Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 11328
Det er ofte jeg har sett en hypnotisør som hypnotiserer folk på scenen, og for dem til å gjøre sosialt uvanlige ting som derfor blir svært underholdende for publikum. Men jeg har alltid lurt på hvorvidt dette er ekte, eller tøys. Fordi hypnose er allment kjent i psykologien. Men er hypnoterapi sammenlignbart med disse underholdnings episodene?

Kan man for eksempel hypnotisere en person, og få vedkommende til å glemme tallet 3?

https://www.youtube.com/watch?v=JLs6tvmDknE Dette er ett eksempel på sånn underholdningshypnose som for meg virker veldig usannsynelig.
Hvis du søker litt rundt finner du fort ut at hypnoseshow ikke alltid er helt som man skulle tro.

Hypnose er kunsten å veilede noen inn i "flow" - en flytende bevissthet, altså det samme som skjer når du kjører langdistanse med bil og nærmest drømmer deg bort - eller når du er skikkelig fokusert i en film/et spill. I denne tilstanden er du åpen for suggesjoner utenfra, men ikke ekstreme suggesjoner som går på tvers av din personlighet. Man kan f.eks. ikke hypnotisere noen til å begå kriminelle handlinger eller utsette seg for fare. Graden man kan bli hypnotisert varierer også fra person til person, og med dagsform/sinnstilstand. Derfor vil gjerne hypnotisørene samle en gruppe mennesker og forsøke seg litt fram til en passelig kandidat.

Enkeltpersoner i disse store gruppene på show har i ettertid forklart at de skjønte greia, men synes det var flaut om de plutselig skulle slutte å være hypnotisert. Andre igjen husker at de virkelig trodde at f.eks. salen brant, men at de skjønte innerst inne at det var et eller annet som var rart - nesten som en drøm. Så for disse hypnoseshowene er det noen som handler slik de gjør via indirekte gruppepress, mens andre faktisk lever seg inn i realiteten som hypnotisøren maler for de.

Jeg så bare raskt gjennom videoen du linket, men ingenting der virket spesielt usannsynlig for meg. Personene virker avslappet, de gjør forholdsvis enkle muskelbevegelser, og ingen av handlingene er spesielt flaue eller utsetter de for fare.
Sist endret av Dyret; 31. mai 2015 kl. 21:12.
Jeg vil gjerne vite mer om hypnose. Selv har jeg prøvet de for å slutte å røyke, tobakk
Det fungerte utrolig dårlig. Etter timen gikk jeg rett ut og røykte en sigarett. Lokalet jeg var i under "behandlingen" hadde mye støy fra et ventilasjonsanlegg. Det merkelige er at jeg husker alt hypnotisøren sa, men hans ord hadd ikke effekt. Han brukte ord som "ukvinnelig", dessuten snakket han om en kanin som mistet pelsen når det ble dryppet nikotin på den.
Anyone?
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 4. juni 2015 kl. 11:57.
Kan se for meg at dersom en hadde blitt kalt opp på scenen der en hypnotiker sto, og skulle hyptnotisere en, og det var tusenvis som så på, ville en jo gjerne ha latt som om det faktisk funka, dersom det ikke fungerte. Hyptnotisøren: ''Nå husker du ikke lenger hva 2+2 er'' Det blir rett og slett svært ubehagelig for deg selv, og alle andre dersom du svarer ''Ehh, jo det er 4''. Tror hypnose sånn sett har fungert veldig bra i store show.
Nurse Betty: Hypnose er per definisjon "midlertidig svekkelse av kritisk faktor". Under hypnose blir sinnet mer åpent for positiv "input". I utgangspunktet skal denne kritiske sansen beskytte oss mot utenforstående farer, men også vaner og tankemønstre. Man suggereres inn i en dypere, ofte transelignende sinnsstemning der man er meget avslappet, konsentrert og fokusert på en bestemt ting/handling. Vi er altså mer mottakelig for å gjøre det andre ber oss om og det som er forventet av oss. Når den kritiske sansen svekkes på denne måten har man plutselig økende tilgang på den ubevisste delen av sinnet (der vaner og mønstre blir skapt og lagret), og dette er derfor mange bruker dette som en metode for å endre f.eks dårlige vaner. Men det er ikke alle som er mottakelig for hypnotisk påvirkning. Rundt 10-15 prosent av oss kan i praksis anses som ikke-hypnotiserbare. Har du forsøkt hypnose før eller var dette første gang, Betty? Ulike teknikker for å oppnå tilstanden. Avspenning, sjokk, desorientering/forvirring og så videre. Man kan dog ikke hypnotisere noen til å gjøre alt. Altså, man gjør ikke noe man absolutt ikke vil selv om man er hypnotisert. Man kan f.eks ikke få en religiøs person til å banne/sverte da dette går imot vedkommendes moralske prinsipper. Det at du husker hva behandleren din sa er helt vanlig. Du vil alltid være fullstendig klar over hva som skjer, og du merker det om behandler sier eller gjør noe du ikke er enig i eller imot dine personlige verdier. Din kritiske sans hindrer "feil" påvirkning på denne måten. Jeg tenker at enten er du en av de prosentene som ikke lar seg hypnotisere eller så var du rett og slett ikke enig med det som ble sagt.

Her er en videosnutt: http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?...-mediadb:19742
Hvis du leser en bok eller ser en film og er totalt oppslukt, og du plutselig merker at det har gått flere timer, så har du per definisjon vært hypnotisert, dvs vært i transe. Det er ikke noe hokus pokus.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Man kan dog ikke hypnotisere noen til å gjøre alt. Altså, man gjør ikke noe man absolutt ikke vil selv om man er hypnotisert. Man kan f.eks ikke få en religiøs person til å banne/sverte da dette går imot vedkommendes moralske prinsipper.
Vis hele sitatet...
Nei, normalt går ikke dette an. Men en hypnotisør som har god nok kjennskap til sitt "offer" og hypnose, kan noen ganger forvrenge virkeligheten til denne personen. Så det denne personen gjør, gjør han innenfor sine moralske overbevisninger, selv om handlingen ikke er det allikevel. Slik som å få en sterkt religiøs person til å drepe en i sin krets. Hvis du får denne personen til å tro, at personen i kretsen er en menneskeliggjøring av en demon. Så har du brutt mange draps barrierer.


Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Det at du husker hva behandleren din sa er helt vanlig. Du vil alltid være fullstendig klar over hva som skjer, og du merker det om behandler sier eller gjør noe du ikke er enig i eller imot dine personlige verdier.
Vis hele sitatet...
Du kan med noen ganske enkle posthypnotiske instrukser få noen til å glemme ting fra hypnosen også. Men selvsagt er det mulig å få dette til overflaten igjen, men det er noe som kan kreve en del arbeid, eller bestemte assosiasjoner.



Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hvis du leser en bok eller ser en film og er totalt oppslukt, og du plutselig merker at det har gått flere timer, så har du per definisjon vært hypnotisert, dvs vært i transe. Det er ikke noe hokus pokus.
Vis hele sitatet...
Dette kan sees på som hypnose, ja. Men husk at dette er en ganske mild transe. En middels flink hypnotisør, kan få deg mye dypere inn enn det!


Hvis dere vi se videoopptak av hypnose, så kan dere søke på "Richard Bandler" i Youtube. Men vær klar over at mye han driver med er pseudovitenskap. Så mange av hans "vitenskapelige" påstander er bak mål. Men gubben er en briljant hypnotisør!

Ellers så hadde vi Milton Ericson, som var en fenomenal hypnotisør. Det er hos Milton, Richard Bandler gikk i skole.
Det sies bl.a. om Milton, at han var på tur til en høring, der det skulle bli avstemt om hypnose skulle være lov eller ei i terapi. Tilfeldigvis så havnet han siden av hans motstander. På et merkelig vis så stemte motstanderen, at hypnose skulle være lov.
Milton var ekstremt flink, til å hypnotisere andre, uten dem merket det. Han brukte mye takt, hastighet og tonefall. Så det var noe dette som skjedde ombord på flyet til Washington.

Og normalt er hypnose ufarlige greier! Og ja, en kan få personer til å forsvinne (for en stund), forvrenge enkelte sanseinntrykk og mye annet. Så den underholdningshypnosen stemmer nok!

Red: Her er 3 greie snutter med Richard Bandler...
Legg også merke til, at det er igjennom hypnoseterapi av fobier en ser best resultat. Og jeg har sett Bandler behandle noen på ca. 3-5 minutter.

https://www.youtube.com/watch?v=s941m7CKft4

https://www.youtube.com/watch?v=5ML7QbWCGiM

https://www.youtube.com/watch?v=Z_RQxt0Wcgk
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. juni 2015 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jeg få be om kilder på disse påstandene, eller? Særlig dette her med at man kan få noen til å drepe en i sin egen krets. Dette høres jo helt absurd ut, og jeg personlig har aldri hørt om noe slikt, i alle fall. Om dette stemmer skal jeg ha det fra tre troverdige kilder, minst.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Kan jeg få be om kilder på disse påstandene, eller? Særlig dette her med at man kan få noen til å drepe en i sin egen krets. Dette høres jo helt absurd ut, og jeg personlig har aldri hørt om noe slikt, i alle fall. Om dette stemmer skal jeg ha det fra tre troverdige kilder, minst.
Vis hele sitatet...
Dette fra denne siden forklarer det jeg mente mye bedre enn mitt klossete forsøk!
Og her er utdrag:
There are some people who argue that, while you can't hypnotize someone to do something that is against his/her core belief system, you may be able to change those beliefs and influence the subject's actions because of those beliefs. For example, while few people believe a person can be hypnotized to commit murder just because a hypnotist told him/her to, it might be possible to convince a person that his or her child is being threatened by someone and activate a parent's protective instinct to the point that s/he becomes violent.
Vis hele sitatet...
Altså du endrer ikke en persons moralske verdier, så han dreper. Men du forandre omstendighetene rundt den som skal drepe, at det så og si skjer innen for denne personens moralske verdier.

Ellers så er denne snutten interessant. Selv om det er langt ifra noe bevis, og Sci-Fi kanalen har mange pseudovitenskapelige ting bak seg, bl.a. Ghost Hunters.
Aaah, haha! Nå forstår jeg hva du mente. Beklager det.
Derren Brown hadde en serie ved navn "The Experiments", hvor han i episoden "The Assassin" prøver å hypnotisere en person til å drepe Stephen Fry. Det var selvsagt ikke et faktisk drapsforsøk, men den hypnotiserte var overbevist om at pistolen var ladd. Episoden er inspirert av historien til Bobby Kennedys drapsmann, som hevder at han ble hypnotisert og hjernevasket til å drepe Kennedy. Dette er jo underholdning og ikke et vitenskapelig bevis, men veldig interessant likevel.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Derren Brown hadde en serie ved navn "The Experiments", hvor han i episoden "The Assassin" prøver å hypnotisere en person til å drepe Stephen Fry. Det var selvsagt ikke et faktisk drapsforsøk, men den hypnotiserte var overbevist om at pistolen var ladd. Episoden er inspirert av historien til Bobby Kennedys drapsmann, som hevder at han ble hypnotisert og hjernevasket til å drepe Kennedy. Dette er jo underholdning og ikke et vitenskapelig bevis, men veldig interessant likevel.
Vis hele sitatet...
Holy fuck. En stor del av meg sier at det der må være innleid skuespiller eller lignende, men hva om det faktisk ikke er det? Syke greier!
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Holy fuck.
Vis hele sitatet...
Vær så snill og ikke bland Maria opp i dette!

Sitat av Dongerino Vis innlegg
En stor del av meg sier at det der må være innleid skuespiller eller lignende, men hva om det faktisk ikke er det?
Vis hele sitatet...
Nei, hvorfor er det en skuespiller? Du kan forandre nesten alt, når det gjelder en person oppfatter verden igjennom hypnose. Du kan få surstrømning til å lukte godt, sitron til å smake søtt, føles som is er varmt. Du kan altså forandre på mye, som normalt ikke er viljestyrt.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Syke greier!
Vis hele sitatet...
Kanskje det? Men det er veldig mye som er sykt i denne verden! Jeg personlig synes det, at f.eks. et elektron kan være på mange steder samtidig er mye sykere!

Sammenlign det slik: Se for deg at du har to mål som står siden av hverandre. Du sparker fotballen i det ene målet, og nettet i begge målene reagerer. Altså du har samtidig skåret mål i begge målene med én ball og ett spark. Det er syke greier!!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, hvorfor er det en skuespiller? Du kan forandre nesten alt, når det gjelder en person oppfatter verden igjennom hypnose. Du kan få surstrømning til å lukte godt, sitron til å smake søtt, føles som is er varmt. Du kan altså forandre på mye, som normalt ikke er viljestyrt.
Vis hele sitatet...
Jeg holdte litt på med hypnose selv før og klarte å gjøre visse enkle ting, men da var jeg ung, så jeg kan grunnleggende om hypnose. Selv om det ER mulig så betyr det heller ikke at denne videoen er ekte. Det er også mulig å vinne i lotto 20 ganger på rad, men om noen forteller til meg at det skjedde så betyr det ikke at det har skjedd selv om det er mulig!

Ikke for å være pirkete, jeg bare liker å være kritisk og ikke ta alt for god fisk selv om det er på feks TV.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Kanskje det? Men det er veldig mye som er sykt i denne verden! Jeg personlig synes det, at f.eks. et elektron kan være på mange steder samtidig er mye sykere!

Sammenlign det slik: Se for deg at du har to mål som står siden av hverandre. Du sparker fotballen i det ene målet, og nettet i begge målene reagerer. Altså du har samtidig skåret mål i begge målene med én ball og ett spark. Det er syke greier!!
Vis hele sitatet...
Er dette virkelig mulig? Kilder! Håper for guds skyld at vi mennesker klarer å bruke dette i teknologien vår under min livstid, for om det ikke er BS så er det jævlig kult.
Sitat av Dongerino Vis innlegg


Er dette virkelig mulig? Kilder! Håper for guds skyld at vi mennesker klarer å bruke dette i teknologien vår under min livstid, for om det ikke er BS så er det jævlig kult.
Vis hele sitatet...
Det er kvantemekanikk, og det er like mulig som det er mulig at jorden og månen påvirker hverandre med gravitasjonskrefter. Dette er ikke en abstrakt teori, dette er en del av det vi anser som naturlover.

Det er dog kun observert på atomært nivå, det gjelder eksempelvis aldri for hele molekyler - og ihvertfall aldri for en fotball.

Naturen følger sannsynlighetsfordeling. Dvs, enda atomer kan være på 2 steder, eller langt mer enn det for den saks skyld, så vil de fortsatt fordele seg til sin "faktisk" lokalisasjon (i den grad noe kan kalles det), og dermed skape den statiske og 1-objekt-pr-objekt verden vi opplever.

Dette er atomer i en ring. Se hvordan sannsynlighetsfordeingen fordeler dem rundtom i forskjellige topper, eksempelvis i sentrum.

Det er ingen atomer utenom ringen

http://2.bp.blogspot.com/-OKwVeaxak0A/Us8bD3TFMZI/AAAAAAAAArk/x3C_MWTa8jY/s1600/corral_top.gif

....Apropos hypnose, liksom
Sist endret av Tøffetom; 12. juni 2015 kl. 11:33.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kan se for meg at dersom en hadde blitt kalt opp på scenen der en hypnotiker sto, og skulle hyptnotisere en, og det var tusenvis som så på, ville en jo gjerne ha latt som om det faktisk funka, dersom det ikke fungerte. Hyptnotisøren: ''Nå husker du ikke lenger hva 2+2 er'' Det blir rett og slett svært ubehagelig for deg selv, og alle andre dersom du svarer ''Ehh, jo det er 4''. Tror hypnose sånn sett har fungert veldig bra i store show.
Vis hele sitatet...
Støttes. Ble med på et slikt show for jeg var faktisk interessert i å bli hypnotisert. Ble superskuffa, det var faktisk slik. Sammen med mange andre og et stort publikum ble vi bedt om å gjøre enkle saker i starten. Hypnotisøren sa til oss at dette var en del av oppvarmingen, og at vi måtte være med. Etter noen "øvelser" så skjønte jeg etterhvert at publikum tror faktisk at vi hele gjengen er hypnotisert, men det sosiale i meg hindret meg i å stoppe. (hvor dumt ville ikke det være å bare stoppe opp...både for meg selv, de andre og hypnotisøren). Det endte med at jeg gjorde øvelsene med vilje dårligere, og han satte meg lenger bak. Når jeg var bakerst så ble jeg ledet vekk slik at publikum ikke merket at jeg ble fjernet.

Pratet med han som var igjen til slutt, og som gjorde mest show. Akkurat det samme med han, men han tenkte "shit au, la meg lage litt show".

Så ikke hypnose i den grad man tror, men "tvunget" til å opptre fordi man ikke vil ødelegge showet.
Sist endret av Ruh; 12. juni 2015 kl. 13:36.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Vær så snill og ikke bland Maria opp i dette!

Nei, hvorfor er det en skuespiller? Du kan forandre nesten alt, når det gjelder en person oppfatter verden igjennom hypnose. Du kan få surstrømning til å lukte godt, sitron til å smake søtt, føles som is er varmt. Du kan altså forandre på mye, som normalt ikke er viljestyrt.

Kanskje det? Men det er veldig mye som er sykt i denne verden! Jeg personlig synes det, at f.eks. et elektron kan være på mange steder samtidig er mye sykere!

Sammenlign det slik: Se for deg at du har to mål som står siden av hverandre. Du sparker fotballen i det ene målet, og nettet i begge målene reagerer. Altså du har samtidig skåret mål i begge målene med én ball og ett spark. Det er syke greier!!
Vis hele sitatet...
Har du noen god dokumentasjon på hypnose?

F.eks, hvor kommer tallet om at 10-15% er immun mot hypnose? Er det en veldokumentert statistisk faktor, eller er det en enkel måte å helgardere seg mot alle som hevder å enkelt kunne bevise at hypnose er vås?

10-15% høres ut som en ganske rimelig verdi for hvor mange av dem som har prøvd hypnose som ikke "tror" på det.. For meg er det en veldig stor forskjell på å kunne "hypnotisere" en som ikke tror på at han vil bli hypnotisert, og det å hypnotisere en som bidrar med placebo selv. Som kjent kan forventninger og sannheter indusere alt fra "rus" til smertelindring, for å være et reellt fenomen må det nesten fungere uavhengig av innstilling til mottakeren. ELler?

Forutsettes en gitt innstilling blir det jo litt som på linje med å tale i tunger eller andre religiøse overbevisninger.
Sist endret av Tøffetom; 12. juni 2015 kl. 16:33.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg holdte litt på med hypnose selv før og klarte å gjøre visse enkle ting, men da var jeg ung, så jeg kan grunnleggende om hypnose.
Vis hele sitatet...
Det er vel omtrent der jeg er selv. Jeg kjøpte boka "Selvhypnose" av Roald Shone i 1987 eller 1988 (tror jeg det var, husker enda jeg kjøpte boka! ), og leste denne. Så prøvde vi bl.a. litt hypnose på en skoletur...

Har ellers oppdaget, at jeg har vært i transe nå og da. Den mest tydelige var, etter jeg hadde hørt på lydboka "Sofies verden" lest av Nils Ove Oftebro. Da var jeg plutselig ganske borte i han leste!..


Sitat av Dongerino Vis innlegg
Selv om det ER mulig så betyr det heller ikke at denne videoen er ekte. Det er også mulig å vinne i lotto 20 ganger på rad, men om noen forteller til meg at det skjedde så betyr det ikke at det har skjedd selv om det er mulig!
Vis hele sitatet...
Jeg synes det at Derren Brown gjorde dette har en negativ og positiv side:
-Den negative er figuren som blir lurt trill rundt på denne måten. Og må da vite, at han ble brukt til å "drepe" Steven Fry. Tror ikke Browns "kanin" følte og føler dette var så kult!..
-Den positive er at det kanskje blir finansiert mer forskning innen hypnose, og hva positivt og negativt en kan bruke dette til.


Sitat av Dongerino Vis innlegg
Ikke for å være pirkete, jeg bare liker å være kritisk og ikke ta alt for god fisk selv om det er på feks TV.
Vis hele sitatet...
Det er bra! Men Derren Brown er en anerkjent veldig god hypnotisør. Og se hvor mange han hadde å velge i fra, og hvordan han lagde sin "snikmorder". Etter det jeg vet om hypnose, så er dette helt plausibelt. Hvorfor skal han da ha en skuespiller?


Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er dette virkelig mulig? Kilder! Håper for guds skyld at vi mennesker klarer å bruke dette i teknologien vår under min livstid, for om det ikke er BS så er det jævlig kult.
Vis hele sitatet...
Åja dette er, som Tøffetom påpeker, en viktig del av fysikkgreinen kvantemekanikk/kvantefysikk. Og dette kommer av, som også Tøffetom påpeker, at partikler på størrelse med atomer og mindre oppfører seg som bølger og partikler, alt etter som hvordan du utfører eksprimentet. Og elektroner er en del av et atom... Og fotoner (partikkelen som bærer elektromagnetisk stråling inkl. lys) er også små, og oppfører seg på samme vis. Det eneste, som jeg vet om, som skiller fotoner og elektroner. Er at fotoner er masseløse (altså 0 vekt) og alltid går i lysets hastighet i vakuum (299 792 458 m/s). Mens andre partikler har en masse, og kan aldri oppnå lysets hastighet i vakum, men mange ganger veldig nære. Men det er garantert flere forskjeller også. Men alle de nevnte, kan oppføre seg som partikler og bølger, derav navnet "partikkel bølge dualiteten".

Det er tre snutter, som forklarer dette bølgeoppførselen av elektroner. Ved at de forklarer og viser "the double slit experiment". Som er et klassisk eksperiment. Og for å få et bølgemønster, må hvert elektron ha gått igjennom begge sprekker samtidig! Noe å tenke over!
Lagd for barn, men forklarer dette på en veldig fin måte! https://www.youtube.com/watch?v=fwXQjRBLwsQ
Figuren som forklarer her er faktisk en fysikkprofessor! https://www.youtube.com/watch?v=M4_0obIwQ_U
Og det er mange flere på Youtube!


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har du noen god dokumentasjon på hypnose?
Vis hele sitatet...
Nei egentlig ikke. Men jeg tipper å søke på Google scholar kan gi mye. Men jeg har snappet opp noe her og der fra hypnose. Og det stemmer, du kan forvrenge det meste innen sanseverdenen med hypnose.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
F.eks, hvor kommer tallet om at 10-15% er immun mot hypnose? Er det en veldokumentert statistisk faktor, eller er det en enkel måte å helgardere seg mot alle som hevder å enkelt kunne bevise at hypnose er vås?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at dette er hardbarket vitenskap!
Men det er en figur med navn Anthony Galie(a)(b), som sier i filmen at han er psykolog. Ellers så har jeg lest, at han er "en lisensiert psykoterapeut". Hva som stemmer aner ikke jeg. Men jeg antar at en psykolog, vil være "en lisensiert psykoterapeut", hvis psykologen ikke driter seg skikkelig ut.
Men iallfall han har en forklaring på dette med "immunitet" mot hypnose, som virker meget plausibel! Og det heler er normalfordelings-, Gauss- eller klokkekurven (bell curve). Og at 10-15% av befolkningen er så tunge å hypnotisere, at det ikke er verdt innsatsen. Men jeg antar det da er riktigere å bruke ordet "motstandsdyktig" eller "resistent" istedet for "immun". For ved "immun" så forstår iallfall jeg det som, at en er 100% motstandsdyktig. Noe som mest sannsynlig gjelder bare noen % av de 10-15%.
Dette kan ses i denne filmen på 1 t og 16 min, der det men normalfordelingskurven er ca. 25 min ute i filmen. Men jeg anbefaler å se hele, for han kommer med en del annet interessant også.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
10-15% høres ut som en ganske rimelig verdi for hvor mange av dem som har prøvd hypnose som ikke "tror" på det.. For meg er det en veldig stor forskjell på å kunne "hypnotisere" en som ikke tror på at han vil bli hypnotisert, og det å hypnotisere en som bidrar med placebo selv. Som kjent kan forventninger og sannheter indusere alt fra "rus" til smertelindring, for å være et reellt fenomen må det nesten fungere uavhengig av innstilling til mottakeren. ELler?
Vis hele sitatet...
Det kan også virke som om hypnotiserte ikke aner dem er dette selv (en gang i blant). Selv om dem ikke vil allersåmye!..

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Forutsettes en gitt innstilling blir det jo litt som på linje med å tale i tunger eller andre religiøse overbevisninger.
Vis hele sitatet...
Noe av dette er det nok, og Anthony Galie og/eller Derren Brown nevner også noe om dette. Men dette forklarer egentlig lite av alt annet innen hypnose.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er vel omtrent der jeg er selv. Jeg kjøpte boka "Selvhypnose" av Roald Shone i 1987 eller 1988 (tror jeg det var, husker enda jeg kjøpte boka! ), og leste denne. Så prøvde vi bl.a. litt hypnose på en skoletur...

Har ellers oppdaget, at jeg har vært i transe nå og da. Den mest tydelige var, etter jeg hadde hørt på lydboka "Sofies verden" lest av Nils Ove Oftebro. Da var jeg plutselig ganske borte i han leste!..


Jeg synes det at Derren Brown gjorde dette har en negativ og positiv side:
-Den negative er figuren som blir lurt trill rundt på denne måten. Og må da vite, at han ble brukt til å "drepe" Steven Fry. Tror ikke Browns "kanin" følte og føler dette var så kult!..
-Den positive er at det kanskje blir finansiert mer forskning innen hypnose, og hva positivt og negativt en kan bruke dette til.


Det er bra! Men Derren Brown er en anerkjent veldig god hypnotisør. Og se hvor mange han hadde å velge i fra, og hvordan han lagde sin "snikmorder". Etter det jeg vet om hypnose, så er dette helt plausibelt. Hvorfor skal han da ha en skuespiller?


Åja dette er, som Tøffetom påpeker, en viktig del av fysikkgreinen kvantemekanikk/kvantefysikk. Og dette kommer av, som også Tøffetom påpeker, at partikler på størrelse med atomer og mindre oppfører seg som bølger og partikler, alt etter som hvordan du utfører eksprimentet. Og elektroner er en del av et atom... Og fotoner (partikkelen som bærer elektromagnetisk stråling inkl. lys) er også små, og oppfører seg på samme vis. Det eneste, som jeg vet om, som skiller fotoner og elektroner. Er at fotoner er masseløse (altså 0 vekt) og alltid går i lysets hastighet i vakuum (299 792 458 m/s). Mens andre partikler har en masse, og kan aldri oppnå lysets hastighet i vakum, men mange ganger veldig nære. Men det er garantert flere forskjeller også. Men alle de nevnte, kan oppføre seg som partikler og bølger, derav navnet "partikkel bølge dualiteten".

Det er tre snutter, som forklarer dette bølgeoppførselen av elektroner. Ved at de forklarer og viser "the double slit experiment". Som er et klassisk eksperiment. Og for å få et bølgemønster, må hvert elektron ha gått igjennom begge sprekker samtidig! Noe å tenke over!
Lagd for barn, men forklarer dette på en veldig fin måte! https://www.youtube.com/watch?v=fwXQjRBLwsQ
Figuren som forklarer her er faktisk en fysikkprofessor! https://www.youtube.com/watch?v=M4_0obIwQ_U
Og det er mange flere på Youtube!


Nei egentlig ikke. Men jeg tipper å søke på Google scholar kan gi mye. Men jeg har snappet opp noe her og der fra hypnose. Og det stemmer, du kan forvrenge det meste innen sanseverdenen med hypnose.

Jeg sier ikke at dette er hardbarket vitenskap!
Men det er en figur med navn Anthony Galie(a)(b), som sier i filmen at han er psykolog. Ellers så har jeg lest, at han er "en lisensiert psykoterapeut". Hva som stemmer aner ikke jeg. Men jeg antar at en psykolog, vil være "en lisensiert psykoterapeut", hvis psykologen ikke driter seg skikkelig ut.
Men iallfall han har en forklaring på dette med "immunitet" mot hypnose, som virker meget plausibel! Og det heler er normalfordelings-, Gauss- eller klokkekurven (bell curve). Og at 10-15% av befolkningen er så tunge å hypnotisere, at det ikke er verdt innsatsen. Men jeg antar det da er riktigere å bruke ordet "motstandsdyktig" eller "resistent" istedet for "immun". For ved "immun" så forstår iallfall jeg det som, at en er 100% motstandsdyktig. Noe som mest sannsynlig gjelder bare noen % av de 10-15%.
Dette kan ses i denne filmen på 1 t og 16 min, der det men normalfordelingskurven er ca. 25 min ute i filmen. Men jeg anbefaler å se hele, for han kommer med en del annet interessant også.

Det kan også virke som om hypnotiserte ikke aner dem er dette selv (en gang i blant). Selv om dem ikke vil allersåmye!..

Noe av dette er det nok, og Anthony Galie og/eller Derren Brown nevner også noe om dette. Men dette forklarer egentlig lite av alt annet innen hypnose.
Vis hele sitatet...

Hmmm.. Det er tydelig at du vet mye mer enn meg om emnet, og jeg har egentlig ikke dokumentasjonsgrunnlaget til å motsi deg eller kildene dine.

Men: Jeg vet at svært ofte kan det å tro på et fenomen være nok til å lure seg selv. Det har jo vært en del episoder der hypnose for å huske traumer har blitt til hypnose for å finne opp traumer, noe som forteller litt om hvor sterkt hjernen jobber for å innfri forventninger til seg selv, til hypnosen eller hypnotisøren.

Se hvordan folk snakker med døde for andre; hvor lett hele folkemengder med egentlig oppegående mennesker kan la seg selv lure. Det er selvsagt en forskjell med hypnose, der publikum er en aktiv del av fenomenet, men utgangspunktet deres er det samme: Nærmest alle som deltar tror blindt, eller er i det minste nysgjerrige, på fenomenet.

For meg er det vanskelig å se hva som skal skille hypnose fra eksempelvis en religiøs overbevisning, eller kulter for den saks skyld. Mennesker kan overbevises/lures til de mest utrolige ting, kollektivt såvel som individuelt. At hypnose skal være ekte forutsetter i mine øyne at det fungerer uavhengig av kunnskap eller forventning, og ihvertfall uten 25 minutter med snakk før man går i gang. Så ikke hele 25 min, men det jeg så var stort sett en veldig allmenn og simpel beskrivelse av hva hypnose er og hvor "naturlig" det er i enhver sin hverdag - uten å egentlig presentere særlig mye konkret substans.

Hvis hypnose er en reell greie, hvorfor er det ikke en veldokumentert greie? Når det er så mange som tviler på fenomenet og så mange som har veldig mye å tjene på at de overbevises - hvorfor overbeviser de ikke bare? Hvorfor tas ikke initiativ til vitenskapelig validering av påstandene? Hvorfor kan ikke du bare slenge i trynet på meg svart på hvitt dokumentasjon på at hypnose er en reell greie som fortjener en annen anerkjennelse enn religiøse som taler i tunger eller blir befølt av jesus?

Noe av det jeg reagerte på var hva han omtalte som "selv-hypnotisering". Først tok jeg meg i å tenke, "hmmm, jeg er jo en ganske målrettet mann når jeg først vil, og jeg visualiserer jo målene mine akkurat sånn som han forklarer". Men nå slår det meg - det er noe alle tenker når de hører det. Alle dagdrømmer og har sine mål som de jobber for å oppnå, og alle føler seg bedre enn de fleste. Han normaliserer hypnose som et hverdagslig fenomen og appellerer samtidig til egoet. Hypnose blir plutselig en forklaring på en av dine sterke sider, hvem vil ikke tro noe sånt?

Det er selvsagt bare en detalj, men når man jobber nok på denne måten, ovenfor et publikum som allerede er tilbøyelig til å "tro", da er ikke veien lang for underbevisste handlinger og sær atferd. Litt som det djevelspillet der alle dytter på en greie og det tilfeldigvis dannes dystre mønstre.
Sist endret av Tøffetom; 13. juni 2015 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette blir jo ganske off-topic, men..

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det eneste, som jeg vet om, som skiller fotoner og elektroner. Er at fotoner er masseløse (altså 0 vekt) og alltid går i lysets hastighet i vakuum (299 792 458 m/s).
Vis hele sitatet...
Andre forskjeller på fotonet og elektronet at elektronet har elektrisk ladning mens fotonet ikke har noen form for ladning (med konsekvensen at fotonet ikke har noen antipartikkel), og at elektronet har spinn ±½ mens fotonet har spinn 1 (med konsekvensen at fotonet ikke er underlagt Paulis eksklusjonsprinsipp).

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er tre snutter, som forklarer dette bølgeoppførselen av elektroner. Ved at de forklarer og viser "the double slit experiment". Som er et klassisk eksperiment. Og for å få et bølgemønster, må hvert elektron ha gått igjennom begge sprekker samtidig! Noe å tenke over!
Lagd for barn, men forklarer dette på en veldig fin måte! https://www.youtube.com/watch?v=fwXQjRBLwsQ
Figuren som forklarer her er faktisk en fysikkprofessor! https://www.youtube.com/watch?v=M4_0obIwQ_U
Og det er mange flere på Youtube!
Vis hele sitatet...
Først og fremst, ikke stol på Dr. Quantum-videoene. Det er så overpopularisert og så upresist at deler av det som påstås er direkte feil – de prioriterer tydelig å forbløffe over å forklare.

Overpopulariseringen er dessverre en gjenganger når det kommer til kvantefysikk. I disse forklaringene er for eksempel hva som utgjør en observasjon og en observatør ofte i beste fall uklart og i verste fall direkte feil. I kvantefysikk er en observasjon en hendelse fra hvilken det er mulig å få mer informasjon om de involverte partiklene. Og en observatør er ethvert system som gjør dette mulig – som for eksempel en geigerteller eller et annet måleapparat. Dr. Quantum roter til dette ved å antyde at om du bare ser på spaltene vil det endre resultatet, men det er jo ikke riktig. Dersom du måler partiklene før spaltene, vil du påvirke partiklene på en måte du ikke ville gjort om du ikke målte, og dette bryter interferensmønsteret – hvorvidt noen får med seg resultatet, eller til og med om interaksjonen skyldes at noen forsøker å måle noe, er selvsagt uvesentlig.

At elektronene må ha gått gjennom begge spalter samtidig er også en litt for rask konklusjon. Det vi kan si derimot, er at sannsynlighetsdistribusjonen for elektronets forventede ankomstposisjon – og dermed også den statistiske distribusjonen av dem – interfererer med seg selv ved spaltene. Sannsynlighetsdistribusjonen er først og fremst en matematisk modell, og hva som skjer rent ontologisk med de faktiske partiklene, og ikke minst hvordan, er i stor grad et åpent spørsmål. Selv om vi ser kun på den matematiske modellen av partikkelen, vil det være helt på kanten mot misvisende å si at den har to posisjoner samtidig; det korrekte er heller at dens posisjon ikke (nødvendigvis) er et punkt, men en uskarp fordeling utover et område, med mindre dens omgivelser tvinger den til noe annet. I hvor stor grad denne modellen egentlig representerer vår kunnskap om partikkelen og i hvor stor grad den representerer partikkelen slik den er, er enda et åpent spørsmål som kan vise seg å være umulig å komme helt til bunns i.

Nå som dette er delvis oppklart vil jeg anmode om at vi holder denne tråden til hypnose, og at spørsmål om kvantefysikk kjøres i en egen tråd.