Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 10387
(Saken kan leses her: http://www.dagbladet.no/2010/11/07/n...arti/14194420/ )

Hva mener folk om dette rangsystemet og at man må ha over 100.000 kr for å få ektefellen hjem til norge?
Danmark har gjort et modig men dristig steg, som jeg egentlig tror må til. Innvandring i Norge er også et økende problem og vi slipper innvandrere alt for lett inn, kanskje vi bør prøve dette som Danmark har gjort uten å bli stemplet som rasister?
Bare ta inn folk med høyere utdanning hadde vert ett bra tiltak. Skjønner ikke helt den greia Danmark gjør. For meg virker det som det vil gå motsatt vei. At kriminaliteten øker i stedet...
Jeg tror at mange av de problemene vi har med blant annet asylsøkere, er skapt av myndighetene på grunn av utkastelseskulturen. Folk sitter stuet vekk på mottak med endelig vedtak om utkastelse, men kan ikke sendes hjem på grunn av utrygg situasjon i hjemlandet. Kanskje ikke så rart at disse blir gjengangere når politiet har sine narkotikaopprydninger her og der. Hadde vi sett på asylsøkere, innvandrere og andre som kommer hit som menneskelige ressurser i mye større grad, tror jeg vi hadde sluppet mye tull.

Her kunne et poengsystem hjulpet mye på vei, men poengene bør i hovedsak opparbeides gjennom det å lære seg norsk, samt å ta utdanning og/eller jobbe her. Vet om flere som har fullført norsk videregående, for så å få endelig avslag på oppholdstillatelse. Synes dette virker helt mot sin hensikt, hvorfor hive ut noen som prøver å lage seg en fremtid på ærlig vis? Og så har vi alle de som lever som store utgifter til staten, på grunn av et skakkjørt system. Tror det hadde gagnet Norge å gi alle som kommer hit en veldig klar og tydelig gulrot for å integrere seg og bidra til det norske samfunnet. Da kan vi både få i pose og sekk, og begge sider vinner.
Problemet til de fleste asylsøkere er kulturen de kommer fra. Hvilken utdanning de har spiller liten rolle siden de ganske enkelt ikke passer inn.

Er det hensiktsmessig å ha ansatte som går rundt i en hel måned uten å spise mat på dagtid? Nope.

Og nei, jeg sier ikke at alle asylsøkere er muslimer, men er vel snakk om rundt 90%.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av toeless Vis innlegg
Problemet til de fleste asylsøkere er kulturen de kommer fra. Hvilken utdanning de har spiller liten rolle siden de ganske enkelt ikke passer inn.
Vis hele sitatet...
På min arbeidsplass har vi 13-15 nasjonaliteter. Med tilsvarande mengde kulturer. Eg kan ikkje påstå at eg har oppdaga at nokon av dei ikkje passer inn? Kan du begrunne påstanden din litt?

Er det vesentleg fleire innvandrarar i fast jobb og med god utdanning som fell utanfor samfunnet enn nordmenn i tilsvarande posisjon?
Sitat av toeless Vis innlegg
Er det hensiktsmessig å ha ansatte som går rundt i en hel måned uten å spise mat på dagtid? Nope.
Vis hele sitatet...
For det første er det langt ifrå alle muslimer som føl fasten så hardt. For det andre så er det deira sak. Eg har ikkje opplevd problem med det. Og ein del vel å ta ferie rundt den tida.
Sitat av toeless Vis innlegg
Og nei, jeg sier ikke at alle asylsøkere er muslimer, men er vel snakk om rundt 90%.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med ei kilde på det talet?
Sitat av toeless Vis innlegg
Problemet til de fleste asylsøkere er kulturen de kommer fra. Hvilken utdanning de har spiller liten rolle siden de ganske enkelt ikke passer inn.

Er det hensiktsmessig å ha ansatte som går rundt i en hel måned uten å spise mat på dagtid? Nope.

Og nei, jeg sier ikke at alle asylsøkere er muslimer, men er vel snakk om rundt 90%.
Vis hele sitatet...
Rundt 60 prosent av alle asylsøkere i Norge kommer fra muslimske land.

Kilde.
"I 2005 bodde det mellom 120 000 og 150 000 mennesker med muslimsk bakgrunn i Norge"
Wikipedia.

"Innvandrere i Norge utgjør 11,4 % av befolkningen i Norge, eller 552 000 personer (pr 1.1.2010)"
Wikipedia.

Nå er ikke jeg en av de som kan regnes som svært stødig i matte, men enkel prosentregning vil nok vise at det ikke er 90% av innvandrere i Norge er muslimer.
Sitat av toeless Vis innlegg
Er det hensiktsmessig å ha ansatte som går rundt i en hel måned uten å spise mat på dagtid? Nope.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Jeg er kansje lit sær men jeg fatter ikke problemet. Jeg skipper selv ofte lunsjen på jobb for å få unna lit ekstra, eller andre ting jeg kan gjøre i byen.

Jeg synes selv at de kunne ta in langt flere en det de gjør, så får vi en del gode folk her i landet, noe det er mangel på. Vi trenger mangfold, kulturelle impulser og arbeidskraft.
Det vi trenger, er å ta tilbake landet vårt før vi får utlendinger i regjeringen. Da er slaget tapt, da vil de kjempe seg vei for å ta inn enda flere innvandrere og da kan vi bare sitte å vente til 2050 da 70% av norge består av pakistanere, somaliere osv. Og med tanke på at de produserer flere barn enn en norsk familie, vil vi få et seriøst problem. De somaliske familiene som bor her i området har 4-9 unger, noe som er ekstremt. Mens den vanlige norske familie kanskje har 2-3 unger. Tenk litt fremover. Integreringen blir ikke bedre, fordi ingen gidder å lære dem opp i tillegg til at innvandrerne selv ikke VIL lære noe. De vil bare ha et tak over hodet og ha penger til mat til familien sin, noe NAV er nødt å gi dem. Og hvor henter NAV penger til mat til dem? Jo de henter det fra skattekassa, det vi skatter. Så istedet for å asfaltere veier og bruke det på sykehus og skoler, så auser vi ut penger til somaliere som sitter hjemme og nyter det gode liv på våre penger og som ikke bidrar i samfunnet what so ever.
Sist endret av Ravedope; 8. november 2010 kl. 16:58.
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Det vi trenger, er å ta tilbake landet vårt før vi får utlendinger i regjeringen. Da er slaget tapt, da vil de kjempe seg vei for å ta inn enda flere innvandrere og da kan vi bare sitte å vente til 2050 da 70% av norge består av pakistanere, somaliere osv. Og med tanke på at de produserer flere barn enn en norsk familie, vil vi få et seriøst problem. De somaliske familiene som bor her i området har 4-9 unger, noe som er ekstremt. Mens den vanlige norske familie kanskje har 2-3 unger. Tenk litt fremover. Integreringen blir ikke bedre, fordi ingen gidder å lære dem opp i tillegg til at innvandrerne selv ikke VIL lære noe. De vil bare ha et tak over hodet og ha penger til mat til familien sin, noe NAV er nødt å gi dem. Og hvor henter NAV penger til mat til dem? Jo de henter det fra skattekassa, det vi skatter. Så istedet for å asfaltere veier og bruke det på sykehus og skoler, så auser vi ut penger til somaliere som sitter hjemme og nyter det gode liv på våre penger og som ikke bidrar i samfunnet what so ever.
Vis hele sitatet...
1. Hvilket slag skulle vært tapt?

2. Hvorfor er de første paragrefene dine et "seriøst problem"? Jeg forstår ikke... Selv om Norge hadde bestått av 70% utlendinger ser jeg ikke problemet. Er selv ikke Norsk så min vinkling er kansje lit ensidig, men alikavel ser jeg ikke problemet. Venligst forklar.

3. Invanderne må jobbe som alle andre i lengden for å få det "gode liv." Pengene fra Nav rekker ikke nok til dette.
@Ravedope
Denne diskusjonen er jeg redd blir alt for useriøs. Det virker som om du bare ønsker å provosere, men jeg ønsker dog å stille deg et par spørsmål:

Sitat av Ravedope Vis innlegg
Det vi trenger, er å ta tilbake landet vårt før vi får utlendinger i regjeringen.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, du er for et etnisk-demokrati, der man basert på rase får delta i den politiske prosessen?

Sitat av Ravedope Vis innlegg
da kan vi bare sitte å vente til 2050 da 70% av norge består av pakistanere, somaliere osv. Og med tanke på at de produserer flere barn enn en norsk familie, vil vi få et seriøst problem.
Vis hele sitatet...
Statistikk på dette? Og hvilket "seriøst problem" er det egentlig du snakker om?

Sitat av Ravedope Vis innlegg
De somaliske familiene som bor her i området har 4-9 unger, noe som er ekstremt.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer fra en søskenflokk på fire, er det ekstremt? Trodde det var nokså normalt. Jeg ser ikke problemet med befolkningsvekst heller? Hva er problemet med at innvandrerfamilier får flere barn, sammenlignet med etnisk-norske?

Sitat av Ravedope Vis innlegg
fordi ingen gidder å lære dem opp i tillegg til at innvandrerne selv ikke VIL lære noe.
Vis hele sitatet...
Ja, dette var jo ikke generaliserende og bygd på dine egne fordommer i det hele tatt. Hvor tar du denne påstanden fra?

Sitat av Ravedope Vis innlegg
De vil bare ha et tak over hodet og ha penger til mat til familien sin,
Vis hele sitatet...
Ja, det vil vel alle.

Sitat av Ravedope Vis innlegg
noe NAV er nødt å gi dem.
Vis hele sitatet...
Det er her det blir feil. Så alle innvandrere lever på trygd med andre ord? Tror du skal slite med å bygge opp den påstanden der.

Lite spørsmål til slutt: Hva er det som gjør innvandrere så forferdelige, og etniske nordmenn så gode, og superdupre i dine øyne?
Sist endret av Scipio; 8. november 2010 kl. 17:17.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Jeg synes selv at de kunne ta in langt flere en det de gjør, så får vi en del gode folk her i landet, noe det er mangel på. Vi trenger mangfold, kulturelle impulser og arbeidskraft.
Vis hele sitatet...
What? Syns du virkelig vi burde ta inn fler innvandrere? Vi har allerede nok av mangfold, kulturelle impulser og "arbeidskraft" som sitter på ræva å tygger khat hele dagen. Tror neppe det blir noe bedre av å ta imot enda fler, som nevnt så kan det ende med at vi mister helt kontrollen over landet vårt. Hvis du tar turen mot Oslo Sentrum så er jaggu 7 av 10 (etter mine observasjoner) som vandrer langs gatene innvandrere.

Jeg er langt ifra noen rasist og har selv mange utenlandske venner, men nå mener jeg vi burde stenge porten. Se på alle landene med større innflytelse som f.eks Tyskland, Italia osv. som får alle med høyest utdanning fra de minst krigs/fattigdoms-herjede landene mens, ikke for å virke nedlatende men, all "dritten" de store landene ikke vil ha blir dyttet oppover mot oss.

Vi har gjort det vi kan, og det er på tide å bli kvitt naiviteten og innse at vi ikke kan redde hele verden.

peace
Slipp dem inn, gi dem litt penger, la dem skaffe seg en jobb. Gjør de noe kriminelt, så sett de på første fly hjem. Så enkelt burde det være. Klarer de å oppføre seg, så burde de få bli. Men norge må skape flere arbeidsplasser og ta den norske mann først å fremst.
Sitat av toeless Vis innlegg
Problemet til de fleste asylsøkere er kulturen de kommer fra. Hvilken utdanning de har spiller liten rolle siden de ganske enkelt ikke passer inn. .
Vis hele sitatet...
Bull-fuckings-shit. Innvandrerenes utdanning er relevant i denne sammenhengen da det i land med dårligere økonomi vil være større skille mellom fattig og rik og dermed er det større sannsynelighet for at de med utdanning klarer å tilpasse seg samfunnet vårt.
Sist endret av SmokeTheHerb; 8. november 2010 kl. 17:22.
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
What? Syns du virkelig vi burde ta inn fler innvandrere? Vi har allerede nok av mangfold, kulturelle impulser og "arbeidskraft" som sitter på ræva å tygger khat hele dagen. Tror neppe det blir noe bedre av å ta imot enda fler, som nevnt så kan det ende med at vi mister helt kontrollen over landet vårt. Hvis du tar turen mot Oslo Sentrum så er jaggu 7 av 10 (etter mine observasjoner) som vandrer langs gatene innvandrere.

Jeg er langt ifra noen rasist og har selv mange utenlandske venner, men nå mener jeg vi burde stenge porten.

peace
Vis hele sitatet...

ja, kjempe langt i fra å være rasist. mange milimeter faktisk!

edit: redde hele verden? altså, vi får ca 10k asylsøkere hit per år. på hvilken måte er dette "hele verden" ? du er kansje ikke klar over at vi kun hjelper en promille av verdens totale antall flyktninger?
Sist endret av technot; 8. november 2010 kl. 17:30.
Sitat av technot Vis innlegg
ja, kjempe langt i fra å være rasist. mange milimeter faktisk!
Vis hele sitatet...
På hvilken måte utrykker jeg rasisme i posten min?
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
På hvilken måte utrykker jeg rasisme i posten min?
Vis hele sitatet...
ved å "ikke" være nedlatende å kalle alle som kommer til norge for "dritten" ?

ikke stemmer det andre pisser du sier heller. tyskland og italia har mye større problemer med innvandrer ghetto'er og arbeidsløshet enn norge noensinne har hatt...
Sist endret av technot; 8. november 2010 kl. 17:34.
Sitat av technot Vis innlegg
ved å "ikke" være nedlatende å kalle alle som kommer til norge for "dritten" ?
Vis hele sitatet...
Nei les hva jeg skrev da for faen, kaller ikke alle som kommer til Norge for dritt. Drittfolk finnes det uansett rase.

Sitat av technot Vis innlegg
redde hele verden? altså, vi får ca 10k asylsøkere hit per år. på hvilken måte er dette "hele verden" ? du er kansje ikke klar over at vi kun hjelper en promille av verdens totale antall flyktninger?
Vis hele sitatet...
Mener jo selvfølgelig ikke hele verden, var et lite ordspill da jeg inderlig håper du skjønner at ikke hele verden trenger å bli reddet. Jeg sikter mer til det her: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/f...3B-911441.html
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
What? Syns du virkelig vi burde ta inn fler innvandrere? Vi har allerede nok av mangfold, kulturelle impulser og "arbeidskraft" som sitter på ræva å tygger khat hele dagen. Tror neppe det blir noe bedre av å ta imot enda fler, som nevnt så kan det ende med at vi mister helt kontrollen over landet vårt. Hvis du tar turen mot Oslo Sentrum så er jaggu 7 av 10 (etter mine observasjoner) som vandrer langs gatene innvandrere.

Jeg er langt ifra noen rasist og har selv mange utenlandske venner, men nå mener jeg vi burde stenge porten. Se på alle landene med større innflytelse som f.eks Tyskland, Italia osv. som får alle med høyest utdanning fra de minst krigs/fattigdoms-herjede landene mens, ikke for å virke nedlatende men, all "dritten" de store landene ikke vil ha blir dyttet oppover mot oss.

Vi har gjort det vi kan, og det er på tide å bli kvitt naiviteten og innse at vi ikke kan redde hele verden.

peace
Vis hele sitatet...
Italia og Tyskland får ikke alle med høyest utdanning, det er utrolig mange i Italia som er på lik linje som disse utlendingene du henvender deg til her i Norge, og de får in båt etter båt med mangfold, selv om de ikke har plass.

Men uansett, ja, jeg mener at Norge enkelt kan ta in flere. Vi har ikke nok av mangfold og kulturelle impulser. Det er veldig lett å fokusere på "storbyene" Norge har, men resten av Norge trenger folk, som i retur betyr arbeidskraft og arbeidsskapere. Og helt seriøst, Oslo er en dårlig vits i forrhold til det Oslo burde være i størrelse.

Om befolkningen er Norsk eller ikke har ingenting å si. Tvært imot synes jeg at utlendinger flest er mye hyggeligere en norske folk.

Sitat av technot
ikke stemmer det andre pisser du sier heller. tyskland og italia har mye større problemer med innvandrer ghetto'er og arbeidsløshet enn norge noensinne har hatt...
Vis hele sitatet...
Sant!
Sist endret av Professor Chaos; 8. november 2010 kl. 17:48.
Sitat av technot Vis innlegg
ved å "ikke" være nedlatende å kalle alle som kommer til norge for "dritten" ?

ikke stemmer det andre pisser du sier heller. tyskland og italia har mye større problemer med innvandrer ghetto'er og arbeidsløshet enn norge noensinne har hatt...
Vis hele sitatet...
Les posten min da for faen! Har da aldri sagt at alle som kommer til Norge er dritt. Drittfolk finnes det uansett rase. Hele verden trenger da heller ei å reddes da det finnes land med omtrentelig standard som det vi har her, det var mer noe i denne duren jeg tenkte på:

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/f...3B-911441.html

Burde skjekket faktaene mine litt bedre angående landene jeg plukket ut som eksempel, legger meg flat der, men håper du ser poenget mitt etter du har sjekket linken!

Gikk litt omhverandre her da jeg trodde den første posten ikke ble sendt inn. Hvis mod har lyst så er det bare å slette denne siste.
Sist endret av SmokeTheHerb; 8. november 2010 kl. 17:49.
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Hvis du tar turen mot Oslo Sentrum så er jaggu 7 av 10 (etter mine observasjoner) som vandrer langs gatene innvandrere.
Vis hele sitatet...
Jeg må nesten spørre, hvor bor du?
Fordi det du skriver der er jo bullshit, som tyder på at du aldri har vært i Oslo og bare leser vg.

Et annet spørsmål til deg blir da, hvorfor er det så galt at 7 av 10 som vandrer langs gatene i Oslo Sentrum er innvandrere?
Hvis det skal være ønskelig å ta inn bare "velutdannede, veltalende og sysselsatte til landet" så må det også være lov å kaste ut alle lavtutdannede, idioter og arbeidsledige, uavhengig av nasjonalitet. Dem er det tydeligvis nok av i Danmark.
Det smaker brunskjorter og hakekors av slike forslag, men det er vel sørgelig nok bare enda ett bevis på ekstremhøyres framgang i Europa.
Nei, arbeidskraft og flere folk er det vi trenger for å bygge landet, så få innvandrerne forteste mulig i jobb og ta inn enda fler.
Sist endret av Mith; 8. november 2010 kl. 18:03.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis det skal være ønskelig å ta inn bare "velutdannede, veltalende og sysselsatte til landet" så må det også være lov å kaste ut alle lavtutdannede, idioter og arbeidsledige, uavhengig av nasjonalitet. Dem er det tydeligvis nok av i Danmark.
Det smaker brunskjorter og hakekors av slike forslag, men det er vel sørgelig nok bare enda ett bevis på ekstremhøyres framgang i Europa.
Nei, arbeidskraft og flere folk er det vi trenger for å bygge landet, så få innvandrerne forteste mulig i jobb og ta inn enda fler.
Vis hele sitatet...
Skal vi ta inn fler slik situasjonen er nå, samtidig mens vi prøver å få dem i jobb?

Eller skal vi få de vi har i jobb, og når dette er fikset kan vi ta inn fler?
Vi skal selvfølgelig ikke ha noen innvandringsstopp, vi må bare forandre litt på opplegget og faktisk se på innvandring som en resurs og ikke en byrde. Få mer penger inn i systemet, ta vare på de som kommer hit og gi dem en utdannelse. Ikke bare stu dem bort på mottak og vent på papirmølla. Få dem på skolebenken eller ut i arbeidslivet med en gang. Vi har god plass og behov for flere folk.
Sist endret av Mith; 8. november 2010 kl. 18:19.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Skal vi ta inn fler slik situasjonen er nå, samtidig mens vi prøver å få dem i jobb?

Eller skal vi få de vi har i jobb, og når dette er fikset kan vi ta inn fler?
Vis hele sitatet...
Så hva er arbeidsledigheten blant "de vi har"? Når er den lav nok til at man kan slippe inn flere? Er det greit å slippe innvandrere inn hvis de allerede kommer til en jobb?
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 18:24.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vi skal selvfølgelig ikke ha noen innvandringsstopp
Vis hele sitatet...
Norge har faktisk hatt innvandringsstopp siden 1975. Bare de med spesialkompetanse, familieforhold i Norge, eller flyktning/asylsøkerstatus slipper inn. Nå sikter du sikkert i innlegget ditt til en stans av flyktningstrømmen, og der er jeg enig med deg i at den ikke skal stanses. Var bare nødt til å rette litt på formuleringen din.

Flyktninger bør sees på som en ressurs, isteden for en byrde for samfunnet. Det er mye arbeidskraft som går til spille nå idag, dessverre.
Sist endret av Scipio; 8. november 2010 kl. 18:25.
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Bull-fuckings-shit. Innvandrerenes utdanning er relevant i denne sammenhengen da det i land med dårligere økonomi vil være større skille mellom fattig og rik og dermed er det større sannsynelighet for at de med utdanning klarer å tilpasse seg samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor er det da letter for en ingeniør å få jobb etter at han skifter navn fra Muhammed Ali til John Hansen? Bare å søke på "skiftet navn fikk jobb" i google. Tar du ikke poenget så vet ikke jeg.
synes også vi kunnet tatt inn de med utdanning, og regler om at hele slekta ikke får automatisk følge etter... skulle og vært en prøvetid på ett par år. ved første tull/ politiproblem etc så er det rett ut. mener nå jeg da. kunnet og vært spredd litt. 90% er jo i oslo nå
Har lagt merke til noe de gangene jeg har vært ute og fartet i dette landet. De av våre nye landsmenn som bosetter seg i litt mindre steder, som bygder, er som oftest de som er best integrert når det gjelder sosiale normer(basert på egen erfaring). I byene, når en finner så mange av samme etnisitet som en selv kan det være lett og få en "gjeng-mentalitet", som kan føre til så mye mer dårlig enn bra. For hverken hudfarge eller hvilket land du er fra har noe og si på hvordan hjernen din fungerer, for vi er alle laget etter samme mal! Oppdragelse og miljøet rundt, setter grunnmuren for hvordan mentalitet en person får.
Sist endret av mar10an; 9. november 2010 kl. 00:55.
Sitat av toeless Vis innlegg
Så hvorfor er det da letter for en ingeniør å få jobb etter at han skifter navn fra Muhammed Ali til John Hansen? Bare å søke på "skiftet navn fikk jobb" i google. Tar du ikke poenget så vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Satan for et jævlig drittland vi lever i. Har selv utelnandsk navn og har vært arbeidsledig dritlenge nå. Jeg er født å oppvokst i Norge, men faen om jeg regner meg som Norsk. Dette er en skam.

Uansett synes jeg ikke det er rett å gi fri tilgang til folk basert på utdanning, da er det bedre å ta in alle. En utdanning sier ikke noe om personens samfunsholdning og intelligens, interviewer og oppfølging er bedre alternativer.

Det finnes mange gode, intelligente arbeidere som ret og slett ikke hadde kapasitet eller mulighet til å utdanne seg- større problemer kunne lett komme i vegen, i henhold til deres realitet, og unge alder da utdanninger finer sted.

Vet også at flere utenlandske utdannelser ikke teller i Norge, som for eksempel legeutdanning fra Iraq, i følge kilder.
Hvorfor regner du deg selv ikke som norsk? Btw, hvilken utdanning har du?

Og er det bedre å "ta inn alle"? Vis gjerne til et europeisk land som har stor suksess innen integrering og bruker en modell som er mulig å bruke her i Norge.
Folk er egentlig skeptisk til å ansette noen av utenlandsk opprinnelse i arbeid. Jeg har jobbet i flere bedrifter som har ansatte som sier f.eks "kommer det en slik muslim her, så slutter jeg". Det har ikke bare med hva sjefene synes, men også arbeiderene. Også leser man jo avisen, og der står det jo litt av hvert nå om dagen. Tyveribander som er tatt med bare innvandrere/utenlandsk opprinnelse osv.
Sitat av toeless Vis innlegg
Hvorfor regner du deg selv ikke som norsk? Btw, hvilken utdanning har du?

Og er det bedre å "ta inn alle"? Vis gjerne til et europeisk land som har stor suksess innen integrering og bruker en modell som er mulig å bruke her i Norge.
Vis hele sitatet...
Liker ikke å dele alt for mye privat over nett, liker å være anonym. Men jeg har en far som er utenlandsk, og jobber innen for kreative yrker og jeg har en god portfolie og kan det jeg driver med.

Og hvorfor må en altid henvise til land som har fungerende modeller i Norske politiske debatter? Det er ikke rart at norge er så treigt et land...

Uansett så kan Frankrike nevnes, Italia, hvor ulåvlig invandring er et problem men regnes ofte som en resurs- Sveits, hvor de trenger folk for å få utført alle jobber som må gjøres, England hadde utrolig mye invandring i sin tid og vekste enormt på det, så der har vi noen som har had en modell lik den jeg ønsker her.
Du sier ikke seriøst at Frankriket og rasist Italia har gode integreringsmodeller? Frankriket er jo så langt ute på viddene som det er mulig å komme. At England har hatt mye innvandring kan jo forklares med "the commonwealth", og da er man jo på en måte allerede en del av kulturen og blir lettere "akseptert".

Er en fordel å ha løsninger på forslag man kommer med. Er ikke bare å åpne grensene og smile bredt og samtidig håpe at brikkene automatisk faller på plass.

Slik situasjonen er per i dag burde Norge slippe inn minst mulig ikke vestlige innvandrere fordi det er en såpass stort del av dem som ikke blir integrert fordi vi ikke klarer å legge forholdene til rette.
Rasist Italia? du aner ikke hva du snakker om, mister. Og at medlemene av The Commonwealth alerede var en del av det kulturen er en sak, disse landene er fremdeles lett integrert; og vist de passer in i England passer de her også. De ble aldri påtvungen kulturen. Skole og språk ja, men ikke kultur. Frankrike sliter med romanifolket men forutenom har de mange invandrere fra tidligere kolonier. Og Italia er ikke rasist, etter min erfaring er det mye mindre av slikt tøv dær en her; hvor slike debatter som dette preger nyhetssidene og alle kroker. I Italia er utlendingene og deres kultur lett akseptert.

Og har ikke sakt at brikkene automatisk faller på plass. Sier at det må være en viss oppfølgning og støtte involvert i form av hjelp til å få samfunnet på føttene.
Skjønner at folk er meget skeptiske, og kanskje til og med litt redde for all innvandring, spesielt når tallet viser nesten 400 000 innvandrere som har komt inn her de siste 20 åra, og det er jo bare de som faktisk er her lovlig. Fant ingen statestikk på det, men kan tenke meg at tallet på antall ulovlige innvandrere i norge er ganske stor.

Skal vi da fortsette å bare slippe inn alt?

Skal vi regulere dette bedre?

Hva skjer visst denne utviklinga fortsetter?

Ifølge dei talla som er no, så vil norge være en minoritet i sitt eget land i slutten av dette århundre, hva skjer da?

Litt å stusse på om morgenkvisten
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Knallis Vis innlegg
Ifølge dei talla som er no, så vil norge være en minoritet i sitt eget land i slutten av dette århundre, hva skjer da?
Vis hele sitatet...
Eg skjønar ikkje kva som er problemet med det. Trur du verkeleg at det er mogleg å halde ein rase "rein" i evig tid? Og kva trur du skjer da? Folk vil fortsette å ver nordmenn. Sjølv om ein ikkje kan spore blodlinja til ein nordmann tilbake til vikingtida, betyr ikkje det at han/hun ikkje er norsk.

Edit: Les den her http://freak.no/forum/showthread.php?t=124215
Sist endret av Joey; 9. november 2010 kl. 11:50.
Problemet er jo at de ikke kan oppføre seg. Hvorfor sitter egentlig Krekar her enda? Er dere klar over at han lever på våre skattepenger?

Og helt seriøst, bor i en storby og utav nesten alle mørkhudene jeg har vært borti, så er de enten frekk i kjeften, eier ikke oppdragelse, er "gangstah"-kledd og har en gi faen holdning til arbeid. Når jeg gikk byggfag hadde vi hvertfall 15 mørkhudene fordelt på 4 klasser. Alle ga faen og var frekk i kjeften mot lærerne og skulle tøffe seg. I tillegg til det, var det flere som ikke gadd å ta på seg arbeidsklær fordi de ikke ville være "skitten og lame", for ikke å snakke om hvor lat de var. Ingen engasjement når vi skulle gjøre praktiske oppgaver som å legge tak osv. Jeg snakker nå på grunnlag av hva 6 av de mørkhudene i klassen min gjorde. 6 stk!! og ingen andre av oss andre "nordmenn" satt på ræva og ikke gjorde noe. Selvfølgelig vil dere innvandrere selv støtte deres egne, det skjønner jeg, men når det er så utrolig mange som ikke passer inn her og ikke kan bidra med noe i samfunnet, og at det attpåtil IKKE forbedrer seg over så mange år. Ja, da ser jeg ikke lys i tunellen for innvandrerne. Dere får komme til vårt land, få et tak over hodet og penger til mat. Hva får vi tilbake? Jo vi får et mangfold av voldtekter, drap, knivstikking, narkotikamiljøer og bråk generelt fra dere. Hver gang du ser ei uskyldig jente i avisen som er blitt voldtatt, ta å se på linjen hvor det står "Gjerningsmannen antas å være fra utenlandsk opprinnelse". Noe er nødt å gjøres, og det nå. Om vi fortsetter å la de spassere så enkelt inn i landet vårt, vil vi plutselig ha fullt av gjengkriger, skytinger på gatene hver dag og små innvandrerkids som står på gatehjørnet og selger drugs. Vi er ikke rasister, vi er realister. Å endre mentaliteten på en person som kommer fra krig og fordervelse er meget vanskelig! Om jeg skulle støtte innvandring, så må det være fra alderen 0-10 år da de enda kan drives i riktig retning, lære seg norsk skikkelig, følge våre normer og blir skikkelig integrert med oss etniske nordmenn. Jeg ser tydelig forskjell på en 20 åring som har bodd i norge i 3 år og snakker kebabnorsk og kler seg ut som en gangster, enn kompisen min som kom hit til norge som liten baby og er integert med oss andre etniske nordmenn og vet hvordan man skal oppføre seg, og ikke minst vet forskjellen på RETT og GALT.
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Problemet er jo at de ikke kan oppføre seg. Hvorfor sitter egentlig Krekar her enda? Er dere klar over at han lever på våre skattepenger?

Og helt seriøst, bor i en storby og utav nesten alle mørkhudene jeg har vært borti, så er de enten frekk i kjeften, eier ikke oppdragelse, er "gangstah"-kledd og har en gi faen holdning til arbeid. Når jeg gikk byggfag hadde vi hvertfall 15 mørkhudene fordelt på 4 klasser. Alle ga faen og var frekk i kjeften mot lærerne og skulle tøffe seg. I tillegg til det, var det flere som ikke gadd å ta på seg arbeidsklær fordi de ikke ville være "skitten og lame", for ikke å snakke om hvor lat de var. Ingen engasjement når vi skulle gjøre praktiske oppgaver som å legge tak osv. Jeg snakker nå på grunnlag av hva 6 av de mørkhudene i klassen min gjorde. 6 stk!! og ingen andre av oss andre "nordmenn" satt på ræva og ikke gjorde noe. Selvfølgelig vil dere innvandrere selv støtte deres egne, det skjønner jeg, men når det er så utrolig mange som ikke passer inn her og ikke kan bidra med noe i samfunnet, og at det attpåtil IKKE forbedrer seg over så mange år. Ja, da ser jeg ikke lys i tunellen for innvandrerne. Dere får komme til vårt land, få et tak over hodet og penger til mat. Hva får vi tilbake? Jo vi får et mangfold av voldtekter, drap, knivstikking, narkotikamiljøer og bråk generelt fra dere. Hver gang du ser ei uskyldig jente i avisen som er blitt voldtatt, ta å se på linjen hvor det står "Gjerningsmannen antas å være fra utenlandsk opprinnelse". Noe er nødt å gjøres, og det nå. Om vi fortsetter å la de spassere så enkelt inn i landet vårt, vil vi plutselig ha fullt av gjengkriger, skytinger på gatene hver dag og små innvandrerkids som står på gatehjørnet og selger drugs. Vi er ikke rasister, vi er realister. Å endre mentaliteten på en person som kommer fra krig og fordervelse er meget vanskelig! Om jeg skulle støtte innvandring, så må det være fra alderen 0-10 år da de enda kan drives i riktig retning, lære seg norsk skikkelig, følge våre normer og blir skikkelig integrert med oss etniske nordmenn. Jeg ser tydelig forskjell på en 20 åring som har bodd i norge i 3 år og snakker kebabnorsk og kler seg ut som en gangster, enn kompisen min som kom hit til norge som liten baby og er integert med oss andre etniske nordmenn og vet hvordan man skal oppføre seg, og ikke minst vet forskjellen på RETT og GALT.
Vis hele sitatet...
Veldig bra skrevet, kunne ikke sagt det bedre selv.
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Summen av samtlige generaliseringer, anekdoter, stereotypier og fordommer som spyttes ut i enhver innvandringsdiskusjon.
Vis hele sitatet...
Wow! Til å ha vært registrert her såpass kort tid er det utrolig imponerende at du har klart å fange essensen i den typisk innvandringsmotstander på en så god måte. Du må ha nilest "Samfunn, etikk og politikk"-kategorien i ukevis! Det eneste jeg kan sette fingeren på er at du nevnte Mullah Krekar. Han er litt ut nå, selv for FrP-velgere. Lo godt av "6 stk!!" dog. Sterk femmer i satire!
Som luni så fint påpeker Ravedope, innlegget ditt er brunt grums uten noen form for verdi og det er håpløst å tro at man kan diskutere saklig med ett slik utgangspunkt. Tråden er derfor dømt til å bli en sirkelrunk for rasister og annet søppel. Tore Tvedt hadde vært stolt hadde han vært registrert her.
Sist endret av Mith; 9. november 2010 kl. 16:18.
De fattige er problemet. Da jeg gikk på ungdomsskolen så var de som lagde problemer konsekvent fra lavere klasser. Vi ifra middelklassen og oppover satt aldri på ræva og var frekke i kjeften. De fattiglusa får servert alt på fat; trygd og utdanning og alt men de er frekke jævler alle sammen. Vi prøver å gi dem hjelp, men får rusmisbruk, ran, fyllekjøring osv. tilbake. Det er vanskelig å endre mentaliteten på en som er vant til å ta og ta og ta hvis han ikke får, får og får - så jeg mener vi bør skrinnlegge all form for trygdeytelser til nye mennesker før vi klarer gjøre noe med dem som allerede får. Les VG og Dagbladet, hvor ofte er hardbarka kriminelle fra Oslos beste vestkant? Aldri! De kommer alltid fra "dårlige kår".

Nei til den lavere klasse! Full klassestopp! Nå!
Sitat av Kinseek Vis innlegg
De fattige er problemet. Da jeg gikk på ungdomsskolen så var de som lagde problemer konsekvent fra lavere klasser. Vi ifra middelklassen og oppover satt aldri på ræva og var frekke i kjeften. De fattiglusa får servert alt på fat; trygd og utdanning og alt men de er frekke jævler alle sammen. Vi prøver å gi dem hjelp, men får rusmisbruk, ran, fyllekjøring osv. tilbake. Det er vanskelig å endre mentaliteten på en som er vant til å ta og ta og ta hvis han ikke får, får og får - så jeg mener vi bør skrinnlegge all form for trygdeytelser til nye mennesker før vi klarer gjøre noe med dem som allerede får. Les VG og Dagbladet, hvor ofte er hardbarka kriminelle fra Oslos beste vestkant? Aldri! De kommer alltid fra "dårlige kår".

Nei til den lavere klasse! Full klassestopp! Nå!
Vis hele sitatet...
Du får mer avbalanserte nyheter i Vigrids meldemsblad enn du får i disse to såkalte "avisene". De har blitt kalt inn til PFU for brudd på "Vær varsom"- plakaten oftere enn du kan si: Hei, jeg hater innvandrere og fattige folk, noe jeg antar du sier ganske ofte. Les et skikkelig nyhetsmedium, som Morgenbladet, nrk.no eller Le Monde Diplomatique.

Jeg er faktisk universitetsutdannet på akkurat dette feltet (Comparative perspectives on Inequality: U.S. and Europe), og det du skriver her er søppel. Les deg opp på temaet før du legger ut om hvor mye bedre menneske du er, bare fordi du har puter sydd under armene dine og sikkert får ukelønn av foreldrene dine.

LES:
Loïc Waquant: Urban outcasts
&
Loïc Waquant: Prisons of poverty

Det blir for dumt når idioter utgir seg for å ha noen som helst autoritet på et felt, bare fordi de har en subjektiv oppfatning av hvordan enkelte personer i den gitte gruppen oppfører seg. Spiser alle nordmenn brunost? Nei! så slutt å snakk om alle som om de er en, og sist men ikke minst: Når øyenvitneforklaringer teller mindre enn teknisk bevis i en domfellelse, burde de heller ikke bli sett på som legitime kilder i noen annen sammenheng.

Sist, men ikke minst, kan jeg si meg enig i at velferdsstaten ikke er den optimale løsningen, men istedet for i SITTE PÅ RASSEN og være misfornøyd, sånn som du anklager alle fattige for å gjøre, så kan du kanskje prøve å finne en bedre løsning?
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Problemet er jo at de ikke kan oppføre seg. Hvorfor sitter egentlig Krekar her enda? Er dere klar over at han lever på våre skattepenger?

Og helt seriøst, bor i en storby og utav nesten alle mørkhudene jeg har vært borti, så er de enten frekk i kjeften, eier ikke oppdragelse, er "gangstah"-kledd og har en gi faen holdning til arbeid. Når jeg gikk byggfag hadde vi hvertfall 15 mørkhudene fordelt på 4 klasser. Alle ga faen og var frekk i kjeften mot lærerne og skulle tøffe seg. I tillegg til det, var det flere som ikke gadd å ta på seg arbeidsklær fordi de ikke ville være "skitten og lame", for ikke å snakke om hvor lat de var. Ingen engasjement når vi skulle gjøre praktiske oppgaver som å legge tak osv. Jeg snakker nå på grunnlag av hva 6 av de mørkhudene i klassen min gjorde. 6 stk!! og ingen andre av oss andre "nordmenn" satt på ræva og ikke gjorde noe. Selvfølgelig vil dere innvandrere selv støtte deres egne, det skjønner jeg, men når det er så utrolig mange som ikke passer inn her og ikke kan bidra med noe i samfunnet, og at det attpåtil IKKE forbedrer seg over så mange år. Ja, da ser jeg ikke lys i tunellen for innvandrerne. Dere får komme til vårt land, få et tak over hodet og penger til mat. Hva får vi tilbake? Jo vi får et mangfold av voldtekter, drap, knivstikking, narkotikamiljøer og bråk generelt fra dere. Hver gang du ser ei uskyldig jente i avisen som er blitt voldtatt, ta å se på linjen hvor det står "Gjerningsmannen antas å være fra utenlandsk opprinnelse". Noe er nødt å gjøres, og det nå. Om vi fortsetter å la de spassere så enkelt inn i landet vårt, vil vi plutselig ha fullt av gjengkriger, skytinger på gatene hver dag og små innvandrerkids som står på gatehjørnet og selger drugs. Vi er ikke rasister, vi er realister. Å endre mentaliteten på en person som kommer fra krig og fordervelse er meget vanskelig! Om jeg skulle støtte innvandring, så må det være fra alderen 0-10 år da de enda kan drives i riktig retning, lære seg norsk skikkelig, følge våre normer og blir skikkelig integrert med oss etniske nordmenn. Jeg ser tydelig forskjell på en 20 åring som har bodd i norge i 3 år og snakker kebabnorsk og kler seg ut som en gangster, enn kompisen min som kom hit til norge som liten baby og er integert med oss andre etniske nordmenn og vet hvordan man skal oppføre seg, og ikke minst vet forskjellen på RETT og GALT.
Vis hele sitatet...
Du summerte nettopp opp alt jeg selv mener og står for. Veldig godt skrevet!


Sitat av Mith Vis innlegg
Som luni så fint påpeker Ravedope, innlegget ditt er brunt grums uten noen form for verdi og det er håpløst å tro at man kan diskutere saklig med ett slik utgangspunkt. Tråden er derfor dømt til å bli en sirkelrunk for rasister og annet søppel. Tore Tvedt hadde vært stolt hadde han vært registrert her.
Vis hele sitatet...
Du har jo tydeligvis ikke forstått en dritt. Det handler jo faen ikke om rasisme men om de konsekvensene som innvandring har. Hører stadig vekk om personer fra øst-Europa som kommer til Norge og gjør jævelskap, blir like irritert på de som på folk fra Midtøsten.

som ravedope sa: Er ikke rasister men realister
Sist endret av plipp; 9. november 2010 kl. 18:19.
Det er lett å skylde på staten, lett å skylde på systemet. Jeg skal være enig at staten skal ta noe av skylden for en feilslått politikk. Men in the end, staten er folket. Folket er staten.

Holdninger ovenfor innvandrere/asylsøkere føler jeg at ofte er negativt ladet. Det er en skitten ond sirkel.

Media-Innvandrer-Innvandrer utfører voldtekt-Alle innvandrere er voldtektsmenn

Innvandrer søker jobb-||||||||||||||||||||||| vegg med fordommer og stereotypier- avslag på jobbsøknad - innvandrer tyr kanskje til noe annet.

Det eksempelet jeg liker, er den med alfabet gjengene i Oslo. A-B gjengen, det var drittunger uten noe å finne på. De mislykket hjemme og på skole, foreldrene kunne ikke Norsk og ofte var løsningen hvis man fikk dårlig karakter på skolen å få lusing hjemme.
De falt ofte av det Norske skolesystemet og begynte å finne sammen til andre de kan menge seg med.

Dette utviklet og utviklet seg, til vi hadde en relativ ung gruppe med innvandrer barn som faktisk ble de som styrte Oslo bys kriminelle grupper.

Snakker meg kanskje litt i surr her nå, men så lenge vi har negative holdninger. Så lenge det er OSS og DEM. Så lenge vil vi ha et problem.

Og holdninger skiftes ikke over natta, det er godt mulig at noen av dere prøver å ha et positiv holdning ovenfor innvandrere. Men når det øyeblikket kommer når du leser i avisen om at en innvandrer har begått en fæl kriminell handling. Vel, da raser kortstokken sammen. Og man velger den enkleste og ekskluderende holdningen. Fordi jo, majoriteten har det.

Jeg snakker om holdninger som er de man ikke snakker om.

Jeg tenker da på " Somalere er en lat folkegruppe" "Pakkiser er en gjeng med bråkmakere og dealer dop"

Alle har tenkt på det, men ingen sier noe i offisielle sammenheng. Den bare ligger å ulmer til vi dør, samtidig som vi viderefører disse holdningene.

Jeg har trua på Norge og integrering, sunn god Norsk bondevett er en veldig fin tankegang. Men den kan raskt skli ut og bli en ekskluderende tankegang og ikke en inkluderende holdning.
Sitat av Kizzy deWiz Vis innlegg
Jeg er faktisk universitetsutdannet på akkurat dette feltet (Comparative perspectives on Inequality: U.S. and Europe), og det du skriver her er søppel.
Vis hele sitatet...
De må ha vært virkelig beinharde på å utradere ironiforståelse på det universitetet ditt...
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Om jeg skulle støtte innvandring, så må det være fra alderen 0-10 år da de enda kan drives i riktig retning, lære seg norsk skikkelig, følge våre normer og blir skikkelig integrert med oss etniske nordmenn. Jeg ser tydelig forskjell på en 20 åring som har bodd i norge i 3 år og snakker kebabnorsk og kler seg ut som en gangster, enn kompisen min som kom hit til norge som liten baby og er integert med oss andre etniske nordmenn og vet hvordan man skal oppføre seg, og ikke minst vet forskjellen på RETT og GALT.
Vis hele sitatet...
Det er med tungt hjarte eg må sei at du representera ikkje heile norske befolkninga. Dine norma og preferansar på korleis folk skal oppføre seg er ikkje akkurat lovfesta og gjelder ihvertfall ikkje for meg.

For å sei det rett ut: Eg vil heller sjå at du blir sendt ut av landet enn dessa "gangsterane som pratar kebabnorsk og som ikkje veit forskjellen på rett og galt".
Sitat av toeless Vis innlegg
Problemet til de fleste asylsøkere er kulturen de kommer fra. Hvilken utdanning de har spiller liten rolle siden de ganske enkelt ikke passer inn.

Er det hensiktsmessig å ha ansatte som går rundt i en hel måned uten å spise mat på dagtid? Nope.

Og nei, jeg sier ikke at alle asylsøkere er muslimer, men er vel snakk om rundt 90%.
Vis hele sitatet...
Okai, dette kommer litt utenfor trådstarters egentlige diskusjon. Men må bare få det ut.

Hvis du tenker på Islam og utdanning, respekterer Islam utdanning høyt og det er viktig å få seg det (du kan søke hos Google for å finne ut mer om det) i Islam.

Hva som er hensiktsmessig med å faste i en måned? Vel, hvorfor skulle det være så utrolig vanskelig når det kun er en måned i løpet av tolv måneder man ikke skal spise eller drikke fra soloppgang til solnedgang. Det å gjøre spesielt gode gjerninger under fasten, ikke lyve og krangle. Hva er så negativt i det? Det er så mange positive hensikt. Greit du går kanskje opp noen kilo den måneden hvis du stapper i deg mer mat en du egentlig klarer ved solnedgang, men dette er jo forskjellig fra person til person.
På hvilken måte ville det gått utover deg hvis din kollega fastet under arbeidstiden? Blir du også like sulten da?
At Ravedope har sanket 11 kvalitetspoeng med sine innlegg viser hvor fordomsfulle og rasistiske visse personer er.
Sitat av Killuminati Vis innlegg
At Ravedope har sanket 11 kvalitetspoeng med sine innlegg viser hvor fordomsfulle og rasistiske visse personer er.
Vis hele sitatet...
Nei, det viser bare at ikke alle har like meninger som deg.

Å være imot innvandring og andre relaterte ting innenfor samme tema gjør deg ikke til fordumsfull og rasistisk av den grunn.

Du burde kanskje godta at det finnes flere meninger uten at det nødvendigvis står en rasist bak?