Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 8839
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg tippar sjansen for trafikkulukker er større enn sjansen for sjølvmordsbombarar, sjølv i Israel.
Vis hele sitatet...
Da tipper du helt rett.

Antall israelere drept i trafikken 2009: 346
Antall selvmordsbombingsangrep i Israel i 2009: 0

http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/135299
http://english.pravda.ru/news/world/...1521-israel-0/
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg forstår virkelig ikke poenget med denne tråden, hva er poenget med den? Hvorfor er dette så viktig? Der er ikke noe nytt at konflikten er full med spredt vold og drap da et land har okkupert et annet, og om Sverige, som Boo-boo er så glad i å bruke som metafor, hadde okkupert Norge og ba oss ha oss til helvete ut av huset for der skulle svensker bo, hadde nok flere tatt opp stokk og stein.

Så kjører noen over noen andre, også da? IDF dreper Palestinere uten at noen etterforsker drapene. For noen måneder siden plaffet en Israelsk politimann ned noen Palestinske demonstranter, tidligere var det en bosetter som fant frem haglen og skjøt med skarpt over noen Palestinere. Nå har en Israeler kjørt over to barn, slike ting skjer hele tiden. Skal jeg lage en ny tråd hver gang noen blir drept uten rettegang? når en 14åring blir satt 7dager i fengsel uten noen god oppgitt grunn? når palestinske butikker blir tvunget til å legge ned? Når flere Palestinske områder nektes strøm? Hver gang noen dør som følger av at vannet er forurenset? Alle disse eksemplene er reelle og skyldes Israel, ja stakkars han sjåføren altså...

Men det som virkelig tar liv av det som man ikke direkte kan føre på statistikken som drap begått av Israel. Ting som bombing av Palestinske kraftverk1 og nekt til rent vann, 95% er udrikkelig på Gazastripen.2

Jeg ser den at situasjonen med bilen var slik at sjåføren muligens ikke så mange andre muligheter, men noen her eier ikke har sympati for barna og syntes dem er noen jævla frekke opprørere mot de stakkars jø- okkupantene og dere gjør meg direkte kvalm.

Kort om selvmordsbomber: 31 har dødd av selvmordsbomber siden 2000. 1 bombe i '10, ingen i 09, 1 i '08 også er det økende, i de to jeg nevnte døde to personer. Videre, ikke innbill dere at det er Israelere som tar støyten, selvmordsbomber er ofte typiske "Palestinere dreper Palestinere" hendelser. Til sammenlikning ble 1397 Palestinske sivile drept av IDF under Operation Cast Lead.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sio: Det spesielle med denne saken er vel mediaoppmerksomheten og det at den er vinklet mot Israel. Hvis du leser førsteposten ser du at det er det Keyser Söze vil diskutere.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er en meget objektiv sak. Dagbladet konstaterte kun fakta, det forklarte hvem mannen bak rattet var, dermed også hvorfor ungene gjorde hva de gjorde. De forklarte han skulle i politiavhør også videre, litt om forholdene i området og tidligere hendelser. Tittelen kan virke provoserende, men dette er i overkant grinete.

Jeg tok en titt også på aljazeera og der var det fint lite å hente som peker mot dårlig presseetikk, snakk om å rope ulv.
Jeg legger mest skyld på de som er ansvarlige for de barna som lar dem kaste stein på en bil
Jeg ler høyt av avisenes vinkling av saken. For meg er det ganske tydelig, han kjører rundt en sving, plutselig står det mange barn der, han bremser ned og prøver å svinge unna, men er for sen, så han treffer dem, de kaster stein, så han kjører videre så fort han kan. Det ser ikke ut som om han mente å kjøre de ned i det hele tatt.

"Her kjører han ned barna!"...

EDIT: Selvfølgelig har jeg medfølelse for barna, det jeg ler av er avisenes vinklinger.
Sist endret av Jannis!; 11. oktober 2010 kl. 10:44.
Jeg syns tittelen på saken i DB er misvisende, da jeg ser på dette som en ulykke som bare skjedde pga barnas oppførsel og ingenting annet.
Man ser jo veldig lett hvem i debatten som har hold for sine synspunkter. Hvordan folk ikke klarer å forstå begrepet okkupasjonsmakt er for meg fjernt. Slutt å bagatelliser Israels styggdom mot palestinere. Det er store holdningsproblemer utbredt både på forumet og i landet generelt hva den konflikten angår, og det vitner om utvitenhet og likegyldighet til konflikten.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Så alt er i alt er alle enige i at vinklingen til Dagbladet ikke var gal i det hele tatt med unntak av tittelen, som også utelukkende er fakta. For meg virker det ikke som at Dagbladet fremstiller det som at han gjorde det med vilje, tittelen sier "Her kjører bosetter-lederen på barna" og det gjør han jo pokker meg også, hva er problemet?

Om du er i tvil om han gjorde det med vilje kan du jo gjøre det som er meningen, lese artikkelen, eller se filmen.
Stiller meg nøytral til Israel vs. Palestina konflikten da jeg verken er israelitt eller palestiner, og føler jeg ikke kan stole blindt på bildet media gir av situasjonen.

Mener riktignok at barna som kasta stein ikke hadde annet i vente, de løp jo tross alt rett mot en bil i fart. Som nevnt tidligere, kan skylden legges på de eldre som har presset, lurt og hjernevasket ungene til å gjøre dette.
Har bare sett bildet og taboid overskrifter hittil. Såg nå youtube filmen og kidsa løper jo inn i bilen...

Kast stein fra en safe spot next time imo.
Tror ikke jeg heller vil klandre føreren av bilen, men jeg blir direkte sjokkert over antall personer som sier at de vil gitt full gass, eller rygget tilbake for å forsikre seg om at ungen var død. Hvordan kan man si noe sånt? Det er snakk om barn her, tror dere at de kan hele historien, at de har fått høre denne konflikten fra begge sider? Barnesinnet er veldig lett å fordreie og forme. Bare se på barnesoldater, men disse guttene var heller ikke gamle og har garantert blitt fyrt opp av eldre. Og det er de som skal klandres, men å si at du ville drept et barn, UANSETT omstendigheter er forferdelig.
Godt poeng sneipen. Tror nok de fleste her inne hadde gjort det samme om de hadde blitt plassert i en lignende situasjon. Autoritere voksne som star i bakgrunnen og filmer er jo fin motivasjon for a vise seg litt frem.

Hadde jeg vokst opp under lignende forhold hadde jeg og kastet stein, fra avstand vel a merke.
Jeg har tidenes enkleste løsning på problemet til den stakkars mannen i bilen:

Se til hælvete å avslutte den ulovlige okkupasjonen av øst-jerusalem (og resten av Palestina)

At ungene heller burde ha kasta stein fra sikrere posisjoner er derimot noe jeg håper de lærer så fort som mulig. Live to fight another day.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg kan også skjønne at det ikke er så veldig lett å være Israeler å skulle forhandle fram fred med folk som hele tiden uttaler at de vil fjerne hele staten din.
Vis hele sitatet...
Derfor var det jævelig dumt å overkjøre PLO som de gjorde på den tiden da PLO faktisk var den store maktfaktoren blant palestinerne, og PLO i høyeste grad var villig til å forhandle, og i stedet framprovosere (og i praksis støtte) den mer ekstremistiske organisasjonen som var PLOs erkefiende (nettopp fordi de mente PLO var FOR forhandlingsvillige), men som den gangen bare var en liten fisleorganisasjon.

Neida, Israel overkjørte i stedet de som ville forhandle, og beviste dermed tydelig at forhandlinger ikke nytter. Er det rart folk snudde seg til Hamas?
Sist endret av atomet; 13. oktober 2010 kl. 10:07.
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg har tidenes enkleste løsning på problemet til den stakkars mannen i bilen:

Se til hælvete å avslutte den ulovlige okkupasjonen av øst-jerusalem (og resten av Palestina)

At ungene heller burde ha kasta stein fra sikrere posisjoner er derimot noe jeg håper de lærer så fort som mulig. Live to fight another day.
Vis hele sitatet...
Nå diskuterte vi da vel enkelthendelsen med mannen i bilen? Men ja, disse bosetterne er passe frekke for å si det mildt.

Håper ikke du mente de to siste setningene der da det at sivile (spesielt unger) er ganske så forkastelig da det fort kan føre til at soldater skyter feil feil personer da man ikke vet hvem "fienden" er.

Derfor var det jævelig dumt å overkjøre PLO som de gjorde på den tiden da PLO faktisk var den store maktfaktoren blant palestinerne, og PLO i høyeste grad var villig til å forhandle, og i stedet framprovosere (og i praksis støtte) den mer ekstremistiske organisasjonen som var PLOs erkefiende (nettopp fordi de mente PLO var FOR forhandlingsvillige), men som den gangen bare var en liten fisleorganisasjon.

Neida, Israel overkjørte i stedet de som ville forhandle, og beviste dermed tydelig at forhandlinger ikke nytter. Er det rart folk snudde seg til Hamas?
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, men Hamas bør selv skjønne at de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å drive på slik som de gjør. Men det er sikkert ikke så veldig lett når du står imot en fiende som får såpass mye blind støtte av andre nasjoner.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er en meget objektiv sak. Dagbladet konstaterte kun fakta, det forklarte hvem mannen bak rattet var, dermed også hvorfor ungene gjorde hva de gjorde. De forklarte han skulle i politiavhør også videre, litt om forholdene i området og tidligere hendelser. Tittelen kan virke provoserende, men dette er i overkant grinete.

Jeg tok en titt også på aljazeera og der var det fint lite å hente som peker mot dårlig presseetikk, snakk om å rope ulv.
Vis hele sitatet...
Nei, det er her jeg er uenig. Den inneholder fakta, men journalistens måte å fremlegge de på gjør den subjektiv. Det er ikke vanskelig å se hvilken side journalisten støtter. Dette er ikke nødvendigvis galt om det har noe for seg, men i denne saken mener jeg det er journalisten som er grinete, ikke jeg.

"Her kjører bosetter-lederen på barna" - Er det han som kjører på de, eller er det de som løper på bilen? Joda, det vil nok alltid være bilen som kjører på noen, men retorikken bak det hele er ganske sterk når Dagbladet forteller deg hva du ser. Det synes jeg er provoserende, ja. Nei, du har rett i at det ikke er noe nytt, men heller ikke noe som blir tatt opp så ofte her inne.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er uenig, det er utelukkende tittelen som har en side, og en side måtte den ha. "Her kaster Palestinske barn stein på bosetter lederen" eller "Her gjør Palestinske opprørere seg selv en bjørnetjeneste" er jo alternativer. Men sakens kjerne er at han har kjørt på dem.

At noen barn i midtøsten kaster sten er ingen stor nyhet, men at en profilert Israeler kjøre ned noen Palestinske barn er derimot gode nyheter. Dermed er det åpenbart hva som blir tittelen, også kan man forklare hvordan påkjøringen var fremprovosert osv i selve artikkelen. Dette forsvarer at journalisten ikke var subjektiv, ikke den måten subjektiv du tenker på ihvertfall (men det er en helt annen diskusjon).

Dette er journalistikk vi ikke kan sette fingeren på, ikke en slags sosialist-journalistisk konspirasjon for å hjernevaske de sarte sjelene i Norge til å hate Israel.
Sist endret av Sio; 18. oktober 2010 kl. 22:50. Grunn: Krabbe
Jeg synes tydelig jeg ser israeleren svinge over i motsatt kjørefelt og møte ungene jeg da, så jeg vet ikke hvem som er den store stygge ulven her. Jeg har svært vondt for å tro at ungene løp mot bilen fordi de ville bli overkjørt, for å si det sånn. De løper jo faktisk på riktig side av veien.. Så jeg klandrer føreren for påkjørselen, at noen kaster stein på bilen din gir deg ikke lov til å meie dem ned.

Vedlegget burde gi et greit bilde av situasjonen. Man kan tydelig se at bilføreren kjører rett mot ungene, selv om de ikke befinner seg i kjørefeltet hans...
Sist endret av emphi; 18. oktober 2010 kl. 23:53.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg synes tydelig jeg ser israeleren svinge over i motsatt kjørefelt og møte ungene jeg da, så jeg vet ikke hvem som er den store stygge ulven her. Jeg har svært vondt for å tro at ungene løp mot bilen fordi de ville bli overkjørt, for å si det sånn. De løper jo faktisk på riktig side av veien.. Så jeg klandrer føreren for påkjørselen, at noen kaster stein på bilen din gir deg ikke lov til å meie dem ned.

Vedlegget burde gi et greit bilde av situasjonen. Man kan tydelig se at bilføreren kjører rett mot ungene, selv om de ikke befinner seg i kjørefeltet hans...
Vis hele sitatet...
Jeg studerte aldri filmen, men jeg sjekket det du sier og det stemmer helt at bilen tar en sving for å meie ned barna, det er det verste jeg har sett!

Til dere som syntes at en Amerikaner som flytter til midtøsten for å bosette seg på et ulovlig okkupert område er fine greier og at en tung bil er bra skyts mot stenkastende barn, gode nyheter! Barna er arrestert og stakkars Elad er trygg igjen.
Sist endret av Sio; 19. oktober 2010 kl. 00:44.
Han skulle ha gassa ikke bremsa
Haha fett! Hvorfor vil egentlig ikke han gutten inn i den bilen på slutten av videoen? 2proud4losing?
Ungen som kommer gående på 0:03 er skikkelig badass
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå diskuterte vi da vel enkelthendelsen med mannen i bilen? Men ja, disse bosetterne er passe frekke for å si det mildt.

Håper ikke du mente de to siste setningene der da det at sivile (spesielt unger) er ganske så forkastelig da det fort kan føre til at soldater skyter feil feil personer da man ikke vet hvem "fienden" er.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok ikke sjansen er spesielt stor for at IDF skal skyte noe mer "feil" enn i dag, tror nok de vet det fordømt godt i 99% av tilfellene der de skyter på sivile.

Det er jeg enig i, men Hamas bør selv skjønne at de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å drive på slik som de gjør. Men det er sikkert ikke så veldig lett når du står imot en fiende som får såpass mye blind støtte av andre nasjoner.
Vis hele sitatet...
Begge sidene gjør seg selv bjørnetjenester til den store gullmedaljen når de er alt for steile, men det er noen store forskjeller:
1: Israel okkuperer unektelig et annet land - da er en god start for å slippe å bli angrepet å trekke ut styrker og fjerne ulovlige bosetninger
2: Israel er så totalt overlegne millitært sett at det er latterlig å i det hele tatt sammenlikne IDF og Hamas, og da er det kanskje greit å forvente at den ene siden skal slutte å drepe den andre sidens sivile, før man forventer at den andre sidens sivile skal slutte å kaste stein på den første sidens panserkjøretøy og ulovlige bosettere
3: Hvis Israel vil leke "legitim stat"-leken, så bør man oppføre seg som en, og gi sivile fulle borgerrettigheter uavhengig av religion og etnisk bakgrunn, i stedet for å drepe/trakassere dem som har "feil" religion/bakgrunn
Enhver i samme situasjon som mannen i bilen ville ha fortsatt framover i stedet for å bli steinet til døde. Overlevelsesinstinktet slår vel inn i en slik situasjon. Hvordan noen av dere kan si at mannen burde ha stoppet, forstår jeg ikke. Hvorvidt han svingte ene og alene for å treffe barna orker jeg ikke å ta stilling til, for det er det ingen av oss som kan vite. Men han har to muligheter: fortsette, kjøre på barna og selv komme helskinnet fra hendelsen. Eller å stoppe, bli skikkelig skadet av steinene, og eventuelt kanskje dø av skadene.

Valget er simpelthen enkelt.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Ungen som kommer gående på 0:03 er skikkelig badass
Vis hele sitatet...
Haha, herregud for en haug med klovner. Skulle kjørt ned hele gjengen, kanskje de hadde lært litt... Eller kanskje ikke
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Enhver i samme situasjon som mannen i bilen ville ha fortsatt framover i stedet for å bli steinet til døde. Overlevelsesinstinktet slår vel inn i en slik situasjon. Hvordan noen av dere kan si at mannen burde ha stoppet, forstår jeg ikke. Hvorvidt han svingte ene og alene for å treffe barna orker jeg ikke å ta stilling til, for det er det ingen av oss som kan vite. Men han har to muligheter: fortsette, kjøre på barna og selv komme helskinnet fra hendelsen. Eller å stoppe, bli skikkelig skadet av steinene, og eventuelt kanskje dø av skadene.

Valget er simpelthen enkelt.
Vis hele sitatet...
evt 3) la være å svinge over i motsatt felt, og dermed ikke treffe ungene, men hey...
Sitat av atomet Vis innlegg
evt 3) la være å svinge over i motsatt felt, og dermed ikke treffe ungene, men hey...
Vis hele sitatet...
Etter å ha sett videoen en del ganger har jeg gjort meg opp en mening.

Atomet, jeg liker at du får det til å høres så utrolig simpelt ut, men det er ikke så enkelt som du tydeligvis tror.

Han kommer kjørende, fullstendig uvitende om hva som venter han. Når han runder hjørnet stormer en illsint mob i stor fart mot han, bevæpnet med steiner. De to som ble truffet løper egenhendig i full spurt mot bilen før det sier pang, men han prøver å svinge unna. Han ble panikkslagen, og han handlet uten å tenke. Du forventer kanskje at man skal stoppe opp og tenke gjennom hva han bør gjøre? Nei, det har han ikke tid til, dessverre. Hadde dette vært med vilje ville han aldri i livet stoppet opp etterpå, det var nok et resultat av at han forstod hva som nettopp hadde skjedd.
Sist jeg var ute og kjørte var det faktisk enklere å kjøre rett fram enn å svinge, men fyren svinger unektelig over i feltet der ungene er. Hvorfor han gjør det er det selvsagt umulig å vite 100% sikkert, men hvis det var for å komme seg unna var det en veldig snodig omvei. Jeg tror han ble sinna på ungene og ville skremme dem. Godt mulig at han ikke mente å kjøre på dem, men det var hans feil at det skjedde.

(og angående den "bevæpningen" - hvis fyren IKKE faktisk var bevæpnet selv, med veldig mye skarpere skyts enn steiner, så ville det være ganske spesielt)
Sist endret av atomet; 20. oktober 2010 kl. 22:12.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Etter å ha sett videoen en del ganger har jeg gjort meg opp en mening.

Atomet, jeg liker at du får det til å høres så utrolig simpelt ut, men det er ikke så enkelt som du tydeligvis tror.

Han kommer kjørende, fullstendig uvitende om hva som venter han. Når han runder hjørnet stormer en illsint mob i stor fart mot han, bevæpnet med steiner. De to som ble truffet løper egenhendig i full spurt mot bilen før det sier pang, men han prøver å svinge unna. Han ble panikkslagen, og han handlet uten å tenke. Du forventer kanskje at man skal stoppe opp og tenke gjennom hva han bør gjøre? Nei, det har han ikke tid til, dessverre. Hadde dette vært med vilje ville han aldri i livet stoppet opp etterpå, det var nok et resultat av at han forstod hva som nettopp hadde skjedd.
Vis hele sitatet...
Må jeg få lov å spørre om du er blind? Du påstår du har sett videon flere ganger men du har tydeligvis ikke fått med deg at sjaføren skifter felt idet han ser ungene? Han kjører mot dem - og over i feil kjørefelt.

Eventuelt - mener du at det er naturlig reaksjon å svinge _mot_ objekter som "plutselig" kommer ut i veien forran deg? Isåfall håper jeg for min og alle andres sikkerhet at du aldri får lappen..
Sist endret av emphi; 22. oktober 2010 kl. 02:03.
Sitat av emphi Vis innlegg
Må jeg få lov å spørre om du er blind? Du påstår du har sett videon flere ganger men du har tydeligvis ikke fått med deg at sjaføren skifter felt idet han ser ungene? Han kjører mot dem - og over i feil kjørefelt.

Eventuelt - mener du at det er naturlig reaksjon å svinge _mot_ objekter som "plutselig" kommer ut i veien forran deg? Isåfall håper jeg for min og alle andres sikkerhet at du aldri får lappen..
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er fullstendig klar over at han endrer kjørefelt, men hvem av oss har vel noen som helst anelse om hvordan han tolket situasjonen og hvordan han tenkte på akkurat det tidspunktet? Dette er en endeløs diskusjon som ingen av oss kan komme med fasitsvar på, alt er bare vag synsing.

Hva som får deg til å tenke at jeg mener det er en naturlig reaksjon å svinge mot objekter som "plutselig" dukker opp foran bilen, er for meg et stort mysterium. Denne situasjonen kan ikke sammenlignes med for eksempel å komme i fart mot en elg, et rådyr, bestemor over veien eller noe som helst annet. Her blir han angrepet av en gjeng sprø unger og voksne, bevæpnet med steiner som potensielt kan ta hans liv. Den eneste fluktveien hans er framover, og da benyntter man seg gjerne av den. Får man panikk handler man sjelden veldig rasjonelt, og vil ikke tro David Beeri er noe unntak her.

Du er fri til å mene hva du vil, også når det gjelder meg og førerkort, men den meningen bidrar vel ikke til noe som helst til topicen, og har derfor ingenting her å gjøre. =)
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Jo, jeg er fullstendig klar over at han endrer kjørefelt, men hvem av oss har vel noen som helst anelse om hvordan han tolket situasjonen og hvordan han tenkte på akkurat det tidspunktet? Dette er en endeløs diskusjon som ingen av oss kan komme med fasitsvar på, alt er bare vag synsing.

Hva som får deg til å tenke at jeg mener det er en naturlig reaksjon å svinge mot objekter som "plutselig" dukker opp foran bilen, er for meg et stort mysterium. Denne situasjonen kan ikke sammenlignes med for eksempel å komme i fart mot en elg, et rådyr, bestemor over veien eller noe som helst annet. Her blir han angrepet av en gjeng sprø unger og voksne, bevæpnet med steiner som potensielt kan ta hans liv. Den eneste fluktveien hans er framover, og da benyntter man seg gjerne av den. Får man panikk handler man sjelden veldig rasjonelt, og vil ikke tro David Beeri er noe unntak her.

Du er fri til å mene hva du vil, også når det gjelder meg og førerkort, men den meningen bidrar vel ikke til noe som helst til topicen, og har derfor ingenting her å gjøre. =)
Vis hele sitatet...
Så basicly det du sier er at video'er, bilder, whatever - er helt ubrukelig for uansett så forteller det ikke hele historien og vi kan aldri bli helt sikre på noe som helst..

Det vi derimot kan si - som en meget objektiv observasjon - er 1) han svinger over i motsatt kjørefelt og 2) han kjører rett inn i flokken av unger. Mener du dette er diskutable fakta?

Så - fra personlig erfaring da jeg har kjørt bil i mange år, vet jeg at man instintiktivt svinger _vekk_ (bort fra) fra hindringer i veien. Dermed må jeg konkludere med at enten har førerer av bilen i denne situasjonen veldig unormale instintive reaksjoner eller så ønsker han å kjøre på guttene. Siden det for meg virker totalt urasjonelt og i det hele tatt helt høl i huet å styre mot noe (eller noen) som befinner seg i veien så tror jeg at han kjøre ned guttene med vilje. Vel, at han i alle fall endrer kurs med vilje.

For jeg kan i alle fall ikke bare sitte der og si "jaja, så kjørte han ned to barn i det som så ut som et ganske overlagt hit'n run men jeg kan jo ikke vite om mannen er psykotisk eller har så dårlige nerver at synet av seks maskerte palestinske barn med steiner i hånden i motsatt kjørefelt gav han angstanfall hvilket fører til at han mistet kontrollen over bilen, kom over i motsatt kjørefelt og meide ned to av guttene. Og det kan være tusen andre grunner til at det som skjedde, faktisk skjedde..". Men hvis du mener det er riktig approach i en situasjon hvor noen er fanget på video mens de gjør noe de ikke burde gjøre, så skrik ut. Isåfall er det ikke mer å diskutere. Du vil avskrive video'en som et bevis, mens jeg velger å tolke det jeg ser i videoen.
Hvis du ser på disse bildene ser du jo at det er unger over hele veien. Uansett hvor han hadde svingt hadde han truffet minst en unge. Det blir for dumt å legge all skylden på mannen bare fordi de som blir truffet er barn. For meg hadde det ikke gjort noe som helst forskjell fra eller til om disse ungene hadde vært voksne eller barn. Når du prøver å drepe medmennesker er du uansett ikke uskyldig, uansett om de ble hjernevasket eller ikke. Og det var strengt tatt ungene som kastet første stein her.
Nå har jo hele diskusjonen endt opp i en stor sirkelrunk hvorvidt han svinger eller bremser, det er jo totalt irrelevant. Det som derimot er relevant er at Isreal enda driver ulovlig okkupasjon av Palestina, og som sikkert også er grunnlaget til at begge sider handler som de handler. Hvis bosetteren er uenig med FN og resten av verdenssamfunnet sin tolkning av okkupasjonen så er jo det langt med på å rasjonalisere handlingene hans, det er derimot ikke sagt at jeg er enig i handlingen eller saken.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Overskriften er jo sterkt misvisende. Han kjører slettes ikke over ungene, det er ungene som spretter over bilen hans.
-For det andre: de ungene der fikk en lærepenge de fortjente. Håper de tenker seg om neste gang når de føler trang til å utagere steinalderfaktene sine.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Overskriften er jo sterkt misvisende. Han kjører slettes ikke over ungene,
Vis hele sitatet...
Dersom du mener at det står at han har kjørt over ungene så anbefaler jeg deg å ta en nærmere titt på tittelen til tråden:

Israeler kjører på to palestinske barn
Vis hele sitatet...
Sist endret av Knask; 12. desember 2010 kl. 16:10.
(Dagbladet): David Be'eri (57), som leder den jødiske bosettergruppen Elad, kjørte i dag over to arabiske barn som kastet stein på bilen hans, melder den israelske avisa Haaretz. Det hele skjedde i det arabisk-dominerte området Silwan i Øst-Jerusalem.

Episoden ble fanget på video og sendt på TV-kanalen Al Jazeera. Klippet viser at Be'eri, som har med sin egen sønn i bilen, opplever at barna kaster stein på bilen og deretter setter opp hastigheten og kjører over to av barna. Deretter stopper han opp, men raser avgårde etter at barna fortsetter å kaste stein på bilen.
Når du snakker om at "tittelen er sterkt misvisende" så er det nærliggende å tro at du snakker om tittelen på tråden du faktisk diskuterer i, ikke et avisoppslag, hvordan skal vi kunne lukte dette?
Så vidt jeg vet er det ingen synske freaks her inne.
Sist endret av Knask; 12. desember 2010 kl. 16:24.
Han kjørte jo ikke over noen som helst, to dumme unger hoppet foran bilen hans. Ikke hans feil.
Når du sier at han kjørte over dem høres det ut som det var hans feil, noe som ikke er tilfellet i det hele tatt.
Sist endret av nikons; 12. desember 2010 kl. 16:28.
Ok Nitrofis - jeg leste artikkelen i db og husker bare at det sto "kjørte over" i den, men trodde det var i overskrifta det sto.

Nikons: -nei han kjører ikke over noen: det er det som er hele poenget mitt som du ser hvis du blar 5 poster opp
Sist endret av Bættmæn; 12. desember 2010 kl. 16:59.
Leste ikke hele posten og svarte ikke deg, mer generelt
I Norge blir det hvert år påkjørt mye vilt langs veiene. Elg, rein hjort m.m.
-Dyr skjønner rett og slett ikke at biler i fart er farlige.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
I Norge blir det hvert år påkjørt mye vilt langs veiene. Elg, rein hjort m.m.
-Dyr skjønner rett og slett ikke at biler i fart er farlige.
Vis hele sitatet...
Oi.. Hva er det du insinuerer?
Situasjonen er: Makerte unger står i vei banen og kaster steiner, forbi kjørende kjører skader to av barnene.

Som sagt videoen kan diskuteres opp ned og i mente. Den viser ikke klar at han prøver å drepe noen og den viser heller ikke at det ikke finnes noen annen måte å gjøre dette som gjør at ingen blir skadet.

Hadde dette vært i norge eller israel så vet jeg at jeg hadde sagt det samme som når jeg så videoen for første gang på youtube uten å vite hva soom var historien. "Forbanna unger fikk som fortjent." (fortjener ikke å dø, men et lite sykehus visitt er det vel verdt med den oppførselen)
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hadde dette vært i norge eller israel så vet jeg at jeg hadde sagt det samme som når jeg så videoen for første gang på youtube uten å vite hva soom var historien. "Forbanna unger fikk som fortjent." (fortjener ikke å dø, men et lite sykehus visitt er det vel verdt med den oppførselen)
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at situasjonen hadde vært HELT annerledes hvis dette hadde vært i Norge. Grunnen til at denne handlingen forsvares opp og i mente er fordi mange er så ihuga i sin støtte til Israel at de nekter å se feil som representanter for Israel gjør. Avogtil leser jeg på kommentarfeltene til dagbladet.no. Og jeg gjør det ganske ofte i sammenheng med Isreal/Palestina-konflikten fordi jeg synes det er interessant å lese hva folk skriver. Og vet du hva som er det mest sjokkerende? Det er at godt voksne mennesker overhodet ikke makter å se en situasjon fra 2 sider. Jeg synes det er helt sinnsykt, det virker ikke som om noen tror at begge sider kan ha skyld i at det er blitt som det er blitt.

Men til saken.

Jeg vetikke hvor gamle disse guttene her er, men de ser IKKE gamle ut. Mener du virkelig at de fortjener å bli kjørt på i full fart av en bil? Virkelig? Tror du disse guttungene gjør dette på eget initiativ? Tror du de har fått en objektiv framstilling av denne "situasjonen" mellom Israel/Palestina? De som hadde fortjent en tur på sykehuset er foreldre eller "eldre venner" til disse guttungene som har ildnet dem opp. Overtalt dem til å gjøre noe slikt!

Synes du skal veie dine ord når du snakker om barn her. Er det noen som er uskyldige i denne konflikten så er det barna. Jeg jobbet en periode i Røde Kors, og var på en del foredrag i forbindelse med "Israel/Palestina-konflikten". Blant annet så fortalte en utsending fra Røde Kors på Gazastripen om arbeidet hun hadde gjort med barn. Tingene de opplever er ganske forferdelig og burde aldri bli opplevd av så unge! Dere husker sikkert på barneskolen, når vi tegnet med fargstifter? Da alle tegnet glade mennesker, sol, gress osv? På powerpoint hadde foredragsholdern med seg noen bilder som barn i 6-8 års alderen fra Gazastripen hadde tegnet. Det var krig, blod, døde mennesker, raketter, tårer.

Så tenk deg om to ganger før du legger noe skyld på barna
Sist endret av Sneipen92; 12. desember 2010 kl. 18:18.
Sneipen som du kanskje fikk med deg i det jeg skrev over så er dette min mening i hva situasjonen her viser. Ikke hele konflikten om israel og palestina. Og hvordan islamsk presse og hamas bruker barneprogrammer til å få barn til å tro at å drepe en isrealitt er en fin ting å gjøre.

Hvis jeg skal gå inn på hva jeg tror om helle opplegget rundt hva som skjer i denne videoen. Så vil jeg tro at disse barnene har blitt egget opp til å gjøre dette av enten presse eller pro-palestinere som ønsket å få noe ut av dette.
Uansett så lange gutten ikke ble arvorlig skadet så synes jeg han fikk som fortjent. Hadde dette vært meg og noen kompiser hadde fått meg til å stå i veibanen og kaste stein og jeg hadde blitt på kjørt så hadde jeg i alle fall tenkt meg om to ganger før jeg hadde hørt på de kompisene igjen.

Hvis et barn er gammel nok til å vite at han burde skule ansiket sitt fordi han gjør noe galt, så vet han nok til at det han gjør er galt. Og som sagt tidligere så lange han ikke blir alvorlig skadet så har jeg ikke noe i mot at han blir påkjørt.

At det er forferdelig at barn blir brukt til dette, er jeg ikke uenig i. Men jeg synes også de burde vite at det de gjør er galt og at det kan få konsekvenser. Jeg lærte da selv når jeg var bare et par år at å kaste ting er ikke lov. Og det ser da ut som om disse guttene kanskje er rundt 10 år og jeg tror de er veldig klar over at det de gjør ikke er "lov".