Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2029
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

noen som ble fascinert av nyttårstalen til Kongen i år?

Må innrømme at jeg ikke har brydd meg om den spesielt tidligere år, men den satte virkelig spor i meg når jeg hørte den.

Bet meg spesielt merke i, sitat:

Hadde vi erkjent at alle mennesker er like mye verdt, ville vi heller ikke tålt at noen møtes med nedlatende holdninger på grunn av at de sliter med et rusproblem. En kvinne jeg møtte, sa til meg: «Ingen aner hvor mye det koster å gå oppreist når jeg blir avvist gang på gang. Jeg må minne meg selv om hvem jeg egentlig er - ikke hva de andre ser meg som.»

Det krever sterk rygg å gå med verdighet gjennom krenkelser. Jeg skulle ønske vi sluttet å bruke betegnelsen «samfunnets svakeste». I realiteten er noen av dem de sterkeste blant oss.

Vi er alle ansvarlige for at vi selv og våre medmennesker kan leve verdige liv.

Dette ansvaret er ikke noe vi får - det er noe vi tar.
Vis hele sitatet...
Les hele talen HER.
Sist endret av somnium; 1. januar 2009 kl. 03:45.
Synes dette var mer posetivt en negativt vertfall..
fantastisk!
er det mulighet og få en link til Talen (video)?
Personlig så syns jeg det ser ut som det er et steg nærmere cannabislegalisering.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Personlig så syns jeg det ser ut som det er et steg nærmere cannabislegalisering.
Vis hele sitatet...
La oss håpe det
Tror dere virkelig det er CANNABIS han hadde i tankene? Ånei du, det er nok de værste.. Heroinjunkies og speedjunkies som har brukt i 15år i strekk, så ser du en som har røyka 15år i strekk. Hvem av de blir sett på som de værste "samfunnets svakeste?

Huff, jeg er så lei av egoistiske "stonere" som bare tenker på seg selv, og at de kan få så mye pot/hasj de klarer og røyke hver dag. DET FINNES VIKTIGERE STORE FEIL I NARKOTIKAPOLITIKKEN! Gjør nå heller noe som hjelper noen i dype problemer, istedenfor og prioritere at de som allerede har det bra skal få ha det enda bedre med den helvetes cannabisen sin... Til fuckings rusbruk....?

Slikt provoserer meg. Jeg retter meg ikke mot en eller flere spesielle personer i akkurat denne debatten, men ser det går igjen og igjen hos "stoners" både i virkeligheta og nFF. Og hvis noen lurer, så er jeg (selvfølgelig) for legalisering av cannabis.

Sorry hvis jeg virker litt kvass i dette innlegget. Ha ett flott nytt år hele gjengen!
Sist endret av Quetzalcoatl; 1. januar 2009 kl. 23:48.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva skjedde med dette? Man ser høyt respekterte mennesker her i samfunnet vårt uttale seg om våre problemer når det gjelder konflikten mellom toppklassen, arbeidsklassen, og bunnklassen, arbeidsledige narkomaner. Men hva skjer angående dette? Hvorfor ser man engang ikke debatt om dette? Akkurat som om våre innbyggere her i landet ikke betyr nok. Hva er viktigst, at vi prioriterer mennesket, eller landes økonomi, oljehandel, debatt om oljeboring i Lofoten, eller andre overfladiske politiske spørsmål? Media er jo håpløs når det gjelder dette også, for de er mer interessert i og sette fokuset vårt på statistikker angående julehandel, om politikere og facebook, krig å elendighet i utlandet, med mer.

De aller fleste skjønner jo at dette oppstår på grunn av vår narkotikapolitikk, vår stigmatisering ang aksepterte rusmidler (lovlig), og aldeles uaksepterte rusmidler(ulovlig). De aller verste problemet er i mine øyner den nedlatende tonen toppklassen sender mot de "narkomane". Toppklassen, som er så respektert, har så god lønn, har så bra lønn, har så bra jobb, har så god utdanning, har hatt så flott oppvekst, men har de rett til og dømme narkomanene for at dette er deres egen feil? De må gjøre opp for seg, de må slutte med narkotika, få seg jobb slik at de kan betale skatt. Men hvor lett er det egentlig og få en jobb som ex-narkoman? Hvor lett er det og leve livet når man blir uglesett av menn i dress, kjørende i bmw på vei til sommerhuset? Skaper vi «samfunnets svakeste» og deretter opprettholder denne situasjonen? For det virker virkelig slik. Vi må jo sette opp bedre tilbud for de narkomane, slik at vi kan sette de i arbeid passende for deres livssituasjon, samtidig som vi gir akutt rehabilitering med oppfølgning til de som føler seg klar for dette.

For og gjøre det mulig og hjelpe er det jo en selvfølge at vi må kartlegge de med rusproblemer for og møte de med en hjelpende hånd, ikke kriminalisere de, skape mørketall og jage de som grevlinger når de først stikker nesen opp av jorda.

Hvorfor gjør ikke politikerne noe mer ut av dette problemet, istedenfor og ignorere det? Hva burde vi prioritere mest, penger og andre materialistiske ressurser her i landet, eller de mennesker som virkelig trenger hjelp?