Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3422
Jeg har i lengre tid hatt utrolig lyst på en hund. Har lest mye på nettet rundt dette med anskaffelse av hund, og er noen ting jeg lurer på.

De fleste anbefaler å ikke la hunden være alene i mer enn 6 timer, og mange mener at hunden ikke bør være alene i det hele tatt. Men hvordan er dette mulig? Er det bare hjemmeværende som kan ha hund? Jeg jobber, og har arbeidsdag på 8 timer - noe som er ganske normalt. Betyr dette da at jeg ikke kan skaffe meg en hund?
En voksen hund klarer seg fint hjemme en hel arbeidsdag, men som valp er det noe verre. Hunden må gradvis vennes til å være hjemme en hel arbeidsdag, og du må være flink til å belønne den med en god lang tur etter jobb, så skal ikke det være noe problem. Har god erfaring med dette selv.

Du bør selvsagt tenke over hvilken type rase du skal ha. Jeg ville ikke hatt blant de mest aktive når de skal være hjemme alene i 8 timer hver dag.
Sist endret av Fuzzybossen; 1. november 2012 kl. 20:07.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du bør selvsagt tenke over hvilken type rase du skal ha. Jeg ville ikke hatt blant de mest aktive når de skal være hjemme alene i 8 timer hver dag.
Vis hele sitatet...
Nei, det er klart. Ble bare veldig avskrekket når jeg leste alle steder at hunden må ikke være lenge alene.

Lar du hunden være alene 8 timer 5 dager i uka? Vil dette være et problem?
Nå er det noen til stede hele tiden her, men tidligere så gjorde jeg dette, og jeg har en border collie som faktisk krever en del mosjon. Men jeg ser ingen problemer med det. Det er garantert folk som er uenig med meg der, men selv så opplever jeg ikke noe problemer. Hadde han ikke taklet det ville jeg ha sett det ved at han hadde bitt i stykker ting og han hadde gjerne vært stresset, noe jeg ikke har sett noen tegn til.
En voksen hund kan fint være alene hjemme 8 timer om dagen.
Hei. Skal prøve å gi et så utfyllende svar som overhodet mulig, etter hva jeg vet og mine erfaringer med hund. Har selv hund og har hatt hund i familien hele mitt liv.

For det første; Hunden må sakte tilvennes å være alene hjemme. Noe som kalles alenehjemmetrening (doh).
Dette gjøres ved å gå fra hunden ut ytterdøra, gjerne si at han skal passe på huset (dette vil fra nå av være en "kommando" eller et "kodeord" i hans øyne). Første gang skal du nesten umiddelbart åpne døra, komme inn og late som ingenting. Du kan si med normal stemme at han har vært flink, men hunden må ikke få følelsen av at dette er noe ekstraordinært. Du må gjøre det slik at hunden er i den oppfatning at det er helt normalt at du er borte, og at du alltid vil komme tilbake igjen.

Deretter øker du intervallene. Litt og litt, dag for dag. Ikke for mye trening per dag. Målet er at du skal kunne tøye strekken, og klare å komme inn døra igjen før hunden uler etter deg.


Så skal jeg komme til noe som er minst like viktig: Du må se an psyken på hunden. Den hunden jeg har nå, likte IKKE å være hjemme alene. Og det er noe vi ser på psyken hans generelt ellers også. Han er en litt forsiktig hund, veldig lydig og underdanig. Etterhvert gikk vi fra å gå ut døra i 10 min i en litt lengre periode, til å dra fra hunden en halvtime, en time, to timer. Og når du har begynt å bekke timene så er egentlig alt gjort. Det sies at hundene ikke har tidsbegrep, så han vet ikke om du er borte i 1 time eller 6 timer. Eneste er at når de har sovet nok, så får de energi nok til å "kjede" seg. Derfor er det viktig at hunden er på et "hundevennlig" rom. Plasser han ikke kan tygge over ledninger eller andre ting. Valper elsker som regel dette.

Faren som kan skje om du bare stikker fra hunden uten å trene er at han får separasjons-angst. Noe som er lite kult.


Du bør også tenke over om noen kan passe hunden din om du skal bort. Det er ikke bare bare å plassere bort hunden til et familiemedlem som aldri har håndtert en hund før.



Jeg besvarte nok mer enn bare spørsmålet ditt nå, men jeg er førstegangs hundeeier selv, bortsett fra de hundene vi har hatt i familien, så jeg vet hvor høyt jeg verdsatte slik informasjon før jeg kjøpte hund
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Dette høres bra ut. Det er også heller sjelden jeg har full 8 timers arbeidsdag, så da er det en ting mindre å bekymre seg for.

EDIT: KarlsenK: Takk for et godt svar. Er inneforstått med alenehjemmetrening
Sist endret av Buddapower; 1. november 2012 kl. 20:23.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Nei, det er klart. Ble bare veldig avskrekket når jeg leste alle steder at hunden må ikke være lenge alene.

Lar du hunden være alene 8 timer 5 dager i uka? Vil dette være et problem?
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke har mulighet til å komme deg hjem til den i pausene den første tiden?

Vil isåfall anbefale å skaffe den i starten av sommerferien slik at du fikk brukt litt tid på den i startfasen før ting setter seg.

Et råd til du evt. får deg bikkje er å gjør den vandt til å bli dulla med av andre og takle mange mennesker på en gang allerede i starten. Verste jeg vet er å se hunder som blir nervøse som voksne kun fordi at eierne har vært sløve på dette her. Og det skjer!

Dette vet du sikkert men nevner det uansett
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Dette høres bra ut. Det er også heller sjelden jeg har full 8 timers arbeidsdag, så da er det en ting mindre å bekymre seg for.
Vis hele sitatet...
Hva slags raser har du i tankene da?
Husk at å ha en hund er mye jobb, og hvis hunden din ikke er dressert er det alltid båndtvang! allt for mange driter i hundeloven å slipper bikkjer løse
som dem ikke har styring på
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av Smetown Vis innlegg
Sikker på at du ikke har mulighet til å komme deg hjem til den i pausene den første tiden?
Vis hele sitatet...
Nei, dette lar seg nok ikke gjøre iogmed at jeg ikke har pauser + at jeg er alene på jobb.

Vil isåfall anbefale å skaffe den i starten av sommerferien slik at du fikk brukt litt tid på den i startfasen før ting setter seg.
Vis hele sitatet...
Det er akuratt dette jeg har tenkt! Men de ukene/månedene blir kansje litt knapt fra valp -> voksen -> alenetrening?

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hva slags raser har du i tankene da?
Vis hele sitatet...
Har ikke begynt å se på rase engang. Tenker at jeg må finne ut om jeg kan skaffe meg en hund før jeg ser på raser. Har jeg funnet en rase jeg har skikkelig lyst på, så blir jeg nok enda mer skuffet hvis jeg finner ut at det ikke går.
Hunden skal ikke være voksen når du begynner med alenetrening. Heller tvert imot. Jo tidligere, jo bedre. Men han må få bli vant til huset først, selvfølgelig

Edit: Hunden skal heller ikke ha skikkelige turer de første dagene / uken. Den skal bare rundt nabolaget å lufte / bli kjent litt.
Sist endret av KarlsenK; 1. november 2012 kl. 20:41.
Noen jeg kjenner har en Argentinsk dogge de hundene er jo veldig aktive.

men uansett den sitter i et lite bur kanskje 6-10 timer om dagen. den kan ikke være ute av buret hjemme alene fordi da ødelegger han alt.

men over til poenget, om du skal ha en liten hund som ikke skal sitte i bur hele dagen burde den greie og være alene hjemme 8 timer når en Argentins dogge (eneste kamp hunden som er lov i norge) kan sitte i et trangt bur. burde en hund greie seg utenfor et bur i 8 timer.

Men det er jo veldig viktig at du starter når hunden er valp og starter med og være alene hjemme
1 time
2 timer
3 timer
4-5-6-7-8 om dagen. det er viktig at du ikke starter rett på med 8 timer tho.
Når du titter på rase så ikke kun gå på utseende.

Sier seg selv at man ikke kjøper en svær og aktiv hund hvis du bor i Oslo sentrum, og ikke har interesse av å dra hunden med på lange turer. Nå vet jeg ikke noe om deg som person, men det finnes mange forskjellige raser som passer til mange forskjellige mennesketyper

Lykke til med ny hund den dagen du skaffer det!
Setter man hunden i bur hver eneste dag i så mange timer, så ødelegger man hunden fullstendig. Dette synes jeg er ren og skjer dyreplageri. Vet om flere som har gjort det samme, men jeg liker det overhodet ikke. Hund er ikke burdyr.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Setter man hunden i bur hver eneste dag i så mange timer, så ødelegger man hunden fullstendig. Dette synes jeg er ren og skjer dyreplageri. Vet om flere som har gjort det samme, men jeg liker det overhodet ikke. Hund er ikke burdyr.
Vis hele sitatet...
Helt enig! men hva skal man gjøre når man jobber 1 time fra hjemme sitt og ikke har tid til og lufte den?

om den ikke sitter i bur så er sofaen din ødelagt når du kommer hjem? og ikke har lyst til og gi bort hunden fordi du er så knytta til den.

ikke lett det der
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Det sies at hundene ikke har tidsbegrep, så han vet ikke om du er borte i 1 time eller 6 timer.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt overbevist om at hunder har tidsbegrep. Merker stor forskjell på bikkja om jeg går opp i boden, om jeg går på butikken, eller er på laboratoriet i mange timer. Virker som han forstår "litt borte", "middels borte" og "lenge borte".

Det finnes også nyere forskning på dette feltet.


Klart du kan skaffe deg bikkje, men da må du ha nok tid til å gjøre hunden trygg på å være alene. Hvis du drar fra valpen/unghunden i 8 timer før den er klar, kan det føre til store problemer. Du kan risikere at du må begynne på nytt, og det kan være langt mer krevende enn første gang, siden du da gjerne må plukke vekk vaner og frykt som sitter dypt. Snakker av erfaring.
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
Helt enig! men hva skal man gjøre når man jobber 1 time fra hjemme sitt og ikke har tid til og lufte den?

om den ikke sitter i bur så er sofaen din ødelagt når du kommer hjem? og ikke har lyst til og gi bort hunden fordi du er så knytta til den.

ikke lett det der
Vis hele sitatet...
Her setter de jo sine egne interesser og gleder foran hundens behov. De må enten dressere den slik at den ikke ødelegger noe, eller så blir de nødt til å gi den vekk. - Det er min mening i allefall.
Var jeg deg ville jeg sjekket ut gjetere eller retrivere først.
Jakt og vakt bør du være forsiktig med, du bør ihvertfall ikke velge en rase som griner eller bjeffer hele dagen.
Da vi hadde bikkje var det lengste den var alene maks 4-5 timer, og vi har et ganske stort hus og bikkjen kunne gå mye. Totalt gikk vi også rundt 2 timer om dagen med bikkjen, og dette var Rottweiler. Hunden hadde ikke spesielt mye energi, men vi likte bare ikke at den var alene hjemme. Selv ville jeg ikke tatt bikkje hvis jeg er borte så ofte uansett. Hva er vitsen med å se bikkjen noen få timer før du legger deg igjen, og så til jobb, se den noen timer, legge seg igjen og så videre. Bor du alene har du også andre ting å tenke på. Hva gjør du med bikkjen hvis du skal på ferie? Hvis du har lyst å være ute på byen? Og alt det der.
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
Noen jeg kjenner har en Argentinsk dogge de hundene er jo veldig aktive.

men uansett den sitter i et lite bur kanskje 6-10 timer om dagen. den kan ikke være ute av buret hjemme alene fordi da ødelegger han alt.

men over til poenget, om du skal ha en liten hund som ikke skal sitte i bur hele dagen burde den greie og være alene hjemme 8 timer når en Argentins dogge (eneste kamp hunden som er lov i norge) kan sitte i et trangt bur. burde en hund greie seg utenfor et bur i 8 timer.

Men det er jo veldig viktig at du starter når hunden er valp og starter med og være alene hjemme
1 time
2 timer
3 timer
4-5-6-7-8 om dagen. det er viktig at du ikke starter rett på med 8 timer tho.
Vis hele sitatet...
Du starter ikke med en time. Du starter med noen sekunder. Så jobber du deg oppover. Den vanskeligste kneika er fra et par minutter til ca. 30 min. Når hunden klarer en halvtime, er mye av jobben gjort. Da er det lettere å øke.

En hund skal ikke sitte i et trangt bur. Den skal ha plass til å stå oppreist, og god plass til bevege seg og å skifte stilling.

Sitat av Rosapanter Vis innlegg
Helt enig! men hva skal man gjøre når man jobber 1 time fra hjemme sitt og ikke har tid til og lufte den?

om den ikke sitter i bur så er sofaen din ødelagt når du kommer hjem? og ikke har lyst til og gi bort hunden fordi du er så knytta til den.

ikke lett det der
Vis hele sitatet...
Sitter nå i en ødelagt sofa, jeg. Du burde kanskje tenkt deg om før du skaffet hund? Hvor gammel er hunden din? Hvorfor har du ikke trent den til å være alene?
Det er så mye hysteri rundt hundehold. Enkelte behandler bikkjene som små mennesker og lar dem ture frem som gærninger også tror de at alle som ikke gjør det samme er slemme med sine bikkjer. Har vokst opp med hund og de har alle klart å være alene hjemme mens andre var på jobb/skole. Er bare å være flink å lufte dem og ta en tur på morningen så klarer bikkjene seg helt fint. Klart mens bikkja er helt liten og helt ny så er det greit å unngå det til du har lært opp bikkja.
Rosapanter:

Er du sikker på at det er en Argentinsk Dogge? De er absolutt ikke lovlig i Norge. Tviler på at de har fått dispensasjon når det kommer til slike hunderaser. Det skal utrolig mye til for at noen får det, om noen i det hele tatt har fått det.

Har de en slik hund ville jeg gått utrolig stille i døra. Sikkert ei fin bikkje med god oppdragelse, men får Onkel ferten av at de har en Argentinsk Dogge så er veien kort til avlivning.
Vil også legge til at jeg ofrer sinnsykt mye for å være mest mulig sammen med bikkja. Han har bare meg, og vi bor i en knøttliten leilighet. Det er ille nok, om ikke jeg skulle vært borte fra ham mesteparten av dagen i tillegg.

Dropper alt av forelesninger, sosiale ting på dager der jeg allerede har vært borte osv. Det krever mye av deg om du skal ha bikkje alene. Mye lettere med familiehund, hvor man er flere til å aktivisere, gå tur, holde med selskap og annet stell.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Husk at å ha en hund er mye jobb, og hvis hunden din ikke er dressert er det alltid båndtvang! allt for mange driter i hundeloven å slipper bikkjer løse
som dem ikke har styring på
Vis hele sitatet...
Det er båndtvang uansett om bikkja er dressert eller ikke.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Var jeg deg ville jeg sjekket ut gjetere eller retrivere først.
Jakt og vakt bør du være forsiktig med, du bør ihvertfall ikke velge en rase som griner eller bjeffer hele dagen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han være forsiktig med vakthund? Altså, man skal tenke seg om to ganger, uansett hund. Men, det er ikke gitt at en vakthund er noe værre å trene, til f.eks å være hjemme alene, enn andre typer. En vakthund er ikke en hund som står å bjeffer hele tiden, bjeffehunder er usikre hunder.

Jeg har selv en dobermann på snart 8 år, er ikke noe bjeffing her i huset. Når vi er på jobb, er han på jobb - passe huset.
For min del personlig ville jeg aldri skaffet meg hund, hvis den skulle være alene i 8 timer. Noen hunder takler det greit, andre tvert i mot. Er uansett ikke særlig gøy for en bikkje og være hjemme i 8 timer uten noe kontakt. Bikkjer må pisse, drite og ha stimulering. 8 timer er ganske lenge, hvis du tenker på det.

Hunder sover jo ganske mye når det ikke er "action" rundt dem, og sove 4 av 8 timer? Høres ikke bra ut. Hunder har jo ikke særlig tidsbegrep men vil tro de skiller godt på en tur ned i vaskekjelleren og en hel arbeidsdag.

Har selv 2 bikkjer, min mor er hjemmeværende så de får lange turer og har det helt supert.

Hva skal du plutselig gjøre hvis du får en bikkje som ikke takler og være alene hjemme? Du kan jo finne ut dette på forhånd men hvis ikke, gjør hunden opprør. Bjeffe, bite ledninger og ødelegge ting. Drite over hele huset, pisse. Ja lista er lang.

Vil IKKE anbefale deg og skaffe hund.

Men opp til deg, vil tro at hunden hadde hatt det MYE bedre med deg hjemme oftere og mer. Husk at du er ALFA og en ALFA er en som tar ansvar

Om du alikevel skal skaffe hund; ADOPTER. Tenk hvor mye du gleder en hund som slipper og sitte i bur. Trives helt sikkert bedre i leiligheten din.

heartslava.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Ta dette scenarioet: Jeg har en hund, som ikke er trent opp til å være alene. Men det går greit, for jeg har fri i noen uker siden jeg skal passe på hunden. Men jeg må jo spise, og hunden får ikke være med i butikken. Og å sette fra seg hunden ute alene blir vel nesten værre enn å la den være hjemme alene? Må jeg ha med meg noen som kan passe på imellomtiden?

EDIT: heartslava: ja, du mener det ville vært bedre å adoptere? Jeg tenker at da får man kansje en hund som har alenetrening (skjønner at man ikke kan droppe opptrening allikevel, men muligens det er enklere?). Og kansje greit hvis jeg ser at jeg rett og slett ikke kan ha hund (da er jeg ikke bindt opp i 7-15 år som med en valp).
Sist endret av Buddapower; 1. november 2012 kl. 21:43.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Hvorfor skal han være forsiktig med vakthund? Altså, man skal tenke seg om to ganger, uansett hund. Men, det er ikke gitt at en vakthund er noe værre å trene, til f.eks å være hjemme alene, enn andre typer. En vakthund er ikke en hund som står å bjeffer hele tiden, bjeffehunder er usikre hunder.

Jeg har selv en dobermann på snart 8 år, er ikke noe bjeffing her i huset. Når vi er på jobb, er han på jobb - passe huset.
Vis hele sitatet...
Det rådet var basert på at TS ikke har valgt rase, og som en start da mener jeg fortsatt at han bør begynne der.

Du har sikkert lyktes med din dobbermann, men jeg har hørt dobbermanngrining og hvis du har det i en blokk så får du problemer med naboene.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Ta dette scenarioet: Jeg har en hund, som ikke er trent opp til å være alene. Men det går greit, for jeg har fri i noen uker siden jeg skal passe på hunden. Men jeg må jo spise, og hunden får ikke være med i butikken. Og å sette fra seg hunden ute alene blir vel nesten værre enn å la den være hjemme alene? Må jeg ha med meg noen som kan passe på imellomtiden?
Vis hele sitatet...
Hater når jeg ser bikkjer bindt uten for butikken. Noen her husker vel simba-saken? Bikkjer kan forsvinne før du har tatt kjøttdeigen ut av kjøledisken. Enten om noen tar den/eller om den kommer seg løs.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det rådet var basert på at TS ikke har valgt rase, og som en start da mener jeg fortsatt at han bør begynne der.

Du har sikkert lyktes med din dobbermann, men jeg har hørt dobbermanngrining og hvis du har det i en blokk så får du problemer med naboene.
Vis hele sitatet...
Uansett type hund, så skal man lykkes. Er ikke snakk om flaks eller noe slikt, men trening, terping og mer trening. (og selvfølgelig masse kos og hygge, med mindre man vil ha en personlighetsløs robot ) Noen er værre å trene enn andre, men kunsten er å ikke gi seg. Massiv informasjonssanking ang rase og treningsmetoder anbefalles på det sterkeste.

Poenget var bare at en vakthund er ikke noe spesielt værre å ha med å gjøre enn andre typer, bare man veit hva man driver med. Hvis man ikke gidder å sette seg inn i basic hundehold, så skal man rett og slett ikke skaffe seg hund.

Hehe, mulig du sikter til dobermann fløyta. Dobermann har en tendens til å pipe endel, stort sett uten grunn, iallefall ingen grunn jeg kan finne. Min gjør det til tider, men det er kun plagsomt for folk i samme rom, ikke spesielt høyt med andre ord.
Det er ikke et problem å la hunden være alene når du er på jobb, så lenge den er trent opp til det. Har selv to hunder, og de er alene når jeg er på jobb (vanligvis 8 timer daglig). Det er selvsagt en fordel at de er to, men den eldste var alene de første årene uten problemer den og.
Men du burde ta stort hensyn til hvilken rase du velger, da noen er utpreget selvstendige mens andre rasetypisk lett får separasjonsangst. Primitive hunderaser (spisshunder) har en tendens til å ha problemer med det.
Men så lenge du lufter den rett før og etter jobb, samt gir den mye mental stimuli går det nok fint

Og til deg som har hunden i bur, har du tenkt på hvorfor den raserer huset mens du er borte? Mest sannsynlig kjeder den seg eller er nervøs, og det burde du gjøre noe med asap.

Det jeg gjorde i starten med min eldste hund er å legge igjen "oppgaver" til den når den var alene. Gjemme godtbiter/leker rundt om kring, pakke det inn i avispapir, ha leverpostei i hule bein etc. Da har hunden noe å fokusere på mens du er borte, og har ikke tid til å rasere
Hunder burde etter min mening ikke være i bur, med mindre det er for deres egen sikkerhet (type i bil).

Til TS, håper du skaffer deg hund! Selv kommer jeg alltid til å ha hunder, herlige dyr som forbedrer livskvaliteten betraktelig
Sitat av SeeWhen Vis innlegg
Det er båndtvang uansett om bikkja er dressert eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å slippe en hund man ikke har kontroll på iflg hundeloven. Så selv om det ikke er i båndtvangstiden, er det båndtvang for dem som ikke har kontroll på bikkja. Det var vel det som var poenget i posten.

Sitat av Yorke Vis innlegg
En vakthund er ikke en hund som står å bjeffer hele tiden, bjeffehunder er usikre hunder.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Min hund bjeffer mye; når han er glad, når han kjeder seg, når han er sulten, når det går katter forbi vinduet, når han er gira, når han vil at jeg skal ta ham med på tur. Mye bjeffing betyr ikke nødvendigvis usikkerhet.


Men opp til deg, vil tro at hunden hadde hatt det MYE bedre med deg hjemme oftere og mer. Husk at du er ALFA og en ALFA er en som tar ansvar
Vis hele sitatet...
Bra sagt

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Ta dette scenarioet: Jeg har en hund, som ikke er trent opp til å være alene. Men det går greit, for jeg har fri i noen uker siden jeg skal passe på hunden. Men jeg må jo spise, og hunden får ikke være med i butikken. Og å sette fra seg hunden ute alene blir vel nesten værre enn å la den være hjemme alene? Må jeg ha med meg noen som kan passe på imellomtiden?
Vis hele sitatet...
Du har ikke noen naboer som kan hjelpe? Venner? Familie? Eller en ungdomsskoleelev, eller liknende, som kan passe bikkja for litt småpenger? Mange som har lyst til å passe valper

Hvis du opparbeider deg et nettverk av mennesker som kan trå til, blir det mye lettere for deg. Hva om du blir syk og ikke klarer å gå tur? Blir nødt til å jobbe lang vakt/være lenge borte?

Mange kjøpesentre har også hundeparkering, hvor du kan plassere hunden mens du handler. Jeg gjør det av og til med min, men han liker det ikke noe særlig. Selv om jeg bare er borte i 10-15 min.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Det er ikke lov å slippe en hund man ikke har kontroll på iflg hundeloven. Så selv om det ikke er i båndtvangstiden, er det båndtvang for dem som ikke har kontroll på bikkja. Det var vel det som var poenget i posten.



Ikke nødvendigvis. Min hund bjeffer mye; når han er glad, når han kjeder seg, når han er sulten, når det går katter forbi vinduet, når han er gira, når han vil at jeg skal ta ham med på tur. Mye bjeffing betyr ikke nødvendigvis usikkerhet.



Bra sagt



Du har ikke noen naboer som kan hjelpe? Venner? Familie? Eller en ungdomsskoleelev, eller liknende, som kan passe bikkja for litt småpenger? Mange som har lyst til å passe valper

Hvis du opparbeider deg et nettverk av mennesker som kan trå til, blir det mye lettere for deg. Hva om du blir syk og ikke klarer å gå tur? Blir nødt til å jobbe lang vakt/være lenge borte?

Mange kjøpesentre har også hundeparkering, hvor du kan plassere hunden mens du handler. Jeg gjør det av og til med min, men han liker det ikke noe særlig. Selv om jeg bare er borte i 10-15 min.
Vis hele sitatet...

Det er helt riktig, at det ikke kun er usikkerhet, var litt kjapp der. Men, om en hund er hjemme alene, og bjeffer, så er dette sjeldent av noen positive grunner. Kjedsomhet, understimuli osv. Og da må man som eier gjøre noen grep, om bjeffingen vedvarer selvsagt.
Sitat av SeeWhen Vis innlegg
Det er båndtvang uansett om bikkja er dressert eller ikke.
Vis hele sitatet...
de fleste steder har båndtvang en begrenset periode av året, når det ikke er båndtvang og du går med bikkja løs så skal den være så trent at den ikke løper bort til andre mennesker, jager dyr osv!

har dem ikke såpass kontroll så er det båndtvang hele året ifølge hundeloven!