Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 11712
Har BMI på såvidt over 20, noe som er optimal vekt i forhold til høyden min (1.79 og veier 67kg). Allikevel får jeg høre hele tiden at jeg er så tynn, at jeg må spise/legge på meg litt. Føler dette som litt diskrimenerende. Hvis jeg hadde sagt til en person at han/henne er litt for tjukk blir jeg sett på som satan sjøl. Hva kommer dette av? Hvorfor er det godtatt og kalle slanke folk for tynne og ikke kalle folk for tjukke?
Sist endret av A-tillah; 19. februar 2014 kl. 21:20.
Kjenner meg igjen det du beskriver. Er selv tynn. Føtter som en kvist. Jeg veier samme som deg, men er 183 cm. med en pen liten ølmage. Ikke et vakkert syn, men jeg er fortsatt fornøyd med meg selv. Alt koker ned til selvbildet.

Orker du, så skal du fint klare legge på deg muskelmasse og fett med trening over et års tid.
Hvorfor er det godtatt å gjøre narr av noen som tjener mye penger i forhold til å gjøre narr av noen som tjener elendig?
Fordi de fleste helst vil tjene mye (og være tynn) enn å tjene minimalt (og være overvektig) kanskje?
Sist endret av bashfoo; 19. februar 2014 kl. 21:31.
Tror nok det har med at det er lettere å legge på seg en det er å ta av vekt.
Dessuten er det jo mye mediastyr rundt feite folk for tiden, med slankeoperasjoner og nektet flyadgang etc.
Så da skal vi synes synd på de for de vet ikke bedre en å raide kjøleskapet hver gang de kjenner antydning til sult.
Tynne derimot har ingen slike lidelser med medias søkelys rettet mot seg. Det var 3 år siden.

Men egentlig tror jeg det bobler ned til folkeskikk. Dersom folk har det holder de meningene sine for seg selv om det er den ene eller andre veien.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvorfor er det godtatt å gjøre narr av noen som tjener mye penger i forhold til å gjøre narr av noen som tjener elendig?
Fordi de fleste helst vil tjene mye og være tynne enn å være overvektige og tjene minimalt kanskje?
Vis hele sitatet...
Jeg tjener hverken minimalt eller har helse problemer så hvorfor er det "greit" å rakke ned på meg som en slank person som aldri gjør noen noe vondt?

En kompis av meg kritiserte vekta til en dame som "naver" på en fest og fikk grisejuling. Mens det er helt greit å rakke ned på mennesker som er tynne/slanke.

Mistenker at det er misunnelse. Kan spise hva faen jeg vill og i helt ekstreme mengder uten å legge på meg en halvkilo
Sist endret av A-tillah; 19. februar 2014 kl. 21:39.
Sitat av LowRider Vis innlegg
Tynne derimot har ingen slike lidelser med medias søkelys rettet mot seg.
\
Vis hele sitatet...
Hvilke ''media'' ser du på? Ser konstant ting om ekstremt tynne mennesker, alt fra utsultede barn i Afrika til tenåringer med Spiseforstyrrelser.
Jeg er 5 cm høyere og 10 kg lettere enn deg TS, har egentlig ingen problemer med å bli kalt tynn. Det irriterte meg veldig før, men egentlig så har det ikke noe for meg å si lenger, kan lett skjønne at det er mye verre for overvektige å bli kalt feit enn det er for meg å bli kalt tynn. Ganske sikker på at for de aller fleste er det mye lettere å legge på seg enn det er for overvektige å ta av vekt. Har noen overvektige venner som HATER når tynne folk klager på at de er tynne, for de er vi de heldige, noe jeg forsåvidt er ganske enig i...
Poenget mitt var at du både i økonomi og kropp vil finne en skala, hvis du måtte velge hvilken side på skalaen du vil være, så vil nok de aller fleste si seg enige i at man heller bør være tynn enn feit, og heller rik enn fattig, og når du er i den bedre halvdelen av skalaen så vil man alltid få høre det grunnet et mystisk fenomen som heter misunnelse..
Joda, i et perfekt samfunn så hadde alle holdt sine egne meninger til seg selv (for det hadde jo ikke vært kjedelig)..
Sitat av EitZey Vis innlegg
Jeg er 5 cm høyere og 10 kg lettere enn deg TS, har egentlig ingen problemer med å bli kalt tynn. Det irriterte meg veldig før, men egentlig så har det ikke noe for meg å si lenger, kan lett skjønne at det er mye verre for overvektige å bli kalt feit enn det er for meg å bli kalt tynn. Ganske sikker på at for de aller fleste er det mye lettere å legge på seg enn det er for overvektige å ta av vekt. Har noen overvektige venner som HATER når tynne folk klager på at de er tynne, for de er vi de heldige, noe jeg forsåvidt er ganske enig i...
Vis hele sitatet...
Feite folk skal ikke klage på tynne folk som klager. Det blir for dumt. Vi er ikke ''heldige'' om vi ikke liker tilstanden vi er i. Og feite folk er de fleste gangene ikke ''uheldige'' for at de er overvektige. Det er ofte deres egen skyld.
Var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Veide 70 kg og er 187 cm høy.
Tok meg veldig nær av at folk kalte meg "pingle", "reke" osv. Jeg har selv aldri kalt en person for feit eller for tynn- da det ikke er min buisness om folk er tynn eller tykk. Jeg mener det må være opp til hver enkelt å velge den livsstilen de måtte velge, på godt og vondt. Om noen "virkelig" sliter med vekten- anorektikere og mennesker som er sykelig overvektig, så hadde jeg kanskje engasjert meg i deres situasjon- hvis det er snakk om venner eller familie.

Det jeg gjorde for å få slutt på "jævelskapen"- var å legge om kostholdet og begynne å trene. Etter ca. ett år med hardt arbeid, veide jeg 84 kg, og var generelt i bedre form.

Har pr. idag et stabilt og variert kosthold, og ligger på mellom 85 og 87 kg, da med lav fettprosent.
Er selv på ingen måte en "nazi" med tanke på kosthold og trening, men forsøker så godt jeg kan å holde rutinene ved like. Nå er det ingen som kaller meg for feit eller tynn

Uansett, jeg synes det er "ufint" å kalle en person for tynn eller feit, da enkelte kan ta seg nær av dette.
Jeg ville spurt vedkommende som kommenterer din vekt om de har et problem med at du er tynn. Er det deres buisness?
Ingen er perfekte- og det er ingen perfekt verden vi lever i.

Uansett, det er ingen ulempe å ha en BMI på rundt 20- det er normalen

Peace
Joda, men blir bare så jævlig forbanna når enkelte mennesker dytter i seg junk for 500kr om dagen og kaller meg for en jævla "pipstilk"

Jeg er sunn, er ute i skogen omtrent hele sommeren og fisker og koser meg, men allikevel får jeg disse kommentarene
Sist endret av A-tillah; 19. februar 2014 kl. 21:48.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Feite folk skal ikke klage på tynne folk som klager. Det blir for dumt. Vi er ikke ''heldige'' om vi ikke liker tilstanden vi er i. Og feite folk er de fleste gangene ikke ''uheldige'' for at de er overvektige. Det er ofte deres egen skyld.
Vis hele sitatet...
Å si at vi er heldige er kanskje litt feil, men i samfunnet er det ganske mye bedre sett på å være for tynn enn for feit... Kan godt skjønner at feite folk misunner de tynne, mens jeg ikke ser for meg at noen tynne misunner de som er overvektige.
Jeg er da av de personene som vokser i lengde før bredde og er vell ometrent 1.72 og veier 52 kg, irriterer meg faktisk så sykt mye at når noen er overvektig er det helt tabu fordi 'de ikke kan gjøre noe med det'. Etter min erfaring er det langt flere som har klart og slanke seg enn å legge på seg når de har trengt det.
Gjør det samme selv da vel. Spis junk til 500 kr. dagen. Over en kortere periode samtidig som du trener. Er du plutselig supermann. Ikke at junk er det beste du eter når du trener, men så lenge du ligger i et overskudd på kalorier så skal det gå rimelig greit.
Sist endret av shittrønder; 19. februar 2014 kl. 21:48.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Folk liker deg grunnet personligheten din, ikke om du er feit, tynn, høy eller lav. De som sier nedrakkende ord til deg, på bakgrunn av din kropp, er nok bare misunnelig
Er det jeg tror og, men hvorfor skal det være greit å rakke ned på slanke mennesker og ikke overvektige? De er jo igrunn skyldige i det selv. Ja jeg spiser mye usunt, men jeg går turer i skogen og forbrenner dritten. Hater å bli kalt for "undervektig" av late feite folk som ikke gidder å reise seg opp av sofaen. Selv om jeg er innenfor Normal vekt.
Sist endret av A-tillah; 19. februar 2014 kl. 21:59.
Kjenner den følelsen. Har vært tynn hele mitt liv, og er gjentatt blitt prakket på meg med mat og at jeg må spise og spørsmål om jeg har spiseforstyrrelse. Det har aldri gjort forskjell på vekten min om jeg spiser nok eller for mye. Det viktigste er jo å høre på din egen kropp sine signaler, og ikke hva andre sier om den.
Folk flest er gjerne bare ikke innforstått med det å være tynn, de fleste er innenfor eller litt overfor normalen. Folk har rett og slett ikke erfaring med det, så de vet ikke hvordan kommentarene kan føles like stigmatiserende for naturlig tynne som overvektige/kraftige mennesker.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Er det jeg tror og, men hvorfor skal det være greit å rakke ned på slanke mennesker og ikke overvektige? De er jo igrunn skyldige i det selv.
Vis hele sitatet...
Ingen av delene er greit, etter min mening. Det å rakke ned på andre, er som å rakke ned på seg selv. Det jeg tror de innerst inne tenker er: "Hei, jeg heter Per og har dårlig selvtillit, så jeg må si nedlatende ting om andre, slik at jeg senker dem til samme nivå som jeg føler jeg er på."
De som kommenterer vekten din har nok komplekser rundt egen vekt, så på en måte er det vel en form for kompliment du får
"Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor, and it can never be used to hurt you."
Sitat av LowRider Vis innlegg
Tror nok det har med at det er lettere å legge på seg en det er å ta av vekt.
Dessuten er det jo mye mediastyr rundt feite folk for tiden, med slankeoperasjoner og nektet flyadgang etc.
Så da skal vi synes synd på de for de vet ikke bedre en å raide kjøleskapet hver gang de kjenner antydning til sult.
Tynne derimot har ingen slike lidelser med medias søkelys rettet mot seg. Det var 3 år siden.

Men egentlig tror jeg det bobler ned til folkeskikk. Dersom folk har det holder de meningene sine for seg selv om det er den ene eller andre veien.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette tror jeg ikke er riktig. Det er overraskende vanskelig å presse seg til å spise litt ektra hvert måltid, over lengre tid (snakker av erfaring, har lagt på meg ~20 kg de 3 siste årene). De fleste som blir kalt beinrangler har ofte liten matlyst, i motsetning til overvektige som har stor matlyst. Jeg tror derfor det er rimelig likt ift. hva som er vanskeligt.
Sitat av Metakognitiv Vis innlegg
De som kommenterer vekten din har nok komplekser rundt egen vekt, så på en måte er det vel en form for kompliment du får
Vis hele sitatet...
Nja, det er vel ikke akkuratt ett komplimang og høre ; "Faen så tynn du er" Selv om man er innafor det som kalles normalvekt.

Skulle gjerne lagt på meg noen kilo, men det er faen ikke lett.
Sist endret av A-tillah; 19. februar 2014 kl. 22:14.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Må bare nevne at BMI er et elendig mål for om du er overvektig eller undervektig.

Særlig mht. de som driver med vektløfting etc.

Jeg selv har BMI på 30.4 iflg. melk.no.
Hvis dette var tilfelle at den var så korrekt så ville jeg jo vært sykelig overvektig med vanskeligheter for å bevege meg, "heldigvis" har jeg en fettprosent (bf, bodyfat) på <17% så jeg er jo faktisk ikke sykelig overvektig.

Hvis alle hadde benyttet fettprosent så ville det vært bra siden det er ett mye bedre mål.

http://static.ddmcdn.com/gif/bmi-comparison.gif
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Nja, det er vel ikke akkuratt ett komplimang og høre ; "Faen så tynn du er"
Vis hele sitatet...
Nei, det er klart! Når en person sier det på en "så" krenkende måte som du beskriver, så hadde jeg selv gått i forsvars-modus. Men sannheten er at du (med en BMI på rundt 20) ikke har problemer med vekten.
Drittsekker finnes overalt.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Må bare nevne at BMI er et elendig mål for om du er overvektig eller undervektig.

Særlig mht. de som driver med vektløfting etc.

Jeg selv har BMI på 30.4 iflg. melk.no.
Hvis dette var tilfelle at den var så korrekt så ville jeg jo vært sykelig overvektig med vanskeligheter for å bevege meg, "heldigvis" har jeg en fettprosent (bf, bodyfat) på <17% så jeg er jo faktisk ikke sykelig overvektig.

Hvis alle hadde benyttet fettprosent så ville det vært bra siden det er ett mye bedre mål.

http://static.ddmcdn.com/gif/bmi-comparison.gif
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i! Man får kjøpt fettkalipper til en billig penge. En som driver med vektløfting og har større andel muskelvev enn fettvev- vil naturligvis få et høyere utslag på en typisk BMI-test.
Sist endret av Metakognitiv; 19. februar 2014 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Metakognitiv Vis innlegg
Nei, det er klart! Når en person sier det på en "så" krenkende måte som du beskriver, så hadde jeg selv gått i forsvars-modus. Men sannheten er at du (med en BMI på rundt 20) ikke har problemer med vekten.
Drittsekker finnes overalt.



Det er jeg helt enig i! Man får kjøpt fettkalipper til en billig penge. En som driver med vektløfting og har større andel muskelvev enn fettvev- vil naturligvis få et høyere utslag på en typisk BMI-test.
Vis hele sitatet...
Dette er fra melk.no sin BMI kalkulator. "De sier ingen ting om hvor på kroppen fettet sitter eller om forholdet mellom fett og muskler. En muskuløs mann kan godt ha BMI på 27 og absolutt ikke være overvektig, så BMI er ikke nødvendigvis et godt mål på overvekt på individnivå."

Så de sier aldri at BMIen sier sikkert om du er overvektig eller ikke.
Sist endret av Prinlezz; 19. februar 2014 kl. 22:39.
Min eks fikk mye hån fordi hun var for tynn. Hun prøvde konstant å legge på seg men får det fortsatt ikke til. Folk må bare lære seg at alle er forskjellige.

De som gjorde det var moren min, som er overvektig. Jeg gjetter av ren misunnelse. Det er ikke greit.

Slutt å kall hverandre ting. Se heller det vakre i det. Det at man ikke er fornøyd med seg selv kommer jo for det første av at folk skal absolutt rakke ned og komme med idiotiske kommentarer. Slutt. Så kanskje verden blir litt bedre.
Sitat av Prinlezz Vis innlegg
Dette er fra melk.no sin BMI kalkulator. "De sier ingen ting om hvor på kroppen fettet sitter eller om forholdet mellom fett og muskler. En muskuløs mann kan godt ha BMI på 27 og absolutt ikke være overvektig, så BMI er ikke nødvendigvis et godt mål på overvekt på individnivå."

Så de sier aldri at BMIen sier sikkert om du er overvektig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nettop

En interessant diskusjon, imo. Er mange som er i samme situasjon, så diskusjon rundt temaet er uansett viktig, imho.

Peace
ArbeidsledigProletar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Feite folk skal ikke klage på tynne folk som klager. Det blir for dumt. Vi er ikke ''heldige'' om vi ikke liker tilstanden vi er i. Og feite folk er de fleste gangene ikke ''uheldige'' for at de er overvektige. Det er ofte deres egen skyld.
Vis hele sitatet...
På samme måte som det er de tynnes feil at de også ikke trener og spiser nok protein?

Ser ikke helt hva som er så banebrytende med at folk finner feil og pirker på dem. Hadde du ikke vært tynn hadde det vært noe annet.

Verden er kald, deal with it. Folk er kjipe, gi F i det istedet.
Eller start en generell tråd mot mobbing.
Tynne er ikke en spesielt utsatt gruppe i det hele tatt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
OP: Om bmi 20 er optimal vekt for deg aner jeg ikke. Men hvis du er fornøyd med hvordan du ser ut så er det vel ikke noe problem.

Husk at mange ville gnagd av seg en finger for å bli kalt tynn eller å være tynn. Det er bedre å være tynn enn feit hvis du setter de opp mot hverandre. For de som gjør seg klare til å tyne ut en lang post om dette så tenker jeg da på kategoriene helse og sosial aksept.

Den største fordelen med å ha den mentale styrken/aksepten til å enten:

1) være litt feit
2) ikke være feit, men cool med å gå opp i vekt
3) feit og villig til å bli feitere

Er at du kan fråtse som en mafaka, binge og crave. De som ikke kjenner gleden vet dette - vel! De kjenner bare ikke den gleden!
Du må bare drite i hva andre sier og finne ut selv om du liker det du ser i speilet eller ikke, og jeg personlig driter i om folk kaller hverandre tjukk, tynn, rik eller fattig. Selv har jeg god økonomi og normal kropp, verken feit eller tynn.

Men det handler ikke om hva som er greit, folk noen ganger bare sier det de tenker er best, eller så er de missunlige. Enkelt og greit. Det viktige er å aldri ta innpå deg "negative ord" eller setninger fra andre folk enn deg selv. Vær fornøyd slik du er og finn ut selv hvordan du vil være, ikke at det alltid er like lett med viljestyke da. :P
Sitat av Batabusa Vis innlegg
På samme måte som det er de tynnes feil at de også ikke trener og spiser nok protein?

Ser ikke helt hva som er så banebrytende med at folk finner feil og pirker på dem. Hadde du ikke vært tynn hadde det vært noe annet.

Verden er kald, deal with it. Folk er kjipe, gi F i det istedet.
Eller start en generell tråd mot mobbing.
Tynne er ikke en spesielt utsatt gruppe i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
En tråd som omhandler mobbing generelt burde startes!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg er ganske ny her så jeg jeg melder meg frivillig til å bli mobbet først
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Folk liker deg grunnet personligheten din, ikke om du er feit, tynn, høy eller lav. De som sier nedrakkende ord til deg, på bakgrunn av din kropp, er nok bare misunnelig
Vis hele sitatet...
Dette blir ikke helt riktig. Det er så individuelt hvordan mennesker ser på hverandre. Selv går jeg kun etter personlighet, men det er mange som ikke tenker lenger en til utseende, jeg kan love deg det.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Dette blir ikke helt riktig. Det er så individuelt hvordan mennesker ser på hverandre. Selv går jeg kun etter personlighet, men det er mange som ikke tenker lenger en til utseende, jeg kan love deg det.
Vis hele sitatet...
Beklager, glemte en viktig ting. Dette gjelder kun de JEG mener er verd å beholde
http://konghalvor.blogg.no/1385751509_beinrangel.html Ganske relevant. Jeg hører det støtt og stadig selv at jeg er for tynn. Noe som er litt rart egentlig, for jeg tenker hverfall selv at jeg ikke er merkverdig tynn, men heller.. tja.. slank Det er helt håpløst at folk syntes det er greit å gå rundt å si at folk "må" legge på seg. Det er direkte frekt. Når jeg har nevt dette for folk tidligere så får man tilbake: "Det er jo ikke frekt, det er jo bare å spise mer".. Litt av et kortfattet svar. Det finnes mange med diverse spisefortyrrelser der ute, mange som sliter med diverse sykdommer, mange som ikke er så veldig glad i mat generelt, og mange som ikke legger på seg uansett hvor hardt de prøver. Er det greit å si til disse at de er for tynne? Jeg syntes hverfall ikke det er noe bedre enn å si til de som veier litt mer at de burde spise litt mindre, spise sunnere og jogge mere. Men hvorfor skulle jeg si det til noen? Det er det ingen god grunn til, nettop fordi det kan være så voldsomt mye som ligger til grunne for at ting er som de er.. For alt man vet kan det hende at de som er litt tynne/kraftige liker kroppen sin akkurat som den er!
Off-topic: Har noen tips til hvordan man kan legge på seg? Er 178 og veier 53. Spiser og spiser, men det nytter ikke! Burde jeg starte med weightgainere?
Sitat av LowRider Vis innlegg
Tror nok det har med at det er lettere å legge på seg en det er å ta av vekt.
Vis hele sitatet...
HAHAHAHA, good one!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Burde lage en egen tråd for hvordan å gå opp i vekt egentlig. Og jeg lover deg: det er lett hvis du faktisk prøver ærlig å gjrøe det.
Sitat av kaan921 Vis innlegg
Off-topic: Har noen tips til hvordan man kan legge på seg? Er 178 og veier 53. Spiser og spiser, men det nytter ikke! Burde jeg starte med weightgainere?
Vis hele sitatet...
Gainer er fint det! Kombiner det med trening styrketrening, ikke driv med noe cardio utenom oppvarming. Men vær obs på at du kanskje får en veldig fin bloat (oppblåst mage) og noen helvetes protein fjerter! Men det er fortsatt verdt det )

Du veier veldig lite i forhold til høyden din. Begynn med 2 gainere daglig, 1 på morningen og 1 etter trening. Spis til du er stappmett, så spis enda mer. For å forandre kroppen din må du ut av komfort sonen og presse den. Dette gjelder like mye næringsinntak som med trening.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Burde lage en egen tråd for hvordan å gå opp i vekt egentlig. Og jeg lover deg: det er lett hvis du faktisk prøver ærlig å gjrøe det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe hokus pokus med å gå opp i vekt. Spis mer enn du forbrenner. Ligg da gjerne på 500-600 kalorier i overskudd hver dag.
Sist endret av Kailua; 20. februar 2014 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I stedet for å si "du er så tynn" så kan man heller si "du er så slank". For, man velger jo ikke akkurat å veie 40 kilo når man fankern ikke klarer å legge på seg. Uansett hva man prøver på.

Hørt at mange som prøver å legge på seg spiser ofte suppe? idk why, men det skal visst funke

I følge BMIen min er jeg overvektig. Er 166 og veier 70 kilo. Man skal aldri stole på BMIen for den veier jo ikke muskelmassen din. Noe som spiller en stor rolle for min del, for jeg trener kamsport 2 ganger i uken pluss en del styrke. Sååå.. vil si jeg er ganske fornøyd med kroppsbildet mitt!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dette blir jo pur broscience fra min side, men min erfaring er at de tynne som ikke klarer å legge på seg
- overvurderer kraftig hvor mye de "stapper" i seg (og ikke faen om de skriver det ned og følger aktivt med på det)
- driver med langt mer fysisk aktivitet enn de har et bevisst forhold til
- ofte har en diger blokkering mot å dytte i seg energitett mat i store mengder (særlig chips og nøtter)
- hvis de evt gjør det, ja det er rett ut å gå en 5 mil tur for å 'klarne tankene'

Sist endret av meaculpaUIO; 20. februar 2014 kl. 00:41.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Dette blir jo pur broscience fra min side, men min erfaring er at de tynne som ikke klarer å legge på seg
- overvurderer kraftig hvor mye de "stapper" i seg (og ikke faen om de skriver det ned og følger aktivt med på det)

Vis hele sitatet...
Enig med den i hvertfall. "Ja men jeg spiser jo så mye". Nei, hvis du ikke går opp i vekt, så spiser du ikke nok! "mye" er veldig subjektivt. Hva er mye for deg? 4500 kalorier? Ønsker du opp i vekt, sjekk næringsinnholdet i alt du spiser en vanlig dag, legg det sammen, så ser du kanskje at "oi, det er visst ikke så mye allikavel!" når du kommer fram til at du får i deg 2000 kalorier
Opplevd akkurat dette selv. Er tynn selv, trener 3-4 ganger i uka men har en kronisk tarmsykdom som påvirker meg en del(symptomer som vekttap, tap av næringsstoffer og nedsatt matlyst). Da jeg jobbet i kommunen fikk jeg noen slike kommentarer. Jeg tar meg ikke nær av dette, men var en ganske lubben bitch på 45+ som har irritert meg en stund, da elsket jeg det. Jeg sa at hun var ganske lubben, og da ble hun ganske forskrekket.

Jeg driter selvfølgelig i slike kommentarer, og tar det med et smil. Men folk skjønner ikke at dette går begge veier, og at tynne kan ta dette tungt. Folk har ikke en dritt med om andre ikke har en "idealvekt".

peace
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Kailua Vis innlegg
Enig med den i hvertfall. "Ja men jeg spiser jo så mye". Nei, hvis du ikke går opp i vekt, så spiser du ikke nok! "mye" er veldig subjektivt. Hva er mye for deg? 4500 kalorier? Ønsker du opp i vekt, sjekk næringsinnholdet i alt du spiser en vanlig dag, legg det sammen, så ser du kanskje at "oi, det er visst ikke så mye allikavel!" når du kommer fram til at du får i deg 2000 kalorier
Vis hele sitatet...
Jeg burde holde kurs for å lære folk å gafle i seg. Tenk å skulle tjene penger på gjøre folk tjukke
Av min erfaring så er det somregel overvektige folk som rakker ned på de som er tynne, eller "tynne".
Har selv fått det slengt i tryne selvom jeg absolutt ikke er undervektig, er ikke noe kult å få slengt etter seg.
Men back in the days når jeg hadde litt ekstra vekt var det ingen som sa en dritt, folk er vel redde for å såre overvektige personer.
Bare mine tanker.... For jeg er ganske normal i kropsutseende, utenom om en liten ølvom som selvfølgelig kommer av for mye pils :P
Er vel ikke like vanskelig å gå opp i vekt som ned, du kan for eksempel driti kalori shakes etc. som idrettsutøvere tar for å slippe å ete så mye, mens hvis du skal ned i vekt så må du trene ofte og holde deg unna mye mat.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Enig med den i hvertfall. "Ja men jeg spiser jo så mye". Nei, hvis du ikke går opp i vekt, så spiser du ikke nok! "mye" er veldig subjektivt. Hva er mye for deg? 4500 kalorier? Ønsker du opp i vekt, sjekk næringsinnholdet i alt du spiser en vanlig dag, legg det sammen, så ser du kanskje at "oi, det er visst ikke så mye allikavel!" når du kommer fram til at du får i deg 2000 kalorier
Vis hele sitatet...
Jeg spiser rundt 2500-3000 om dagen. Ja, jeg teller. Fortsatt undervektig
Sist endret av Xernox; 20. februar 2014 kl. 02:33.
Sitat av LowRider Vis innlegg
Tror nok det har med at det er lettere å legge på seg en det er å ta av vekt.
Vis hele sitatet...
I beg to differ.

Alle mennesker er forskjellig genetisk disponert. De aller fleste kan "lett" gå både opp og ned i vekt, så har man de få uheldige som genetisk sett har det svært tøft med å gå enten opp eller ned i vekt.

Likevel er det et par ting som skiller. Vel vitende om at dette ikke er vitenskapelig grunnlag, så er det fremdeles erfaring: ALLE jeg kjenner som seriøst har forsøkt å gå ned i vekt, har klart det. Absolutt alle. På stående fot kommer jeg på minst 15 bekjente som har gått inn for å gå ned i vekt, og samtlige har klart det.

Senest i fjor ble jeg vitne til at 4 av 4 kollegaer gikk dramatisk ned i vekt, da de fikk kniven på strupen og bestemte seg for å gå ned i vekt. I løpet av 3 måneder gikk han ene ned 40 kilo, mens de tre andre gikk ned mellom 15 og 25 kilo. Dette var 4 helt tilfeldige og "vanlige" mannen-i-gata, med for mye fett på kroppen. Bedre kosthold og hard trening, og kiloene rant av alle sammen.

Samtidig har jeg nær kontakt med noen som er nærmest skinn og bein, og ikke legger på seg verken kjøtt eller flesk, samme hvor mye de spiser.

Det kan også påvises vitenskapelig. Det er kjent en haug med sykdommer/syndromer/diverse, som gjør at folk ikke klarer å lagre energi. Det vil si at når de spiser og drikker, så tar de opp helt minimalt med næring, før de pisser resten ut igjen. Disse har svært vanskelig for å gå opp i vekt. Samtidig er det også et velkjent vitenskapelig prinsipp som sier at ingenting kan produsere mer energi enn det mottar. Eller sagt på en annen måte; bruker kroppen flere kalorier enn den inntar, så MÅ den begynne å ta av energilagrene i kroppen, og man går ned i vekt. Det er ren fysikk. Klarer du å vise at dette prinsippet er feil, så blir du potensielt steinrik.

TL;DR:
De fleste kan gå både opp og ned i vekt. For den store majoriteten av befolkningen handler det om vilje og disiplin.
Noen medisinske unntak finnes, men disse dreier seg hovedsaklig om vanskeligheter med å gå OPP i vekt. Men det finnes selvsagt mange mennesker som er genetisk disponert til å være store. Det betyr ikke at det er umulig å slanke seg. Alle kan ikke være tynne, men alle kan gå ned i vekt. Det samme er rett og slett ikke tilfelle for det motsatte - de som prøver å gå opp i vekt.

I bunn og grunn:
Vi er alle forskjellige. Noen veier mer enn de skulle ønske, andre veier mindre enn de skulle ønske. Det er aldri greit å mobbe noen. Uansett om det er genetikk eller valg man har tatt, så er det fullstendig usaklig å diskutere utseendet til folk.
Sist endret av Realist1; 20. februar 2014 kl. 03:31.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
I beg to differ.

Alle mennesker er forskjellig genetisk disponert. De aller fleste kan "lett" gå både opp og ned i vekt, så har man de få uheldige som genetisk sett har det svært tøft med å gå enten opp eller ned i vekt.

Likevel er det et par ting som skiller. Vel vitende om at dette ikke er vitenskapelig grunnlag, så er det fremdeles erfaring: ALLE jeg kjenner som seriøst har forsøkt å gå ned i vekt, har klart det. Absolutt alle. På stående fot kommer jeg på minst 15 bekjente som har gått inn for å gå ned i vekt, og samtlige har klart det.

Senest i fjor ble jeg vitne til at 4 av 4 kollegaer gikk dramatisk ned i vekt, da de fikk kniven på strupen og bestemte seg for å gå ned i vekt. I løpet av 3 måneder gikk han ene ned 40 kilo, mens de tre andre gikk ned mellom 15 og 25 kilo. Dette var 4 helt tilfeldige og "vanlige" mannen-i-gata, med for mye fett på kroppen. Bedre kosthold og hard trening, og kiloene rant av alle sammen.

Samtidig har jeg nær kontakt med noen som er nærmest skinn og bein, og ikke legger på seg verken kjøtt eller flesk, samme hvor mye de spiser.

Det kan også påvises vitenskapelig. Det er kjent en haug med sykdommer/syndromer/diverse, som gjør at folk ikke klarer å lagre energi. Det vil si at når de spiser og drikker, så tar de opp helt minimalt med næring, før de pisser resten ut igjen. Disse har svært vanskelig for å gå opp i vekt. Samtidig er det også et velkjent vitenskapelig prinsipp som sier at ingenting kan produsere mer energi enn det mottar. Eller sagt på en annen måte; bruker kroppen flere kalorier enn den inntar, så MÅ den begynne å ta av energilagrene i kroppen, og man går ned i vekt. Det er ren fysikk. Klarer du å vise at dette prinsippet er feil, så blir du potensielt steinrik.

TL;DR:
De fleste kan gå både opp og ned i vekt. For den store majoriteten av befolkningen handler det om vilje og disiplin.
Noen medisinske unntak finnes, men disse dreier seg hovedsaklig om vanskeligheter med å gå OPP i vekt. Men det finnes selvsagt mange mennesker som er genetisk disponert til å være store. Det betyr ikke at det er umulig å slanke seg. Alle kan ikke være tynne, men alle kan gå ned i vekt. Det samme er rett og slett ikke tilfelle for det motsatte - de som prøver å gå opp i vekt.

I bunn og grunn:
Vi er alle forskjellige. Noen veier mer enn de skulle ønske, andre veier mindre enn de skulle ønske. Det er aldri greit å mobbe noen. Uansett om det er genetikk eller valg man har tatt, så er det fullstendig usaklig å diskutere utseendet til folk.
Vis hele sitatet...
Personlig er jeg genetisk "uheldig" når det kommer til vekt spiser 1.8k - 2.2k kal daglig sjeldent at jeg spiser usunt og drikker ikke så veldig mye brus. Skulle gjerne beveget meg mer men for øyeblikket er det uaktuelt da jeg hav pådratt meg en lei skive utglidning i ryggen(det er uaktuelt fra legen sin side, blir kun turer ikke mer)
Sitat av Lamefeed Vis innlegg
Personlig er jeg genetisk "uheldig" når det kommer til vekt spiser 1.8k - 2.2k kal daglig sjeldent at jeg spiser usunt og drikker ikke så veldig mye brus. Skulle gjerne beveget meg mer men for øyeblikket er det uaktuelt da jeg hav pådratt meg en lei skive utglidning i ryggen(det er uaktuelt fra legen sin side, blir kun turer ikke mer)
Vis hele sitatet...
Du er med andre ord overvektig? Observer at jeg kunne gjette meg til det basert kun på kaloriinntaket ditt. Du må gjerne kalle deg "genetisk uheldig" men naturen kan du ikke overstyre på noen måte, er du overvektig så spiser du for mye, er faktisk ikke verre enn det.

Hadde jeg spist 1.8k til 2.2k kal daglig hadde jeg hvert år lagt på meg 9.7Kg, det tar ikke lange tiden før jeg blir veldig overvektig da.

tl;dr: Er du overvektig og ikke fornøyd? Spis mindre (evnt. tren mer), ikke skyld på andre ting.

For ordens skyld: jeg er overvektig, jeg har etter samråd med trener/kostholdsekspert nedjustert kaloriintak til 1300kcal/dag.