Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2727
Heisan!

jeg vet ikke helt om dette er det riktige forumet og poste dette emne på, men tar sjansen i og med at jeg ikke er medlem på noen andre.

Jeg har tenkt å kjøpe en bruktbil fra den svenske siden blocket.se. Bilen koster 62000 sek. Dette tilsvarer omtrent 51000 Nok. Siden bilen må bli momset i Norge med 25% Mva, vil kostnaden omtrent bli 63000 Nok (kjapp hoderegning)

Nå har ikke jeg tidligere erfaringer av å kjøpe bil i utlandet, så jeg lurer på om det er noe flere utgifter jeg må betale, og eller hva totalsummen blir. Noen som har tidligere erfaringer. Lønner dette seg?

Her er en link til bilen: http://www.blocket.se/goteborg/Lexus...5.htm?ca=9&w=3
http://www.dinside.no/104524/importkalkulator

http://www.toll.no/templates_tad/reg...tax.aspx?id=79

ResultatBilens nettopris: 51 000
+ MVA (25%): 12 750
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 269 463
- Bruksfradrag (63%): 169 762
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 164 751
Sist endret av DonTomaso; 29. mai 2010 kl. 15:06.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du mangler engangsavgiften i regnestykket ditt, som også er den største - og den største grunnen til at importbilene ofte blir dyrere enn å kjøpe en norsk bruktbil.
Den bilen der betyr uansett problemer!
Zarni's Avatar
Trådstarter
takk for hjelpen =)
Men fy faen så fin den er
Til den prisen bilen kommer på totalt så kan du like gjerne kjøpe den her i landet. Men fin bil, ja.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Zarni's Avatar
Trådstarter
ResultatBilens nettopris:
+ MVA (25%):
+ Vrakpant:
+ Engangsavgift
- Bruksfradrag

dette er utgifter som må dekkes dersom man velger å kjøpe bil fra utlandet, Gjelder dette MC også? Og vis det gjør - har dere noen side som kalkulerer dette?
Gjelder alt som registrers på norske skilter unntat veteranbiler. Disse trenger du kun og betale MVA på
Det gjelder for motorsykkel også ja.

http://www.toll.no/templates_TAD/Reg...Tax.aspx?id=79

Er bare å velge motorsykkel i listen der Vet om mange som kjøper seg mellomtung-sykler fra tyskland f.eks. Får helt nye sykler inn i norge for 70-80.000, fordi du betaler hk-avgift, og siden de er nedplomberte så betaler man ganske lite. Så detter uheldigvis plomberingen ut når du har fått den til Norge, selvsagt.
Zarni's Avatar
Trådstarter
Ingen måte å lure systemet på? La oss si jeg har en mc liggende i garasjen og ikke har brukt på noen år, og skal registrere den. Da trenger jeg ikke betale alle de utgiftene? Kan jeg ikke da si at MC jeg kjøper fra sverige egentlig bare har ligget i garasjen?
på toll.no kan du regne det ut, husk at du kan trekke fra tror det er 18 eller 19 % i mva når du registrer den i norge. du kan jo gjøre en avtale så du betaler feks 50000 for bilen og resten til han cash, da vil du vertfall spare litt
kjedelig streiting
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Ingen måte å lure systemet på? La oss si jeg har en mc liggende i garasjen og ikke har brukt på noen år, og skal registrere den. Da trenger jeg ikke betale alle de utgiftene? Kan jeg ikke da si at MC jeg kjøper fra sverige egentlig bare har ligget i garasjen?
Vis hele sitatet...
De sjekker jo fort om det er betalt avgifts på kjøretøyidentifikaksjonsnummeret eller ikke..

Skal du lure det systemet der, må du enten få tak i et ikke kondemnert vrak regga her i landet, flytte deler osv, evt trikse og mikse litt med vin'en, noe som ikke er så alt for lett.
Om du får tak i en ramme med papirer på her i Norge, og kjøper en sykkel billig fra utlandet. Da kan du bare flytte over alt av deler og registrere den. Litt usikker på om rammenummer må stemme med motornummer, tror ikke det. Mener det bare er rammenummer som må stemme med vognkortet, og at motorens ytelser osv må stemme overens med det som står i vognkortet. Ellers er det fritt frem hvor du skaffer delene fra.

Men dette blir jo mye jobb og styr, så du skal vel finne deg en relativt dyr sykkel før dette her i det hele tatt lønner seg.
Sist endret av staM; 15. mars 2011 kl. 20:57.