Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2182
Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg å velge riktig datatastatur.

Mine behov er:
Mye skriving på word og excel
Spill ( ikke hardcore, kun til CS og MW/BF)
Lys i tastene
Hjørne med tall
Myke taster (enkle å trykke ned på)
Budsjett: Maks 1000kr.

Da jeg bygde min egen PC, så fikk jeg anbefalt Razer Lycosa, og det er det tastaturet jeg fremdeles har.
Den dekker alle mine behov nevnt ovenfor, men den har så harde taster!
Det irriterer meg veldig....

Håper noen av dere har et tastatur dere kan anbefale meget godt, og som dekker overnevnte behov, takk på forhånd.
Hvis du er ute etter enkle taster så kan jeg anbefale et mechanical keyboard (sjekk google), de er vel egentlig beregnet på gaming, men er sikkert gode til å skrive lenge tekster med og. Kan forsåvidt også anbefale G-serien til logitech, vet at G15 er godt å bruke men det er gått ut av markedet.
Smaken er som baken, du må nesten prøve litt forskjellig å se hva du liker.
Vil tro at Cherry MX Blue taster vil passe deg. Mekaniske taster som passer til skriving.
Jeg kjøpte et billig et for 150 kr når det gamle (650kr) røyk, og det billige var mye bedre. Mykere taster, bedre plassert. Tror ikke prisen har noe å si.. Det som det går på med tastatur er hvordan det kjennes å skrive på det. Dra å test ut noen tastaturer, og kjøp et du liker godt.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Hvis du er ute etter enkle taster så kan jeg anbefale et mechanical keyboard (sjekk google), de er vel egentlig beregnet på gaming, men er sikkert gode til å skrive lenge tekster med og. Kan forsåvidt også anbefale G-serien til logitech, vet at G15 er godt å bruke men det er gått ut av markedet.
Vis hele sitatet...
Mekaniske taster var vel originalt laget for å skrive med, men men.

Jeg vil også anbefale mekaniske taster, kaster meg også på MX Blue (de synes jeg er mest behagelige å skrive med iallefall)

Men smaken er som baken, bare prøv de forskjellige først.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Mekaniske taster var vel originalt laget for å skrive med, men men.

Jeg vil også anbefale mekaniske taster, kaster meg også på MX Blue (de synes jeg er mest behagelige å skrive med iallefall)

Men smaken er som baken, bare prøv de forskjellige først.
Vis hele sitatet...
Beklager faktafeilen der Men det er veldig utbredt hos gamere iallefall!
Om du vil kan du ødelegge alle elevers skole-pc og ikke trenge å betale noe som helst i erstatning. Så lenge det ikke finns håndsfaste beviser på at du har gjort det såklart. Men om det er vitner så det spiller liten rolle. Hipp hipp hurra for norsk skole.

Fikk selv data'n ødelagt av noen andre, jeg prøvde å si det til skolen men det var "MITT" ansvar så jeg måtte betale.
Sist endret av Nayroun; 11. februar 2014 kl. 13:02.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Om du vil kan du ødelegge alle elevers skole-pc og ikke trenge å betale noe som helst i erstatning. Så lenge det ikke finns håndsfaste beviser på at du har gjort det såklart. Men om det er vitner så det spiller liten rolle. Hipp hipp hurra for norsk skole.

Fikk selv data'n ødelagt av noen andre, jeg prøvde å si det til skolen men det var "MITT" ansvar så jeg måtte betale.
Vis hele sitatet...
Feil tråd???
Ser ut til at majoriteten stemmer for " Cherry MX Blue" Skal få testet det og se om det faller i smak, takk for alle gode svar, og om andre har flere å anbefale så er det bare å kjøre på!

@Nayroun: Du har nok skrevet i feil tråd :P
Jeg gikk fra Razer blackwidow tilDette CM storm tasstaturet. Det er mye mer kompakt, og selv om det er andre taster (mener det var blå i BW-en) opplever jeg ikke så stor forskjell bortsett fra bedre lyddemping og CM'en "mangler" trinnvis motstand (i dyp mangel av bedre formulering) hvor BW var superlett de første milimeterne og derretter ble motstanden noe høyere i tasten. Jeg likte det bedre, men det har ærlig talt ingen verdens ting å si i praksis.

Kan forresten anbefale tastaturet, men i retrospekt ville jeg nok gått for et i full størrelse!
Sist endret av random42099; 11. februar 2014 kl. 15:22.
Microsoft Slulpt ergonomic wireless keyboard
Kjøpte det hovedsaklig for et soffa og surfe spill som ikke krever all verden var lav respons.

Hvis du derimot har en Logitech
eller nyere i den logitech stilen så har du et smud keyboard og mus.

Til flere annledninger, hvis du f.eks bruker sofaen foran tven i sofaen. KEyboardet virker veldig solid, ikke noe billig plasstik og tomme rom som gir mase unødvendig plass. ANnbefales, men det er litt dyrt. Og tastaturet går i dvalemodus for å spare batteri, så den er lit treig de første sekundene du bruker de etter den har ligget ubrukt en stund.

KAn brukes til mange annledninger, hvis du f.eks bruker sofaen foran tven i sofaen. KEyboardet virker veldig solid, ikke noe billig plasstik og tomme rom som gir mase unødvendig plass. ANnbefales, men det er litt dyrt. Og tastaturet går i dvalemodus for å spare batteri, så den er lit treig de første sekundene du bruker de etter den har ligget ubrukt en stund.

http://www.microsoft.com/hardware/_base_v1//products/sculpt-ergonomic-desktop/mk_SEDT_productdetails.jpg
Sist endret av Bothrops; 11. februar 2014 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det noe forskjell på Corsair sitt K70 tastatur? Ser noen heter: blue, red, brown, silver osv.. Kanskje et litt dumt spm, men heller spørre dumt enn å handle feil :P
De forskjellige "fargene" er forskjellige typer MX Cherry taster antar jeg. "Fargen" på MX Cherry angir hvilken type mekaniske taster det er. Dei varierer etter om det er hvor stor motstand det er i knappene, om det er et "knepp" punkt du kommer til/forbi, om det er klikkelyd i de, hvor langt nedtrykket de må være før dem registrer trykk og hvor dem registrerer at knappen er slippet opp, og kansje aller minst viktig, hvilken farge det er på knappe mekaniskmen under "knappen". Søk evt på MX Cherry guide på google så får du mer og bedre informasjon. Har selv MX Cherry Blue og er fornøyde me de. Å skrive på eit rubber dome tastatur etter å ha prøvd MX Cherry Blue føles helt feil, og ubehageligt. Det eneste du må ha i bakhodet med MX Cherry Blue er at de lager en klikkelyd når du har trykket taasten langt nok inn. Denne klikkelyden er noe som du selv kansje ikke alltid vil reagere på, mens for de andre i rommet hørest det ut som du skriver på en skrivemaskin. Lyden er høy nok til at en av kontordamene på jobben, under en telefonsamtale, noe humoristisk fikk spørsmål om hun satt å skrev på en skrivemaskin..
hahahaha! Genialt! Takk! Syntes det så litt forskjellig ut ja, okei får google litt og sjekke en guide på dem. =)
Guide her, ser og så at jeg konsekvent har skrevet MX Cherry, det riktige skal selfølgeligt være Cherry MX :P
Jeg vil og bemerke at klikkelyden fra slike taster er veldig plagsomme - så om du har tenkt å bruke tastaturet på skole/jobb så ville jeg gått for noen knapper som ikke bråket like mye.
Cherry MX Blue krever vel ganske tunge trykk for å registrere tastene? I tillegg bråker det veldig mye, men jeg synes det er digg å skrive med.
Jeg har et tastatur med røde brytere, men disse er beregnet på spilling, så ville anbefalt blå brytere foran røde.
Tastaturet jeg bruker er av typen Corsair Vengeance K70, og er det beste tastaturet jeg har hatt til dags dato. Ekstremt holdbart og solid (Bakplata er en stor aluminiums-slabb) med god bakbelysning og driverløst oppsett. Koster dog en del, men etter min mening er det verdt det.

Corsair Vengeance K70 Cherry MX Blue

Det er også verdt å merke seg at jeg gikk over fra et Razer Lycosa til dette (Det var en trist overgang, da jeg elsket Lycosaen min, men det brøt sammen), og til tross for at K70'et har veldig høye taster, så kan jeg varmt anbefale det da det tar meget kort tid å venne seg til.
Igjen, takk for alle gode svar.
Er ganske sikker på at det blir Blue versjonen da jeg skal bruke tastaturet 80% til skriving og 20% til spill. Dette er på mitt eget rom, så høy lyd er intet problem.
Hvis noen har noen argumentasjoner for at jeg ikke skal velge Cherry MX Blue, så rop nå eller for alltid hold tyst, hehe :P

Pleier de å komme på tilbud eller er det fast pris på drøye 1000 lappen ?
Sist endret av hermanoo90; 12. februar 2014 kl. 18:30.
Sitat av rolls Vis innlegg
Smaken er som baken, du må nesten prøve litt forskjellig å se hva du liker.
Vil tro at Cherry MX Blue taster vil passe deg. Mekaniske taster som passer til skriving.
Vis hele sitatet...
Cherry MX Brown!
Her er min favoritt: http://www.daskeyboard.com/model-s-ultimate/ (Soft Tactile - MX Brown)

Cherry MX Blue bråker noe jævelig, husk hørselvern dersom du skaffer deg blue.
Sist endret av nudo; 12. februar 2014 kl. 18:33.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Pleier de å komme på tilbud eller er det fast pris på drøye 1000 lappen ?
Vis hele sitatet...
Mekaniske tastaturer er stort sett ganske dyre å produsere, så ikke forvent å spare mye på å vente på tilbud. Rundt tusenlappen er en ganske grei pris, men er du heldig kan du vel få dem til 800ish.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Igjen, takk for alle gode svar.
Er ganske sikker på at det blir Blue versjonen da jeg skal bruke tastaturet 80% til skriving og 20% til spill. Dette er på mitt eget rom, så høy lyd er intet problem.
Hvis noen har noen argumentasjoner for at jeg ikke skal velge Cherry MX Blue, så rop nå eller for alltid hold tyst, hehe :P

Pleier de å komme på tilbud eller er det fast pris på drøye 1000 lappen ?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett noe tilbud på dette tastaturet enda, men jeg kan garantere 100% at bygge- og brukskvaliteten på dette tastaturet er verdig prisen. Utrolig gode taster, mediataster som funker out of the box (Dog i noen tilfeller må en enable Human Interface Device, men dette er ganske lett. Etter dette funker alle mediataster perfekt med samtlige mediaspillere), mer robust enn en gammel Toyota Hilux. Samtidig er tastaturet tungt, og ligger der du legger det uten å flytte seg. Jeg hadde ikke blitt overrasket om sjokkbølgen fra en atomeksplosjon ikke hadde flyttet det.
Tastaturet har også en helt fantastisk håndleddsstøtte som er utrolig enken å montere og demontere, og en tast som låser Windows-tasten.

Her er Hardware.no's anmeldelse av tastaturet.
Da tror jeg at jeg bare legger inn en bestilling på Cherry MX blue hos www.komplett.no nå ikveld. =) Tusen, tusen takk for all hjelp folkens, herlige er dere!
Husket du å bestille hørselvern?
blue bråker noe så inne i ****

har selv red og det er en drøm, du kan ikke være i samme rom noen med blue, du blir gal

hør på the kripp så blir du litt klokere, men du har vell allerede bestilt.

http://www.youtube.com/watch?v=ATgetulvk14
Kanskje litt sent med svar nu, men du burde kanskje ha sjekket opp litt på de forskjellige Cherry MX switchene.

http://www.youtube.com/watch?v=qp46JeDDTCw

Anbefaler ikke Blue! De bråker noe i helvete. Verre blir det hvis man skriver fort... Beste er og gå for de Brown MX ettersom det er det stilleste sorten + at den lager ikke så mye "klikk" lyder som de andre. Sitter idag med Logitech G710+ og er veldig fornøyd med den
Sist endret av Gulingen; 13. februar 2014 kl. 01:40.
Nei har ikke bestillt enda, ingen som har blå på lager. Men det jeg nå har bestemt meg for å gjøre er å dra ut til en butikk som har blå/rød/brun og prøve dem selv og se hvilken jeg blir mest fortrolig med. Takk for videoene, så på dem, og ble endel klokere.

Ringte både komplett.no og mpx.no for å høre deres meninger.
Han på komplett hadde grei nok peiling og sa indirekte at jeg burde teste for meg selv, og forklarte litt av det samme som de sa på vidoene.

Han på mpx.no sa nei de heter bare forskjellige farger fordi man kan velge forskjellig lys på tastaturene, og at alle var helt like xD xD!!!!!

Men takk folkens, skal ut og prøve i dag, og vil skrive hvilken jeg kjøpte. cherios! =)

Ser ut til at det blir de brune fra cdon.com til 998 inkl frakt. =)

EDIT: Da er tastaturet bestillt! Det ble Brown! Takk for hjelpen folkens!
Sist endret av hermanoo90; 13. februar 2014 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilket tastatur ble det? Har selv Logitech G710+ som har brune brytere, og det er absolutt det beste tastaturet jeg har hatt
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Hvilket tastatur ble det? Har selv Logitech G710+ som har brune brytere, og det er absolutt det beste tastaturet jeg har hatt
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme.
Dersom du bestilte K70'et vil jeg på forhånd gratulere deg med bestilling av det jeg personlig mener er det beste mekaniske tastaturet på markedet (Dog andre mener f.eks at G710+ er bedre, men sånn er smak og behag).
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Lurer på det samme.
Dersom du bestilte K70'et vil jeg på forhånd gratulere deg med bestilling av det jeg personlig mener er det beste mekaniske tastaturet på markedet (Dog andre mener f.eks at G710+ er bedre, men sånn er smak og behag).
Vis hele sitatet...
Har ikke prøvd K70 selv, siden mitt ble kjøpt under TG13, men må si det både ser og virker som et veldig solid og behagelig tastatur å bruke. Corsair har jo for vane og lage gode produkter
Sist endret av PopeSweetJesus; 13. februar 2014 kl. 11:58.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Lurer på det samme.
Dersom du bestilte K70'et vil jeg på forhånd gratulere deg med bestilling av det jeg personlig mener er det beste mekaniske tastaturet på markedet (Dog andre mener f.eks at G710+ er bedre, men sånn er smak og behag).
Vis hele sitatet...
Tusen takk! =)

Det ble K70 med brune taster, gleder meg
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Har ikke prøvd K70 selv, siden mitt ble kjøpt under TG13, men må si det både ser og virker som et veldig solid og behagelig tastatur å bruke. Corsair har jo for vane og lage gode produkter
Vis hele sitatet...
Jeg fikk mitt til jul, og gikk fra et Razer Lycosa med lave taster til dette, som har veldig høye taster. Det første som slo meg når jeg satte det i bruk var kvalitetsfølelsen av det hele. Tastaturet er blytungt pga. aluminiumsplaten bak, og det gir samtidig en følelse av robusthet som jeg ikke har opplevd i nærheten av på noen andre tastatur. Det hjelper også at tastaturet er "åpent", slik at en får fjernet dritt som faller mellom tastene ved å snu det på siden. Jeg kan uten problem rangere dette tastaturet som en av de beste "gaming peripherals" jeg noen gang har eid.

Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Tusen takk! =)

Det ble K70 med brune taster, gleder meg
Vis hele sitatet...
Det er bare å glede seg! Husk dog at det krever litt tilvenning mtp. høye taster osv. med tanke på at du går fra et Razer Lycosa som har lave taster, men så snart du har blitt vant til det, så vil du aldri ha et nytt tastatur.
Gleder meg veldig! Lycosa tastaturet har jeg nå irritert meg over i lang tid.... Noen av tastene er kjempeharde å trykke på, og det ødelegger "skrive-flowen" min. Samtidig er det ikke like mange funksjoner og k70 virker mer behagelig også. Håper CDON.com er raske med leveringen
CDON er som regel veldig raske med levering, jeg har aldri ventet mer enn 5 dager +/-

(forutsatt at de har det på lager da)
Sist endret av PopeSweetJesus; 13. februar 2014 kl. 13:08.
Sweet! 5 dager :O?! Alt for lenge, jeg vil ha det nå ...! hehehe
Da er tastaturet i hus!

For et tastaur! Helt klart det beste jeg har vært borti.

Byggekvaliteten er helt utrolig, alt oser kvalitet, og Chrerry MX Brown, føles lette/medium-lette å trykke på, samtidig som de gir den digge tilbakemeldingen når man har trykket (tactile).

Jeg skriver med en gang mye mer presist og raskere med dette enn det forferdelig Lycosa tastaturet jeg hadde.

Mekaniske tastaturer bråker mer ja, og brown bråker mer enn nok, så glad for at de som advarte meg mot blå, advarte så kraftig, tror ikke jeg hadde overlevd noe kraftigere enn dette :P....

Anbefaler dette på det sterkeste! (Corsair Vengance K70 Cherry MX Brown)

Edit: Bestilte fra CDON.com i går kl 10.00, i dag kl 16,30 var det bare å hente. creds til dem!
Sist endret av hermanoo90; 14. februar 2014 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av arco3 Vis innlegg
Feil tråd???
Vis hele sitatet...
Var feil tråd så det står etter. Alkohol på freak er ikke bra.