier all biologisk forskning, motsier du all den forskningen?

Det er begge deler, om det er 50/50 eller hva det er det ingen som konkret vet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Man trenger ikke være utdannet som psykolog og ha hatt en lengre praksis innenfor psykisk helsevern for å kunne uttale seg om oppdragelse. 100% av befolkningen har tross alt mange års erfaring med det å bli oppdratt, og ikke minst være vitne til oppdragelse av andre.

Gjennom oppveksten opplever man et mangfold av forskjellige familier, med store avvik i grensesetting, pedagogiske tilnærminger, mengde "kvalitetstid", osv osv.

Og ærlig talt så synes jeg det blir for dumt å skylde på foreldrene. Bare se på søskenflokker, eller tvillinger for den saks skyld, hvor forskjellge de blir. Se på venner fra velstående familier med tid og kunnskap til "korrekt" oppdragelse vs venner som stort sett har måttet klare seg selv.

Mange barn ender opp som "fail" på tross av etter boken oppdragelse fra foreldrene sin side, mens mange andre jobber seg opp og blir knallbra folk på tross av at eneste forelder var en mor som måtte jobbe ekstraskift mens ungen var sistemann igjen i barnehagen.

Man må være helt overfôret med utdatert "viten" om foreldres rolle i formingen av barnet for å ikke se at foreldre bare er en av utallige variabler, som man totalt sett aldri vil få totalt oversikt over, eller hva man i dagligtalen kaller tilfeldigheter. Ergo kan man helt fint påstå at noen barn "bare blir fucked".
Vis hele sitatet...
Jeg siterer NoClipevent: "Ofte så er det bare barnet som er fuck'd up i hodet fra starten."

Ytterst få barn blir FØDT "fuck'd up" i huet! Mest sannsynlig har barna blitt negativt påvirket av miljøet rundt seg, noe som førte til det som skjedde.
Konklusjon: "Ingen" blir født "fuck'd up". Barna blir som oftest påvirket av miljøet de oppholder seg i; enten det er film, tv, venner, eldre. Foreldre kan til tider ha noe av skylden, men ikke alltid..
Jeg mente ikke at de ble født sånn, heller at de blir sånn ganske så tidlig i livet.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Konklusjon: "Ingen" blir født "fuck'd up". Barna blir som oftest påvirket av miljøet de oppholder seg i; enten det er film, tv, venner, eldre. Foreldre kan til tider ha noe av skylden, men ikke alltid..
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig blir de det, du må være en idiot hvis du ikke skjønner det men du må også skjønne at det er biologisk også. Du er en veldig snill, sympatisk og smart person feks. har noe med genene dine å gjøre ikke bare hvordan samfunnet og oppdragelsen din er. Genene du har fått fra din mor og far og alle andre generasjoner før det vil gjøre noe med hvordan du er.
Jeg skjønte det jeg, derfor jeg kom med en konklusjon, biologi greiene ditt hadde jeg glemt, fortjener også en plass der.
Er det ikke dette Harald Eia tar opp i "Hjernevask" det om å begynne å røyke osv kommer fra miljø eller gener?
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Jeg skjønte det jeg, derfor jeg kom med en konklusjon, biologi greiene ditt hadde jeg glemt, fortjener også en plass der.
Vis hele sitatet...
Det er bra, syntes fortsatt det er en ganske halv hjerta konklusjon. Barna blir som oftest (men ikke alltid?) påvirket av miljøet. Foreldre kan til tider (men ikke alltid?) ha noe av skylden, men ikke alltid (bare i halvparten av barn?). Veldig uspesifisert det her.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Konklusjon: "Ingen" blir født "fuck'd up". Barna blir som oftest påvirket av miljøet de oppholder seg i; enten det er film, tv, venner, eldre. Foreldre kan til tider ha noe av skylden, men ikke alltid..
Vis hele sitatet...
Etter den siste tids tildels voldsomme diskusjonen i media om hvorvidt arv eller miljø har mest å si syns jeg det blir noe vel bastant å konkludere med noe som helst her. Forskningen spriker relativt mye. Jeg tenderer til å være en av dem som heller mot kulturelle forklaringer, men å utelukke at genetikken også spiller en stor rolle vil være dumt.

Jeg er overrasket over at så mange her ser ut til å mene at det finnes enkle forklaringer på kompliserte problemer. Det er etter min erfaring sjelden tilfellet.

Det vi spør oss om er jo hvorfor noen barn tar ukloke valg. I dette tilfellet et svært uklokt valg, nemlig det å slå et annet barn. De aller aller fleste barn lærer gjennom sin oppvekst hvilke valg man skal ta. Det lærer man ved å prøve og feile. Man tar et valg og får respons fra omgivelsene sine. Dette skjer omtrent kontinuerlig. Noen barn ser ut til å ikke lære av negativ respons fra omgivelsene når de tar gale valg. Hvorfor de ikke gjør dette aner jeg ikke og jeg mistenker at det finnes ekstremt mange grunnet til dette. Kanskje er det fordi de tolker den negative responsen som bedre enn ingen respons. Noen tolker den negative responsen som positiv. Noen undervurderer konsekvensene av den negative responsen mens andre igjen ikke er så opptatt av hvordan andre reagerer. Det eneste som er sikkert er at vi igjen ikke har enkle svar.

Når vi da har funnet barn som har et uønsket adferdsmønster er det på tide å sette inn støtet. Problemet er bare at den norske skolen ikke er gode til dette. Ikke fordi LÆRERNE SUGER FUCK YEAH!, men på grunn av strukturelle utfordringer.

Elever med uønsket adferdsmønster er langt i fra noen lost case. Jeg har sett de drøyeste tilfellene komme seg med hodet over vannet, men det koster. Det koster det å ha en kompetent person som virkelig følger opp dette barnet. I en normalklasse med 25-30 elever og en lærer er dette en umulig oppgave for læreren. Det må en spesialpedagog til. Problemet med dette er at det på de fleste skolene kun jobber en spesialpedagog og denne personene er som oftest allerede saltet ned med barn med lærevansker, tospråklige osv.

I tillegg må den spesialpedagogen som jobber på en skole ha kontroll over et helt avsindig bredt kunnskapsfelt. Alt fra dysleksi og dyskalkuli til funksjonshemninger, og adferdsproblemer. For ikke å snakke om formaliteter og skjemavelde uten like.

Det vi trenger er folk med spesialkompetanse på disse områdene. Folk som kan arbeide målrettet mot denne type elever for å endre adferden. Det er ikke så mye som skal til, men det må krever tett oppfølging og faglig dyktige mennesker. Dette har ikke skolene.

Hadde man derimot opprettet egen skoler som rettet seg mot disse elevene derimot, men det er jo ikke noe alternativ...
Sitat av potetgull0 Vis innlegg
Jeg siterer NoClipevent: "Ofte så er det bare barnet som er fuck'd up i hodet fra starten."

Ytterst få barn blir FØDT "fuck'd up" i huet! Mest sannsynlig har barna blitt negativt påvirket av miljøet rundt seg, noe som førte til det som skjedde.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å påstå at barn ble født fucked up bokstavelig talt, dette gjelder såvidt jeg vet kun diagnostiserte barn.

Det jeg mente er at barn påvirkes av så ekstremt mange faktorer, genetisk så vel som sosialt, at man aldri kan konkludere med at foreldre har "failet" fordi ungen ikke oppfører seg.

Gode foreldre vil selvfølgelig ha langt høyere odds for å få et "bra barn", hele poenget mitt er bare at det avhenger av såpass mange andre ting at å gi foreldre all skyld (eller ære) blir for simpelt.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Noen barn er bare retards.. Sett de i egne dåser som det står taper på, så skal de nok få kost seg.
Vis hele sitatet...
Hva står det på din bås? Idiot?

Slike forsøk på å humor i form av ironi passer dårlig her. Ihvertfall når det er tema som det her som er dratt opp.

Skjerp deg.
det jeg alltid har sagt.. Gjøvik! stedet for incest og anger
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Alle barn kan være aggressiv, de kan både lugge hverandre eller sparke hverandre i føttene, men ved en god oppdragelse blir dette huket bort tidlig.
Dette handler ikke om å være aggressiv, men det handler og planlagt, systematisk vold og mobbing. Det tyder på at adferden er lært. Når barn er så voldelige, og driver med planlagt vold, så er det ofte de selv er utsatt for vold. Barn som er utsatt for vold søker også ofte vold og voldelige filmer.

Det jeg skriver nå er generelt, så jeg kritiserer ikke disse foreldrene.