Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6705
Hei.
Min mor bor i en helt annen bydel enn meg, og har TV fra Canal Digital. Hun har da den medfølgende tuneren.

Det som er ironisk, er at hun aldri ser på TV, vi tegnet et TV-abonnement hos henne da jeg bodde der bare for at jeg skulle se TV. Det er ikke aktuelt å flytte abonnementet (fordi det kommer flere inn i det huset senere som skal bruke TV-en de også!)

Jeg vil benytte meg av cardsharing for å få TV der jeg bor. Såvidt jeg forstår er det mulig om jeg bruker en cardsharing server hos henne. Men det jeg ikke forstår er:

Må både jeg og hun ha Dreambox (Eller MediaPC for den saks skyld) for at begge skal kunne se på TV? Serveren vil altså være lokalisert hos henne.
Er det altså ikke mulig for henne å bruke den eksistrende tuneren hun har fra Canal Digital nå, samtidig som hun deler kortet til meg over nett?

Fins det andre alternativer?

Og hvordan blir det med båndbredde og TV-kvalitet? Mora mi kjører på 100 Mbit, mens jeg kjører på Gigabit. Forstår at dette er mer enn nok, men hvor mye båndbredde kreves egentlig for å peake TV over til meg?
Hvis du ikke har dreambox/Mediapc fra før er det vel egentlig billigere og like greit å bare betale abo.?
Takk for den du, men det er et DIGERT abonnement, så nei
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Enten kan du dele kortrettigheter via PC, eller en DreamBox, du må også ha en DreamBox for å motta kortrettighetene.
Så begge må ha DB for å se?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har sett at det finnes noe som kalles cardsplitter for å dele et kort flere steder i samme hus. Da går det å sette en sånn i tuneren og en i serveren for cardshare
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har sett at det finnes noe som kalles cardsplitter for å dele et kort flere steder i samme hus. Da går det å sette en sånn i tuneren og en i serveren for cardshare
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan også kjøpes, min løsning er trådløs over internettet egentlig.

Problemet her kan være at leverandøren/tuneren merker at kortet er i 2 tunere på likt, noe man ikke opplever når man kun deler en liten del av kortet(rettigheter) da unnlater man diverse funksjoner.

Edit: Tenkte feil her Trodde du mente å dele kortet, fra han til moren, men er vel en litt stor distanse med kabel.

Om du benytter cardsharing, så kan du likegodt dele kortet med "deg selv" når det står i serveren.

@Hybelkanin1: Egentlig må begge ha DB, noe du KAN gjøre, er å kjøpe en DB med 2 tunere i, da kan hun ha den hjemme, se på tv, og du kan koble deg til tuneren via nettet, og bruke tuner nr 2 for å se på tv der, dere trenger ikke å se på samme kanal

Du kan samt se på 1 program, og ta opp 2 andre på likt

Option nr 2: Da trenger du nok å koble en pc til tv'n din.
Sist endret av Fleff; 8. november 2010 kl. 17:51.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har sett at det finnes noe som kalles cardsplitter for å dele et kort flere steder i samme hus. Da går det å sette en sånn i tuneren og en i serveren for cardshare
Vis hele sitatet...
Dette blir løsningen!
Takk
kan hun ikke bare utvide abonnementet med en ekstra tv? Da faar du ekstra boks og kort du kan bruke hos deg for en billig penge, og parabol finner du på biltema/finn.no (",)
Sitat av lroedal Vis innlegg
kan hun ikke bare utvide abonnementet med en ekstra tv? Da faar du ekstra boks og kort du kan bruke hos deg for en billig penge, og parabol finner du på biltema/finn.no (",)
Vis hele sitatet...
Ja, takk, du, men ved å benytte meg av cardsharing åpner jeg også for andre muligheter, så jeg går for det.

Vil dette oppsettet fungere?
http://bildr.no/thumb/754577.jpeg
vi har slik en trådløs kortdeler her i kåken. har 1 stk originalkort, som står i en liten trådløs sender. hvert av kortene som står i tunere rundt om i huset, er trådløse, og alle blir oppdatert via originalkortet i basen. 15-20 meter rekkevidde om jeg ikke husker feil.
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
vi har slik en trådløs kortdeler her i kåken. har 1 stk originalkort, som står i en liten trådløs sender. hvert av kortene som står i tunere rundt om i huset, er trådløse, og alle blir oppdatert via originalkortet i basen. 15-20 meter rekkevidde om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Fint, men da lurer jeg på:
Har alle dekoderne eget TV-signal inn til boksen sin, eller er det slik at cardsplitteren sender ut dette signalet?

Som du ser på tegninga mi, har mottakeren min TV-signal fra en parabolantenne, blir dette riktig?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Cardsplitteren deler kun kortet, satelitt forbindelse må du også ha med, utenom.
Det billigste må da være for moren din å bytte til RiksTV som gir opptil 4 programkort til samme pris.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Cardsplitteren deler kun kortet, satelitt forbindelse må du også ha med, utenom.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for svaret

Sitat av phild88 Vis innlegg
Det billigste må da være for moren din å bytte til RiksTV som gir opptil 4 programkort til samme pris.
Vis hele sitatet...
Jada, men ved å gjøre dette åpner jeg også andre muligheter (dele med flere kompiser bl.a.)
http://freak.no/forum/showthread.php?t=170716 <- Jeg lagde en ny tråd, men poster den her likevel.
1. Å bytte over til RiksTv er idiotisk. De har glemt å nevne i dette supre tilbudet dems at dekoder per rom er 500kr+ 200kr per kort. Og eneste grunnen til denne kampanjen er at de har en prissøkning på gang og skal flytte fokus til kundene på dette tilbudet istedenfor.
2. Hvis moren har et "Stort" abonnement , så regner jeg med at det er entertain det dreier seg om. Dette kan du få som et rom nummer 2 abonnement for 189kr per mnd. Ent koster 548kr på et hovedabonnement. Og uansett så må ikke du ha det samma som hu, du kan ha den minste for 49kr, eller Family pakken for 89kr, som forøvrig er alt som er i Entertain utenom C+ kanalene. Boks+kort får du for 499kr og jeg ordner selvfølgelig gratis parabol/q-lnb/kabel kostnadsfritt med på kjøpet.Fraktfritt også
Funnet ut at det beste er å kjøpe fra Viasat jeg Det blir billigere, samtidig som det er mitt eget. Mora mi bruker den ene dekoderen der dekoderen er låst til kortet, så å dele det fungerer neppe. Ikke prøvd, men leser på forums at det ikke går.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dekoderen er låst til kortet ja, men kortet er ikke låst til dekoderen. Sånn er det iallefall med canal digital. har selv canal digital på en dreambox via smartWI, fungerer som en drøm