Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1520
Har noen spørsmål angående EU som jeg håper noen kan svare meg på.

Norge er som sagt ikke med i EU, men vi er en del av EØS eller hva forkortelsen er. Hehe.
Men vi må forholde oss til EU, regler som blir innført osv. Jeg lurer på hvorfor EU har så stor makt at ett land som ikke er medlem stadig må forholde seg til lovene som blir innført i land som er medlem. Er det eøs som gjør at vi er forpliktet indirekte til eu?
Det er jo litt snodig at norge som land blir såpass påvirket av en organisasjon vi ikke er medlem i, og vi har lite innflytelse når det kommer til påvirke måten eu drives på nettopp pga vi ikke er medlem. Eller har vi noe å si?
Er det mer fordeler enn ulemper i eøs-medlemskapet? Er vi totalt avhengige av å være medlem?
Hvorfor bruker i ikke veto-retten mer? Virker som politikerer meget sjeldent benytter seg av dette, men jeg kan ta feil.
Jeg har ikke mye kunnskap om dette, så om noe av det jeg har skrevet ikke stemmer får dere rette meg.

Tnx for svar.

Btw, noen av reglene er jo idiotiske. For eksempel. Frukt og grønnsaker må gjennom ganske strenge krav før de kan bli solgt. Visste dere at for eksempel agurker må ha en bestemt størrelse og de kan ikke bli solgt viss de ikke er beine. Har og hørt om en bonde som måtte kaste enormt med blomkål pga de var for store. Hvorfor har slike regler innflytelse over norsk produsert mat som havner i butikkene her. Produktet er jo ikke innenfor eu sånn sett?
På verdensbasis er det for lite mat, og avlingene er ikke bærekraftige over lang tid pga f.eks vannmangel. Dette merkes allerede i dag, men ikke i så stor skala i norge men vi kommer nok til å merke det i fremtiden da mat blir mye dyrere. Ikke minst flere kommer til å sulte i hel.
Firmaer som Monsanto driver med genetisk modifiserte planter, som kan gi større avlinger. Men det finnes ulemper med dette, en del ulemper. Man kan og diskutere dette firmaets moral, de har ikke helt rent rulleblad. Men mange av påstandene er på kanten av konspirasjon. I Meksiko dyrkes mais og har gjennom lang tid utviklet maisplanter som gir god avling, har motstandsdyktighet mot sykdommer og tåler forholda der nede bra blitt truet av en genetisk modifisert plante monsanto har utviklet.
Det er ikke lov å importere disse frøa på vanlig måte, men det finnes ett smutthull som de bruker. Jeg husker ikke helt detaljene, men tror det går under en industriell paragraf slik at de får frøa inn i landet.
Disse modifiserte plantene er avhengige av sprøyting pga dårlig motstandsdyktighet mot sykdommer, og det er flere ulemper.
Plantene er sterile. Bøndene må som følge av dette følge tøffe krav monsanto har satt for å få lov å dyrke disse plantene. Så de blir avhengige av monsanto og får flere utgifter.
I india merkes dette, og har det vært veldig tøft for bønder. Bønder har i ettertid ikke sett annen utvei enn selvmord pga stadig tøffere krav. Og mange av plantene som er "naturlige" er truet som følge av at den genetisk modifiserte planten blandes med de naturlige. Dette er i ferd med å skje med maisplantene som de greier å få inn i meksiko. Dette ødelegger planten som har blitt brukt veldig lenge, ikke minst det biologiske mangfoldet bønder har utviklet over lang tid.
Bønder får det stadig tøffere og tøffere. Monsanto vil som følge av dette få mer makt over bønder og til slutt forbrukere som oss. Og det er mye penger i dette, vi klarer oss ikke uten mat. Så enkelt er det.
Så viss man kan i stor grad matindustrien kan man påvirke prisene mer direkte.
Monsanto som alle firmaer har som mål og tjene penger, og som noen firmaer trenger ikke alt man gjør å være "moralsk" riktig bare det følger reglene som blir satt av myndigheter. Money talks...

Dette er veldig off-topic, og ikke minst så skreiv jeg mye mer enn planlagt så dette ble litt rotete... Men viss dette viser seg å stemme og ikke er rent konspirasjon's-tull så er det jo usikkert hvordan matpriser etc blir i fremtiden.
Men en ting man kan være ganske sikker på så er det at prisene vil gå opp. Dette er ikke noe medier gidder å bruker mye krefter på å skrive, mye viktigere å formidle at deltakerne i paradise hotel er veldig seksuelle mennesker, og at norge blir sjokkert over at Jan Tommas bruker skjønnhetsprodukter som kan gi flisete hårtupper og annet sladder og tull...

Kudos til dem som leser alt dette.

Norge er som sagt ikke med i EU, men vi er en del av EØS eller hva forkortelsen er. Hehe.
Men vi må forholde oss til EU, regler som blir innført osv. Jeg lurer på hvorfor EU har så stor makt at ett land som ikke er medlem stadig må forholde seg til lovene som blir innført i land som er medlem. Er det eøs som gjør at vi er forpliktet indirekte til eu?
Det er jo litt snodig at norge som land blir såpass påvirket av en organisasjon vi ikke er medlem i, og vi har lite innflytelse når det kommer til påvirke måten eu drives på nettopp pga vi ikke er medlem. Eller har vi noe å si?
Er det mer fordeler enn ulemper i eøs-medlemskapet? Er vi totalt avhengige av å være medlem?
Hvorfor bruker i ikke veto-retten mer? Virker som politikerer meget sjeldent benytter seg av dette, men jeg kan ta feil.
Jeg har ikke mye kunnskap om dette, så om noe av det jeg har skrevet ikke stemmer får dere rette meg.
Vis hele sitatet...
Ingen som kan gi meg informasjon om dette?
Sist endret av sneipen; 5. mars 2010 kl. 15:08.
Har du lest her, tror du finner noen svar der.
Og her.
Sist endret av Veggen; 7. mars 2010 kl. 01:17.