Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3225
hvorfor er det så få som lærer seg ASP? snakk om at det er 1% behov for php scriptere og 99% behov for asp scriptere... tjener spenn lett jeg!
Sist endret av Eriken; 8. mars 2003 kl. 01:31.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du kan ikke nekte for at det er lettere å finne gratisservere som støtter PHP enn ASP. Dessuten er miljøet og mulighetene mye større i PHP enn i ASP.
Når du sier at PHP har 1% og ASP har 99%, håper jeg at du mener ledige jobber, for det er nemlig det som er riktig. Markedet for de to forskjellige språkene eier PHP. Årsaken til dette er selvsagt at det er open source, både språket og den mest populære serveren som brukes sammen med PHP, Apache.

Balansen mellom jobber der man bruker PHP og ASP er ikke 1% til 99%, ettersom PHP som sagt har en mye større andel av markedet. Man kan heller si at det er flere ledige jobber prosentmessig i ASP-jobber enn det er i PHP-jobber.

Det "negative" blir at mange "lærer" seg PHP og det blir mange om beinet. Men det er ikke en stor prosent av de scripterne som faktisk vet hva de gjør, dessverre. De fleste har bare lest tutorials på webber.no og lignende. Gutteromsopplæring med andre ord, og kan ikke en døyt om programmeringsskikk, sikkerhet, og i allefall ikke systemutvikling. Jeg sier ikke at selvlært er dårlig, jeg sier ofte at "selvlært er vellært", men da mener jeg SKIKKELIG selvlært. Dessuten er det et fåtall av dem som kan skikkelig systemering (RUP f. eks) noe som trengs i stor grad ved utvikling av større sider.

La oss ta en kjent open source nettbutikk som os-commerce (PHP). Den bruker register_globals (!). Bare tanken på det gjør meg kvalm, hehe. De fleste PHPscripts på f. eks Hotscripts er av dårlig kvalitet og jeg bruker aldri noe jeg finner der. Hvis jeg til nøds må det ser jeg meg nødt til å skrive om det meste for å få det innenfor mine standarder.

ASP lider nok samme nød med dårlig kode og systemering, men siden det er færre programmerere rundt beinet og ikke så mange gutteromsprogrammerere som det er med PHP ser jeg det ikke på som umulig at standarden på koden i gjennomsnitt er høyere.

Selv tjener jeg penger på å scripte PHP og jeg satser på sikkerhet, god standard og dokumentasjon på prosjekter jeg jobber med slik at andre programmerere kan overta senere uten større problemer.
Hører daglig av en i klassen hvor hardt han hater folk som koder rotete i PHP
ASP er for nedtynget av lisenser for at jeg i det hele tatt gidder å vurdere det. Dessuten liker jeg ikke syntaxen ASP vs PHP er kun og intet annet enn en smaksak siden nøyaktig det samme kan kodes i begge språk.

PHP eier bare ASP på grunn av GPL.
Opprinnelig postet av TipeX
ASP vs PHP er kun og intet annet enn en smaksak siden nøyaktig det samme kan kodes i begge språk.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt. PHP har mange flere funksjoner en ASP. ASP har ikke støtte for styring av Counter-Strike servere f.eks. (tror jeg i alle fall) + masse anna.

Det eneste jeg har sett ASP brukt noe serlig til er jo Webshop'er.
HeavyD: Selvsagt kan man styre HLDS servere med ASP. Jeg kan ikke få meg selv til å tro at ASP ikke kan bruke sockets. Og uansett hvor mange predefinerte funksjoner som er, kan man fortsatt gjøre det samme.
Eriken's Avatar
Trådstarter
gusto: det jeg mente(kom kanskje litt dumt fram) var at det er 99% "arbeidsledighet" blant php scriptere, mens det bare er 1% blant asp scriptere.
Du har helt rett i at det er fler gratis/billige hoster, programvaren er jo gratis, så seff! Når mann setter opp en IIS server er det som regel ikke det for "å leke" da snakker mann som regel buisness og da er det penger og produktfokusering, tror statestikken ofte hjelper Apache siden et er utallige "leke" domener oppe å kjører".

Men som Tipex også sier
Opprinnelig postet av TipeX
ASP vs PHP er kun og intet annet enn en smaksak siden nøyaktig det samme kan kodes i begge språk.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, API`n til både php og asp gir like mye frihet.. Men du nevnte også at du ikke likte VB syntaxen i asp, det er bare en tilvenningssmak, Jeg programmerer vanlige applikasjoner i C++(av og til Java), som prgrammerer kan du ikke låse deg fast i et miljø vettu!

HeavyD er flott eksempel på en fjortis med en suse box som ha drasser med seg på lan og lager hjemme sider med index.php?side=omMegSelv

siste til gusto: hvorfor har du fjerna peker`n i bosteds infoen din?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av na1t
siste til gusto: hvorfor har du fjerna peker`n i bosteds infoen din?
Vis hele sitatet...
Hehe, snakk om å se alt.
I noen nettlesere ble linjen kuttet over to linjer. Når jeg kuttet den ned til obj.Sted(Bergen); (bl.a Java), istedenfor $obj->Sted(Bergen); (PHP) som jeg hadde først, funker det.
Nå kan ikke jeg svare for andre, men grunnen til at jeg lærte meg PHP fremfor ASP var nokså tilfeldig. Kjente et par som drev å jobbet med det, og de sa selvfølgelig "PHP EIER ASP AZZ!!!11". Nå visste jeg forsåvidt at det ikke nødvendigvis var sant, men jeg fikk tak i FoxServ, som bare var en innstallasjonsfil å kjøre for å få opp en webserver med PHP og MySQL på maskinen min, itillegg til at jeg fant masse bra steder å lære om php (webber/webcafe/webmonkey) i tillegg til disse kameratene jeg hadde som jobbet med det, og kunne hjelpe meg så mye jeg ville.

Før du visste ordet av det var jeg igang med PHP, men dersom du har noen flotte tutorials o.l. på ASP og kan fortelle meg hva man trenger for å kjøre det lokalt (IIS holder kanskje?) så skal du ikke se bort ifra at jeg lærer meg litt av det også.
Opprinnelig postet av zeth
Nå kan ikke jeg svare for andre, men grunnen til at jeg lærte meg PHP fremfor ASP var nokså tilfeldig. Kjente et par som drev å jobbet med det, og de sa selvfølgelig "PHP EIER ASP AZZ!!!11". Nå visste jeg forsåvidt at det ikke nødvendigvis var sant, men jeg fikk tak i FoxServ, som bare var en innstallasjonsfil å kjøre for å få opp en webserver med PHP og MySQL på maskinen min, itillegg til at jeg fant masse bra steder å lære om php (webber/webcafe/webmonkey) i tillegg til disse kameratene jeg hadde som jobbet med det, og kunne hjelpe meg så mye jeg ville.

Før du visste ordet av det var jeg igang med PHP, men dersom du har noen flotte tutorials o.l. på ASP og kan fortelle meg hva man trenger for å kjøre det lokalt (IIS holder kanskje?) så skal du ikke se bort ifra at jeg lærer meg litt av det også.
Vis hele sitatet...
Kan anbefale deg denne siden: http://www.w3schools.com/asp/default.asp
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Vel, jeg kommer med en liten ASP vs PHP her:

PHP er Open Source. Det betyr at alle som vil kan jobbe med PHP, sende inn gode metoder til PHP teamet og gi dem forslag til forbedringer. PHP teamet HØRER faktisk på brukerne sine og du kan føle deg veldig sikker på at oppdatering har blitt gjort i neste release. Før den releasen har kommet finner du garantert en forbedret kode til en funksjon på php.net laget av en bruker.

ASP er ikke Open Source og Microsoft er ikke kjent for å oppdatere ASPkjernen ofte. ASP miljøet er ikke inærheten av PHP miljøet i størrelse, derfor går oppdatering av funksjoner tregere hos ASP, pluss at de nesten helt sikkert ikke kommer med i neste versjon.

PHP har en masse nyttige funksjoner innebygget som sending av mail, hente filer gjennom FTP, og mye mye mer. ASP må bruke 3rd party programmer til dette. Noe som resulterer i dårligere hastighet.

ASP kjøres på en Windowsserver der webserveren, databasen og ASP er installert på maskinen. Programmene blir ikke tilpasset maskinen slik det vil bli gjort i *nix med PHP. Der blir OSet, webserveren, databasen og PHP kompilert og tilpasset PCen til minste detalj gjennom kompileringen. Med andre ord en raskere løsning allerede her.

ASP er bygget på COM arkitekturen, dvs at hvis programmeren oppretter kontakt med en database blir det opprettet et COM objekt. Det betyr en masse prosesser som senker hastigheten. I PHP skjer alt i EN prosess. Det går raskere fordi PHP slipper å samarbeide med mange andre prosesser, alt skjer internt (tråder)(gjelder alle OSer PHP kjører på).

Som sagt er PHP gratis, og kjøres i tillegg som oftest på gratis webservere som f. eks Apache, som er den mest populære webserveren der ute. ASP kjøres på IIS som trenger et Windowsoperativsystem. ASP-programmerere bruker hovedsaklig MSSQL, som koster penger i motsetning til PHP, der MySQL er et valg de fleste programmererne tar. MySQL er open source. MySQL er også nærmere ISO-standarden til SQL enn MSSQL.

PHP er ikke plattformavhengig som ASP. ASP kan bare kjøres på Windowsservere. (Ja, jeg vet om Chilisoft, men det er en dårlig erstatning som ikke støtter nyeste ASP versjon engang.). PHP kan kjøres på Windows, Unix-smaker, Linux og Solaris.

Dette er ikke en "PHP EIER ASP SUGER!!"-post. ASP er et godt språk, og man kan lage nøyaktig det samme med ASP som i PHP. Men jeg synes likevel at PHP har det lille ekstra. Dette er hvordan jeg bestemte å begynne med PHP ettersom jeg ville ha det beste språket (basert på hva JEG synes er viktig). Jeg tror ikke de fleste begynner med PHP på dette grunnlaget. Heller fordi de synes det er "kulere med PHP enn ASP, fordi ASP er Microsoft, ÆSJ!". De kan bare gå og legge seg; de vet ikke hva de snakker om. ASP er et godt språk og ikke et dårlig alternativ. Det finnes mange scriptespråk. Perl, JSP, Python m. fl. ASP og PHP kommer godt ut blandt alle dem.
Opprinnelig postet av Gusto
Dette er ikke en "PHP EIER ASP SUGER!!" post. ASP er et godt språk, og man kan lage nøyaktig det samme med ASP som i PHP. Men jeg synes likevel at PHP har det lille ekstra.
Vis hele sitatet...
Er jo riktig det, at når man har to språk, og det ene har null lisenser bortsett fra gpl så er valget lett. selv om asp kan brukes til å mangt er det andre deler som svikter, f.eks at iis er insecure 3k og at man ikke kan bruke asp og apache.
Eriken's Avatar
Trådstarter
du kommer med gode begrunnelser gusto! og jeg er helt enig med deg i det "det eier det" styret..

Det veldig mange folk som IKKE har peiling tror; er at enten velger du det eller så velger du det... et systemutviklings prosjekt innbærer ofte moduler som er programmert i forskjellige språk, og TRO meg, det er få seriøse domener som BARE kjører linux eller BARE windows OS, de tilbyr begge fordeler på sine fronter. Og et godt system tar seg nytte av dette!

teknologien gi mangfold, ikke begrav dette...
Better than thou.
Opprinnelig postet av Gusto
Jeg tror ikke de fleste begynner med PHP på dette grunnlaget. Heller fordi de synes det er "kulere med PHP enn ASP, fordi ASP er Microsoft, ÆSJ!". De kan bare gå og legge seg, de vet ikke hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Det ironiske her er at 99% av de kidsa bruker Windows XP. :P
Eriken's Avatar
Trådstarter
hehe, true! blir som en slankekur på snickers....
Better than thou.
Genial sammenligning. :P
na1t: Fuck You To! Sant jeg utvikler ikke web systemer (enda ) men det er nok fordi jeg ikke har satt meg ordentlig inn i php enda.

Jeg bruker PHP fordi det fungerer best for meg, siden jeg ikke liker IIS (MASSE sikkerhets hull i den). Og fordi jeg kjører Slack på routeren min, noe som sier at jeg ikke kan bruke ASP på den. Ser liten vits i å ha en ekstra server som kjører IIS.

Jeg synes at det er lettere å få både hjelp og informasjon om PHP enn det er om ASP.

Og som sagt mail, ftp etc. støte inne bygget i PHP. Og at det krever mindre system resurser en APS og IIS.

Grunnen til at det er flere Firmaer som vil ha ASP istede for PHP er nok fordi dem ikke kan se fordelen med et Open Source system. De kjører nok med et M$ system fra før av og vil ikke bruke tid eller penger på å konvertere over til Linux & PHP system.
Eriken's Avatar
Trådstarter
HeavyD: var bare den latterlige påstanden din om at asp ikke hadde støtte for cs-servere.. tror du virkelig php teamet har laget en innebygd funksjon for cs-stats o.l??!?!?

du går lissom rett i fjortiss fella..
Opprinnelig postet av HeavyD
Grunnen til at det er flere Firmaer som vil ha ASP istede for PHP er nok fordi dem ikke kan se fordelen med et Open Source system. De kjører nok med et M$ system fra før av og vil ikke bruke tid eller penger på å konvertere over til Linux & PHP system.
Vis hele sitatet...
ja. folka vil heller bruke mer penger på lisenser etc. enn folka som må til for å bevare ett linux system.
Opprinnelig postet av na1t
HeavyD: var bare den latterlige påstanden din om at asp ikke hadde støtte for cs-servere.. tror du virkelig php teamet har laget en innebygd funksjon for cs-stats o.l??!?!?

du går lissom rett i fjortiss fella..
Vis hele sitatet...
Jeg tokk det bare rett ut av lufta da. Vet at det ikke er det som PHP folka legger mest vekt på. Men det viser bare at de hører på oss brukere. Og mente også ikke at det kunne gjøre det men at den ikke hadde funksjonen innebygget.

Og ha mange millioner som hjelper med testing, respons og idè'er til PHP systemet, betyr ganske mye i forhold til M$ sitt system som bare har de som jobber innen for som utvikler det. Det vil si at PHP har en mye større og raskere framgang. Og at systemet blir mer feilfritt og sikkert.

Og at PHP så kan man få jobber fortere unnagjort ved at man får mange flere ferdig funksjoner. Slik at man slepper å programere ALT selv. Noe som gjør det mye mer atraktivt å jobbe i.

Men ser ikke (ikke så ofte i alle fall) forumer i ASP. Du kan i alle fall ikke nekte for at PHP er mer populært en ASP.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av HeavyD
Og at PHP så kan man få jobber fortere unnagjort ved at man får mange flere ferdig funksjoner. Slik at man slepper å programere ALT selv. Noe som gjør det mye mer atraktivt å jobbe i..
Vis hele sitatet...
ASPprogrammerere får da også tak i mange funksjoner som gjør at at de slipper å programmere alt selv. Dette gjelder jo alle språk, ikke bare PHP. Virker ikke som om du har sjekket ut miljøene til de forskjellige språkene noe særlig. Tar du turen til Hotscripts ser du at ASP ligger på en solid tredjeplass. Og på programmersheaven ligger ASP langt foran PHP. Men det er sant at PHP har et bedre miljø enn ASP sett over det hele.
Opprinnelig postet av Gusto
ASPprogrammerere får da også tak i mange funksjoner som gjør at at de slipper å programmere alt selv. Dette gjelder jo alle språk, ikke bare PHP. Virker ikke som om du har sjekket ut miljøene til de forskjellige språkene noe særlig. Tar du turen til Hotscripts ser du at ASP ligger på en solid tredjeplass. Og på programmersheaven ligger ASP langt foran PHP. Men det er sant at PHP har et bedre miljø enn ASP sett over det hele.
Vis hele sitatet...
Men som sagt er jo kvaliteten på dem også lavere(ikke alle, men en god del). PHP teamet ville jo aldrig lagt inn en funksjon med lav kvalitet. Pluss funksjonene/scriptene som ligger der er jo ikke feil testet eller debuga annet en personen som har lagt det inn. Noe som gir en sikkerhets risk ved å bruke dem.

Så unasett må en gå over dem, bug teste dem etc. Noe som igjen tar tid.
Better than thou.
Hva er det du prater om egentlig? Scriptene på Hotscript? Jeg er en smule forvirret. Og forresten, er det en egen CS del i PHP?
Det er nok ingen egen CS del i PHP nei, det var nok ironi.

Det finnes en klasse til PHP som heter phpQstat, som bruker et program som heter Qstat (som finnes til både windows og linux). Klassen samarbeider med programmet og henter ut informasjon om bl.a. CS servere, og du kan på en veldig enkel måte få ut serverinformasjon ved bruk av det programmet.

Dette er dog på ingen måte noe innebygd i PHP, da ASP like så mye kan bruke Qstat, og noen sikkert kan skrive en slags klasse til ASP for å gjøre det veldig enkelt å hente ut informasjon..
Better than thou.
Det jeg prøvde å få frem. Takk.
Opprinnelig postet av na1t
hvorfor er det så få som lærer seg ASP? snakk om at det er 1% behov for php scriptere og 99% behov for asp scriptere... tjener spenn lett jeg!
Vis hele sitatet...
ASP 1.0 er avskrift av PHP 3.0 så jeg vet ikke hvor stor forskjellen egentlig er, men i et samfunn som bygger på rævvsleiking er det kanskje lett å tro at man kan tjene store penger på scripting i et M$ miljø... uansett er ASP tyvegods på lik linje med nesten alt annet fra M$. eksempel: {
Da vi installerte M$ Word, ble dette gjort med en påstand i bakhodet om at Word Perfect for Windows het Word :-p, Jævla Nazi opplegg!
}

Selv bruker jeg en del php og har ikke stoppet opp på noe som er umulig, jeg har heller ikke problemer med å finne jobber, tingen er vel rett og slett det at hvis man scripter for å tjene penger så heter det ikke scripting, men planlegging og omstrukturering av infrastruktur.

Tror nok "na1t" burde lese Noam Chomsky "Manufacturing Consent" ( http://www.google.com/search?hl=en&l...oam+Chomsky%22 ) og få seg et perspektiv... det reelle forholdet er nok mer 50/50... selv om markedet som regel ligger på ca 60/40 i Apache favør og IIS disfavør.

Jeg vil også stille spørsmål ved hvorfor bør man lære seg ASP? ( Passive Server Pages som kan legges hos Passive ISP ( Betegnelsen på en ISP som stadig mister kunder på grunn av egen telefonsvarer og mangel på non-silicon-based-personell ) )

Hva er vitsen? Har du sjekket hvor enkelt det er å søke og hvor lisensfritt det er å bruk php på www.php.net???
Sist endret av fxxked; 8. mars 2003 kl. 20:07.
Better than thou.
Tror de fleste har problemer med å ta deg seriøst med tanke på hvordan du ordlegger deg. I min hjerne får alle som sier M$ automatisk fjortisstempel.
M$ blir brukt i linux/open source miljøet for å legge trykk på hvor my en hater Microsoft. Har ingen ting med "fjortis faktoren" å gjøre.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av HeavyD
M$ blir brukt i linux/open source miljøet for å legge trykk på hvor my en hater Microsoft. Har ingen ting med "fjortis faktoren" å gjøre.
Vis hele sitatet...
10 print "lololololololololololol"
20 goto 10
Better than thou.
Elsken a, det har alt med fjortisfaktor å gjøre. En seriøs person innenfor et hvilket som helst miljø vil aldri gjøre noe slikt mot en motpart for å bevise hvor mye en hater den andre parten.
Jeg ser at det ser ut til at man glemmer at de fleste brukerne av PHP, kun benytter en dialektisk avart av PHP som kalles: .phtml

Denne dialektiske avarten kjennetegnes ved at man kun bruker PHP til å generere dynamisk HTML, .php trenger egentlig ikke vises på web, men kan foreta automasjonsprosesser, som backup, vedlikehold o.l.

M$ blir brukt for å understreke _brownnosing_-faktoren i USA's manglende evne til å slå ned på økonomisk kriminalitet i eget land. Hvorfor har vi Tekno Junkies?

BTW: Glemte visst å fortelle at jeg også har laget større løsninger i ASP og Lasso, begge språkene finner jeg ganske så klønete, både i innsnevret kompatibilitet _&&_ skrivemåte.
Sist endret av fxxked; 8. mars 2003 kl. 21:07.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av HeavyD
M$ blir brukt i linux/open source miljøet for å legge trykk på hvor my en hater Microsoft. Har ingen ting med "fjortis faktoren" å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg blir feil. Det er de med "fjortis faktorer" som "hater" Microsoft. "M$ sucker, jeg bruker linux og er l33t" .
Respekt til deg kommer i allefall ikke fra min retning.
Jeg liker GNU/GPL og BSD-lisensen, men det betyr ikke at jeg hater Microsoft. Jeg respekterer dem, de har faktisk kommet med et OS som ikke er SÅ råttent som dere skal ha det til. GUIet er det mest brukervennlige som finnes, og spiller en stor rolle for de fleste. Ja, jeg vet at det er tungt kodet og ikke verdens sikreste, men er *nix videre sikkert uten at brukeren har satt opp systemet skikkelig? Nei. Operativsystemet blir så sikkert som brukeren selv vil gjøre det til. Men siden GNU/Linux og BSD er wide open blir det selvsagt lettere å skreddersy operativsystemet sitt.

Jeg liker ikke måten Microsoft har skaffet seg en del av markedet sitt ved å kjøpe opp konkurrenter og presse dem ut ved hjelp av andre ymse midler, også ulovlige. Men du ser ikke meg gående rundt og kaller Microsoft for M$ fordet. Jeg vil tross alt prøve å holde meg på et noenlunde respektabelt nivå.

Og dem som sier at Microsoft suger fordi produktene deres koster penger, så sier jeg "Hva så?". De skal vel overleve de også. Man ser RedHat/Mandrake/Lindows, de prøver også å selge sitt produkt. De overlever ikke på luft og kjærlighet. Vi lever tross alt i en kapitalistisk verden. Når dere kommer ut i jobb senere, gjerne i en programmeringsjobb ser dere fort at det ikke er lett å overleve på å utvikle åpne systemer.

Poenget mitt var vel at de fleste som kaller Microsoft for M$ og hater dem har ikke helt skjønt hva det går i.
Det er IRC snakk ja, men det blir brukt. Gjorde i alle fall det (lenge siden jeg var på #linux.no).
Det er bare å lese her ( APOCALYPSIS IOANNIS 13, 18 ):

http://www.vatican.va/archive/bible/...nis_lt.html#13

Hvem er det som snakker om fjortisfaktor???
En guttunge som er 10 yngre enn meg?
Og som kanskje ikke ser bak fram på et kakefat?
Sist endret av fxxked; 8. mars 2003 kl. 21:06.
Hva er det med dette fjortiss greiene? Kan man ikke si sin mening uten å skrive det likt som alle andre? Trode det var tanken bak det hele som telte. Ville du tatt en annen person mer useriøs om han hadde snakket en anna dialekt en du?

Jeg er heller ingen forbana fjotiss for den saks skyld.

Når man skriver mye på IRC og bruker den slags ord, så blir det en salgs vane ut av det.
Eriken's Avatar
Trådstarter
fxxked: ok, så du har lest bibelen og anti kommerse/kapitalisttiske atrikkler skrevet av professorer som har hatt for mange ensom turer til hytta i skogen....
pass på så du danner deg et politisk bilde som er formet av tolking av både venstre og høyres siden`s ideologier!

Og i bunn og grunn går alt ut på å sette mat på bordet. det klarer MS meget bra, kanskje litt for bra for å være helt ærlig, men du vet jo større du er, jo fler er det som vil yppe med deg...!?
Jeg har aldri brukt IRC, noen av dem jeg har forelest for har brukt det, og oppmuntret meg til å være med, men jeg har aldri gått lengre enn til å se dem i "action."

Det er vel ikke det at M$ ikke kan, men det Amerika er bare 250 mill mennesker, de har ingen selvdisiplin og da jeg sist var i California solgte dem 3 for prisen av to, nesten uansett hvilken artikkel det måtte gjelde. Amerika produserer forholdsvis lite, det er land basert på salg. Verden er større.

Chomsky er ikke anti-kommers, vitsen er å se helheten, ikke bare det ferdig tygde fra US.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
heavyd: du glemmer det faktum at på IRC er det bare fjortisser, ihvertfall på #linux.no.. og ergo så blir det automagisk fjortisspreik
nso innrømte nettop at han er fjortiss
spellingnazi
canonix's Avatar
Opprinnelig postet av fxxked
ASP 1.0 er avskrift av PHP 3.0 så jeg vet ikke hvor stor forskjellen egentlig er...
Vis hele sitatet...
knis.
Er det kanskje IT-Akademiet du har forelest på ?
noen foretrekker asp, andre php.. kommer helt an på hva en starter med, og hvilker språk en liker..

ser ingen poeng i og diskutere hvilket språk som er best, da en kan gjøre det meste man vil med begge.

forsåvidt er jeg enig med både na1t og gusto..
Better than thou.
Opprinnelig postet av fxxked
Hvem er det som snakker om fjortisfaktor???
En guttunge som er 10 yngre enn meg?
Og som kanskje ikke ser bak fram på et kakefat?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev som svar på PM'en du sendte meg, som forøvrig var utrolig moden (og ja, det var sarkasme i tilfelle du ikke forsto det), så er fjortis en state of mind, ikke en alder. Om du er 29 eller 14 har lite å si når du oppfører deg som en jævla tulling. Guttunge? Haha, dagens latter.
Altså, ASP og PHP er helt jevngode språk og det eneste som virkelig skiller de er lisensene. Jeg helt personlig foretrekker å kode i PHP så jeg slipper å bry meg om lisenser når jeg selger ett system.

Og med M$ så er det rett og slett umodent å diskutere når du ikke klarer å skrive Microsoft når det er det du mener.
Opprinnelig postet av fxxked
M$ blir brukt for å understreke _brownnosing_-faktoren i USA's manglende evne til å slå ned på økonomisk kriminalitet i eget land.
Vis hele sitatet...
Ber om at hvis man skal uttale seg at man leser hele innlegg.
Better than thou.
Vi har sett det, og det er pure bs så bare slækken.