Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2388
Jeg synes jeg er greit flink til å skrive, men ønsker å bli bedre. Å være veldig flink å skrive kan skille en A fra en B, i tillegg til at man ofte assosierer godt språk med intelligente folk.

Noen som har tips om bøker på emnet? Helst norsk, men engelsk går også.
Fun
Trådstarter
Er helt enig i at man blir flink av å henge på forum, siden man faktisk skriver en del, samt får inspirasjon av andre flinke forummedlemmer!

Jeg ser mer etter noe håndfast, da jeg vil aktivt gå inn for å bli mye flinkere å skrive enn det jeg er nå.
Tenkte du på å lære deg å skrive noe spesielt?

Romaner, noveller, dikt, teaterstykke osv.
Fun
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tenkte du på å lære deg å skrive noe spesielt?

Romaner, noveller, dikt, teaterstykke osv.
Vis hele sitatet...
Helst siktet mot skole; altså essay, analyser osv. Bedre retorikk egentlig
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Les bøker og annen lektyre innenfor det du vil bli flink til å skrive.
Jeg har faktisk lært en del av forumet her, da fra brukere som faktisk skriver veldig saklig og presist, ikke de som skriver "hvordan bil", "hvem hus" osv.
Samtidig har jeg lest en del bøker, både av faglitterær og skjønnlitterær art, og har dermed tilegnet meg et litt bredere vokabular over årene, så vel som at jeg kan en del forkortelser, som har den effekt at en virker mer saklig, intelligent og strukturert. Uttrykk og forkortelser som "mtp" og lignende er favoritter, såvel som ord som "forøvrig", "dog" og lignende.

Dersom du går på høyskole/universitet er det ofte kurs i akademisk skriving og referansebruk/kildebruk osv., og jeg skal tro at du kan finne et eller annet nyttig der.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
On Writing Well – William Zinsser
Revising Prose – Richard A Lanham
The Elements of Style – Strunk & White
Fun
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
On Writing Well – William Zinsser
Revising Prose – Richard A Lanham
The Elements of Style – Strunk & White
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig takk! De skal definitivt sjekkes ut.
For å være irriterende kjedelig så er mitt beste tips å skrive. Mye.
Prøv å utfordre dine formuleringer, og skriv fra ditt eget interessefelt. I forhold til retorikk og konstruering av settingsoppbygging er det viktig at du holder en debatt med deg selv. Still retoriske spørsmål, ha en rød tråd og ha en formening om hvem du skriver til.

Jeg kan likevel anbefale et par bøker jeg selv har hentet mye inspirasjon fra;
Drøft - lærebok i oppgaveskriving (Førland, Thor Egil. 1996, Gyldendal Norsk Forlag)
- En bok full av tips og regler. Feks Regel 1.1:
"Jo mindre rimelige dine valg er, jo bedre må de begrunnes"
og Regel 3.2:
"Den eneste grunnen til å ta med momenter som ligger utenfor det oppgitte temaet, er for å belyse temaet"

Andre bøker til inspirasjon:
Kunsten å skrive godt - Rognsaa, Aage
Den gode oppgaven håndbok i oppgaveskriving - Rienecker/Widerberg
On Writing - King, Stephen
Skriveboka - Andreassen, Merete Morken
Sist endret av kn^tte; 16. januar 2014 kl. 12:26.
Støtter tipset til kn^tte. Den beste måten å bli flinkere til noe, uansett om det er skriving eller gitarspilling er å øve, øve, øve og øve litt til. Personlig ville jeg gått for en 80/20-fordeling hvor du altså bruker 20 % av tiden på å lese opp teknikker og lignende, mens du bruker 80 % av tiden på å øve og forbedre deg.
Foruten det å lese mange velskrevne bøker, er mitt beste tips å benytte seg av en synonymordbok (ord med samme betydning). Da vil du lære deg å bruke ord som du kanskje ellers ikke ville gjort. I tillegg kan du bla litt i en antonymordbok (ord med motsatt betydning).
Her er noen punkter jeg mener kan være til hjelp.
  • Forsøk alltid å skrive korrekt, selv om det bare er en SMS. Vær språkbevisst hele tiden og ta deg tid til å skrive skikkelig.
  • Snakk saktere. Det er altfor mange som snakker fort og som bruker mange ord på å formidle enkle budskap. De er ikke flinke til å artikulere seg og dette smitter over på skrivestilen. Snakker du saktere har du bedre tid til å tenke gjennom hva du sier, og da blir også budskapet bedre formulert. I tillegg unngår du å fylle tomrom med 'uhm' og 'æh', og totalt sett sparer du masse tid siden du slipper å gjenta.
  • Les bøker og stjel hemningsløst gode ord og fraser.
  • Ha alltid orbok tilgjengelig, eller i det minste skrivesaker. Støter du på et ord du ikke kan, så sjekk det opp! Alltid. Ikke tenkt at du skal sjekke det senere; du kommer til å glemme det.
  • Bruk alle de ordene du nylig har lært flittig og ofte.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
[*]Bruk alle de ordene du nylig har lært flittig og ofte.[/list]
Vis hele sitatet...
Bruker du dette tipset må du også huske på at det er forskjell på godt språk og å kunne mange fremmedord.
Det er bedre å si "utvide ordforrådet" enn å si "ekspandere vokabularet".
Sist endret av Duckie; 16. januar 2014 kl. 17:10.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Bruker du dette tipset må du også huske på at det er forskjell på godt språk og å kunne mange fremmedord.
Det er bedre å si "utvide ordforrådet" enn å si "ekspandere vokabularet".
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Og ingenting er mer pinlig enn folk som kaster rundt seg med fremmedord de knapt vet hva betyr for å virke intelligente. Poenget mitt er at rett etter at du har lært et nytt ord er det viktig å bruke det mye slik at du husker det: når noe først har fått plass i ditt aktive vokabular, så skal det mye til for at det går helt i glemmeboken. Dette er særlig viktig på engelsk hvor det finnes altfor mange homonymer med mange stavelser; er man litt usikker blir det fort til at man bruker feil ord eller feil betydning.

Hvis man kombinerer et stort vokabular med litt langsommere tale så har man alt som trengs for å kunne formulere seg et klart og kortfattet. For mitt vedkommende vil jeg mye heller måtte forklare motparten hva et bestemt ord betyr enn å måtte gjenta alt jeg nettopp sa.
1. Les MYE
2. Skriv stiler
3. Utvid vokabularet ditt

Practice makes champion!
Trikset mitt var som oftest gjennom ungdomsskole/videregående: Jeg kunne bruke et ord 5 ganger. Etterpå måtte jeg bruke et nytt ord 5 ganger før jeg kunne bruke det gamle. Etter jeg hadde brukt de 5 ganger på nytt så måtte jeg ha et nytt ord. Funket for meg og slapp 2 måneder med Norsk, ettersom jeg "ikke hadde noe der å gjøre". Samme med engelsk, funket der også.
Øve Øve Øve. Det er noe som heter 10 000 timers regelen. Som går ut på at om man virkelig vil bli god til noe, det være seg musikk, sport, ja hva som helst. Så må man øve i minst 10 000 timer. Google det. Finnes mange artikler om emnet.
Sitat av Fun Vis innlegg
Er helt enig i at man blir flink av å henge på forum, siden man faktisk skriver en del, samt får inspirasjon av andre flinke forummedlemmer!

Jeg ser mer etter noe håndfast, da jeg vil aktivt gå inn for å bli mye flinkere å skrive enn det jeg er nå.
Vis hele sitatet...
Det med forum og rettskrivning, samt inspirasjon skrev Lucy In the Sky en veldig god tekst om til meg i pw.

''Der er jeg enig med deg. Å delta i debatter gjør vokubularet ditt større, du lærer deg å bli veltalende, lære seg gode argumentasjonsteknikker, se en situasjon fra flere synsvinkler og ikke minst; spre lærdom/kunnskap. Det er grunnene til at jeg liker å skrive på fora. ''