Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8649
I de siste ca. 2 ukene har jeg deltatt i noen titalls konkurranser hver dag, når jeg har lite å gjøre på. Til nå har jeg kanskje deltatt i noe sånt som 1-200 konkurranser de siste 2 ukene.

Det jeg altså da lurer på, hvor stor er sjansen min for å vinne i en eller flere av disse 1-200 "tilfeldige" konkurransene?
Sist endret av supernatural; 22. mars 2014 kl. 22:55.
DEN konkurransen ja! Nei det er vanskelig å si, sjansen er vel 1-200 da!
Per spiste 12 epler, hvor mange har han igjen?
Sjangsen for å vinne øker ikke nevneverdig ved å delta i flere konkuranser, da hver enkelt konkuranse har sine deltagere og statistikker. Og du deltar bare med ett lodd, sånn som alle andre.


Det jeg lurer på: Er det noengang noen som vinner på disse konkuransene?
Uansett hvilke konkurranser du deltar i, så tror jeg du kan regne med at det er noen andre som blir rike på det og ikke deg.

Tenkt deg litt om. Hvem er det du kjenner som gir bort penger til en tilfeldig person?

Ingen sier du?
Sist endret av belisarius; 22. mars 2014 kl. 23:40.
Umulig å si... det spørs på konkurransen og hvor mange som deltar.
Jeg bruker ca. hver 3. måned å delta i rundt 100 forskjellige konkurranser. I Januar vant jeg en Xperia Z1, som er det dyreste jeg har vunnet. Har vunnet billetter til legoland, vaffeljern, filmeffekter o.l.

Jo flere konkurranser du deltar i, jo større er sjansen for å vinne. Men jo flere som deltar i den aktuelle konkurransen, jo mindre sjans har du for å vinne.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av belisarius Vis innlegg
Uansett hvilke konkurranser du deltar i, så tror jeg du kan regne med at det er noen andre som blir rike på det og ikke deg.

Tenkt deg litt om. Hvem er det du kjenner som gir bort penger til en tilfeldig person?

Ingen sier du?
Vis hele sitatet...
Den som har konkurransen vinner alltid mest, selvfølgelig! Men så har jo jeg lite å tape på å delta i en konkurranse, hvor eneste kriterie er å motta nyhetsbrev.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Den som har konkurransen vinner alltid mest, selvfølgelig! Men så har jo jeg lite å tape på å delta i en konkurranse, hvor eneste kriterie er å motta nyhetsbrev.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Om det er gratis å delta er det bare å kjøre på
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sjangsen for å vinne øker ikke nevneverdig ved å delta i flere konkuranser, da hver enkelt konkuranse har sine deltagere og statistikker.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis man antar at to konkurranser har like mange deltagere vil man doble vinnersjansen ved å delta i begge, kontra å bare delta i én av dem. I gjennomsnitt øker vinnersjansen proporsjonalt med antall konkurranser man deltar i.
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Jo, hvis man antar at to konkurranser har like mange deltagere vil man doble vinnersjansen ved å delta i begge, kontra å bare delta i én av dem. I gjennomsnitt øker vinnersjansen proporsjonalt med antall konkurranser man deltar i.
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette noe ala "gambler's fallacy"?
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Jo, hvis man antar at to konkurranser har like mange deltagere vil man doble vinnersjansen ved å delta i begge, kontra å bare delta i én av dem.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke helt riktig. Det ville medført at om du deltar i to konkurranser som begge har 50% sannsynlighet for å vinne, så ville du vært garantert gevinst. Og hva om du hadde deltatt i tre slike konkurranser? Sannsynligheten for å vinne er det som gjenstår etter du har ganget sammen alle sannsynlighetene for å tape.

La oss si at alle konkurransene har en vinnersjanse på 1%, slik at sannsynligheten for å tape er 99%. Hvis du spiller på 50 slike konkurranser, vil sannsynligheten for å tape alle bli 0,9950 = 0,605 = 60,5%. Og sannsynligheten for å vinne minst en av dem blir 39,5%.

Siden vi ikke vet sannsynligheten for å vinne disse konkurransene som supernatural snakker om, er det også umulig å si noe konkret om hvor sannsynlig det er å vinne om man spiller i 200 konkurranser. Men vi kan jo bare anslå at alle konkurransene har 1000 deltakere og en tilfeldig trukket vinner – om dette i det hele tatt er i nærheten av virkeligheten aner jeg ikke. Sannsynligheten for å tape samtlige av disse 200 konkurransene blir da 0,999200 = 81,8%, og sannsynligheten for å vinne minst en av dem blir 18,2%.
Store aktører som gir bort premier for flere titalls tusen kroner får også fort mange tusen deltakere. Mindre konkurranser hvor du kan vinne en bok, en DVD eller lignende får gjerne kun et par hundre deltakere. Det avhenger selvfølgelig stort av aktøren, markedsføring også videre, men det er langt ifra umulig.

Hilsen en som har vunnet flere spill, bøker og filmer, en sydentur og en PS Vita på slike gratiskonkurranser

PS: hold deg langt unna konkurranser som holdes av ukjente firmaer. Disse vil veldig ofte være ute etter å spamme deg på e-post eller telefon. Jeg legger aldri igjen telefonnummer med mindre jeg har lest godt gjennom vilkårene til konkurransen, eller vet godt hvilket firma det er som holder konkurransen. Ler deg å se forskjell på ekte konkurranser og konkurranser som bare er ute etter å spamme deg.

PPS: ALDRI betal frakt for premien du vinner. Dette er ikke vanlig, og trolig er konkurransen falsk/du mottar aldri premien.
Sist endret av Mandokir; 23. mars 2014 kl. 12:11.
"Øko-Terrorist"
Var med på endel konkurranser for flere år siden.
Har vunnet flere Ipod's, en skipssekk full av 3M produkter med totalverdi på ca NOK6000, en Alienware PC, og tur med hotell til London ei uke.

Dette var fra ca 400 konkurranser.
Sitat av Provo Vis innlegg
Sitat av Wannabe Provo
Jo, hvis man antar at to konkurranser har like mange deltagere vil man doble vinnersjansen ved å delta i begge, kontra å bare delta i én av dem. I gjennomsnitt øker vinnersjansen proporsjonalt med antall konkurranser man deltar i.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke helt riktig. Det ville medført at om du deltar i to konkurranser som begge har 50% sannsynlighet for å vinne, så ville du vært garantert gevinst. Og hva om du hadde deltatt i tre slike konkurranser? Sannsynligheten for å vinne er det som gjenstår etter du har ganget sammen alle sannsynlighetene for å tape.
Vis hele sitatet...
Hvis vi antar at antall deltagere er mye høyere enn antall konkurranser man deltar i (noe det ofte er tilfellet om man ikke er en ekstremt aktiv konkurransedeltager), kan denne effekten neglisjeres, og det jeg sa blir allikevel tilnærmet lik riktig. La oss si at det er 1000 deltagere. Deltar man da i én konkurranse, er sannsynligheten for å vinne 0.1 %. Deltar man i to slike konkurranser, er sannsynligheten for å vinne

1-(999/1000)^2 = 0.1999 % ≈ 0.2 %

som er tilnærmet lik dobbel så stor sjanse for å vinne.

Det er altså sannsynligheten for å vinne i minst én av konkurransene. En liten del av den sannsynligheten er sjansen for å vinne i begge. Så den reelle forventningsverdien er faktisk enda nærmere.
Sist endret av Wannabe Provo; 23. mars 2014 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
I de siste ca. 2 ukene har jeg deltatt i noen titalls konkurranser hver dag, når jeg har lite å gjøre på. Til nå har jeg kanskje deltatt i noe sånt som 1-200 konkurranser de siste 2 ukene.

Det jeg altså da lurer på, hvor stor er sjansen min for å vinne i en eller flere av disse 1-200 "tilfeldige" konkurransene?
Vis hele sitatet...
Det er umulig å regne ut hvor stor sannsynlighet det er for å vinne konkurransen om man ikke vet hvor mange som deltar.

Om du kaster en terning er det 1/6, altså 16% sannsynlighet for å få en 6'er. Da kan du få enten 1, 2, 3, 4, 5 eller 6. Men om du ikke aner hvor mange sider en terning har, er det også umulig å regne ut hvor stor sannsynlighet det da ville vært for å få et bestemt tall.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Det er umulig å regne ut hvor stor sannsynlighet det er for å vinne konkurransen om man ikke vet hvor mange som deltar.

Om du kaster en terning er det 1/6, altså 16% sannsynlighet for å få en 6'er. Da kan du få enten 1, 2, 3, 4, 5 eller 6. Men om du ikke aner hvor mange sider en terning har, er det også umulig å regne ut hvor stor sannsynlighet det da ville vært for å få et bestemt tall.
Vis hele sitatet...
Vil tro konkurransene i gjennomsnitt har noe mellom 2-5000 deltakere.

Av de mange konkurransene jeg deltar i, så er mange av disse facebook-konkurranser. Problemet med facebook konkurransene, som jeg nå nylig har oppdaget, er at når vinnerne er kåret, så må vinnerne sende en melding til den som holder konkurransen med navn og adresseopplysninger. Å sjekke hvem som vinner hver slik konkurranse blir ekstremt vanskelig for meg, da jeg deltar i så mange konkurranser.

Jeg lurer derfor på følgende: er det noen måter jeg kan få varsler når den som holder konkurransen kommenterer noe i konkurranse-innlegget, eller/og skriver et nytt innlegg?
Sist endret av supernatural; 28. mars 2014 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Jeg bruker ca. hver 3. måned å delta i rundt 100 forskjellige konkurranser. I Januar vant jeg en Xperia Z1, som er det dyreste jeg har vunnet. Har vunnet billetter til legoland, vaffeljern, filmeffekter o.l.

Jo flere konkurranser du deltar i, jo større er sjansen for å vinne. Men jo flere som deltar i den aktuelle konkurransen, jo mindre sjans har du for å vinne.
Vis hele sitatet...
I hvor mange konkurranser regner du med at du i gjennomsnitt vinner av de ca. 100 som du deltar i ca. hver 3. måned?

Imorgen er det nemlig trekning i ca. 100 konkurranser som jeg har deltatt i, og jeg har en ganske god følelse..
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det jeg lurer på: Er det noengang noen som vinner på disse konkuransene?
Vis hele sitatet...
Ei venninne vant i hvertfall en Iphone 4s i en konkurranse på nett, så noen vinner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg lurer derfor på følgende: er det noen måter jeg kan få varsler når den som holder konkurransen kommenterer noe i konkurranse-innlegget, eller/og skriver et nytt innlegg?
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om. Men kan godt hende jeg tar feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
-Antall konkurranser du er med på- x -gjennomsnittlig antall deltakere- = la oss si "A".

Ta da A delt på antall konkurranser så finner du gjennomsnittlig vinnsjanse. Summen du kommer frem til:1.

Kan hende jeg tar feil altså. Dette funker jo uansett også bare i konkurranser hvor det er kun èn person som vinner èn premie, og disse pleier man uansett aldri vinne