Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4894
Er i Croatia på ferie nå. Det har seg sånn at jeg ikke får tatt ut penger på kortet mitt, da jeg ringte DNB, så visste de ikke hva problemet var, men de bekreftet at jeg har penger på konto. Er litt krise, er det noen som har opplevd noe lignende, og har noe tips til hva jeg skal gjøre ?
Har du sperret kortet utenfor Skandinavia eller noe?
Jeg ville først sjekket om kortet var sperret i Europa. Selv om DNB burde gitt deg beskjed om det var det, og du skal vell få beskjed på sms om det blir prøvd brukt da.

Mulig det er ett problem med kortautomatene om du har visa electron?

Har du prøvd å ta ut penger i minibank?
Er du der sammen med andre? Kan du ikke bare vippse de?
Sist endret av Sterol91; 12. juli 2019 kl. 19:35.
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Er du der sammen med andre? Kan du ikke bare vippse de?
Vis hele sitatet...
Er her med kompis, men han klarte å miste lommeboka si for ett par dager siden...


Jeg fikk til å ta ut 200 kuna ( kroatiske valutaen) men ikke noe mer, så det er ikke sperret.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Det kan være reserverte beløp på konto, f.eks. dersom du har leiet leiebil eller tatt inn på hotell, så blokkerer de et beløp tilsvarende 1-5x av summen for leiebil/hotell.
Kan være lurt å fortelle banken at du skal utenlands. Det har jeg begynt å gjøre.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan være lurt å fortelle banken at du skal utenlands. Det har jeg begynt å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hm. Det virker som en utrolig merkelig ting å gjøre. Hvorfor ringer du banken?

Meld fra hvor du går, det er fjellvettregel det
Sist endret av random67489; 13. juli 2019 kl. 01:38.
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
Hei, beklager for sent svar, var på festivalm Fant en midlertidig løsning, jeg får til og ta ut 200kn, ikke noe mer en det , men kan gjøre det flere ganger, aldri vært borti nå sånt før, og enda merkeligere med tanke på at jeg tok ut 2000kn noen timer før.
Det kan jo være noe krøll på de lokale bankene også...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hm. Det virker som en utrolig merkelig ting å gjøre. Hvorfor ringer du banken?

Meld fra hvor du går, det er fjellvettregel det
Vis hele sitatet...
Jeg ringer ikke, jeg skriver en melding i nettbanken. Jeg begynte med det etter at kortet mitt ble kopiert og jeg plutselig fikk mange kjøp i US of A hvor jeg aldri har vært.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg ringer ikke, jeg skriver en melding i nettbanken. Jeg begynte med det etter at kortet mitt ble kopiert og jeg plutselig fikk mange kjøp i US of A hvor jeg aldri har vært.
Vis hele sitatet...
Lurt å si fra.

Fjerne sperrer og at de ikke sperrer kortet fordi de tror det blir misbrukt.

Har blitt ringt av banen en gang kortet mitt var stjålet og jeg ikke hadde merket det selv.

Fant ut jeg var blitt svindlet og sperret kortet. Pengene fikk jeg tilbake dagen etter minus egenandel på 1200 kroner siden svindlere hadde pinkode min. Men greit nok.

Var snakk om 30. 000 danske kroner så glad for jeg fikk de tilbake
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg ringer ikke, jeg skriver en melding i nettbanken. Jeg begynte med det etter at kortet mitt ble kopiert og jeg plutselig fikk mange kjøp i US of A hvor jeg aldri har vært.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er tungnem men kan du forklare dette nærmere?
Hvordan skal en melding til banken om at du feks er i Spania hjelpe deg? Om kortet ditt blir kopiert så kan jo likevel belastningen av kortet skje hvor som helst på kloden, inkludert spania.

Ser ikke hvordan en melding om at du er feks i spania skal hjelpe.

Det som vil hjelpe mer er jo om du aktivt styrer blokkering av kortene i nettbanken.
Et kort kan bli sperret hvis det plutselig brukes i utlandet. Spania er så vanlig at der vil ikke det skje. Jeg sier ifra bare hvis jeg skal utenfor Europa. Jeg var i Kenya når dette skjedde. Når så kortet mitt plutselig også ble brukt i USA så gikk alarmklokkene i DnB. Jeg har hørt at mange kan Jeg sperrer kort for bruk i fjerne land. Derfor velger jeg å gi beskjed. Kanskje unødvendig? Mulig. Men så reiser jeg over hele verden da.
reiser mye selv også men aldri tenkt tanken på å melde fra til banken. Hva tror du at banken gjør når du kontakter dem? Om banken faktisk gjør noe ekstra når de får melding fra deg så har du jaggu en bra bankforbindelse.

Bankene har jo systemer som skal fange opp merkelig og uvanlig bruk. Det skjer jo uavhengig av hvor kontoeier er og hvilke meldinger banken har fått fra kontohaver. Også kan man i tillegg sperre kort i nettbanken, nærmest en geoblocking. Tror ikke noen trenger gjøre noe mer, evt. misbruk er da banken og og evt. visa/mastercard sitt problem.