Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 8740
Det er ingen som stopper deg fra å se på scat, men det er fremdeles galt å gjøre det.

Det samme kan bli sagt om det å røyke hasj. Ingen kan stoppe deg fra å gjøre det, og for all del, gjør det om du vil. Men det er fremdeles galt. Det sier ikke noe om en person, men bare handlingen som blir utført.
du begrunner det jo ikke!

med samme logikk er det uetisk å drikke te. ingen kan hindre deg det...
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Personlig mener jeg at det er uetisk å røyke. For det første må man oppsøke tvilsomme miljøer for å skaffe seg stoffet.
Vis hele sitatet...
Man må da ikke det. Man kan bestille frø fra utlandet eller skaffe dem gjennom venner (dette er riktig nok ulovlig, men går ikke utover noen, så jeg har vanskelig for å se umoralen i det), og kjøpe alt av dyrkeutstyr (lovlig) enten i Norge eller fra utlandet. Det finnes også småforetak som bedriver hasjsmugling uten at internasjonal hasjmafia er involvert.

For det andre, så er det en del av gutta der som ikke nøler med å være slem engang, og som ofte er engasjert i andre ulumskheter på sin fritid.
Vis hele sitatet...
Fetter har allerede vært inne på det: Det finnes slemme mennesker i alle typer miljøer (inkl. den store andelen av befolkningen som går på byen i helgene). Det gjør det da ikke uetisk å henge i en type miljø.

For det tredje så har røyking aldri vært noe kult, og de som bruker dagen på fornuftige gjøremål som å sutte på en tørr colaflaske med folie og skrapmekk tenker aldri noe særlig over om hvorvidt det er etisk eller ikke.
Vis hele sitatet...
For det første generaliserer du grovt her (det blir som å kalle alle de som tar seg en øl i helgen for hverdagsdrankere eller alkoholikere), for det andre klarer jeg ikke å se hva som gjør en ukul, skitten aktivitet uetisk.

Å være giddalaus er uetisk.
Vis hele sitatet...
I visse tilfeller er jeg tilbøylig til å være enig med deg, mens jeg i andre tilfeller, igjen, ikke klarer å se hvordan en slapp livsstil kan anses som uetisk. Det er klart, har man ansvar som forsakes fordi man kaster bort hele dagen på bong- og bøtterøyking, kan det være uetisk. Men om det ikke går utover andre, og en selv er lykkelig med livet man lever, hvilken myndighet har du til å fastslå at slik livsførsel er uetisk? Uetisk for hvem?

Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Det er ingen som stopper deg fra å se på scat, men det er fremdeles galt å gjøre det.

Det samme kan bli sagt om det å røyke hasj. Ingen kan stoppe deg fra å gjøre det, og for all del, gjør det om du vil. Men det er fremdeles galt. Det sier ikke noe om en person, men bare handlingen som blir utført.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er bæsjesex og hasjrøyking galt?
Sist endret av xtapolapocetl; 16. desember 2009 kl. 16:55.
Det er ofte unntak fra regelen, og at noen er med i superklubber med syke strains og lever et 420-liv vil jeg ikke sammenligne med den gjeve og gjennomsnittlige stoner.

Ikke alle som henger i miljøet er kriminelle jævler heller (jo, forsåvidt), men dersom du tvinges til å oppsøke miljøer for å kjøpe illegale substanser av slike hardbarkede typer, så er det uetisk. At din egoisme er med på å betale for hans levebrød er ikke rett. Selvsagt fins det hyggelige typer som hjelper eldre fruer over gata, men ikke alltid.

Jeg vil bare presisere at de som jeg sa var giddalause, er de som sitter hjemme og trekker fra tørre trekk fra en flaske. Det er greit om man vil melde seg ut av samfunnet, og la det så være ved det. Du sa jo deg selv enig i utsagnet mitt om de som sitter hjemme å trekker surt skrapemekk fra ghettobong. Det er uetisk. Hvorfor skal man være så sykelig egoistisk at alt man har i livet er cannabis? Jeg føler at det blir feil, og derfor også uetisk.

Jeg sikter egentlig til stoneren som sitter hjemme om dagen uten jobb og skole. Det er forskjell på å røyke hasj og "røyke hasj".
Sist endret av elpa; 16. desember 2009 kl. 17:19. Grunn: skrivefeil
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Ikke alle som henger i miljøet er kriminelle jævler heller (jo, forsåvidt),
Vis hele sitatet...
Hæ?

men dersom du tvinges til å oppsøke miljøer for å kjøpe illegale substanser av slike hardbarkede typer, så er det uetisk. At din egoisme er med på å betale for hans levebrød er ikke rett. Selvsagt fins det hyggelige typer som hjelper eldre fruer over gata, men ikke alltid.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Jeg vil bare presisere at de som jeg sa var giddalause, er de som sitter hjemme og trekker fra tørre trekk fra en flaske. Det er greit om man vil melde seg ut av samfunnet, og la det så være ved det. Du sa jo deg selv enig i utsagnet mitt om de som sitter hjemme å trekker surt skrapemekk fra ghettobong. Det er uetisk. Hvorfor skal man være så sykelig egoistisk at alt man har i livet er cannabis? Jeg føler at det blir feil, og derfor også uetisk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man være så sykelig egoistisk at alt man har i livet er frimerkesamlinga, playstation, eller såpeserier på TV? Er det i dine øyne simelthen uetisk å leve et enspora liv? Forklar.

Jeg sikter egentlig til stoneren som sitter hjemme om dagen uten jobb og skole. Det er forskjell på å røyke hasj og "røyke hasj".
Vis hele sitatet...
Da burde du kanskje ha presisert det men én gang, så kunne vi ha unngått denne meningsløse diskusjonen. Du syns altså det er uetisk å snylte på samfunnet. Velkommen etter, det tror jeg de fleste mener.
Så om man røyker en gang i blant mener du det er etisk forsvarlig?

Er det ikke heller uetisk av regjeringen å tvinge de som røyker til å oppsøke lugubre miljøer forresten? Bare fordi man vil ha noe å veksle med inni mellom den klassiske norske helgefylla bør man ikke bli stemplet som uetisk og kriminell.
"Er det ikke heller uetisk av regjeringen å tvinge de som røyker til å oppsøke lugubre miljøer forresten? Bare fordi man vil ha noe å veksle med inni mellom den klassiske norske helgefylla bør man ikke bli stemplet som uetisk og kriminell."

Jeg sa jo at det burde bli legalisert. Så slipper vi moralske spørsmål og ulumskheter.
Trådstarter
10 0
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvorfor skulle ikke en far som røyker hasj ha samvittighet eller ork til å være med familien i uka? Ganske så usaklig egentlig!

Hvis du skal sammenligne alkoholbruk med hasjbruk må bruken være av samme skala,
så la oss sammenligne:

En far som røyker hver dag mot en far som drikker hver dag. Hvem er mest egnet til foreldrejobben? Mitt svar her er bønnerøykeren.
En far som røyker i helgene mot en far som drikker i helgene. Hvem er mest egnet? Mitt svar her er også bønnerøykeren..
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om hvem som er MEST egnet, men hvem som er egnet i det hele tatt.
Ingen av disse to hadde vært oppegående foreldre.


Når det er sagt vil jeg si meg enig i at hvis det ikke har noen negative konsekvenser for enkeltpersonen, er det ikke uetisk.
Men hva med ovenfor andre venner og familie som har vært selv, eller er knyttet til noen som har vært/er på kjøret?

Om du bruker hasj jevnlig, vil det nok skade forholdet ditt til personen som har sett den samme avhengiheten før.

Om du bruker hasj i ny og ne, vil dette nok bli et ømt tema, og det vil få negative konsekvenser.


Nå har det seg slik at jeg omgås personer som har vert berørt av både avhengihet og misbruk
Ovenfor de som er glad i meg, vil jeg nok påstå at det er litt uetisk ovenfor, siden de har den angsten fra før.

Har jeg rett?

Sitat av Ehapuz Vis innlegg
"Er det ikke heller uetisk av regjeringen å tvinge de som røyker til å oppsøke lugubre miljøer forresten? Bare fordi man vil ha noe å veksle med inni mellom den klassiske norske helgefylla bør man ikke bli stemplet som uetisk og kriminell."

Jeg sa jo at det burde bli legalisert. Så slipper vi moralske spørsmål og ulumskheter.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok ikke å legalisering ville fjernet alle moralske dilemma om denne saken.

Men jeg synes at folk burde få røyke hasj om de vil.
Man får jo tak i hasj uansett om det er legalisert eller ikke, men når det er ulovlig, inblandes kriminalitet og fordommer.

Om hasj hadde vert lovlig, hadde man fått de samme etiske konsekvenser, men kriminaliteten behøvde ikke å være innblandet.
Siden dette nå ER ulovlig, må det anskaffes ulovlig, og synet på dette forværres.
Alle blir i mer eller mindre grad påvirket av media, og hva alle andre sier.

Om jeg hadde spurt min mindre bror(10) om hva han syntes om hasjrøyking, ville jeg mest sansynelig fått et negativt svar siden han ikke har gjort seg opp en mening om dette.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Den normale stoner hvis eneste mål for dagen er å bli skev og ikke gjøre lekser hadde ikke brydd seg noe særlig om hvorvidt det er etisk eller uetisk å røyke.

Personlig mener jeg at det er uetisk å røyke. For det første må man oppsøke tvilsomme miljøer for å skaffe seg stoffet. For det andre, så er det en del av gutta der som ikke nøler med å være slem engang, og som ofte er engasjert i andre ulumskheter på sin fritid. For det tredje så har røyking aldri vært noe kult, og de som bruker dagen på fornuftige gjøremål som å sutte på en tørr colaflaske med folie og skrapmekk tenker aldri noe særlig over om hvorvidt det er etisk eller ikke. Å være giddalaus er uetisk.

Men det er bare min mening.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest av deg i denne tråden vil jeg nesten påstå at du har ganske lite kunnskap om det du refererer til som stonermijøet. Vil si jeg kjenner meg igjen på svært lite av det du hentyder. For det første kjenner jeg utrolig mange som røyker. Både de som røyker fler ganger daglig og de som røyker av og til, som helger osv. Hverken min - eller de jeg kjenner som røyker - tenker kun på å ordne oss noe å røyke på. De fleste har ett avslappet forhold til det, og om det er heftig tørke og null røyk å få tak i, så klarer vi oss like bra. Ingen flipper i vinkel og blir helt bajas av dette. Og når det kommer til null skole og jobb er det ingen jeg kjenner som praktiserer dette på det grunnlaget av at de vil heller sitte hjemme å røyke. Ikke det at jeg sier det ikke eksisterer slike i Norge, men tror det er færre enn hva du tror.

Og det du skriver om å oppsøke tvilsomme miljøer så vil jeg igjen påstå at du er litt uvitende der og. Jeg vil - av personlig erfaring - påstå at speed/e osv miljøet kan være mer lugubert. Jeg kjenner en drøss med folk som selger i mindre eller større kvantum i flere byer rundtom Norge, og vil se på de som mer kompismateriale enn lugubre, skitne og rusa menn. Ingen av de jeg kjenner som selger marijuana ville noen gang lagt en hånd på meg eller noen andre (med mindre de har gjort seg fortjent til det). Forøvrig finnes det vel også koselige folk som selger speed, men i mitt tilfelle har jeg for det meste møtt på mer av den lugubre enn av den koselige typen der. Og vil også tilføye at det at disse hardbarka marijuanadealerne som du nevner driver med andre ulumske aktiviteter på fritiden så vil jeg ikke tro det er like utbredt det heller som du tror. Nesten alle dealere jeg kjenner har fast jobb eller studerer.

Og for å gi deg mitt personlige svar på å være giddalaus og ikke interessere seg for lekser så kan jeg fortelle deg om min og dama sin hverdag. Vi røyker hver dag, hvor mange ganger varierer. Jeg jobber i barnehage og skal til å ta opp ett par fag jeg strøk i på vgs, dama mi går medier og kommunikasjon vgs og hun har fått fler 6'ere enn andre karakterer og hennes laveste karakter hittil denne termin er 4. I tillegg jobber hun nesten hver dag etter skolen samt helger, men hun får alle lekser unnagjort, er alltid den som blir brukt som eksempler på bildeoppgaver og lignende samt at vi har ett sosialt liv. Vi kommer oss rundt økonomisk hver måned og betaler regninger før de forfaller. Vi er ryddige mennesker som ofte bruker både en støvsuger og en vaskemaskin.

Vi stonere velger kanskje å sitte hjemme en helgekveld med en god film, digg mat, godteri og noe godt å røyke på fremfor en bytur etterfulgt av en hel søndag ødelagt pga fyllesyk/-nerver. Men å drikke er en norm. Det har blitt praktisert siden tidenes morgen and still going. Dessuten dreper alkohol ufattelig mangfoldige tusener på verdensbasis i året. Fyllekjøring, alkoholforgiftning osv. Leste ett sted at for at en mann på ca 70kg skal kunne ta overdose av å røyke må han innta 1,7kg marijuana, men for å oppnå akutt alkoholfogiftning skal det faktisk ikke så mye til.

For meg virker det litt som du har den typiske skremselspropaganda-innstillingen Norge kjører ut med. Overkriminalisering av noe som jeg ser på som ett legemiddel (enkelte britiske kreftpasienter får lov å ha ett par planter til eget bruk) framfor rusmiddel. Alkohol ser jeg på som forgifting av kroppen. Synes å drikke er mer uetisk enn å røyke. For å ikke snakke om all faenskapen drikking drar med seg. Drama uten like.

Men i dine øyne er jeg visst uetisk, men jeg sier meg svært uenig.
Sitat av schitz Vis innlegg
Interesant synspunkt.

Vi lever i en korrupt verden, og uansett hva du gjør, vil det til slutt kunne bøyes til å bli en uetisk gjerning.

Men hasjbruk er veldig propagandafylt, og hvis noen får vite at jeg BRUKER hasj, ville jeg få et dårlig stempel.
Om familien min får vite om dette, kommer de til å miste tillitt til meg.
Det ville alt i alt ha mange negative følger om det kom ut.

Så man kan vel si at det er med hasj, som det er med mange styresett; vakker i prinsippet, men i praksis går det til hælvette.

Se for eksempel på Kina.
Om personen i spissen hadde vert en med sunn fornuft, ville landet vert et kjempebra samfunn.


Dette er slike tanker som vekker anarkifølelsen i meg.
Vis hele sitatet...

Asså, når jeg leser dette så er jeg enig. Men jeg lurer på, hvorfor ses hasj på som så sinnsykt DÅRLIG stempel i samfunnet? Hvorfor skal det hakkes ned på cannabisbrukere, hvorfor skal de bli sett annerledes på ?

Hvis noen kan forklare det til meg, er det endelig et etterlengtet argument MOT legalisering.

For det har jeg virkelig ikke sett på lenge!
Slik jeg ser det, er vel det mest uetiske ved hasjrøykinga å støtte opp under mennesker som tjener seg rike på andres misbruk og elendighet ved å kjøpe de greiene, men å støtte dårlige industrier gjør jeg jo hver dag, når jeg kjøper røyk, billige klær, coca cola osv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg mener at nå som det er ulovlig i Norge, så er det uetisk. Fordi du setter deg selv inn i en kriminell handling og hjelper dopindustrien og er med på å øke kriminaliteten i verden.
Derimot om det hadde vært lovlig - noe jeg håper på at det vil bli en dag - ville jeg ikke ment at det er uetisk. Det er din kropp, du bør få lov til å bestemme selv hva du vil gjøre med den
Sitat av weedar Vis innlegg
Jeg mener at nå som det er ulovlig i Norge, så er det uetisk. Fordi du setter deg selv inn i en kriminell handling og hjelper dopindustrien og er med på å øke kriminaliteten i verden.
Derimot om det hadde vært lovlig - noe jeg håper på at det vil bli en dag - ville jeg ikke ment at det er uetisk. Det er din kropp, du bør få lov til å bestemme selv hva du vil gjøre med den
Vis hele sitatet...
Å sette likhetstegn mellom norsk lov og generell etikk er jeg veldig uenig i. Etikk og moral er noe som sitter dypere i mennesker enn en lov som andre har tredd ned over hodene våre. At man, ved å kjøpe hasj, bidrar til mer kriminalitet, er bare sant så lenge stoffet er forbudt. Å "hjelpe dopindustrien" er ikke nødvendigvis verre enn å hjelpe en hvilken som helst annen industri. Antakelig er mange av varene du kjøper lovlig, hver eneste dag, produsert og transportert på vel så uetiske og ikke minst miljøfientlige måter. At du selv begår en kriminell handlig er også bare definert av loven, og ikke en dypt uetisk handling.
en ting som er merkelig her:

har hatt en del venner i oppveksten, som har kjent meg minst 2-3 år.
så kom spørsmålet for dagen, fortiden ble besvart, og vennene snudde.

det merkelige da er:

de har sett meg skev typ alle årene de har kjent meg (innenfor 6 år riktignok.)
men når de fikk et ærlig svar på spørsmålet, snudde de som om de aldri skulle ha kjent meg.

logisk???

det eneste man ikke vet om en person, avgjør ALL kjennskap til personen? og det ved at personen i tillegg har vist deg såppas "respekt" at han (som venn) har vært ærlig med deg på 99% av seg selv, og i tillegg fyller ut den siste prosenten med dette svaret?

alle har med seg hemmeligheter i kofferten sin !



regner med jeg ikke er alene om dette der ute, bare en liten tankevekker for de "trofaste kompiser" der ute, samt folket her inne som kritiserer brukerne som "skitne dyr" (uten at denne antydningen er tatt fra direkte tale her inne.)


ber bare folk tenke seg om to ganger, og i stedet for å snu ryggen til, vær takknemlig for at vennen din var ærlig mot deg. det renner ikke av ærlighet i bekkene lenger akkurat (personlig mening basert på egne livserfaringer.)


et annet problem her (personlig ment igjen) er at man blir utstøtt av de "normale" vennene sine. hvor søker man seg da? dit man blir husvarm, ergo "feil" miljøer.
et evig feilende dilemma.


begynn med avkriminalisering ! første steg i riktig retning. flere ville kanskje da ha vist frem sin livsstil, og folk ville sett at de er som andre folk i gata (mange brukere iallefall) og ikke bare "lat-slasker".
først DA tror jeg synet ville ha endret seg, og en legalisering ville ført frem.


-T
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å sette likhetstegn mellom norsk lov og generell etikk er jeg veldig uenig i. Etikk og moral er noe som sitter dypere i mennesker enn en lov som andre har tredd ned over hodene våre. At man, ved å kjøpe hasj, bidrar til mer kriminalitet, er bare sant så lenge stoffet er forbudt. Å "hjelpe dopindustrien" er ikke nødvendigvis verre enn å hjelpe en hvilken som helst annen industri. Antakelig er mange av varene du kjøper lovlig, hver eneste dag, produsert og transportert på vel så uetiske og ikke minst miljøfientlige måter. At du selv begår en kriminell handlig er også bare definert av loven, og ikke en dypt uetisk handling.
Vis hele sitatet...
Da får vel vi bare si oss enige i å være uenige.
Greit at mye av det man kjøper daglig kan være produsert og transportert på uetiske og miljøfiendtlige måter. Men hva tror du dopet er? Såklart finnes det bedrifter som driver med barnearbeid o.l ulumskheter , men disse er i mindretall. I dopindustrien er det ikke bare miljøet det går utover, men folk dør, de blir drept. Familier ødelegges. Og det er rett og slett ikke trygt å bevege seg utendørs i de verste dopområdene.
Så jo, jeg vil påstå at i de fleste tilfellene du og jeg er ute å handler lovlige varer, så hjelper du en industri som er mye, mye bedre en dopindustrien.

Og som du selv sier, vil kjøp av hasj være med på å øke kriminalitet, bare så lenge det er ulovlig. Og derfor er det uetisk å gjøre det i Norge, for det er uetisk å være med på noe som øker kriminaliteten i verden. I hvertfall når det gjelder en så skitten industri som dopindustrien.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å sette likhetstegn mellom norsk lov og generell etikk er jeg veldig uenig i. Etikk og moral er noe som sitter dypere i mennesker enn en lov som andre har tredd ned over hodene våre. At man, ved å kjøpe hasj, bidrar til mer kriminalitet, er bare sant så lenge stoffet er forbudt. Å "hjelpe dopindustrien" er ikke nødvendigvis verre enn å hjelpe en hvilken som helst annen industri. Antakelig er mange av varene du kjøper lovlig, hver eneste dag, produsert og transportert på vel så uetiske og ikke minst miljøfientlige måter. At du selv begår en kriminell handlig er også bare definert av loven, og ikke en dypt uetisk handling.
Vis hele sitatet...
Kan legge til at dersom man handler uetisk ved å bryte norsk lov, var det da uetisk å være homofil for 40 år siden. Kriminologien kaller det ofte for "konfliktteorien". Lover kan være skapt av egeninteressene til lovskaperene og har ingen verdens ting med etikk å gjøre.

Men som et direkte svar på topic, tror jeg det vil variere om omgangskretsen og menneskene man bryr seg om. Sårer eller skader man familie eller venner ved hasjrøykingen? Og da snakker vi ikke bare om hasjrøykingen i seg selv, men også om grunner som f.eks at man kan dø av lungekreft og setter etterlatte i en lei situasjon. Spørsmålet vil også variere i om hasjrøykingen fører til flere og farligere rusmidler og avhengighet som igjen kan føre til at man får dårligere levekår og skaper bekymring hos familie\venner.

Jeg tror ikke hasjrøyking i seg selv er en uetisk handling, men siden etikk handler om mennesker i samspill, ser jeg også siden der hasjrøykingen kan være en uetisk handling.
Sitat av weedar Vis innlegg
Såklart finnes det bedrifter som driver med barnearbeid o.l ulumskheter , men disse er i mindretall. I dopindustrien er det ikke bare miljøet det går utover, men folk dør, de blir drept. Familier ødelegges. Og det er rett og slett ikke trygt å bevege seg utendørs i de verste dopområdene.
Vis hele sitatet...
Det du nevner her er konsekvenser av at cannabis er ulovlig, ikke konsekvenser av at du eller jeg kjøper/bruker cannabis.
Sitat av weedar Vis innlegg
Og som du selv sier, vil kjøp av hasj være med på å øke kriminalitet, bare så lenge det er ulovlig. Og derfor er det uetisk å gjøre det i Norge, for det er uetisk å være med på noe som øker kriminaliteten i verden.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det bidrar bare til mer kriminalitet, så lenge det er ulovlig. Hva som er lov og hva som er etisk forsvarlig, har ikke nødvendigvis noe som helst med hverandre å gjøre.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det du nevner her er konsekvenser av at cannabis er ulovlig, ikke konsekvenser av at du eller jeg kjøper/bruker cannabis.

Som sagt, det bidrar bare til mer kriminalitet, så lenge det er ulovlig. Hva som er lov og hva som er etisk forsvarlig, har ikke nødvendigvis noe som helst med hverandre å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå har det seg sånn at cannabis er ulovlig i de aller fleste land her i verden. Og du viser ikke god moral eller handler etisk riktig om du er med på å skape de konsekvensene jeg nevnte tidligere.
Sitat av weedar Vis innlegg
Ja, men nå har det seg sånn at cannabis er ulovlig i de aller fleste land her i verden. Og du viser ikke god moral eller handler etisk riktig om du er med på å skape de konsekvensene jeg nevnte tidligere.
Vis hele sitatet...
Etikk er ikke en absolutt vitenskap. Vi har tydeligvis forskjellig oppfattning når det kommer til følgende spørsmål: er det uetisk å bryte loven? Jeg mener at det er det ikke, nødvendigvis.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Etikk er ikke en absolutt vitenskap. Vi har tydeligvis forskjellig oppfattning når det kommer til følgende spørsmål: er det uetisk å bryte loven? Jeg mener at det er det ikke, nødvendigvis.
Vis hele sitatet...
Ok, da er vi litt uenige Jeg mener at at om man ikke bare ser på selve handlingen av å bryte loven - i dette tilfellet røyke/kjøpe cannabis - men litt lengre, på hva som har skjedd for at det i det hele tatt skal være et tilbud på dette produktet, såååå er det uetisk.

sorry for kverulering
Sitat av weedar Vis innlegg
Ok, da er vi litt uenige Jeg mener at at om man ikke bare ser på selve handlingen av å bryte loven - i dette tilfellet røyke/kjøpe cannabis - men litt lengre, på hva som har skjedd for at det i det hele tatt skal være et tilbud på dette produktet, såååå er det uetisk.

sorry for kverulering
Vis hele sitatet...
Men da er det altså loven som står mellom uetisk og etisk kjøp av et produkt etter din mening? Tenk på kjeden bakover for hva som har skjedd for at det skal være tilbud på Coca-Cola i butikkene for eksempel. Det er nok et par handlinger på den veien som gjerne ikke ville blitt oppfattet som særlig etisk forsvarlig av noen.
Sist endret av vaskemask; 11. januar 2010 kl. 16:40.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Men da er det altså loven som står mellom uetisk og etisk kjøp av et produkt etter din mening? Tenk på kjeden bakover for hva som har skjedd for at det skal være tilbud på Coca-Cola i butikkene for eksempel. Det er nok et par handlinger på den veien som gjerne ikke ville blitt oppfattet som særlig etisk forsvarlig av noen.
Vis hele sitatet...
Nei ikke helt slik. Det å sammenligne hva som skjer innenfor dopindustrien og Coca-cola blir feil. Laaangt ifra det samme. Og ja, om jeg vet at et produkt har blitt fremstilt av kids og under ekstremt dårlige arbeidsforhold osv, så betaler jeg gjerne et par kroner ekstra for et tilsvarende produkt som er produsert på en bedre måte. Kanskje uvanelig? men det er meg.
Sitat av weedar Vis innlegg
Nei ikke helt slik. Det å sammenligne hva som skjer innenfor dopindustrien og Coca-cola blir feil. Laaangt ifra det samme.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så vidt forskjellig? Hvis man tar en nærmere titt på enkelte kriminelle miljøer er det fascinerende lite forskjeller foruten at det er ulovlig og at personene i disse miljøene gjerne tar i bruk litt røffere metoder for å få det de ønsker. Det betyr ikke at alt som er lovlig er etisk forsvarlig.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Hvorfor er det så vidt forskjellig? Hvis man tar en nærmere titt på enkelte kriminelle miljøer er det fascinerende lite forskjeller foruten at det er ulovlig og at personene i disse miljøene gjerne tar i bruk litt røffere metoder for å få det de ønsker. Det betyr ikke at alt som er lovlig er etisk forsvarlig.
Vis hele sitatet...
For det første, jeg har ALDRI sagt at alt som er lovlig er etisk forsvarlig. Jeg har sagt at det er UETISK å hjelpe dopindustrien ved å kjøpe rusmidler som cannbis. Fordi: alt det som skjer i dopindustrien er såå forferdelig, folk dreper og blir drept,tortur, familier ødelegges, folks liv ødelegges. Har jeg formulert meg feil tidligere, så sorry.
Det er sant som du sier, det er ikke bare gull og grønne skoger i alle lovlige bedrifter og produkter, men det er i fåtallet og det er på langt nær så ille som i dopindustrien.
Det er uetisk fordi det blir sett på som uetisk av ikke-vitende og ikke-røykere. Cannabis har vært en del av samfunn og kultur i flere tusen år.
Sitat av weedar Vis innlegg
For det første, jeg har ALDRI sagt at alt som er lovlig er etisk forsvarlig. Jeg har sagt at det er UETISK å hjelpe dopindustrien ved å kjøpe rusmidler som cannbis. Fordi: alt det som skjer i dopindustrien er såå forferdelig, folk dreper og blir drept,tortur, familier ødelegges, folks liv ødelegges. Har jeg formulert meg feil tidligere, så sorry.
Det er sant som du sier, det er ikke bare gull og grønne skoger i alle lovlige bedrifter og produkter, men det er i fåtallet og det er på langt nær så ille som i dopindustrien.
Vis hele sitatet...
Jada, like uetisk som å kjøpe klær fra wistex eller sko fra nike.
Uansett handler vel ikke denne tråden om hvor uetisk det er å kjøpe dop, men å røyke hasj.

F.eks mesteparten av pot i norge er dyrket i norge, uten å ha vært innblandet i noen industri som på noen som helst måte ødelegger liv. Er det da fortsatt uetisk å røyke weed?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av weedar Vis innlegg
For det første, jeg har ALDRI sagt at alt som er lovlig er etisk forsvarlig. Jeg har sagt at det er UETISK å hjelpe dopindustrien ved å kjøpe rusmidler som cannbis. Fordi: alt det som skjer i dopindustrien er såå forferdelig, folk dreper og blir drept,tortur, familier ødelegges, folks liv ødelegges. Har jeg formulert meg feil tidligere, så sorry.
Det er sant som du sier, det er ikke bare gull og grønne skoger i alle lovlige bedrifter og produkter, men det er i fåtallet og det er på langt nær så ille som i dopindustrien.
Vis hele sitatet...
Hva er ditt syn på da å produsere egen narkotika, f.eks som i at man hadde dyrket sin egen cannabis for eget bruk?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva er ditt syn på da å produsere egen narkotika, f.eks som i at man hadde dyrket sin egen cannabis for eget bruk?
Vis hele sitatet...
Ja, da blir det etter min mening noe helt annet. Av narkotiske stoffer er det cannabis det eneste jeg har noe kunnskap/erfaring med, og ser ikke noe galt i at folk produserer til eget bruk.
Sitat av weedar Vis innlegg
Ja, da blir det etter min mening noe helt annet. Av narkotiske stoffer er det cannabis det eneste jeg har noe kunnskap/erfaring med, og ser ikke noe galt i at folk produserer til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Men ifølge loven derimot, er dette er mye verre enn å kjøpe selv.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Men ifølge loven derimot, er dette er mye verre enn å kjøpe selv.
Vis hele sitatet...
Riktig, men som flere har nevnt tidligere så går etikk og moral dypere en norges lover.
Sitat av weedar Vis innlegg
Ja, da blir det etter min mening noe helt annet. Av narkotiske stoffer er det cannabis det eneste jeg har noe kunnskap/erfaring med, og ser ikke noe galt i at folk produserer til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg ville da konkludert med at det er cannabis-lovgivningen i norge som er uetisk, siden den direkte fører til at brukerne støtter en uetisk "organisasjon".
Det er utrolig mange i Norge som ser på det som uetisk å røyke hasj. Fordi det er en kriminell handling. Det samme med grafitti.

Loven har dessverre utrolig mye å si, jeg syns den bør tilrettelegges til folket. Hvorfor jeg ikke kan stå og lage kunst på en grå og kjedelig vegg har jeg ikke noe svar på, ei verken heller hvorfor jeg ikke kan innta cannabis istedet for tobakk.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Loven har dessverre utrolig mye å si, jeg syns den bør tilrettelegges til folket. Hvorfor jeg ikke kan stå og lage kunst på en grå og kjedelig vegg har jeg ikke noe svar på, ei verken heller hvorfor jeg ikke kan innta cannabis istedet for tobakk.
Vis hele sitatet...
Det kan du vel. så lenge DU eier en grå og kjedelig vegg og ikke gjør det på en vegg du ikke eier/bestemmer over. Og spør du deg rundt, så er det sikkert mange som kan ønske seg det, og du kan kanskje til og med tjene noe på det jeg f.eks hadde digga om noen med skills hadde lagd en fet piece i stua mi, hint hint :P
Sitat av weedar Vis innlegg
Det kan du vel. så lenge DU eier en grå og kjedelig vegg og ikke gjør det på en vegg du ikke eier/bestemmer over. Og spør du deg rundt, så er det sikkert mange som kan ønske seg det, og du kan kanskje til og med tjene noe på det jeg f.eks hadde digga om noen med skills hadde lagd en fet piece i stua mi, hint hint :P
Vis hele sitatet...
Det du sier eier et poeng, det er ikke det. Men hvorfor skal statens underganger være grå og kjedelige ? Og hvorfor skal jeg få erstatningskrav / bot på sikkert 20 000 eller mer for hæreverk for å male der nede?

Og samtidig, om jeg kjøper mine egne frø og dyrker de, så støtter ikke jeg noen kriminell organisasjon, jeg bare røyker planta mi.

Så det fins faktisk grunnlag for å legge skylda på staten for våre uetiske handlinger.

Uansett, jeg syns det er på tide å være litt realister. Jeg vil gjerne innvolvere meg i det politiske, jeg må bare bli ferdig med skolen først.
Sitat av weedar Vis innlegg
jeg f.eks hadde digga om noen med skills hadde lagd en fet piece i stua mi, hint hint :P
Vis hele sitatet...

Det er forskjell på det å faktisk lage kunst, enn det å skrive "fuck" rundt på vegger.

Sitat av DataSnook Vis innlegg
Det du sier eier et poeng, det er ikke det. Men hvorfor skal statens underganger være grå og kjedelige ? Og hvorfor skal jeg få erstatningskrav / bot på sikkert 20 000 eller mer for hæreverk for å male der nede?
Vis hele sitatet...
Haha, ja nemlig. Om du har en EGEN PRIVAT vegg å male på, er det ingen som stopper deg. Bot og betegnelsen hærverk får du når du "maler" noe som i utgangspunktet ikke skal males, og som noen andre eier. Er det virkelig vanskelig å forstå?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Haha, ja nemlig. Om du har en EGEN PRIVAT vegg å male på, er det ingen som stopper deg. Bot og betegnelsen hærverk får du når du "maler" noe som i utgangspunktet ikke skal males, og som noen andre eier. Er det virkelig vanskelig å forstå?
Vis hele sitatet...
Jeg har fint forstått at det er ulovlig. Jeg lurer på hvorfor det faktisk er det. Og hvorfor slike ting som jeg da sammenligner med cannabis-røyking er uetisk.

Ok, kanskje ikke cannabisrøyking er fint å se på. Men det er grafitti. Nå begynner dette å bli urelevant fordi jeg må komme med argumenter hele tiden for akkurat dette. Men jeg snakker om grafitti ja, ikke tagging. Til de som ikke har skjønt det enda, er det bare å le av seg selv.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg har fint forstått at det er ulovlig. Jeg lurer på hvorfor det faktisk er det. Og hvorfor slike ting som jeg da sammenligner med cannabis-røyking er uetisk.

Ok, kanskje ikke cannabisrøyking er fint å se på. Men det er grafitti. Nå begynner dette å bli urelevant fordi jeg må komme med argumenter hele tiden for akkurat dette. Men jeg snakker om grafitti ja, ikke tagging. Til de som ikke har skjønt det enda, er det bare å le av seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke cannabisrøyking og tægging (eller grafitti, for de som klarer det) er sammenlignbart. Det ene gjør du eventuelt med andres private eiendom og mot deres vilje, cannabis røyker du for din egen del og utsetter kun deg selv for eventuelle problemer det vil medføre seg.

Hvorfor cannabis er ulovlig stiller også jeg meg uforstående til. Hvorfor tægging er ulovlig forstår jeg ganske godt. Men missforstå meg ikke, jeg elsker graffiti!
Sist endret av tafsern; 13. januar 2010 kl. 18:43.
Da er vi egentlig enige da
Alle som maler vet at dette skillet mellom tagging og grafitti er bare tull. Det er akkurat de samme gutta som lager de store, fete, fargerike piecene, som tusjer ned vinduene på T-banen. Imidlertid kan en forsegjort "tagg" være vel så fin som en stor, jålete glossy piece.

For meg, som er "pensjonert" tagger og hiphophode, blir det veldig feil å skille på begrepene. Jeg tror den eneste grunnen til at enkelte som selv driver med tagging setter dette skillet, er at de hjelper dem å få aksept hos mange, i alle fall for den ene halvparten av det de gjør.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Alle som maler vet at dette skillet mellom tagging og grafitti er bare tull. Det er akkurat de samme gutta som lager de store, fete, fargerike piecene, som tusjer ned vinduene på T-banen. Imidlertid kan en forsegjort "tagg" være vel så fin som en stor, jålete glossy piece.

For meg, som er "pensjonert" tagger og hiphophode, blir det veldig feil å skille på begrepene. Jeg tror den eneste grunnen til at enkelte som selv driver med tagging setter dette skillet, er at de hjelper dem å få aksept hos mange, i alle fall for den ene halvparten av det de gjør.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er enig jeg. Men å definere det på en slik måte gjør det jo enkelt å skille mellom det. Men ikke alle som tagger lager graffiti vil jeg anta, siden vanskelighetsgraden økes betraktelig ettersom man skal lage noe som tilsynelatende ser mye bedre ut enn "fuck" eller noe annet rabbel som et kallenavn eller slik.

Og slik er det jo med alt. Alle kan tegne en strek, men ikke alle kan tegne f eks et ansikt. Men en som kan tegne et ansikt, kan også tegne en strek.

Hehe, håper jeg gjorde meg forstått
Hvis man ikke skjønner hvorfor det ikke er lovlige å male ned en annens private vegg, så er det virkelig noe galt.
Sitat av weedar Vis innlegg
Hvis man ikke skjønner hvorfor det ikke er lovlige å male ned en annens private vegg, så er det virkelig noe galt.
Vis hele sitatet...
Syns du ikke grafitti og tagging bør være lov i underganger etc?

Isåfall syns jeg det virkelig er noe galt med din holdning i forhold til samfunnet. Vi bør alle kunne ta en del av det, og at en grå vegg skal kunne pyntes med menneskers sine egne sitater, malinger osv syns jeg egentlig er en selvfølge.

Jeg skjønner at folk sin private vegg til f.eks et hus eller en garasje IKKE skal males ned og; nei, man skal IKKE bedrive hæreverk.

Men å pryde en vegg i en undergang med noe er en helt annen sak. Det er staten/kommunen sin. Det er nulltoleranse til tagging og grafitti i min kommune. Ja, jeg har et problem i forhold til det. Hvorfor? Fordi jeg vil kunne gjøre det.

Felix poker, jeg skjønner godt hva du mener. Men jeg definerer tagging og grafitti som to forskjellige ting, pga jeg ikke syns noe særlig om at folk tegner kjønnsorganer med svarte bokser rundt omkring. Derimot har jeg ikke noe i mot store fine "pieces"
Sist endret av Aceface; 13. januar 2010 kl. 19:56. Grunn: et par småfeil