Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4303
På leit etter informasjon om Forsvarets Digitale Nett - FDN.

Sikkert en del som har vært vernepliktige, og mao kan LITT om hva det dreier seg om.


Forsvarets digitale nett (FDN) er et landsdekkende telenett som er etablert for å dekke Forsvarets behov for teletjenester. FDN dekker i dag alle Forsvarets installasjoner over hele landet samt enkelte deler av offentlig forvaltning, og totalt antall brukere i FDN er ca. 50 000.

FDN har innebygget egenskaper som er viktige for å oppnå høy tilgjengelighet for brukerne, selv i situasjoner med betydelig degradering av transportnettet. De viktigste av disse egenskapene finner en i funksjoner for oppsetting og ruting av samband og i prioritetsfunksjonen. FDN har automatisk omruting av trafikk ved brudd, i tillegg til at rutingsfunksjonen sørger for at det kan settes opp samband så lenge det er mulige veier igjen i et degradert transportnett. Få gjenværende veier gjør imidlertid at nettet er i stand til å formidle mindre trafikk. En prioritetsfunksjon i fire nivåer er da med på å sikre at de aller viktigste brukerne har samband helt til det ikke lenger er forbindelser i nettet.

Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD) disponerer for øvrig en rekke transportable systemer for reetablering av traseer, forsterkninger eller knutepunkter. Med slikt utstyr kan FTD ved hjelp av radiolinjer eller satellitt raskt etablere kommunikasjon til og fra steder utenom FDN.
Vis hele sitatet...
FDN har forresten ikke kontakt med det eksterne internette.....
det sitter en fyr nedi oslo å flytter en HD i mellom 2 pcer slik at feks mail som blir sendt fra internett og inn eller omvendt når der den skal....

innholdet på denne Hden blir seff scannet å stempla secure før den får accsess videre da...
catmat's Avatar
Trådstarter
Takk for infomasjonen.

Har en onkel som jobber i forsvaret, han kan surfe på nettet, hvordan går det an da? Ikke verdens mest super-hemmelige sted, sånn arkivgreier, men jeg trodde det var samme linjen over hele forsvaret.
catmat's Avatar
Trådstarter
Glemte å si at han surfer fra den samme PCen som han jobber og skriver dokumenter på.
de har 2 linjer. en til internettet der alt som går igjennom pcen som bruker dette er ikke av klassifisert materiale....
og linje som blir brukt til intranettet der alt er klassefisert i forskjellige hemmelighets stempler...


PS: alt utstyr som blir brukt internt på nettverket deres feks en skriver har en hemmelighetsgrad..... å bare de med samme grad kan bruke dette....

på jobben til far min så har de skriver som er klassifisert hemmelig.

bare de intranett pcene som er klassifisert det samme kan bruke den.... samme gjelder skjermer ....osv..
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av Psych|Com
FDN har forresten ikke kontakt med det eksterne internette.....
det sitter en fyr nedi oslo å flytter en HD i mellom 2 pcer slik at feks mail som blir sendt fra internett og inn eller omvendt når der den skal....

innholdet på denne Hden blir seff scannet å stempla secure før den får accsess videre da...
Vis hele sitatet...
Trenger vel ikke bytte hd for og sjekke mail som blir sendt fra internett ? Vi bare starter "nivå to internett" og sjekker via iexplorer, for intern mail starter vi bare outlook. (Kan nevnes at utstyret er begrenset)

Opprinnelig postet av Psych|Com
de har 2 linjer. en til internettet der alt som går igjennom pcen som bruker dette er ikke av klassifisert materiale....
og linje som blir brukt til intranettet der alt er klassefisert i forskjellige hemmelighets stempler...

Vis hele sitatet...
Det er ikke to linjer, for å surfe må et "program" som kalles "nivå to internett" startes og du får surfe i en litt begrenset browser .
Sist endret av zyrtec; 6. mai 2003 kl. 15:35.
catmat's Avatar
Trådstarter
Nei, det er ikke det zyrtec. Når jeg var på besøk hos han, lastet jeg til og med ned opera.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
I 2002 ble det lansert et nytt system i Forsvaret kalt FISBasis. Jeg dimmet rett før avdelingen jeg jobbet på fikk det, så når jeg var inne var det egne PCer for internett og intranett. FISBasis, derimot, har seg slik at man har intranett og internett på samme maskin. Helt hvordan det sikkerhetsmessig er bygget opp vet jeg ikke, men jeg husker at det var en nettside angående temaet på Forsvarets intranett. I korte trekk er det at maskinen sjekker hver eneste lille byte og hvor den kommer fra. Man kan med andre ord (feks) ikke få et dokument gjennom internettmail og kopiere den over på intranettet.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av catmat
Nei, det er ikke det zyrtec. Når jeg var på besøk hos han, lastet jeg til og med ned opera.
Vis hele sitatet...
Da bruker han ikke fisbasis, tipper han sitter på ubegrenset utstyr (samme som jeg gjør nå).
catmat's Avatar
Trådstarter
Ja, men er det koblet til forsvaret på noen måte? Eller?
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av catmat
Ja, men er det koblet til forsvaret på noen måte? Eller?
Vis hele sitatet...
Tviler på at han er koblet til intranettet med den pc'n
catmat's Avatar
Trådstarter
Jo, han delte dokumenter med de andre der.

Forresten så er det et lite sted. Cirka 35 ansatte, med tre på kontorarbeidsplasser. Resten er musikere...
hmmmmz

jj har ikke så jevlig stor peil på alt dette men på Distrikts kommando nordnorge så er det bare en pc som er tilkoblet nettet.... resten er på intranettet og har ikke tilgang til internett..

å det var en som satt å byttet hd før ivertfall.....
Forsvaret bruker et system som heter FISBasis, der internett tilgang fungerer kun igjennom et eget program som gjør at man kan surfe web / bruke mail og KUN det..
For å flytte filer fra maskinen eller FDN til Fisbasis systemet, eller laste ned filer fra nettet, har man en tempdisk på 10mb som slettes hvert døgn. (husker ikke om det muligens funker kun en vei)
FDN er et eget nett, separat fra internett..

Jeg har selv brukt driten, og likte det ikke mye =)
men det er altså et eget nett?? har bare erfaring fra komm avdelingen er vel derfor alt er på et eget nett..
Jeg sitter på FISBasis nå..

Man må gå gjennom en egen citrixklient for å få tilgang.. Og da får man surfe i en begrensa browser. Man har en tempdisk på 10mb ja, og alt du surfer ned blir scanna via en sentral server før det blir flytta over på den, deretter må du flytte det over på ditt område-som i mitt tilfelle er på 300mb. Det er serverscanninga som går treigt, mens linja er fet.. kan laste ned over 5mb/s! Og ja, tempdisken virker begge veier.

Man kan ikke flytte noe som helst direkte fra intranettet til internettet og motsatt. Alt må gjøres manuelt og via tempdisken. Cut 'n paste er altså et lost begrep... Menmen..det funker da.

Militæret har altså sitt eget intranett..man får kun tilgang til internett ved å bruke en passordklient som åpner en begrenset tilgang via en sentral server som funker som gateway mot stora världen.
Sist endret av Grim; 7. mai 2003 kl. 13:27.
catmat's Avatar
Trådstarter
Okey, nå sport vi litt av.

FDN, er det lagt opp med egne fiber og radioliker, eller kun med leide linjer (kryptert) fra Telenor, ElTele og BaneTele?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tror ikke akkurat forsvaret sine servere er noe å hacke på. Hvis man blir tatt så blir det sikkert no inni h*lvetes styr. Bare tenk på boten man kommer til å få. Der gikk jobb lønna for mange hundre år frammover, hvis man kommer til å få seg jobb da
Ikke at jeg skal si at jeg er sikker på dette, men tar jeg ikke feil er det vel egen lovgivning ved innbrudd på militære innstalasjoner, så definisjonsspørsmålet ang. servere er vel det som gjenstår.
catmat's Avatar
Trådstarter
Det er IKKE noe serverinbrudd det er snakk om her. Jeg skriver en artikkelserie om forsvaret.

Hvis noen har informasjon man ikke ønsker å stå frem med det, er det bare å sende PM eller mail.

- email.
Greit, men jeg svarte på posten over min forrige post.
På setermoen måler de dempinga på fiberen hele tiden tilfelle forsøk på tapping av data fra fiberen. Vet ikke om det er på intern nettet eller hele nettet eller hva det er for noe.
catmat's Avatar
Trådstarter
Dempinga - dimming, altså reduksjon i lysstyrken?
Ja, regner med at det er det de mener. Jo lenger en fiber er, jo mer demping blir det på den. Så lysstyrken blir svakere ja.