Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2851
Har en kompis som jeg har kjent i en 2-3 år nå, han har de siste åra pleid å røyke litt i helgene, og jeg har aldri dømt han for det. Faktisk vært med han flere ganger uten å ha tatt trekk selv, selv om jeg har blitt tilbudt.

I russetida (vi er begge 18/19) ble han introdusert til knips, og syns det var noe av det heftigste han har prøvd. Jeg godtok det og, ettersom du bare er russ en gang i livet, prøvde tilogmed litt selv. Men han sa at dette var bare noe som skulle gjøres i russetida, og aldri igjen.

Vi skal flytte sammen nå til høsten, for å gå på skole i kristiansand, og drar fra alle de andre vennene våre, og har bare hverandre. Men i det siste har han begynt å røyke mye mer, og tar ex hver gang han er på fylla, og knipser mer og mer om gangen. Jeg møtte han i dag, og han virka direkte sliten og utbrent etter lørdagens festing.

Er dette normalt hvis du har knipsa?
Burde jeg konfrontere han?
Sist endret av DMN; 21. juli 2009 kl. 18:22.
Jeg syntes du burde konfrontere ham hvis du føler det ubehagelig.
Det går trossalt utover deg når dere skal flytte sammen.
Enkelt svar egentlig. Hvis han ikke kutter knipsen betraktelig når dere flytter så flytter du ut. Er ikke i seg selv så jævla ille å kose seg med en gang i blant. Men man ønsker ikke at dette skal gå utover evne til og betale husleie for eksempel. Samtidig som du sier er det jo ubehagelig for deg.

Edit: Og ja det er forsåvidt normalt og være litt mentalt "sliten" etterpå. Spesielt kombinert med alkohol som kan gjøre dette alene noen ganger.
Sist endret av murloc; 21. juli 2009 kl. 18:35.
Definitivt noe du skal konfrontere han med hvis dere skal flytte sammen.

Ikke moraliser, bare ta opp dine egne bekymringer rundt det at du faktisk skal bo med fyren og ikke vil bo i et "partyhus" med masse rusa mennesker. Ta også opp dine bekymringer med tanke på at dette er en venn av deg. Vis han at du bryr deg og at du er villig til å stille opp hvis han har behov for noen å prate med.

Har selv knipset hver helg over en lengre periode tidligere i livet. Det var gøy mens det varte, men man går lei etter hvert. Dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men vil tro han går lei i lengden han og. Knips er ikke noe du kan spise 24/7. Da får du ingen virkning.

Da du sier dere skal flytte til Kristiansand tolker jeg dette som at dere skal flytte fra hjembygda/hjembyen? Miljøskifte hjelper veldig. Jeg flyttet fra hjembyen min for å studere når jeg fant ut at det var nok festing. Det å fjerne seg fra det gamle miljøet hjalp utrolig mye. (I tillegg til at jeg var innstilt på at nå hadde jeg hatt det nok "moro".)

Ble mye rart i dette innlegget, point is: Prat med han!

Forøvrig så er det normalt å være sliten etter en helg på knips.
DMN
Trådstarter
20 3
Takk for svar!

Ja et miljøskifte tror jeg er veldig bra for han. Så jeg får nok gi det litt tid å se hvordan det går, og ikke nøle med å ta det opp hvis det blir et problem!
Sitat av DMN Vis innlegg
og ikke nøle med å ta det opp hvis det blir et problem!
Vis hele sitatet...
Tipper det er bedre at du konfronterer han med det før det blir et problem.
Tipper det er bedre at du konfronterer han med det før det blir et problem.
Vis hele sitatet...
Virker som det allerede er ett problem. Ta en prat med han.
Du virker som en grei fyr nå det kommer til dette, da det virker som du aksepterer bruk som ikke går ut over helse etc. Misbruk for å si det enkelt.
Nå kjenner verken deg eller han det er snakk om, men virker som vennen din er på grensa til å miste kontroll over sitt eget bruk. Eller har mistet kontroll.
Nå det kommer til xtc så vil han til slutt miste virkning, er personer som ikke kan røre mdma eller xtc pga overdrevent bruk. Less is more, og viss han vil fortsette å ruse seg på det så bør han kutte ned. Ikke noe bra argument, men som jeg skrev ovenfor. Less is more.. Ikke noe bra argument, men det vil bare gå ned over viss han ikke roer ned bruken. Enten om det er snakk om helsa, eller selve rusen han er ute etter...

Jeg skal stoppe her siden dette lett kan bli moralpreken, men ta en prat med han. Ikke bli for moraliserende, vet ikke om det er nødvendig å si det. Men moralprekener virker ofte dårlig.
Sist endret av sneipen; 24. juli 2009 kl. 04:51.
Du virker som en alright fyr som har godtatt at han koser seg med noe annet enn det lovlige rusmiddelet, alkohol. Bare det i seg selv sier at du er god kamerat som ikke dømmer.

Tingen er: dere skal bo sammen. Det kan bli jævlig fett eller jævlig kjipt. Noe av det som kan ødelegge totalt er uenighet over forbruk av dop. For å si det sånn, ville du orket å bo med en alkis? Jeg synes du burde ta det opp med han FØR dere flytter sammen (kontrakt og greier) sånn at du i hvert fall er klar over hva DU går til. En god venn dømmer ikke, men han sier i fra når det går for langt.
En god venn dømmer ikke, men sier i fra når det går for langt.
En avhenging litt sliten venn snylter ikke, men skal betale tilbake før det har gått for lang tid.

Ikke for å være kynisk, men pass på at han ikke begynner å bruke deg:
-låne penger
-"junker" til leiligheten
-"bruker" deg.

Avhengige venner er ett problem asså, ta ham på alvor, ta problemet hans på alvor og ikke minst, ta deg selv på alvor (dvs ikke la ham bruke deg)

Utrolig hvor manipulativ man kan bli av være hobbynarkoman.
Som jeg ser det kommer du uansett til å "vinne" på å konfrontere han.

1. Dersom han fortsetter å dope seg og det (nødvendigvis?) går utover vennskapet deres, har du ihvertfall prøvd. Da kan du ikke klandre deg selv i ettertid for at du ikke prøvde.
2. Dersom du tar det opp med han, og han "skjerper" seg, kommer han forhåpentligvis til å se på deg som om mulig en enda bedre venn, en som virkelig bryr seg og som gidda å si fra.

Litt toskete skrevet dette kanskje, håper du skjønner hva jeg mener
▼ ... over en uke senere ... ▼
DMN
Trådstarter
20 3
Takk for svar folkens!
Jeg tok det opp med han her om dagen og han innrømte at det begynte å bli et problem.
Det hadde spredd seg rykter om at han gikk på det meste, så mange av kompisene hans vendte ryggen til, utenom "rus"kompisene hans. Så han forklarte at det var slik han hadde blitt dratt mer og mer inn i det.

Men han sa at å komme seg ut av byen og få nye venner kanskje var det beste som kunne skje, og han takket meg for at jeg brydde meg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av DMN Vis innlegg
Takk for svar folkens!
Jeg tok det opp med han her om dagen og han innrømte at det begynte å bli et problem.
Det hadde spredd seg rykter om at han gikk på det meste, så mange av kompisene hans vendte ryggen til, utenom "rus"kompisene hans. Så han forklarte at det var slik han hadde blitt dratt mer og mer inn i det.

Men han sa at å komme seg ut av byen og få nye venner kanskje var det beste som kunne skje, og han takket meg for at jeg brydde meg
Vis hele sitatet...
Bra at han tok det "positivt"! Venner er viktig, og du viser at du er en tro venn i forhold til de andre som bare vendte ryggen!
Jeg blir glad hver gang jeg leser, hører eller erfarer selv at det faktisk finns gode venner!

Som du skriver vendte de fleste av vennene hans ryggen til. Feigeste mest trangsynte du kan gjøre i en sånn situasjon mener nå jeg. Man stiller opp for hverandre uansett om problemet er rusrelatert, familiekriser, etc.

Mange har er stygg tendens til å vende denne såkalte ryggen til med engang problemet dreier seg inn på narkotiske stoffer. Hvorfor det? For meg ville ikke dette vært ett alternativ. Det er beklagligvis ett tabubelagt emne i de fleste miljøer utenfor rus"mis"bruk miljøene som derretter bidrar til dette i dagens -om og gjøre å ha flest venner på facærn- tider. Men det må da gå ann å se over dette å hjelpe en kammerat tilbake på riktig spor. Eller hur?

Måtte bare få ut litt spenning av kroppen, Dette er noe som irriterer meg kraftig!

Man skal gjøre selv som du vil andre skal gjøre mot deg eller noe i den duren
Jeg hadde vært fall aldri vent ryggen mot en kammerat, uansett hva problemet skulle være.
Gjør du det, så kan du ikke kalle deg en venn eller si at du har vært det, men du kunne kalt deg selv for en rotte :P

Er heldig vis ikke så mange mennesker som synker så dypt at dem snur ryggen mot vennene sine hvis dem skulle ha et problem, tror jeg.
Sist endret av Franks; 18. oktober 2009 kl. 22:48.