Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 24812
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Lurer på hvilke relevans Google Adwords har i forhold til SEO? Hadde en diskusjon med den ene konsulenten vår som mente av Google Adwords var det samme som SEO og at det var bortkastet tid å fokusere på å optimalisere søkeresultatene når vi heller kunne betale Google "X"antall tusen i året for å slippe det. Følte ikke dette helt stemte etter å ha lest tråden her inne på Freak. Noen som kan forklare litt?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber mye med Adwords også. Adwords er fantastisk, hvis du vet hvordan du skal bruke det - og det er vanskeligere enn man først tror.

Aller først: Adwords har ingen (!) påvirkning på SEO. Overhodet. Mange tror at Google har en "link" her, men det stemmer ikke.

Adwords er den fremhevede boksen over - og til høyre - for søkeresultatene. Typisk sett er bakgrunnsfargen svakt gul.

Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hvis du betaler for reklame hos Google, dukker du opp øverst i søkeresultatene. Problemet er bare at resultatet blir presentert inni en gul boks med andre sponsede resultater.

Nå har ikke jeg statistikk på hvor ofte brukere trykker på slike annonser, men jeg vet med meg selv at jeg ekstremt sjelden trykker på dem, jeg velger stort sett det første resultatet under denne boksen. I tillegg vil ikke disse annonsene vises til brukere med AdBlock aktivert. Både SEO og Adwords koster penger, så man må jo selvfølgelig gjøre en avveining om hva som er gir mest valuta for pengene. Stormen kan sikkert utdype.

Når det er sagt, så kan du med utgangspunkt i denne tråden gjøre en rekke grep selv, uten at det koster deg en krone.
Vis hele sitatet...
Det varierer fra nisje til nisje, men typisk sett trykker 20% på reklamen - og 80% på de organiske søkene. Så det er mange som trykker på reklamen, selv om vi (smartingene) ikke gjør det Hvis man da tenker et søk som kanskje har et søkevolum på 100.000 søk i måneden, og du kan ligge øverst på 20.000 av disse, så sier det seg selv at Adwords fungerer bra.
Sist endret av Stormen; 29. august 2013 kl. 20:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan anbefale inbound.org for de som er interesserte i SEO og annen markedsføring på nett/mobil.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pagerank ranges etter backlinks?
For eksempel; det hadde lønnet å fått en samarbeidspartner med en nettside som har pagerank 2, iforhold til en nettside med pagerank 1?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Pagerank ranges etter backlinks?
For eksempel; det hadde lønnet å fått en samarbeidspartner med en nettside som har pagerank 2, iforhold til en nettside med pagerank 1?
Vis hele sitatet...
PageRank baseres på backlinks ja; kvantiteten og kvaliteten på disse.

Og ja, det hadde absolutt lønnet seg å få en PageRank 2 link enn en PageRank 1 link... PR2 er sikkert 2-3 ganger så mye verdt som PR1 - og PR3 er 2-3 ganger så mye verdt som PR2 (osv...). PageRank øker eksponensielt fra 0 til 10, men summen av alle lenker på nettet er 1. Så PageRank kan aldri oppstå eller forsvinne av seg selv, kun overføres fra nettsted til nettsted.

Gjør for øvrig oppmerksom på at det er lenge siden PageRank var det eneste rangeringskriteriet i søkeresultatene; nå finnes det hundrevis/tusenvis av andre parametere. Domain age, sosiale signaler, hvor nettstedet er hostet, din søkehistorikk, etc, etc. Men jeg har i denne guiden holdt meg til PageRank, fordi det er den letteste måten å forstå "autoritet" på...
Sitat av Stormen Vis innlegg
...din søkehistorikk...
Vis hele sitatet...
Kan du utdype litt om dette? Hvordan skal min søkehistorikk ha noe å si for autoriteten til mitt nettsted?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Svaret er Google tenker jeg nok..

Den lagrer vel søkehistorikken din, og legger relevante nettsider lenger opp i søkeresultatene dine.
Hvor mye dette prioriteres, eller har noen innvirkning er vel en annen sak.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Stormen Vis innlegg
PageRank baseres på backlinks ja; kvantiteten og kvaliteten på disse.

Og ja, det hadde absolutt lønnet seg å få en PageRank 2 link enn en PageRank 1 link... PR2 er sikkert 2-3 ganger så mye verdt som PR1 - og PR3 er 2-3 ganger så mye verdt som PR2 (osv...). PageRank øker eksponensielt fra 0 til 10, men summen av alle lenker på nettet er 1. Så PageRank kan aldri oppstå eller forsvinne av seg selv, kun overføres fra nettsted til nettsted.
Vis hele sitatet...
Akkurat den klarte jeg ikke og forstå, kunne du forklart litt når du engang har tid?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Akkurat den klarte jeg ikke og forstå, kunne du forklart litt når du engang har tid?
Vis hele sitatet...
Dette er matematikk og logikk, men jeg skal forsøke å forklare.

Tenk deg en sirkel av 1.000.000 nettsteder og linker til hverandre i forskjellige mønstere. De har forskjellig PageRank mellom 0 til 10, men summen av dette nettverket (dvs. summen av all PageRank) er fortsatt 1. For at noen av nettstedene skal ha 10, så betyr det at ekstremt, ekstremt mange nettsteder må ha PageRank 0. Sagt på en annen måte: "normalen" er å ha PageRank 0 - og at over 1 må sies å være "over normalt".

Dette betyr at for at du skal få høyere PageRank, så må du faktisk "stjele" PageRank fra andre - og dette gjør du ved å skaffe deg lenker fra de. De overfører da deler av sin PageRank til deg; eller - ordet "viderebringer" er bedre å bruke.

Les mer om PageRank-formelen og -distribusjonen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/PageRank

Det hele er ekstremt interessant.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Stormen Vis innlegg
Og jeg ville ikke hatt noen forhåpninger om å tjene "mye" penger. Det er først når du har Pagerank 5 og cirka 1 million undersider at du kan tjene 20-30.000 kr i måneden. Og det er en sinnsykt stor jobb.

Men: hvis du jobber jevnt og trutt og klarer å lage 5-10.000 undersider, og f.eks. har Pagerank 4, så vil du kunne tjene 20-40.000 kr i året (sånn roughly estimert)..
Vis hele sitatet...
Først og fremst, en bra tråd!

Men, at det kreves 1 million undersider for å tjene 25.000 i måneden er vel ganske feil

Det handler vel så mye om å finne riktige nisjer som betaler bra enten per klikk eller lead. Og da gjerne uten så alt for mange konkurrenter...