Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305480
heisann folkens!

Var ute i går og i dag og fant ca 80 stk sopp av varierende størrelse.
Jeg er 99,99% sikker på at de er identiske med en del jeg har sett bilder av her inne. Har plukka feil et par ganger, men endelig ble det altså litt action... NOT!

Jeg og dama kyla neppå ca. 15stk hver først. etter de var tørket. Det skjedde ikkeno, så vi kasta neppå ca 10 til... og ingenting...
Grunnen til at jeg sier ca er at vi knuste dem.

Noen her inne som har opplevd at det rett og slett ikke funker? Denne gangen nekter jeg å være med på at vi fant feil sopp. Var så sikker at jeg ikke engang gadd å ta bilde og poste her.
hva skjer liksom?

- utrolig skuffa nå ...

dette innlegget ble slettet fra ientifiseringstråden, og jeg ser det står en del om dette her.

men finnes det rett og slett flein som ikke funker?

PS! Kan man røyke flein?
Sist endret av sltenpåflein; 16. oktober 2008 kl. 00:12.
Nei, alle individer av arten Spiss fleinsopp inneholder alkaloidene psilocin og psilocybin. Nivåene kan imidlertid variere litt fra sted til sted avhengig av grunnstoffer i jorda. Du har enten plukket feil sopp eller så har du spist for få sopp i forhold til alkaloidenivået og/eller størrelsen på soppene.

Nei, du kan ikke røyke flein.
follow-up til den forrige:

Jeg gjorde kanskje en tabbe da jeg lot dem tørke i ovnen? på ca 50-75 grader...
Leste noe her inne om at de blir herpa ved høye temperaturer.
Det er riktig at psilocybin blir brutt ned viss det blir eksponert for varme over litt lengre tid, ja.

Jeg personlig er veldig forsiktig bare ved bruk av en skrivebordslampe ved tørking, og flere her på forumet tørker soppen sin bare ved hjelp av romtemperatur, så man kan trygt anta at du har brutt ned psilocybinen - om det da i det hele tatt var rett sopp.
Sist endret av Krakaren; 16. oktober 2008 kl. 00:44.
mange takk.
Får ta en ny runde i morgen og hente mer.
heller bare knaske innpå mens de er ferske. evt bare la dem tørke på papir som jeg gjorde inntil jeg fikk den glitrende ideen å tørke dem i oven
Husk at fleinsopp er en ganske liten sopp, og tørker veldig fort av seg selv
En ovn er iallefall litt overkill.
Sist endret av Krakaren; 16. oktober 2008 kl. 00:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har den ultimale oppskrift på en go sopp te?
Mengde/smak/koketid osv.
På forhånd takk :-)
Sist endret av Dodecha; 24. oktober 2008 kl. 15:20. Grunn: fjernet barnslig mengde spørsmålstegn ++
Du trenger:
Psilocybin-holdig sopp
To kopper
Sil
Kjele
Vann


Fremgangsmåte:

Mål opp en halv kopp med vann, og kok denne opp i kjelen (dette går veldig fort), Samtidig legger du ønsket mengde sopp i den ene koppen. Når vannet koker heller du dette i koppen med soppen i. Ha deretter oppi en ny halv kopp med vann i kjelen, men ikke kok det riktig enda. Når soppen har ligget i vann i ca. fem minutter (det er strengt tatt ikke nødvendig å la det ligge så lenge) siler du det over i den andre koppen, og legger soppen tilbake i den samme koppen som den var i. Kok opp resten av vannet og hell dette over soppen igjen, la det ligge i fem minutter og sil det over til resten av vannet.

Dette nytes til god musikk en dag hvor du ikke har noen gjøremål, eller kan bli forstyrret. Happy trippin'
Sist endret av Slaktern; 24. oktober 2008 kl. 16:34.
Takk for forslaget *Slakteren*men tror soppen jeg har funnet ikke virker sånn den skal.
Er det ikke noe med at den soppen mann finner på beiteområder som funker best?
Sist endret av Sinister; 24. oktober 2008 kl. 21:45. Grunn: nFF er ikke stedet for å spørre hvor man får kjøpt droger
Hei Sinister.
Flein er moro det. Sprang med nesen ned i plenen tidlig på 80 tallet. Moro tider det, hvem skulle tru man ble over 40.
Men slik ble det, over 40 og knekte nyrer, kjenner det bare jeg tar et par øl.
Sopp er moro det, men har også alvorlige skadevirkninger.
Det er et stimuli som ikke skal inntaes for ofte, husk kroppen er en ganske skjør ting.
Vennligst hilsen Gunn
Sitat av Gunns gale hage
Hei Sinister.
Flein er moro det. Sprang med nesen ned i plenen tidlig på 80 tallet. Moro tider det, hvem skulle tru man ble over 40.
Men slik ble det, over 40 og knekte nyrer, kjenner det bare jeg tar et par øl.
Sopp er moro det, men har også alvorlige skadevirkninger.
Det er et stimuli som ikke skal inntaes for ofte, husk kroppen er en ganske skjør ting.
Vennligst hilsen Gunn
Vis hele sitatet...
Vel, når man plukker feil sopp, så kan det ende sånn.
Man må vel ha, om det i det hele tatt går an, et enormt stort forbruk av fleinsopp viss nyrene skal ta skade av det?

Noen med bedre kjennskap: kom og bekreft/avkreft.

Edit:
Jeg er ganske sikker på at det er omtrent umulig å få nyresvikt av fleinsopp (Psilocybe Semilanceata).
Sist endret av Krakaren; 24. oktober 2008 kl. 22:17.
Forgiftning med sopper som gir nyreskade

Aktuelle sopper i Norge

I Norge finnes sopper av denne typen blant slørsoppene, genus Cortinarius. Best studert er spiss giftslørsopp (Cortinarius rubellus, tidligere Cortinarius speciosissimus) og butt giftslørsopp (Cortinarius orellanus). Begge disse artene innholder orellanin og har gitt forgiftning hos menneske (12). Orellanin er også påvist i artene C. henrici, C. rainierensis, C.fluorescens og C. bruneofulvus, men forgiftningstilfeller med disse artene er ikke beskrevet (12). Det er sannsynlig at også andre slørsopparter inneholder orellanin, men det er foreløpig uklart i hvilken grad andre slørsopparter er giftige. Det kreves gode kunnskaper om bestemmelse av sopp for å skille mellom en del av slørsoppartene. Ingen slørsopper er matsopper.





Forgiftning med sopper som gir sentralnervøs påvirkning

Aktuelle sopper i Norge

Det er i første rekke spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata) som er forbundet med denne typen forgiftning i Norge. Andre arter innholder også psilocybin, for eksempel grå skjermsopp (Pluteus salicinus) og blånende fleinsopp (Psilocybe cyanescens) (18). I tillegg til soppene som vokser i Norge, innføres det illegalt soppsporer og tørket sopp fra utlandet. Dette soppmaterialet kan stamme fra hallusinogene sopper som normalt ikke vokser i Norge. Eksempler på slike sopper er cubafleinsopp (Psilocybe cubensis) og blånende flekkskivesopp (Panaeolus cyanescens)




Har enda ikke hørt om ett eneste nyretilfelle ved bruk av Norsk flein.
Hadde Psilocybe semilanceata vært hard på nyrene vil jeg tro den
ville hatt navnet sitt i listen over også.

Hadde vært fint om andre kommer med inspill ja
Sist endret av Eyeamare; 24. oktober 2008 kl. 22:42.
Du får ikke nyresvikt av Spiss fleinsopp. Denne typen sopper fører ikke til alvorlige fysiske skadevirkninger slik som Gunns gale hage snakker om, enkelt og greit.

Du har åpenbart spist feil sopp Gunn, noe alle og enhver selv må ta ansvar for å ikke gjøre.

Man høster som man sår sier nå jeg.. Med fare for å høres ut som en gammel bestemor =)
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2008 kl. 23:44.
vi har et felt oppe i skoge der vi har sagd ned tre i mangen år, og lurte på om det var mulig at der voks fleisopp. er ei oppa flate med litt tre og busker, men ikkje så masse. skal ta meg en tur opp der når eg for tid. har ikkje noke særlige forventingar, men lurte på om det var noke muligheter for at der voks noke.
Hei hei.
Spiste ikke feil sopp, men spiste altfor store doser over noen sesonger, snakker ikke om nyre svikt, snakker om å kjenne det i nyrene.
Så jeg vil ut fra denne erfaringe bare be dere vurdere hva, og hvilke mengder dere putter i dere.
Kroppen er en skjør sak selv om sopp er godtt.
Vennligst hilsen Gunn
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Gunns gale hage
Hei hei.
Spiste ikke feil sopp, men spiste altfor store doser over noen sesonger, snakker ikke om nyre svikt, snakker om å kjenne det i nyrene.
Så jeg vil ut fra denne erfaringe bare be dere vurdere hva, og hvilke mengder dere putter i dere.
Kroppen er en skjør sak selv om sopp er godtt.
Vennligst hilsen Gunn
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverulere.. Men kan bare annta at du også i denne perioden inntok andre substanser enn fleinsopp?

Men ja, på generelt grunnlag kan jeg være veldig enig med deg. Kroppen er en skjør sak og verdt å passe på.
Regelmessig bruk av rusmidler har en tendens til å grave sine spor, fysisk og psykisk.
Faktisk så har inntaket av rusmidler kun vært sopp, hasjis/ marijuana og alkohol.
Ikke testet andre ting en gang. Ganske fornøyelig nå når jeg har begynt å lese på dette og div andre forumer, jeg har ikke hørt om/ eller peil på masse stoffer som blir nevnt ganske hverdagsli på disse sidene.
Er et hasj hue, gammel hippi.
Og trives med det.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ok, flott =) Da tok jeg feil i mine antagelser.
Men la oss ikke spore helt av emnet nå.

______
Den store Fleinsopp tråden:
Men fy så mye sopp jeg spiste, det var doser på 40-50 stk. også mer, flere ganger uka. Gikk helt amokk, var på en måte heldig, forstod tidlig at jeg likte altfor godt å ruse meg, og jeg likte all rus jeg prøvde altfor godt (sopp, hasj og alkohol). Putta i meg altfor mye av alt. he he falsk beskjedenhet har aldri kledd meg. Så med min store sans for å ruse meg forsto jeg at om jeg prøver mer er jeg ferdig. Er litt redd jeg er av den typen som ikke stopper.
Men temaet sopp er godt, ja, men vis respekt, jeg er ikke i tvil om at det er all soppen som tok nyrene, jeg var ung (soppsommerne 15-18 år) og kroppen er en ganske skjør sak.
Det er bruk og misbruk med alt, mitt forbruk kvalifiserte klart til stort misbruk. he he, å så deilig det var å elske på sopp. Ja det var tider.
Jeg har også stappet i meg urimelig store mengder sopp i perioder uten å ha fått et eneste fysiologisk problem av den grunn. Godt mulig soppen en skylda i dine plager, men da har du i alle tilfelle spist feil sopp.
Helt sikker på at jeg ikke spiste feil sopp, men jeg var ung og kroppen ikke ferdig utviklet. Og klemminga i nyrene har ikke kommet før senere år. Er 45 nå. Så, det tok noen år før jeg kjente det. Men jeg er sikker på at det ikke er feil sopp, andre kjemiske morsommheter, eller overdrevent alkoholforbruk som har gjort det.
Men uansett hovedbudskapet var; vær forsiktig kroppen er en ganske skjør sak.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Gunns gale hage: Jeg vet ikke om du har sett identifiseringstråden her, men ganske mange har plukket det de på død og liv påstår er 100% riktig sopp, inntill de med god erfaring sier det ikke er flein. I tillegg skal folk krangle i ettertid om at de ligner så mye og at de MÅ være flein uansett utalelsen fra erfarne soppplukkere.

Jeg prøver ikke å rakke ned på deg, men mennesker tar feil, vi har sett det her mange ganger før. Det finnes ingen dokumenterte tilfeller av det du snakker om, så du er et medisinsk klenodium om det du forteller er sant: Om du tar dette alvorlig hadde du meldt deg for en forsker innen feltet og meldt "funnet" ditt.
Og hvordan du kan vite at det må ha vært soppen er forbi meg, hadde alle visst hva som skjedde med kroppen sin hele tiden hadde vi vel ikke trengt leger? Hvorfor er du 100% sikker på at det er soppen?

Du må skjønne at vi blir ekstremt skeptiske, for du prater bastant imot det som er etablert kunnskaper om psilocybe semilanceata (norsk spiss fleinsopp), her på forumet prøver vi å holde en høy standard på informasjon: Påstander blir sett ned på, vi vil ha kalde fakta.
Er det noen som vet nøyaktig hvor lenge pcylocybin holder seg i kroppen etter å ha spis fleinsopp?
Jeg må ta piss prøve anna hver 3'dje uke, og lurer på om jeg kan ta flein i mellom den tiden, eller er det for risky?
Det kan du =)
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av actionbastard
Er det noen som vet nøyaktig hvor lenge pcylocybin holder seg i kroppen etter å ha spis fleinsopp?
Jeg må ta piss prøve anna hver 3'dje uke, og lurer på om jeg kan ta flein i mellom den tiden, eller er det for risky?
Vis hele sitatet...
De kan finne spor etter psilocybin i mellom 1-3 dager etter inntak, og i tilleg til dette så tror jeg ikke de har noen særlige tester i Norge hvor de faktisk leter etter det. Nå skal det nevnes at jeg har snakket med flere folk som har blitt sendt ut av militæret pga. hasj, og noen av disse har oversett skjemaet de bruker der, og det har hatt flere psykedeliske stoffer oppført. Om dette bare er et særmilitært fenomen vet jeg ikke, men jeg har hvertfall ikke hørt noe om andre steder i Norge hvor de har lett etter psykedeliske stoffer.
Saken er at jeg er under en "Ruskontrakt", fordi jeg ble tatt med fleinsopp, så jeg må avgi urin hver 3dje uke.
Så de letter etter spor av psilocybin i urinen, evt andre ting som kan bevise at jeg har tatt flein.
Er det mulig å spise flein uten at det blir spor i løpet av 2-3 uker?
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av actionbastard
Saken er at jeg er under en "Ruskontrakt", fordi jeg ble tatt med fleinsopp, så jeg må avgi urin hver 3dje uke.
Så de letter etter spor av psilocybin i urinen, evt andre ting som kan bevise at jeg har tatt flein.
Er det mulig å spise flein uten at det blir spor i løpet av 2-3 uker?
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner jeg at du vil være på den sikre siden, men som allerede nevnt så kan psilocybin bare spores i 1-3 dager.

Link til erowid på emnet.
Sist endret av Sinister; 26. oktober 2008 kl. 22:12.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Annen giftsopp angriper jo nyrene, men gjelder dette også flein?

Jeg har hatt nyreproblemer for en god del år siden, og merker fortsatt smerter en gang i blandt, spesielt hvis jeg går uten væskeinntak en god stund. Kan også nevne at nyreprobleme kom før jeg prøvde noen som helst rusmiddler.

Er det forsvarlig for meg å fortsette å spise flein?
Etter hva jeg har lest så er fleinsopp så og si ufarlig for kroppen. Er det, eller en av de stoffene som er minst farlig å innta av samtlige rusmidler. Men hvordan det spesefikt er med nyrene vet jeg ikke. Vil tippe det er mindre farlig enn alkohol.
I oslo snødde det for et par dager siden. Er det da forseint å i det hele tatt drømme om å finne brukbare flein? Selvom ikke snøen lå her lenge?
Dr. Robert:
Uten at jeg er noen lege, så tror jeg du kan spise fleinsopp med ro i sjelen. Se diskusjonen med "Gunns gale hage" litt lenger oppe her.

kajoam6:
Det er jo bare å ta en tur ut og kikke det, men det er nok en stor sjangs for at du ikke finner noe spiselig.
Sist endret av Krakaren; 3. november 2008 kl. 19:43.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan potensen av Psilosybe Cubensis sopp variere? Evt. i hvilken grad?
Det er mange sub strains av Cubensis, så ja, potens kan variere i relativt høy grad.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er mange sub strains av Cubensis, så ja, potens kan variere i relativt høy grad.
Vis hele sitatet...
For å være litt pirkete så er vel cubensis artsnavnet, og de forksjellige typene er forskjellige strains :P
Sitat av Dr. Robert Vis innlegg
Annen giftsopp angriper jo nyrene, men gjelder dette også flein?

Jeg har hatt nyreproblemer for en god del år siden, og merker fortsatt smerter en gang i blandt, spesielt hvis jeg går uten væskeinntak en god stund. Kan også nevne at nyreprobleme kom før jeg prøvde noen som helst rusmiddler.

Er det forsvarlig for meg å fortsette å spise flein?
Vis hele sitatet...
Selv om ikke fleinsopp i seg selv nødvendigvis sliter på nyrene dine, er du jo ekstra utsatt hvis du skulle drite deg ut og få i deg f. eks. en slåttesopp, noe som for folk med friske nyrer uten noen form for nedsatt kapasitet kun vil føre til kvalme og ubehag.

Var jeg deg ville jeg vært forsiktig med soppspisingen, og enda mer forsiktig med plukking/dyrking/anskaffelse av sopp, slik at du unngår feilidentifisering. Best be safe.
Sitat av Slaktern Vis innlegg
For å være litt pirkete så er vel cubensis artsnavnet, og de forksjellige typene er forskjellige strains :P
Vis hele sitatet...
Stemmer det Slaktern. Men det finnes også sub strains av enkelte strains, noe som gjør spekteret av variasjon enda bredere.
Sist endret av mentalmelt; 2. desember 2008 kl. 18:02.
Ang dosering, vil ca 30 tørket flein intatt som te gi en behagelig psykedelisk trip, eller vil det bare bli threshold effekter?
Det er umulig å si sikkert siden mengden virkestoff i soppene varierer veldig fra sted til sted, lagringstid og -sted og ens egen toleranse. Har opplevd både fin tur og nesten ikkeno etter inntak av 30stk. Begge ganger med naturlig toleranse (over 1mnd siden sist tur). For meg gjør te at turen kommer raskere og er kraftigere, men varer også kortere.
Hvordan er doseringen sånn røfflig på Philosopher Stone?
Ifølge http://www.erowid.org/plants/mushroo...ms_faq.shtml#8:

DOSAGE: mushrooms 2-3 (LD), 4-10 (MD), 20-40 (HD)

(Low dose, medium dose og high dose)
Sist endret av Slaktern; 5. desember 2008 kl. 12:43.
Vanskelig å vite hva du anser som en vanlig dose, men rundt 20 gram fersk sopp er vel en ok/sterk dosering, selv om det naturligvis nesten alltid er mer interessant å øke doeringene.

Merk at Philosophers stone inneholder mindre vann enn ordentlige soppfrukter siden den er et sklerotium. Når den tørker vil den derfor miste 50 - 70 % masse istedenfor 90% slik som med ordentlige soppfrukter.
Sist endret av mentalmelt; 5. desember 2008 kl. 18:19. Grunn: leif
Så hvor mange gram er en medium/sterk tripp hvis de er tørket?
Det kan du enkelt regne deg til selv med den informasjonen jeg allerede har gitt deg.
Altså 6-10 gram. Det hørtes mye ut.

Er Philosophers Stone Psilocybe Tampensis eller Mexicana? De blir begge kalt Philosophers Stone ifølge wikipedia.
Sist endret av Slaktern; 5. desember 2008 kl. 21:41.
Som sagt, Philosophers stone er et sklerotium og tørker ikke på samme måte som annen sopp. Den egner seg egentlig ikke spesielt godt til tørking i det hele tatt, men får man allikevel tørket den helt så skal ca 30% av massen ligge igjen. For å få til dette bør man hakke dem litt opp, hvis ikke kan det hende at massen vil inneholde en del vann, noe som igjen kan føre til at det mugner etterhvert.

Er Philosophers Stone Psilocybe Tampensis eller Mexicana? De blir begge kalt Philosophers Stone ifølge wikipedia.
Vis hele sitatet...
Greia er at man kan lage sklerotium av mange forskjellige sopper. Den egentlige Philosophers stone er så vidt jeg forstår Psilocybe tampanensis. Psilocybe tampanensis er kun registrert funnet to ganger i historien, og alt som finnes av den på markedet stammer genetisk fra det aller første funnet. Pga for lite variasjon i genetisk materiale sluttet tampanensis i de fleste tilfeller å yielde soppfrukter etterhvert, men produserte istedenfor nok av sklerotium.

Mexicana har også blitt brukt til å lage sklerotium, og det samme har forskjellige varianter av Cubensis. Disse blir på kryss og tvers kalt for Philosophers stone, avhengig av hvem som prøver å selge dem.
Sist endret av mentalmelt; 5. desember 2008 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis man skulle drikke ca 30 tørket flein som te og i tillegg ta en MAOI, hvor mange sopp (rusmessig) ville det tilsvart?
Lykke til med å finne noen som kan svare på det.
Okey, så svar på det her. I hvilken grad vil en MAOI påvirke en sopp tripp?
Sitat av flipsyde Vis innlegg
Okey, så svar på det her. I hvilken grad vil en MAOI påvirke en sopp tripp?
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_faq.shtml
The effects of psilocybin can be potentiated (made stronger) by taking them with an MAOI such as harmine or harmaline which are found in the plant Peganum harmala (Syrian Rue). This combination roughly doubles the potency of mushrooms, according to most reports. Be extremely careful when combining MAOIs and tryptamines; when using non-reversible MAOIs or large quantities of reversible MAOIs, there are number of substances you must avoid to prevent a serious hypertensive crisis. See Foods to Avoid When Using MAO-Inhibitors, as well as Drugs to Avoid when using MAOIs. Long-term health effects are also unknown. If you wish to know more, consult the Tryptamine FAQ.
Vis hele sitatet...
Tror det er et vanskelig spørsmål å gi noe særlig konkret svar på.
Sist endret av Slaktern; 6. desember 2008 kl. 21:10.
Hvordan bør tørket Philosopher Stone og Cubensis oppbevares best mulig? Akkurat nå ligger de mørkt i en Ziploc pose i romtemperatur..