Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 8147
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg har i det siste sett gjentatte saker i NRK hvor det virker som om hovedfokuset deres er å ta opp problemer rundt barnevernet, alt fra innvandrerfamilier som får ungene fratatt uten grunnlag, unger som blir sendt på avrusning uten noen ordentlig begrunnelse etc.

Har NRK noe imot barnevernet, eller er det bare jeg som overreagerer?

Skal sies: jeg har null problemer med at slike ting tas opp i media, men jeg synes at det store fokuset dems virker litt rart.

Linker til noen av sakene jeg har sett der i det siste:
http://www.nrk.no/magasin/barnediplomatiet-1.11646814
http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/md...214/04-03-2014
http://www.nrk.no/fordypning/kraftig...nkt-1.11585118
http://www.nrk.no/fordypning/_-barne...ser-1.11575525
Dagbladet eller VG skriver som regel bare om saker som vil gi høye klikk, for eksempel blogg sladder, spennende video også litt om dekkende saker.

Nrk følger faktisk opp sakene selv etter en god stund, nrk skriver ikke om Rannveig har irritert hjembygda osv, med det får nrk bedre tid til å faktisk ta opp viktige saker, som barnevernet også videre..

Du ser hva jeg skal fram til?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dagbladet eller VG skriver som regel bare om saker som vil gi høye klikk, for eksempel blogg sladder, spennende video også litt om dekkende saker.

Nrk følger faktisk opp sakene selv etter en god stund, nrk skriver ikke om Rannveig har irritert hjembygda osv, med det får nrk bedre tid til å faktisk ta opp viktige saker, som barnevernet også videre..

Du ser hva jeg skal fram til?
Vis hele sitatet...
Jaja, men synes det bare er stort fokus på det, det virker litt unormalt for meg

Jaja, får vel leve med at NRK faktisk er en god nettavis da ^^
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Kanskje journalistene deres mener at enkelte av barnevernets metoder er tvilsomme og shady, og ønsker å ta det opp? Kan også være tilfeldigheter at det blir en del om det samtidig.
Det er jo supert at NRK setter barnevernet i søkelyset. Det er en tragedie om barn som havner i dårlige situasjoner på grunn av feil i papirarbeidet osv. Det er dessuten helt naturlig at NRK virker negative til barnevernet, ettersom de kun skriver negative saker om den. Grunnen er selvfølgelig at det ikke er nyheter å skrive om de gangene de gjør jobben sin ordentlig og riktig.
Barnevernet er lett å hakke på fordi de ikke kan forsvare seg. Vi hører kanskje bare om 10% av det bvt gjør.

Uten bvt så tror jeg mange barn hadde hatt det vondt.

NRK hakker ikke mer 3 andre og en gang i blant treffer dem rett.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Barnevernet er lett å hakke på fordi de ikke kan forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Så lenge det ikke er snakk om enkeltsaker og taushetsbelagte opplysninger så er det ikke noe problem for barnevernet å svare for seg seg på en ordentlig måte fra seriøse aktører som NRK. Det er noe helt annet når det kommer til blogger, facebook-innlegg og andre typer media som ofte opptrer uredelig og stiller spørsmål som er umulig å svare på og som du sier "hakker" på barnevernet av forskjellige grunner.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Offentlige etater er fritt vilt i Norge
Var på tide! Barnevernet gjør mange overgrep og det er ikke greit. Mange barn ville kanskje hatt det vondt UTEN barnevernet, men er det bedre at barn lider UNDER barnevernet? vet ikke hva som er det verste jeg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Barnevernet er lett å hakke på fordi de ikke kan forsvare seg. Vi hører kanskje bare om 10% av det bvt gjør.

Uten bvt så tror jeg mange barn hadde hatt det vondt.

NRK hakker ikke mer 3 andre og en gang i blant treffer dem rett.
Vis hele sitatet...
Absolutt - på den annen side gjør de feil som alle andre, men konsekvensene av det blir litt mer dramatiske. Feil i prosedyrene kan føre til at folk mister omsorgen for barna sine, og det skal virkelig ikke gå an.
Godt spm black horse. Jeg mener at, og misforstå meg rett, er noe som vi må leve med, men ikke akseptere.

Jeg mener og bvt blir brukt veldig mye feil, her jeg bor og jobber liker bvt best å være rådgivere og å hjelpe, helst så tidlig som mulig. Dermed inngår vi at saker blir stygge.

Men andre steder vet jeg at de ikke er gode på rådgivning og kommer inn altfor sent. Da går det gæli.

Men nå skal man huske at media kan angripe bvt og andre etater hardt og ensidig. Taushetsplikten er streng.
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Var på tide! Barnevernet gjør mange overgrep og det er ikke greit. Mange barn ville kanskje hatt det vondt UTEN barnevernet, men er det bedre at barn lider UNDER barnevernet? vet ikke hva som er det verste jeg.
Vis hele sitatet...
nå gjør vel barnevernet mye godt også.. men dette kommer dessverre aldri frem. er kunn ett fåtall negative saker som kommer frem.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå gjør vel barnevernet mye godt også.. men dette kommer dessverre aldri frem. er kunn ett fåtall negative saker som kommer frem.
Vis hele sitatet...
Det at en offentlig etat gjør jobben sin burde vel ikke være en nyhet?
Eller mener du at hver gang noen får utbetalt penger fra NAV, eller hver gang bussen kommer tidsnok så bør det komme på nyhetene?
Derimot hvis et offentlig organ som barnevernet er preget av ukulturer, feilbehandlinger eller generell mangel på respekt for mennesker og sine egne retningslinjer, så burde det absolutt bli blåst opp i media for å sette fokus på problemet.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå gjør vel barnevernet mye godt også.. men dette kommer dessverre aldri frem. er kunn ett fåtall negative saker som kommer frem.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men som andre sier så skal dem ikke hylles å hedres for noe som i bunn og grunn er jobben dems!

Og av det jeg har sett(både på internett og i det virkelig liv) så er det VELDIG mange saker som kunne vært behandlet helt annerledes.

Mitt personlig forhold og oppfatning av barnevernet er at de ikke gjør annet enn å ljuge og bedra. Jeg lar resten ligge i fred.

Må legge til: Hvis jeg hadde hatt valget om å leve vondt under familien min eller barnevernet så hadde jeg valgt familien min uten noe som helst tvil.
Sist endret av Black Horse; 8. april 2014 kl. 19:26.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg har i det siste sett gjentatte saker i NRK hvor det virker som om hovedfokuset deres er å ta opp problemer rundt barnevernet, alt fra innvandrerfamilier som får ungene fratatt uten grunnlag, unger som blir sendt på avrusning uten noen ordentlig begrunnelse etc.

Har NRK noe imot barnevernet, eller er det bare jeg som overreagerer?

Skal sies: jeg har null problemer med at slike ting tas opp i media, men jeg synes at det store fokuset dems virker litt rart.

Linker til noen av sakene jeg har sett der i det siste:
http://www.nrk.no/magasin/barnediplomatiet-1.11646814
http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/md...214/04-03-2014
http://www.nrk.no/fordypning/kraftig...nkt-1.11585118
http://www.nrk.no/fordypning/_-barne...ser-1.11575525
Vis hele sitatet...
Jeg har selv vært innblandet - eller rettere sagt støttet en som var innblandet i barnevernet. Selv tenkte jeg som deg i starten, at barnevernet tilhørte en av de mange seriøse aktørene som er offer for en konsekvent negativ vinkling.

Det jeg erfarte var tvert imot at barnevernet gjør seg den negative omtalen vel fortjent. Litt research viser at de til stadighet har oversett eller under-reagert i de groveste sakene med de alvorligste utfallene. Alvdal-saken er et eksempel på en særdeles grov sak der tingretten kritiserte barnevernet for å svikte totalt.

Dette hadde vært ille nok i seg selv, men når en opplever hvordan barnevernet håndterer de bittesmå bagatellsakene kan en virkelig undres hva som motiverer de ansatte til å stå opp om morgenen. Barnas velferd er det ihvertfall ikke. Barnevernet elsker å gå "all in" i saker der de har sjans til å trakassere vanlige familier som av en eller annen grunn har blitt gjenstand for en bekymringsmelding. Det kan være en irritert nabo, en familiekonflikt, eller tilogmed en skole som sender bekymringsmelding fordi foreldrene etterspør tilpasset matte-undervisning!!

I den sistnevnte saken pågikk granskingen i 3 MÅNEDER!

Hvordan kan barnevernet bruke 3 måneder på å granske tullball, en sak der en begavet gutt liksom skal påvirkes negativt av en formell diskusjon mellom skole og foreldre, samtidig som at overgrep overses fordi ressursene ikke strekker til en skikkelig gransking?

Min erfaring med barnevernet er ekstremt negativ. Ikke bare av de ovennevnte grunner, men også fordi de barnevernsansatte virkelig ikke er kompetente i sitt arbeid.

Som et lite eksempel kan jeg nevne at barnevernet insisterte på å sidestille det å ha vitnet i en sak med det å sitte på tiltalebenken ifbm grunnlag for handling. Forsøk på å forklare dem forskjellen på en liste med samtlige oppføringer hos politiet og saker med domfellelse resulterte i direkte motangrep. Til slutt måtte advokat engasjeres og pipen fikk straks en helt annen låt. Advokaten kunne fortelle at barnevernet stort sett var som dag og natt, avhengig av hvorvidt en hadde advokat med eller ikke.

Selv NAV er bedre enn barnevernet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har selv vært innblandet - eller rettere sagt støttet en som var innblandet i barnevernet. Selv tenkte jeg som deg i starten, at barnevernet tilhørte en av de mange seriøse aktørene som er offer for en konsekvent negativ vinkling.

Det jeg erfarte var tvert imot at barnevernet gjør seg den negative omtalen vel fortjent. Litt research viser at de til stadighet har oversett eller under-reagert i de groveste sakene med de alvorligste utfallene. Alvdal-saken er et eksempel på en særdeles grov sak der tingretten kritiserte barnevernet for å svikte totalt.

Dette hadde vært ille nok i seg selv, men når en opplever hvordan barnevernet håndterer de bittesmå bagatellsakene kan en virkelig undres hva som motiverer de ansatte til å stå opp om morgenen. Barnas velferd er det ihvertfall ikke. Barnevernet elsker å gå "all in" i saker der de har sjans til å trakassere vanlige familier som av en eller annen grunn har blitt gjenstand for en bekymringsmelding. Det kan være en irritert nabo, en familiekonflikt, eller tilogmed en skole som sender bekymringsmelding fordi foreldrene etterspør tilpasset matte-undervisning!!

I den sistnevnte saken pågikk granskingen i 3 MÅNEDER!

Hvordan kan barnevernet bruke 3 måneder på å granske tullball, en sak der en begavet gutt liksom skal påvirkes negativt av en formell diskusjon mellom skole og foreldre, samtidig som at overgrep overses fordi ressursene ikke strekker til en skikkelig gransking?

Min erfaring med barnevernet er ekstremt negativ. Ikke bare av de ovennevnte grunner, men også fordi de barnevernsansatte virkelig ikke er kompetente i sitt arbeid.

Som et lite eksempel kan jeg nevne at barnevernet insisterte på å sidestille det å ha vitnet i en sak med det å sitte på tiltalebenken ifbm grunnlag for handling. Forsøk på å forklare dem forskjellen på en liste med samtlige oppføringer hos politiet og saker med domfellelse resulterte i direkte motangrep. Til slutt måtte advokat engasjeres og pipen fikk straks en helt annen låt. Advokaten kunne fortelle at barnevernet stort sett var som dag og natt, avhengig av hvorvidt en hadde advokat med eller ikke.

Selv NAV er bedre enn barnevernet.
Vis hele sitatet...
Må si jeg kjenner igjen veldig mye av det du skriver Tom.

Jeg vet ikke om du har hørt om svhanild-saken, hvor mor mistet sine barn på grunn av for lav iq? Legger med en link hvis du ikke har fått med deg saken: http://www.dagbladet.no/2013/04/04/n...vern/26450560/

La ekstra godt merke til det du skrev om omsorgsovertakelse av vanlige familier. Har oppfattelsen av at barnevernet går etter de "lette ofrene", ikke de som faktisk trenger hjelp, da dette blir en for stor jobb for dem.

Som du nevner, advokat er viktig å ha(skyldig eller uskyldig) i kontakt med statlige organ. Da får dem ikke sagt ting som ikke ikke er sant, da advokaten vet de fleste lover å regler, i motsetning til den vanlige mann i gata.
Med fare for å være litt kynisk, kan det ikke heller handle om at det finnes mange engasjerende og "gode" historier ift. til det offentliges behandling av barn? Det høres jo forferdelig urettferdig ut når familier slites i stykker uten grunn, den barnslige angsten for å miste foreldrene sine, er nok noe alle kan identifisere seg med. Tanken på barn som stenges inne i mørke rom på institusjoner langt ute i ødemarka, får det til å ise nedover ryggen, ihvertfall på meg.

Ellers er jeg positiv til at slike saker taes opp i media fordi jeg tror at det kanskje kan skape en endring.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Min erfaring med barnevernet er ekstremt negativ. Ikke bare av de ovennevnte grunner, men også fordi de barnevernsansatte virkelig ikke er kompetente i sitt arbeid.
Vis hele sitatet...
Hva forventer du egentlig? Ansatte der er vel på nivå med andre arbeidsplasser i Norge. Du kan neppe forvente at de er flinkere i jobben sin enn du er.

Jeg begynner å bli lei av å høre på folk som rakker ned på offentlige ansatte som de mener ikke gjør jobben din. 90 % av de som står fram i media og klager er faktisk like udugelige selv. Sånn er det dessverre i Norge hvor vi i praksis ikke krever noen ting av ansatte lenger.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hva forventer du egentlig? Ansatte der er vel på nivå med andre arbeidsplasser i Norge. Du kan neppe forvente at de er flinkere i jobben sin enn du er.

Jeg begynner å bli lei av å høre på folk som rakker ned på offentlige ansatte som de mener ikke gjør jobben din. 90 % av de som står fram i media og klager er faktisk like udugelige selv. Sånn er det dessverre i Norge hvor vi i praksis ikke krever noen ting av ansatte lenger.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå eller? Når man jobber med menneskeliv så burde man kunne jobben sin utmerket! Kan jo ikke sammenligne en butikkmedarbeider med en ansatt fra barnevernet..
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hva forventer du egentlig? Ansatte der er vel på nivå med andre arbeidsplasser i Norge. Du kan neppe forvente at de er flinkere i jobben sin enn du er.

Jeg begynner å bli lei av å høre på folk som rakker ned på offentlige ansatte som de mener ikke gjør jobben din. 90 % av de som står fram i media og klager er faktisk like udugelige selv. Sånn er det dessverre i Norge hvor vi i praksis ikke krever noen ting av ansatte lenger.
Vis hele sitatet...
Jøje meg! Du mener at en butikkansatt som slår inn feil sum på kassa eller gir tilbake feil veksel er på linje med et barnevern som, av og til på feil grunnlag, tar barn i fra foreldrene sine?
Sitat av falskfred Vis innlegg
Jøje meg! Du mener at en butikkansatt som slår inn feil sum på kassa eller gir tilbake feil veksel er på linje med et barnevern som, av og til på feil grunnlag, tar barn i fra foreldrene sine?
Vis hele sitatet...
Sjekket ut innleggene hans på freak, bare spydigheter og negativitet. Ihvertfall de innleggene jeg gadd å gå igjennnom, jeg tar ikke denne personen seriøst.
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Selvfølgelig, men som andre sier så skal dem ikke hylles å hedres for noe som i bunn og grunn er jobben dems!

Og av det jeg har sett(både på internett og i det virkelig liv) så er det VELDIG mange saker som kunne vært behandlet helt annerledes.

Mitt personlig forhold og oppfatning av barnevernet er at de ikke gjør annet enn å ljuge og bedra. Jeg lar resten ligge i fred.

Må legge til: Hvis jeg hadde hatt valget om å leve vondt under familien min eller barnevernet så hadde jeg valgt familien min uten noe som helst tvil.
Vis hele sitatet...
nå har barnevernet taushetsplikt og kan ikke fly rundt og kommentere historiene til dem som står frem i media.. ofte er det mye mere bak historiene men så klart gjør dem feil dem også..

Feilen er at den ansatte på barnevernet som eventuelt har gjort feil ikke blir straffet med evnt oppsigelse og straffeforfølgelse i alvorlige saker.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hva forventer du egentlig? Ansatte der er vel på nivå med andre arbeidsplasser i Norge. Du kan neppe forvente at de er flinkere i jobben sin enn du er.

Jeg begynner å bli lei av å høre på folk som rakker ned på offentlige ansatte som de mener ikke gjør jobben din. 90 % av de som står fram i media og klager er faktisk like udugelige selv. Sånn er det dessverre i Norge hvor vi i praksis ikke krever noen ting av ansatte lenger.
Vis hele sitatet...
Hadde offentlig ansatte jobbet like bra som dem i privat sektor ville ikke sykefraværet hatt den enorme differansen det faktisk har.

Jeg har jobbet i offentlig og jobber nå i privat sektor. Hadde jeg tatt med meg arbeidsmoral og holdninger fra førstnevnte hadde jeg ikke hatt jobb nå. At offentlig ansatte gjør en like god jobb som folk flest i privat sektor tror jeg ikke er en påstand mange med erfaring fra begge kjenner seg igjen i.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Black Horse Vis innlegg
- - - Jeg vet ikke om du har hørt om svhanild-saken, hvor mor mistet sine barn på grunn av for lav iq?
Vis hele sitatet...
Ganske riktig, Black Horse, slik var påstanden, og den var bare oppspinn. Deretter rullet det. Svanhild Jensen har i realiteten helt normal iq og er normal ellers også. Saken ble startet nærmest fordi etatene ble misfornøyd med at hun sa nei takk til barnehageplass. Barna som ble tatt, spør i dag etter sigende om og om igjen hvorfor de ikke kan få komme hjem.

Jo mere man graver i barnevernssaker, desto klarere blir det at Norge IKKE har et barnevern, og at den etaten som går under navnet "Barnevernet", og alle deres hjelpere, først og fremst vedlikeholder sin egen virksomhet. De bygger på myter om mennesker, spekulasjoner, forlengst tilbakeviste teorier - og makt. Vi trenger et virkelig barnevern!

Hvis man angripes av barnevernet, må man ikke kaste bort tiden med å argumentere mot påstandene barnevernet bruker og prøve å tilbakevise dem og foreslå fornuftige alternativer. Les selv på forhånd, så du er forberedt på taktikkene de bruker! Det er ikke slik at det de driver med, er dyp vitenskap og kunnskap som andre ikke har, tvert imot. Opplæring og praksis fører galt av sted. Og tragediene kommer til å fortsette inntil det norske folk slutter å godta all verdens "forklaringer" og påstander om "barnets beste".

Hilsen Marianne Skånland (for mitt vedkommende er det best å ikke være anonym, tror jeg)
Sist endret av Marianne Sk; 27. april 2014 kl. 10:53.
Skal ikke lenger tilbake enn til 80 tallet før man ikke trengte noen særlig faglig bakgrunn for å jobbe på institusjonene i barnevernet.

Onkelen min jobbet i barnevernet i mange år uten noen form for utdannelse, så kom det nye regler, tror det var på 90 tallet en gang. Han mistet da jobben, saksøkte og fikk jobben tilbake siden han hadde jobbet der så mange år. I ettertid har han tatt utdanning som sosionom men jeg syns det er ganske sykt at hvermansen kunne jobbe der.

Om hans tilfelle kun var ett ''enkteltilfelle'' vet jeg ikke, men mistenker at det ikke var det.

Er nok mye rart som har skjedd i barnevernet =)
Sist endret av Pandabjørn; 27. april 2014 kl. 11:19.
Hvis det dreiet seg om et normalt fag/arbeidsområde, ville jeg vært helt enig med Pandabjørn. Men problemet med barnevernsfolk er at den opplæringen og utdannelsen de får, er gal. Det er nærmest ren hjernevask (jeg har lest en del av den litteraturen som brukes og lest mange barnevernsrapporter og -journaler). Den bygger på skadelig nonsens. Jeg ville heller hatt en ufaglært onkel med sunn fornuft som barnevernsarbeider enn alle dem som er fullstappet av ideologi som har ført dem aldeles av sporet.
Sist endret av Marianne Sk; 27. april 2014 kl. 11:37.
Norskehesten
Alden's Avatar
Det er mye rart som skjer i barnevernet, jeg tror det har mye med at folk bruker i stor grad en personlig mening i å avgjøre en tvist som skal behandles. Barnevernet skal jo bruke rettningslinjer, men rettningslijnene kan kanskje tolkes forskjellig i forhold til hva som er bra eller ikke bra for barnet.
Jeg har en del erfaring med barnevernet og kun posetive erfaringer
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Jeg har en del erfaring med barnevernet og kun posetive erfaringer
Vis hele sitatet...
Joda, og å påstå at barnevernet kun er ute etter å ta barn fra folk som ikke gjør som de/Staten/uansett vil, er idiotisk, men det skjer en del feil, og ikke alle som jobber der er alltid ute etter barnets beste. Det blir litt som politiet, stort sett bra og ha, men det betyr ikke at man skal akseptere det når det skjer alvorlige feil og/eller maktmisbruk.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Marianne Sk Vis innlegg
Jo mere man graver i barnevernssaker, desto klarere blir det at Norge IKKE har et barnevern, og at den etaten som går under navnet "Barnevernet", og alle deres hjelpere, først og fremst vedlikeholder sin egen virksomhet. De bygger på myter om mennesker, spekulasjoner, forlengst tilbakeviste teorier - og makt. Vi trenger et virkelig barnevern!
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett trist lesing. Eg har jobba i barneverntenesta i ein stor norsk kommune i åtte år, og kjenner meg ikkje att i det du skriv.

Eg har først og fremst mine heilt klare tvil om du faktisk har lese ei einaste barnevernsak. Då meiner eg verkeleg lese alle dokumenta i ei heil sak, snakka med barnet, snakka med foreldre, og snakka med andre som står barnet nær. Eg kan forvisse deg om at det er noko heilt anna enn å lese utdrag frå media, gjerne presentert av familien sin eigen advokat - som ikkje har rolla å vere ein nøytral og objektiv aktør i saka.

At ein byggjer på myter i staden for empiri er nytt for meg. For det første er det eit krav om treårig fagutdanning, men mange har meir enn dette. Utdanningsmessig er ein omlag på same nivå som lærarar. Mange tar etterutdanning, og det er stadig intern kursing og veileding for å halde ein høg fagleg kunnskapsbasert standard. Sistnemnde varierer nok frå kommune til kommune, men ikkje kravet om fagutdanning.

Hvis man angripes av barnevernet, må man ikke kaste bort tiden med å argumentere mot påstandene barnevernet bruker og prøve å tilbakevise dem og foreslå fornuftige alternativer.
Vis hele sitatet...
Eg kan forsikre deg om at barneverntenesta ikkje er ute etter å gå til åtak på nokon. I om lag 80% av sakene der det er snakk om born som kan ta skade av omsorgssituasjonen er det snakk om eit konstruktivt og frivilleg samarbeid mellom barneverntenesta og foreldra. Det er heller ikkje uvanleg at foreldra sjølve ber om hjelp.

I resten av tilfella handlar det om dei som ikkje vil ha noko med barneverntenesta å gjere: Stort sett er dette dei grovaste sakene, der ein nesten alltid finn ein eller fleire av følgjande faktorar: Psykiske problem, personlegdoksforstyrringar, rusmisbruk, vald, o.s.b. Dette er samstundes dei sakene der hjelpetiltak ikkje vil ha god nok effekt, det er til barnet sitt beste å flytte, og det meste av kommunikasjonen går gjennom advokat.

Barneverntenesta har då ikkje noko anna val enn å begjære omsorgsovertaking. Det er då ikkje barneverntenesta som rår over utfallet, men fylkesnemnda for sosiale saker. Nemnda er leia av ein dommar/jurist, med ein psykolog og ein lekperson. Kommunen (barneverntenesta) og familien er begge representert med kvar sine advokatar. Berre i dei sakene der fleirtalet i nemnda samtykkar, kan det verte snakk om omsorgsovertaking. Og sjølv om det vert omsorgsovertaking, kan foreldre krevje omsorga tilbake etter to år(!)

Les selv på forhånd, så du er forberedt på taktikkene de bruker! Det er ikke slik at det de driver med, er dyp vitenskap og kunnskap som andre ikke har, tvert imot.
Vis hele sitatet...
Dei har faktisk ei utdanning og ei erfaring som gjer dei betre skikka enn andre til å gjere den jobben dei gjer.

Opplæring og praksis fører galt av sted. Og tragediene kommer til å fortsette inntil det norske folk slutter å godta all verdens "forklaringer" og påstander om "barnets beste".
Vis hele sitatet...
Eg skal ikkje vere steil og argumentere for at det aldri skjer feil. Feil skjer i alle yrkesgrupper: Kirurgar gløymer sakser inne i pasientar, bussjåførar krasjar bussen, folk som jobbar i butikk surrar med vekslepengar, o.s.b.

Som i alle yrkesgrupper finst det sikkert òg folk som helst burde hatt anna arbeid. Dette er ikkje etter mi meining ikkje særleg typisk for barneverntenesta, men igjen noko ein finn i alle yrke. Det som derimot er typisk er at ein gjerne hamnar i avisa dersom ein gjer feil.

Men å feie ei heil yrkesgruppe under éin kam er etter mitt syn eit feilsteg: Barneverntenesta gjer faktisk vanvittig mykje bra, og eg veit at mange der ute er takksame for den hjelpa dei har fått.

I løpet av den tida det moderne mennesket har funnest har vi om lag 40.000 generasjonar, så med tanke på dei sterke sosiale og biologiske banda som finst mellom foreldre og born det er ingen tvil om at det er opprivande å verte skild frå foreldra, same kor dårleg borna har vorte handsama og same om dei på sikt vil få mentale mein livet ut av det: Til og med incestoffer saknar fedrene sine, så groteskt som det kan høyrest ut, men det betyr ikkje at ein blindt skal følgje det biologiske prinsippet og la born vekse opp med overgrep. Då er det faktisk ingen som er betre kvalifisert enn barnevernet som kan gripe inn.

Dette vart heller langt, og på grunn av eksamenslesing har eg ikkje tid til å svare deg.
BrageP: Problemet er jo ikke alle de tusen gangene barnevernet gjør en god jobb (på godt og vondt).
Problemene oppstår nå barnevernet gjør feil. Som du selv sier så skjer det feil i alle yrkesgrupper, men i yrkesgrupper som barnevern, politi, dommeryrket osv så burde det ikke være tilfellet og spesielt ikke i så stor skala som det ofte har vært med barnevernet.

En annen ting med barnevernet er at de er vel den minst transparante institusjonen i Norge, noe som gjør det vanskeligere å oppdage saksbehandlingsfeil og overtramp, ofte får ikke engang foreldre innsyn i sine egne barns barnevernsmappe.
En annen ting er den fullstendige mangel på familievern, juridisk støtte og profesjonnel bistand til de foreldre og barn som er midt oppe i en barnevernssak. Dette kunne vært med på å senke stressnivået og lette den belastningen det kan være å oppleve mistenkeliggjøring av en slik autoritær, offentlig institusjon.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Dette er rett og slett trist lesing. Eg har jobba i barneverntenesta i ein stor norsk kommune i åtte år, og kjenner meg ikkje att i det du skriv.

Eg har først og fremst mine heilt klare tvil om du faktisk har lese ei einaste barnevernsak. Då meiner eg verkeleg lese alle dokumenta i ei heil sak, snakka med barnet, snakka med foreldre, og snakka med andre som står barnet nær. Eg kan forvisse deg om at det er noko heilt anna enn å lese utdrag frå media, gjerne presentert av familien sin eigen advokat - som ikkje har rolla å vere ein nøytral og objektiv aktør i saka.

At ein byggjer på myter i staden for empiri er nytt for meg. For det første er det eit krav om treårig fagutdanning, men mange har meir enn dette. Utdanningsmessig er ein omlag på same nivå som lærarar. Mange tar etterutdanning, og det er stadig intern kursing og veileding for å halde ein høg fagleg kunnskapsbasert standard. Sistnemnde varierer nok frå kommune til kommune, men ikkje kravet om fagutdanning.



Eg kan forsikre deg om at barneverntenesta ikkje er ute etter å gå til åtak på nokon. I om lag 80% av sakene der det er snakk om born som kan ta skade av omsorgssituasjonen er det snakk om eit konstruktivt og frivilleg samarbeid mellom barneverntenesta og foreldra. Det er heller ikkje uvanleg at foreldra sjølve ber om hjelp.

I resten av tilfella handlar det om dei som ikkje vil ha noko med barneverntenesta å gjere: Stort sett er dette dei grovaste sakene, der ein nesten alltid finn ein eller fleire av følgjande faktorar: Psykiske problem, personlegdoksforstyrringar, rusmisbruk, vald, o.s.b. Dette er samstundes dei sakene der hjelpetiltak ikkje vil ha god nok effekt, det er til barnet sitt beste å flytte, og det meste av kommunikasjonen går gjennom advokat.

Barneverntenesta har då ikkje noko anna val enn å begjære omsorgsovertaking. Det er då ikkje barneverntenesta som rår over utfallet, men fylkesnemnda for sosiale saker. Nemnda er leia av ein dommar/jurist, med ein psykolog og ein lekperson. Kommunen (barneverntenesta) og familien er begge representert med kvar sine advokatar. Berre i dei sakene der fleirtalet i nemnda samtykkar, kan det verte snakk om omsorgsovertaking. Og sjølv om det vert omsorgsovertaking, kan foreldre krevje omsorga tilbake etter to år(!)



Dei har faktisk ei utdanning og ei erfaring som gjer dei betre skikka enn andre til å gjere den jobben dei gjer.



Eg skal ikkje vere steil og argumentere for at det aldri skjer feil. Feil skjer i alle yrkesgrupper: Kirurgar gløymer sakser inne i pasientar, bussjåførar krasjar bussen, folk som jobbar i butikk surrar med vekslepengar, o.s.b.

Som i alle yrkesgrupper finst det sikkert òg folk som helst burde hatt anna arbeid. Dette er ikkje etter mi meining ikkje særleg typisk for barneverntenesta, men igjen noko ein finn i alle yrke. Det som derimot er typisk er at ein gjerne hamnar i avisa dersom ein gjer feil.

Men å feie ei heil yrkesgruppe under éin kam er etter mitt syn eit feilsteg: Barneverntenesta gjer faktisk vanvittig mykje bra, og eg veit at mange der ute er takksame for den hjelpa dei har fått.

I løpet av den tida det moderne mennesket har funnest har vi om lag 40.000 generasjonar, så med tanke på dei sterke sosiale og biologiske banda som finst mellom foreldre og born det er ingen tvil om at det er opprivande å verte skild frå foreldra, same kor dårleg borna har vorte handsama og same om dei på sikt vil få mentale mein livet ut av det: Til og med incestoffer saknar fedrene sine, så groteskt som det kan høyrest ut, men det betyr ikkje at ein blindt skal følgje det biologiske prinsippet og la born vekse opp med overgrep. Då er det faktisk ingen som er betre kvalifisert enn barnevernet som kan gripe inn.

Dette vart heller langt, og på grunn av eksamenslesing har eg ikkje tid til å svare deg.
Vis hele sitatet...
Du har helt tydelig ikke jobbet i samme etat som så mange av oss har erfaringer med, eller så har du virkelig trådd de kommunale skylappen godt inn i øyeeplet.

For det første er utdanningen de barnevernsansatte tar mer eller mindre totalt irrelevant for evnen til å utføre det faktiske arbeidet de i teorien skal.

For det andre; er de ikke ute etter å ta noen!?

Etter at jeg la meg litt ut med barnevernet i et forsøk på å forklare dem hvordan det norske lovverket og politiets arbeidsmetode fungerer ble det blant annet skrevet ting som "virker sint og utilregnelig", "har noe å skjule" etc i saksmappen. Som vi forresten kun fikk se etter at saken var avsluttet og advokaten hadde strippet dem for alt av yrkesstolthet og selvrespekt.

Makan til idioter med en personlig agenda skal du lete lenge etter, selv i politiet eller NAV. Å vite at det finnes en etat i Norge som innehar så mye makt, tuter på som dem vil, og ikke minst ikke er underlagt noen fungerende rutine for kvalitetskontroll og ivaretakelse av involverte borgeres rettigheter gjør meg kvalm.

Heldigvis har medier begynt å få øynene opp for denne amatør-etaten sine elendige arbeidsmetoder og holdninger. Håper det kommer en oppvask snart, på vegne av alle familier som har blitt ødelagt av ignorante barnevernsansatte uten barn eller kompetanse på lovverket de forholder seg til. Tvert imot har de gjerne skrevet en hovedoppgave om kjønnsroller eller noe sånt irrelevant bullshit, noe som gir dem en innbilt følelse av å inneha kompetanse.

Å ha med advokat ned til barnevernet og se dem brenne er noe av det mest tilfredstillende jeg har gjort i mitt liv.
Sist endret av Tøffetom; 30. april 2014 kl. 22:15.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av falskfred Vis innlegg
BrageP: Problemet er jo ikke alle de tusen gangene barnevernet gjør en god jobb (på godt og vondt).
Problemene oppstår nå barnevernet gjør feil. Som du selv sier så skjer det feil i alle yrkesgrupper, men i yrkesgrupper som barnevern, politi, dommeryrket osv så burde det ikke være tilfellet og spesielt ikke i så stor skala som det ofte har vært med barnevernet.
Vis hele sitatet...
Eg har aldri sett nokon dokumentasjon på at barneverntenesta gjer særleg mange feil. Kven avgjer i det heile kva som er ein feil? Aviser? Omsorgssviktande foreldre? Fylkesmannen er barneverntenesta sitt kontrollorgan, så det er vel i grunn berre derfrå ein kan få eit nokonlunde uhilda bilete av tilstanden.

En annen ting med barnevernet er at de er vel den minst transparante institusjonen i Norge, noe som gjør det vanskeligere å oppdage saksbehandlingsfeil og overtramp, ofte får ikke engang foreldre innsyn i sine egne barns barnevernsmappe.
Vis hele sitatet...
Som sagt er Fylkesmannen kontrollorgan, og tru meg: Feil vert rapportert. Etter Forvaltningslova har desutan alle som er part i saka rett til å sjå dokument som vedkjem dei sjølve, så barneverntenesta har ingen heimel til å nekte foreldre med foreldreansvar eller barn på 15 eller eldre til å lese saksdokumenta.

En annen ting er den fullstendige mangel på familievern, juridisk støtte og profesjonnel bistand til de foreldre og barn som er midt oppe i en barnevernssak. Dette kunne vært med på å senke stressnivået og lette den belastningen det kan være å oppleve mistenkeliggjøring av en slik autoritær, offentlig institusjon.
Vis hele sitatet...
Som skrive over er sakene basert på frivilleg samarbeid i om lag 80% av tilfella, og i resten av tilfella er det ikkje uvanleg at foreldra let seg representere med advokat. Dersom det vert begjæring om omsorgsovertaking, har familien rett til å velje akkurat den advokaten dei vil ha i heile landet - gratis.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er jo supert at NRK setter barnevernet i søkelyset. Det er en tragedie om barn som havner i dårlige situasjoner på grunn av feil i papirarbeidet osv. Det er dessuten helt naturlig at NRK virker negative til barnevernet, ettersom de kun skriver negative saker om den. Grunnen er selvfølgelig at det ikke er nyheter å skrive om de gangene de gjør jobben sin ordentlig og riktig.
Vis hele sitatet...
Er det så ofte de gjør det da?
BrageP: Hvem mener du skal dokumentere at barnevernet gjør feil da? Du setter jo som du sier ikke lit til hverken familiene eller media. Da blir det jo ord mot ord, mellom et statlig barnevern og foreldre som har mistet all troverdighet gjennom påstander i rapporter de ikke engang får tilgang til.
At forvaltningsloven sier noe, eller andre lover og regler sier noe annet hjelper jo fint lite hvis barnevernet ikke forholder seg til det.
Det er jo noe av det dette denne tråden handler om, å sette fokus på barnevernet, hvordan de jobber og hvilke feil de er tilbøyelige til å gjøre, slik at man kan unngå overtramp og saksbehandlingsfeil.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av BrageP Vis innlegg
I resten av tilfella handlar det om dei som ikkje vil ha noko med barneverntenesta å gjere: Stort sett er dette dei grovaste sakene, der ein nesten alltid finn ein eller fleire av følgjande faktorar: Psykiske problem, personlegdoksforstyrringar, rusmisbruk, vald, o.s.b. Dette er samstundes dei sakene der hjelpetiltak ikkje vil ha god nok effekt, det er til barnet sitt beste å flytte, og det meste av kommunikasjonen går gjennom advokat.
Vis hele sitatet...
Flytte på instutisjon p.g.a personlighetsforstyrrelse vil vel ikke være til barnets beste, en ting er om barnet er i sin egen verden eller lignende, men personlighetsforstyrrelse.... Hvertfall ikke hvis det er bra foreldre...
Dersom det vert begjæring om omsorgsovertaking, har familien rett til å velje akkurat den advokaten dei vil ha i heile landet - gratis.
Vis hele sitatet...
Men, det er svært problematisk at man ikke har krav på gratis advokathjelp før det kommer en begjæring om omsorgsovertakelse.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Eg har aldri sett nokon dokumentasjon på at barneverntenesta gjer særleg mange feil. Kven avgjer i det heile kva som er ein feil? Aviser? Omsorgssviktande foreldre? Fylkesmannen er barneverntenesta sitt kontrollorgan, så det er vel i grunn berre derfrå ein kan få eit nokonlunde uhilda bilete av tilstanden.
Vis hele sitatet...
Når barnevernet gjør feil er det stort sett umulig å påvise det. De henviser på kryss og tvers internt, og de er umulig å få igang skriftlig kommunikasjon med. Med andre ord kan man aldri dokumentere hva som egentlig har foregått, og selvsagt får barnevernet alltid medhold når det er ord mot ord.


Sitat av BrageP Vis innlegg

Som skrive over er sakene basert på frivilleg samarbeid i om lag 80% av tilfella, og i resten av tilfella er det ikkje uvanleg at foreldra let seg representere med advokat. Dersom det vert begjæring om omsorgsovertaking, har familien rett til å velje akkurat den advokaten dei vil ha i heile landet - gratis.
Vis hele sitatet...
Da er det alt for sent.

Å gå ned til barnevernet uten advokat, eller ihvertfall uten noen som kjenner lovverket litt og kan snakke for seg, det er selvmord.

Hva min venninne ble servert første gang hun var hos barnevernet, når hun var alene, var rett og slett et horribelt overtramp. De løy og de truet og når de var ferdig hadde de nesten knekt en stakkars alenemor som ikke hadde gjort noe som helst.



Jeg er sikker på at barnevernet hadde måttet avslutte en haug med saker før de var begynt engang om bare alle hadde hatt med seg advokat ned første gang.

INGEN burde ta sjansen på å gå ned dit uten advokat. En vet aldri hva de finner på.
Barnevernet gjør mye feil, så det skulle jo bare mangle at noen tar tak i det.