Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3296
Oki, fikk altså en bot på bussen i går pga ungdomskortet mitt hadde gått ut(var faktisk ikke klar over det selv)

Jeg ble ikke forklart det var en bot jeg skrev under, ettersom han bare ga meg en lapp med navn og adressen min som jeg skrev under(ingen bot)!!

Da hadde jeg nekta å godtatt det... har forøvrig en del unnskyldinger hvis denna saken skal ende i retten som den kommer til å gjøre ettersom de ikke får ett øre ut av meg...jeg eier forresten ikke ett øre:P

så boten er umulig å betale..

Det jeg altså lurer på er om noen har stått opp imot en slik bot før? og hvordan endte det..

Ettersom jeg bare er 17 er jeg redd for at det kansje skal gå over på foreldra mine etterhvert...men hvis de bare fortsetter å nekte, hva i allverden kan skje?:P
du burde lese det du skriver under på.. :P hva med å gi boten til foreldrene dine? det tror jeg er det enkleste, og billigste..
Hvor mye penger er det snakk om?
Er det snakk om et par hundringser vil jeg anbefale å bare betale.
Det som kan skje er en fengselsdom. Busselskapet er i sin fulle rett til å bøtelegge deg. De vil ikke leke kompis, hvor mange ganger tror du ikke de hører: "Åh søder, busskortet mitt er gått ut, kanke du la meg gå, for denne gang?"

De har en jobb å gjøre, og det er å passe på at folk betaler på bussen, så enkelt er det bare. Du vil ikke komme noen vei i noen rettsal hvertfall.
er vel 500 kr tror jeg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du hadde faktisk ikkje gyldig bilett. Det er *di* plikt å ha bilett, ikkje bussselskapet si. MAO, bota var velfortent, og rettmessig. Du har ikkje grunnlag til å nekte å betale. Du risikerer ikkje fengsel, men du risikerer at bota går til inkasso, og at den dermed blir større.

Og merk at det ikkje er snakk om bot/forenkla forelegg. Det er enkelt og greit eit gebyr, og kjem på ingen måte på noko rulleblad eller slikt - så det får *ingen* innverknad over livet ditt seinare.

Så betal du. Enklaste.
jeg fikk også smekk på hånda når jeg gikk på toget uten gyldig busskort.. de ville gi meg bot på 750,- - men jeg klarte å snakke meg ut fra det.

det er kanskje feigt av meg.. men hvor mange er det ikke som sniker seg på offentlig transport uten billett.
@ The Wizz

Hvilket forhold har de til deg?
Ikke noe?
Frekk?
Ramp?


Kanskje de har vurdert deg som person?
Har du gjort noe?
Fin overskrift. "Bot på busen:@". Nå må du slutte å pille deg i nesa :P
Det viktigste å huske her er som slashdot sier at gebyret vil gå til inkasso om du ikke betaler. Da blir den først nesten dobbelt så dyr (tror inkassogebyrene pleier ligge rundt 3-400 kr for betalingspåminnelser)

Nekter du fremdeles å betale får du en betalingsanmerkning, som igjen betyr at du kan drite i alt som heter kreditt i fem år fremover (tror de sletter slikt dersom historikken din bedrer seg over tid). Tenk over om det er verdt å ikke en gang kunne kjøpe seg et mobilabb de neste fem år (i alle fall!)

Bit i det sure eplet! Du dreit på draget, kjipt, men det er lite vits å surmule over det!
Den dagen du får bot på bussen har du gjort noe stygganes gæli!

Du har ikke fått bot, busselskapet har ilagt deg en tillegsavgift fordi du ikke hadde gyldig billett.
Og som skrevet tidligere her, det er *din* forbanna plikt å ha gyldig billett/kort, og samtidig lese og forstå hva du skriver under.

Og ang. foreldrene dine, de er ikke ansvarlige for dine handlinger utover det at de er dine verger frem til du er 18 år. Men strafferetslig så er du ansvarlig fra fyllte 15 år.

Denne "boten" din vil aldri gi deg fengsel eller anmerkning på politiattesten, men den kan/vil gå til inkasso dersom du ikke betaler, og kan muligens da gi deg en betalingsanmerkingn. MEN, så kommer det store men!
Du er ikke myndig, og foresatte er detfor nødt til å skrive under slike saker for deg, og slik sett så er ikke et gebyr, en regning, eller leveranse gyldig så lenge det ikke er underskrevet av en person som har fyllt 18 år.
Så strengt tatt så skulle egentlig buss selskapet tatt kontakt med dine foresatte, siden du ikke er myndig, og fått en av de til å underskrive.

Du kan jo prøve å slenge den i bordet til buss selskapet, og se hva de har å si til det.
Men gjør det for all del i et velformulert brev, og signer! Å ringe de for å kjefte å være "tøff i trynet" er ingen vits, da ler de bare av deg når de legger på røret, og snakker om det med et stort smil på julebordet.
Jeg anbefaler at du flytter ut av landet for en stund.
Hehe har sendt klagebrev allerede..gjorde jeg med engang jeg kom hjem skrev bare at jeg ikke kan betale fordi..jeg har ikke råd:P og pakka ned alt den fæle falcken manden ga meg og sendte det tilbake=)

får håpe på det beste

ellers likte jeg det med at jeg MÅ være 18 for å kunne skrive under noe sånt..så kansje det kan være mitt lille ess i ermet..=)
Puttet du kortet nedi kortleseren og så sto det "error" i det displayet???
Hvis det gjorde det og du gikk og satte deg er det din egen skyld, men hvis du gikk frem til busssjåføren og han sa at det kunne gå for denne gang burde du gidd beskjed til buss-selskapet for da har jo du ingen grunn til og få tillegstakst.
Hvilket busskort er det? er vel ikke det nye kortet? for det var det jo problemer med. Og da kan du jo bare si at det korte funker ikke som di andre
Gå til hevnaksjon og bomb hele bussholdeplassen. Så tar du kongehuset og stortinget.

Hva med å bare betale?
Slutt å syt. Betal tileggsavgiften. Du ble tatt uten gyldig bilett, du klarte ikke snakke deg ut av det og du oppgav ikke falsk personalia (selv om det er straffbart, men med litt overbevisning går det sikkert glatt :P). Du klarte heller ikke å stikke av.

Kan forresten kort nevne at jeg da jeg og IvIoyner satt på trikken i dag, overhørte vi en gruppe kontrollører som skjellte ut en dame som vistnok hadde blit tatt flere ganger, de truet henne med en strafferamme på intil 3 måneders fengsel. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke, noe innspill?
Det er fult lovlig å oppgi falsk personalia til alle utenom en offentlig tjenestemann.
Trodde billettkontrollører gjalt som offentlige tjenestemenn..
Han her fikk hvertfall dom deretter.
DE KAN DA FOR FAEN IKKE GI DEG BOT!?
om du putter busskortet ditt (ungdomskort?) i den tingen man skal stappe kortet i, og det står at busskortet er utgått, så kan de bare kreve at du skal betale med mynt, eller gå av bussen. enklere blir det ikke.
er på en måte enig med deg der ja