Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8409
Hei. Jeg driver å tar lappen nå, så i dag hadde jeg glattkjøring. Kjørelæreren er en del år (rundt 50 år) og er grei å kjøre med. Han har psykologiutdannelse + en del andre erfaringer og har jobba innen bransjen i over 20 år. Skal ikke si navnet hans eller navnet på kjøreskolen jeg går på. Han er ellers en stille person og gjør som han skal.

Det var med en jente i baksetet, som bare skulle se og oppleve hvordan det var å ha glattkjøring. Hun satt bare på.

Når jeg først kom til stedet jeg skulle ta glattkjøring på, så ble en gruppe "elever" satt i et rom med en lærer som fortalte hva som kom til å skje. Læreren fortalte alt om hvor vi skulle starte og helt til siste test. Så var det basic sikkerhet i bil. Så var det bare å hive seg inn i bilen med kjørelæreren.

Så til saken: Vi kjørte en fast runde i ca 40 min ellerno. Der skulle jeg bråbremse osv. Sa var det pause. Så skulle jeg gå over til en annen bane, der jeg skulle kjøre i en glatt sving. Han fortalte meg et par teknikker om hvordan jeg skulle komme meg igjennom svingen og alle mulighetene og valgene man har i svingen. Vi prøvde alle og alt gikk ganske bra. Det tok ca mellom 1-2 min å kjøre i én runde og det var 3 andre biler på samme bane. Når det bare var et kvarter igjen, sa han til meg at jeg kunne gjøre hva jeg ville. Jippi tenkte jeg så kjørte jeg et par runder hvor jeg prøvde teknikken ytterligere. Plutselig hørte jeg snorking. Det var kjørelæreren som snorka. Først ble jeg forskrekket for at han i det heletatt kunne gjøre noe sånt noe, men så tenkte jeg at det kanskje bare var en test. Altså for å teste meg. Han snorka resten av runden. I svingen så tenkte jeg at jeg skulle vekke han. La oss late som om jeg kommer borti bilhornet. Jeg tutet og han voknet. Jeg ventet på at han skulle si noe, men han sa ingenting. Så ser jeg at han har øynene lukket igjen. Han vrir seg litt om i bilen, mens det kom et par snorkelyder til. Jeg tenkte pøh, han er sikkert sliten, men han har ingen rett til å sove på jobb? Så så jeg på jenta som satt i baksetet og pekte på at han sov. Hun ble forskrekket med en liten anelse humor og fikk med seg det hele. Jeg bremser hardt og han våkner igjen. Så ser jeg at han tar en blund til. Da ble jeg ganske sur på han inni meg. Det var da et par gummifigurer i veien som dultet borti bilen. Han våknet igjen. Da sa han at vi var ferdige. Så kjørte jeg tilbake til huset. Jeg hadde resten av tingene der, mens jeg tenkte mer og mer på hendelsen.

Det jeg mener er at det kanskje ikke er så farlig at han blir litt slapp osv, mens jeg kjører fritt. Men han skal da for faen ikke sove? På jobb? Så mye penger jeg betaler for å ta lappen, så skal han sove på jobb? Da han vred seg litt om i bilen, selv om det bare var litt så kunne det plutselig skje at han kom borti gasspedalen på hans side eller liknende. Det kunne i værtsefall hatt katastrofale følger, både for han, meg og hun bak. Dessuten sov han. Han hadde overhode ingen kontroll over bilen og jeg er sikker på at jeg kunne kjørt av banen eller kollidert alvorlig, uten at han hadde tråkken på bremsepedalen for å stoppe meg før det skjedde. Nå skal jeg bytte kjørelærer. Tenk deg at du blir stoppet av purken mens du øvelseskjører med mamma, når han kommer bort til bilen så ser han at morra di er i dyp søvn. Tenk deg hva som ville skje da. Ganske heftig bot + + tenker jeg meg.

Jeg er ikke personen som gjør livet surt for andre for moroskyld, men det var faktisk ganske farlig den hendelsen. Hadde noe uvanlig skjedd under kjøringen, kunne kjørelæreren ikke gjort noe med det, i den tilstanden han var i. Jeg driter om han hadde fylla dagen før eller bare vært veldig trøtt, men han skal jo ikke sove! Da setter han oss alle 3 i fare. Han har ikke gjort dette tidligere. Jeg betaler for at han skal lære meg opp! Han har vel vært en mer strengere allminnelig kjørelærer hele veien.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Jeg har planer om å si det til kjøreskolen, men da skal det ikke påvirke meg og min opplæring.

Hva skal jeg gjøre?
Dette er viktig å melde ifra om. Gi beskjed til kjøreskolen - samtidig som du gir beskjed om å få byttet kjørelærer. Jeg tror ikke han vil miste jobben, om dette ikke har hendt andre ganger - alle gjør feil. Men om han en gang sovner under en usikker elev som ikke er spesielt skikket, kan det gå galt.
Sist endret av Keyser Söze; 3. april 2007 kl. 00:47.
Nå er ikke jeg den smarteste gutten i gata eller noe sånt, men det sikreste ville vært å si ifra til kjøreskolen.
Som du sier, det kunne blitt farlig hvis han kom borti gasspedalen.
Gå til daglig leder ved trafikkskolen din, så sier du at du har lyst til å bytte lærer samt at du forteller det du opplevde på glattkjøringa.
Skjønner godt at denne opplevelsen var ubehagelig, regner med at daglig leder kommer til å ta det opp med læreren på en grei måte og fikse deg opp med en ny lærer
Mhm, skjønner. Skal snakke med trafikkskolen.
Forlang gratis timer også! Det skulle ikke forundre meg om du i alle fall hadde sluppet å betalt for glattkjøringa, siden læreren din sov.
Krev cash av kjørelæreren for å IKKE si ifra Mer lønnsomt for deg en KANSKJE noen gratis kjøretimer..
Du skal ikke forlange noe i utgangspunktet, du skal si hva du føler, at det var en rar sitjuasjon og at du ikke føler deg vel lengre med å bli opplært av denne personen (gitt at du gjør det).
Skal ikke kreve penger av kjørelærer eller kreve gratise kjøretimer. Men det å bytte kjørelærer resulterer med at jeg må få inn en ny som er helt ukjent for meg. En som ikke kjenner til mine kjøreferdigheter i det heletatt. Dette betyr at jeg må betale mer + bruke mer tid på å ta lappen. Har jeg krav til noe her?

Jeg vil definitivt bytte kjørelærer, problemet er at jeg har langkjøring m.m. både tirsdag (i mårra) og onsdag. Dette blir utført med den kjørelæreren jeg har nå. Men jeg skal høre med skolen i mårra.

Jeg skal ikke koste på meg penger for at kjørelæreren gjør seg til en person som ikke er til å stole på. Uavhengig av at det bare var en engangstilfelle. Det kan jo skje igjen, og ikke minst med andre enn bare meg!
Sist endret av AnonymDude; 3. april 2007 kl. 02:34.
Kan du ikke bare snakke med kjørelærern din? Han skjerper seg helt sikkert om du forklarer hvordan situasjonen oppleves for deg. Rettigheter meg her og der. Han var sløv og gjorde noe dumt en gang, skal du virkelig mase og sutre for det?
Han har jo krav på en viss proffesjonalitet av kjørelæreren når han betaler for det da Krizzeyboi. Mener du skal snakke med kjøreskolen om det - og forklare nettopp det du sa at du nå må bytte lærer - og må ta mange ekstra timer. Dette bør de da gi gratis mener jeg. De klarte ikke å gi det den tjenesten du betalte for - og det kan de da virkelig ikke ta betalt for.
Sitat av Krizzeyboi
Kan du ikke bare snakke med kjørelærern din? Han skjerper seg helt sikkert om du forklarer hvordan situasjonen oppleves for deg. Rettigheter meg her og der. Han var sløv og gjorde noe dumt en gang, skal du virkelig mase og sutre for det?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg selv ikke stoler på personen, hvorfor skal jeg da snakke med han? Skal jeg si at jeg så han sove i bilen, uten videre? Skal jeg bare si at han ikke skal gjøre det igjen da? Vel, jeg ba han jo ikke om å sovne med det første, men det skjedde. Gjort er gjort, hvis han følte seg trøtt, skulle han ikke satt seg i bilen. Heller ikke lokke øynene, men si ifra at han må avbryte, siden tilstanden hans ikke utfyller de kravene en kjørelærer har for å kunne øvelseskjøre.

For å gi et ekstremt eksempel, så ansetter man ikke en som kjørelærer hvis personen har narkolepsi.

Men jeg er enig med Coldfire, jeg fikk ikke det jeg betalte for der og da. Og min tillit til kjørelæreren har sunket betraktlig, noe som jeg mener vil påvirke min kjøreopplæring.
Sist endret av AnonymDude; 3. april 2007 kl. 02:28.
Påvirke din kjøreopplæring?? Fyren sovna i noen minutter, bortsett fra det virker det som han har gjort en bra jobb etter din beskrivelse av situasjonen. Det eneste jeg ville vurdert å muligens kreve (på en meget gretten dag riktignok) er å få ny glattkjøringstime gratis. Hvis du ikke stoler på fyren mer så får du bytte da, trenger ikke flere timer pågrunn av det. En ny kjøreskolelærer vil bruke maks fem minutter på å vurdere kjøreferdighetene dine og legge opplæring etter dette.

Krisemaksimerering.
Det var uansett bare et kvarter igjen, men ny kjøretime ville du vel fått!
Kan se for meg overskriftene på VGNett: Kjørelærer sovnet bak pedalene!

Hadde han sovnet og trykket på gassen, så hadde du vel bare tråkket inn bremsa og fløyta!
Du får veie frem og tilbake hva du synes er riktig her. Har han vært en fremragende lærer i dine tidligere timer, eller har han virket som en sløvpeis. altså, FORTJENER han å få veldig mye pepper for å ha duppet av i passasjersetet? Noe han helt sikkert vil få om du ønsker å gå videre med saken. Det være seg til kjøreskolen eller tilogmed lokalavisen som kan se på dette som en bra sak..

At du derimot skal forlange diverse godtgjørelser og lignende synes jeg blir bare tull. Bortsett fra om du bytter lærer og dette medfører ekstratimer for at han skal se hvilket nivå du har.
Uten å ha lest alle svar her tror jeg dette definitivt kun var en test fra kjørelæreren sin side!

De kan bruke ganske utspekulerte metoder for å finne ut hvordan du kjører.

Jeg er helt sikker på at denne kjørelæreren bare ville finne ut hvordan DU ville oppført deg på en vei tilsvarende glattkjøringsbanen (*kremt* Hører jeg bakhjulstrekk og vinter?*kremt*) om du plutselig ble fratatt alle instanser som holdt deg igjen fra å more deg med bilen!
Jeg leser nå at denne personen i tillegg har en ellerannen utdannelse innenfor psykkologi. Og kan ut ifra det tenke meg at han er i posisjon til å tenke seg fram til at "Hvis føreren oppfatter at jeg nå sover dypt, så vil han kjøre med det i tankene at jeg ikke følger med. Hmmm, nå får vi se hva slags sjafør han er når han har ansvaret for kjøringen helt selv!"
Hei på deg!
Arbeider på en kjøreskole, og dette her er virkelig grovt. Hadde jeg vært deg, så ville jeg fått med meg jenta som også var passasjer i bilen, og skrevet et brev til skolen. Dette er ting som ikke skal skje. Hvis ikke skolen tar din henvendelse seriøst, så bytt skole! Det er slik idag, at hvis du bytter skole, så har de alikevel informasjon om hva du allerede har gjennomgått, og enhver lærer skal være så proffesjonell, at de ser med en gang hva du kan og ikke. Du kan også sende brev til biltilsynet der du bor, og stile det til TILSYNSGRUPPEN, som er kjøreskolenes kontrollorgan. Det SKAL IKKE FOREKOMME AT EN LÆRER SOVNER I UNDERVISNINGEN! Hvis du lurer på noe mer, så kan du sende meg en mail, så skal jeg gi deg mer informasjon om dette. Mailadressen er varadero1232hotmail.com. Uansett, lykke til!
Sitat av Dark
Jeg leser nå at denne personen i tillegg har en ellerannen utdannelse innenfor psykkologi. Og kan ut ifra det tenke meg at han er i posisjon til å tenke seg fram til at "Hvis føreren oppfatter at jeg nå sover dypt, så vil han kjøre med det i tankene at jeg ikke følger med. Hmmm, nå får vi se hva slags sjafør han er når han har ansvaret for kjøringen helt selv!"
Vis hele sitatet...
det er jo godt mulig, men som trådstarter skrev, han lå og vred på seg, det ser jo ganske farlig ut, og når man sitter med øynene igjen så skal det jo litt til for å se hva man er borti, så han burde jo "sove" på en litt tryggere måte isåfall. Og for å unngå å bli sparka, kanskje si etterpå at det var en test? det hadde jeg gjort, men bedt eleven ikke si det videre så jeg kan teste de andre elevene uten at de vet det.

Og er han psykolog så vet han og hva angst er, jeg plages ikke med angst selv, men bak rattet, jeg ØVELSESkjører, og vil helst ha en våken person i bilen som KAN kjøre og følge med for meg. Om noen plutselig får angst der kan de blokke helt ut og glemme brems og alt.. så ideen bak "å sove" lurt i teorien, men ikke såå lurt i praksis egentlig..
Opplevde selv når jeg hadde kjøretimer at sjåførlæreren sovnet, opp til flere ganger. Gjor ikke noe sak ut av det da, men fikk senere høre av andre at det ikke var første gangen.
Skummelt hvis sjåførlæreren sovner av mens han har en helt ny elev som har kjørt lite bil og skal ut i trafikken for første gang...
Jeg tror nok dette er noe han har gjort før, og at det var ett triks for å teste sjåføren.
Og vil du virkelig ødelegge for han om han bare hadde en dårlig dag på jobben? Snakk med han selv da, hvor barnslig er det ikke å gå rett til sjefen?
Tenk deg selv, om du hadde en dårlig dag på jobben, ville ikke du at den det gjaldt kom til deg personlig, enn å gå til ledelsen med det?
Sitat av lanze
Jeg tror nok dette er noe han har gjort før, og at det var ett triks for å teste sjåføren.
Og vil du virkelig ødelegge for han om han bare hadde en dårlig dag på jobben? Snakk med han selv da, hvor barnslig er det ikke å gå rett til sjefen?
Tenk deg selv, om du hadde en dårlig dag på jobben, ville ikke du at den det gjaldt kom til deg personlig, enn å gå til ledelsen med det?
Vis hele sitatet...
Feil person kan ta dette til seg, men så glemme hele saken. Slike trenger også tilsnakk fra sjefen, da tørr de ikke holde på slik mer, pga noen som ikke burde vite om det, vet det. Så her er det opp til trådstarter, virker fyren som han kan ta et hint selv? Eller må han få det gnidd inn fra sjefen også?

Og, jeg har ikke øvelseskjørt selv (for dyrt!) men vil tro dere lærer at føler dere at dere ikke er skikket nok til å kjøre så bør der ikke sette dere bak rattet? F eks trøtte? Og så gjøre læreren det stikk motsatte, han skal jo være liken våken som en sjåfør selv...
Sist endret av Lille My; 3. april 2007 kl. 10:20.
Hør på hva du selv sier, deretter formulerer du deg om igjen. Du sier jo tross alt at det er greit at kjørelærern sover, og at han ikke gjør noe galt? Det er en grunn til at du betaler kjørelærern for kjøretimer, grunnen til dette er at han skal være operativ og fortelle deg dine feil.

At du går til ledelsen er igrunn ikke noen dum sak, men det går selvsakt ant og si til kjørelærern at du vil helst at han skal være våken. Om ikke dette fungerer er ledelsen neste løsning.
Så vidt jeg vet er alle glattkjøringsteder en lukka bane og der trenger du ikke førerkort for å kjøre? Derav om han sov er kanskje litt uforskammet og sånn men ikke noe direkte ulovelig
Jeg tror at kjørelæreren vil ha satt mere pris på, og antageligvis lært mere av at du tar deg en prat med han og forklarer at situasjonen gjorde deg utrygg. Si også at du vurderte å gå til ledelsen, men at dere som to voksne mennesker burde greie å ordne opp i det selv.
Og jeg håper du er voksen nok til det. Ingen liker sladring.
lanze: dette er ikke noe som blir antydet som sladring i den forstand. Grunnet at det er en svikt ifra kjørelærer sin side. Hvordan kan kjørelærern gi deg rettledninger når han sover under timene ?

Men er litt enig i at man først burde si ifra til kjørelærer og ikke gå direkte til ledelsen, men som skrevet ovenfor, er det ikke alle som bryr som om slikt. Da er nesten eneste løsning og snakke med ledelsen.
men han beskriver jo kjørerlæreren som en bra fyr han har hatt bra kommunikasjon med. Da virker det jo helt sprøtt å skulle gå rett til ledelsen.
Og jeg har litt troa på at kjørelæreren faktisk ikke sov, men at han ville teste eleven sin litt.
altså, etter min mening er det hele ganske innlysende?

Kjørelæreren sier dette i slutten av en glattkjøringstime (som forøvrig kan være ganske morro )

"Nå er det 15 minutter igjen, nå kan du bare kjøre litt rundt som du vil!"

Brått så sovner han sånn helt plutselig, etter han har avsluttet kjøreundervisningen?

Si at sjaføren er en 17 år gammel gutt som har kjørt mer enn nok bil. Dette merker kjørelæreren _FORT_. Da skjønner sjaføren at han kan føle seg relativt trygg.

Jeg tror ikke en kjørelærer som har gått kurs i hva ulykker er fornoe legger seg til å sove mens en som aldri har trykka inn en clutch i hele sitt liv skal ut å kjøre på landeveien
Om kjørelæreren virkelig hadde testet han så hadde nok kjørelæreren sagt nevnt hvordan han kjørte da han "sov". Virker ikke som en test, hva er vitsen å teste han om han ikke skal få tilbakemelding etterpå? Det er jo det som er kjørelærerens oppgave, når han sover klarer han ikke dette. Finn deg en annen kjørelærer som ikke sover.

Dessverre er det mye rare kjørelærere, jeg har selv hatt en og har hørt om minst et dusin andre!
Betaler så mye for å ta lappen å detta er det vi får.. Uff.
Hei igjen og takk for et drøss med meninger =)

Jeg tviler på at han testet meg, siden han ikke sa noe i ettertid. Som om han skjulte det.

Jeg kommer nok til å si det til han. Jeg er ikke lenger sikker på om jeg vil bytte kjørelærer, men jeg har på følelsen at han sier litt for lite. Litt for lite tilbakemelding ol., men vi får se, jeg tror jeg også kommer til å si det til ledelsen.
Så du skal si det til han, og til ledelsen?
Jeg foreslår at du tar det opp med han. Se på det som læring det og, for hvordan skal du lære deg selv å håndtere slike situasjoner vist du bare velger letteste utvei?
Gi han ei skikkelig tilbakemelding på alt, både det at han sovna, og det at han gir deg for dårlige tilbakemeldinger.

Men han sa jo at du kunne kjøre som du ville før han sovna, så sånn sett så var dere vel ikke i en læresituasjon akkurat da?
Og det kan jo hende at du rett og slett er en såpass stødig sjåfør at han ikke har så mange tilbakemeldinger å gi deg?
Jeg hadde en kjørelærer som holdt kjeft i en 3 timer lang økt jeg.
Da vi stoppa sa han har du noe og si? jeg sa nei egentlig ikke. Han sa ikke jeg heller idag har jeg bare kosa meg! fortsetter du sånn består du med glans.
Og nå har jeg kjørt opp 2 ganger og bestått begge gangene!
Det er 100% udramatisk å bytte kjørelærer eller skole om du vil det.

Jeg jobber selv som kjørelærer og om du vil bytte bare tar du kontakt med en annen kjøreskole
også sier du til læreren der at du vil bytte fra den andre skolen, så ordner han papir og bevis på det du har kjørt, også bare kjører du videre med annen lærer/skole uten noe jobb selv

Litt tøfft gjort av kjørelæreren å sovne på glattbanen da, men jeg må indrømme å ha nesten sovna noen overtrøtte dager på jobben selv.

Men at det er uproffesjonellt skal jeg være 100% enig i.
Sitat av AnonymDude
Hei igjen og takk for et drøss med meninger =)

Jeg tviler på at han testet meg, siden han ikke sa noe i ettertid. Som om han skjulte det.

Jeg kommer nok til å si det til han. Jeg er ikke lenger sikker på om jeg vil bytte kjørelærer, men jeg har på følelsen at han sier litt for lite. Litt for lite tilbakemelding ol., men vi får se, jeg tror jeg også kommer til å si det til ledelsen.
Vis hele sitatet...
Å ha en så kjedelig jobb kan selvfølgelig medføre at han dupper av litt. Men slik du forteller virket det som om han faktisk gikk inn for å sove.

Dette er nok ikke første gang han gjør det, og ikke siste heller om du ikke stopper det.

Som du sier får du ikke den opplæringen du betaler for og dere blir utsatt for fare.
I tillegg utsetter han deg for straffeansvar og du skulle ha stoppet umiddelbart. Dersom det hadde blitt oppdaget av politiet eller noe hadde skjedd kunne dere begge blitt straffet. For din del hadde det kunnet bety utsettelse på førerkortet.

Dette er virkelig alvorlig og det eneste riktige er å ta dette opp både med ledelsen og med foreningen.
Sitat av Kaunda
Å ha en så kjedelig jobb kan selvfølgelig medføre at han dupper av litt. Men slik du forteller virket det som om han faktisk gikk inn for å sove.

Dette er nok ikke første gang han gjør det, og ikke siste heller om du ikke stopper det.

Som du sier får du ikke den opplæringen du betaler for og dere blir utsatt for fare.
I tillegg utsetter han deg for straffeansvar og du skulle ha stoppet umiddelbart. Dersom det hadde blitt oppdaget av politiet eller noe hadde skjedd kunne dere begge blitt straffet. For din del hadde det kunnet bety utsettelse på førerkortet.

Dette er virkelig alvorlig og det eneste riktige er å ta dette opp både med ledelsen og med foreningen.
Vis hele sitatet...

Det er da ikke ulovelig? Glattkjøringsbanen er en lukka bane og man trenger ikke førerkort for å kjøre!

Og han kan umulig få utsettelse på lappen da han i juridisk forstand ikke regnes som fører av bilen men det gjør kjørelærer!
Måtte nesten le litt når jeg leste denne posten. Akkurat det samme skjedde meg under en kjøretime for et par år siden, dog ikke på glattkjøring. Kjørelæreren jeg hadde da var også i 50-årene.

Jeg valgte å ikke gjøre noe med det ettersom jeg ikke følte at det utløste noen skummel situasjon i mitt tilfelle. Men i ditt tilfelle hvor du var på glattkjøring stiller ting seg litt anderledes.
Sist endret av stigma; 4. april 2007 kl. 14:04.
Sitat av mp34567
Det er da ikke ulovelig? Glattkjøringsbanen er en lukka bane og man trenger ikke førerkort for å kjøre!

Og han kan umulig få utsettelse på lappen da han i juridisk forstand ikke regnes som fører av bilen men det gjør kjørelærer!
Vis hele sitatet...
Førerkort må en ha om det er lukket område eller ikke. Unntaket er om det skjer på et område der politiet har gjort vedtak om unntak for førerkortplikt.

Når kjørelæreren sover er det åpenbart at han ikke lenger er juridisk fører av motorvognen. Dessuten vil forsatt kjøring med kjørelærer sovende medføre fare jf. § 3.
Da jeg kjørte opp hadde jeg en lærer som satt og hylte og skreik ved hver en minste feil jeg gjorde. Det gjorde meg nærvøs og forbanna under timene og derfor bytta jeg lærer. De 450 kronene man betaler for 45 minutter i dag skal man faen meg ha noe igjen for, annet enn usikkerhet og irritasjon.. Gi beskjed til kjøreskola du er ved, og bytt lærer.. I beste fall får fyren sparken, noe enhver kjørelærer som sover i arbeidstiden fortjener i mine øyne.

Du kan jo også prøve å late som du sovner bak rattet i neste kjøretime og se hvordan han reagerer..
Sitat av Kaunda
Førerkort må en ha om det er lukket område eller ikke. Unntaket er om det skjer på et område der politiet har gjort vedtak om unntak for førerkortplikt.

Når kjørelæreren sover er det åpenbart at han ikke lenger er juridisk fører av motorvognen. Dessuten vil forsatt kjøring med kjørelærer sovende medføre fare jf. § 3.
Vis hele sitatet...

Jurdidisk fritak? Nei vet du hva det gjør ikke politiet noe med. Statens vegvesen sine sider sier: På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Så egentlig kunne han stått utenfor banen og hatt et radiosett og det ville vært nok.


Ang øvingskjøring står det: Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for bil utan avbrot minst dei siste 5 åra. Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.
Sitat av mp34567
Jurdidisk fritak? Nei vet du hva det gjør ikke politiet noe med. Statens vegvesen sine sider sier: På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Så egentlig kunne han stått utenfor banen og hatt et radiosett og det ville vært nok.


Ang øvingskjøring står det: Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for bil utan avbrot minst dei siste 5 åra. Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.
Vis hele sitatet...
Dette blir en uvanlig situasjon. Kjenner ikke til noen dommer på tilsvarende.

Siden han sov hadde han vel hverken visuell kontakt eller kunne instruere. Dette kan ikke betraktes som øvingskjøring. Hans funksjon som juridisk ansvarlig opphørte i det øyeblikk han sovnet. Den som øvingskjørte var klar over at den juridisk ansvarlige sovnet.

Ansvarlig og aktsom opptreden ville vært å straks stanse bilen i det han ikke har lovlig adgang til å kjøre bilen alene.
Det står kun at den som er med deg er ansvarlig for kjøringa. Det står ikke noe om at han skal være våken men tydelig at han bærer store deler av ansvaret for hva som skjer. Hvis jeg som sjåfør sovner så tror jeg nok fortsatt at jeg er juridisk fører av bilen når den havner i grøfta eller i fjellet eller hvor nå en ferden ender.....
Så når opphører da ditt føreransvar? når er du fritatt det ansvaret du har som fører? Opphører det når du sovner?
Akkurat det samme skjedde med meg på landevei- og forbikjøring, på veien hjem, da sov han kanskje en time. Jeg så bare humoristisk på det, skjønner veldig godt at man blir trøtt av å sitte på i en bil i mange timer. Jeg la også merke til at lærerne i de andre bilene (man er som regel flere biler) også tok seg en blund. Tenkte ikke så mye på det da det skjedde.
Vi blei også stoppa på en rutinekontroll av politiet, da hadde han hverken med seg førerkortet sitt eller legitimasjon. Det var også ganske morsomt.
Mulig du kan bruke dette mot han for å få rabbatter, om du ikke er ferdig med å ta lappen.
▼ ... flere år senere ... ▼
Vet at dette er en god stund siden, og alt det der..

Men hvordan gikk det egentlig i saken?