Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2820
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ja, jeg har googlet og googlet, og jeg begynner å gå lei av å lese hvordan molekyler ser ut i sine forskjellige stadier (states of matter), uten å få svar på dette i samme slengen, så jeg slenger det ut her.

Kjernen i det jeg lurer på er; hvorfor er molekyler i forskjellige states of matter ved romtemperatur?

Altså; hva gjør at hydrogen er en gass, mens jern f. eks er solid? Jeg har fått med meg at det er noe med hvor tett de er sammen, men hvorfor er jern tettere? Hva gjør at atomer/molekyler binder seg på denne måten "bare" på grunn av forskjell i antallet protoner, nøytroner og elektroner? Hvis dette er ett dyyypt tema, kan noen peke meg i retning av noe lesestoff? Helst på nett.

Og ja; jeg vet at gass beveger seg fritt, flytende beveger seg løst, men fortsatt ikke fritt, og solid beveger seg bare litt, eller kanskje ikke noe i det hele tatt (dårlig å forklare, men jeg har ikke misforstått denne delen, selv om jeg kanskje forklarer feil). Har lest det en 15-20 ganger over de siste 2 dagene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort forklart bindingstypen mellom atoma i stoffet, og kor stor energi som skal til for å få dei til å rive seg laus. Temperatur er eit mål på energien i massen din, og fasen er avhengig av om den energien er større enn bindingsenergien. Hydrogen har låg bindingsenergi og går lett over i gassfase, medan jern må opp i eit par tusen grader før energien er stor nok til å lausrive atomer.

https://en.wikipedia.org/wiki/State_...amental_states
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Nå er jeg nok idiot, men hva skaper forskjellig bindingsenergi? Såvidt jeg har forstått kan du ha stoffer med høyere atomnummer enn jern som fortsatt er en gass.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Såvidt meg bekjent (og så enkelt forklart jeg skjønner det) er det elektromagnetisme, en av de fire grunnleggende naturkreftene vi kjenner til, og forskjellen mellom (hvor stor) negativ og positiv ladning du enten har i elektron eller atomkjernen som forårsaker de kjemiske bindingene; den elektrostatiske kraft. Uten at jeg har så veldig dyptgående kunnskap om emnet, så tror jeg, uten å sjekke dette opp noe videre, at et viktig nøkkelord er nettopp forskjellen.
Sist endret av m0b; 10. juni 2014 kl. 08:53.
Les deg opp på intermolekylære krefter, (Van der Waalske krefter), da vil du nok få en mye bedre forståelse av det. Et ganske bredt tema.
Søk opp noen fasediagram på nettet, så kan du visuelt se forutsettingene for de forskjellige stoffene.

https://www.google.com/search?tbm=is...o:1&gws_rd=ssl
kjedelig streiting
Sitat av Choobe Vis innlegg
Ja, jeg har googlet og googlet, og jeg begynner å gå lei av å lese hvordan molekyler ser ut i sine forskjellige stadier (states of matter), uten å få svar på dette i samme slengen, så jeg slenger det ut her.

Kjernen i det jeg lurer på er; hvorfor er molekyler i forskjellige states of matter ved romtemperatur?

Altså; hva gjør at hydrogen er en gass, mens jern f. eks er solid? Jeg har fått med meg at det er noe med hvor tett de er sammen, men hvorfor er jern tettere? Hva gjør at atomer/molekyler binder seg på denne måten "bare" på grunn av forskjell i antallet protoner, nøytroner og elektroner? Hvis dette er ett dyyypt tema, kan noen peke meg i retning av noe lesestoff? Helst på nett.

Og ja; jeg vet at gass beveger seg fritt, flytende beveger seg løst, men fortsatt ikke fritt, og solid beveger seg bare litt, eller kanskje ikke noe i det hele tatt (dårlig å forklare, men jeg har ikke misforstått denne delen, selv om jeg kanskje forklarer feil). Har lest det en 15-20 ganger over de siste 2 dagene.
Vis hele sitatet...
Som folk sier har det ganske mye med bindinger mellom atomene å gjøre. Metallatomene sitter i en slags klynge med et "nett" elektroner rundt. Dette gjør at de som oftest har svært høyt smeltepunkt, og at de leder strøm godt(elektronene som blir forskjøvet). Skal ikke si så mye om metaller, men vil tro dette igjen har noe med hvordan orbitalene fylles på eller så.

Ellers så er det svært lurt å se elektronegativitetene til atomene, da disse vil fortelle styrken på bindingen. H-H vil ikke ha noen forskjeller i elektronegativitet, og det vil kun være svake, Van Der Waalske krefter, som holder atomene sammen.
Sist endret av legalize_it; 10. juni 2014 kl. 15:33.