Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3627
Har en kompis som skal ta opp karakteren sin i sidemål. Han sliter allerede med hovedmålet sitt, men klarte en ståkarakter.

Tror dere det ville vært mulig å melde ham opp og oppgi "feil" hovedmål i privatistweb, slik at han får ta eksamen i samme målform på nytt? Det er i privatistweb dette blir avgjort? Eller?
Så vidt jeg forstår systemet, jeg tar sannsynligvis feil, og misforstår sannsynligvis deg, dette er bare synsing, ikke ta det for god fisk!:
1: Han kan melde seg opp igjen til neste eksamen, selv om han allerede har strøket.
2: Hovedmålet er uansett alltid norsk bokmål (om det er dette du snakker om?), og selv om han setter seg opp med nynorsk som hovedmål, er det fortsatt et sidemål i forhold til eksamen.

Skjønner?
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Så vidt jeg forstår systemet, jeg tar sannsynligvis feil, og misforstår sannsynligvis deg, dette er bare synsing, ikke ta det for god fisk!:
1: Han kan melde seg opp igjen til neste eksamen, selv om han allerede har strøket.
2: Hovedmålet er uansett alltid norsk bokmål (om det er dette du snakker om?), og selv om han setter seg opp med nynorsk som hovedmål, er det fortsatt et sidemål i forhold til eksamen.

Skjønner?
Vis hele sitatet...
Han har nynorsk som hovedmål og sto i nynorsk. Det er bokmål han sliter med. Så nei, bokmål er ikke nødvendigvis hovedmål. Det er derfor det heter "hovedmål" og "sidemål", ikke "nynorsk" og "bokmål".
Skal ikke si noe sikkert, men regner med at kanskje eksamenskarakteren hans i hovedmål er registrert som at den er skrevet på nynorsk? Dermed vil det vel også fanges opp nokså raskt om sidemålseksamen også er gjennomført på nynorsk, vil jeg tro.
Få ham til å stavre seg gjennom minst ett tegneseriehefte hver dag i en måneds tid før eksamen. Donald, Mikke Mus eller noe annet lettlest holder i lange baner. Med de kravene som stilles i norskfaget burde dette være nok til å få 3 eller bedre på eksamen.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. august 2013 kl. 12:56.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Så vidt jeg forstår systemet, jeg tar sannsynligvis feil, og misforstår sannsynligvis deg, dette er bare synsing, ikke ta det for god fisk!:
1: Han kan melde seg opp igjen til neste eksamen, selv om han allerede har strøket.
2: Hovedmålet er uansett alltid norsk bokmål (om det er dette du snakker om?), og selv om han setter seg opp med nynorsk som hovedmål, er det fortsatt et sidemål i forhold til eksamen.

Skjønner?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander begreper her, Doc. Hovedmål er, for en Nynorskbruker nettopp nynorsk. For denne personen er Bokmål, sidemål.
Sist endret av random42099; 22. august 2013 kl. 14:02.
Kan man ha nynorsk som hovedmål?! Det er jo helt absurd!!
Sitat av Negr Vis innlegg
Kan man ha nynorsk som hovedmål?! Det er jo helt absurd!!
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det absurd? Vi har to sidestilte målformer i Norge. Eller Noreg som landet også heter. Trodde du at man lot halvparten av lovene bli skrevet på nynorsk for moro skyld?

Hva lærer dere egentlig på skolen i dag?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
2: Hovedmålet er uansett alltid norsk bokmål
Vis hele sitatet...
Sitat av Negr Vis innlegg
Kan man ha nynorsk som hovedmål?! Det er jo helt absurd!!
Vis hele sitatet...
Viktig melding: Ikke tro på informasjon om norskfaget hvis det kommer fra noen som ikke vet hva "hovedmål" og "sidemål" betyr.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Viktig melding: Ikke tro på informasjon om norskfaget hvis det kommer fra noen som ikke vet hva "hovedmål" og "sidemål" betyr.
Vis hele sitatet...
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Så vidt jeg forstår systemet, jeg tar sannsynligvis feil, og misforstår sannsynligvis deg, dette er bare synsing, ikke ta det for god fisk!
Vis hele sitatet...
Hovedmål og sidemål er noe som oftest er valgfritt på de fleste skoler i Norge. Nynorsk (Etter min erfaring) er kanskje mer utbredt ved små bygder osv. Men i storbyer er det mer Bokmål som regjerer.

Når foreldrene/du sendte deg på skole så får du som oftest valget om du vil ha Nynorsk eller Bokmål som hovedmål.

Altså velger du Nynorsk som hovedmål blir da Bokmål sidemål for deg
Husk at han kan bruke stavekontroll for bokmål under eksamen. Det vil nok hjelpe en hel del.
Trådstarter
Hovedmål velges når man logger seg på privatistweb. Eksamen skal være anonym og man får nytt eksaminandnummer hvert halvår. Så hvem sjekker målform opp mot tidligere eksamner? Ikke sensor ihvertfall, da er ikke eksamen anonym lenger.

Vi har strevd i lang tid for å få en bestått hovedmålseksamen, tror ikke det skal gå å stå i sidemål.
Kort svar til TS: Nei. Husk at du har lov til alt av hjelpemiddel på eksamen.

Mvh
Lærer i vgs.
Å få tatt eksamen er sannsynligvis ikke problemet, men å få validert vitnemålet er. Jeg har litt erfaring med det systemet fra når jeg var lærer, og i praksis så er det er det et kontroll-program (kontroll.exe faktisk) som sjekker om vitnemålet oppfyller kravene til å få studiekompetanse (sjekker programfag, fordypning og alle andre obligatoriske fag).

Jeg kan dog ikke huske om hovedmål(nynorsk) og hovedmål(bokmål) hadde forskjellige fagkoder, eller at dette på noen som helst måte ble lagret. At jeg ikke husker det betyr dog ikke at det ikke gjøres, det er en stund siden jeg holdt på med det

.. men jeg vil iallefall ikke utelukke at det skulle fungere. En kjapp titt på et vitnemål her viser iallefall ingen tegn til at de forskjellsbehandles... så om de brukte fagkode NOR1211 på hovedmål(nynorsk) vil det sannsynligvis validere glimrende om han tar sidemålet på feil mål.
Sist endret av DumDiDum; 23. august 2013 kl. 17:22.
Jeg leste et eller annet sted at man ikke kan endre hovedmålet sitt etter høsten VG3. Det kan ikke være så enkelt at denne planen din funker, tenker jeg.

Angående nynorsken - slå opp alt, hvert eneste ord, så går det greit.
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Kort svar til TS: Nei. Husk at du har lov til alt av hjelpemiddel på eksamen.

Mvh
Lærer i vgs.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg. Jeg er ferdig med videregående for lenge siden. Kan du komme med et lengre svar?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å få tatt eksamen er sannsynligvis ikke problemet, men å få validert vitnemålet er. Jeg har litt erfaring med det systemet fra når jeg var lærer, og i praksis så er det er det et kontroll-program (kontroll.exe faktisk) som sjekker om vitnemålet oppfyller kravene til å få studiekompetanse (sjekker programfag, fordypning og alle andre obligatoriske fag).

Jeg kan dog ikke huske om hovedmål(nynorsk) og hovedmål(bokmål) hadde forskjellige fagkoder, eller at dette på noen som helst måte ble lagret. At jeg ikke husker det betyr dog ikke at det ikke gjøres, det er en stund siden jeg holdt på med det

.. men jeg vil iallefall ikke utelukke at det skulle fungere. En kjapp titt på et vitnemål her viser iallefall ingen tegn til at de forskjellsbehandles... så om de brukte fagkode NOR1211 på hovedmål(nynorsk) vil det sannsynligvis validere glimrende om han tar sidemålet på feil mål.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det jeg tror også.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg leste et eller annet sted at man ikke kan endre hovedmålet sitt etter høsten VG3. Det kan ikke være så enkelt at denne planen din funker, tenker jeg.

Angående nynorsken - slå opp alt, hvert eneste ord, så går det greit.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke forstått det jeg skriver, siden du tipser om å bestå nynorsk. Samme prinsipp for bokmål, men dog.

Klart man kan endre hovedmål etter høsten VG3. Man kan bare ikke endre det mellom høsten VG3 og eksamen på våren VG3.