Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6213
vet dere om no kult i polen og om det selges springkniver å sprit der til de under 18. skal også til tyskland.

kan ikke disse reglene med fly og slikt, men man kan vel ha kniv i den bagasjen som sendes ikke håndbagasjen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I tyskland er det 16 årsgrense på øl, 18 på sprit.

Kniv i innsjekka bagasje er lovleg, men tollerane vil beslaglegge (og evt bøtelegge) dersom dei finn springknivar når du kjem til norge.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det er som regel ikke noe problem å få kjøpt sprit i Polen om du er under 18. Loven sier imidlertid at du må være 18, og det er selvfølgelig et kriterium at du ikke ser purung ut.
Springkniver får du også tak i uten leg.

Polen er et stort land, så det hadde vært kjekt å få litt mer info om hvor du skal.

I Tyskland får du kjøpt øl på automat, så det sier seg selv at man ikke er veldig streng med tanke på alkoholsalg.

edit: Oppdaterte posten litt. Slashdot kom meg visst i forkjøpet på mye av det jeg skrev.
Sist endret av Dekilaz; 30. august 2006 kl. 17:58.
Øl og sprit er særdeles billig i polen. Et par bekjente som sa at en halvliter utepils lå på ~5-7 NOK.
Er vel ikke dyrere når det kommer til butikkpris. Sprit mente de var rundt 50,- NOK for 0,5l 40%.
Hmm, jeg var i polen når jeg var 15, og jeg så ikke spesielt ut som at jeg var eldre. Jeg kjøpte GT på en bar, jeg prøvde også å kjøpe annen sprit, og det var ikke noe problem, det eneste var at moren min var med, så jeg fikk ikke med meg noe hjem. Men det er fult mulig...
Ps: Hvis du leter etter toll regler, kan du enten bruke din venn Google eller politiet.no
Sist endret av n1ce; 30. august 2006 kl. 17:52.
Toll regler:

Under 18 år: ingen alkohol eller tobakk.. Sukkervarer vil jeg tro er inntil 10kg eller noe..
18år: 2liter øl og 2liter vin eller 4liter øl hvis ingen vin. 3 liter vin hvis ingen øl. Her gjelder all alkohol inntil 22% alkohol. Alkohol over 22% er ikke lov for en person under 20år.

fra 20år og oppover. 1 liter sprit i tilegg er det det samme som for atten år.

200sigaretter.
5pakker rulletobakk.
6 bokser snus.
50pk rullepapir.
bruktbil's Avatar
Trådstarter
55 0
Sitat av slashdot
Kniv i innsjekka bagasje er lovleg, men tollerane vil beslaglegge (og evt bøtelegge) dersom dei finn springknivar når du kjem til norge.
Vis hele sitatet...
men det er vell bare stikkontroller de tar. de kan jo ikke sjekke hver en bag. og når de beslaglegger så får jeg vel resten med meg?

er ikke helt sikker på hvor vi skal men det skal jeg finne ut.

det er sprit jeg er ute etter, men jeg kan jo få tak i det her.
Ah, polen, GLED DEG! Fantastisk land. Stortsett alt er billigere der nede, vell og merke om du vet hvordan du pruter samt holder deg unna øvre middelklassens handlegater. Får lett kjøpt lunte, svart krutt og pepperspray, bare for å nevne noe. Pepperspray fåes også forøvrig i Tyskland lisensfritt.
Sitat av naits360
men det er vell bare stikkontroller de tar. de kan jo ikke sjekke hver en bag. og når de beslaglegger så får jeg vel resten med meg?

er ikke helt sikker på hvor vi skal men det skal jeg finne ut.

det er sprit jeg er ute etter, men jeg kan jo få tak i det her.
Vis hele sitatet...
Er bare stikkprøver ja... Har aldri blitt sjekka jeg men du kan jo være uheldig:s
bruktbil's Avatar
Trådstarter
55 0
Sitat av preboa
Er bare stikkprøver ja... Har aldri blitt sjekka jeg men du kan jo være uheldig:s
Vis hele sitatet...
leste på wikipedia at noen sprinkniver er slik at det ikke vises så godt at de er det, håper at tollerne er veldig dumme.
Sitat av naits360
leste på wikipedia at noen sprinkniver er slik at det ikke vises så godt at de er det, håper at tollerne er veldig dumme.
Vis hele sitatet...
Tollerene er noen smarte dyr :P De har brukbar kontroll på det meste av smugle måter o.l

Har funnet ut at det beste er å være dønn ærlig om man har med seg for mye tobakk for eksempel. hadde med meg 20 esker snus. De skulle sjekke bagen min.

Sa bare ifra at jeg desverre hadde kjøpt med meg litt for mye snus. Fikk bare beskjed om at det gikk fint, men at jeg måtte huske på reglene neste gang
bruktbil's Avatar
Trådstarter
55 0
Sitat av NoKeR
Tollerene er noen smarte dyr :P De har brukbar kontroll på det meste av smugle måter o.l

Har funnet ut at det beste er å være dønn ærlig om man har med seg for mye tobakk for eksempel. hadde med meg 20 esker snus. De skulle sjekke bagen min.

Sa bare ifra at jeg desverre hadde kjøpt med meg litt for mye snus. Fikk bare beskjed om at det gikk fint, men at jeg måtte huske på reglene neste gang
Vis hele sitatet...
er sikkert strenger når en 16 åring kommer med springkniver og sprit.
OT fra helvete: Har denne springkniven noe med den skamteite "jeg skal banke 2 stykk med 10 venner men tør ikke pga lapp hjem" ?
Isåfall skal du vite at å smugle våpen er alvorligere enn å banke to forsvarsløse nerder, og lappen moren din får med hjem da er mye skumlere. Samme om du skal skremme de to med kniv forresten.
Sist endret av Sot-Jo; 2. september 2006 kl. 19:22.
OFFT: "Har googla litt, men ennå ikke funnet ut hva en springkniv er, bilder?"

ONT: "Jævli vansklig å få med seg i karting, evnt 6-8 20pk med fra polen til Norge med De hvite bussene?"
Sitat av Sot-Jo
OT fra helvete: Har denne springkniven noe med den skamteite "jeg skal banke 2 stykk med 10 venner men tør ikke pga lapp hjem" ?
Isåfall skal du vite at å smugle våpen er alvorligere enn å banke to forsvarsløse nerder, og lappen moren din får med hjem da er mye skumlere. Samme om du skal skremme de to med kniv forresten.
Vis hele sitatet...
nei nei nei, det var en annen kar som skulle banke 2 nerder sammen med mange venner.
Sitat av Planken
OFFT: "Har googla litt, men ennå ikke funnet ut hva en springkniv er, bilder?"

ONT: "Jævli vansklig å få med seg i karting, evnt 6-8 20pk med fra polen til Norge med De hvite bussene?"
Vis hele sitatet...
http://images.google.no/images?svnum...&btnG=S%C3%B8k
Der er det bilder av springkniver (switchblade på engelsk).

Er jo også en sjanse for at de sjekker turbusser, men veit ikke om de ser gjennom all bagasje, eller om de bare tar "stikkprøver" på noen.
Var i polen i April med hvite busser. Alt du vil ha er overalt. Som 15 åring satt jeg på pub om kvelden , drikke er überbillig (5 spenn på bensinstasjon) og en røykpakke kosta under 10 spenn! Om du reiser med hvitebusser og dere reiser med dobbeltdekker så er det et panel foran i andreetasjen som kan skrues av, hvor man kan legge kniver o.l. Med mindre tollerne skal demontere bussen vil de ikke finne det. BTW: Reiselederen maste om at vi ville bli stoppet og at alle måtte ut av bussen hele turen, men det skjedde aldri. De som ga fra seg springknivene før vi kom til grensa ble dritsur
Som sagt, skal til polen nå i okt. og lurer selvfølgelig på en del..
1. Hvor er det mulig å få tak i springkniver, og til hvilken pris?
2. Noen som idetheletatt har blitt stoppa over grensa Polen/Norge?

Off-topic, men forventer still svar:P

Edit: Selges det Absinth(Ekte, med psychadelisk virkning) i Polen?
Sist endret av Planken; 3. september 2006 kl. 20:31.
Sitat av Planken
Som sagt, skal til polen nå i okt. og lurer selvfølgelig på en del..
1. Hvor er det mulig å få tak i springkniver, og til hvilken pris?
2. Noen som idetheletatt har blitt stoppa over grensa Polen/Norge?

Off-topic, men forventer still svar:P
Vis hele sitatet...
Springkniver selges ved boder i byen. Om du vil ha bedre kniver finnes det sverd/kniv butikker. Noe er også på suvenirbutikker. Det var slik det var i Krakow.

jeg har ikke blitt stoppet ved grensen, og kjenner ingen som er blitt det.
Sitat av lovebadger
Springkniver selges ved boder i byen. Om du vil ha bedre kniver finnes det sverd/kniv butikker. Noe er også på suvenirbutikker. Det var slik det var i Krakow.

jeg har ikke blitt stoppet ved grensen, og kjenner ingen som er blitt det.
Vis hele sitatet...
mener du slike jalla shapper? hvor utlendinger (no offence) selger billige ting?
Sitat av lovebadger
Var i polen i April med hvite busser. Alt du vil ha er overalt. Som 15 åring satt jeg på pub om kvelden , drikke er überbillig (5 spenn på bensinstasjon) og en røykpakke kosta under 10 spenn! Om du reiser med hvitebusser og dere reiser med dobbeltdekker så er det et panel foran i andreetasjen som kan skrues av, hvor man kan legge kniver o.l. Med mindre tollerne skal demontere bussen vil de ikke finne det. BTW: Reiselederen maste om at vi ville bli stoppet og at alle måtte ut av bussen hele turen, men det skjedde aldri. De som ga fra seg springknivene før vi kom til grensa ble dritsur
Vis hele sitatet...
var det noen som GAV dem fra seg, helt frivillig? koster knivene mye?
Sitat av naits360
mener du slike jalla shapper? hvor utlendinger (no offence) selger billige ting?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder boder er det sjelden noe annet. Men det var "utlendinger" overalt i Polen..

Sitat av naits360
var det noen som GAV dem fra seg, helt frivillig? koster knivene mye?
Vis hele sitatet...
Reiselederen frika noen ut om at de kom i fengsel osv.. Så sa hun at de kunne komme til hun med dem så skulle hun kaste dem. Og noen gjorde det, men de kosta ikke mer en 50 - 100 kr. En annen ting hun sa var at hun hadde sett noen ha med seg springkniver på bussen, og at hun ville be tollerne sjekke bussen om ingen ga fra seg kniver..LOL
Sitat av Random
Reiselederen frika noen ut om at de kom i fengsel osv.. Så sa hun at de kunne komme til hun med dem så skulle hun kaste dem. Og noen gjorde det, men de kosta ikke mer en 50 - 100 kr. En annen ting hun sa var at hun hadde sett noen ha med seg springkniver på bussen, og at hun ville be tollerne sjekke bussen om ingen ga fra seg kniver..LOL
Vis hele sitatet...
Ja, er alltid sånn med reiseledere, mest fordi de vil unngå masse oppstyr på grensa osv.
men da er jo jeg ready to come home med springkniv og tobakk da
Btw. hva er grensa for hasj, for at det ikke skal gå under dealing? 7g og nedover, da er det til pers. bruk eller?
Du kan få et sant helvete med Tyske tollere hvis du har med deg sprettkniv eller softgun. Jeg vet om noen som ble stående på grensa i nesten et døgn fordi det ble funnet softgun-kuler i bussen dems. Man må ha - som i Norge - våpentillatelse for å bære softgun. De er bare enda strengere på det der nede.
Sist endret av Deezire; 3. september 2006 kl. 21:14.
Wtf? Deezire, er du sikker på dette? Tok med meg Softgun fra hellas til Norge, uten stress at all.. eneste tollerne spurte om, de spurte pent også, var om mormi kunne bli med dem inn på et rom for å åpne bagasjen så de kunne sjekke hva den pistollignende saken var!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I noreg treng du ikkje våpentillatelse for softgun/luftvåpen. Det er nok å vere over 18 år for å eige eit slikt våpen...