Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 9370
eneste jeg kan si er at på ungdomsskolen så drakk mesteparten av klassen min på 15-17 stk, kanskje 3-4 som ikke drakk i 9ende men de drakk garantert i 10ende, bortsett fra 1 person som ikke var på party's, hun har cp så det er vel ikke overraskende, i kid u not ;o
som jeg vet hadde 2 personer prøvd hasj i løpet av ungdomsskolen, og 1 person i klassen opp som aktiv hasjrøyker ETTER ungdomsskolen (ikke en av de som "testa" i løpet av ungdomsskolen.). dette var på en ungdomsskole i troms fylke.
så jeg synes hasj statistikken er "unormal" i den forstand. men drikkinga overrasker ikke i det hele tatt.
Jeg vet ikke helt hvorvidt man kan kalle "statistikken" vi snakker om her normal, men det jeg vet, er at 50-75% av min egen klasse røyker cannabis (dette er helt sant og uten overdrivelser, jeg kjenner dem godt).
I klassen min (VG3) drikker alle, men vi er kun 3 (ut av 33) som røyker cannabis, og sjelden med hverandre. Her jeg sitter kan jeg kartlegge 15-20 stykker som røyker jevnlig innen en radius på et par kilometer. Og selvfølgelig er det det 50+ der igjen jeg ikke kan navnene på.
Det er visst stor forskjell rundt i landet..Når jeg gikk vg2 på tømrer linja,så røyka 10 av 15 elever i klassen cannabis jevnlig,ca halvparten røyka vær dag og ofte på skolen.
Sist endret av JayHova; 30. november 2009 kl. 23:15.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
For å være helt ærlig tror jeg ikke at unger som går i 9. klasse har så mange smerter. De er hva, 14-15 år gamle?

Det med gruppepress tror jeg er den største årsaken. Det har blitt ekstremt ille i det siste. Husker jeg leste at en unge i 5. eller 6. klasse (eller rundt der) ble totalt utstøtt av alle i klassen sin fordi han ikke hadde en iPhone eller en av de tingene som var in akkurat da.

Samme med alkohol. Hørt på fest: "Hvis du ikke blir drita i kveld kan du glemme å henge med oss mer!"
Vis hele sitatet...
Jeg antar du henviser til fysiske smerter her. Men det kan gjøre vondt i psyken også vettu. Og det er nok mye mer utbredt hos de unge, enn hva somatiske plager er, dessverre, kan man nesten si.
Sitat av puffman Vis innlegg
Hadde du virkelig vært så tøff hvis du akkurat hadde startet på ungdomsskolen og ikke etablert deg ett sosial nettverk? Du hadde hatt få venner, og i den fasen av livet vil man gjerne være en del av noe, og du føler deg ikke så kul når du er på utsiden. Det er mange som faller under gruppepress, og jeg tror virkelig de største faktorene som spiller inn på at unge ungdommer starter med drikking er nysgjerrighet fra noen, så forteller de om sine "voksne og tøffe opplevelser" som de fikk fra barskapet til far, og deretter blir de voksne og tøffeste i klassen.
Vis hele sitatet...
Nå så jeg det fra han sin side.
Om du sitter der 1 vgs elev og hører noen drittunger sier det.
Men jeg skjønner hva du vil fram til
Det virker som det er veldig forskjellig rundt omkring altså.
I min klasse var det 2 stykker som røykte regelmessig, og en som hadde prøvd. Når det gjaldt drikking så vet jeg at alle utenom 2 som aldri hadde drukket gjorde det regelmessig.

Selv røykte jeg aldri men ettersom jeg kjente de fleste av de som gikk på fester og var "populære" så vet jeg ganske sikkert at utenom de to som gikk i min klasse så var det max 2-3 andre på hele trinnet i 3. som røykte. Har ikke peiling på trinnene under og andre linjer på skolen, men sånn var det iallefall på allmenn.

At tallet på skolen min var så lite er ganske rart med tanke på hvor mange som ellers driver med dette i Bergen.
hva med de "upopulære" røyker ikke de?
Upopulær eller populær, mange kan ofte være rimelig flinke til å skjule det. Mister tross alt en god del av poenget dersom alle vet det, i og med at det er ulovlig. Dette kommer selvfølgelig ann på miljøet du henger i, men jeg vil tro at flere røyker regelmessig eller har prøvd noen ganger enn folk flest tror.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg leste posten din her swartdose. Jeg syns ikke det er normalt i det hele tatt. Ungdomsskolen er der mange starter med sånt, men 25 % er ganske mye altså. Det er ikke lurt å drive med stoffer i ung alder, ikke engang alkohol.

Det er bedre å la deg selv utvikle før du begynner å drikke eller eventuelt røyke. Jeg håper du forstår det, og om man skal fastsette noe normalt ved cannabis-røyking, eller hvertfall forsvarlig bruk, èn gang annenhver uke. Da går stoffet ut like fort som det kommer inn hjernen igjen. Du blir normalisert og ja, nei altså. Bare ikke begynn med sånt dritt på skolen, det løser absolutt ingenting ! Lykke til videre

vent gjerne til du er 20 år før du begynner å tenke på sånt...
Sist endret av Aceface; 14. desember 2009 kl. 12:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er enig i at det er utspredt over hele landet, det omfatter mye, men asså det er så mye vold osv at prioriteringen stort sett må være på andre ting. Cannabis er ikke et stort problem, spørsmålet er om myndighetene kan finne en løsning som faktisk kan funke. Det er opp til dem... Uansett er ikke det noe lurt å ha så mange folk som røyker, altså 25 % i en 9.(?klassing var det d du skrev.?)

Altfor ungt. Ifølge meg da
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=144022

25% er jo ingeting iforhold til hva Oslo driver(?) med.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Bedre å teste ut i ung alder synes nå jeg. Jeg verken drakk eller røykte før jeg ble 17(nesten 18) og nå når jeg er gammel nok føler jeg at nesten at jeg har prøvd for lite og derfor går ut å drikker å røyker hver helg. xD Begynner man i ung alder slutter man også i ung alder. ^^
Vis hele sitatet...
Sitter med motsatt inntrykk jeg.
”..Personer som begynner tidligere har større risiko for å bli alkoholikere..”
http://www.forskning.no/artikler/2009/september/230578

” Utsatt debut har i forebyggingsdebatten ofte blitt begrunnet med den sterke korrelasjonen
mellom debutalder og forbruk av rusmidler i voksen alder (Pedersen 2006), etter kontroll for spuriøse
sammenhenger. Denne koblingen har blitt kritisert fordi årsaken er uklar. Den er likevel sentral, fordi
koblingen er så entydig og så sterk, et sjeldent sterkt resultat i samfunnsvitenskapelig sammenheng.”
http://www.timeout.as/Fakta/Hvorforu...debutalder.pdf

” Gjennomsnittlig debutalder for alkohol i Norge er ca 14,5 år. Jo tidligere barn/unge begynner å drikke, jo mer vil de drikke som voksne og jo større er sjansen for at de vil få problemer/bli avhengig. Det er derfor et poeng å utsette debutalderen. (Kilde: Kompetansesenteret Bergensklinikkene 2004, Arne Klyve)”
http://www.denene.no/Fagstoff+om+barn/Rusbruk



Sitat av OoM Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=144022

25% er jo ingeting iforhold til hva Oslo driver(?) med.
Vis hele sitatet...
Tråden handler om en 9. Klasse. Linken du viser til handler om folk under 30.
Er dette faktisk et problem? Jøss, mye som går oss hus forbi her ute på bygda.
▼ ... over en uke senere ... ▼
50% av en 9.Klasse som drikker aktivt?

I min klasse var det først bare én person.
Først på slutten av 10. Hadde hele klassen funnet flaska.

Men her på landet, er det nesten ingen som røyker hasj.
Ikke i min klasse nå i alle fall. Der er vi 5 stykker på ei elektro linje :'D
...Tro meg, det fins en stor motstandsgruppe av hasj . Jeg er nabo til Bærum. Her er det delte meninger, for å si det mildt. Ærlig ass, jeg har hatt endeløse diskusjoner med personer som ikke forsvarer at jeg bruker det. Og de er endeløse uansett ... Siden et kompromiss for dem er umulig, (noe som da logisk nok ville vært; jeg røyker, du trenger ikke.)

For min del kunne jeg godt levd med en som ikke røyker... Hva er greia lissom, du velger sjæl
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg går VGS1 å jeg vet ikke om 1 i klassen som ikke har prøv hasj, alle røyker/drikker til vanlig det er 2 stk som ikke røyker hasj til vanlig men som har prøvd, så kan ikke si at 25% av en klasse er så ille.
Men så er det forskjell på en 9.klasse og en 1.vg -klasse. Da jeg gikk i 9. må jeg si at vi var ganske søte, små og uskyldige; men i 10. og 1. tok det av på alle fronter, da, for å si det sånn :P
Jeg lurer litt på hvorfor noen er villige til å selge hasj til kids på 14-15 års alderen (9 klasse?).

Jeg har det bare litt vanskelig å se for meg en liten kid gå å spørre etter stasj.

Når jeg likevel er inne på det, så lurte jeg på, til dere som faktisk selger hasj, ville dere solgt det til en liten kid som knapt begynner å komme i stemmeskifte?
man KAN jo kjøpe gjennom venner, som kjøper gjennom noen dem kjenner, som har en bekjent som er romkamerat med en som smugler?
det er ikke så veldig rart. Enten så blir det kultur for det, eller så blir det ikke. Det er i ekstemt få tilfeller der det er kun én eller to personer som er de eneste som røyker. Om det får fotfeste, er det fort noen andre som vil prøve, og at en stonerkrets raskt kan utvide seg til 6-8 personer er ikke helt uforståelig. I en annen klasse kan det være 0% som røyker og drikker, fordi kulturen for det har ennå ikke utviklet seg, men det skal ikke mer till enn én person som starter med noen som helst av delene før det raskt kommer fler som er interessert. Om det skjer i åttende eller tiende eller 1. året på VGS kommer an på så sinnsykt mange detaljer at det er helt umulig å dekke de alle. Har én i klassen en storebror som ikke synes det er teit å kjøpe alkohol til lillebroren sin? Har én i klassen tilgang på cannabis? Synes 90% av klassen at sigaretter er idiotisk? Holdninger i unge sinn sprer seg som ild i tørt gress.
Jeg har drukket alkohol fra jeg var ca 12 år gammel og brukt tobakk siden jeg var 13. Prøvde ikke cannabis før jeg var fylt 15 år Nå som jeg har holdt på og drukket og tøysa en stund merker jeg at jeg egentlig ikke liker alkoholrusen Har bare prøvd cannabis 4 ganger men merker at jeg liker rusen mye bedre enn alkohol. med cannabis føler jeg at jeg blir litt mer kjent med meg selv for hver gang og blir veldig kreativ De fleste jeg kjenner prøvde ikke cannabis før
10. klasse / 1.vgs. Når jeg gikk i 9.klasse hadde ca 3 av 90 elever prøvd cannabis
At fem stykk røyker aktivt synes jeg nå når jeg leser at er ganske hårreisende. Selv prøvde meg og mine tre kompiser ut cannabis allerede i starten av 9.ende klasse og gikk ikke mange ukene før vi gjorde dette aktivt. Var ikke bare oss som røykte cannabis aktivt allerede i 14-15års alderen, var flere! Eneste dette har gjort med meg er at jeg meldte meg ganske sosialt ut og folk meldte nok meg ut og. Nå når jeg tenker på det tenker jeg at vi alle begynte altfor tidlig. Men kanskje like greit at vi begynte tidlig, for nå driver jeg ikke med det lenger og den fasen er forbi. Greit å ta fatt i livet som 20 åring og føle at en er helt ferdig med rusmidler siden det meste er prøvd Det har jo også gitt meg ganske mange opplevelser som de fleste aldri vil oppleve. Dog er jeg ennå en ganske aktiv leser om rusmidler og har en stor fasinasjon for alle disse stoffene som endrer litt på den kjedelige virkelighetsoppfattningen vi alle er født med
Sitat av Hippe Vis innlegg
Jeg lurer litt på hvorfor noen er villige til å selge hasj til kids på 14-15 års alderen (9 klasse?).

Jeg har det bare litt vanskelig å se for meg en liten kid gå å spørre etter stasj.

Når jeg likevel er inne på det, så lurte jeg på, til dere som faktisk selger hasj, ville dere solgt det til en liten kid som knapt begynner å komme i stemmeskifte?
Vis hele sitatet...
Det går gjerne nedover et par hakk... De som er unge kjøper gjerne av noen som er bare et par år eldre enn seg selv, som gjerne får det levert av noen med samme aldersforskjell over seg, og vips så er man over 18 på den siden.

Jeg kjenner få personer som ville solgt til kids, som selger til andre ellers...
vi var jo bare 2 stk som røyka shitt, så plutselig fikk en kar vite detta å ryktene gikk. så fikk noen kompiser kjøpt noe av meg, uka etter så kom jeg på skolen å ca 10 stk hadde røyka noen fra 9klasse også. som de hadde solgt videre til osv.. ingen av de klarte jo å passe på seg selv, de fleste ble tatt av snuten og foreldre å slutta på dagen.
så det er vel bare en 14 krise å måtte prøve hasj, jeg som nesten har blitt tatt av snuten X antal ganger, og blitt tatt av venner og famile syns det fortsatt er bedere en alkohol å røyker samma hva folk sier.
jeg begynte sånn når jeg var rundt 12 da fikk jeg en jonas av fattar´n ekke så uvanlig at 25 av klassen røyker i den aldern kommer jo seff ann på stedet
Går VG2 IKT fag. 12 av 14 har røyket hasj før, og de fleste andre røyker aktivt. Har en skikkelig stoner klasse. Lærern er også ganske chill, siden vi snakker åpent om det i klasserommet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hmm, altså, jeg tror man kan finne klasserom der 0% røyker cannabis, og klasserom der 100% røyker cannabis i Norge. Det norges regjering ikke skjønner, er hvorfor det er utspredt akkurat der. Pga av at det er ulovlig, og et kriminelt rusmiljø er lettere tilgjenglig. Jeg skjønner ikke hvordan de tenker.

Kan noen forklare meg hvordan de styrer dette landet uten å vise det minste interesse av ruspolitikken som er så høyst på tide?
▼ ... over en uke senere ... ▼
At 50% drikker i 9. klasse er vel egentlig ikke så ille. Vil tippe at 75-80% av klassen min drakk da jeg gikk i 9. klasse. Og det har jo blitt folk at de fleste av dem

At 25% røyker var kanskje litt mye.