Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 13684
Sitat av Susanna Vis innlegg
Samboeren min ble veldig redd da jeg kom inn på den måten og ville ringe politiet og buss-selskapet, men jeg nektet. Jeg hadde jo aldri sagt nei eller noe. Jeg hadde jo bare sittet der! Hva er det å slå i bordet med, liksom? Kanskje han trodde at det var ok?
Vis hele sitatet...
Men det der er jo helt klart over grensen. Du sov og var ikke i stand til å si nei - og når du våknet på den måten vil man jo forvente at du vil være i en form for sjokk. Ut i fra hva jeg har sett postet i denne tråden tidliggere høres dette ut som å være en mild form for voldtekt. (om det finnes noe som er en mild voldtekt)
Sitat av Susanna Vis innlegg
Samboeren min ble veldig redd da jeg kom inn på den måten og ville ringe politiet og buss-selskapet, men jeg nektet. Jeg hadde jo aldri sagt nei eller noe. Jeg hadde jo bare sittet der! Hva er det å slå i bordet med, liksom? Kanskje han trodde at det var ok?
Vis hele sitatet...
§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år. Den som forleder barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd som nevnt i § 201, straffes med fengsel inntil 3 år.

I tilfelle som nevnt i annet ledd, kan fengsel inntil 6 år idømmes dersom handlingen er begått under særdeles skjerpende omstendigheter. Ved avgjørelsen av om særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, skal det særlig legges vekt på hvor lang tid forholdet har pågått, om handlingen er misbruk av slektskapsforhold, omsorgsforhold, stilling, avhengighetsforhold eller nært tillitsforhold og om handlingen er begått på en særlig smertefull eller krenkende måte.

§ 196 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende.

§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd
a) på offentlig sted,
b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller
c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.
Lurer litt på om jeg teknisk sett sjøl har gjort meg skyldig i voldtekt.

Husker en episode der jeg var med ei jente som sa "nei". Vi hadde klina og sånnt først. Og jeg visste at hun var tiltrukket (men dette var jo bare min egen intuisjon.. hva er den verdt i en rettsal?). Når ho sa nei - så tolket jeg det som om ho bare var flau fordi det var lenge siden sist hun hadde hatt sex, og ikke helt "turte", mens hun egentlig var veldig kåt.

Det endte med at jeg overhørte hennes "nei" og begynte å fingre.. Hun var klissvåt.. Også sa ho nei igjen og prøvde å skyve bort handa mi. (kan jo hende hun var våt av andre grunner?) Jeg tolket imidlertid situasjonen som først. og kjørte på til tross for hennes andre "nei". Hun begynte umiddelbart å stønne høylytt, noe som jeg tolket som at hun likte og nøt det jeg drev med. Etter et par minutter med stønning så kom hun som et uvær..

Denne episoden endte etterhvert i et elskerforhold med god tilfredsstillelse for begge parter.

Likevel.. Om jeg var helt skrulle i hodet og uten antenner - så kunne det jo faktisk være at ho mente nei - mens jeg tolket det som at ho egentlig mente ja.

Rent hypotetisk. Si at denne jenta fant det for godt å anmelde meg for voldtekt - og jeg svarte helt ærlig rundt alle spørsmål. Ville jeg blitt dømt for voldtekt? At hun var kåt og tiltrukket har vel igrunnen ingenting å si - om man faktisk har sagt "nei" ?

Formildende omstendighet er vel kanskje at vi begge var klink edru.. ?
Sist endret av Bearass; 17. juni 2014 kl. 19:49.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
"Det er helt greit at du ikke vil ha sex, men da får du ikke sove hos meg." To voksne mennesker som ikke engang har noe slags forhold til hverandre. Jeg er enig i at det er et ufint ultimatum, men er det virkelig voldtekt? Jeg har ikke svaret, jeg stiller bare spørsmålet. Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt åpenbart ikke voldtekt. Det er jo ikke tvang på noen måte. Eier du en kåk så kan du kaste folk ut for hvilke grunner som helst. "Støvsug kåken min ellers kaster jeg deg ut", er det slavehandel liksom? Nei, det er svært enkelt å si nei og aldri dra tilbake til personen igjen hvis han er en drittsekk.

Hvis man virkelig føler seg tvunget til å ha sex med en person fordi h*n hiver deg ut ellers så hadde man kanskje litt lyst til det kanskje allikevel. Enten har du sex med h*n, eller så må du gå hjem 5 mil i 5 minusgrader/bruke 500 kroner på taxi. Jeg ville absolutt heller gått 5 mil i 5 minusgrader enn å bli pult i ræva av en "kamerat", så hvis du heller velger å sove der og ha sex med personen så tipper jeg at du kanskje hadde litt lyst å ha sex med h*n allikavel, eller at du egentlig ikke bryr deg så mye.

Men å kalle det voldtekt blir teit, fatter man ikke det så er man mest sannsynlig en feminist som mener at det hadde vært greit hvis det var en gutt som ble stilt ultimatumet om sex eller gå hjem.
Sitat av etse Vis innlegg
Men det der er jo helt klart over grensen. Du sov og var ikke i stand til å si nei - og når du våknet på den måten vil man jo forvente at du vil være i en form for sjokk. Ut i fra hva jeg har sett postet i denne tråden tidliggere høres dette ut som å være en mild form for voldtekt. (om det finnes noe som er en mild voldtekt)
Vis hele sitatet...
Det er noe sånt jeg tenker også. Men jeg antar at han har en annen opplevelse av situasjonen enn meg. Han følte seg jo sikkert hyggelig som kjørte meg hjem og greier, sånt gjør vel ikke en som nettopp har gått langt over streken med vitende og vilje? Kanskje han var fornøyd med å ha forført en halvfull jente på nattbussen og aldri tenkte på det igjen? Riktignok en litt tårevåt jente etterhvert, men jeg sa jo faktisk aldri noe for å stoppe ham.

Men det føles greit at det er flere enn meg som mener at det er over streken likevel.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Min utheving. Er dette egentlig så farlig? Å bli kastet ut midt på natten, mener jeg?
Jeg var på et standup-show, av alle ting, hvor komikeren gjorde et nummer ut av akkurat dette. Han sa noe om at han var så lei av luremuser som ble med ham hjem og la seg i sengen med ham, men deretter hånlig bare lo av ham når han tok videre initiativ. "Hehehe, du få'kke fingre meg hvis det er det du tror asså. Høhøhø, du få'kke fingre meg". Da hadde han visstnok begynt å svare "Neivel. Det er helt greit. Men da få'kke du sove hos meg heller!"

En smekkfull sal runget av latter, mens jeg begynte å tenke litt på dette her. Er ikke dette en slags form for tvang? Hvis dama nå, for ikke å bli kastet ut midt på natta, går med på å ha sex likevel, er det da voldtekt? Jeg tenkte på dette en stund, siden jeg selv aldri ville stilt et slikt ultimatum, samtidig som alle andre så ut til å syntes at det var en helt fair ting å gjøre. Det er jo en blodig fornærmelse for alle overfallsvoldtektsofre å sammenligne det, men er det likevel et seksuelt overgrep? Vi snakker tross alt om en voksen kvinne, og den eneste "trusselen" hun har, er å ikke få sove hos en fremmed mann, men måtte gå ut om natten. Det er ikke akkurat kniven på strupen eller en pistol mot tinningen. Spesielt i disse dager hvor alle har mobiltelefon og lett kan ringe etter drosje, venner eller familie, eller sjekke bussrutene på nett.

"Det er helt greit at du ikke vil ha sex, men da får du ikke sove hos meg." To voksne mennesker som ikke engang har noe slags forhold til hverandre. Jeg er enig i at det er et ufint ultimatum, men er det virkelig voldtekt? Jeg har ikke svaret, jeg stiller bare spørsmålet. Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Spørs litt på beliggenheten og formen, noen steder vil det være farligere å bli hivi ut drita midt på natta enn andre steder. Hvis man vet hvor man er.
Noen er nok reddere enn andre, ihvertfall etter alle overfallsvoldtektene i avisene, så det skulle ikke forundre meg om noen tenkte at det var tryggere å bli i leieligheten. Ikke at det er riktig eller logisk, men folk er ikke rasjonelle, enda mindre når de er fulle trøtte og redde.
Igjen blir det mye rom for forskjellige oppfattninger og tolkninger. Hva folk tror og tenker og forskjellige inntrykk de hadde om alt det usagte den kvelden er vanskelig å skulle dømme folk for.

Ingen av de hadde sannsynligvis en avtale om noe som helst, verken om sex eller et sted å sove. Så det er ikke noe han kan "slå i bordet med" akkurat, han er fortsatt en kødd. Klart det er hans leielighet og han kan hive ut folk som han ønsker, men jeg syntes det er simpelt. Men kharma tar deg
Sist endret av Bothrops; 17. juni 2014 kl. 21:13.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er noe sånt jeg tenker også. Men jeg antar at han har en annen opplevelse av situasjonen enn meg. Han følte seg jo sikkert hyggelig som kjørte meg hjem og greier, sånt gjør vel ikke en som nettopp har gått langt over streken med vitende og vilje?
Vis hele sitatet...
Hans opplevelse er irrelevant, han sørget ikke for å få samtykke, da er det automatisk straffbart. De fleste som misbruker sårbare personer skjønner ikke at det er galt. Den manglende forståelsen for at handlingen er uakseptabel og straffbar gjør overgriperen farlig. Hvis overgriperen tror at å gjøre noen hjem er samtykke til å utføre seksuelle handlinger, er det ingenting som hindrer vedkomne å gjenta det. Du er neppe den første, og neppe den siste. Derfor er det ekstremt viktig at man anmelder, dette vil gi en klar beskjed om at handlingene ikke er akseptable, mediaomtale vil kunne lede til at andre offer står fram, og anmeldelsen vil kunne styrke senere anmeldelser. En ekstra bonus er at busselskapet blir klar over problemet, og kan igangsette preventive tiltak.

Gruppen overgripere bussjåføren er del av, blir sjeldent anmeldt, dette fører til at de har mulighet til å begå flere overgrep. Narsistiske trekk går igjen, så det er godt mulig at han følte seg hyggelig, og at handlingene var berettiget. Lovene er laget for å ta hensyn til dette, å være hyggelig eller å kjøre noen hjem gir deg ikke samtykke til å utføre seksuelle handlinger med vedkomne.

Kanskje han var fornøyd med å ha forført en halvfull jente på nattbussen og aldri tenkte på det igjen? Riktignok en litt tårevåt jente etterhvert, men jeg sa jo faktisk aldri noe for å stoppe ham.
Vis hele sitatet...
Vedkomne er nok fornøyd med seg selv, han klart å demonstrere at han er en så hyggelig og hjelpsom og sjarmerende person at ingen kan motstå hans seksuelle tilnærmelser. Forrige gang kan offeret ha vært funksjonshemmet, helt bevisstløs, eller mindreårig. Neste gang vil han kanskje være i en situasjon der han kan fullbyrde samleiet. At han utnyttet sin stilling for å begå seksuelle handlinger er en skjerpende omstendighet. Hvis man er offer for en straffbar handling, kan man ha rett til bistandsadvokat, og de vil kunne hjelpe deg å bedømme om du skal anmelde.

Se på saken som flere har nevnt tidligere i tråden. Offeret valgte heldigvis å anmelde, og hun lager nå film for å endre holdingene til folk.. Voldtektsmannen innrømmer å ha hatt samleie med henne, men han mente at hun var i stand til å samtykke til tross for at hun bevisstløs og overstadig beruset. Voldtektsmannen studerte for å bli fysioterapeut, men han blir nå nektet å fullføre denne utdanningen. Tror du en person som selv etter anmeldelse og å ha blitt dømt i tre domstoler, som fortsatt mener at han ikke har gjort noe galt, og at offeret ønsket hans tilnærmelse vil forstå hva som er passende tilnærming på sine pasienter? Det er mulig han aldri ville voldtatt igjen, men han forstår ikke grensene, hvis han er smart vil han begrense handlingene og bruken av tvang på en slik måte at ofrene, slik som i ditt tilfelle, er usikker på om han har gjort noe galt. Det kan begrense seg til uanstendig berøring, og han vil kunne passe på å bare gå akkurat langt nok til at offeret er i tvil.

Jobben han utdannet seg til ville han hatt mulighet til å ha gradvis progresjon, det starter med en tilsynelatende tilfeldig berøring, og så bedømmer han reaksjonen til offeret for å vite hvilken pasienter som enten ikke vil gjøre motstand eller som vil gjøre minst motstand. Hvis man med hånden på hjertet mener at en bevisstløs, overstadig beruset jente kan invitere til samleie, så er det mulig man også mener at en person som ikke sier nei, eller ber han slutte ønsker tilnærmelsene. Hvis personen sier nei, vil han kunne unnskylde seg, eller spøke det bort før det blir for alvorlig. Hvor mange personer tror du kunne blitt utsatt for en upassende berøring? Hvor mange ville ikke sakt i fra på en måte som ville ført til at han ville sluttet før det utviklet til seksuelle handlinger? Hvor mange ville ikke sakt i fra før han utfører seksuell omgang?

Ta denne saken, vedkomne utsatte over 60 jenter for forskjellige overgrep. Han filmet ti jenter, 29 jenter klarte han å få til å kle av seg foran webkamera, utføre seksuelle handlinger med seg selv mens han så på og sende ham seksuelt betonte poseringsbilder (jentene var mellom 9 og 16 år), og han hadde seksuell omgang med en jente på 11 og en jente på 13 år. Dette er handlingene som er kjent, den sterkeste indikatoren for å voldta, er å ha voldtatt noen i ung alder, det kan ha vært flere personer som unnskyldte vedkomne og ikke var sikker på om dette burde rapporteres. Personen som anklagde vedkomne for voldtekt er den eneste grunnen til at dette ble avdekket. Hvis anklagen ikke fant sted, ville flere overgrep forekommet, og ofrene ville aldri fått erstatning.

En av jentene ble også utsatt for overgrep av en annen mann. Jeg skal se om jeg kan finne dommen for å belyse saken bedre. Så vidt jeg forstår var dette en separat sak, men også denne ble avdekket på grunn av den ene anmeldelsen. Personene som begår denne typen overgrep bruker forsiktige tilnærmelser for å indentifisere sårbare offer.

Jeg lurer på om seksualopplysning som fokuserer på å si "NEI!" kan ha blitt misforstått, å ha klare grenser, og å motsette seg handlingen verbalt, vil kunne avskrekke noen overgrep. Dette skal ikke forstås slik at man er ansvarlig for å motsette seg seksuelle tilnærmelser verbalt, eller fysisk, eller at å ikke si nei er et samtykke.

Jeg håper alle som blir utsatt for uønskede seksuelle handlinger eller annen uanstendig adferd anmelder, spesielt om personen jobber i et yrke som gir tilgang til sårbare personer. Vi må få slutt på disse overgrepene, og for å gjøre det må sakene anmeldes. Overgriperne vil ikke alltid bli dømt, men de vil fortsatt få klare signaler om at det ikke er akseptabelt. Vi må også jobbe for å endre holdninger, det er minst to personer i denne tråden som har forsvart handlingene til fysioterapeuten.