Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1230
Hei.

Jeg vil gjerne bli pilot når jeg er ferdig på Videregående. Men tingen har seg slik at jeg ikke vet hvordan studieveien går. Hva vil det ca koste, hvor lang tid vil utdannelsen ta. Hvordan vil jobbmulighetene være etter studiet?

Det eneste jeg vet er at jeg må gjennom de fleste fly, og da starter jeg vell med et PPL-A fly? hvilket fly etter dette er jeg må igjennom?

Ville satt pris på alle slags svar, og vis dere har noen erfaringer, så sleng det på.

Takker for alle svar !
Hvis du tar utdannelse i forsvaret vil det være gratis + du får lønn, men du må være der i et par år(?)
går bare utifra at pilotyrke er utelukket om man har -5 i eyesight?
Det stoppet meg hvertfall fra å få førstegangstjenesten jeg hadde lyst på.. :/

Må man ha perfekt syn? Eller kan man ta laser og utdanne seg til pilot etter den operasjonen?
Sorry at jeg bøffa tråden litt
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
først av alt må du stille deg et par spørsmål.

sivilt eller militært?
har du noe på rullebladet?
hvis militært, hvordan er synet ditt?
Og ta utdannelsen i forsvaret er lite aktuelt for meg, fordi man blir bundet til forsvaret i 12 år om jeg ikke tar feil. Blir vanskelig og stifte en familie når du hele tiden blir plassert rundt om i verden.
Hei!

Hvis du ønsker å utdanne deg til flyger, er det flere veier å gå.

Du kan søke forsvarets flygerutdanning. De sier at ca, 5% av norges befolkning har det som skal til for å komme inn på skolen. Fordelen med denne skolen er at du får spandert utdanningen++... Ulempen er at du har en plikttjeneste som flyger i 15 år etter endt utdanning, og flyr under forsvaret.

Du kan også søke statens flygerskole som holder til ved Universitet i Tromsø. Denne utdanningen er det Staten som dekker, så vidt jeg har forstått, og er ei utdanning som utdanner deg til trafikkflyger (sas, norwegian, etc). Hvis du ønsker å fly i sivil luftfart, er dette den absolutt beste måten, hvis du kommer inn. Det er trangt om plassene.

Du kan også betale utdanningen din selv. Da kan du få deg et 2 års visum i usa, der du starter fra scratch med ppl-a og ender opp med Amerikansk trafikkflygersertifakk som du kan konvertere til Europeisk standard. Dette er ofte kostnadsbesparende i forhold til å ta samme utdanning i Norge. Da har du utanningsløp på ca. 1,5 år og bruker det siste halve året på visumet til opparbeide deg flytimer, før du prøver å få deg jobb i Norge/Europa.

Du kan også utdanne deg her hjemme i Norge på privat skole. Dette er vel det dyreste alternativet, men du får bo i Norge og får direkte Europeisk gjeldene trafikkflyger sertifikat.

Det mange som tar ppl-a (småflysertefikat - privatflyging) i sin lokaele flyklubb, før de finner ut at de ønsker å jobbe som pilot i et selskap.

Dette er bare skrevet i grove trekk for å gi deg en liten oversikt over muligheter. Du finner nok mer informasjon på http://www.pilotforum.no

Lykke til!

Mvh.
saftus!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei går selv pilot utdanning nå og jeg vil anbefale de som vil bli trafikk flygere å starte på komplett pilot utdanning på Pilot Flyskole (tidligere Luftfartsskolen Torp. Da blir du ferdig på to år og slipper PPL lappen(du får den uansett når du er ferdig) Det er litt dyrere men du får 850 teori timer i ATPL teorien som er det flest sliter med. Når du tar det som kalles modulert eller drar til USA så må du lese denne teorien selv.

Som en ekstra bonus så har både SAS og Norwegian fjernet timekravet til F/O stillinger for folk som har gått integrert utdanning. Og Widerøe er på gli.

Det er dyrt å bli pilot med alle avgifter så kommer det på 870 000kr men man kan få ca 300 000kr i studie lån fra låne kassen.

Men har du noen grove brudd på loven som narko, smugling, vold eller svindel så får du ikke sertivikater eller adgangs kort.